ممیزی ایزو ISO چیست؟

ممیزی «ﺷﯿﻮه ‌ای ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ اثربخش ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﯿﻔﯿـﺖ یک سازمان ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ رﯾﺴـﮏ ﻫﺎ و حصول اطمینان از ﺑﺮآورده ﺷﺪن اﻟﺰاﻣﺎت استانداردهای مختلف» است.
5/5 - (100 امتیاز)

ممیزی ایزو ISO چیست؟

بطور کلی سوال ممیزی ایزو ISO چیست؟ را اینگونه می توان پاسخ داد که ممیزی «ﺷﯿﻮه ‌ای ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ اثربخش ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﯿﻔﯿـﺖ یک سازمان ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ رﯾﺴـﮏ ﻫﺎ و حصول اطمینان از ﺑﺮآورده ﺷﺪن اﻟﺰاﻣﺎت استانداردهای مختلف» است.

ممیزی گواهینامه ایزو یعنی بررسی و ارزیابی کلی فعالیت های یک شرکت و مطابقت آن با استانداردهای تعیین گردیده توسط ایزوست‌. هنگامی که یک شرکت گواهینامه ایزو دریافت می‌کند، یعنی کلیه قوانین ایزو را پذیرفته است. ممیزین به طور مرتب از مجموعه های دارای گواهینامه ایزو بازدید کرده و عملکرد و فعالیت های آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مزیت ممیزی iso، جهت دهی به کلیه امور و اهداف سازمان های مختلف است. که نتیجه آن گرفتن تصمیمات درست و آگاهانه توسط مدیران شرکت است.

اولین نکته‌ ای که برای دریافت گواهینامه انواع استانداردها باید به آن توجه داشت این است که گواهینامه‌ ای معتبر است که از مراجع صدور تحت اعتبار IAF صادر گردد.

دومین نکته مهمی که باید به آن توجه گردد این است که برای دریافت خدمات مشاوره یا صدور باید به دفتری مراجعه نمایند که دارای پروانه و مجوز رسمی دولتی در آن زمینه باشند.  تا امکان پیگیری و استیفای حقوق در صورت بروز هر گونه مشکل برای شما محفوظ بماند.

 مزیت انجام ممیزی ایزو چیست؟

سوال اغلب کاربران در خصوص مزیت انجام ممیزی ایزو چیست؟ را اینگونه می توان پاسخ داد  که در چند سال گذشته رشد بیش از 50 درصدی بین کسب و کارهایی که دنبال اخذ گواهینامه ایزو هستند به وجود آمده است. اغلب کسب و کارها از مزایای ممیزی ایزو آگاه نیستند. اکثرا درخواست دارند که اخذ گواهینامه ایزو بدون ممیزی دریافت کنند. این نشان می دهد که باور درستی در مورد ممیزی ایزو بین سازمان ها ایجاد نگردیده است. اما 5 مزیت انجام ممیزی ایزو به شرح زیر است.

1- شناسایی ریسک ها و فرصت ها

شناسایی ریسک ها و فرصت ها مهمترین مزیت انجام ممیزی است. ممیزی ایزو سازمان ها را مجبور می کند تا با جزئیات بیشتری فرآیندها، سیستم ها، افراد و روش های کسب و کار خود را بازنگری نمایند. تا مطمئن گردند آنها با استاندارد ISO همخوانی دارند. این نگاه عمیق به نکات مهم سازمان شما نه تنها به شما امکان می دهد مشکلات و نقاط شکست واقعی را تشخیص دهید، بلکه به شما امکان می دهد فرصت های بهبود و زمینه های رشد را نیز شناسایی کنید. مدریت ریسک و شناسایی ریسک ناگزیر به تصمیم گیری بهتر، عملکرد بهبود یافته، عملیات کارآمدتر، برنامه ریزی موثرتر و روابط سالم تر با مشتریان، کارکنان و تامین کنندگان میگردد.

 2- جلوگیری از بروز مجدد مشکلات

برای گذراندن آموزش ممیزی ایزو، شما باید سوابق دقیقی از تمامی مشکلاتی که در کسب و کار خود با آن مواجه هستید و نحوه حل آنها را به ممیزان ایزو ارائه دهید. برای انجام اینکار باید مستندات دقیقی داشته باشید. علت اصلی به وجود آمدن مشکل چه هست؟ و چه راه حل دقیقی برای جلوگیری از تکرار آن ایجاد کرده اید؟ این فرآیند موجب ایجاد ضایعات کمتر، کیفیت بهتر و هزینه کمتر خواهد شد.

3- بهبود بازاریابی و فروش

یک مطالعه دقیق بر کسب و کارها نشان می دهد طی چهار سال اخیر سازمان هایی که موفق به دریافت گواهینامه ISO شده اند تا 65 درصد افزایش فروش بهتری داشته اند. گذراندن یک ممیزی ایزو و در نتیجه کسب گواهینامه ISO به مشتریان می گوید که محصولات و سازمان شما بطور مستقل توسط بالاترین سازمان استاندارد در جهان تأیید گردیده است. این ثابت می کند که شما یک سازمان مطمئن هستید، و بنابراین انتخاب شرکت خود بجای شرکتی که با استانداردهای ISO مطابقت ندارد، بسرعت تبدیل به یک کار بیهوده می گردد. ممیزی ایزو باعث میگردد تیم فروش شما بازارهای جدیدی را شناسایی نماید. باعث اطمینان فروش برای واحد بازاریابی می گردد.

4- افزایش عملکرد کارکنان

شما می توانید با ممیزی ایزو که انجام می دهید موفق به حفظ پرسنل تا 98 درصد می گردید. همه می خواهند برای بهترین کار کنند. به هر حال، بهترین ها بهترین را تولید می کنند، درست است؟ بنابراین، شروع فرآیند ممیزی ISO به کارکنان خود نشان می دهد که متعهد به ارائه بهترین خدمات به مشتریان، ایجاد کارآمدترین روش های کار و تولید محصولات با بالاترین کیفیت هستید.

5-ممیزی ایزو با بینش بیشتر نسبت به کسب و کارتان

همانطور که مطرح گردید، انجام ممیزی ISO از شما می خواهد که اثربخشی همه فرآیند ها، افراد، سیستم ها و روش های خود را نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی نمایید. این سطح از بررسی به شما بینش و کنترل بیشتری بر عملکرد و جهت گیری کسب وکارتان می دهد. به شما امکان می دهد تصمیم های بهتر و اصولی تری بگیرید.

هدف و دامنه ممیزی

در واقع هدف و دامنه ممیزی عبارت است از بررسی سوابق، اسناد، فرآیندها، روش ها و … توسط یک یا چند ممیز برای تعیین اینکه آیا آن موارد با الزامات مشخصی مطابقت دارند یا خیر؟. الزامات ممکن است در فرآیند کار داخلی، قوانین، مقررات، قراردادها یا اسناد دیگر مشخص گردد.

هدف ممیزی:

بطور کلی هدف ممیزی شامل دو هدف اصلی است: انطباق و بهبود

1-رعایت هدف ممیزی: تعیین اینکه آیا واحد مورد بررسی با الزامات مطابقت دارد یا خیر؟. اگر در موضوعی مطابقت ندارند، باید اقدامات اصلاحی برای مطابقت آن انجام گردد. به این عمل اصلاح می گویند. اصلاح یعنی  انجام اقدامات لازم برای مشکلاتی که در طول ممیزی ایجاد گردیده است. این شامل اقداماتی مانند اصلاح خطاها، تغییر خط مشی ها، آموزش کارکنان و ایجاد تغییرات در سیستم ها میگردد.

2-بهبود ممیزی به منظور بهبود زمانی انجام می گردد که ممیز تشخیص میدهد حوزه هایی وجود دارند که در فرایند مورد بررسی می تواند بهبود یابند. این بهبودها ممکن است به هر جنبه ای از عملیات واحد تجاری مربوط باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است شامل بهبود خدمات مشتری، افزایش کارایی، کاهش هزینه ها یا افزایش سودآوری باشند.

محدوده ممیزی:

دامنه محدوده ممیزی، مرزهای ممیزی را مشخص می کند. محدوده ممیزی بسته به نوع ممیزی انجام گردیده، متفاوت است. فضای ممیزی همچنین می تواند شامل اطلاعات اضافی در مورد ممیزی باشند. محدوده ممیزی بطور کلی شامل شرح موارد زیر است:

سایت ها، محل های تولیدی، مکان های اداری مورد بازرسی قرار می گیرند. توابع مورد بازرسی واحدهای سازمانی مورد ممیزی، فعالیت ها و فرآیندهای مورد بازرسی دوره فعالیت های تحت پوشش ممیزی دامنه هست.  بررسی باید بر اساس عوامل زیر تعریف گردد:

ماهیت فعالیت کسب و کار مورد ممیزی

پیچیدگی فعالیت کسب و کار در حال تجزیه و تحلیل ریسک مرتبط با فعالیت تجاری در حال ممیزی،

تأثیر زیادی بر عدم انطباق در توانایی سازمان برای انجام مأموریتش دارد.

انواع ممیزی چیست؟

بطور کلی انواع ممیزی چیست؟ را می تواند به چهار دسته تقسیم نمود: داخلی، خارجی، گواهینامه و نظارت. شما می‌توانید بسته به اهداف انطباق و صدور گواهینامه، دامنه، مقیاس و بودجه نوع آن را انتخاب کنید.

۱- ممیزی داخلی

ممیزی داخلی ایزو می‌تواند توسط افراد یا گروههایی که داخل سازمان تعیین گردیده اند، صورت گیرد. ممیزان داخلی موظف هستند که نسبت به ارزیابی و سنجش فعالیت های واحدهای مختلف سازمان اقدام نمایند. خطاها و مشکلات احتمالی آن را کاهش دهند تا گزارشات مزبور را تهیه کنند. در اصل ممیزی  ایزو همان کارشناس و یا مشاور ایزو هست که میتواند سازمان را به اهداف خود نزدیکتر نماید. خطاها و مشکلات احتمالی آن را کاهش دهند تا بتواند با پیاده سازی و استقرار ایزو، گواهینامه ایزو را دریافت نماید.

۲- ممیزی خارجی

ممیزی ‌های خارجی توسط حسابرسان شخص ثالث و افرادی از سوی نمایندگان سازمان استاندارد بین المللی ایزو یا سازمان CB برای ارزیابی انطباق سازمان با استانداردها و سنجش فعالیتهای مشاغل مختلف انجام میگردد. این کار در یک یا دو نوبت با توجه به گستردگی فعالیت های سازمان مزبور صورت میگیرد. چند نوع ممیزی خارجی از جمله ممیزی مشتریان و تأمین‌کنندگان وجود دارد، زیرا بسیاری از استانداردهای ISO نیاز به انطباق توسط همه اعضای زنجیره تأمین دارند. ممیزی ‌های گواهی و نظارت نیز زیرمجموعه حسابرسی خارجی قرار می‌گیرند.

بعد از صورت گرفتن ارزیابی و ممیزی خارجی با توجه به عملکرد سازمان مرجع صدور ایزو گواهینامه ISO را صادر می نماید. با طی کردن مراحل ممیزی خارجی سازمانها بایستی تمامی مستندات و عدم انطباق های عملکرد سیستم مدیریتی خود را اصلاح نمایند. تاییدیه نهایی را از سازمان صادر کننده ایزو دریافت نمایند.

۳- صدور گواهینامه و ممیزی مجدد

ممیزی مجدد چیست؟ ممیزی در رابطه‌ با برخی از استاندارد ها و سازمان‌ های خاص الزامی است. در این مواقع قبل از صدور گواهینامه، یک مرجع صدور ممیزی را انجام و گواهی انطباقی با مدت اعتبار 3 سال صادر می نماید. سازمان شما نیز تضمین می‌کند که فرایند ها، کنترل ‌های محصول و سیستم ‌هایی را که تحت پوشش آن گواهی هستند، حفظ کنند. پس از پایان مدت ۳ سال شما مجددا به ممیزی و صدور گواهی نیاز دارید.

۴- ممیزی ‌های نظارتی

هنگامی که گواهینامه ISO را دریافت کردید، باید حداقل سالی یکبار ممیزی نظارتی را با سازمان صدور گواهینامه برنامه ‌ریزی نمایید. ممیزی نظارتی شامل بررسی مدیریت، اقدامات مرتبط با تصحیح عدم انطباق‌ های قبلی و بررسی روش پاسخ سازمان به توصیه ‌های ممیزی داخلی می گردد.

چه تفاوتی بین ممیزی داخلی و خارجی وجود دارد؟

ممیزی داخلی را افرادی انجام می‌دهند که درون سازمان مشغول بکار هستند. معمولا سازمان این افراد را برای انجام مسئولیت ارزیابی و بررسی استاندارد های ISO آموزش می‌دهند. ممیزان خارجی هم که از سازمان خارجی هستند و مستقل از سازمان مورد ممیزی، عمل می‌کنند. این ممیزان معمولا در سازمانهای معتبر ممیزی فعالیت می‌کنند.

فرآیند ممیزی و چگونگی انجام آن

1- در ابتدای امر شرکت بایستی افراد یا کارشناسان خود را برای ممیزی داخلی انتخاب نماید. این کار مستلزم این است که این افراد آموزشهای لازم را در مورد اجرا و استقرار ایزو را طی نمایند. همچنین نسبت به اصول و قواعد آن آشنایی کامل را دارا باشند.

2-در مرحله ی دوم نیز بایستی یه برنامه مدون نسبت به ممیزی داخلی صورت گیرد.زمان و برنامه رسیدگی ارزیابی فعالیتهای سازمان مشخص و از پیش تعیین گردد. بعنوان مثال تاریخ و زمان مشخص و به کارشناسان ممیزی ابلاغ گردد تا آمادگی لازم را دارا باشند.

3- طرح ممیزی و ارسال طرح مورد نظر که شامل روز و ساعت مشخص انجام ممیزی است.طی این روند زمان مشخص ممیزی به واحدهای مزبور ابلاغ میگردد.

4- برگزاری جلسات ممیزی و تعیین مسئولیتها برای تک تک افراد توسط مدیر تیم ممیزی.

5- اجرای ممیزی و ثبت تمامی مغایرت ها، در طی فرآیند اجرای ممیزی توسط ممیزان داخلی تمامی  مستندات و عدم مغایرتها ثبت می گردند.

6-پایان کار که همان جمع بندی و اختتامیه هست که در آن ممیزی داخلی طی برگزاری جلسه ای عدم انطباق ها و مغایرت ها را بررسی و گزارش های لازم به مدیران ارشد سازمان ارائه می نماید تا نسبت به رفع عدم انطباق ها  اقدامات لازم انجام پذیرد.

چگونه برای ممیزی ISO آماده شویم؟

هر ممیزی که انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند تا برای ممیزی بعدی آماده گردید. ممیزی ‌های داخلی به شما کمک می‌کند تا برای ممیزی ‌های نظارتی آماده گردید و ممیزی ‌های نظارتی به شما کمک می‌کنند تا برای ممیزی ‌های تأیید مجدد آماده گردید. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که در روند ممیزی اولیه به ما کمک می‌کند:

۱- یک برنامه حسابرسی ایجاد کنید

یک برنامه زمانی برای ممیزی‌های خود ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. با برنامه زمانی برای ممیزی داخلی شروع نمایید. جدول زمانی را برای تکمیل پروژه‌ ها یا کاهش مشکلات انعطاف ‌پذیری ایجاد کنید و به سمت یک جدول زمانی تخمینی برای تعامل با یک نهاد گواهی‌کننده پیشرفت کنید.

۲- چک‌ لیست‌ های حسابرسی را جمع‌آوری کنید

چک‌لیست‌های ممیزی چیست؟ بطورکلی، چک ‌لیست ممیزی تضمین می‌کند که چگونه حسابرسی با اهداف و زمینه کلی کسب ‌وکار مطابقت دارد. شما را گام ‌به‌گام در فرایند ممیزی قابل‌ اجرا راهنمایی می‌کند. بطور مفصل، هر جز از استاندارد ایزو بخش خاصی را که به دنبال آن هستید، پوشش می‌دهد؛ همچنین ارزیابی می‌کند که آیا آن الزامات را تامین می‌کند؟ یا نیاز به اصلاح در سیستم‌ ها، فرایند ها یا محصولات را لازم دارید.

۳- اهداف خود را تعیین کنید

اگر هدف شما دستیابی به گواهینامه است، بهتر است هنگام ایجاد برنامه حسابرسی خود، این هدف را در نظربگیرید. صدور گواهینامه زمان بر است، بخصوص زمانی که شما تجزیه ‌و تحلیل شکاف را انجام می‌دهید. و عدم انطباق‌ها را کاهش می‌دهید. آگاهی از هدف به شما کمک می‌کند تا هنگام ممیزی در زمان و هزینه خود صرفه‌ جویی نمایید.

۴- محیط را سازماندهی کنید

اگر یک حسابرس شخص ثالث را به محیط کار خود دعوت می‌کنید، ساماندهی و تمیز بودن فضا را فراموش نکنید. آماده‌ بودن اسناد شما برای بررسی، زمان لازم برای انجام ممیزی را کوتاه می‌کند. همچنین به حسابرس شما کمک می‌کند کار را ساده کند تا بهترین بازخورد ممکن را برای بهبود ارائه دهند.

۵- ابتدا حسابرسی‌ های داخلی را انجام دهید

ممیزی داخلی بهترین آمادگی شما برای ممیزی‌های خارجی، صدور گواهینامه یا نظارت است. حسابرسان می‌خواهند در مورد پیشرفت شما به سمت اهداف و بهبود سیستم‌ های شما برای هماهنگی با استاندارد های ایزو اقدام نمایند. ممیزی داخلی این فرایند را آغاز می‌کند و به حسابرسان شما نشان می‌دهد که سازمان شما در مورد انطباق با الزامات این استاندارد ها جدی است.

چک ‌لیست ممیزی چیست؟

در واقع چک لیست ممیزی چیست؟ را می توان اینطور مطرح کردکه چک لیست ممیزی داخلی را بعنوان بخشی از برنامه حسابرسی استاندارد ها تهیه گردیده است. بندهای اساسی از استاندارد که باید بررسی گردند را در این چک لیست ‌ها ذکر می‌کنید. علاوه بر این، از چک لیست حسابرسی می‌توانید بعنوان یک دستورالعمل توسط حسابرسی برای آماده‌ سازی اولیه استفاده نمایید. چک لیست ممیزی ایزو نشان می‌دهد که الزامات استاندارد را رعایت نموده اید. بطور معمول آن را یک نشانه انطباق یا عدم انطباق برای بند های مرتبط می‌دانیم.

روند کلی ممیزی چیست؟ 

سوال، روند کلی ممیزی چیست؟ بیانگر این است که ممیزان ISO بر روی سیستم ‌ها، محصولات یا فرایند ها تمرکز می‌کنند. با توجه به اینکه حسابرس سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) یا ایمنی محصول را ارزیابی می‌کند، مراحل متفاوت خواهند بود. صرف ‌نظر از اینکه آیا در حال انجام ممیزی داخلی یا خارجی استاندارد هستید، حسابرس سیستم ‌های شما را با چک ‌لیست ممیزی آزمایش می‌کند. او تعیین می‌کند که آیا عملیات روزانه با استاندارد ها مطابقت دارد یا خیر؟ همچنین پیشرفت در کاهش شکاف ‌ها یا عدم انطباق ‌های قبلی را ارزیابی می‌کند.

شخص ممیز

یک شخص ممیز، مسئولیت ارزیابی و بررسی استاندارد ها، سیستم ‌ها و فرآیند های یک سازمان را به منظور تأیید رعایت استاندارد ها و ارائه گواهینامه‌ های مرتبط بر عهده می‌گیرد. ممیزان می‌توانند به صورت داخلی در سازمان‌ ها یا به صورت خارجی توسط سازمان ‌های مستقل ممیزی فعالیت کنند.

تدوین گزارش ممیزی

بطور کلی تدوین گزارش ممیزی استانداردهای مدیریتی، در دستیابی به نتایج مورد انتظار سیستم‌های مدیریتی نقش مهمی ایفا می‌نماید.

ساختار نگارش گزارش ممیزی استاندارد های مدیریتی بر اساس راهنمای مرکز اعتبار دهی بین‌ المللی IAF ، ترجمه‌ گردیده است .

ساختار نگارش گزارش ممیزی در ممیزی خارجی علاوه بر راهنمایهای عنوانی،  از قوانین شرکت گواهی دهنده CB نیز پیروی می‌نماید.

ذینفعان گزارش ممیزی ، ممکن است به اطلاعات متفاوتی نیاز داشته باشند ، بنابراین ساختار تدوین گزارش ممیزی باید نیازهای متفاوت را پاسخگو باشند.

گزارش ممیزی باید اطلاعات موردنیاز را تأمین نماید. نیازهای کاربران را با روشی متعادل تامین و ارزش ‌افزوده ایجاد نماید.

ممکن است یک ‌طرف ذینفع نیاز داشته باشد بداند:

سیستم مدیریت با الزامات تطابق دارد

هرگونه فرصت برای بهبود

هرگونه عدم انطباق و زمینه‌ های نگرانی

سیستم مدیریت ریسک ‌های مرتبط با دستیابی و حفظ کیفیت را به‌طور مناسب برطرف نماید.

اطلاعات برای برنامه‌ریزی ممیزی آتی

نواحی که پیگیری آن ضروری است.

اطلاعات اضافی لازم برای تصمیم‌گیری صدور گواهینامه / تمدید آن

ممیزی گواهینامه ایزو یعنی بررسی و ارزیابی کلی فعالیت های یک شرکت و مطابقت آن با استانداردهای تعیین گردیده توسط ایزوست‌.
audit iso ممیزی «ﺷﯿﻮه ‌ای ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ اثربخش ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﯿﻔﯿـﺖ یک سازمان ﺑـﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﯽ رﯾﺴـﮏ ﻫﺎ و حصول اطمینان از ﺑﺮآورده ﺷﺪن اﻟﺰاﻣﺎت استانداردهای مختلف» است.

ممیزی ایزو 9001 چیست؟

سوال ممیزی ایزو 9001 چیست؟ بدین صورت می توان پاسخ داد که یکی از مهمترین گواهی که مهندسین صنایع برای توسعه کسب و کار و ورود به بازار کار باید دریافت کنند، گواهینامه ایزو است. سوال گواهینامه ایزو چیست؟ در واقع اینطور می توان پاسخ داد که برای سیستمهای مدیریتی، فرایندهای کاری انجام گردیده در سازمان و محصولات تولیدی وجود دارد. ممیزی ایزو 9001 به عنوان یکی از الزامات هر سازمان و شرکت و کسب و کاری، به سازمان ها کمک می‌کند تا بدانند فعالیت‌ هایشان چه مقدار به استانداردهای ایزو نزدیک است. پس از انجام این ممیزی مدیران می‌توانند سایر ریسک ‌های مرتبط با سازمان خود را شناسایی و تصمیمات درست بگیرند.‌

انواع ممیزی ایزو 9001

بطور کلی در انواع ممیزی ایزو 9001 و در تمامی استانداردها، دو نوع ممیزی اصلی برای اعتبار بخشیدن به شرکت یا سازمان وجود دارد: ممیزی داخلی و ممیزی خارجی. هر شرکت یا سازمان برای اعتبارسنجی، بررسی و مطابقت فرآیند های خود با الزامات هر استاندارد، نیاز دارد تا بصورت داخلی یا خارجی ممیزی گردد. برای ممیزی ایزو 9001 نیز بهمین صورت نیاز است تا ممیزی داخلی یا خارجی ایزو 9001 انجام گردد.

روش اجرایی ممیزی داخلی ایزو 9001:  در این ممیزی چک لیست های استاندارد توسط خود سازمان تهیه و اجرا میگردد. هدف از این نوع ممیزی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و پیشنهاد راهکارهای بهبود در سیستم کیفیت است. برای بهبود فرایندها و یا آمادگی برای اخذ استاندارد ایزو 9001، توسط خود سازمان صورت می پذیرد.

ممیزی خارجی ایزو 9001:  این ممیزی توسط یک سازمان ذینفع دیگر یا نهاد صدور ایزو صورت می پذیرد. هدف از این نوع ممیزی، برای شرکت ذینفع، تأیید کیفیت خدمات یا محصولات تولیدی شرکت شما و برای نهاد صدوری ایزو یا CB (Certification Body) صدور گواهینامه  ایزو9001 و اعتبار بخشیدن به سازمان است.

چک لیست ممیزی ایزو 9001

قدم اول برای انجام هر نوع ممیزی، ابتدا تهیه و گردآوری چک لیست ممیزی ایزو 9001 مناسب و جامع است. چک لیست ایزو 9001 نیز شامل سؤالات و معیارهای ارزشیابى است که با توجه به نوع فعالیت، حجم کار، تعداد پرسنل و منابع سازمان متفاوت است. اما بصورت عمومی هر چک لیست با اطلاعات عمومی شرکت یا سازمان دسته بندی می گردد که عبارتند از:

اطلاعات کلی در خصوص سازمان ممیزى شونده، مانند نام، آدرس، تلفن تماس، نوع فعالیت و محدوده ممیزى

اطلاعات ممیز و تیم ممیزى، مانند نام، سمت، تخصص و تجربه

برنامه و زمانبندی ممیزی، مانند تاریخ شروع و پایان، مکان‌ های مورد بازدید، افراد مرتبط و موضوعات مورد بررسی

الزامات استاندارد ایزو 9001 و سیاست ‌ها و اهداف کیفیت سازمان

فرآیند ها و فعالیت‌ های کلیدی سازمان و روش ‌های کنترل و پایش آنها

نتایج ممیزی قبلی و عملکرد کیفیت سازمان در دوره قبلی

نقاط قوت و ضعف سازمان و راهکار های بهبود پیشنهادی

سوالات چک لیست ایزو 9001

برای هر بخش از این چک لیست، باید سؤالات مناسب و جامع طراحی گردد. این سوالات به ممیز کمک می کنند تا اطلاعات لازم را جمع‌آوری، تحلیل و ثبت کنند. در نظر داشته باشید که سؤالات باید بصورتی طراحی گردند تا نهایتا به پاسخهای قابل اندازه گیری، قابل قیاس و قابل تأیید منتج گردند. برای طراحی سؤالات چک لیست ایزو 9001، توجه بنکات زیر می تواند در طراحی سوالات کاربردی کمک نماید:

در طراحی سؤالات از کلمات ساده و روشن استفاده گردد.

سؤالات باید با استفاده از کلمات باز (Open-ended) شروع گردند، مانند چگونه، چرا، چه زمانی، چه کسانی و …

هر سوال باید بصورت خاص و مشخص، به جزئیات بپردازد.

سؤالات نباید بصورت منفی یا پیچیده باشند و از هرگونه ابهام در آن پرهیز گردد.

سوالات باید به صورتی طراحی گردند که تک جوابی نباشند (مثلا بله و خیر) و شرح موقعیت در آن درج گردد.

سؤالات تحریک‌آور و مشوق باشند و باعث تولید ایده ‌های جدید گردند.

برای پاسخ هر سوالی، منابع مستند سازی یا شواهد موجود بررسی و نتایج ثبت گردند.

یکی از سخت ترین مراحل ممیزی، ممیزی ئاحد کنترل کیفیت هست. فرمهای کنترل کیفیت همواره بایستی استاندراد و مطابق با الزامات ایزو باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرمهای QC مقاله تخصصی دانلود رایگان فرم های کنترل کیفیت را بخوانید.

منظور از منابع مستندسازی، قوانین، دستورالعمل ها، فرم ها، گزارشات، آمار ها، نمودار ها و. . . هستند. شواهد شامل مصاحبه با کارکنان، بازدیذ از محل کار، بررسی نمونه های کاری و . . . . هستند. در نهایت نتایج با ارزیابی عملکرد سازمان براساس معیار های استاندارد و تشخیص نقاط قوت و ضعف و ریسک های احتمالی تکمیل میگردد.

گواهینامه ایزو معتبر و قابل استعلام
اخذ گواهینامه ایزو ISO معتبر و قابل استعلام در کمترین زمان و پایین ترین قیمت

دریافت گواهینامه ایزو

اهمیت دریافت گواهینامه ایزو در سازمان شما جهت مدیریت بهینه سازی شرکت با بهترین روشهای استاندارد هماهنگ و مطابق است. دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان ها و شرکت ها ضروری است. بسیاری از سازمانها و شرکتها بدنبال دریافت گواهینامه‌های ایزو هستند. برخی از این سازمان‌ها تمایل به پیاده‌سازی الزامات و مستندات را ندارند و بدنبال دریافت گواهینامه ایزو بدون ممیزی هستند. متقاضیان عزیز می توانند درخواست اخذ ایزو ، مراحل ، شرایط ، مدارک و نحوه اخذ گواهینامه ایزو را از طریق ایمیل ، تلگرام ، واتساپ و یا هر پیام رسان دیگر از طریق شماره همراه 09198386295 ارسال نمایند. یا بر روی دکمه زیر کلیک فرمایید.

دانلود فرم درخواست ایزو
گواهینامه ایزو یکی از انواع گواهینامه های مهم جهت مناقصات ، رقابت ، تبلیغات ، صادرات و مطرح شدن در بازارهای جهانی هست

مرکز سیستم کاران با تلفن تماس 79165-021 بصورت 24 ساعته آماده ارائه مشاوره رایگان است. شما عزیزان می توانید با مشاوره کارشناسان مرکز ما جهت اخذ گواهینامه های ایزو در کمترین زمان و کمترین هزینه اقدام نمایید.

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

4 Responses

  1. ممیزی ایزو ISO سوال خیلی از کارشناسان سازمان ها هست مطالب مندرج در سایت شما میتونه براشون مفید و کاربردی باشه. ممنون

  2. ممیزی ایزو ممکن است کار سخت و پیچیده ای بنظر برسد اما در حقیقت با تکمیل مستندات و الزامات فرایند ممیزی بسیار آسان پیش میرود.

  3. خیلی کامل در مورد ممیزی ایزو توضیح دادید. بیشتر شرکتها در مورد ممیزی ISO اطلاعات کافی ندارند و بهمین دلیل دچار واهمه و نگرانی میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo