گواهینامه ISO 26000

5/5 - (4 امتیاز)

گواهینامه ISO 26000

شرکتها و سازمانهای زیادی بدنبال دریافت گواهینامه ISO 26000 هستند. گواهینامه ISO 26000 با عنوان مسئولیت اجتماعی در سطح دنیا مطرح گردید. اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو 26000 با پیاده سازی واقعی الزامات استاندارد ISO 26000 خیلی متفاوت است.

الزامات ISO 26000 آنقدر سخت و پیچیده است که هر مجموعه ایی توانایی طراحی و پیاده سازی چنین ایزویی را ندارد. البته ایزو ۲۶۰۰۰ قابلیت صدور گواهینامه ندارد و فقط بعنوان یک سندی جهت پیشبرد مسئولیت اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. اما خیلی از مجموعه ها بدنبال گرفتن گواهی ایزو ۲۶۰۰۰ هستند.

اخذ گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰

دریافت و اخذ گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ همانطور که قبلا گفتیم از نظر فنی اشکال دارد. چون ایزو ۲۶۰۰۰ مسئولیت اجتماعی قابلیت صدور گواهینامه ندارد. لذا فقط جنبه کاربردی و استفاده در سازمان های مختلف دارد. ما توصیه می کنیم که از دریافت مدرک ایزو ۲۶۰۰۰ منصرف شوید. اما اگر اصرار به اخذ گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ هست. می توانید از طریق مراجع غیر IAF اقدام نمایید.

اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ (مسئولیت اجتماعی) کمترین هزینه و در کمترین زمان از طریق مرکز سیستم کاران مقدور است. همچنین دریافت فرم درخواست ISO 26000 با شماره تلفن 79165-021 تماس حاصل نمایید. دریافت گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ معتبر و قابل استعلام در سایت بهمراه کد رهگیری را با ما تجربه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فوریت دریافت ایزوها مقاله تخصصی اخذ گواهینامه ایزو ارزان و فوری را بخوانید.

مراجع و شرکت های صادر کننده ایزو ۲۶۰۰۰

به مراجع صادر کننده گواهینامه های ایزو CB می گویند. مراجع و شرکت های صادر کننده ایزو ۲۶۰۰۰ نیز همان CB ها هستند. CB ها به دو حالت با اعتبار IAF و بدون اعتبار IAF در سطح دنیا فعالیت می کنند. شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو با اعتبار IAF اصالت و اعتبار بیشتری دارند.

گواهینامه ISO 26000 توسط مراجع ثبت و صدور با اعتبار IAF صادر نمی گردد. اما مراجع و شرکتهای ایزوی بدون اعتبار IAF مدرک ایزو 26000 را صادر می کنند. مرکز سیستم کاران بعنوان یک مرکز معتبر در خدمت متقاضیان محترم می باشد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مراجع مقاله تخصصی لیست شرکت های صادرکننده ایزو را مطالعه بفرمایید.

ایزو 26000 ISO 26000

الزامات ایزو ۲۶۰۰۰ چیست؟

استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ یکی از کاملترین و جامع ترین استانداردهای بین المللی است. همچنین یکی از پرحجم ترین و قطورترین استانداردهای ایزو همین ایزو ۲۶۰۰۰ است. بنظر می رسد که کارشناسان متخصص زیادی بر روی تهیه و تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی کار کردند. ما در ادامه تعداد از سرفصلهای مهم و اساسی ایزو ۲۶۰۰۰ را تشریح کردیم. این الزامات در متن فارسی استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ قابل مشاهده هست.

گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ – برابری جنسیتی و مسئولیت اجتماعی

کلیه جوامع بشری نقش های مبتنی بر جنسیت را برای زن و مرد تعریف می کنند. نقش های جنسیتی، رفتارهای آموخته شده ای هستند که تعیین می کنند چه فعالیت ها و مسئولیت هایی مردانه یا زنانه درک می شوند. این نقش های جنسیتی گاهی سبب تبعیض علیه زنان و همچنین مردان می شوند. در کلیه موارد تبعیض جنسیتی، توانایی های بالقوه فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی را محدود می سازد. در اخذ گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ – برابری جنسیتی و مسئولیت اجتماعی برای همین علت مهم هست.

همواره میان تساوی جنسیتی و توسعه اقتصاد و جامعه، رابطه مثبتی وجود دارد. به همین دلیل است که این موضوع یکی از اهداف توسعه هزاره می باشد. بهبود تساوی جنسیتی در فعالیت های یک سازمان و حمایت از آن، یکی از عناصر مهم مسئولیت اجتماعی تلقی می گردد.

سازمان ها باید به منظور حذف تعصبات جنسیتی، در تصمیمات و فعالیت های خود بازنگری کنند و تساوی جنسیتی را بهبود دهند، این حوزه شامل موارد ذیل است:

برابری جنسیتی در ایزو 26000

ترکیب حضور زنان و مردان در ساختار حاکمیتی و مدیریتی سازمان و مدیریت سازمان و مدیریت آن به منظور دستیابی به برابری و از بین بردن موانع جنسیتی اعمال گردد.

رفتاری یکسان با کارکنان زن و مرد در امور استخدام، انتصاب شغل، آموزش، فرصت برای پیشرفت، پاداش و جریمه و پایان استخدام برقرار گردد. مطالعه آیین نامه پرسنلی را پیشنهاد می کنیم.

توجه به دستمزد یکسان برای کارگران زن و مرد، که ارزش کار آنها یکسان باشد.

توجه به تفاوت های احتمالی زنان و مردان در تأثیر پذیری از مسائلی مانند شرایط محیط کار، امنیت و بهداشت در الویت باشد.

تصمیمات و فعالیت های سازمان که توجه یکسانی به نیازهای زنان و مردان دارد، مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال تأثیرات متفاوتی که خدمت خاص بر روی زنان و مردان می گذارد و یا بازبینی تصاویر از زن و مرد در شیوه های ارتباطی و تبلیغاتی سازمان بررسی گردد.

برخورداری برابر زنان و مردان از فواید ناشی از حمایت هایی که سازمان برای کمک به توسعه جوامع محلی انجام می دهد یکی باشد. توجه ویژه سازمان برای کمک به پرداختن به حوزه هایی که مورد تبعیض واقع شده است از هر دو جنسیت که باشند.

برابری جنسیتی در مشارکت با ذی نفعان از ابزارهای مهم برای تحقق برابری جنسیتی در فعالیت های سازمان به شمار می آید.

برای بهبود برابری جنسیتی در سازمان ها، مشاوره با کارشناسان برای شناسایی مسائل جنسیتی می تواند مفید باشد.

سازمان ها تشویق می شوند که از شاخص ها، اهداف و بهترین مراجع رویه ای برای پایش سیستمی میزان پیشرفت خود دستیابی به برابری جنسیتی بهره برداری کنند. در هر مرحله از دریافت گواهینامه ISO 26000 با مرکز سیستم کاران به شماره 79165-021 تماس حاصل نمایید.

ISO 26000

 

دریافت گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ برای سازمان های کوچک و متوسط (SMOs)

سازمان های کوچک و متوسط آن دسته از سازمان هایی که تعداد کارمندان و یا میزان فعالیت های مالی آنها در محدوده مشخص قرار دارد. آستانه این محدوده در کشورهای مختلف، متفاوت است. تحقق هدف این استاندارد بین المللی، سازمان های کوچک و متوسط شامل سازمان های بسیار کوچکی می شوند که تحت عنوان سازمان خرد از آنها یاد خواهد شد. لذا دریافت گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ برای سازمان های کوچک و متوسط (SMOs) موضوعیت دارد.

یگپارچه سازی مسئولیت اجتماعی در سازمان های بسیار کوچک و متوسط می تواند از طریق اقدام های کاربردی، ساده و بهینه از مالی انجام پذیرد. یعنی نیاز نیست پیچیده یا پر هزینه باشد. به دلیل کوچک بودن اینگونه سازمان ها و ظرفیت آن ها برای انعطاف پذیری و همچنین نوآوری، امکان ایجاد فرصت های خوب و ویژه برای مسئولیت اجتماعی در سازمان های کوچک و متوسط وجود دارد. این سازمان ها از نظر مدیریت سازمانی نیز انعطاف پذیرتر هستند. اغلب رابطه نزدیکی با جوامع محلی متوسط وجود دارد. این سازمان ها از نظر مدیریت سازمانی نیز انعطاف پذیرتر هستند. اغلب رابطه خوبی با جوامع محلی دارند. مدیریت ارشد آنها معمولا تأثیر سریع تری بر فعالیت های می گذرد.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مسئولیت اجتماعی شامل پذیرش رویکردی یکپارچه برای مدیریت فعالیت ها و تأثیرات سازمان می باشد. یک سازمان باید به بررسی اثر تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست بپردازد و آنها را پایش کند. به گونه ای که هم اندازه سازمان و هم تأثیرات آن را در نظر بگیرد. مطمئنا چاره جویی فوری برای تمامی پیامدهای منفی تصمیمات و فعالیت های سازمان مقدور نمی باشد. در این زمینه ممکن است نیاز به انتخاب یا تعیین اولویت ها وجود داشته باشد.

ملاحظات ذیل ممکن است کمک کننده واقع شوند، سازمان های کوچک و متوسط می بایست شامل اقدامات زیر باشد.

اقدامات لازم برای رعایت مسئولیت اجتماعی

– در نظر بگیرند که رویه های مدیریت داخلی، گزارش دهی به ذی نفعان و دیگر فرآیند ها می تواند برای آنها در مقایسه با شرکت های مشایه بزرگ، انعطاف پذیرتر و غیررسمی تر باشند، البته منوط به اینکه سطح مناسبی از شفافیت را فراهم کرده باشند.

– آگاه باشند که موضوع اصلی استاندارد و شناسایی مسائل مرتبط با آنها، شرایط، موقعیت، منابع در دسترس و منافع ذی نفعان را مورد توجه قرار دارد. از این طریق به تمام موضوعات اصلی استاندارد بپردازید. همچنین توجه داشته باشند که همه مسائل مطرح شده در زیر بخش های موضوعات اصلی ممکن است به هر سازمانی مربوط نباشد.

– نخست بر مسائل و پیامدهایی که بیشترین نقش و اهمیت را در توسعه پایدار دارند، تمرکز نمایند. همچنین یک سازمان کوچک یا متوسط باید برنامه ای برای پرداختن به سایر تأثیرات فعالیت های خود در یک چارچوب زمانی مشخص داشته باشد.

– به دنبال یاری از نهادهای حکومتی مناسب، گروه هایی صنفی ( مانند انجمن های بخشی یا گروه های حمایتی و یا سازمان های هم رده) باشید. همچنین بدنبال سازمان های استاندارد ملی در تدوین راهنماهای کاربردی و برنامه هایی برای استفاده از این از این استاندارد بین المللی باشید. چنین راهنماها و برنامه هایی باید متناسب با ماهیت و نیازمندی های سازمان های کوچک و متوسط و ذی نفعان آنها باشد.

به نظر می رسد که رعایت مسئولیت اجتماعی توسط سازمان کوچک، به دلایلی که در سایر سازمان هایی که با آنها در ارتباط می باشند. حمایت از چنین تلاش هایی را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود می دانند.

سازمان هایی که از ظرفیت و تجربه بیشتری بیشتری برخورد دارند، ممکن است حمایت از سازمان های کوچک و متوسط را که شامل کمک به آنها در افزایش آگاهی پیرامون مسائل مسئولیت اجتماعی و رویه های مناسب در این زمینه می شود را بر عهده می گیرند.

اخذ گواهینامه ISO 26000 و درک مشارکت در جرم

معمولا اخذ گواهینامه ISO 26000 و درک مشارکت در جرم برای متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ نا مفمهوم هست. مشارکت در جرم هم معنای قانونی و هم عرفی دارد:

در معنای قانونی، مشارکت در جرم در بعضی از حوزه های قضایی این گونه تعریف میگردد. همکاری در انجام عملی یا قصور ورزیدن از انجام عملی که اثر قابل توجهی در انجام کاری غیر قانونی دارد. در حالی که شخص از وقوع آن آگاه یا عمدتا در آن دست داشته است.

مشارکت در جرم با مفاهیم کمک و همدستی در ارتکاب امری غیر قانونی و یا غفلت از انجام امری قانونی ارتباط دارد.

در معنای عرفی، مشارکت در جرم ناشی از انتظارات گسترده اجتماعی از رفتار سازمان می باشد. به هنگام همکاری با دیگران در ارتکاب اعمال نادرست، در ارتکاب اعمالی شریک جرم محسوب گردد و سبب ارتکاب اعمالی بر خلاف هنجارهای بین المللی گردد. سازمان با آگاهی از این مسئله که انجام این اعمال سبب بروز پیامدهای منفی برای جامعه و محیط زیست خواهد شد. یا بررسی دقیق این اعمال مطلع باشد. همچنین ممکن است یک سازمان در صورت ساکت بودن و یا سود بردن در قبال چنین اعمال نادرستی شریک جرم محسوب شود.

دریافت گواهینامه ISO 26000 شرکت خود را به مرکز سیستم کاران واگذار نمایید. اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزوها از طریق مرکز سیستم کاران تجربه خوبی را به شما نشان میدهد.

ایزو 26000 و منافع مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان

 دریافت ایزو 26000 و منافع مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان رابطه مستقیمی باهم دارند. مسئولیت اجتماعی می تواند منافع بی شماری برای یک سازمان به همراه داشته باشد که شامل:

– تقویت تصمیم سازی هایی آگاهانه بر اساس یک درک بهبود یافته از انتظارات جامعه، فرصت هایی مرتبط با مسئولیت با اجتماعی (شامل مدیریت بهتر بهتر ریسک های قانونی) و ریسک هایی که از نبود پاسخگویی اجتماعی ناشی می شود.

– بهبود رویه های مدیریت ریسک سازمان

– افزایش شهرت سامان و تقویت اعتماد عمومی (به آن)

– فراهم آوری یک گواهینامه اجتماعی برای بهره برداری

– خلق نوآوری

– بهبود رقابت پذیری سازمان شامل دسترسی به منابع مالی و وضعیت شرکای انتخابی

– ارتقای ارتباط سامان با ذی نفعان، بنابراین چشم اندازی جدید از سازمان ارائه و با طیفی متضاد از ذی نفعان ارتباط برقرار می گردد.

– بهبود وفاداری، درگیری با کار، مشارکت و روحیه کارکنان

– افزایش ایمنی و سلامت هر دو جنس زن و مرد از کارکنان

– تأثیر گذاری مثبت بر توانمندی سازمان برای استخدام، انگیزش و نگهداشت کارکنانش

– کسب صرفه جویی هایی ناشی از بهبود بهره وری و کارایی منابع، کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش پسماندها و بازیافت محصولات فرعی با ارزش

– بهبود اعتبار و انصاف در مراوتی که در روابط و درگیری های سیاسی، رقابت و نیز در نبود فساد ایجاد می شود.

– جلوگیری از و یا کاهش تضادهای بالقوه با مشتریان در خصوص محصولات و خدمات.

 و همچنین رعایت حقوق کودکان نیز باید در الویت باشد.

ایزو 26000 ISO 26000 مسئولیت اجتماعی

ایزو 26000 – لایحه بین المللی حقوق بشر و اسناد اصلی حقوق بشر

بیانیه حقوق بشر (بیانیه جهانی) به عنوان شناخته شده ترین سند حقوق بشر، در سال 1948 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب گردید. این بیانیه، پایه و اساسی را برای قانون حقوق بشر و عناصر آن که به عنوان بخشی از قانون مرسوم بین المللی برای کلیه دولت ها، افراد و سازمان ها لازم الاجرا می باشد، فراهم می نماید. همچنین این بیانیه جهانی خواستار همکاری کلیه افراد و ارگان های جامعه در جهت رعایت حقوق بشر می باشد.

توافقات بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و توافق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معاهداتی هستند.  این توافقات در سال 1966 توسط مجمع عمومی تصویب گردیدند. سپس این توافق ها به دولت ها برای تصویب ارائه گردید. این معاهدات در سال 1976 اجباری شدند. لایحه بین المللی حقوق بشر از اعلامیه جهانی حقوق بشر، تعهدات بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل گردید. افزون بر این، یکی از پروتکل های اختیاری این دو پیمان، حذف مجازات می باشد.

استاندارد مسئولیت اجتماعی و حقوق بشر

افزون بر لایحه بین المللی حقوق بشر، در اینجا هفت اصل بین المللی حقوق بشر وجود دارد. هفت اصل حقوق بشر نیز قسمتی از قانون بین المللی حقوق بشر را تشکیل می دهند. این اصول با این موارد در ارتباطند:

حذف انواع تبعیض های نژادی

حذف انواع تبعیض علیه زنان

تلاش برای حذف شکنجه و دیگر ستم ها و تنبیهات و رفتارهای غیر انسانی و تحقیر آمیز

حفظ حقوق کودکان

جلوگیری از مشارکت کودکان در نبردهای مسلحانه

فروش کودکان

فحشا و آزار جنسی کودکان

حمایت از کارگران مهاجر و خانواده های آنان

حمایت از کلیه افراد در مقابل ناپدید شدن اجباری و حقوق افراد معلول

کلیه این موارد، اساس استانداردها برای حقوق جهانی بشر را تشکیل می دهند.

رعایت این موارد برای دولت هایی که اصول حقوقی بشر را تصویب کردند الزامی می باشد. برخی از این موارد این امکان را به وجود می آورند که افراد بر اساس ضوابط معینی که در پروتکل های اختیاری آمده است، اقامه دعوی کند.

گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ و کار کودک

سازمان جهانی کار، چارچوبی را برای قانون ملی جهت تعیین حداقل سن مجاز برای استخدام یا کار ارائه می کند. این سن نباید کمتر از سن تحصیلی اجباری و در هر مورد نباید کمتر از 15 سال باشد. در کشورهایی با امکانات اقتصادی و آموزشی کمتری دارند، حداقل سن ممکن 14 سال می باشد. استثناهایی برای سن 13 یا 12سال در مورد “کار سبک” ممکن است لحاظ گردد. حداقل سن برای کار خطرناک یا کاری که احتمالا به سلامت، ایمنی و روح کودک، بنا به طبیعت و موقعیت انجام آن کار آسیب میرساند، در تمام کشورها، 18 سال هست.

اصطلاح “کار کودک”، نباید با “استخدام جوانان” یا کار دانش آموز ” اشتباه نمود. باید به عنوان بخشی از کارآموزی واقعی یا برنامه های آموزشی در نظر بگیریم. چرا که باید به عنوان بخشی از کارآموزی واقعی یا برنامه های آموزشی در نظر بگیریم.

بکار گیری کودک در کار به عنوان صورتی از استثمار در تناقص با حقوق بشر قرار دارد. کار کودک رشد جسمی، اجتماعی، روحی، روانی و معنوی کودک را از بین می برد. هر گونه کار کودک، پسران و دختران را از تجربه کودکی و عزت نفس محروم می سازد. این امر موجب محرومیت کودکان از آموزش و جدایی از خانواده شان می گردد. کودکانی که تحصیلات اولیه خود را به اتمام نرسانند، معمولا بی سواد باقی می مانند. آنها هیچ گاه مهارت های لازم برای شغلی که آنها را قادر به مشارکت در توسعه اقتصاد مدرن کند را به دست نمی آورند.

نتیجه کار کودک تحویل کارگرانی بدون مهارت و فاقد صلاحیت به جامعه است.  این موضوع باعث در خطر افتادن توسعه مهرت های نیروی کار و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در آینده یک کشور میگردد. کار کودک همچنین باعث محروم ماندن کارگران جوان و بزرگسال از کار و کاهش سطح دستمزد ها می گردد.

کار کودک و مسئولیت اجتماعی

سازمان می بایست برای حذف انواع کار کودک تلاش کنند. تلاش برای حذف بدترین نوع کار کودک، نباید به عنوان توجیهی برای دیگر انواع کار کودک استفاده شود. سازمان باید موقعیت های مختلف دختران و پسران و راه های مختلف اثرگذاری بر کودکان بومی یا مردمانی که مورد تبعیض قرار دارند را تحلیل کنند. بنابراین شیوه های اصلاحی و پیش گیرانه می توانند به عنوان هدف تعیین و اثربخش تلقی شوند.

هنگامی که کودکان زیر سن قانونی در محل کار باشند، باید شیوه هایی برای برکناری آنها از کار صورت گیرد. یک سازمان در حد امکان، باید به کودک کنار گذاشته شده از کار و خانواده اش کمک نماید تا به خدمات مناسب رشد و پیشرفت دسترسی داشته باشد. یعنی اطمینان یابند که کودک در موقعیت مشابه یا بدتدی قرار گیرد. یا در جای دیگری کار نکرده یا مورد استثمار واقع نمی شود.

در واقع حذف موثر کار کودک نیازمند همکاری وسیعی در جامعه می باشد. یک سازمان باید با دیگر سازمان ها و ادارات دولتی برای رهایی از کار و هدایت آنها به سمت آموزش رایگان، تمام وقت و با کیفیت همکاری کند. سازمان یونیسف یکی از سازمانهای حامی کودکان در جهان مطرح هست.

گواهینامه ایزو 26000 و اهداف توسعه هزاره

شرکتهایی که بدنبال اخذ گواهینامه ISO 26000 هستند بایستی یکسری اهدافی برای خودشان تعریف کنند. اهداف توسعه هزاره اهدافی برای پاسخگویی به چالش های اصلی توسعه در سطح جهان می باشند که هشت هدف را در بر می گیرند و باید تا سال 2015 نیز تحقق یابند. اهداف توسعه هزاره از اقدامات و اهداف مندرج در بیانیه هزاره سازمان ناشی می شوند.

این هشت هدف عبارتند از:

  1. ریشه کنی فقر و گرسنگی شدید
  2. دسترس همگانی به آموزش ابتدایی
  3. بهبود وضعیت برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان
  4. کاهش مرگ و میر کودکان
  5. بهبود سلامت مادران
  6. مبارزه با HIV/AIDS ، مالاریا و سایر بیماری ها
  7. تضمین محیط زیست پایدار
  8. گسترش یک مشارکت جهانی برای توسعه

استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ و گزارش دهی در خصوص مسئولیت اجتماعی

سازمان می بایست در فواصل زمانی مناسب، عملکرد خود را در خصوص مسئولیت اجتماعی را به ذی نفعان که تحت تأثیر عملکرد سازمان می باشند، گزارش دهد. تعداد رو به افزایشی از سازمان ها به صورت متناوب به ذی نفعان خود درباره عملکردشان در زمینه مسئولیت اجتماعی گزارش می دهند. گزارش به ذی نفعان از مسیرهایی مختلفی امکان پذیر است. این روشها  شامل برگزاری جلسات با ذی نفعان، نامه هایی که اقدامات مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمان را در یک دوره معین توصیف می کنند، اطلاعات موجود در وب سایت ها و گزارش های دوره ای مسئولیت اجتماعی می باشد.

سازمان می بایست تصویری منصفانه و کامل از عملکرد خود در زمینه مسئولیت اجتماعی شامل شامل دستاوردها و کمبودها و راه های مقابله با کمبودها را ارائه نماید.

ایزو 26000 و گزارش دهی

سازمان ممکن است انتخاب کند که کلیه فعالیت های سازمان به صورت کامل در یک پوشش و یا اینکه فعالیت های یک منطقه یا محل مشخص را به صورت مجزا پوشش دهد. گروه های جامعه معمولا گزارش های کوچک تر مرتبط به یک محل خاص را مفیدتر از گزارش کلی سازمان می دانند. نشر گزارش مسئولیت اجتماعی یک جنبه ارزشمند از اقدامات سازمان در زمینه مسئولیت اجتماعی می باشد. در تهیه گزارش مسئولیت اجتماعی، سازمان باید موارد ذیل را در نظر گیرد:

  • دامنه و قیاس گزارش سازمان باید متناسب با اندازه و ماهیت سازمان باشد؛
  • سطح جزئیات می تواند میزان تجربه سازمان در این گونه گزارش دهی را نشان دهد. در برخی موارد، سازمان ها تلاش های خود را با گزارش های محدود از تعداد اندکی از جنبه های مسئولیت اجتماعی، شروع می کنند. در سال های پس از آن، با به دست آوردن تجربه و اطلاعات کافی بر گزارش جامع تر، حوزه پوشش خود را گسترش می دهند.
  • گزارش باید توصیف کند که سازمان چگونه در مورد مسائل پوشش داده شده در گزارش، تصمیم گیری کرده است و چگونه آن مسائل پاسخ داده می شوند.
  • گزارش باید اهداف و عملکرد اجرایی سازمان محصولات و خدمات را در چارچوب توسعه پایدار نشان دهد.
  • گزارش با توجه به ماهیت سازمان و نیازمندی های ذی نفعان، می تواند به شکل های مختلفی ارائه گردد. این اطلاعات شامل ارسال گزارش الکترونیکی، نسخه های اینترنتی قابل تبادل و نسخه چاپی می باشد. همچنین ممکن است این گزارش، مستقل یا بخشی از گزارش سالانه سازمان باشد.

اقدامات قابل تأیید و مرتبط با منافع اقتصادی یا تجاری

برخی برنامه های اقدام (البته نه کليه آنها) مرتبط با مسئوليت اجتماعی که در 26000 ليست شده اند، امکان تایيد و صدور گواهینامه توسط موسسات مستقل طرف سومی (خارجی)  را دارند. حتی در برخی موارد، کسب گواهی یک الزام برای استفاده از آن برنامه اقدام میباشد. اینکه برنامه اقدام امکان ارایه و یا الزامی باشند، نشان دهنده ارزشمندی آن برنامه اقدام نمیباشد. پياده سازی و اجرا هر یک از برنامه های اقدام و ابزارهایی که در 26000 هستند، نمیتواند برای ادعای انطباق با ایزو ، 26000 پذیرش یا اجرای آن مورد استفاده قرار گيرند. یک مجموعه در زمان دریافت گواهینامه ISO 26000 بایستی این اقدامات را انجام دهد.

صرف نظر از اینکه این برنامه های اقدام و ابزارها در سازمان ها انتفاعی یا غيرانتفاعی اجرا میشوند، برخی از آنها مرتبط با منافع تجاری یا اقتصاد میباشند. ازجمله اینکه برا برخی باید هزینه استفاده از آن را پرداخت کرد یا برا برخی دیگر باید حق عضویت یا هزینه تایيد و صدور گواهینامه را درنظر گرفت. استفاده از برنامه اقدام یا ابزار با هدف ترویج یک محصول یا سازمان، نمونه دیگر از چنين روابط اقتصادی است. دارا بودن چنين منافعی به خود خود جنبه منفی برنامه دهی اقدام یا ابزارهای مسئوليت اجتماعی را نشان نمیدهد. حتی ممکن است برای مدیریت برنامه های اقدام یک سازمان و جبران هزینه ها ضروری باشد. یا وسيله ای قانونی برای مطلع ساختن ذینفعان از ویژگیهای محصولات و سازمان محسوب گردد.

اخذ گواهینامه ایزو 26000 و اقدامات مرتبط منافع اقتصادی

هرچند زمانی که برنامه های اقدام مرتبط با منافع اقتصادی مورد بررسی قرار گيرند، کاربر این استاندارد بين المللی باید منافع تجاری و تضاد منافع را مورد توجه قرار دهد. برای نمونه، سازمانی که مدیریت یکی از برنامه ها مسئوليت اجتماعی بر عهده دارد، ممکن است اولویت بی موردی را برای کسب درآمد، با توجه به مفاد گواهینامه و در ضرر و زیان رسيدگی به الزامات مورد نياز چنين گواهينامه ای قایل گردد. بنابراین ارزیابی اعتبار یک سازمان در مدیریت برنامه ها یا ابزارها به هنگام ارتباط آنها با منافع اقتصادی یا تجاری به صورت ویژه مهم میباشد.

گواهینامه ایزو ۲۶۰۰۰ سیستم کاران

مرکز سیستم کاران اولین و بزرگترین مرجع اطلاع رسانی و اخذ گواهینامه های بین المللی ایزو در خدمت متقاضیان محترم است. برای اخذ گواهینامه ISO 26000 از خدمات رایگان مرکز سیستم کاران استفاده نمایید.

لینک دانلود رایگان متن فارسی استاندارد ایزو ۲۶۰۰۱:۲۰۱۰

بنر ایزو

با ما مسئولیت اجتماعی خود را بارورتر کنید . . .

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن:  79165-021

 

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

4 Responses

  1. ما قصد داشتیم گواهینامه ایزو 26000 یا مسئولیت اجتماعی بگیریم اما پس از مشاوره با مرکز سیستم کاران فهمیدیم استاندارد ایزو 26000 اصلی به عنوان یک گواهینامه صادر نمیشود و فقط جنبه کاربردی برای شرکت ها داره. خواستم از شما بخاطر وجدان کاری و صداقتی که در راهنمایی مشتریان دارید تشکر کنم.

  2. من دانشجو هستم و در مورد گواهینامه ایزو کار تحقیقی انجام میدم مطلب سایت شما در خصوص گواهینامه ISO 26000 با عنوان مسئولیت اجتماعی و الزامات ایزو 26000 مثل برابری جنسیتی و مسئولیت اجتماعی واقعا مفید و کامل بود و من استفاده کردم. با سپاس از سایت خوب شما

  3. گواهینامه ISO 26000 در اصل یک سری اصول و مسئولیت اجتماعی درباره برابری جنسیتی و کار کودک و غیره است و جنبه اجتماعی دارد پس هر سازمانی میتواند این اصول را برای خودش در ساختار شرکت اجرا کند ولی گواهینامه ایزو 26000 صادر نمشود.

  4. اصول گواهینامه ایزو 26000 بسیار مهم هستند و اگر سازمانی بتواند این اصول را رعایت کند مسئولیت اجتماعی خود را کامل ایفا کرده است و فعالیت آن سازمان حقوق کارکنانش و دیگر افراد جامعه را پایمال نمیکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo