دریافت گواهینامه ایزو ISO

دریافت گواهینامه ایزو ISO
4.9/5 - (6655 امتیاز)

دریافت گواهینامه ایزو ISO

امروزه خیلی از شرکتها بدنبال گرفتن گواهی نامه ایزو هستند. اما بدلیل تعداد زیاد افراد و شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو قادر به تصمیم گیری نیستند. چون در ایران سازمان ملی استاندارد ایران بعنوان بالاترین مرجع رسمی قادر به اطلاع رسانی و کنترل نیست. بنابراین خیلی از افراد و شرکتهای سودجو بطور خودسرانه گواهینامه ایزو صادر می کنند. مرکز سیستم کاران قصد دارد تا متقاضیان دریافت گواهینامه ISO ایزو را در این مقاله آگاه کند. بنابراین آگاهی از موارد زیر خیلی مهم و با ارزش است. چونکه کسب اطلاعات زیر در تصمیم گیری شما خیلی کمک می کند.

اعتبار اصلی گواهینامه ایزو ISO چیست؟

تمام مراجع صادر کننده گواهی نامه ISO در ایران به دو دسته کلی تقسیم میشوند.

مراجع صادرکننده ISO که تحت اعتبار IAF هستند.

مراجع صادر کننده ISO که تحت اعتبار IAF نیستند.

قطعا گواهینامه های ایزویی که از طریق اعتبار IAF صادر می شوند دارای اعتبار اصلی هستند. اصطلاحا به این نوع گواهی ها ، گواهینامه ایزو IAF ی گفته می شود.

نوع دوم مرجع گواهینامه های ایزو از مراجعی هستند که مورد تایید IAF نیستند و تحت عناوین مختلفی خود را معتبر تعریف می کنند. چنین مراجعی معمولا اعتبار خود را زیر سوال نمی برند و همواره نهاد صادر کننده ایزو خود را معتبر جلوه می دهند. برای همین خود را به کشورهای خارجی مثل کانادا و انگلیس و آلمان و… منتسب می کنند. چون متقاضیان نتوانند بدرستی صحت و سقم اعتبارشان را بررسی کنند.

آیا رجیستر شدن گواهینامه ایزو کفایت می کند؟

خیر، چون تمام مراجع صادر کننده گواهینامه های ISO بالاخره یک سایت هم دارند. هر شرکت صادر کننده گواهینامه ISO ، مدرک صادره را در سایت خود بارگذاری می کند تا به مشتری خود اثبات کند که گواهی آن معتبر است.

بنابراین هم مراجع تحت اعتبار IAF و هم مراجع غیر اعتبار IAF گواهی نامه ایزو صادر شده ی خود را رجیستر می کنند. اما مهم اینجاست که مرجع صادر کننده تحت اعتبار IAF ، گواهی نامه اش در سایت متصل به IAF رجیستر می شود. در حالیکه مرجع صادر کننده غیر IAF ی در سایت خودش رجیستر می شود که متصل به IAF نیست.

IAF چیست؟

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی یک انجمنی است که بصورت بین المللی فعالیت می کند. عبارت IAF مخفف انجمن اعتبار دهندگان بین المللی است. سایت رسمی و دقیق و درست IAF به آدرس WWW.IAF.NU هست. شما براحتی می توانید وارد سایت IAF شوید و تمام کشورهای عضو و قانونی IAF را ببینید.

AB چیست؟

در نهاد بین المللی IAF هر کشوری حداقل یک نماینده رسمی و قانونی دارد. به هر یک از این نمایندگان کشورهای مختلف در اصطلاح AB گفته می شود.

عبارت AB مخفف Accreditation Body هست. بنابراین  AB یک نهاد رسمی و قانونی کشورهای عضو می باشد که رسمیت آنها در سایت IAF با عضویت آنها مشخص می شود.

کشور ایران نیز یک AB دارد که عضو IAF هست. سازمان ملی استاندارد ایران یک مرکزی بنام مرکز ملی تایید صلاحیت ایران دارد. عبارت NACI مخفف لاتین مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است که در سایت IAF قابل مشاهده است. شناختن AB های کشورهای فعال در IAF نیز مهم است. بطور مثال:

  • آمریکا : IAS
  • انگلیس: UKAS
  • آلمان: DAKKS
  • سوئیس : SAS

و همین طور الی آخر که شما عزیزان می توانید AB های تمام کشورها را براحتی در سایت IAF ملاحظه بفرمایید.

CB چیست؟

بعد از آشنایی با عبارت AB دانستن عبارت CB لازم است. خود AB هر کشوری بطور مستقیم نمی تواند برای شرکتها گواهینامه ایزو ISO صادر کند. یعنی سازمانها و شرکتها برای دریافت گواهینامه ایزو ISO نباید به AB مراجعه کنند. چون AB ها یک نهاد بالادستی و صرفا وظیفه اعتباردهی را دارند.

از اینرو یک سری شرکتها از AB ها مجوز فعالیت می گیرند تا گواهینامه ایزو ISO صادر کنند. بنابراین متقاضیان ISO برای دریافت گواهینامه ایزو ISO بایستی از طریق این شرکتهای صادر کننده ISO اقدام کنند.

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو که از AB مجوز فعالیت گرفتند را CB می گویند.

عبارت CB مخفف Certification Body بمعنای موسسه صدور گواهینامه هست. هر AB ممکن است ده ها و یا حتی صدها CB تحت اعتبار خود داشته باشد. هر CB که تحت اعتبار AB باشد می تواند علاوه به اینکه در کشور خود فعالیت می کند در سایر کشورها نیز فعالیت کند.

اگر شما از هر CB تحت اعتبار AB با عضویت IAF گواهینامه ایزو بگیرید اعتبارشان یکی است. یعنی سطح اعتبار همه CB های تحت اعتبار AB های دارای عضویت IAF یکی است و فرقی نمی کند که شما از کدام یک از این CB ها گواهینامه ایزو بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد CB ها بر روی مقاله لیست شرکت های صادر کننده ایزو کلیک بفرمایید.

NACIلیست CB های معتبر برای <span dir= میباشد. درآمریکا میتوان ANAB ،al2a ، ANSI ،IAS ، UAF و درایتالیا ACCREDIA را نام برد. بامراجعه به سایت www.iaf.nu میتوان مراجع صادرکننده ایزو دارای اعتبار IAF را شناخت. پس جهت دریافت ایزو شرکت متقاضی بایستی دقت کند از موسساتی گواهینامه ایزو بگیرد که جزو CB ها هستند.

علاوه بر این CB ها تحت اعتبار سازمان AB اعتباردهی شده باشند. آن ab ها هم تحت نظارت و زیر مجموعه سازمان اعتبار جهانی ( iaf ) باشند. در واقع یک CB یک مرجع صادر کننده گواهینامه میباشد و مراجعیکه حق ثبت گواهینامه ایزو رادارند CB میگویند.

صدور گواهی ایزو از مراجع غیر IAF

صدور گواهی نامه ایزو از طریق یکسری مراجع غیر IAF هم انجام میشود. مراجع غیر IAF اعتباری مانند IAF ندارد. فقط صرفا  یک گواهینامه هستند جهت استفاده سازمانهای متقاضی جهت تبلیغات و مناقصات و حتی گاهی با هدف صادرات جهانی مفید و کار راه انداز میباشد.

گواهینامه ایزو برای مناقصات
گواهینامه ایزو برای مناقصات مهمترین هدف یک نهاد و یک سازمان از دریافت گواهی ایزو هست.

گواهینامه ایزو برای مناقصات

گواهی نامه ISO ایزو برای مناقصات مهمترین هدف یک نهاد و یک سازمان از دریافت گواهی ایزو هست. سازمانهای متقاضی اخذ ایزو به اجبار و امتیاز کارفرمایان و برای شرکت در مناقصات ایزو میگیرند. امروزه اکثر کارفرمای مناقصه گزار از آنها جهت شرکت در مناقصه ایزو می خواهد. البته کارفرمایان گواهینامه های ایزو مختلفی از پیمانکاران مطالبه می کنند. عموما گواهی نامه هایی چون ایزو9001 و ایزو14001 و ایزو45001 را از شرکتها درخواست می کنند که در ادامه به طور مختصر به آنها می پردازیم.

گواهینامه های مورد نیاز برای مناقصات

از دیگر انواع گواهی نامه های مهم و اساسی علاوه بر ایزو که برای شرکتها موثر هست انواع گواهی های ملی را می توان نام برد. از انواع گواهینامه های دیگر که برای مناقصات کاربردی هستند و ممکنست از شرکتها درخواست بشود می توان گواهی نامه های زیر را نام برد:

  • گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
  • گواهی تعیین صلاحیت پیمانکاری
  • گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی
  • رتبه و گرید پیمانکاری
  • رتبه و گرید انفورماتیک
  • و انواع و اقسام گواهی های ملی و بین المللی دیگر، از انواع گواهی نامه هایی هست که درون مناقصات مورد نیاز خواهد بود.

انواع گواهینامه ایزو مورد نیاز در مناقصات

گواهی نامه ایزو برای مناقصات همان طور که در بالا گفته شد، سه گواهی نامه عمومی زیر هست.

ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت

گواهی ایزو14001 سیستم مدیریت زیست محیطی

گواهینامه ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بیشترین درخواست را در مناقصات دارند.

ایزو9001 که الزامات کیفی تمام استانداردها را در خود دارد و بیان می کند.

ایزو14001 الزامات زیست محیطی را جهت حفاظت محیط زیست و نگهداری آن برای نسلهای آینده را در برمی گیرد.

گواهینامه ایزو45001 الزامات ایمنی و بهداشت شغلی در جهت جلوگیری از ریسکهای احتمالی و محیط کاری ایمن را بیان می کند.

ایزو22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی

ایزو29001 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

ایزو 13485 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی مورد تایید اداره کل تجهیزات پزشکی

ایزو16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی.

برای کسب اطلاعات بیشتر از مجموعه استاندراد های یازو که اکثر شرکتها بدنبال آن هستند بر روی عبارت لیست ایزو ها کلیک نمایید.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای مناقصات

مراحل اخذ گواهینامه ایزو به طور کلی شامل مراحل زیر می شود:

انتخاب مراجع ایزو جهت ثبت و صدور گواهینامه ایزو

مستندسازی ایزو و استقرار و پیاده سازی انواع گواهی نامه های ایزو

ممیزی داخلی ایزو و ممیزی خارجی ایزو

ممیزی نهایی ایزو

ثبت و صدور گواهی نامه ایزو

برای مطالعه دقیقتر مراحل و شرایط دریافت مدارک ، بر روی گزینه مراحل اخذ گواهینامه ایزو کلیک بفرمایید.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو

صدور گواهینامه ایزو از مراجع متعددی امکان پذیر می باشد. تعداد این مراجع بسیار زیاد است اما همه آنها قادر به ثبت گواهینامه ایزو، آنهم با اعتبار IAF نمی باشند. انجمن IAF یک سازمان جهانی می باشد که یکی از وظایف آن، تعیین نمایندگان سازمان ایزو درکشورها می باشد. این نماینده ها را AB می نامند. در ایران تنها یک AB معرفی شده است که NACI نام دارد. AB ها مسئول اعتبار دهی به مراکز صادر کننده گواهی ایزو می باشند. این مراکز به CB (CERTIFICATION BODY) معروف هستند. مراکزی که زیر نظر انجمن IAF فعالیت دارند، سخت گیری زیادی در نحوه اجرای مستندات ایزو اعمال می کنند. همچنین مدرک ایزوی صادره از طرف این مراجع، از سطح اعتبار بالا تری برخوردار می باشند. اما مدرک اعطا شده توسط CB های دیگر که زیر نظر AB های بدون اعتبار IAF هستند از اعتبار پایینتری بهره می برد.

گواهینامه های ایزو برای صادرات

گواهینامه های ایزو غیر IAF در همه مراودات تجاری معمولا قابل استفاده نخواهند بود. بطور مثال نمی توان از این ایزو ها غیر IAF در مقوله صادرات استفاده کرد. چرا که مورد قبول شرکتهای خارجی نمی باشد. اما درصورت نیاز به گواهینامه ایزو با سطح اعتبار IAF، می توان آنها را به ایزو های معتبر تر تبدیل کرد و تنها اختلاف هزینه های آنرا می بایست پرداخت کرد.

دریافت گواهینامه ایزو از طریق مراکز مشاوره ایزو

روش دیگر ثبت گواهینامه ایزو، مراجعه به مراکز مشاوره می باشد. این مراکز با تجربیات فراوان خود می توانند در تمام مراحل صدور گواهی ایزو، متقاضیان را راهنمایی کنند. سیستم کاران با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص و مجرب به اجرای کامل استاندارد های ایزو میپردازد. چنانچه متقاضی نوع گواهی ایزو و مرجع صادر کننده آنرا انتخاب کرده باشد، باید طرحهای مستندات ایزو را تهیه کرده و به پیاده سازی آنها بپردازد. برگزاری دوره های آموزشی کارکنان و پرسنل مجموعه نیز، درخصوص استاندارد های درخواستی، از ملزومات صدور گواهینامه ایزو می باشد. سپس مرجع صادر کننده به ممیزی مجموعه می پردازد و در صورتی که مغایرتی با استاندارد های ایزو دیده نشود، گواهینامه ایزو ثبت خواهد شد.

تمدید اعتبار سالیانه گواهینامه های ایزوی خود را فراموش نکنید. جهت اطلاع از نحوه تمدید بر روی مقاله تمدید گواهینامه ایزو کلیک نمایید.

مرکز سیستم کاران به عنوان بزرگترین و یکی از اولین مراکز مشاوره و ثبت و صدور گواهی ایزو ، انواع و اقسام گواهی نامه ایزو را متناسب نیاز سازمان صادر می کند. جهت شرکت در مناقصات و اخذ گواهی ایزو جهت شرکت در مناقصات و کسب اطلاعات کافی از خدمات مشاوره رایگان مرکز بهره ببرید و در سریعترین زمان ممکن به گواهی ایزو خود برسید.

با ما در ارتباط باشید

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن 79165-021

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

24 Responses

  1. دریافت گواهینامه ایزو معتبر از مراجع معتبر که قابلیت رهگیری و استعلام داشته باشه، سوال خیلی از شرکتها و متقاضیان دریافت گواهی ایزو هست. مطلب جامع و کاملی بود. زبان روان مطالبتون و توضیحات عامیانه اما علمی تون عالی هست. واقعا ممنون

  2. رجیستری گواهینامه ایزو که تحت اعتبار IAF نباشد خیلی سخت هست. چه راهی هست که اطمینان کنیم که سایت معرفی شده فیک نیست؟ سوال دیگر که از شما کارشناس محترم سیستم کاران دارم این است که آیا همزمان میشه چند گواهینامه ایزو را بگیریم؟

  3. رجیستری گواهینامه های ایزو غیر IAF چگونه هست ؟ چون ممکن شرکت صادر کننده یک سایت تاسیس کرده باشه و با بارگذاری یکسری اطلاعات کلاهبرداری کنه؟ راه تشخیص توسط افراد عامیانه ممکن یا باید حتما توسط مشاور بررسی بشه؟

    1. گواهی ایزو را بخواهیم از نهاد معتبر IAF بگیریم چقدر زمان و هزینه نیاز داریم و مشاوره صفر تا صد کارشناس شما رایگان یا هزینه داره؟

  4. اعتبار گواهینامه ایزو ارزان و سریع تا چه حد هست؟ آیا اعتبارش تا حدی هست که بتونیم تو چند تا مناقصه شرکت کنیم و برنده بشیم؟ آیا مدت اعتبار گواهینامه‌های ایزو ارزان و فوری هم مثل همان اعتبار گواهینامه های بین المللی ایزو هست؟

    1. گواهینامه های ایزو ارزان و سریع بدون اجرا و طراحی مستندات ایزو صادر می‌شوند و برای اهداف داخلی همچون شرکت در مناقصات ، بازاریابی و تبلیغات مشگل گشا هستند. اما گواهینامه های با اعتبار بین المللی در واقع با اعتبار IAF با طراحی و اجرای مستندات ایزو صادر می‌شوند و پاسخگوی تمامی اهداف داخلی و خارجی هستند. مدت اعتبار تمام گواهینامه‌های ایزو ۳ ساله به شرط تمدید ممیزی سالیانه هست.

  5. مهم ترین گواهینامه های ایزو که یک کارخانه تولید انواع نایلون و پلاستیک می‌تونه بگیره چی هست؟ ما کلا از استانداردهای ایزو اطلاعات زیادی نداریم ولی چون میدونیم آرم ایزو برای تبلیغات خیلی کارساز بدنبال گرفتن گواهینامه های ایزو مهم و سرشناس هستیم.

  6. سلام شب خوش
    در شرکت ما طبق یک اصول اداری باید حتما تمام هزینه ها مشخص و تعیین بشوند. اگر در زمینه اخذ گواهینامه ایزو ما هم هزینه صدور و هم هزینه ممیزی مراقبتی سالیانه را پرداخت کنیم و بنا به دلایلی سال بعد نخواهیم ممیزی و تمدید گواهینامه ایزو داشته باشیم آیا مبالغ پرداخت شده برگشت داده می‌شوند؟

  7. نحوه رجیستری گواهینامه ایزو به چه صورت هست؟ آیا بصورت اینترنتی و مجازی میشه اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو را سنجید یا اینکه باید حتما به مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو مراجعه کنیم؟ لطفاً کلیه علائم و مشخصاتی که یک مدرک معتبر باید داشته باشه را برای بنده شرح بدید.

  8. سلام
    یکسری سایتها مدارک ایزو را بصورت فارسی چاپ و منتشر کرده اند آیا این مدل مدارک و گواهینامه ها معتبر هستند ؟ مگه گواهینامه ایزو یک مدرک بین المللی نیست دلیل نگارش فارسی یکسری گواهینامه ها بخاطر چیست ؟

  9. آیا فقط گواهینامه های ایزو که تحت اعتبار IAF میگیریم باید تمدید اعتبار سالیانه شوند یا گواهینامه های بدون اعتبار IAF هم مشمول ممیزی مراقبتی سالیانه و تمدید می شوند ؟ ما بدنبال گواهینامه ای بدون درد سر و‌ ارزان هستیم.

  10. گواهینامه های ایزوی مرتبط با صنایع غذایی چیست دریافت همزمان استاندارد های ایزو با گواهینامه حلال ممکن هست؟ مدت زمان و هزینه هر کدام بصورت مجزا چقدر میشه

  11. گواهینامه های ایزو صادر شده تحت اعتبار naci ایران در سطح جهانی معتبر تر هستند یا گواهینامه های ایزوی صادر شده تحت اعتبار dakks آلمان یا IAS آمریکا یا ukas انگلیس ؟ همچنین قیمت هر کدام چقدر میشه؟

  12. مستندات نویسی و پیاده سازی سیستم های مدیریتی ایزو توسط کارشناسان سیستم کاران در شهرستانها هم انجام میشه؟ ما دو خط تولید فولاد وابسته به مجتمع فولاد مبارکه داریم یکی در ساری یکی هم تبریز. برای هر دو گواهینامه ایزو میخواهیم و‌ بدنبال کارشناس ماهر هستیم. لطفاً رزومه کاری و مراحل و هزینه های اخذ را برای ما بفرستید .

  13. سلام خدمت کارشناس محترم سیستم کاران
    گواهینامه ایزو غیر IAF آیا قابلیت تغییر و سوئیچ بر روی گواهینامه ایزو با اعتبار IAF دارد؟ دو سال پیش بخاطر نداشتن زمان کافی و البته بودجه کم مجبور به گرفتن گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF شدیم ولی الان شکر خدا توان و وقت کافی برای تعویض اعتبار گواهینامه ایزو داریم ؟ منتظر جواب شما هستم.

  14. جهت اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و گواهینامه ایزو ۱۳۴۸۵ درخواست لیست اسامی مراجع صادر کننده و هزینه ها را دارم . ممنون میشم برام بفرستید

  15. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را به عنوان گواهی عمومی و گواهینامه های ایزو مربوط به کارخانه ریخته گری را درخواست دارم. فرم درخواست و ثبت نام گواهینامه ایزو همراه با لیست استانداردهای مورد نظر را ارسال نمایید.

  16. سلام
    آقا نیرو کار احتیاج ندارید مجرد هستم میتونم تمام وقت تو شرکتتون کار کنم. تایپمم خوب و سریع
    به حقوق اداره کاری هم راضی هستم . لطفاً بهم خبر بدید.

  17. مرکز سیستم کاران کارهای اخذ گواهینامه ارگانیک و سلامت را هم انجام میده یا باید حتما برای گرفتن این گواهی نامه ها به وزارت بهداشت مراجعه کنیم؟

  18. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را هم بصورت شخصی یعنی بنام فرد صادر میکنید. کارفرما برای استخدام و تکمیل رزومه کاری از بنده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ خواسته ولی من همیشه فکر میکردم این گواهی نامه مخصوص محصولات و خدمات هست . چه مراحل و چه مدارکی باید آماده کنم و همچنین ثبت و صدور گواهینامه ایزو بصورت آنلاین امکان پذیر هست . امکان ملاقات حضوری ندارم و راهم دور هست.

  19. در این مطلب نام چند مرجع بعنوان شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو معرفی کردید مگه با هم فرقی دارند . اصلا این اسامی مال شرکت‌های ایرانی هستند یا مربوط به کشورهای خارجی . ما دو تا گواهی ایزو بنام های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ میخواهیم که خیلی برامون گرون تمام نشه ولی معتبر باشه مخصوصا ایزو ۱۴۰۰۱ چون می‌خواهیم در میان شرکت‌های دیگر جلوه بیشتری داشته باشیم و بعنوان حامی محیط زیست شهرت و محبوبیت پیدا کنیم .

  20. معیار سنجش اعتبار و اصالت گواهینامه های ایزو با چی هست ؟
    بیشترین دغدغه ما از گرفتن گواهی نامه های ایزو فیک بودن مدارک ایزو هست
    چون به هر حال کم یا زیاد هزینه میشود و از همه مهم تر وقت و انرژی هست که مصرف میشه
    شما از چه راهی این موضوع را برای صدور گواهینامه های ایزو اثبات میکنید

  21. هزینه ی تهیه و صدور گواهی ISO 27001 رو مفرمایید؟
    و اینکه ما چطور میتونیم همزمان چند ایزو تخذ کنیم اصلا آیا میتونیم؟
    و چگونه باید ریجستری این گواهی ها رو استعلام بگیریم؟

  22. ممنون از مطالب خوبتون ما چند سال پیش از مرکز شما گواهینامه های ایزو گرفتیم و بعد اومدیم تبدیلشون کردیم به اعتبار IAF واقعا سپاسگزار از مشاوره و همکاری خوب مجموعه سیستم کاران خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo