مراحل اخذ گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه ایزو
4.9/5 - (6284 امتیاز)

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه برای خیلی شرکتها و سازمانها مورد سئوال هست. اولین قدم در مراحل اخذ ایزو شامل شناخت کامل و تسلط بر فرایند صدور گواهی ایزو میشود. گواهینامه ISO ایزو مورد نیاز و درخواست شرکتهای مختلف متناسب با هر نوع فعالیت هست. گواهینامه ایزو یک گواهینامه بین المللی میباشد که تولید کنندگان محصولات بهش نیاز دارند. همچنین صادر کنندگان محصولات و سازمانها و نهادها و شرکتهای فعال در حوزه ها و فعالیتهای گوناگون نسبت به اخذ آن اقدام میکنند. شرکتهای پیمانکاری و خدماتی برای ورود به مناقصات نیز به گواهینامه ایزو احتیاج دارند.

مراحل اخذ گواهینامه ISO ایزو – سه گام اصلی

مراحل اخذ گواهینامه ایزو بطور کل شامل سه مرحله میشود:

1- انتخاب مرجع مورد نظر باتوجه هدف از اخذ ایزو

2- مستند سازی و پیاده سازی و ممیزی

3- ثبت و صدور گواهینامه ایزو

انتخاب مرجع صادر کننده ایزو ISO

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران خیلی زیاد هستند. گام اول انتخاب مرجع ثبت و صدور گواهی نامه ISO معتبر مورد نظر هست. انتخاب نوع و سطح اعتبار مراجع صادر کننده به عوامل تاثیر گذار شما بستگی دارد. از جمله این عوامل میتوان این موارد را نام برد.

متناسب با هدف شرکت متقاضی از اینکه گواهی نامه ایزو را برای چه کاری میخواهد بگیرد؟

متقاضی گواهینامه ایزو چقدر زمان دارد؟

جهت دریافت گواهینامه ایزو چه مقدار میخواهد هزینه کند؟

نوع مرجع صادر کننده ایزو برایش مهم هست یا نیست؟

آیا تمایل به پیاده سازی واقعی و بلند مدت هم دارد یا نه؟

از بین همه اینا موضوع هدف متقاضی از دریافت مدارک ایزو خیلی مهم تر هست.

بایستی هدف سازمان متقاضی اخذ ایزو از اینکه میخواهد ایزو بگیرد چیست؟ مشخص گردد. متقاضی باید معین کند یا جهت مناقصات ، یا صادرات ، یا تبلیغات و یا رقابت قصد دریافت و گرفتن ایزو دارد.

گواهینامه ایزو جهت شرکت توی مناقصات مثلا مورد تقاضا باشد غالبا شرکتها عجله دارند. مناقصه ها معمولا دارای یک حدود فرصتی هستند و شرکتها باید به زودی به گواهی iso برسند. بدلیل اینکه شرکتها از دریافت گواهینامه آیزو اطلاعاتی ندارند، یا اینکه شرکت دریافت کننده مدرک ایزو از نوع شرکتهای نوپا هستند. یکباره توی مناقصه ازشان درخواست گواهینامه ایزو میشود. این غافلگیری باعث میشود تا مجبور به اخذ گواهینامه ایزو ارزان و فوری شوند.

منظور از گواهینامه های ایزو فوری ، گواهی ایزو غیر iaf هست. شرکت متقاضی ایزو میتواند بزودی و با کمترین هزینه با توجه به شرایطشان گواهینامه ایزو خود را بگیرد. برای دریافت گواهینامه فوری با کمترین هزینه با مرکز سیستم کاران به شماره تلفن 79165-021 تماس حاصل نمایید.

گواهینامه ایزو اگر جهت تبلیغات و رقابت باشد نیز مانند گواهیهای ایزو از نوع غیر IAF کافیست. اما جهت صادرات سازمانهای صادر کننده ترجیحا بایستی از نوع گواهینامه IAF استفاده کند و سود ببرند.

IAF و غیر IAF چیست؟

شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران به دو دسته عمده تقسیم میشوند. این شرکتها یا مراجع با اعتبار IAF و یا مراجع با اعتبار بدون IAF هستند. قطعا سازمان ملی استاندارد ایران مراجع تحت اعتبار IAF را قبول دارد. شایسته هست که این شرکتهای صادر کننده ایزو را بیشتر بشناسیم.

مراجع صادر کننده ایزو را اصطلاحا CB مینامند که خودشان زیر نظر و تحت اعتبار مراجع بالا دست و معتبر با عنوان AB اعتباردهی میشوند. فقط در این صورت هست که حق و قابلیت صدور ایزو را پیدا می کنند. در نهایت هر AB تحت اعتبار و مدیریت یک نهاد بین المللی با عنوان IAF فعالیت کنند و اعتبار می گیرند.

ثبت و صدور گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAF قطعا هزینه و زمان زیادی می طلبد. به جهت همین خیلی ها خودشان مراجعی با برندهای مختلف ساختند. یعنی AB و CB ساختگی خود را ساختند که توی ایران فعالیت کنند. در حالی که تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران نیستند و IAF را نیز دور می زنند.

گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF ، اما پرداخت پول IAF

مراجع ساختگی بدون اعتبار IAF همگی اعتبار کمی دارند و صرفا کار راه انداز هستند. گواهینامه های غیر IAF ی در کمترین زمان و با کمترین هزینه بدست میایند. اتفاقا در غالب موارد مانند شرکت در مناقصات و … به کار نهادهای خواستار ایزو میاید. تا دلتان بخواهد مراجع صادر کننده مدارک ایزو تعدادشان زیاد هست. مراقب افراد و شرکتهای دندان گرد باشید که با توجه نیاز سازمانها و بدون اساس قیمت گذاری میکنند و پولهای هنگفتی را از متقاضیان میگیرند.

مراجع صادر کننده ایزو با انواع برند و با قیمتهای متفاوت و متغیری هستند که همگی دارای سطح اعتبار یکسانند. بالا بودن قیمت چاپ مدارک ایزو برخی برندها دلیل دندان گردی آنهاست. شرکتهای متقاضی سرتیفیکیت ایزو ISO نباید گول قیمتهای بالا را بخورند. نباید فکر کنند هزینه بالا دلیل اعتبار بالاتر گواهی ایزو هست. بلکه تمامیشان که تعدادشان نیزبسیار زیادست همگی دارای یک سطح اعتبار هستند و از نظر اعتباری یکسانند.

گواهینامه ایزو غیر IAF ی تنها فرقشان تغییر در نوع برند و شکل و قیافه و هزینه و زمان متفاوتشان هست. نکته قابل ذکر اینجاست توی مناقصات البته بندرت ممکنه کارفرمای مناقصه گزار درخواست گواهی ایزو IAF نماید. چون کارفرماها متاسفانه یا خوشبختانه دارای دانش موضوع IAF یا غیر IAF نیستند.

شرکتها میتوانند با دریافت ایزو غیر IAF در صورت نیاز به گواهینامه ایزو دارای اعتبار IAF هر زمانی بخواهند ایزو غیر IAF خود را به IAF سوییچ کند. مرکز سیستم کاران اولین و بزرگترین مرجع را انتخاب کنید تا گواهینماه ایزو را با بالاترین اعتبار و کمترین هزینه دریافت نمایید.

پیاده سازی و مستند سازی و ممیزی

پیاده سازی و مستند سازی با توجه به مستندات انواع استانداردهای ایزو صورت میگیرد و سپس ممیزی انجام میشود. پیاد سازی و ممیزی باتوجه بنوع مرجع صادر کننده ایزو متفاوت و زمان و هزینه متغیری دارد.

لیست شرکت های صادر کننده ایزو با اعتبار iaf در مرحله پیاده سازی و ممیزی سختگیرانه تر عمل میکنند. چون بایستی مطابق قوانین IAF و بین الملل عمل کنند. بالطبع شرکت متقاضی گواهینامه ایزو هزینه و زمان بیشتری صرف میکند.

پیاده سازی واقعی و عملیاتی مستلزم شرایط و امکانات هستندکه زمان و هزینه میخواهد. همچنین ممیز باید طی چندین مرحله انطباقها و عدم انطباقها را کشف نماید. لذا شرکت بابستی عدم انطباقهای موجود را رفع کند. اما در خصوص مراجع غیر IAF پیاده سازی و ممیزی صوری هست و پیاده سازی اختیاری میباشد. اما سازمان میتواند با در دست داشتن مستندات خود در زمان مناسب پیاده سازی را با کمک یک مشاور انجام دهد.

دانلود رایگان مستندات ایزو را کلیک نمایید و مستندات ISO مورد نیاز خود را رایگان برداشت نمایید.

ثبت و صدور ایزو

مرحله آخر اخذ گواهینامه ایزو ثبت و صدور گواهی ایزو هست. بعد از اینکه مرجع صادر کننده گواهینامه های ایزو مورد نظر آگاهانه انتخاب شد. همچنین پس از نحوه استعلام گواهی ایزو صادره اطمینان حاصل شد و پیاده سازی و ممیزی انجام گرفت.

گواهینامه ایزو با اجازه و تایید ممیز پس از انجام ممیزی صدور گواهینامه صادر میشود. اما یک نکته بسیار مهم و حیاتی هست و اون اینه گواهی صادر شده دارای اعتبار باشد و تقلبی نباشد. زیرا هستند مراجع قلابی گواهی نامه قلابی و تقلبی صادر میکنندکه فاقد هرگونه اعتبار هست. این گواهینامه های ایزو تنها ظاهر موجه دارند. شرکتهای دریافت کننده ایزو نیز متاسفانه متوجه نمیشوند این گواهی فاقد اعتبار و تقلبی هست. پس سازمانهای درخواست کننده ایزو بایستی خودرا ملزم بدانند در ابتدای راه از نحوه استعلام و سنجش اعتبار مرجع موردنظرشان اطمینان پیدا کنند.

بدانید که مرجع صادر کننده iso زیر نظر یک AB گواهی صادر میکند و گواهی ایزو صادره مراجع غیر IAF ازطریق AB صادر کننده قابلیت رهگیری و رجیستری دارد. همچنین گواهی ایزو صادره IAF از طریق سایت IAF قابلیت استعلام دارد. شما میتوانند با مشاهده سایت WWW.IAF.NU مراجع صادر کننده ایزو IAF هر کشوری را ببینند. ازآنجا AB دریافتی ایزو گواهی خودرا دیده و استعلام بگیرند. به هر صورت از میزان اعتبار گواهی ایزو مطمئن شوید تا با پرداخت هزینه گزاف گواهی غیر IAF ی نگیرید.

سیستم کاران – امین شما در دریافت گواهینامه ایزو

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بعنوان یک مرکز اطلاع رسانی و مشاوره بصورت 24 ساعته آماده هر گونه اطلاع رسانی درخصوص ثبت و صدور گواهی ایزو به متقاضیان عزیز میباشد. مراحل اخذ گواهی ایزو را کاملا غیر حضوری بدون شرایط دشوار میتوان انجام داد. مرکز شما را از صفر تا صد همراهی میکند تا با کمترین هزینه و زمان به گواهی ایزو مورد نظر خود برسید.

تنها با یک تماس گواهی ایزو متناسب شرایط خود را دریافت کنید. همچنین میتوانید جهت دریافت اطلاعات کافی درخصوص مراحل اخذ ایزو و مراحل قانونی اخذ گواهینامه ایزو ازطریق سایتهای مختلف همچون سایت www.systemkaran.com اطلاعات کافی رابدست بیاورید. از طریق دیگر سایتهای مرکز همچون www.systemkaran.ir درباره ایزو و مراحل دریافت ایزو و کاربرد گواهی ایزو و نحوه استعلام ایزو و مراجع صادر کننده گواهی ایزو آگاهی کافی پیدا کنید. سپس با کسب اطلاعات کافی بابت اخذ ایزو اقدام نمایید. همچنین میتوانید جهت نیفتادن در دام مراجع تقلبی با شماره های مرکز 79165-021 تماس بگیرید. زیرا مرکز ما تمامی مراجع معتبر صادر کننده ایزو را میشناسند.

نحوه اعتبار سنجی انواع گواهی ایزو را به شما آموزش می دهد. شما را راهنمایی میکند تا بدانید مرجع انتخابی شما معتبر هست یا خیر؟

گواهینامه ایزو تقلبی

جهت اخذ گواهی نامه ISO ، بسیاری شرکتها میایند و خودشان را بعنوان مراکز صادر کننده معتبر گواهی ایزو معرفی میکنند. آنها تبلیغ میکنند که مرجع معتبر گواهی ایزو ISO هستند. در صورتیکه ممکنست دلال بوده و یا یک شرکت متقلب باشند که با سوء استفاده از عدم آگاهی مدیران و یا متقاضیان اخذ گواهی ایزو ، گواهی نامه ایزو صادر میکنند.

چنین افراد و شرکتهایی براحتی کار کرده و تبلیغ کرده و جولان میدهند. متقاضیان اماباید توجه داشته باشند قبل هراقدامی جهت ثبت و صدور و دریافت گواهی ایزو اطلاعات کافی و لازمه رابدست بیاورند. کلیه اطلاعات حقوقی و فنی را جهت دریافت و اخذ و گرفتن ایزو بدست بیاورند. الزامات و مستندات لازم و قانونی را بصورت رایگان برای دریافت ایزو داشته باشند و سپس بدنبال گرفتن گواهی نامه ایزو باشند.

ظاهر گواهی نامه های ایزو تقلبی چگونه است؟

حتی ممکنست دلالان و شرکتهای تقلبی با درج انواع لیبل و مهر برجسته و برچسب و زرق و برقهای دیگر گواهی نامه خود را معتبر نشان بدهند. مدعی می شوند که گواهینامه شان مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران هست. اما تنها یکسری برگه های پرینتی و فتوشاپی خود را بعنوان مدرک معتبر ارائه میدهند. قصدشان فروش یکسری برگه و کاغذ پرینتی بی ارزش هست.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو

اخذ گواهی ایزو شامل آشنایی با مراکز و مراجع صادر کننده گواهی ایزو معتبر و قابل استعلام نیز هست. همینطور مراحل و شرایط و ضوابط و روند دریافت گواهی ایزو و هزینه اخذ گواهی ایزو  مهم هست. همه اینها با توجه به سطح اعتبار و برند مربوطه و درجه اعتبارش و خیلی موارد فنی دیگر متغیر هست. بخاطر همین نبود اطلاعات باعث میشود تا متقاضیان درون گوگل جستجو کنند.

متقاضیان با مراکز متعدد برخورد میکنند که ضمن مشاوره خودشان نیز گواهی ایزو را صادر میکنند. و یا یک رابط معتبرند که شرکتها را به گواهینامه ایزو دارای اعتبار بین المللی و داخلی میرسانند. مرکز سیستم کاران بعنوان یکی از این مراکز کلیه اطلاعات لازمه را در اختیار متقاضیان قرار میدهد.

سیستم کاران این اطلاعات را بصورت کاملا رایگان و مشاوره لازمه را به شما مشتریان و متقاضیان گرامی میدهد. طبعا کسب اطلاعات لازم انقدر مهم و اساسی میباشدکه تقاضا کنندگان اخذ گواهی ایزو و آگاه قطعا تحقیق لازم را میکنند. بخاطر اینکه در دام افراد متقلب نیفتند. یعنی با توجه به نیاز و وسعت و گستردگی و شرایط فنی و حقوقی خودشان مرجع مورد نیازشان را انتخاب کنند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو در ایران

مراجع صادر کننده ایزو درون ایران بسیارند اما در کل دو گروه میشوند. آنها یا اینکه IAF هستند و یا غیر IAF هستند. گواهینامه IAF و یا بین المللی از سمت AB هایی صادر میشودک ه تحت نظر و اعتبار IAF فعالیت میکنند. آنها از طرف نهادهای بالادست خود مدیریت و نظارت میشوند. سری دیگر مراجع غیر IAF تحت اعتبار CB و AB اصولی نیستند. بطور کلی تمامی مراجع بعنوان رقیبان یکدیگر با استفاده از اقسام و انواع ترفندها و روشها گواهی ایزو خود را می فروشند. شرکتهای متقاضی با این اوصاف بایستی با آگاهی کامل از هدفشان اقدام جهت دریافت گواهینامه ایزو بنمایند.

پیاده سازی استانداردهای ایزو

مراحل اخذ گواهی ایزو در مرحله بعد انتخاب مرجع مورد نظر استقرار و پیاده سازی گواهی ایزو میباشد که البته مهم هست. اما غالبا مدیران بدلیل عدم آگاهی از اهمیت پیاده سازی ایزو از آن فراری هستند. اصولش اینه که بعد پیاده سازی استاندارد گواهی ایزو ممیزی انجام شود که ممیز بتواند اجازه صدور گواهی ایزو بدهد. اما در واقعیت این اتفاق نمی افتد.

ثبت و صدور گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهی نامه ایزو بعد از مرحله استقرار و پیاده سازی نوبت صدور گواهی ایزو میرسد. مرجع انتخابی متقاضی با رعایت قوانین بین المللی گواهی ایزو را صادر میکند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بعنوان یکی از مراکز مشاوره انواع گواهی ایزو ISO و HSE و نمایندگی ثبت و صدور انواع گواهینامه با وجود مشاورین باتجربه بصورت 24 ساعته و رایگان در خدمت شماست.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو
مراحل اخذ گواهینامه ایزو 79165 – 021 و مراحل دریافت گواهی ایزو معتبر و ارزان و فوری تحت اعتبار مراجع ملی و بین المللی را از سیستم کاران بخواهید.

مراحل دریافت گواهینامه ISO ایزو

دریافت مراحل اخذ گواهینامه ایزو توسط ثبت صدور انجام خواهد شد. چنانچه مشتریان تمایل دارند گواهینامه ISO دریافت کنند باید طریق این مراجع اقدام نمایند.

مراحل اخذ گواهینامه ابتدا راهنمایی گرفتن اخذ IZO میباشد. سپس فایل مشخصات ارسال شده تکمیل شده باید به مراجع صدور ارسال گردد. این مشخصات حاوی نام شرکت، نام مرجع صدور ، نام گواهینامه درخواستی، نام مدیر عامل، نام هماهنگ کننده، آدرس دفتر مرکزی، زمینه کاری هست.

ارائه گواهینامه ایزو

پرینت کاغذی گواهینامه ایزو تحویل متقاضی داده خواهد شد. همراه مدرک گواهی، پکیج کامل مستندات هم تحویل میشود. باید متقاضی گواهینامه ایزو همچنین مستندات همراه داشته باشد و نسبت به بهبود روشهای خود اقدام نماید.

مستندات ایزو

قبل از دریافت گواهی نامه ایزو , همراه فرمها، مستندات تحویل مشتری میگردد. در این مرحله نوبت اعزام کارشناس ایزو جهت مشاوره و آموزش اطلاعات ایزو میباشد. کارشناس میتواند تمام موارد سیستم مدیریت کیفیت جهت شرکت متقاضی راهنمایی کرده سوالات درخواست کننده پاسخ دهد. این کارشناس بسیار حرفه ایی بوده تمام بندهای ایزو آشنایی دارد.

ویرایش جدید سیستم مدیریت کیفیت وارد بازار کار که میشود مرکز سریعا مستندات بروز آنرا تهیه میکند و در اختیار مشاوران قرار میدهد. مشاور نیز اطلاعات کسب کرده را در سازمان متقاضی پیاده سازی میکند و افراد شرکت را راهنمایی میکند. البته درخواست کارشناس منوط تصمیم شرکت متقاضی بوده اگر موافقت نکنند کارشناس اعزام نخواهد شد.

هزینه مراحل گواهینامه آیزو بسته مراجع صادر کننده داشته اگر صادر کننده ISO تحت اعتبار بین المللی باشد میتوان هزینه بالایی تخمین زد. اما اگر مرجع غیر IAF و یا متفرقه بوده و مستقل وارد بازار کار شده هزینه پایین ترین قیمت اعلام خواهد شد. صادر کننده گان ایزو بدون اعتبار آی ای اف بدلیل اینکه داخل کشور مشغول فعالیت میباشند هزینه پایین تر حساب میشود.

تفاوت بین روال IAF و غیر IAF

روال کار هر دو صادر کننده ایزو، تحت اعتبار بین المللی همسان بوده فقط بحث اعتبار IAF درمیان میباشد. مدارک سیستم مدیریت میتواند جهت شرکت کردن در مناقصه کاربرد داشته باشد. مسئله مهم دیگر همکاری کارفرمایان، سازمانهای مناقصه گذار با شرکتهای صادر کننده ایزو میباشد. بدلیل عدم وجود چنین ارتباطی معمولا شرکتهای متقاضی بدنبال دریافت گواهینامه ایزو ارزان هستند.

اعتبار سنجی شرکتها، سازمانها توسط همین گواهینامه ایزو مشخص خواهد شد. نکته لازم بعدی اینکه سالی یکبار بمدت دو سال تمدید ممیزی مراقبتی توسط صادرکنندگان خدمت مشتریان اعلام میگردد. هزینه تمدید گواهینامه معمولا درصدی از هزینه صدور اعلام میشود. اگر دریافت کنندگان تمدید ایزو انجام دهند اعتبار IZO همچنان باقی خواهد ماند. اما اگر تمدید انجام ندهند اعتبار گواهینامه باطل خواهد شد.

پیاده سازی واقعی ایزو

دارندگان مدرک ایزو میتوانند برای پیاده سازی واقعی سیستم خود نیز اقدام نمایند. این پیاده سازی زمانبر بوده و معمولا یکسال طول خواهد کشید. طی مراحل انجام پیاده سازی مدیر عامل همچنین مسئولان مدیریتی باید حضور داشته باشند. پیاده سازی واقعی نیاز به صبر زیادی از طرف سازمان متقاضی دارد. همین امر باعث خواهد شد اکثریت شرکتها اقدامی برای پیاده سازی ISO واقعی نداشته باشند. مثلا یکی از فرایندهای واقعا مفید برای سازمان فرایند مدیریت دانش هست.

سازمان باید دانش مورد نیاز عملیات فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات تعیین نماید. دانش باید نگهداری و مدیریت شود و به میزان لازم در دسترس افراد مجاز باشد. هنگام پرداخت به نیازها روندهای تغییرات سازمان باید دانش فعلی خود را مدنظر بگیرد. چگونگی دسترسی هر فرد به دانش موردنیاز خود را تعیین و در صورت لازم بروز رسانی نماید. خیلی از کاربران در مورد دانش سازمانی سئوال دارند و از مرکز اطلاعات را کسب میکنند.

دانش سازمانی – گواهینامه ایزو

دانش سازمانی دانشی میباشد که بطور خاص سازمان عموما توسط تجربه بدست میآید. این دانش و اطلاعات جهت دستیابی به اهداف شرکت مورد استفاده قرار میگیرد و اشتراک میگذارد. دانش میتواند موارد معین منابع داخلی مانند مالکیت معنوی، دانش حاصل تجربه درس های آموخته ی شکست ها، پروژه های موفق، کسب اشتراک گذاری دانش غیر مدون تجربیات نتایج بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات باشد.

منابع خارجی مانند استانداردها، دانشگاه ها، کنفرانس ها، جمع آوری دانش درخواست کنندگان ارائه دهندگان بیرونی هست. در این رابطه یک روش اجرایی تحت عناون روش اجرایی مدیریت دانش وجود دارد.

گواهینامه ایزو
انواع گواهینامه های ایزو معتبر و ارزان و فوری برای شرکت در مناقصات ضروری است

گواهینامه های ایزو و انواع ISO

گواهینامه های ایزو ISO تنوع زیادی دارند. استانداردهای ایزو دو دسته میشوند:

استانداردهای عمومی وهمچنین استانداردهای تخصصی.

گواهی نامه های ایزو عمومی

استانداردهای ISO عمومی انواع استانداردهایی هستندکه جهت تمامی سازمانها با هر گونه فعالیت و خدمات و همچنین محصولات کاربرد دارند. استانداردهای ایزو عمومی مانند سیستم مدیریت کیفیت ( ISO9001 ) ، سیستم مدیریت زیست محیطی ( ISO14001 ) وهمچنین سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ( ISO45001 ورژن جدید OHSAS18001 ) میباشند.

سه استاندارد ایزو 9001 ، ایزو 14001 ، ایزو 45001 با عنوان عمومی ترین استانداردهای مطرح شده ، الزامات تعریف شده ای دارند که در تمامی استانداردهای تخصصی ISO کاربرد دارد. ترکیب این سه استاندارد در اصطلاح سیستم مدیریت یکپارچه می گویند.

استاندارد ISO9001 استفاده بیشتر و عمومیت بیشتری نسبت به سایر استانداردهای ایزو دارد. همچنین به نوعی پیش نیاز تمامی گواهی نامه های ایزو مطرح هست. لذا تمامی سازمانها بهترست سیستم مدیریت کیفیت را قبل و یا حتی همزمان با هر نوع سیستم مدیریتی دیگر طراحی ونیز پیاده سازی نمایند. البته ملزم نیستند که حتما اینکار را همزمان بکنند. اما پیشنهاد میگردد که جهت راهبرد آسانتر و بهتر و پیشرفت و بهبود روند هر نوع سیستم مدیریتی سیستم مدیریت کیقیت را ابتدا و یا همزمان طراحی و همچنین پیاده سازی نمایند.

گواهینامه های ایزو تخصصی

گواهینامه های ISO تخصصی نیز با توجه بدینکه یک سازمان چگونه فعالیتی دارد و نوع تولیدات و خدمات و محصولاتش چیست، انواع گوناگونی دارند. از انواع گواهینامه های ایزو تخصصی با توجه بنوع فعالیتشان میتوان موارد زیر را نام برد.

استاندارد ISO13485 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی

گواهینامه ایزو 22000 ( گواهینامه ISO 22000 ) سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی

استاندارد ISO10001 سیستم مدیریت کیفیت – رضایتمندی مشتریان – منشور رفتاری

ISO 10002  سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان

استانداردISO10003  سیستم مدیریت حل و فصل اختلافات بامشتریان

گواهینامه ایزو 10004 ( گواهینامه ISO10004 ) سیستم مدیریت کیفیت – رضایتمندی مشتریان – سنجش رضایت مشتریان

استانداردISO/IEC27001  سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

ISO/TS29001  سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

استاندارد ISO10006 سیستم مدیریت کیفیت در پروژه

ISO/IEC20000 سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

استاندارد ISO15189 سیستم مدیریت آزمایشگاه پزشکی – الزامات کیفیت و صلاحیت

ISO50001 سیستم مدیریت انرژی

استاندارد ISO21502 سیستم مدیریت پروژه

ISO/TS 16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی

استاندارد ISO/IEC17025 صلاحیت انجام خدمات آزمون ، کالیبراسیون

ISO29993  سیستم مدیریت کیفیت آموزش جهت آموزشگاههای رسمی و غیررسمی وبسیاری استاندارد تخصصی دیگر.

اهمیت ایزو 9001 در پیاده سازی استانداردهای ایزو تخصصی

باتوجه به تعاریف فوق هر نوع سیستم مدیریت کاربردش جهت هرسازمان مشخص و معین میباشد. تمامی استانداردهای تخصصی نامبرده الزامات تعریف شده مشترک بسیاری با استاندارد ISO9001 دارند. بهمین جهت بدین سازمانها توصیه میشود که همزمان و یا قبل از هر گونه اقدام جهت طراحی و پیاده سازی و همچنین اخذ هر نوع سیستم مدیریتی ، سیستم مدیریت کیفیت را نیز طراحی و پیاده سازی نمایند.

گواهی نامه های ISO از سوی سازمانها با اهداف مختلفی اخذ میگردد. گواهی های ایزو بمنظور مناقصات ، صادرات ، پیشرفت و توسعه، جذب مشتری، بهبود عملکرد، تبلیغات وحتی رقابت و چشم و همچشمی اخذ میگردد. اما پیاده سازی واقعی همواره باعث رشد و اعتلای هر سازمانی میگردد.

مراجع صدور گواهینامه ایزو

گواهی های ایزو چه بصورت عمومی و چه بصورت تخصصی ازطریق مراجع تحت عنوان CB صادر میگردند. البته این بدان معنا نیست که تمامی استانداردهای ایزو توسط مراجع ثبت وصدور گواهینامه ایزو صادر میگردند. مراجع و مراکز ثبت وصدور گواهینامه های ایزو حدودا 500 الی 600 مرجع هستند.  مراجع اصطلاحا تحت اعتبار IAF هستند یعنی تحت اعتبار سازمان جهانی هستند و یا دارای اعتبار جهانی نیستندکه بدانها عنوان غیر IAF داده میشود.

گواهینامه های ایزو ازطریق مراجعی باعنوان CB صادر میگردد که خودشان زیر نظر مراجعی باعنوان AB مدیریت میشوند. خود این AB تحت اعتبار سازمانی با عنوان IAF اعتباردهی میشوند.

گواهینامه های صادره شده تحت اعتبار IAF اینگونه گواهینامه های اصیلی هستند. یکسری مراجع نیز هستندکه ساخته و پرداخته ما ایرانیها میباشد که همان 500 الی 600 مرجع گفته شد. آنها دارای اعتبار IAF اصلی و مورد تایید سازمان ملی استاندارد نیستند. در واقع CB و AB ساخته شده توسط خود ما ایرانیها میباشد. بدین نوع گواهینامه های ایزو غیر IAF گفته میشود.

<yoastmark class=

خدمات صدور گواهینامه ایزو

خدمات صدور گواهینامه ایزو شامل چندین بخش و مرحله می شود:

بخش خدمات مشاوره تلفنی

خدمات مشاوره به منظور پیاده سازی مستندات

بخش خدمات ممیزی

خدمات ثبت و صدور گواهی نامه ISO

خدمات مشاوره تلفنی ایزو

در ابتدا سازمانهای متقاضی اخذ ISO طی تماس با مراکز مشاوره و صدور گواهی نامه ISO همچون سیستم کاران اطلاعات اولیه را کسب می کنند. این امر نیازمند یک مشاوره صادقانه و آگاهی ساز و خبره هست. مرکز سیستم کاران با وجود و با حضور مشاورینی با تجربه با سابقه ای دیرینه تمام خدمات مشاوره خود را به متقاضیان محترم ایزو ارائه می کند.  کلیه ی خدمات آموزشی اولیه شامل اطلاعات لازمه در خصوص ISO و گواهی نامه ISO و معرفی ISO های مورد درخواست متقاضی و معرفی ISO های مورد استفاده رایگان هست.

با شناخت نیاز کاربردی متقاضیان و معرفی مراجع معتبر صادر کننده ISO با برندها و هزینه و زمان مختلف آشنا می شوند. کارشناسان مرکز با توجه به تشخیص، ارائه آگاهی درباره گواهی نامه های ISO اصیل را به متقاضیان ISO می دهد.نگران نباشید.. چون مشاوران مرکز با صبوری به کلیه ی سوالاتتان پاسخ می دهد.

خدمات مشاوره به منظور پیاده سازی مستندات

بعد از آن متقاضیان ISO با تعیین هدف و تعیین مراجع صادر کننده ISO با کمک و یاری مشاورین ISO ، بایستی وارد فاز مستند سازی و استقرار و پیاده سازی شوند. پیاده سازی نیاز به مشاوره ی حضوری و عملیاتی دارد. سازمان متقاضی بایستی الزامات و مستندات لازمه را در درون سازمان پیاده سازی کند. مثلا الزامات مورد نیاز درون استاندارد ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی با پیاده سازی و استقرار درست و صحیح باعث پیشگیری از رساندن صدمات مالی و جانی احتمالی در حین کار می شود.

این کار موجب محیط کاری ایمن و انگیزه ی در کارکنان و کارمندان می گردد. در نتیجه سازمان نیاز به پیاده سازی درست با یاری یک مشاوره و خدمات مشاوره دارد. الزامات درون گواهینامهISO14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی با پیاده سازی و استقرار صحیح و درست باعث می شود که کمترین صدمه ای در ضمن فعالیت سازمانها به منابع طبیعی وارد گردد. پیاده سازی واقعی ایزو 14001 موجب حفظ و نگهداری منابع طبیعی برای نسل آینده می شود.

خدمات ممیزی ایزو

از دیگر خدمات صدور گواهی نامه ISO خدمات ممیزی هست. ممیز بایستی به سازمان متقاضی مراجعه نماید و انطباقها و عدم انطباقها مورد بررسی قرار گیرد. سپس بعد از آن عدم انطباقها را به سازمانهای متقاضی گواهینامه ایزو منتقل می کند. سازمانها با استفاده ی از یک مشاوره آگاه این عدم انطباقها را برطرف می نماید. سپس ممیز اجازه ی صدور گواهی نامه ISO را میدهد. سازمان متقاضی ایزو را جهت اخذ ISO حائز شرایط لازمه معرفی می کند.

خدمات صدور گواهی نامه ISO

از دیگر خدمات مراکز صادر کننده ISO ، خدمات صدور گواهی نامه ISO نیز محسوب می گردد. شرکت متقاضی باید خدمات صدور گواهی نامه ISO ایزو را از مراکز و مراجع معتبر درخواست کرد. پس آگاهی و اطلاعات سازمانهای متقاضی ISO بسیار حائز اهمیت هست. تا اینکه در دام سازمانهای قلابی و دلالانی نیوفتند که ISO صادر شده ی آنها فاقد اعتبار هست و اعتباری ندارد. پس اینجا قطعا این سوال پیش میاید که چگونه سازمانهای صدور گواهی نامه ISO معتبر را باید شناخت؟

شناخت سازمانهای صادر کننده گواهی نامه ISO معتبر

شناخت سازمانهای صادر کننده ی معتبر گواهی نامه ISO ، گواهی های ISO ی صادر شده خود را دارای اعتبار IAF می داند. قطعا حالا این سوال پیش خواهد آمد که گواهی IAF چیست؟ مراجع صادر کننده ISO یا همان CB می بایست تحت اعتبار یکسری نهادهای دولتی فعالیت نمایند که بهشان AB می گویند. در نهایت AB ها می باید تحت اعتبار یک نهاد بین المللی با عنوان IAF فعالیت نمایند که این تیپ گواهی ISO دارای بالاترین اعتبار هست. مراجع صادر کننده ISO چنانچه که معتبر باشد نقش به سزایی در افزایش بهره وری سازمانها و تولید و فروششان دارد.

تنها گواهی نامه های ایزو IAF درون کشورهای جهان کاربرد دارد. سی بی ها به همین دلیل نیز سختگیرانه در مورد اخذ ایزو IAF عمل می نمایند. باید برای اخذ و دریافت استاندارد ISO کلیه ی الزامات مرتبط با استاندارد مورد نظرشان را پیاده سازی کنند. سازمانهای صدور گواهی ISO معتبر ( دارای قابلیت IAF ) در حیطه ی ممیزی نیز به صورت سختگیرانه عمل می کنند تا اینکه با ارزیابی دوره ای از کارآیی سیستم اطمینان حاصل کند.

در ایران یکسری از مراجع غیر IAF نیز ساخته شده اند که AB و CB آنها ساختگی هستند و کار راه انداز هستند. اما دارای اعتبار بالا در حد IAF نخواهند بود. متاسفانه درون ایران برخی از افراد و اشخاص کلاهبرداری هستند که از این موضوع سواستفاده می کنند. آنها با سو استفاده از میزان عدم آگاهی مدیران سازمانهای متقاضی ISO گواهی نامه ISO تقلبی و قلابی با هزینه های حداقلی و پایین می کنند که صرفا تنها یک ورقه پرینتی هستند و اعتبار ندارند.

شناخت مراجع IAF و غیر IAF

سازمانهای معتبر صادر کننده ایزو IAF و غیر IAF هر دو را می باید شرکتها بشناسند. مراجع ایزو IAF را می توان درون سایت IAF مشاهده نمود. در ابتدا می بایستی متقاضی وارد سایت IAF شود. بعد روی منوی ممبر یعنی همان اعضا کلیک نماید. سپس با دقت کشور مورد نظرش را انتخاب کند و کلیه ی AB های کشورهای مختلف درون این سایت تعریف گردیدند. مثلا در انگلستان UKAS معرفی شده و تنها AB ایران NACI می باشد که در سایت مشاهده می شود.

هر قدر سازمانهای صادر کننده گواهی نامه ISO معتبر باشد، ریسکهای احتمالی به واسطه ی پیاده سازی درست در سازمان متقاضی کاهش میابد. علاوه بر این سازمان متقاضی نیز با خیال راحت الزامات را درون سازمان پیاده سازی می کند. و خیالش من باب اعتبار گواهی ISO معتبر راحت میشود. سازمانهای معتبر صادر کننده ISO ، خدمات صدور گواهی نامه ISO معتبر را با استفاده از تجارب خود به سازمانها ارائه می نماید و به افزایش بهره وری در سازمانها می انجامد.

مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز عام المنفعه کلیه ی خدمات مشاوره صدور گواهینامه ایزو را به صورت رایگان در اختیار سازمانها قرار می دهد. خدمات صدور گواهی نامه ISO معتبر را از صفر تا صد بر عهده می گیرد تا شما متقاضی محترم را به گواهی ISO معتبر متناسب نیاز شما برساند. از خدمات رایگانی که تنها مرکز سیستم کاران ارائه می دهد استفاده کنید.

گواهینامه ایزو برای وندور نفت

دریافت گواهینامه ایزو برای وندور نفت را خیلی شرکتها لازم دارند. اگر نیاز به اطلاعات مفید رد مورد ورود به وندور نفت را دارید مقاله نحوه ثبت نام در وندور لیست شرکت نفت را مطالعه کنید.

با ما در ارتباط باشید . . .
تلفن 79165-021 سازمان مرکزی

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

13 Responses

  1. مراحل اخذ گواهینامه ایزو ، خیلی بزرگش کردین امروزه که خیلی راحت میشه ISO گرفت. هیچ مدرک و شرایط خاصی هم لازم نیست. مثل آب خوردن و فقط با یه تماس

  2. سلام. مراجع صدور گواهینامه های ایزو خیلی زیاد هستن ما یه شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو هستیم . شما برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کدوم مرجع رو به ما پیشنهاد میکنید؟

    1. مراجع مختلفی هستند که گواهینامه ایزو صادر می کنند. ابتدا بایستی هدف شما از دریافت گواهی ایزو مشخص بشه. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز ما در تماس باشید.

  3. سلام . ایزوهایی که از برند اروپایی میتونیم دریافت کنیم نام می بریم که چه مراجعی هستند؟ هزینه های این مراجع چه قیمتی هست؟

    1. هزینه های مراجع مختلف با هم متفاوت هست چنانچه هدف مراجع اصیل IAF هست بایستی از طریق سایت IAF اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز تماس بگیرید.

  4. اینکه چگونه میتوان گواهینامه ایزو گرفت؟ و روند اخذ گواهینامه ایزو از مراجع مختلف معتبر ثبت و صدور گواهینامه ایزو ISO به چه شکل هست سوال خیلی از شرکتهای متقاضی دریافت گواهی ایزو هست. ممنون از مطالب و مشاوره رایگان شما

  5. گواهینامه ایزو تحت اعتبار مراجعی که زیر نظر IAF کار می‌کنند را میشه تو مدت زمان کوتاهی گرفت یا اینکه مثل گواهینامه های اداره کار خیلی زمان بر و کلافه کننده هست؟ گواهینامه ایزو معتبر میخواهیم ولی در زمان کم.

    1. برای دریافت گواهینامه ایزو دارای اعتبار iaf حداقل سه هفته زمان لازم هست. قطعا بایستی یکسری مراحل طی گردد که سخت و زمانبر هست. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز سیستم کاران تماس بگیرید.

  6. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را با اعتبار IAS آمریکا گرفتیم واقعا خیلی به دردمون خورد. واقعا بخاطر تحریم ها نگران بودم که حرفتون درست نباشه و گواهی نامه معتبر نباشه . بخاطر این شک عذرخواهی میکنم. از کادر مجرب و صبور سیستم کاران سپاس گزارم. انشالله به زودی با مرکز برای گرفتن گواهی نامه ایزو ۱۴۰۰۱ تماس میگیریم.

  7. گواهینامه های ایزو که سالی یکبار نیاز به ممیزی و اعتبار دهی سالیانه دارند هزینش را باید همون ابتدای کار پرداخت کنیم یا میشه هر سال جداگانه پرداخت کنیم. قصد پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ را داریم ولی از طرفی بودجه کافی نداریم و نگران هزینه ها هستیم . بهترین و معتبرترین مرجعی که باهاش کار میکنید قیمتش چقدره اطلاعات لازم از لیست قیمتها را با اسم مراجع IAF دار را از کجا بدست بیاریم‌

  8. گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ را برای فروشگاه کامپیوتری هم قابلیت صدور دارد. تعریف این استاندارد را زیاد شنیدیم در اثبات رعایت اصول مشتری مداری و تصمیم گرفتیم که اگر امکانش هست این گواهی را بگیریم . لطفاً شرایط و مدارک و قیمت ها را برای مرکز ما ارسال کنید
    بغیر از استانداردهای ایزو گواهی یا مدرک دیگری هست که بتونیم امتیازهای بیشتری بگیریم و بتونیم مجوز تاسیس شعبه های دیگری را هم بزنیم

  9. ,مراحل اخذ گواهینامه ایزو را کم و بیش با خواندن نکات گفته شده متوجه شدم ولی آقا شما فکر کنید ما هیچی از اصول کار نمیدونیم و صفر تا صد را میخواهیم بسپریم به خود شما
    از IAF و غیر IAF هم چیزی نمی دونیم
    ولی هدف شرکت در مناقصه هست و برای اولین بار گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را از ما خواسته‌اند.

  10. با خوندن این مطلب مراحل اخذ ایزو رو تا حدودی متوجه شدم.
    بنده گواهینامه ی ایزو 9001 رو میخوام با شماره ای که فرمودید برای گرفتن مشاوره، میتونمتماس بگیرم که از هزینه و مدت زمان لازم برای صدور هم اطلاع پیدا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo