دستورالعمل نمونه گیری

دستورالعمل نمونه گیری
5/5 - (3212 امتیاز)

دستورالعمل نمونه گیری

نمونه گیری فرایندی جهت کنترل یک محموله با حجم بالاست. وقتی حجم یک محموله کنترلی خیلی زیاد باشد و قادر به کنترل تک به تک اجرای آن نباشیم، مجبور به نمونه گیری از آن محموله هستیم. روش اجرایی نمونه گیری یا دستورالعمل نمونه گیری برای خودش یک راهکار و چارچوب اصولی محسوب می گردد. خیلی از کارشناسان کنترل کیفیت بدون اطلاع و دانش فنی در حوزه نمونه گیری بصورت سنتی و بدون قاعده و قانون خاصی نمونه برداری می کنند.

دستورالعمل نمونه برداری یا روش اجرایی نمونه برداری در این مقاله برای الگو گیری ارائه شده است. شما می توانید با اعمال تغییرات آن نسبت به بروز رسانی آن متناسب با نیاز شرکت خود اقدام نمایید.

1-  هدف :

هدف از تدوین این دستورالعمل ، تشریح چگونگی نمونه گیری جهت اعمال فرایند کنترل کیفیت بر روی قطعات و مجموعه ها در هر مرحله می باشد.

2- دامنه كاربرد :

این دستورالعمل در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد .

 

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر فنی و مهندسی.
  • اجرا : واحد کنترل کیفیت.

 

4- شرح :

انباشته‌هاي بين صفر تا 25 به طور صد در صد كنترل مي‌گردد.

براي انباشته‌هاي بيش از 25 طبق جدول زير نمونه‌گيري و تعيين تكليف مي‌گردد.

جهت نمونه‌گيري از كل انباشته با استفاده از اعداد تصادفي توليدي توسط ماشين حساب و يا جدول اعداد تصادفي پيوستي شماره 1 اقدام مي‌گردد.

عدد رد عدد پذيرش اندازه نمونه اندازه انباشته
1 0 8 50 – 26
2 1 13 90 – 51
2 1 20 150 – 91
3 2 32 280 – 151
4 3 50 500 – 281
6 5 80 1200 – 501
8 7 125 3200 – 1201
11 10 200 10000 – 3201
15 14 315 35000 – 10001

تذكر : در بعضي از دستورالعمل‌هاي كنترلي براي طرح نمونه‌گيري مشخصا تعيين تكليف شده است.

چنانچه انباشته‌اي رد گردد، یا کل محموله رد می گردد و يا  کالا و اقلام مربوطه مجدد مورد بازرسي صد در صد قرار مي‌گيرد تا اقلام نامنطبق جداسازي گردد.

.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

 

6- مدارک پیوست  :

ندارد.

دریافت گواهینامه ایزو

انواع نمونه گیری یا نمونه برداری

نمونه گیری و نمونه یرداری همواره مورد توجه محققان و دانشمندان در حوزه آمار و احتماالات و آمار مهندسی بود و همچنان هست. هر یک از این دانشمندان برای خودشان یک الگو یا مدل خاصی تهیه و تدوین کردند. یکی از این روشها و الگوهای پرطرفدار، الگوی نمونه گیری مونتگمری هست. مونتگمری برای انواع احجام محموله ، تعداد نمونه را تعریف کرده سپس برای آن تعداد نمونه گیری اعداد پذیرش ، اعداد را تعریف نمود. امروزه مدل نمونه برداری مونتگمری یکی از بهترین شیوه های انواع نمونه گیری یا نمونه برداری است.

خطای آلفا چیست؟

خطای آلفا یا خطای نوع اول یا خطای ذاتی برای بروز هر نوع اشتباهی است. چنانچه در کنترل کیفی یک محصول یا خدمت بطور اشتباهی آن محصول یا خدمت را اوکی کنیم در حالیکه خراب بوده است، دچار خطای آلفا یا خطای نوع اول شده ایم. خطای آلفا در حد 5 درصد یک خطای معمولی قابل پذیرش است. طبعا چنانچه میزان خرابی که پذیرفتیم بیشتر از 5 درصد باشد، باعث افزایش سطح شکایت مشتریان خواهد گردید. جنانچه میزان خرابی که پذیرفتیم کمتر از 5 درصد باشد، باعث کاش سطح شکایات مشتریان می گردد.

خطای الفا خطای نوع اول یکی از مباحث شیرین در حوزه آمار مهندسی و کنترل کیفیت آماری است. کارشناسان QC همواره بایستی به انواع خطای نوع اول مسلط باشند. پایه و اساس الگو و مدل نمونه گیری مونتگمری نیز بر اساس خطای آلفا می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز سیستم کاران 79165-021 تماس حاصل نمایید.

خطای بتا چیست؟

خطای بتا یا خطای نوع دوم نیز یکی از دو نوع خطای موجود در جامعه کنترلی محسوب می گردد. خطای بتا یا نوع دوم به عنوان یک خطای مجهول همواره مورد سوال کارشناسان QC است. با ذکر یک مثال خططای بتا یا حطای نوع دوم را توضیح می دهیم. چنانچه مسئول کنترل کیفیت در حین یک Q.C یک محصول ، آنرا بعنوان یک محصول نامنطبق یا خراب تشخیص دهد، در حالیکه آن محصول یا خدمت سالم هست، دچار خطای بتا یا خطای نوع دوم می گردد.

خطای دوم یا خطای بتا یکی از رایج ترین خطاهاست که معمولا ما از آن غافل هستیم. توجه به خطای نوع دوم همزمان با عنایت به خطای نوع اول می تواند سازمان را از تمام رقبای خود سرآمد کند.

روش اجرایی یا دستورالعمل نمونه برداری ، نمونه گیری

نمونه برداری و نمونه گیری یک فرایند مهم در پروسه Q.C است. روش اجرایی یا دستورالعمل یا رویه نمونه گیری یکی از مستندات اصلی ایزو محسوب می گردد. مرکز سیستم کاران به شماره 79165-021 این دستورالعمل نمونه گیری را به صورت دانلود رایگان در پایین مقاله قرار داد. کاربران و علاقمندان با عناوین مختلفی به دنبال چنین دستورالعملی هستند.

دانلود رایگان دستورالعمل نمونه گیری

نمونه دستورالعمل نمونه برداری

دانلود رایگان روش اجرایی نمونه گیری

نمونه روش اجرایی نمونه برداری

چک لیست نمونه برداری

دانلود فرم نمونه گیری

نمونه فرم های چک لیست نمونه گیری و نمونه برداری

فرم های ایزو ISO برای نمونه برداری و نمونه گیری

دستورالعمل نمونه گیری یا نمونه برداری را از طریق لینک زیر به صورت فایل Word دریافت کنید. مرکز سیستم کاران با چندین دهه سابقه فعالیت در حوزه تهیه و تدوین مستندات ایزو ISO در خدمت متقاضیان محترم می باشد. از سایر دانلود رایگان مستندات ایزو مندرج در سایت نیز استفاده نمایید.

 

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل نمونه گیری – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

6 Responses

  1. دستورالعمل نمونه گیری رو میخوایم لطفا با ذکر هزینه برامون ایمیل کنید. ممنون میشم که هر چه سریعتر برامون بنویسید بهش نیاز داریم

    1. بابا میخوای چیکار کنی اینارو ول کن همش دنگ و فنگ الکیه بیخیال شید اینم شده منبع درآمد.

  2. با اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ میشه قوانین و الزامات بخش نمونه گیری محصولات را اجرا کنیم یا خودش یک گواهی نامه جداگانه داره؟

  3. نمونه مستندات و دستورالعمل نمونه گیری مواد غذایی را هم شما میتونید برای ما آماده کنید که همراه با گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ بگیریم ؟ هزینه ها و فرم درخواست را برامون بفرستید.

  4. طراحی و پیاده سازی درست دستورالعمل های نمونه گیری باعث شد در تشخیص خطای آلفا و بتا خیلی راحتتر عمل کنیم و میزان درصد شکایت مشتریان و مصرف کنندگان را به حداقل برسانیم . ممنونم

  5. سلام ما یک کارخانه تازه تاسیس مواد غذایی هستیم برای نمونه گیری از محصولات از دستورالعمل نمونه گیری
    جهت کنترل یک محموله با حجم بالا استفاده میکنیم و وقتی حجم یک محموله کنترلی خیلی زیاد باشد و قادر به کنترل تک به تک اجرای آن نباشیم، مجبور به نمونه گیری از آن محموله هستیم که با کمک این دستورالعمل خطاهای نمونه گیری یعنی خطای آلفا و بتا بسیار کاهش پیدا کرده ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo