مراجع معتبر گواهینامه ایزو , CB , AB , NACI , IAF

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو
5/5 - (6112 امتیاز)

مراجع معتبر گواهینامه ایزو , CB , AB , NACI , IAF

مراجع معتبر گواهینامه ایزو , CB , AB , NACI , IAF و بسیاری اصطلاحات که در جهت اخذ گواهینامه ایزو با آن مواجه میشوید. در ادامه به تفسیر این واژه ها خواهیم پرداخت.

CB ( سی بی ) یا مراجع صدور گواهینامه ایزو مراکزی هستند که وجود یک سیستم مدیریتی و پیاده سازی یک استاندارد در سازمان شما را تایید می کند. سپس بابت اثبات این ادعا گواهینامه ایزو زا صادر میکنند.

وقتی یک گواهینامه ISO توسط یک CB یا مرجع گواهی دهنده مدرک ایزو ، صادر میشود یعنی آن CB پیاده سازی استاندارد در مجموعه شما را تایید میکند. بسیاری از سازمانها در کشور ما و چه در کشورهای دیگر تحت نظارت و اعتبار بخشی سازمان یا نهادی بزرگتر مثلا وزارت خانه هستند. CB ها نیز از مراجعی بالاتر به نام AB یا accreditation body اعتبار میگیرند.

Ab های واقعی و اصلی یک نهاد دولتی هستند. سازمان ملی استاندارد هر کشور بطور عمومی AB دولتی و معتبر آن کشور محسوب میشود.

مراحل دریافت مجوز CB

CB ها برای تایید شدن به AB ها درخواست صدور مجوز میکنند. AB ها ( مراکز اعتبار بخشی مراجع صادر کننده گواهی نامه ISO ) نیز بر اساس یک سری الزامات ، CB متقاضی را ارزیابی میکند. درصورت رعایت ضوابط و قوانین، مرجع صادر کننده گواهی ایزو CB ) ) را تایید میکنند. آنها که از AB تاییدیه میگیرند در سایت AB ثبت میشوند. بدین صورت در تمام دنیا بعنوان CB های مورد تایید محسوب میشوند.

سازمانهای دریافت کننده گواهی نامهISO  در ازای تاییدیه گرفتن از CB گواهینامه ای کاغذی دریافت میدارند. در این گواهینامه عنوان میشود، سازمان در پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریتی مد نظر یا استاندارد مورد نظر موفق هست.

درون گواهینامه ایزو چه مشخصاتی درج میگردد؟

در فرمت گواهینامه ایزو علاوه بر نام سازمان متقاضی گواهینامه ایزو ، نام و برند CB و آرم و لوگوی CB نیز درج میشود.

نام و برند CB به نوعی اعتبار گواهینامه ایزو را نیز مشخص میکند. حال اگر CB انتخابی، دارای تاییدیه از یک AB معتبری باشد، آرم و لوگوی AB هم در کنار آرم و لوگوی CB درج میشود.

این نوع گواهینامه های ISO اصطلاحا گواهینامه “اکریدیت” یا “اکردیتیت” ( گواهینامه( accredited  یا گواهینامه معتبر نام دارند. اگر CB تاییدیه AB را نداشته باشد گواهینامه ایزو اصطلاحا “نان اکریدیت” ( گواهینامه non -accredited ) محسوب میشود.

Ab ایران یعنی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) نیز در حال حاضر عضو مجمع بین المللی تایید صلاحیت یعنی IAF است.

در آغاز نام AB ایران نظام تایید صلاحیت ایران بود که در سال 1389 به مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (national accreditation of IRAN = NACI) تغییر نام داد.

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در سال 1382 عضو IAF ( مجمع بین المللی تایید صلاحیت ) و در سال 1384 نیز عضو ILAC ( اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی ) شد.

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟
چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟ نحوه اخذ گواهینامه ایزو معتبر در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه

مراحل اخذ ایزو | چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

مراحل اخذ ایزو چیست؟

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

روند گرفتن ISO و چگونگی اخذ و دریافت گواهینامه ISO مهم‌ترین دغدغه‌ و سؤال اکثر سازمانها و شرکتهای خواهان ISO می‌باشد.

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو همراه با مشاوره و آموزش و طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو انجام میگردد. معرفی مراکز و شرکتهای مرتبط با ثبت و صدور ایزو و معرفی انواع استانداردهای ایزو در این مقاله اطلاع رسانی میشود. اطلاعات تکمیلی را در مطلب راهنمای دریافت گواهینامه ایزو بخوانید.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های خواهان ایزو تصور می‌کنند پروژه اخذ و دریافت گواهینامه ایزو با ثبت نام در سایت سازمان بین المللی استاندارد ISO انجام داده می‌شود. این تصوری اشتباه است. سایت ثبت نام گواهینامه ایزو یک عنوان و جمله‌ای تبلیغاتی است. عملاً سایت واحد و مشخصی برای ثبت‌نام و اخذ گواهینامه ایزو وجود ندارد.

سازمان ایزو

نهاد بین‌المللی استاندارد ایزو با نام جهانی International Organization for Standardization دارای یک سایت رسمی و معتبر به نشانی WWW.ISO.ORG است.

سازمان ایزو توسط سایت مذکور به انتشار لیست استانداردهای ایزو پرداخته است. وظیفه سازمان جهانی ایزو تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو و ویرایش و بازنگری قوانین با توجه به نیاز افراد جامعه می‌باشد.

مراکز و مراجع مرتبط با ثبت و صدور گواهینامه ایزو کدامند؟

سازمان‌ها و نهادهای مختلفی بصورت مستقیم و غیر مستقیم با ثبت و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو در ارتباط هستند. سازمان ایزو در خصوص تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو فعالیت می‌کند. این سازمان جهت نظارت و بازرسی بر روی ثبت و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو یک نهاد بین‌المللی و بسیار معتبر بنام International Accreditation Forum بمعنی انجمن اعتبار دهندگان بین المللی را ایجاد نمود.

برای شناخت بهتر مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو لازمست تا سلسله و نحوه صدور مجوز آنها را بشناسیم. در ادامه قصد داریم تا از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح این سلسله را توضیح می دهیم.

IAF چیست؟

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی را اصطلاحاً IAF می‌نامند. کلیه کشورهای دنیا جهت تابعیت از استانداردهای جهانی ایزو توسط یک نماینده با نام Accreditation Body بمعنی مراکز اعتبار عضو انجمن IAF می‌باشند.

AB چیست؟

مراکز اعتبار دهنده را اصطلاحاً AB می‌نامند. هر کشور حداقل یک AB رسمی و دولتی دارند. وظیفه AB ها اعتبار دهی و نظارت برروی شرکتها و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو است.

CB چیست؟

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو را Certification Body یا اصطلاحاً CB می‌نامند. CB های زیادی در سطح شهرهای دنیا از جمله ایران فعالیت می‌کنند. ولی با سطوح اعتباری مختلف با اعتبار IAF یا بدون اعتبار IAF هستند.

جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو باید با آگاهی و‌ شناخت کافی مراجع ثبت و صدور ایزو را انتخاب نمایید. در کشور ایران CB ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

CB های تحت اعتبار IAF یعنی مراجع و شرکت‌هایی که تحت اعتبار یک AB با عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند.

مراجع CB بدون اعتبار IAF یعنی مراجع و شرکت‌هایی که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF‌ ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند.

CB های نامعتبر و جعلی که بدون هیچ نظارت و بازرسی انواع گواهینامه‌های ایزو فیک و تقلبی را صادر می‌کنند.

تشخیص اعتبار و اصالت مراجع صادر کننده گواهی ایزو

تشخیص اعتبار و اصالت مراجع صادر کننده گواهی ایزو از روی تبلیغات و مراجعه به سایتهای ساختگی غیر ممکن است. تنها راه معتبر و قانونی استعلام اعتبار و اصالت انواع CB ها رجیستری از طریق سایت انجمن IAF می‌باشد. مراحل نحوه استعلام ایزو به شرح زیر است:

  • ورود به سایت IAF به نشانی WWW.IAF.NU و‌ جستجوی نام AB
  • وارد شدن به سایت AB و جستجوی نام CB
  • ورود به سایت CB و جستجوی کد رهگیری بر روی گواهینامه ایزو

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چه شرایطی دارد؟
چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

دریافت گواهینامه ایزو متناسب با انتخاب هر نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو شرایط و مراحلش متفاوت می‌شود. بطور کلی گرفتن انواع گواهی نامه ایزو مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارد.

هر سازمان و شرکتی با انواع کسب و کارها می‌تواند درخواست ISO داشته باشد.

شرایط اخذ گواهی نامه ایزو چیست؟
شرایط گرفتن انواع گواهی ایزو چیست؟
اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو چه شرایطی دارد؟

گرفتن گواهینامه ISO شرایط خاص و پیچیده‌ای ندارد. هر مجموعه‌ای با هر نوع شغل و حرفه‌ای با هر اندازه و وسعتی و هر تعداد کارگر و کارمندی می‌تواند انواع گواهینامه‌های ایزو را درخواست کند.

هر شرکت خواهان ایزو با داشتن یک دفتر مرکزی و یا مجموعه‌ای فعال می‌تواند انواع گواهینامه ISO را بگیرد.

اخذ گواهینامه ایزو فوری

میزان سطح دانش و همکاری مدیریت مجموعه خواهان ایزو و میزان همکاری مدیریت روند مراحل گرفتن گواهینامه ایزو را تسریع می‌بخشد. نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو که تحت اعتبار IAF باشد یا غیر IAF نیز در زمان و هزینه دریافت گواهینامه ایزو اثر گذار می‌باشد.

تعداد گواهینامه‌های ایزو و تعداد فرآیندها در طراحی و اجرای مستندات ایزو بر زمان و هزینه صدور گواهینامه ایزو اثر می‌گذارند.

 

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چه مدارکی لازم دارد؟

مدارک اخذ و صدور گواهی ایزو بسیار کم و ساده می‌باشد. هر سازمانی طبق عرف باید ابتدا فرم درخواست گواهینامه ایزو را درخواست و مشخصاتش را تکمیل نماید.

در فرم ثبت نام گواهینامه ایزو آیتم‌ها بصورت فارسی و انگلیسی باید تکمیل شوند. مشخصات حقیقی مدیر عامل و مشخصات حقوقی سازمان متقاضی ایزو با تعیین نام مرجع صدور گواهینامه ایزو و نام گواهینامه ایزو و آیتم‌ مرتبط با امور مالی در نامه درخواست ISO درج شده است.

تهیه نمونه مستندات ایزو دومین مدرک لازم جهت گرفتن گواهی ایزو می‌باشد. نمونه مستندات ایزو هم بصورت عمومی و هم بصورت تخصصی متناسب با نوع گواهی نامه‌های ایزو تهیه و تنظیم می‌شوند. همچنین نمونه مستندات ایزو همان نمونه قوانین و الزامات استاندارد‌های ایزو هستند که در هر فرآیندی باید اجرا شوند.

مدارک لازم ایزو را در بخش دانلود رایگان مستندات ایزو برداشت نمایید. این مستندات بصورت رایگان و در قالب WORD هست.

مراحل اخذ ایزو

نحوه اخذ قانونی اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل زیر می‌باشد:

مشخص کردن اهداف سازمان از گرفتن گواهی نامه ایزو

تشخیص زمینه فعالیت سازمان

انتخاب مرکز اعتبار دهنده و مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو

تعیین نوع گواهینامه ایزو

مستند سازی و استقرار سیستم‌های مدیریتی

انجام ممیزی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو

دریافت گواهی نامه ایزو و استعلام اصالت و اعتباری مدرک ایزو

تعیین اهداف شرکتها از دریافت گواهینامه ایزو

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو ابتدا باید اهداف و برنامه‌هایی که از اخذ انواع استانداردهای ISO مدنظرشان است مشخص نمایند.

اخذ گواهینامه ایزو جهت تبلیغات و برندسازی و اهداف مارکتینگی و بازاریابی بهتر و حضور در مناقصات از مهم‌ترین اهداف داخلی اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی ISO می‌باشد.

طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو و انجام صادرات و رقابت با انواع مشاغل در بازارهای جهانی از جمله اهداف خارجی و بین المللی سازمان‌ها و شرکت‌های قدرتمند و پر طرفدار می‌باشد.

تعیین مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو

مشخص کردن اهداف در انتخاب مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بسیار مؤثر می‌باشد.

مجموعه‌‌های خواهان ایزو با اهداف بین المللی ملزم به انتخاب شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو با اعتبار IAF هستند. ولی مجموعه‌های خواهان ایزو با اهداف داخلی متناسب با زمان و بودجه‌ای که دارند می‌توانند مراجع صدور ایزو IAF و یا غیر IAF را انتخاب نمایند.

مشخص کردن زمینه فعالیت سازمان باعث انتخاب درست نوع استاندارد ایزو می‌شود.

سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو برای کلیه مشاغل الزاماتی تعریف کرده است. مشاغلی همچون تولیدی، خدماتی، صنعتی، عمرانی و فرهنگی، آموزشی و درمانی، تبلیغاتی و کامپیوتری، قوانین و الزامات متنوعی را هم در حوزه سیستم‌های مدیریتی و هم برای محصولات و خدمات تهیه و تدوین نموده است.

انواع گواهینامه ایزو

استانداردهای سیستم‌های مدیریتی در دو طبقه عمومی و تخصصی تقسیم بندی میشوند. قوانین و الزامات استانداردهای عمومی ایزو مناسب با هر نوع فرآیند و کسب و کاری هستند. ولی استانداردهای تخصصی ایزو فقط مناسب یک نوع حرفه و کسب و کار تهیه و تدوین شده‌اند. برخی از مهمترین استانداردهای عمومی ایزو عبارتند از:

  •  گواهی ایزو ۹۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت
  • ایزو ۱۴۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی
  • گواهی ایزو ۴۵۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

اخذ همزمان سه گواهینامه فوق موجب ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه در سطح یک مجموعه می‌شود. لیست استانداردهای ایزو یک فهرست مفصلی هست.

سیستم مدیریت یکپارچه تحت عنوان Integrated Management systems که اصطلاحاً IMS نامیده می‌شود. IMS یکی از استانداردهای سازمان ایزو نیست. گواهینامه IMS مدرکی جهت اثبات رعایت اصول و مقررات همزمان سه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ است.

گواهینامه ایزو 29001 و 22000

گواهی ایزو ۲۲۰۰۰ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی است. گواهی ایزو ۲۹۰۰۱ تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از نمونه استاندارد‌های تخصصی ایزو می‌باشند. پیش نیاز و پایه تمامی گواهی نامه‌های عمومی و تخصصی اخذ ISO 9001 بعنوان گواهی مرجع و مادر می‌باشد.

گواهینامه ایزو با اعتبار IAF
گواهی نامه ایزو با اعتبار IAF تماس 79165 – 021 درخواست متقاضیان اخذ گواهی ایزو معتبر هست

گواهینامه ایزو با اعتبار IAF

مدارک و گواهینامه ایزو با اعتبار IAF درخواست متقاضیان اخذ گواهی ایزو معتبر هست. همیشه سعی کنید که یک گواهینامه ایزو با اعتبار IAF بگیرید.

چون چنین گواهینامه ای اعتبار عالی و ملی و بین المللی دارد. با مرکز سیستم کاران مدارک ایزو سازمانتان را با بالاترین سطح اعتبار و با کمترین هزینه بگیرید.

جهت استعلام گواهینامه ایزو دارای اعتبار iaf جای نگرانی نیست. زیرا جهت بالا بردن ضریب امنیت اعتبار گواهی نامه ها خود IAF تمامی گواهینامه ها را رجیستر می نماید.

تمامی گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAF قابلیت استعلام و رجیستری از طریق خود IAF را دارد. در حالیکه قبلا اینچنین نبود. به این ترتیب عدم درج لوگو IAF بر روی گواهینامه عادی می باشد و چیز غریبی نیست.

با این تفاسیر اما که حتما حتما گواهی ایزو ISO دارای اعتبار اصلی صادر شده توسط مراجع ثبت و صدور ایزو تحت اعتبار IAF می باشد. این دست گواهی اصیل بایستی حتما در سایت IAF اعتبار دهی شود. قابلیت رجیستری داشته باشند و رجیستر شوند. قبلا به این شکل نبوده و اما در حال حاضر این موضوع و این شیوه رجیستری و اعتبار سنجی بخاطر جلوگیری از درج لوگو IAF بر روی گواهینامه های ایزو انجام می شود.

نحوه استعلام گواهینامه ایزو معتبر

جهت تعیین وضعیت و اطمینان از اعتبار گواهی نامه ایزو با اعتبار IAF و آسایش خیال بابت اصالت گواهی ایزو دریافتی از خدمات رایگان سیستم کاران استفاده نمایید.

برای کسب اطمینان از IAF بودن گواهینامه ایزو خود، شما متقاضی و کاربر محترم بایستی با رجوع به سایت www.iafcertsearch.org وارد این سایت شوید.

با درج اطلاعات درخواستی گواهینامه تحت اعتبار iaf خود را رهگیری و بررسی نمایید.

IAF به عنوان یکی از بزرگترین نهاد بین المللی اعتبار دهی به AB های کل دنیا، موضوع عدم درج لوگو IAF را در گواهی نامه ها به کلیه CB ها و AB ها ابلاغ میکند. البته ممکنست بعضی از این مراجع این ایمیل را دریافت نکردند. همچنین ممکنست اگر دریافت کردند نیز با شیطنت همچنان لوگو را درج نمایند. اما بایستی شرکتهای متقاضی آگاه باشند که آنها در این زمان این اجازه را ندارند. لذا گواهی ایزو دریافتیشان زیر سوال می رود.

بعضی از مراجع ثبت و صدور گواهی نامه ایزو علت این موضوع را تحریمهای ظالمانه بر علیه ایران می دانند. آنها اذعان می دارند که عدم درج لوگو IAF و عدم اجازه به AB جهت درج لوگو IAF به دلیل تحریم اتفاق میوفتد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلب نحوه استعلام گواهینامه ایزو را بخوانید.

سیستم کاران به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز معتبر جهت صدور ایزو IAF با وجود مشاوران معتبر و خبره و خدمات مشاوره رایگان در خدمت متقاضیان می باشد.

نحوه اخذ ایزو با اعتبار IAF

سازمان خواهان ایزو با اعتبار IAF باید در فرم ثبت نام ایزو نوع مرجع صدور ایزو تحت اعتبار IAF و نوع گواهینامه ایزو را مشخص نماید. بایستی در مورد مفاد نامه درخواست گواهینامه ایزو با مرکز مشاوره ایزو به توافق رسیده و قرارداد ببندد.

در مرحله بعدی مستندات ایزو را طبق استانداردی که انتخاب کرده است تهیه نماید. در نهایت به اجرا و پیاده سازی استانداردهای ایزو بپردازد.

نمونه مستندات مهم‌ترین استانداردهای ایزو را توسط مرکز ما در قالب فرمت WORD بصورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

بعد از استقرار سیستم‌های مدیریتی نوبت به مرحله ممیزی می‌رسد. ممیزی در دو مرحله ممیزی ابتدایی توسط کارشناس داخلی و ممیزی نهایی توسط کارشناس مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام داده می‌شود. ثبت و صدور گواهی ایزو با اعتبار IAF بعد از تأیید نهایی بازرس شرکت گواهی دهنده ایزو انجام داده می‌شود.

رجیستری و استعلام اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو بعد از دریافت مدرک ایزو بسیار مهم و ضروری است.‌ هر گواهی نامه ایزو دارای یک کد رهگیری می‌باشد. روش استعلام اصیل بودن گواهی نامه ایزو از روی شکل ظاهری غیر ممکن می‌باشد و‌ برای گرفتن نتیجه مطلوب و مطمئن همانطور که گفته شد باید توسط انجمن IAF اقدام نمود.

 

نحوه اخذ ایزو بدون اعتبار IAF

سازمان خواهان ایزو بدون اعتبار IAF نیز مراحل تکمیل فرم درخواست گواهینامه ایزو و انتخاب نوع گواهینامه ایزو و انتخاب مرجع صدور ایزو بدون اعتبار IAF را دارد. اما دیگر مراحل مستندسازی و پیاده سازی استانداردهای ایزو را لازم نیست بصورت اجباری انجام دهد.

شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری و الزامی ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهد.

اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو بدون تأییدیه IAF‌ فقط در حوزه داخلی پاسخگوی نیاز سازمان‌ها می‌باشد.

گواهینامه ایزو صادره تحت اعتبار NACI اعتبار جهانی دارند؟

  •  گواهینامه ایزو ایرانی ( ایزو صادره تحت اعتبار NACI ) اعتبار جهانی دارند؟
  • آیا داشتن ایزو از CB های تحت اعتبار NACI راه تجارت در کشورهای خارجی را تسهیل خواهد کرد؟

ایندسته سوالات و خیلی سوالات دیگر درباره اعتبار گواهینامه ایزو ISO شاید ذهن بسیاری از مدیران را به خود مشغول کرده باشد.

AB اصلی چیست؟

نهاد AB ( accreditation body ) نهادهای اعتبار بخشی به CB ( مراکز صدور گواهینامه ایزو ISO ) هستند. AB های دولتی عموما در هر کشور سازمان ملی استاندارد آن کشور یا سازمانی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد کشور مطبوع هستند.

Ab ها مراکز صدور گواهینامه ایزو نیستند بلکه تنها CB ها حق صدور گواهینامه ایزو را دارند. نهادهای AB تنها با ارزیابی CB ها به مراجع صدور گواهینامه ایزو اعتبار و تاییدیه میبخشند. اما در خصوص چند استاندارد ISO IEC: 17020 , ISO IEC:17021 , ISO IEC:17024 , ISO IEC 17025  استثنا وجوددارد و تنها AB حق صدور این گواهینامه های ایزو را خواهد داشت.

اعتبار AB ها از کجاست؟

درمورد AB های دولتی باید گفت خود AB ها نیز از مراجعی بالاتر مانندPAC ، IAF ، EA ، IAAC و .. اعتبار میگیرند. در زیر به تشریح مراجع مذکور پرداخته شده است. البته AB های خصوصی بسیاری نیز وجود دارند اما آنها مجامع مستقل بوده و تحت اعتبار مراجع بالاتر نیستند.

PAC : یا اتحادیه تایید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه یک نهاد اعتبار بخشی به AB ها یا Accreditation body ها یاسایر اشخاص ذی نفع است. هدفش تسهیل تجارت و بازرگانی در میان کشورها و اقتصاد آنان در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است.

PAC از طریق ارزیابی ABها و تایید AB ، CBهای مورد تایید AB ها را نیز تایید میکند. بدین ترتیب گواهی نامه ISO صادره توسط CBهای مذکور در مجامع بین المللی و در کشورهای دیگر نیز اعتبار پیدا خواهد کرد.

PAC ازطریق یک آزمون یا دقیقتر “موافقتنامه شناسایی چندجانبه” یا در اصطلاح MLA یاmultilateral recognition arrangement ، ABها را مورد ارزیابی قرار داده و اعتبار میبخشد. یعنی اگر AB یک کشور موفق به امضای MLA یا موافقت نامه شناسایی چند جانبه شود، بدان معنا میباشد که تمامی CBهای مورد تایید AB مذکور صلاحیت اعطای گواهینامه به شرکت های خارجی در کشورهای دیگر را خواهند داشت.

از آنجا که الزامات مطروحه در  PAC-MLAمنطبق با الزاماتIAF است پس انطباق با الزامات PAC و معتبرشدن و اعتبار پیدا کردن AB ها از سوی PAC معتبر شدن از نظر IAF را نیز به همراه دارد.

PAC-MLA درحال حاضر حوزه های زیر را تحت پوشش دارد:

سیستم مدیریت زیست محیطی (Environment management system=EMS)

سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ( food safety management system=FSMS )

اعتبار و تایید گازهای گلخانه ای (green house gas validation & verification=CHG )

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (Information security management systems=ISMS)

سیستم مدیریت کیفیت (quality management system=QMS)

گواهی نامه های شخصی )PERSON certification)

گواهی نامه محصول ( product certification)

GAPجهانی (Global Good agricultural products)

NACI مرکز ملی تایید صلاحیت ایران

در خرداد ماه1395  نیز مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) یعنی AB رسمی و دولتی ایران ، برای اولین بار موفق به امضا موافقت نامه به رسمیت شناختن چند جانبه MLA در زمینه سیستم مدیریت کیفیت QMS یا همان ایزو9001 شد.

بر اساس امضای موافقت نامه ی به رسمیت شناختن چند جانبه توسط ایران در اجلاس مشترک اتحادیه تایید صلاحیت آسیا اقیانوسیه (PAC ) و ILAC و IAF ، تمامی گواهینامه صادره توسط CBهای مورد تایید NACI در کشورهای آسیا و اقیانوسیه اعتبار پیدا کردند.

همانطورکه گفته شد، چون الزامات PAC-MLA در راستای الزامات IAF است در مجمع جهانی بعدی که توسط IAF برگزار خواهد شد، ایران با شرکت در این مجمع در سطح جهانی و کشورهای عضوIAF  هم اعتبار پیدا کرد.

گواهینامه ایزو ایرانی ( ایزو صادره تحت اعتبار NACI ) اعتبار جهانی دارند؟
گواهینامه ایزو ایرانی ( ایزو صادره تحت اعتبار NACI ) اعتبار جهانی دارند؟

EA: اتحادیه تایید صلاحیت اروپا( European accreditation cooperation=EA )  اتحادیه بین المللی ABهای اروپایی است. EA نیز همانند PAC موافقت نامه شناسایی چند جانبه MLA برای خود دارد که EA-MLA نامیده میشود.

حوزه های زیر تحت پوشش EA-MLA

حوزه های زیر تحت پوشش EA-MLA ( موافقت نامه چندجانبه اروپایی هستند:

سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

 مدیریت امنیت اصلاحات

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

محصولات غذایی ارگانیک

گواهی نامه محصول

گواهی نامه های شخصی

تاییدیه گازهای گلخانه ای

گواهی نامه بازرسی محصول

تست آزمایشگاههای تشخیص طبی

آزمایشگاههای کالیبراسیون

سیستم مدیریت آزمایشگاه

در قاره امریکا و آفریقا نیز اتحادیه های تایید صلاحیتی مانندPAC  EA و بنام هایAFRAC  ( اتحادیه تایید صلاحیت آفریقا ) و IAAC ( اتحادیه تایید صلاحیت امریکا ) وجود دارد.

دانش و اطلاعات کارشناسان مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران در بالاترین سطح هست. حقایق در مورد مراکز معتبر و نامعتبر صدور گواهینامه های ایزو را از ما بپرسید. سیستم کاران میتواند شما را در رسیدن به گواهینامه های ایزوISO  و همچنین مشاوره و پیاده سازی سیستمهای مدیریتی یاری رساند.

نظرات و دیدگاه کاربران

صدر
گواهی ایزو فوری یعنی چه مدت زمان می‌بره؟ یعنی اینکه ما در اکثر مناقصات نمیدونیم کارفرما از ما چه گواهینامه‌هایی میخواهد و اینقدر هم بودجه نداریم که جلو‌جلو هر چی گواهینامه هست بگیریم. برای همین خواستیم ببینیم آیا مدارک ایزو و حتی دیگر گواهینامه ها خیلی زود صادر می‌شوند یا نه؟

خانم نادی:
روش ثبت و صدور گواهی ایزو با اعتبار انجمن اعتبار دهندگان بین المللی از طریق کدام مراجع و شرکت‌ها امکان پذیر هست؟ ممیزین شرکت‌های معتبر و بین المللی از همان کشورهای مربوطه به مجموعه خواهان ایزو اعزام می‌شوند یا ایرانی هستند؟

آقا بابایی
نمونه مستندات گواهینامه ایزو را آیا می‌تونیم بدون نیاز به مشاور طراحی و اجرا کنیم؟ هدف ما صادرات هست و بدنبال گواهینامه ایزویی هستیم که مورد قبول باشه و هیچ گونه ایرادی نداشته باشه. همچنین همراه با گواهینامه ایزو گواهینامه 5s را هم میتونیم بگیریم؟

آمنه:
سلام. گرفتن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را میشه بدون دریافت مستندات گرفت یا حتما باید همراه با دریافت گواهینامه ایزو مستدات را دریافت کنیم؟ آیا گواهینامه حلال ربطی به NACI دارد؟

نظرات و دیدگاه کاربران ادامه . . .

رونقی:
گواهینامه های ایزو مرتبط با مواد غذایی بغیر از استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ شامل چه موارد دیگری هست؟ شرکت ما به دنبال اجرا و پیاده سازی استانداردهای جهانی و قانونی جهت افزایش کیفیت محصولات و صادرات هست . لطفاً جهت افزایش آگاهی کلیه استانداردهای لازم را برای ما ارسال و شرح نمایید. سپاس گزارم

خانم ع رمضانی:
کوتاهترین و ارزانترین راه رسیدن به گواهی ایزو چه راهی هست؟ همچنین ما چند گواهی نیاز داریم از جمله ایزو‌ ۹۰۰۱ و ohsas 18001 و ۱۴۰۰۱ و گواهی ۱۳۴۸۵ . آیا اخذ چند گواهینامه با هم تخفیف شاملش میشه؟

آقای سیف اله نبی زاده:
ما برای یک تولیدی بزرگ فرشهای ماشینی گواهینامه ایزو می‌خواستیم. قصد صادرات فرش به کشورهای دیگر را داریم و همچنین میخواهیم تبلیغات بهتر و گسترده تری برای مشتریان داخلی داشته باشیم. چه استاندارد های مناسب حرفه و محصولات ما می‌شود؟

خانم مهر علیزاده:
ما یک کارخانه تولید لوازم برقی داریم و تازه شروع به کار کرده ایم و به دنبال اخذ انواع استانداردهای ملی و بین المللی هستیم. بغیر از استاندارد های ایزو چه استاندارد های دیگری نیز میتونیم بگیریم؟

بختیاری:
گواهینامه های ایزو مربوط به برندسازی و ثبت برند چه استاندارد هایی هستند؟ راهنمایی بفرمایید برای هوشمند سازی فرآیندها و برابری با استانداردهای جهانی باید چه مراحلی را طی کنیم ؟

نظرات و دیدگاه کاربران – ادامه سوم

آقای گرجی:
گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را در قسمت فرم ثبت نام تکمیل نموده و‌ ارسال کردم. قبل از انتخاب مرجع و صدور گواهینامه نمونه مستنداتش را میخواستم تا مطالعه نموده و در کل متوجه شویم چه روند و مراحلی را باید طی کنیم.

زایری:
گواهینامه ایزو صادره تحت اعتبار NACI اعتبار جهانی دارند؟ آیا این گواهینامه ها دارای بالاترین سطح اعتباری هستن؟ سایت اصلی ایزو ISO کجاست؟

حسنوند:
اخذ گواهینامه ایزو صادره تحت اعتبار NACI چقدر زمان و هزینه میبره؟ شما می تونید از طریق naci گواهینامه های ایزو 9001 و 14001 و 45001 و 22000 رو واسه ما بگیرید؟ به نظرتون واسه ما که صادرات مواد غذایی به کشورهای دیگه داریم NACI مناسبه؟

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

12 Responses

  1. مراجع معتبر گواهینامه ایزو , CB , AB , NACI , IAF و بسیاری اصطلاحات که در جهت اخذ گواهینامه ایزو با آن مواجه میشویم . همه و همه بنوعی دکون و بازار هست. این همه هم فلسفه نمیخواد آقا الان لیسانس رو با پول میدن این که دیگه چیزی نیست

    1. بله متاسفانه الان هر نوع مدرکی که نیاز داشته باشید با پول میدن ولی یک جایی باید جلوی این کار گرفته بشه .اگر تمامی افراد و شرکتها به روش قانون مند و اصولی کارشان را انجام دهند چرخه اقتصاد و تولید این کشور به این روز نمی افتاد . اخذ گواهینامه ایزو بصورت اصولی و بین‌المللی راه ارتباط با کشورهای خارجی را بسیار هموار می‌کنه و با افزایش کیفیت محصولات و خدمات هم در داخل هم در خارج بازار رونق میگیره.

  2. لیست ثابت و صحیحی از مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو وجود نداره و هر شرکتی تماس میگیریم با یکسری مراجع کار میکنه. الان شما دارید میگید معتبرترین مرجع تحت اعتبار،IAF هست پس ASCB چه نهادی هست. لطفا شما هم لیست مراجعی که باهاشون کار می‌کنید را همراه با نهادی که ازش اعتبار می‌گیرند با هزینه‌هاش برای بنده ایمیل کنید. اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بسیار معتبر و جهانی از درخواست های بنده میباشد.

  3. با مراجع تحت اعتبار IAF که از کشور آلمان باشند شما همکاری میکنید. کارخانه تولید الیاف مصنوعی داریم و قصد صادرات محصولات به کشورهای اروپایی را داریم . طراحی و اجرای مستندات ایزو برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. لطفاً فرم ثبت نام ایزو را برای ما بفرستید. بخشی از نمونه مستندات ایزو ۹۰۰۱ را در سایت سیستم کاران مطالعه کردیم متن کاملش را هم میتونید تحویل ما دهید تا زمان بندی برای اخذ ایزو ۹۰۰۱ را داشته باشیم . ممنون

  4. گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ گرفتنش شرایط سختی داره و ایا اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ قبلش الزامی هست ؟ لطفا لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو را همراه با فرم سفارش از طریق واتساپ به شماره بنده بفرستید . یکی از دوستان شما را معرفی کرد و گفت قیمتهاتون مناسبه و در بحث اجرای مستندات قوی هستید. امیدوارم همین طور باشه. منتظر ارسال لیست هستیم.

  5. گواهینامه ایزو را بصورت فوری صادر میکنید ولی نمی‌خواهیم صرفا یک تیکه کاغذ باشه می‌خواهیم اعتبار و اصالت حداقل در داخل ایران داشته باشد. برخی شرکتها کلا قضیه اخذ گواهینامه ایزو در ایران را قبول ندارند و ادعا دارند تمام مراکز و شرکتها گواهینامه ها و مدارک جعلی صادر میکنند. متن مقاله شما خیلی کامل و دقیق بیان شده و نظر ما را جلب کرده است. اگر لطف کنید رزومه کاری خود را بفرمایید ممنون میشم.

  6. سلام و عرض ادب
    راه تشخیص اعتبار و اصالت گواهینامه های ایزو چگونه هست از کجا مطمئن شویم که لوگوی درج شده بر روی مدرک ایزو تقلبی نیست چون الان زدن برچسب و لوگو تقلبی خیلی آسان شده از طرفی با فتوشاپ راحت میشه گواهی نامه جعل کرد. ممنون میشمدر این خصوص راهنمایی کنید تا بتونیم با خیال راحت یه مدرک معتبر و قانونی را بگیریم .

  7. گواهینامه ایزو ۱۳۴۸۵ را باید از مراکز مشاوره بگیریم یا از سازمان بهداشت . اگر از شما میتونیم بگیریم لطفا گواهینامه های پیش نیازش را هم اعلام کنید و فرم ثبت نام را همراه با اسم مرجع و قیمت و هزینه مشاوره و نمونه مستندات به آدرس ایمیل شرکت بفرستید. سپاس

  8. گواهینامه های ایزو که به شهرسازی مربوط شوند درخواست داریم‌. چند سال پیش گواهی ایزو ۹۰۰۱ را گرفته ایم و الان میتونیم این گواهی را تمدید کنیم یا چون اعتبار نداره باید از نو اقدام کنیم. گرفتن گواهی ایزو از مرکز ملی استاندارد ایران آسان هست مثل اداره کار اذیت نمی‌کنند هی طول بکشه . اینقدر برای گواهی تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران اذیت شدیم که نیمه کاره پروژه اخذ را رها کردیم .

  9. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را بصورت معتبر و قانونی اگر بخواهیم از naci ایران بگیریم شما میتونید صفر تا صد کار ثبت و صدورش را انجام دهید . حق مشاوره و هزینه نمونه مستندات و هزینه های دیگر را هم یک به یک لطفاً مشخص کنید و در یک نامه برای بنده بفرستید تا مدیر عامل مجموعه را در جریان بگذارم. بعد از تصمیم نهایی دوباره با شما تماس میگیرم .

  10. گواهینامه های ایزو با مرجع tuv هنوز اعتبار دارند
    از چند جا استعلام گرفتیم گفتند مرجع tuv دیگه غیر فعال شده…
    چند گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۱۰۰۰۲ از مرجع tuv قبلا گرفتیم و مدت اعتبارشون گذشته
    قصد تمدید داشتیم میگن چنین مرجعی دیگه نیست
    کدام برندهای آلمانی الان فعالیت میکنند و قابل اعتماد هستند
    شما لیست مراجعی که باهاشون کار میکنید برای بنده بفرستید .

  11. مراجع معتبر گواهینامه ایزو چه مراجعی هستند؟ از کجا میتوانیم بفهمیم یک گواهی معتبر است؟ نحوه گرفتن استعلام گواهینامه ایزو چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo