گواهینامه ISO 31000

گواهینامه ایزو 31000
3.1/5 - (636 امتیاز)

گواهینامه ایزو 31000

گواهینامه ایزو 31000 در حوزه مدیریت ریسک بعنوان یک گواهینامه استاندارد معرفی میگردد. سال 2009 اولین بار بود که گواهینامه استاندارد ایزو 31000 منتشر شد که اکثر شرکت ها این گواهینامه را اخذ کردند و در سطح شرکت آن را اجرا کردند. اما در سال 2018 گواهینامه ISO 31000 مورد ویرایش قرار گرفت و اصلاحاتی روی آن انجام گرفت. شکل کامل و نهایی گواهینامه استاندارد ایزو 31000 در این سال منتشر شد. اصلاحات مهمی که انجام گرفت شامل: رهبری شرکت، مدیریت یکپارچه و مدیریت ریسک بودند. در این اصلاحات به ساده سازی ایزو میپردازد. فایده این امر این بود که مرحله پیاده سازی را آسان تر می کرد.

اصول مدیریت که مربوط به ریسک است و در سال 2009 یازده مورد بود و مورد اصلاح قرار گرفت در سال 2018 به هشت مورد رسید. استاندارد ISO31000 با عناون دقیق زیر از سوی سازمان استاندارد جهانی ایزو اعلام شد.

ISO 31000:2018
Risk management
Guidelines

ایزو 31000:2018
مدیریت ریسک
رهنمودها

هر مجموعه ایی با هر زمینه فعالیتی می تواند از راهنمای مدیریت ریسک در فرایندهای خود استفاده نماید. استاندارد مدیریت ریسک مختص یک شرکت خاص با زمینه فعالیت خاصی نیست. بلکه برای هر مجموعه ایی کاربرد دارد.

دریافت گواهینامه ایزو 31000

ISO 31000، مدیریت ریسک – دستورالعمل ها، اصول، چارچوب و فرآیندی را برای مدیریت ریسک در هر سازمانی ارائه می کند. ایزو 31000 می تواند توسط هر سازمانی صرف نظر از اندازه، فعالیت یا بخش آن استفاده گردد.

استفاده از ایزو 31000 می تواند به سازمان ها کمک کند تا احتمال دستیابی به اهداف را افزایش دهند، شناسایی فرصت ها و تهدیدها را بهبود بخشند و به طور موثر منابع را برای درمان ریسک تخصیص و استفاده کنند.

با این حال، ISO 31000 نمی تواند برای اهداف صدور گواهینامه استفاده شود، اما راهنمایی برای برنامه های ممیزی داخلی یا خارجی ارائه می دهد. سازمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند می‌توانند شیوه‌های مدیریت ریسک خود را با یک معیار بین‌المللی به رسمیت شناخته شده مقایسه کنند و اصول صحیحی برای مدیریت مؤثر و حاکمیت شرکتی ارائه دهند.

دریافت و اخذ گواهینامه ایزو 31000 با اینکه معنا ندارد و قابلیت صدور ندارد، اما خیلی از شرکتها اصرار بر گرفتن گواهینامه ISO 31000 دارند. شرکت زمانی می تواند گواهینامه استاندارد ایزو 31000 را دریافت کند که این استاندارد ایزو 31000 را در سطح مختلف شرکت اعمال کند. وجود این استاندارد ایزو 31000 به سازمان ها کمک می کند که ریسک های مثبت و منفی که در مشاغل وجود دارد را مورد شناسایی قرار دهد و سپس آنها را تحت کنترل قرار دهند.

سازمان هایی که از گواهینامه استاندارد ایزو31000 استفاده می کنند از اتفاقات غیر منتظره جلوگیری می کنند. این کار موجب افزایش فعالیت و عملکرد سازمان خواهد شد. داشتن گواهینامه استاندارد ایزو 31000 برای سازمان ها این امکان را فراهم می آورد که بتوانند ریسک های منفی را تحت کنترل خود بگیرند و از به وجود آمدن پیامدهای آن جلوگیری کنند و در عوض ریسک های مثبت را به کار ببرند تا سطح تولید را ارتقا دهند و درآمد شرکت را بالا ببرند. برای مطالعه استاندرادهای پر مصرف بر روی مقاله تخصصی لیست ایزوها کلیک بفرمایید.

الزامات ایزو 31000

ISO 31000 اصول و رهنمودهای عمومی را برای کمک به سازمان ها در ایجاد، اجرا، بهره برداری، حفظ و بهبود مستمر چارچوب مدیریت ریسک ارائه می دهد. الزامات ایزو 31000 تا حدودی در استاندارد ایزو 9001 بصورت جزیی وجود دارد. اما در استاندارد ایزو 31000 بطور تخصصی و حرفه ایی به مقوله مدیریت ریسک می پردازد.

استاندارد ایزو 31000 به هیچ صنعت یا بخش خاصی اختصاص ندارد، بنابراین می تواند توسط هر شرکت، انجمن، گروه یا فردی دولتی، خصوصی یا اجتماعی استفاده و پیاده سازی گردد. ایزو 31000 بعناون یک استاندارد می تواند در طول عمر یک سازمان و برای طیف وسیعی از فعالیت ها، از جمله استراتژی ها و تصمیمات، عملیات، فرآیندها، عملکردها، پروژه ها، محصولات، خدمات و دارایی ها اعمال شود.

هدف ایزو 31000 ارتقای یکنواختی مدیریت ریسک در بین سازمانها نیست. طراحی و اجرای طرح‌ها و چارچوب‌های مدیریت ریسک باید نیازهای متفاوت یک سازمان خاص، اهداف خاص، زمینه، ساختار، عملیات، فرآیندها، عملکردها، پروژه‌ها، محصولات، خدمات، یا دارایی‌ها و شیوه‌های خاص به کار گرفته شده را در نظر بگیرد.

الزامات کلی ایزو 31000

برای اینکه یک سازمان مدیریت ریسک موثری داشته باشد، باید اصول زیر را رعایت کند.

مدیریت ریسک ارزش ایجاد می کند و از آن محافظت می کند.
فرایند مدیریت ریسک بخشی جدایی ناپذیر از تمام فرآیندهای سازمانی است.
مدیریت ریسک بخشی از تصمیم گیری است.
استاندارد مدیریت ریسک به صراحت به عدم قطعیت می پردازد.
مدیریت ریسک سیستماتیک، ساختارمند و به موقع است و بر اساس بهترین اطلاعات موجود است.
راهنمای مدیریت ریسک عوامل انسانی و فرهنگی را در نظر می گیرد.
طرح پیاده سازی پروژه مدیریت ریسک شفاف و فراگیر است.
مدیریت ریسک پویا، تکراری و پاسخگو به تغییر است.
همواره سیستم مدیریت ریسک بهبود مستمر سازمان را تسهیل می کند.

برای مطالعه متن استاندارد بر روی مقاله متن فارسی استاندارد ایزو 31000:2018 کلیک بفرمایید.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو 31000

اخذ گواهینامه ایزو 31000 دارای همان شرایط دریافت سایر ایزو ها هست. شرایط دریافت گواهینامه ایزو 31000 برای خیلی از متقاضیان جای سئوال هست. هر شرکتی قطعا می تواند شرایط و الزامات دریافت ایزو 31000 را بصورت رایگان از طریق مرکز سیستم کاران برای مجموعه خود فراهم کند. مرکز سیستم کاران با کارشناسان حرفه ایی و متخصص در خدمت شما هستند تا دریافت گواهینامه ایزو 31000 را بطور صفر تا صد برای شما انجام دهند.

گواهینامه ایزو 31000 حتما بایستی معتبر و قابل استعلام باشد. منظور از قابل استعلام بودن به این معنی نیست که گواهینامه در هر سایت متفرقه ایی استعلام شود. بلکه منظور استعلام در سایت معتبر و قابل اعتماد IAF است.شرایط دریافت گواهینامه ایزو 31000 اصلی طبیعتا سخت تر از مدارک ایزو بدون اعتبار IAF هست. در هر جای دنیا که هستید از طریق مرکز سیستم کاران اقدام بفرمایید تا با راحت ترین شرایط به گواهینامه ایزو مورد نیاز خود برسید. البته ما توصیه میکنیم که گواهینامه ISO 9001 را قبل و یا همزمان با ایزو 31000 بگیرید.

مزایای دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 31000

با اصلاحاتی که در سال 2018 در مورد گواهینامه استاندارد ایزو 31000 انجام شد، شرکت با گرفتن گواهینامه استاندارد ایزو31000 موجب به دست آوردن مزایایی برای خود می شوند. این مزایاها شامل موارد زیر است.

–      شناسایی ریسک ها و مدیریت کردن این ریسک ها تا حد ممکن.

–     داشتن گواهینامه استاندارد برای شرکت موجب برخورداری از امتیاز بالا نسبت به رقبایی که این گواهینامه استاندارد را ندارند.

–      موجب کم شدن هزینه های سازمان خواهد شد.

–    مدیران شرکت با پیاده سازی استاندارد در سطح شرکت به راحتی می توانند در مقابل تغییرات عکس العمل نشان دهند.

–    داشتن گواهینامه استاندارد ایزو برای شرکت موجب محفوظ ماندن ارزش های شرکت خواهد بود.

_   موجب ثبات مدیریت می شود و مدیران به اقتدار بهتری می توانند بر عملکرد شرکت نظارت و مدیریت داشته باشند.

موارد ذکر شده زمانی برای شرکت ها مهیا می شود که افراد با تجربه و ماهر در اجرای واقعی استاندارد ایزو 31000 مصمم هستند و دارای گواهینامه ایزو 31000 باشند. یعنی قادر باشند این الزامات را به صورت عملیاتی در سطوح سازمان پیاده سازند.

روش اجرایی مدیریت ریسکها و فرصتها
روش اجرایی مدیریت ریسکها و فرصتها شناسایی، تحلیل، تعریف و پیگیری اقدامات کنترلی و اصلاحی ریسکها و فرصتها

مدیریت ریسک چیست؟

RISK MANAGEMENT یا مدیریت ریسک فرآیند سیستماتیک شناسایی، ارزیابی و کاهش تهدیدها یا عدم قطعیت هایی است که می تواند بر سازمان شما تأثیر بگذارد. فرآیندهای مدیریت ریسک شامل تجزیه و تحلیل احتمال و تأثیر ریسک ها، توسعه استراتژی هایی برای به حداقل رساندن آسیب و نظارت بر اثربخشی اقدامات است. رقابت موفقیت آمیز در هر صنعتی مستلزم سطحی از ریسک است.

اما مشاغل با عملکرد بالا با فرهنگ های فشار بالا به ویژه آسیب پذیر هستند. به عنوان یک مدیر، باید بدانید که چگونه و چرا این خطرات به وجود می آیند و چگونه از آنها اجتناب کنید. با توجه به اجرای استراتژی، ریسک استراتژیک دارای سه علت اصلی است:

اول فشارهای ناشی از رشد: این اغلب به دلیل سرعت رشد سریع است که باعث می شود شکاف دانش کارکنان یا صنعت برای کسب و کار شما مضر باشد.

دوم فشارهای ناشی از فرهنگ: در حالی که ریسک پذیری کارآفرینانه می تواند با پاداش همراه باشد، مقاومت اجرایی و رقابت داخلی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

سوم فشارهای ناشی از مدیریت اطلاعات: از آنجایی که اطلاعات کلید رهبری موثر است، شکاف در معیارهای عملکرد می تواند منجر به تصمیم گیری غیرمتمرکز شود.

این فشارها می تواند منجر به چندین نوع ریسک شود که باید آنها را مدیریت یا کاهش دهید تا از شکست های اعتباری، مالی یا استراتژیک جلوگیری کنید. با این حال، خطرات همیشه آشکار نیستند. یکی از چالش هایی که شرکت ها با آن روبرو هستند، توانایی شناسایی درست ریسک هایشان است. بنابراین، مشخص کردن رویدادها یا شرایط غیرمنتظره ای که می تواند به طور قابل توجهی استراتژی تجاری سازمان شما را مختل کند، بسیار مهم است.

گواهینامه ایزو 31000 و کاربرد آن

دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 31000 برای هر سازمانی مناسب است اعم از اینکه دارای حرفه متفاوت باشند مانند: شغل های صنعتی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی و…..در قسمت های مختلف شرکت های دولتی یا خصوصی قابل استفاده قرار می گیرد. مدیران شرکت ها می توانند این گواهینامه استاندارد ایزو 31000 را در قسمت های گوناگون شرکت پیاده کنند و نتایج خوبی را به دست آورند. آنچه در دریافت گواهینامه ایزو 31000 خیلی مهم است این است که شرکت هایی که ایزو 9001 با اصلاحاتی که در سال 2015 انجام شده را اعمال کرده اند راحت تر می توانند به هدفی که با گرفتن گواهینامه استاندارد ایزو 31000 مقصود آنها بوده است برسند.

در اجرای گواهینامه استاندارد 9001 شناسایی ریسک ها، فرصت ها و نقاط قوت و ضعف سازمان باعث تعریف استراتژی در سازمان می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تخصصی روش اجرایی مدیریت ریسکها و فرصتها را مطالعه بفرمایید. این همان چیزی است که در استاندارد ایزو 31000 در مورد مدیریت ریسک وجود دارد. اما با این تفاوت که مدیریت ریسک در استاندارد ایزو 31000 به صورت اصل مهمی مطرح میگردد. این مورد برای مدیریت در سازمان مهم است. وجود گواهینامه استاندارد ایزو31000 در شرکت به مدیران کمک می کند تا بتوانند با تکیه بر استاندارد ایزو 31000 تصمیمات درستی با تکیه بر امور داخلی و خارجی بگیرند.

بندهای استاندارد ایزو 31000

بندهای استاندارد ایزو 31000 شامل ویرایش ها و تعریف ها، چهارچوب، فرایند و اصول هستند. آنچه که مهم است صادر شدن گواهینامه ایزو31000 است. بنابر اصل سازمان جهانی استاندارد صدور این گواهینامه استاندارد ایزو 3100 برای شرکت ها اهمیت ندارد. اما با توجه به اهمیت مدیریت ریسک در سازمان ها و آشنا شدن با این حوزه و درخواست های بسیار داوطلبان اکثر مراجع صدور، این گواهینامه را با نام گواهینامه ایزو31000 برای متقاضیان صادر می کنند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بعنوان اولین و بزرگترین مرجع بین المللی ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی و ملی در خدمت متقاضیان محترم هست. گواهینامه ISO 31000 خود را با کمترین قیمت و پایین ترین زمان ممکنه دریافت نمایید.

بنر ایزو

با ما مجموعه ی خود را مدیریت ریسک نمایید . . .

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن: 79165 – 021

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

12 Responses

  1. گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ برای شرکتهای پیملنکاری میخوام بگیرم چقدر هزینه باید پرداخت کنم؟

  2. گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ در حوزه مدیریت ریسک و اصول مدیریت که مربوط به ریسک است اهمیت زیادی دارد. مطلب مفید و کاملی بود و برای شرکتهای مختلف جهت افزایش ریسک پذیری و مدیریت ریسک کاربرد دارد. با سپاس

  3. گواهینامه ISO 31000 یا مدیریت ریسک برای شرکت بازرگانی گرفتیم ولی فقط جنبه تبلیغات داره و هیچ استفاده خاصی نداره. برعکس ایزو 9001 خیلی خوب و بدرد بخوره و ما خیلی جاها ارائه کردیم.

  4. گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ در حوزه مدیریت ریسک و اصول ریسک پذیری است. به نظر من استانداردهای ایزو بهتر و کاربردی تر وجود دارند و این گواهینامه ایزو 31000 کاربرد چندانی برای شرکتها ندارد.

  5. گواهینامه ISO 31000 اصول و رهنمودهای عمومی را برای کمک به سازمان ها در ایجاد، اجرا، بهره برداری، حفظ و بهبود مستمر چارچوب مدیریت ریسک ارائه می دهد

  6. گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ در حوزه مدیریت ریسک کاربرد دارد و برای شرکتهایی که وقت دارند آنرا پیاده سازی کنند مناسب است. اما در کل گواهینامه های ایزو عمومی مانند ایزو 9001 و 14001 و 45001 خیلی بهتر هستند چون همیشه کاربرد دارند. ما از مرکز سیستم کاران چند گواهینامه ایزو گرفتیم و خیلی راضی هستیم.

  7. استاندارد ایزو 31000 بصورت گواهینامه کاربردی ندارد اما الزاماتش در مورد مدیریت ریسک برای این وضعیت اقتصادی که فعالیت شرکتها با ریسک و احتمال ضرر بالایی همراه است بسیار میتواند مفید باشد.

  8. گواهینامه ایزو 31000 مدیریت ریسک گرفتیم ولی واقعا کاربرد خاصی نداشت و فقط به دیوار زدیم. اما گواهینامه ایزو 9001 بسیار برامون مفید بود.

  9. مطلب کاملی در مورد گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ یا مدیریت ریسک بود گواهینامه ISO 31000 اهمیت زیادی برای شرکتهای بازرگانی دارد.

  10. به نظرم گواهینامه ISO 31000 با توجه به بندهای توضیحی که در اصل متن آمده امتیازات بالایی داره خصوصا برای مدیریت ریسک ها و مهمتر شناسایی ریسک ها … میخواستم بدونم سایت شما این امکان رو گذاشته که قبل از انتخاب، مشاوره گرفت از کارشناساتون ؟ میشه در این خصوص راهنمایی بفرمایین ؟ ممنون.

  11. گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ با عنوان مدیریت ریسک در حوزه مدیریت ریسک شرکتها بسیار کاربردی و مفید است. این گواهینامه ایزو 31000 را از مرکز سیستم کاران و با قیمت مناسب دریافت کردیم.

  12. برای دریافت گواهینامه ISO 31000 مرکز سیستم کاران بهترین مرجع صدور هستش و گواهینامه های ایزو با قیمت مناسب و فوری صادری میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo