تفاوت میان IMS و MIS چیست؟

سیستم اطلاعات مدیریت ( MIS )
5/5 - (100 امتیاز)

تفاوت میان IMS و MIS چیست؟

تفاوت میان IMS و MIS چیست؟

IMS و MIS دو واژه و کلمه و عبارت کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و با هم فرق دارند. نباید که این دو کلمه را با هم اشتباه گرفت. حروف این دو کلمه و واژه از سه حرف تشکیل گردیدند.

اما چینش حروف فرق دارد و به همین جهت ممکنست با هم اشتباه گرفته شود. پس متقاضی محترم لازمست با دقت بیشتری به این دو کلمه دقت نمایند تا این دو را با هم اشتباه نگیرند.

این حروف شامل سه حرف I و M و S هستند و متشکل از این سه حرف می باشند. در بسیاری موارد ممکنست این دو واژه برای متقاضیان هر یک از این گواهی نامه ها به اشتباه تعبیر شوند. مثلا از آنها درخواست mis شود فکر کنند که این گواهی نامه را دارند و اما در اصل ims را دارند.

چیزی که مشخص و معین هست این دو واژه دو سیستم مجزا و جداگانه محسوب می شوند.

IMS تحت عنوان سیستم مدیریت یکپارچه مطرح می گردد.

MIS تحت عنوان سیستم مدیریت اطلاعات تعریف می گردد.

در ادامه به تعریف این دو واژه جهت آشنایی بیشتر می پردازیم.

IMS چیست؟

گواهینامه IMS برگرفته از سه استاندارد ایزو 9001 و استاندارد ایزو 14001 و استاندارد ایزو 45001 هست. در حقیقت تلفیقی از سه سیستم مدیریت کیفیت ، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای IMS حادث میگردد.

IMS خود گواهی نامه ندارد و همچنین قابلیت صدور گواهینامه ندارد. البته هستند بسیاری از شرکتهای ثبت و صدور و صادر کننده گواهینامه ایزو که IMS را در قالب یک گواهی نامه صادر می کنند. اما اصولا درست اینست که IMS گواهی نامه ندارد و برایش گواهی نامه صادر نمی شود.

زمانی که نام IMS به میان می آید منظور از آن طراحی و پیاده سازی و همچنین اخذ همزمان سه استاندارد ایزو 9001 ، ایزو14001 و ایزو45001 هست.

با توجه به اینکه الزامات و وجه اشتراکات بسیاری که این سه استاندارد با یکدیگر دارند، وقتی در کنار هم اخذ می گردند، تشکیل سیستم مدیریت یکپارچه را می دهند.

پیاده سازی و اخذ این سه استاندارد در نهایت ختم به یک سیستم مدیریت یکپارچه IMS می گردد. بزرگترین مزیت IMS اینست که از هزینه های دوباره کاری سازمانها جلوگیری می کند.

وقتی کارفرمایان مناقصه گذار درخواست گواهی IMS می نمایند منظورشان از IMS اخذ سه گواهی ایزو9001 ، ایزو14001 و ایزو45001 هست. البته همانطورکه گفتیم خود گواهینامه IMS و اصلا چیزی با عنوان گواهی نامه IMS موجودیت نداشته و قابلیت صدور ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص IMS بر روی گواهینامه IMS کلیک کنید.

MIS چیست؟

MIS مخفف Management Information System تحت عنوان سیستم اطلاعات مدیریت هست. گواهینامه MIS توسط یک شرکت و سازمانی دریافت میگردد.

اخذ گواهینامه MIS نشانگر یک مدیریت اطلاعات سیستماتیک و منظم درون سازمان هست. الزامات سیستم اطلاعات مدیریت MIS با گرد آوری و تدوین و جمع آوری اطلاعات و همچنین کنترل و ذخیره سازی آن اطلاعات مورد نیاز مدیریت و سازمان را حفظ می کند.

خیلی از سازمانها و شرکتهایی که می خواهند با گرفتن گواهینامه MIS به مناقصه راه پیدا کنند. آنها می خواهند مناقصه را از دست رقبای خود با ارایه این گواهینامه ببرند. برای همین اکثر پیمانکاران و یا شرکتها دنبال گواهینامه MIS هستند. جهت پیاده سازی یک سیستم اطلاعات مدیریت بایستی اقدامات ذیل را انجام دهند.

گام اول : از طریق سیستم تمامی فرآیندها مشخص و تعریف و شناسایی شوند.

قدم دوم : تعامل و توالی بین فرآیندها را مشخص نمایید.

گام سوم : سوابق و مستندات و بررسی و صنعت موجود جهت تعیین روابط تعاملات بین فرآیندها را شناسایی کنید.

قدم چهارم : اطلاعات مستند در حال گردش در سازمان جهت بهینه سازی و کارآمدسازی و بازنگری و اصلاح آنها استخراج کنید.

گام پنجم : مستندات سیستم بهبود یافته را تدوین کنید.

به دلیل ناشناخته بودن استاندارد MIS درون گوگل کاربران با این عبارات جستجو می کنند:

شرکتهای ثبت و صدور گواهی نامه MIS
مراجع ثبت و صدور گواهینامه MIS
شرایط دریافت گواهی نامه MIS
آموزش MIS ، مدرک MIS ، لوگوی MIS
گواهینامه MIS جهت شرکت در مناقصات
سیستم مدیریت اطلاعات
گواهینامه MIS را از کجا می توانم بگیریم؟
مراحل و شرایط اخذ گواهینامه MIS
زمان و هزینه اخذ و دریافت گواهینامه MIS
چگونه می توان گواهینامه MIS را گرفت؟
CB های معتبر صادر کننده گواهینامه MIS در ایران
شرکتهای معتبر ثبت و صدور گواهینامه MIS
تفاوت میان IMS و MIS چیست؟

گواهی نامه ام آی اس

سیستم مدیریتMIS  و ابزار مورد استفاده جهت پیاده سازی الزاماتش شامل سخت افزار، نرم افزار، سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی و کارکنان هست. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص MIS روی مقاله گواهینامه MIS سیستم اطلاعات مدیریت کلیک کنید.

با این تفاسیر و توضیحات می توان چنین تعریف کرد که هر سازمانی می تواند MIS را طراحی نماید. یعنی نحوه گردش اطلاعات شرکت را تدوین و گردآوری و همچنین کنترل و ذخیره سازی کند.

باید از طریق فرمها و گزارشها سیستم مدیریت اطلاعاتMIS  را طراحی و پیاده سازی کند. چنانچه برای طراحی فرمها دچار مشکل شدید وارد صفحه دانلود رایگان فرمهای ایزو ISO شوید. در این صفحه نمونه فرم های سیستم اطلاعات مدیریت MIS زیادی موجود است.

مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه در سطح دنیا فعالیت می کند. این مرکز در خصوص مشاوره و ثبت و صدور گواهی نامه ایزو با خدمات آموزشی رایگان در خدمت متقاضیان محترم می باشد.

مشاورین مجرب مرکز ما تمام سیستمهای مدیریتی را شناخته و به درستی شما را جهت اخذ گواهی نامه متناسب نیازتان راهنمایی میکنند.

بنر ایزو

 

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo