دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی
4.8/5 - (4023 امتیاز)

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی یکی از مستندات مذکور در ISO9001:2015 آمده است. هدف از روش اجرایی کنترل کیفیت اقلام خروجی ، کنترل کیفی بر روی کالاهایی هست که در نهایت میخواهد از انبار خارج گردد و به دست مشتری برسد. دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی مختص واحد کنترل کیفیت می باشد. نظارت بر روی این دستورالعمل بر عهده مدیر کنترل کیفیت می باشد. اجرای آن بر عهده واحد کنترل کیفیت می باشد.

کنترل کیفی کالاهای خروجی از انبار اهمیت بسیاری دارد. بایستی کالاهایی به دست مشتری برسد که دارای عیب و نقص نباشد. کالاهایی که دارای عدم انطباق با معیارهای کیفی و الزامات معین انبار هستند بایستی تعیین تکلیف گردند. این کالاها یا به ضایعات سپرده می شوند و دوباره تولید می گردند. یا اینکه به عنوان کالای درجه دوم در بازار به فروش می رسد. همچنین به عنوان کالای درجه دوم با رضایت مشتری به مشتری ارائه گردد. قطعا کالای مرغوب مشتریان بسیاری را به سازمان جذب می کند. مشتری راضی مشتریان دیگری را به سمت سازمان می کشاند.

1- هدف :

 هدف از نگارش اين دستورالعمل، تشریح چگونگی کنترل کیفیت کلیه اقلام خروجی قبل از تحویل به مشتری هست.

 

2- دامنه کاربرد :

اين دستورالعمل در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

نظارت : مدیر کنترل کیفیت

اجرا : واحد کنترل کیفیت

4- شرح

کلیه اقلام خروجی از سیستم اعم از کالاهای داخلی و خارجی به خارج از سیستم شرکت و انبارها بایستی از نظر کیفی توسط واحد کنترل کیفیت مورد پایش قرار گیرند. موعد انجام این کنترل کیفیت ها در زمان تحویل کالا به مشتریان و کارفرمایان هست. حتی اگر محموله ایی بدون اینکه وارد انبار فیزیکی شود و از انبارهای تولید کننده و یا گمرکات بطور مستقیم به مشتری و یا کارفرما تحویل میشود ، انجام فرایند کنرتل کیفیت خروجی الزامیست.

در هنگام خروج هر گونه کالا مراتب خروج، توسط مسئول انبار به واحد کنترل کیفیت اعلام می گردد و واحد کنترل کیفیت جهت انجام بازرسي محموله از نظر کیفی اقدام می نماید.

با توجه به ماهیت متفاوت کالاها واحد کنترل کیفیت قبلا در زمان ورود کالا ، نسبت به شناسایی استانداردها و الزامات نوع کالا از طرق مختلف اقدام کرده است. لذا موارد کنترلی را در فرم چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 درج می نماید. برای هر مورد کنترلی بایستی ایتمهای زیر لحظ گردد.

ابزار کنترلی

مقدار اسمی

تلرانس

مقدار واقعی

نتایج کنترل مرحله اول

نتایج کنترل مرحله دوم

صورتجلسه محصول نا منطبق

نتیجه نهایی

شماره رهگیری

درصورت تائيد محموله مطابق با چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 شماره رهگیری و شماره حواله انبار در چک لیست کنترل کیفیت درج می گردد. در صورت عدم تائيد نيز تعيين تكليف مورد نظر بابت برگشت محموله در همين فرم توسط پرسنل كنترل كيفيت مشخص مي گردد.

چنانچه در مرحله دوم کنترل کیفیت اقلام ورودی ، محموله مجدد رد شود، واحد کنترل کیفیت مطابق با روش اجرایی کنترل خدمات (محصولات) نامنطبق با کد P-07 اقدام می نماید.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 فرم چک لیست کنترل کیفیت F-21-01-01

 دریافت گواهینامه ایزو

کنترل کیفیت اقلام خروجی چیست؟

کنترل کیفیت اقلام و کالاهای خروجی از هر مجموعه ای یکی از مهمترین فرایندها و از نظر مرکز ما حتی یک فرایند ویژه محسوب می گردد. نقطه اتصال کارفرما یا مشتری از زمان تحویل کالا یا محصولات با شرکت همینجاست. بنابراین خیلی مهم هست که اقلام و کالاهای خروجی با دقت کنترل کیفی گردند و سپس تحویل مشتری یا کارفرما گردند.

کنترل کیفیت کالاهای خروجی کنترل کیفیت نهایی

کنترل کیفیت کالای خروجی چیست؟ پایش کیفیت نهایی چیست؟ فرق این دو واژه چیست؟ کنترل کیفیت نهایی زمانی انجام می گردد که یک محصول کل پروسه تولید خود را گذرانده است و در همان پایان فقط تولید قبل از ورود به انبار، محصولات مورد کنترل نهایی قرار می گیرد. اما کنترل کالای خروجی در زمان ترخیص کالا و محصولات ( یعنی در زمان تحویل کالا به کارفرما یا مشتری ) انجام می گردد.

کنترل کیفیت خروجی ترخیص

موضوع کنترل کیفیت اقلام خروجی در متن استاندارد ISO9001 وجود دارد. استاندارد سیستم مدیریت کیفیت به عنوان یک استاندارد جامع هر چند سال یکبار ویرایش میگردد. این ویرایش ها باعث تکمیل و توسعه فنی الزامات کیفی محصولات و خدمات می گردد. استاندارد ISO9001 در ویرایش 2015 در بند 8-6- مشخصا به موضوع ترخیص محصولات و خدمات تاکید می کند. امروزه یکی از بزرگترین مشکل مشتری یا کارفرما تحویل نامنطبق و نامناسب کالا و خدمات مورد انتظارش است. یعنی مشتری یا کارفرما انتظار دریافت چیزی را داشته اما محقق نشده است.

کنترل کیفیت خروجی محصولات سازمان Q.C

فرایند کنترل کیفیت خروجی محصولات بر عهده ی سازمان Q.C هر شرکتی است. سازمان Q.C هر شرکتی باید انقدر قوی و دارای جایگاه مهمی باشد تا بتواند کلیه نقاط کنترلی شرکت را تبیین نماید. واحد کنترل کیفیت در شرکت وظیفه دارد تا کنترل کیفیت خروجی محصولات و یا خدمات را مدیریت کند. بنابراین توجه نمایید که از موضوع کنترل کیفی اقلام خروجی و یا خدمات خروجی غافل نشوید. مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز عام المنفعه در خدمت شماست.

کنترل کیفیت خروجی کالا شرکتهای بازرگانی

شرکتهای بازرگانی معمولا فاقد واحد Q.C هستند. این موضوع لطمه های جبران ناپذیری به شرکت می زند و باعث کاهش رضایت کارفرماها و مشتری ها می گردد. شرکتهای تامین کننده یا بازرگانی از این مسئولیت شانه خالی می کنند. تصور می کنند که چون خودشان آن محصول یا کالا را تولید نکرده اند، لذا ربطی به کیفیت کالا ندارند. در حالیکه در شرکتهای بازرگانی فرایند Q.C در حین تولید را فقط ندارند.

کنترل کیفیت در شرکتهای بازرگانی

فرایند کنترل کیفیت در شرکتهای بازرگانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1 – کنترل کیفیت اقلام ورودی

2 – کنترل کیفیت انبارها

3 – کنترل کیفیت اقلام خروجی

بنابراین کنترل کیفیت اقلام و کالاهای خروجی یکی از مهمترین نقاط کنترلی در شرکتهای تامین کننده و بازرگانی کاربرد دارد. اخیرا شرکتهای تامین کننده و تولید کننده برای ورود به وندور لیست شرکت نفت ( AVL شرکت نفت ) نیاز به این فرایند دارند.

کنترل کیفیت چیست؟

هنگام خرید محصولات، مشتریان همیشه انتظار کیفیت را دارند. بنابراین به عنوان یک کسب و کار، این مسئولیت شماست که محصولات را بدون نقص ارائه دهید. با این حال، به دلیل عدم وجود رویه های استاندارد، در اکثر شرکت ها اینطور نیست. فقدان یک فرآیند کنترل کیفیت مناسب بر خروجی شرکت تأثیر می گذارد و مصرف کننده شما را در معرض خطر قرار می دهد. اگر محصولات و خدمات شما از کیفیت پایینی برخوردار باشند، زمان و پول بیشتری را صرف کار مجدد آنها خواهید کرد که در درازمدت به سود شما می‌خورد. علاوه بر این، مشتریان شما از محصولات شما راضی نخواهند بود و تجارت با شما را متوقف خواهند کرد.

با انتشار اخبار در مورد محصولات و خدمات شما، شهرت شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که رویه های کنترل کیفیت در هر سازمانی یک کارکرد حیاتی است. اجرای یک فرآیند استاندارد در عملیات شما تنها راهی است که شرکت شما محصولات و خدمات سازگار و با کیفیت را به مشتریان ارائه می دهد.

کنترل کیفیت نهایی

کنترل کیفیت نهایی بر روی محصول نهایی انجام می گردد. در کنترل کیفیت نهایی مسئول QC بایستی از بی عیب بودن و بی نقص بودن محصولات اطمینان حاصل کند. زیرا بایستی یک محصول سالم و بی نقص به دست مشتری برسد. بایستی دانشت مشتری راضی از کیفیت کالا همیشه مشتری می ماند. همچنین مشتریان بیشتری را به سمت شرکت می کشاند. هر محصولی بر اساس الزامات خاص خود تحت کنترل کیفی با معیارهای خاص خود قرار می گیرد.

مراحل کنترل کیفیت کالا

کنترل کیفیت مفید است زیرا خروجی زیر استاندارد را در سه مرحله جداگانه شناسایی و حذف می کند: زمانی که مواد اولیه تولید را دریافت می کنید. زمانی که محصولات مراحل تولید را طی می کنند. قبل از ارسال محصولات نهایی به مشتریان اگر به دنبال اجرای یک فرآیند کنترل کیفیت در سازمان خود یا بهبود رویه موجود هستید، این مقاله تمام مراحلی را که می توانید برای ایجاد و ارتقای فرآیند استفاده کنید، الزامات، مزایا و روش هایی را که به عنوان راهنما استفاده کنید، پوشش می دهد. در پایان مقاله، درک روشنی از اینکه چرا کنترل کیفیت در شرکت شما ضروری است، خواهید داشت.

سیستم کاران به عنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه تمامی مستندات ایزو شامل روش اجرایی ، دستورالعمل و فرم های ایزو را در اختیار متقاضیان می گذارد. جهت دانلود رایگان نمونه مستندات ایزو از پایان هر متن می توانید این دانلود را انجام دهید.

جهت دانلود رایگان فرم های ایزو ISO از لینک زیر اقدام نمایید.

دانلود رایگان فرم های ایزو ISO

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

7 Responses

  1. شرکت ما برای کنترل محصولات از مرکز سیستم کاران تقاضا کردند که برای بازرسی اعزام شوند سیستم کاران با کمال احترام تشریف آوردن و کنترل کیفیت مارو ممیزی کردند و نکات جالب و مفیدی به ما ارائه دادند که برای ما لازم بود بی نهایت کمال تشکر از مرکز سیستم کاران را داریم .
    با تقدیم احترام
    علی واعضی

    1. دستور العمل کنترل کیفیت اجناس خروجی که جز مستندات ایزو ۹۰۰۱ هست برای آشنایی و آگاهی از بقیه دستور العمل های دیگر ایزو ۹۰۰۱ باید چکار کنیم نمونه کاملش را میتونید بصورت فایل در اختیار ما بگذارید . لطفاً ایمیل نمایید

  2. دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی رو برای شرکت ما انجام دادید. به همه دوستان توصیه می کنم که برای پیاده سازی تک تک مستندات سیستم کاران رو انتخاب کنن

  3. کنترل کیفیت اقلام ورودی و خروجی دو فاکتور مهم برای ما هستند ولی به دنبال اخذ گواهینامه های مربوطه هم هستیم که اثبات کنیم تمام موارد مرتبط با سلامت و کیفیت اقلام و اجناس را رعایت می کنیم. لطفاً کلیه مواردی که که باید انجام دهیم مرحله به مرحله برای ما ارسال نمایید.

  4. زمان و هزینه اجرا و پیاده سازی دستور العمل کنترل کیفیت اقلام و اجناس ورودی و خروجی را لطفاً اعلام بفرمایید در واقع هزینه صفر تا صد پروژه را به ما بگید ممنونم

  5. فرم ثبت نام گواهینامه ایزو را تکمیل کرده و از طریق واتساپ شرکت براتون ارسال کردیم ولی اسم مراجعی که باهاشون کار میکنید و حتی قیمت‌ها را نمیدونیم. لطفاً لیست مورد نظر را برایمان ارسال کنید.

  6. سلام وقت بخیر اگر ما بخواهیم گواهینامه ایزو 9001 را بگیریم حتما ممیزی برای کنترل و نظارت بر اجرای دستورالعمل ها مانند دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی که از مستندات مذکور در ایزو 9001 تشریف میارند؟ اگر نتونیم دستورالعمل ها را اجرا کنیم چه اتفاقی می افته و امکانش هست ممیزی کلا برای بازرسی نیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo