روش دریافت گواهینامه ایزو

روش دریافت گواهینامه ایزو
4.6/5 - (493 امتیاز)

روش دریافت گواهینامه ایزو

روش دریافت انواع گواهینامه ایزو چگونه است؟ نحوه دریافت انواع گواهینامه ISO چطوری است؟ روش گرفتن گواهینامه ISO چیست؟ شرایط و نحوه اخذ گواهینامه ایزو به چه شکلی است؟ روش گرفتن گواهینامه ISO از مراجع معتبر چیست؟ همگی از مهم‌ترین سؤالات مسئولان و مدیران انواع مشاغل و کسب و کارها می باشد.

شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هستند که با دلایل مختلفی بدنبال دریافت گواهینامه ایزو هستند. دریافت گواهینامه ISO برای مناقصات مهمترین دلیل آنهاست. گرفتن گواهی نامه ایزو جهت تبلیغات و برند سازی یکی دیگر از اهداف سازمانها بشمار میرود.

اخذ گواهی ایزو برای انجام اهداف مارکتینگی و بازاریابی نیز از جمله عوامل سازمانها و شرکتها برای درخواست ایزو می‌باشند. اخذ و دریافت گواهینامه ISO جهت افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات از مهمترین اهداف دیگر سازمانهاست. همچنین طراحی و اجرای واقعی استانداردهای ایزو با هدف صادرات از جمله دیگر اهداف سازمانها جهت درخواست گواهی نامه ایزو می‌باشند.

روش دریافت گواهینامه ایزو از طریق سایت ایزو چگونه است؟ نام سایت رسمی ثبت نام و سفارش گواهینامه ایزو چیست؟ سایت سفارش گواهی نامه ایزو چه نام دارد؟ قبل از پرداختن به همه این سئوالها باید بدانیم ایزو چیست.

ایزو چیست؟

ایزو مجموعه ای از الزامات و همینطور انواع استانداردهای مدون و بیان شده برای مشاغل و شرکتهای مختلف و متنوع هست که درون سازمان بین المللی ایزو تهیه و تدوین میشوند و سپس منتشر می شود. مقر سازمان ایزو در ژنو سوئیس هست و تمامی کشورها درون آن سازمان عضو هستند. تمامی انواع استانداردها و گواهی نامه ها و الزاماتشان متناسب نیاز سازمانها و شرکتها و حوزه فعالیتشان درون سازمان ایزو تنظیم و تدوین شده و سپس منتشر می شود. استانداردهای بسیاری درون سازمان ایزو تدوین و گردآوری شده اند که تعدادشان متعدد و بسیار زیاد هست و متناسب هر حوزه فعالیتی یک و یا چند استاندارد مختلف تدوین شده است.

انواع گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو دارای شماره های مختلف هست و هر کدام از شماره های ایزو نشانگر یک استاندارد خاص در حوزه خاصی هست. مثلأ گواهی نامه ISO9001 به گواهینامه مدیریت کیفیت در حوزه تولیدات یا خدمات و یا پروژه میگویند. اخذ گواهی ایزو 9001 تحت عنوان اصلی ترین و مهمترین استانداردهای موجود در دنیا و جهان می باشد. ایزو 9001 از سری استانداردهای ایزو 9000 هست و بنابراین فقط برای استاندارد ISO9001 گواهینامه صادر می شود.

بعد از دریافت و اخذ ایزو 9001 دو استاندارد دیگر که کاربرد زیادی دارند عبارتند از: ایزو 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و اغلب شرکتها و سازمانها و نهادها به دنبال آن هستند. همچنین بایستی به این نکته اشاره کرد که اخذ سه گواهینامه ایزو 9001 و گواهینامه ایزو 14001 و گواهینامه ایزو 45001 و در حقیقت سیستم مدیریت کیفیت ، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی منجر به ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS می شود.

لیست استانداردهای ایزو را از کجا باید تهیه کرد؟

فهرست و لیست کامل استانداردهای ایزو همراه با نسخه‌های ویرایش شده بهمراه مشخصات فنی در سایت رسمی سازمان ایزو منتشر شده است. سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی گواهی ایزو می‌توانند با پرداخت هزینه عضو سایت رسمی سازمان ISO شوند و از اطلاعات منتشر شده بهره‌مند گردند.

لیست پرکاربردترین استانداردهای ایزو نیز توسط همین سایت خدمت متقاضیان محترم بصورت رایگان ارائه شده است. برای ملاحظه این فهرست مقاله ی لیست استانداردهای ایزو را ببینید. استانداردهای ایزو هم شامل سیستم‌های مدیریتی و هم شامل محصولات و خدمات می‌شوند و در دو حوزه عمومی و تخصصی تهیه شده‌اند. برخی از مهمترین استانداردهای ایزو همانطور که گفتیم عبارتند از:

ایزو ۹۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت اولین گواهی ایزو است که مرجع تمام استانداردهای ایزو می‌باشد. افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات از جمله مزایا و فواید طراحی و اجرای مستندات ISO 9001 می‌باشد. ایزو ۹۰۰۱ از سری استانداردهای سیستم‌های مدیریتی در حوزه عمومی می‌باشد که پیش نیاز تمام استانداردهای عمومی و تخصصی می‌باشد.

ایزو ۱۴۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های حامی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی می‌باشد. استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها جهت ایجاد امنیت و ایمنی در محیط کار و حفظ سلامت نیروی انسانی می‌باشد. دو گواهی ISO 14001 و ISO 45001 مکمل یکدیگر می‌باشند.

سایت دریافت گواهینامه ایزو

سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو تصور می‌کنند سایت واحد و مشخصی برای دریافت گواهینامه ایزو وجود دارد. ولی این تصور اشتباه است. اکثر متقاضیان ایزو سایت ایزو ISO را بعنوان سایت ثبت نام دنبال می‌کنند ولی سایت رسمی ایزو به نشانی WWW.ISO.ORG جهت اطلاع رسانی و بارگذاری استانداردهای ایزو و مشخصه‌های فنی هر قانون تدوین شده ایجاد شده است.

سازمان بین المللی استاندارد ایزو وظیفه تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو را دارد و هیچ گاه گواهی نامه ایزو صادر نمی‌کند. درخواست کنندگان ایزو هنگام سرچ در گوگل با تعداد زیادی اسامی و سایتهای مرتبط با ثبت و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو روبرو می‌شوند که بعنوان رابط و واسطه میان مشتریان و شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو فعالیت می‌کنند.

سازمان ایزو جهت نظارت و بازرسی بر روی کار شرکت‌هایی که انواع گواهینامه‌های ایزو را صادر می‌کنند یک نهاد رسمی و بین المللی بنام IAF را بنا نهاد. شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو متناسب با اعتباری که توسط IAF می‌گیرند گواهینامه‌های ایزو با اعتبار بین المللی و با اعتبار داخلی را صادر می‌کنند.

دریافت گواهینامه ایزو را چگونه باید انجام دهیم؟

جهت دریافت و اخذ و گرفتن گواهینامه ایزو در شرایط مطلوب و با هزینه مناسب در زمانی مناسب بهتر است ابتدا با یک شخص مشاور یا مرکز مشاوره معتبر صحبت کنید. اشخاص و مراکز مشاوره معتبر باید جهت ارائه بهترین خدمات نسبت به وضعیت اعتبار و اصالت شرکتهای ثبت و صدور گواهینامه ایزو اطلاعات کافی داشته باشند.

شناخت و تسلط کافی بر روی مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو در داخل و خارج ایران و آشنایی و دانش کافی نسبت به استانداردهای ایزو و طراحی و پیاده سازی قوانین و الزامات از مشخصات مراکز و شرکت‌های مشاوره ایزو می‌باشد. جهت دریافت گواهینامه ایزو باید یک راهنما و مشاور متخصص و کاربلد را انتخاب نمایید تا از صفر تا صد پروژه ثبت و صدور گواهینامه ایزو همراه شما باشد.

مراجع صادر کننده ایزو در ایران

البته خیلی از مراجع غیر IAF هستند که در ایران و در سایر کشورها فعال هستند که این مراجع اقدام به صدور انواع گواهینامه های ایزو ISO می کنند. کلیه ی این برندها برای خود ساز و کارهایی دارند و از لحاظ اعتبار قطعأ در حد گواهینامه ایزو اخذ شده ، IAF ی دارای اعتبار نیستند.

اما در ایران و در خیلی کشورها کاربرد در حد اعتبار خودی را دارد. در هر حال هر نوع گواهی نامه ایزو صادر شده به غیر از ایزو های تحت اعتبار IAF را می توان اصطلاحا گواهی غیرIAFی نامید.

مراجع غیر IAF همه در یک سطح هستند و تحت عنوان غیر IAF ی هستند. حالا هر کسی که آمده و آن برند را ایجاد کرده است، برند و یا همان CB صادر کننده ی خودش را معتبر و دارای اصالت و در سطح عالی می داند و بقیه ی رقبای خود را ناشیانه نامعتبر و همچنین شیاد و کلاهبردار می خواند. در حالیکه خود نیز از همان دسته و گروه غیر IAF هست.

IAF چیست؟

نهاد IAF انجمن اعتبار دهندگان بین المللی نام دارد و با سایت رسمی WWW.IAF.NU فعالیت می‌کند و نام نمایندگی‌های استاندارد گذار هر کشوری را معرفی کرده است. International Accreditation Forum وظیفه نظارت و بازرسی برروی مراکز اعتبار دهنده به شرکتهای ثبت و صدور گواهینامه ایزو را دارد.

AB چیست؟

نمایندگان رسمی و قانون گذار هر کشوری را که در انجمن IAF عضویت دارند را AB می‌نامند‌. AB مخفف Accreditation Body بمعنی مراکز اعتبار می‌باشد. AB سازمان ملی استاندارد ایران NACI دارد. NACI مخفف عبارت ترجمه شده مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران است. بعنوان مثال AB کشور انگلستان UKAS ، AB کشور آلمان DAKKS ، AB کشور سوئیس SAS ، AB کشور فرانسه COFRAC ، AB کشور آمریکا IAS می‌باشد.

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی گواهی ایزو می‌توانند از AB هر کشوری که دوست دارند اقدام نمایند. اکثر کشورهای دنیا دارای حداقل یک AB رسمی و دولتی هستند که می‌توانند به تعداد زیادی شرکت‌ها مجوز ثبت و صدور گواهینامه ایزو را دهند.

CB چیست؟

شرکت‌ها و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو که از AB هر کشوری مجوز گواهی دادن ایزو را می‌گیرند را Certification Body یا اصطلاحاً CB می‌نامند. تمامی CB ها توسط AB کشورشان مورد ممیزی و بازرسی قرار می‌گیرند. تا تمامی قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با ثبت و صدور گواهینامه ایزو و ممیزی‌‌ها را درست انجام دهند.

CB ها و AB هایی که به نهاد معتبر IAF ختم می‌شوند فعالیت قانونی و رسمی دارند و بالطبع انواع گواهینامه‌های ایزو را اصیل و قانونی صادر می‌نمایند. برخی CB ها و AB ها هستند که مستقل از اعتبار دهی و نظارت انجمن IAF کار می‌کنند و سطح اعتبار بین المللی را ندارند. بنابراین بطور کلی شرکت‌های ثبت و صدور گواهینامه ایزو در دو حالت با اعتبار IAF و بدون اعتبار IAF انواع گواهینامه‌های ایزو را صادر می‌کنند.

معنی CB با اعتبار IAF چیست؟

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ISO ایزو که تحت اعتبار یک AB با عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند را CB با اعتبار IAF می‌نامند.

معنی CB بدون اعتبار IAF چیست؟

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ISO ایزو که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند را CB بدون اعتبار IAF می‌نامند.

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ایزو ، مدارک مورد نیاز جهت گرفتن گواهینامه ایزو شامل یکسری مستندات ایزو یا مشخصه‌های فنی استاندارد‌های ایزو و یک فرم ثبت نام گواهینامه ایزو می‌شود. مستندات ایزو در واقع همان نمونه قوانین و الزامات استاندارد‌های ایزو می‌باشد. که جهت دریافت گواهینامه ایزو اصیل و معتبر باید بطور واقعی طراحی و پیاده سازی شوند.

مستندات ایزو شامل نمونه خط مشی کیفیت، نمونه اهداف کیفیت، نمونه نظام نامه کیفیت، چارت سازمانی و نمونه روش‌های اجرایی بهمراه فرم‌ها و دستورالعمل‌ها و گزارش‌ها می‌باشد. فرم درخواست گواهینامه ایزو یا همان فرم ثبت نام ISO را نیز باید در همان ابتدای پروژه، سازمان خواهان ایزو تکمیل نماید تا با توجه به مشخصات فرم مراحل دریافت گواهینامه ایزو به درستی انجام شود.

مشخصات مدیر عامل و فرد هماهنگ کننده و مشخصات حقوقی سازمان متقاضی ایزو بهمراه نام CB و نام گواهینامه‌های ایزو به اضافه یکسری قوانین و مقررات که به توافق طرفین قرارداد می‌رسد از سری آیتم‌های نامه ایزو می‌باشند. سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی گواهینامه ایزو می‌توانند کلیه مدارک لازم را بصورت رایگان از مشاوران و کارشناسان این مرکز دریافت نمایند.

روش دریافت گواهینامه ایزو توسط مراجع صدور ISO با اعتبار IAF

اهداف سازمان و نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو مشخص گردد.

زمینه فعالیت سازمان و نوع گواهینامه ایزو تعیین گردد.

مجموعه‌های خواهان ایزو با مشخص کردن دو آیتم نام مرجع صدور ایزو و نام استاندارد ایزو در فرم درخواست ایزو ISO اولین اقدام عملی جهت دریافت گواهینامه را انجام می‌دهند. طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو با انتخاب CB های با اعتبار IAF الزامی و اجباری است. طراحی و تهیه نمونه مستندات ایزو باید توسط افراد و کارشناسان مجرب و متخصص و تحصیلکرده انجام داده شود.

اجرا و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو از مهم‌ترین مراحل دریافت گواهینامه ISO با اعتبار IAF می‌باشد. اجرای تک به تک استانداردهای ایزو در مرحله ممیزی مورد بازرسی و نظارت سرممیز و بازرس مرجع صادر کننده گواهی ایزو قرار می‌گیرد. انجام ممیزی اولیه توسط کارشناس داخلی در سطح مجموعه و رفع عدم انطباقات احتمالی باعث می‌شود نقاط ضعف و مشکلات کمتری باقی بماند و سر ممیز مرجع بهتر و سریعتر رأی به ثبت و صدور گواهی ایزو دهد.

رجیستری و بررسی اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو با اعتبار IAF مرحله مهم بعد از دریافت گواهینامه ایزو می‌باشد. تمام گواهینامه‌های ایزو با اعتبار بین المللی دارای یک کد رهگیری معتبر هستند که استعلام اعتبار کد رهگیری با مراجعه به سایت رسمی IAF براحتی انجام داده می‌شود.

روش استعلام اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو با اعتبار IAF

مرحله اول ورود به سایت IAF و جستجوی نام AB عضو نهاد IAF می‌باشد.

دومین مرحله مشاهده نام AB و جستجوی نام CB تحت اعتبار AB می‌باشد.

مرحله سوم مشاهده نام CB و استعلام کد رهگیری بر روی مدرک ایزو می‌باشد.

 

روش دریافت گواهینامه ایزو توسط مراجع صدور ISO بدون اعتبار IAF

روش دریافت گواهینامه ایزو توسط CB بدون اعتبار IAF تنها با تکمیل فرم درخواست گواهینامه ایزو و تکمیل مشخصات مربوطه انجام داده می‌شود. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF هیچ‌گونه سخت‌گیری و الزامی در طراحی و اجرای مستندات ایزو ندارند.

سازمانهای خواهان ایزو با مشخص کردن اهداف مجموعه و انتخاب نام مرجع صدور گواهینامه ایزو و با مشخص کردن زمینه فعالیت مجموعه و انتخاب نوع استاندارد ایزو براحتی ثبت و صدور گواهی ایزو برایشان انجام داده می‌شود.

دریافت گواهینامه های ایزو
دریافت گواهینامه های ایزو معتبر و ارزان و فوری 79165 – 021 از طریق مراجع معتبر ملی و بین المللی با سیستم کاران در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه

اخذ گواهینامه ایزو ، دریافت گواهینامه ایزو ، صدور گواهینامه ایزو

سیستم کاران – سازمان مرکزی سیستم کاران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز من باب صدور گواهینامه ایزو ، گواهی نامه ایزو ، دریافت ایزو ، اخذ گواهی ایزو در حوزه ی خاورمیانه با عملکرد ارتقای سطح سازمانی متقاضیان و درخواست کنندگان عزیز بابت شرکت درون مناقصات و یا بازارهای جدید ملی و بین المللی.

جهت کسب اعتبار و یا اخذ امتیاز لازمه برای شرکت توی مناقصات ملی و همچنین بین المللی می توانید. با اخذ و دریافت و انواع گواهی نامه های ایزو و متناسب با شغل و فعالیت خود راه را هموار نمایید.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو

گواهی نامه ایزو عباراتی پر کاربرد، علی الخصوص برای شرکتهای تولیدی و همچنین شرکتهای پیمانکاری هست. اما غالبا در مورد چگونگی و نحوه ی دریافت گواهینامه ایزو ISO اطلاعات و آگاهی ندارند و از روند و مراحل اخذ و دریافت گواهی ایزو آگاهی لازم فنی و حقوقی را ندارند.

سیستم کاران از بزرگترین و همچنین با سابقه ترین مراکز فعال جهت استناد مدارک موجود آمادگی این امر را دارد که در مقام سازمانی عام المنفعه ، متقاضیان و شرکتهای متقاضی اخذ گواهی نامه ایزو را راهنمایی نماید و کلیه ی زیرساختها و خدمات مرکز را برای شرکت شما به طور کاملاً رایگان به وجود می آورد. بنابراین با دسترسی به کلیه ی مستندات که پیاده سازی میشد و به طور رایگان انجام می گیرد.

گواهینامه ایزو ارزان و فوری

اخذ گواهینامه ایزو با کمترین زمان و هزینه گواهینامه ISO را دریافت نمایید. اخذ گواهی نامه ایزو در کمترین زمان ممکنه متناسب نیاز شما از قابلیتهای مرکز ماست. همچنین جهت اخذ کلیه ی اطلاعات لازم در خصوص ایزو (ISO) کافی هست شما با یک تلفن بسیار ساده بیایید و از خدمات رایگان کارشناسان مرکز سیستم کاران استفاده نمایید.

استعلام اصالت گواهینامه ایزو

اصالت گواهینامه ایزو نیز بسیار بسیار مهم هست. بسیاری از افراد یا شرکتهای سودجو متاسفانه با سواستفاده از القاب و انصاب مختلف و متفاوت که اصلاً این القاب به ایزو ربطی ندارد و مربوط نیستند. خودشان را معتبر و دارای اعتبار می دانند. آنها با سواستفاده از میزان عدم آگاهی متقاضیان ایزو سوء اقدام به صدور گواهی غیر اصیل بجای گواهینامه اصلی می کنند. گواهی ایزو غیر اصل را به جای ایزو اصل قالب می کنند. متقاضیان محترم اخذ گواهی ایزو اصیل بایستی بدانند که تنها مرجع بین المللی جهت تعیین اصالت مدرک ایزو نهاد بین المللی IAF می باشد.

بسیاری شرکتهای سودجو به جز نهاد IAF نهادهای دست ساز خود را معرفی می نمایند. نهادهایی که هیچ گونه اصالت و ریشه ای ندارند و حتی در سایت WWW.ISO.ORG فقط و فقط نهاد بین المللی IAF مورد تایید قرار گرفته و تمام کشورها درون IAF عضویت دارند. از کشور ایران نیز، مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران – سازمان ملی استاندارد ایران در IAF عضویت دارد. یعنی اینکه هیچ مرجعی و یا سازمانی یا نهادی به جز مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران ، درون ایران صلاحیت قانونی ندارند.

مراجع صادر کننده ایزو تقلبی

بسیاری از افراد سودجو با اینکه زیر نظر مراجع اصلی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران نیستند. خودشان را به جاهای دیگری همچون سازمان نظام پزشکی ، وزارت بهداشت ، وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی یا اداره صنعت ، معدن و تجارت و ….. متصل میکنند. و با این القاب و عناوین و اسامی سازمانها و شرکتهای متقاضی گواهی ایزو را اغفال می نمایند.

در حالی که اخذ گواهینامه ایزو اصلأ هیچ ربطی به اداره ی صنعت ، معدن و تجارت ندارد. و چنانچه کسی مدعی این هست که از سوی اداره صنعت ، معدن و تجارت مجوز دارد و گواهی نامه ایزو صادر می نماید. قطعأ کلاهبردار هست. از یک مجوز در یک زمینه ی دیگری در زمینه ی ثبت و صدور گواهی نامه ایزو دارد سوء استفاده می کند. در حال حاضر تنها مرجع اصلی و قانونی صدور گواهی ایزو در ایران سازمان ملی استاندارد – مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران است.

مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران خود درون نهاد بین المللی IAF عضوهست و عضویت دارد و IAF تنها مرجع رسمی مورد تأیید سازمان استاندارد جهانی ایزو است.

سیستم کاران

مرکز سیستم کاران بعنوان بالاترین مرجع اطلاع رسانی و همچنین مرکزی عام المنفعه همواره و همیشه در ابتدا متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو را راهنمایی می کنند. بعد از آگاه سازی ، متقاضیان خودشان متناسب نیازهای واقعی خود شامل سطح اعتبار گواهی نامه ایزو و درخواستی ، هدف از اخذ گواهی ایزو ISO ، زمان مورد نیاز اخذ ایزو ، هزینه و مبلغ دریافت ایزو و سایر سیستمهای کلان و اصلی خود اقدام به انتخاب گواهینامه ایزو دارای سطح اعتبار IAF و یا گواهینامه ایزو دارای سطح اعتبار غیر IAF می نماید.

قبل از انجام هر گونه اقدامی ، بهتر است با کارشناسان سازمان تماس گرفته و این اطلاعات خیلی خیلی مهم را قبل گرفتن گواهینامه ایزو کسب نمایید تا خدایی ناکرده بجای گواهینامه ایزو با اعتبار IAF یک گواهی نامه با اعتبار غیر IAF نگیرید ، ولی هزینه گواهیامه ایزوی IAF را داده باشید.

<yoastmark class=

گواهینامه ایزو برای مناقصه

گواهینامه ایزو برای مناقصه یکی از مهمترین اهداف و شاید یکی از اصلی ترین مقاصد شرکتها برای دریافت و اخذ گواهینامه ایزو هست. شرکتها و سازمانها وقتی می خواهند که درون مناقصات شرکت نمایند. یکی از انواع گواهی نامه های اساسی و مهمی که اکثرا کارفرمایان مناقصه گزار از آنها می خواهند که داشته باشند، گواهی ایزو هست.

گواهینامه های ایزو برای شرکت در مناقصات

از انواع گواهینامه ایزو برای مناقصات ، دیگر گواهینامه ها که ممکنست که از شرکتها درخواست شود و بخواهند، گواهی HSE و یا HSE – MS ، گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و انواع و اقسام گواهی های ملی و بین المللی هست. اما همان طور که بیان گردید مهمترین گواهی که احتمالا برای مناقصات و شرکت درون مناقصات ممکنست درخواست گردد گواهی ایزو هست.

انواع گواهینامه های ایزو به طور کلی دو گروه می شوند: گواهی ایزو عمومی و گواهی ایزو تخصصی . به جز انواع عمومی ایزو که در ذیل به آنها می پردازیم. انواع تخصصی ایزو ، متناسب با نوع فعالیت و زمینه فعالیت سازمان از شرکتها برای مناقصه درخواست می گردد.

گواهی نامه های ایزو عمومی که در بالا به آن اشاره شد. عموما از تمامی شرکتها ممکنست درخواست گردد. حتی می توان با قاطعیت اینگونه بیان کرد که این گواهی نامه ها از تمامی شرکتها برای مناقصات خواسته می شود. گواهی نامه های ایزو عمومی شامل انواع و اقسام استانداردهای ایزو می گردد.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد برای شرکت در مناقصات

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای شرکت در مناقصات

مهمترین گواهی از میان گواهی نامه های ایزو برای مناقصه ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت هست که به احتمال خیلی زیاد و حتی با قاطعیت می توان اینگونه بیان کرد که ISO9001 از تمامی شرکتها با هر زمینه فعالیت برای شرکت در مناقصه طلب می شود. ایزو9001 الزامات کیفی مورد نیاز در کلیه فرآیندهای تمامی نهادها را با هر حوزه فعالیتی در برمی گیرد. به همین جهت هم به اصطلاح مادر تمامی استانداردها نام می گیرد.

اخذ گواهینامه ایزو 14001 برای شرکت در مناقصات

ایزو14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی یکی دیگر از انواع و اقسام گواهی های عمومی مورد نیاز شرکتها و نهادها برای مناقصه هستند و یکی دیگر از عمومی ترین انواع گواهی نامه های ایزو هست که از سازمانها ممکنه بخواهند که اصولا گواهی ایزو14001 به همراه ایزو45001 مکمل یکدیگر هستند.

اخذ گواهینامه ایزو 45001 برای شرکت در مناقصات

ایزو45001 با عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی نیز از گواهینامه های عمومی دیگری هست که در حوزه مناقصه از شرکتها بخصوص شرکتهای پیمانکاری خواسته می شود و کارفرمای مناقصه گزار از موسسات متقاضی شرکت کننده در مناقصه درخواست خواهند کرد. این سه نوع گواهی نامه ایزو عمومی ، ISO9001 سیستم مدیریت کیفیت ، ISO14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ISO45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی غالبا هر سه در کنار هم درخواست خواهند شد و به عبارتی به نوعی مکمل یکدیگر هستند و سه یار همراه و جدا نشدنی هستند.

اخذ گواهینامه IMS برای شرکت در مناقصات

لازم به ذکر هست که از طراحی و پیاده سازی سه استاندارد ایزو9001 و ایزو14001 و ایزو45001 در کنار هم و به طور همزمان به اصطلاح می گویند که شرکت مربوطه یک سیستم مدیریت یکپارچه را درون سازمانش ایجاد کرده که در اصطلاح IMS میگویند. زمانی که حرف از IMS می شود منظور پیاده سازی همزمان همین سه استاندارد ایزو9001 و ایزو14001 و ایزو45001 هست.

اخذ گواهینامه ایزو تخصصی برای شرکت ها

گواهی نامه های ایزو تخصصی که متناسب حوزه کاری و زمینه فعالیت سازمان مشخص گردد و تعدادشان نیز زیاد هست و ممکنست برای مناقصه از شرکتها درخواست شود. از آن میان میتوان : ISO22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، ISO13485 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی ، ISO29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و بسیاری از انواع و اقسام گواهی های ایزو را نام برد.

البته تعدد انواع گواهی ایزو به حدی زیاد هست که نمی توان در اینجا به آنها پرداخت و به ازای هر زمینه فعالیت یک یا چند ایزو تهیه و تدوین گردید که جهت مشاهده آنها می توانید به سایت جهانی ایزو به آدرس WWW.ISO.ORG مراجعه نمایید.

مراجع صادر کننده گواهی ایزو برای مناقصه

مراکز ثبت و صدور و صادر کننده گواهینامه ایزو برای مناقصات متنوع و متعددند. کارفرمای مناقصه گزار تعیین می کند که شرکت متقاضی از کدام نوع مرجع ایزو بایستی گواهی ISO را برای مناقصه بگیرد. البته در اکثر موارد بیان نمی کنند که کدام مرجع مد نظرشان هست و نوع غیر IAF ایزو کفایت می کند. در موارد نادر بنابر سختگیری کارفرمای مناقصه گزار ممکنست از شرکت مورد نظر برای شرکت درون مناقصات گواهی ایزو تحت اعتبار IAF خواسته شود که در غالب موارد به دلیل ارزان و فوری بودن ایزو غیر IAF همین گواهی نامه های ایزو غیر IAF کفایت می کند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو

توضیح بیشتر اینکه مراجع صادر کننده ایزو یا همان CB تحت اعتبار و تحت نظر یک نهاد دولتی با عنوان AB فعالیت می کنند. ABها خودشان بایستی تحت اعتبار و زیر نظر نهاد بین المللی IAF باشند و از نهاد IAF مجوز صدور ایزو بگیرند. سازمان جهانی ایزو فقط نهاد بین المللی IAF را در خصوص ثبت و صدور ایزو مورد قبول می داند. هنگامی که به سایت سازمان جهانی ایزو مراجعه کنید خواهید دید که IAF را به عنوان مرجع معتبر معرفی کرده که IAF در هر کشور نمایندگانی دارد که همان AB ها هستند و تمامی AB ها درون سایت IAF به آدرس WWW.IAF.NU قابل مشاهده هستند.

جهت مشاهده کلیه AB ها تنها کافیست وارد سایت شوید و سپس کشور مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. بر روی آن کشور مد نظر خود کلیک نمایید و نهادهای AB هر کشور را درون سایت مشاهده کنید. گروه دیگری از مراجع صادر کننده گواهی ایزو نیز هستند که تحت اعتبار IAF نیستند و فعالیت نمی کنند و AB و CB دست ساز هستند که برای مناقصات در غالب موارد همین نوع غیر IAF ایزو کفایت می کند.

مراحل اخذ ایزو برای مناقصات

مراحل اخذ ایزو برای مناقصات موضوع مهمی هست که در خصوص اخذ ایزو برای مناقصه مطرح می شود که می توان اینگونه گفت:

انتخاب مراجع ثبت و صدور ایزو ISO

مستند سازی و استقرار و پیاده سازی ایزو ISO

ممیزی داخلی و ممیزی خارجی ایزو ISO

ممیزی نهایی ایزو ISO

ثبت و صدور گواهی ایزو ISO

مرکز سیستم کاران به عنوان بزرگترین و یکی از اولین مراکز مشاوره و ثبت و صدور گواهی ایزو ، انواع و اقسام گواهی نامه ایزو را متناسب نیاز سازمان صادر می کند. جهت شرکت در مناقصه و اخذ گواهی ایزو جهت شرکت در مناقصات و کسب اطلاعات کافی از خدمات مشاوره رایگان مرکز بهره ببرید. با سیستم کاران در سریعترین زمان ممکن به گواهی ایزو خود برسید.

سیر تا پیاز گواهینامه ایزو ISO

سیر تا پیاز گواهینامه ایزو سوالی هست که برای متقاضیان اخذ ایزو پیش میاید. گواهی نامه ایزو از مهمترین و اصولی ترین گواهینامه های مورد نیاز شرکتها هست. برای مقاصد و اهداف مختلفی علی الخصوص مناقصات ، شرکتها و سازمانهای متقاضی به دنبال گواهی ایزو هستند. اهداف شرکتها برای اخذ گواهی ایزو را به این شرح می توان طبقه بندی کرد.

دلایل اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهی ایزو برای تبلیغات و برند سازی

دریافت گواهینامه ایزو جهت رقابت با رقبای همکار

اخذ گواهی ایزو برای شرکت در بازارهای ملی و بین المللی ( مناقصات )

دریافت ایزو جهت پیاده سازی واقعی سیستمهای مدیریتی

اهداف سری دیگری که تنها خود شخص متقاضی ایزو می داند.

هنگامی که یک شرکت ، سازمان و یا موسسه، مجموعه ای از الزامات و همچنین استانداردهای لازمه با هر گونه حوزه ای را پیاده سازی نماید و از طریق ممیز تایید گردد آن موقع هست که می تواند گواهی نامه ایزو مورد نظرش را دریافت کند.

صفر تا صد اخذ گواهینامه ایزو

سیر تا پیاز گواهی نامه ایزو دغدغه ی اغلب شرکتها و سازمانهای متقاضی اخذ ایزو هست. ایزو بحثی ناشناخته هست که وقتی از افراد سوال میگردد، ایزو چیست؟ اکثرا از این مقوله و مبحث شناختی ندارند و تنها در حد یک نام، اسم ایزو را از طریق تلویزیون شنیدند. البته شرکتها و سازمانها اطلاعاتشان به نسبت عامه مردم بیشتر است. شاید اطلاعاتی اولیه به نسبت دیگران دارند که البته آن میزان اطلاعات هم کافی نیست. سیر تا پیاز گواهی نامه ایزو را اگر بخواهیم بیان کنیم چند مبحث و موضوع را در بر میگیرد و شامل می شود و چند سرفصل مهم می شود:

ایزو چیست؟ ISO چیست؟
مراحل دریافت گواهینامه ایزو چیست؟
انواع گواهی نامه ایزو شامل چه استانداردهایی هست؟
مراجع ثبت و صدور ایزو چه شرکتهایی هستند؟
هزینه دریافت گواهی نامه ایزو چقدر است؟
مدت زمان اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چقدر زمان میبرد؟

و بسیاری مباحث دیگر و همچنین سر فصلهای دیگری که درباره مبحث ایزو پیش می آید. در ذیل به توضیحی کوتاه در مورد این چند سرفصل می پردازیم:

انواع گواهی نامه ایزو

همان طورکه بیان شد استانداردهای بسیار زیادی در سازمان ایزو تهیه و تدوین و منتشر گردید. به طور کلی میتوان استانداردهای ایزو تدوینی زیر نظر سازمان جهانی ایزو را به دو گروه کلی طبقه بندی کرد.

استانداردهای ایزو عمومی

استاندارد های ایزو تخصصی

مجموعه استانداردهای ایزو عمومی دسته ای از استانداردها هستند که برای کلیه ی شرکتها و سازمانها مفید و کافی هست و فرقی ندارد در چه زمینه ای فعالیت می کنند. جدا از نوع فعالیت شرکتها این گروه از استانداردهای عمومی الزاماتی را تعریف و تبیین می کند که برای همه ی آنها کاربرد دارد. از عمومی ترین و مهمترین انواع استانداردهای ایزو که از تمامی انواع ایزو بیشتر کاربرد دارد و کاربردی تر محسوب می شود، سه استاندارد بسیار معروف را می توان نام برد.

ایزو 9001 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت ، گواهینامه ایزو 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو45001 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی.

این سه گواهی نامه ایزو از مهمترین و عمومی ترین انواع ایزو هستند. وقتی این سه سیستم مدیریتی را به صورت یکسان و هماهنگ و یکپارچه درون سازمانی پیاده سازی کنیم می گوییم سازمان موفق به طراحی و پیاده سازی یک سیستم مدیریت یکپارچه درون سازمانش گردید که در اصطلاح IMS می گویند.

استانداردهای ایزو تخصصی و گواهی نامه های ایزو تخصصی ، الزامات مورد نیاز حوزه فعالیتی خاص را بیان و تعریف میکند و مرتبط با یک حوزه فعالیت خاص هست. استانداردهای تخصصی قسمت عمده ای از استانداردها را تشکیل می دهد. زیرا که متناسب حوزه فعالیت و نوع فعالیت هر سازمان یک یا چندین استاندارد تهیه و تدوین گردیده است. از این میان می توان این استانداردها را به عنوان نمونه بیان کرد که بیشترین کاربرد را دارند:

ایزو22000 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی جهت فعالیت شرکتها در زمینه صنایع غذایی و زنجیره تامین صنایع غذایی
ایزو29001 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی که مورد استفاده ی شرکتهای فعال و مرتبط در حوزه ی نفت ، گاز و پتروشیمی هست
ایزو10015 سیستم مدیریت کیفیت – توسعه منابع انسانی کاربردی است که در حوزه آموزش فعالیت می کنند
ایزو29993 سیستم مدیریت کیفیت خدمات آموزش برای موسسات غیر رسمی مجموعه هایی که فعالیتشان در حوزه آموزش به صورت تخصصی تعریف می گردد.
ایزو10006 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت – مدیریت پروژه مخصوص شرکتها و سازمانهایی می باشد که حوزه فعالیتشان پروژه محور است.
ایزو20000 با عنوان سیستم مدیریت خدمات IT مختص مجموعه ها، شرکتها و سازمانهای فعال درحوزه ی IT
ایزو 15189 باعنوان سیستم مدیریت کیفیت ویژه آزمایشگاههای تشخیص طبی
ایزو 13485تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت ویژه صنایع و تجهیزات پزشکی
ایزو16949 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی

و بسیاری انواع استاندارد دیگر.

ابتدا شرکتها و سازمانهای متقاضی و متقاضیان دریافت گواهی ایزو بایستی هدفشان را از اینکه می خواهند ایزو بگیرند، مشخص کنند. این اهداف در بالا بیان شد. بعد از تعیین هدف از اخذ و دریافت گواهینامه ایزو نوبت به انتخاب نوع استانداردها می رسد. نوع گواهینامه ایزو متناسب با نیاز سازمان که در بالا به صورت تیتروار بیان شد. شرکت متقاضی و متقاضیان اخذ ایزو باید بداند که به کدام نوع گواهی نامه ایزو نیاز دارد. البته سه نوع استاندارد ایزو عمومی ، ایزو9001 ، ایزو14001 و ایزو45001 را در صورت داشتن تمکین مالی حتما دریافت کنند.

بعد از اینکه نوع گواهی ایزو مشخص شد، نوبت به تعیین یک مرجع صادر کننده ایزو میرسد که بسیار بسیار مهم هست. شرکتهای زیادی هستند که اقدام به ثبت و صدور ایزو می کنند و بسیاری از مراجع خود را معتبرترین می دانند. آنها رقبای خود را فاقد اعتبار دانسته و معرفی می کنند. پس با این تفاسیر اطلاع از مراجع معتبر صادر کننده ایزو از مهمترین مراحل و دغدغه های اخذ ایزو هست.

متقاضیان محترم می توانید با یک تماس با مرکز سیستم کاران به شماره تلفن 79165-021 اطلاعات لازم و کافی را دریافت کنید. مراجع معتبر ایزو را ابتدا بشناسید و با خیال راحت بابت اخذ گواهی نامه ایزو اقدام کنید.

در مرحله بعد مستندات ایزو متناسب استاندارد ایزو مورد نظر تهیه میگردد. سپس با توجه به مستندات موجود پیاده سازی انجام می گیرد. در نهایت نیز ممیزی توسط شخص ممیز انجام میشود. انطباقها و عدم انطباقها مورد بررسی قرار می گیرد. درصورت وجود مشکل در سیستم های مدیریتی موجود در شرکت، عدم انطباقها رفع می گردد. در نهایت بر طبق ممیزی نهایی ممیز اجازه صدور گواهی ایزو را صادر می نماید.

مراجع صادر کننده ایزو

شرکتها و مراجع صادر کننده ایزو را در اصطلاح CB می نامند. خود این CB ها تحت اعتبار یک نهاد دولتی تحت عنوان AB فعالیت می کنند و مدیریت می گردند. در نهایت خود AB بایستی تحت اعتبار یک نهاد بین المللی با عنوان IAF فعالیت کند. مجموعه ای از مراجع ساختگی در ایران نیز علی الخصوص هستند که تحت اعتبار IAF نیستند و AB و CB مستقل از IAF هستند و به این دست مراجع غیر IAF می گویند.

هزینه و مدت زمان دریافت گواهینامه ایزو

میزان هزینه و مدت زمان دریافت گواهی ایزو برای اکثر شرکتها علی الخصوص شرکتهای نوپا بسیار مهم می باشد. به همین جهت به دنبال اخذ گواهی ایزو فوری و ارزان هستند. بابت هزینه و زمان دریافت ایزو بسیار اهمیت می دهند. اما باید مراقب باشند که انقدر خود را درگیر اخذ ایزو فوری و ارزان نکند. چون ممکنه در دام مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو تقلبی بیوفتند. برای اخذ گواهینامه ایزو متناسب زمان و هزینه خودتان با مرکز سیستم کاران تماس بگیرید.

مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز عام المنفعه از سیر تا پیاز گواهی نامه ایزو و اخذ ایزو را به شما توضیح میدهد. شما را به گواهی ایزو معتبر متناسب وقت و هزینه و نیازتان می رساند.

ایزو ، فرار مدیران
گواهینامه ایزو ، فرار مدیران دلایل مختلف و متعددی دارد. دلیل اصلی فرار مدیران عدم آگاهی از ایزو و گواهینامه ایزو و نحوه دریافت گواهی ایزو هست.

ایزو ، فرار مدیران

مدرک ایزو ، فرار مدیران به چه دلیلی است؟ چرا شرکتها تمایل برای دریافت گواهینامهISO9001  ندارند؟

جالب است بدانیم با وجود اینکه شرکتها نیاز به دریافت گواهینامه ISO9001 دارند با اینحال مدیرعامل شرکتها برای اخذ گواهینامه ISO تمایل ندارند. علت این عدم تمایل مدیرعامل برای دریافت گواهینامه ISO این است که، فکر می کنند هیچگونه نقصی برای مدیریت شرکت، کارمندان وجود ندارد.

مزایای ایزو 9001

اما برخلاف تصور آنها با اخذ و اجرای حرفه ای و صحیح گواهینامه ISO9001 کنترل کیفیت ، نقص مدیرعامل ، کارمندان و تمام کسانی که مشغول فعالیت هستند مشخص می شود. چراکه ISO9001 راهکارهای مفید و ارزنده ای را حتی در جزئی ترین بخش های مدیریت سازمان در اختیار می گذارد. به این ترتیب نقص در دیدگاه مدیرعامل و کارمندان سازمان برطرف میشود. به این معنی که دید مدیر عامل جهت اداره شرکت خود جامع تر میگردد

کارمندان نیز نقص کارخود را برطرف میسازد و برای سود بیشتر شرکت و کارایی بهتر تلاش خواهند کرد. این تلاش باعث رشد مضاعف شرکت خواهد شد. همچنین سود بیشتر شرکت بر روحیه جمعی کارمندان و بهروه وری مجموعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دریافت گواهینامه ایزو از سیستم کاران

حال برای دریافت گواهینامه های ISO ، شرکتها و سازمانها به اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارند. اما تنوع و حجم بالای این اطلاعات مانع از شناخت صحیح سازمان ها نسبت به گواهینامه های ISO میگردد. و گاها باعث گمراهی آنها می شود. مدیران و سازمان ها فرصت کافی برای تحقیق جامع و درست در این زمینه را ندارند. از این رو مراکزی وجود دارند تا سازمان ها را جهت اخذ و پیاده سازی گواهینامه های ISO یاری دهند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران یکی از سازمان های معتبر در این زمینه است، این مرکز با سالها تجربه درخشان، راهنمای مناسبی برای دریافت و پیاده سازی گواهینامه های ISO در شرکتها ، سازمانها ، غیره …. می‌باشد . مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران همچنین با مشاوره رایگان در سایر زمینه های CE ، Ab ، تایید صلاحیت ایمنی و پیمانکار ، رتبه و …. شما متقاضیان گرامی را تا آخرین قدم برای دریافت مدارک فوق یاری می دهد.

نظرات کاربران در مورد روش دریافت گواهینامه ISO:

محسنی پرسید:
گواهینامه ایزو برای حضور در مناقصات بیشتر از کدام مراجع صادر می‌شود؟ طراحی و اجرای قوانین استانداردهای ایزو تا چه حد بر افزایش امتیاز یک مجموعه برای حضور موفق در مناقصات اثر گذار هست؟

خانم خرم پرسید:
برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ مدرک تحصیلی مدیر عامل مهم هست ؟ سوال دیگه اینکه میتونیم با گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ استاندارد ایمنی و بهداشت را هم بگیریم ؟

آقای معنوی پرسید:
واقعا حقیقته ما با یه مرکز تماس گرفتیم برای اخذ گواهینامه ایزو ، خودم مدیر شرکت هستم. انقدر صغرا و کبرا چیدن که اصلا فراری شدم. شما می تونین بدون دردسر و غیر حضوری این گواهینامه های ایزو رو برای ما بگیرید؟

آقای سامان پرسید:
چطور میتونیم با گواهی نامه ایزو به مدیران القا کنیم که مدیریتشان در سازمان نقص هایی هم داره که باید اصلاح بشه ؟

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

4 Responses

  1. روش دریافت گواهینامه های ایزو برای شرکتها با هم فرق داره؟ زمینه فعالیت شرکتها در روش دریافت گواهینامه ایزو تاثیرگذار هست؟

  2. لیست کامل استانداردهای ایزو را چگونه میتونم بدست بیارم؟ نمیتونم وارد سایت رسمی ایزو بشم. من دانشجو هستم و یک پروژه تحقیقاتی در مورد استانداردهای ایزو و بررسی میزان استفاده و توجه مردم ایران به قوانین سازمان ایزو دارم. لطف میکنید بنده را راهنمایی کنید.

  3. گواهینامه ایزو میخوام که بتونم برای مناقصه برای شرکت نفتی استفاده کنم چه گواهینامه ایزویی میتونید برام صادر کنید؟

  4. ما میخواهیم در مناقصه شرکت کنیم ایزوهای 9001 14001 45001 تحت اعتبار AIFچقدر برای مناقصات کاربرد داره؟ از کجا میشه لیست ایزوهای مرتبط به مناقصه رو دید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo