نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO

گواهی ایزو از کجا بگیریم؟
5/5 - (405 امتیاز)

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO و اینکه از کجا گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟ سئوال و دغدغه خیلی از شرکتها هست. برخی شرکتها و متقاضیان اطلاعات کافی در مورد ایزو و گواهینامه ایزو ندارند. ما در این مقاله کامل سعی درایم تا کلیه اطلاعات لازم برای دریافت مدارک ایزو را تشریح کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید و با صرف چند دقیقه مطالعه دانش خود را تکمیل فرمایید.

ISO چیست؟ ایزو چیست؟

International Organization for Standardization عبارت کامل کلمه اختصاری ISO بمعنی سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد.

سازمان بین‌المللی استاندارد یا سازمان جهانی استاندارد سازی متشکل از اکثر نمایندگان کشورهای جهان هست. سازمان ISO جهت تحقیق، تهیه و تدوین استانداردهای مرتبط باانواع مشاغل و کسب و کارها هست. مقر اصلی سازمان ایزو درژنو سوئیس است.

سازمان بین‌المللی ISO هرساله استاندارد‌های جدید را که تدوین کرد. بعد ویرایش و بازنگری استانداردهای سابق رانیز مطابق بانیاز افراد جامعه و پیشرفت علم و تکنولوژی راانجام داد. سپس نسخه‌های جدید و بروز رسانی را منتشر می‌کند.

استانداردهای ایزو هم بصورت شخص حقیقی و هم بصورت شخص حقوقی صادر می‌شوند. یعنی قوانین و الزامات ایزو هم بعنوان گواهینامه‌های بدون ثبت شرکت برای افراد و هم بعنوان گواهینامه برای سازمانها و انواع شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف باهرنوع زمینه فعالیتی صادر می‌گردند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تخصصی ایزو ISO چیست؟ را بخوانید.

گواهینامه ایزو چیست؟ Certificate ISO چیست؟

استانداردهای ایزو وقتی در یک شرکت یا مجموعه‌ای اجرا می‌شوند به سازمان متقاضی جهت اثبات اعمال و اجرای استاندارد‌های سازمان بین‌المللی استاندارد مدرکی تحت عنوان گواهی ایزو یا Certificate ISO می‌دهند.

امروزه پیشرفت علم و افزایش تنوع محصولات و گسترش خدمات باعث شد تا مدیران و مسئولان هر سازمانی برای حضور موفق در این بازار گرم رقابتی بدنبال راه حل‌های مختلفی باشند. اخذ و دریافت انواع گواهی نامه‌های ایزو یکی از مهم‌ترین راههای پیشرفت و توسعه یک مجموعه می‌باشند.

گواهینامه ISO چیست؟

ISO مخفف کلمات عبارت International Organization for Standardization بمعنای سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد. سازمان ایزو یک نهاد غیر دولتی و بسیار معتبر هست که جهت همسو سازی و یکسان سازی استانداردهای مختلف مشاغل در سراسر دنیا ایجاد گردید.

قوانین و الزماتی را که اعضای سازمان جهانی استاندارد سازی بعد از تحقیقات و بررسی‌های لازم تهیه و تدوین می‌کنند را تحت عنوان استاندارد‌های ایزو منتشر می‌نمایند. سازمانها و شرکت‌هایی که استانداردهای ISO را در سطح مجموعه خود طراحی و اجرا می‌نمایند جهت اثبات رعایت قوانین و دستورالعمل‌های ایزو توسط یکسری مراجع و شرکت‌ها مدرکی را با نام گواهینامه ISO یا ISO Certificate یا Certificate ISO دریافت می‌کنند.

تاریخچه ایزو

ISO (استاندارد های جهانی) مخفف سازمان بین المللی استاندارد است. گواهینامه ISO ابزار استراتژیک و مهمی می باشد که می تواند به شما کمک کند تا با برخی از چالش های مهم تر خود مقابله کنید.

سازمان جهانی ایزو استاندارد های بیت المللی را منتشر کرده و توسعه می دهد. این سازمان که در 4 اسفند 1325 تاسیس شد، استانداردسازی را در تمام زمینه های فنی و غیر فنی به غیر از مهندسی برق و الکترونیک تدوین و منتشر می کند. دفتر مهندسی این سازمان واقع در ژنو سوییس می باشد که تا سال اخیر به طور گسترده در 167 کشور فعالیت دارد.

سازمان بین المللی استاندارد یا ایزو یک سازمان مستقل و غیر دولتی می باشد که اعضای آن متشکل از نهادهای استاندارد ملی مختلف است. سارمان بین المللی استاندارد (ISO) تا کنون بیش از 24261 استاندارد را توسعه داد که همه چیز را از محصولات تولیدی و فناوری تا ایمنی غذایی ، کشاورزی و مراقبت های بهداشتی را پوشش می دهد. ایزو دارای 804 کمیته فنی و کمیته فرعی مرتبط با توسعه استانداردها می باشد.

تاریخچه نام گذاری سازمان ایزو

حروف ایزو (ISO) نشان دهنده مخفف کلمه ای نیستند. این سازمان دلیل نام گذاری خود را به این صورت توضیح می دهد:

از آنجایی که (سازمان بین المللی استاندارد) دارای مخفف های مختلفی می باشد (ISO به انگلیسی ، OIN به فرانسوی) ، بیانگذاران ما تصمیم گرفتند شکل کوتاه ISO را به آن اختصاص بدهند. ISO از کلمه ی یونانی ISOS به معنای برابر گرفته شده است. هر کشوری ، دارای هر زبانی که باشد ، شکل کوتاه نام ها همواره ایزو (ISO) می باشد. هردو نام ISO و نشان ISO علایم تجاری ثبت شده هستند و استفاده از آنها محدود شده است.

سازمانی که امروزه به نام ISO شناخته می شود در سال 1305 با عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد که در درجه ی اول بر مهندسی مکانیک تمرکز داشت. ISA در سال 1321 در طول جنگ جهانی دوم به حالت تعلیق درآمد. با این حال ، پس از جنگ ، ISA توسط کمیته هماهنگی استاندارد های سازمان ملل متحد (UNSCC) که اخیرا تشکیل شده بود ، با پیشنهادی برای تشکیل یک سازمان استاندارد جهانی جدید به سراغ ISA رفت.

در مهر 1325 نمایندگان ISA و UNSCC از 25 کشور در لندن گرد هم آمدند و توافق کردند که برای ایجاد سازمان بین المللی استاندارد با یکدیگر متحد شوند. این سازمان به طور رسمی در تاریخ 4 اسفند 1325 فعالیت خود را آغاز کرد.

اعضای سازمان جهانی ایزو

ISO دارای 3 نوع عضویت می باشد :

1 : نهاد های عضو ، نهاد های ملی می باشند که نماینده ترین نهاد استاندارد در هر کشور به حساب می آیند. اینها تنها اعضایISO هستند که حق رای دارند.

2 : اعضای خبرنگار کشورهایی هستند که سازمان استاندارد خود را ندارند. این اعضا از کار ایزو مطلع می شوند ، اما در ابلاغ استاندارد ها شرکت نمی کنند.

3 : اعضای مشترک کشورهایی با اقتصاد کوچک هستند. آنها حق عضویت کاهش یافته را پرداخت می کنند ، اما می توانند توسعه استاندارد ها را دنبال کنند.

اعضای شرکت کننده در مقابل اعضای ناظر که اعضای O نامیده می شوند ، اعضای P نامیده می شوند.

تامین مالی ایزو

بودجه ایزو با ترکیبی از موارد زیر تامین می شود :

سازمان هایی که پروژه های خاص را مدیریت می کنند یا کارشناسان وام برای مشارکت در کار فنی به علاوه ی اشتراک نهاد های عضو ، که اشتراک آنها متناسب با تولید ناخالص ملی و ارقام تجاری هر کشور است.

اسناد ایزو دارای محدودیت های شدید حق چاپ و هزینه های گواهینامه ISO برای اکثر نسخه ها هستند. از سال 1398 ، هزینه معمول یک نسخه ی استاندارد ISO حدود 120 دلار آمریکا یا بیشتر است.

مهمترین استاندارد‌های ایزو

قوانین و دستورالعمل‌های مدون توسط سازمان بین‌المللی استاندارد شامل طیف گسترده‌ای از مشاغل می‌شوند. سازمان ISO برای شرکتهای خدماتی، شرکت‌های پیمانکاری، صنایع غذایی و دارویی، صنایع خودروسازی، صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی، مراکز آموزشی و پژوهشی، مراکز درمانی و حتی برای رستوران‌ها و هتل‌ها و شرکتهای تبلیغاتی و کامپیوتری و انفورماتیک و صنایع پزشکی و آزمایشگاهها و غیره استانداردهای ایزو را ایجاد کرد.

استانداردها و الزامات سازمان ISO در حوزه سیستم‌های مدیریتی و محصولات و خدمات هستند. سیستم‌های مدیریتی نیز در دو بخش عمومی و تخصصی دسته بندی میگردند. هنگامی که متقاضی استانداردهای مرتبط‌با سیستم‌های مدیریتی ایزو را درخواست میکند یعنی گواهی نامه ایزو برای فرآیندها و عملکردهای یک مجموعه را میگیرد و نوع محصولات و خدمات مدنظرش نمی‌باشد.

استانداردهای عمومی ایزو

مهم‌ترین و اصلی‌ترین استانداردهای عمومی ایزو استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ هست. بعد از آن استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ و استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ایزو ۴۵۰۰۱ می‌باشد. استانداردهای عمومی یعنی اینکه الزاماتشان قابلیت طراحی و اجرا در هر نوع کسب و کاری را دارند.

استاندارد HSE نیز بعلت اینکه متن قوانین و الزاماتش خیلی کامل و مورد تأیید سازمانهای بین المللی است بعنوان یک گواهی نامه مهم و اصلی بصورت عمومی اغلب مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری می‌باشد.

استاندارد HSE شباهت زیادی با ترکیب دو سیستم ISO 14001 و ISO 45001 دارد. HSE بمعنای استاندارد بهداشت و ایمنی و محیط زیست است و هنگامی که سازمانی دو گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ را اخذ نماید یعنی عملا استاندارد HSE-MS سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست را دارد.

گواهینامه IMS نیز تحت عنوان سیستم مدیریت یکپارچه مورد تقاضای اکثر سازمانها مخصوصا شرکت‌های پیمانکاری می‌باشد. سیستم مدیریت یکپارچه در واقع استاندارد از سوی سازمان ایزو بعنوان استاندارد نیست و بعنوان یک اصطلاح است. اخذ همزمان سه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ یک سیستم مدیریتی یکپارچه و مدون را در سطح مجموعه متقاضی ایجاد می‌کند.

استاندارد‌های تخصصی ایزو

استاندارد‌های تخصصی یعنی قوانین و دستورالعمل‌هایی که فقط مختص یک نوع فعالیت خاص تهیه و تدوین شدند. استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی ایزو ۱۳۴۸۵ ، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ایزو ۲۲۰۰۰ ، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – نفت، گاز و پتروشیمی ایزو ۲۹۰۰۱ و غیره از جمله قوانین و دستورالعمل‌های تخصصی مدون از طرف اعضای سازمان ایزو می‌باشند.

لیست کامل استانداردهای ایزو را می‌توانید از طریق مراجعه به سایت رسمی سازمان ISO به نشانی www.iso.org بدست آورید. همچنین لیستی از مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو توسط کارشناسان مرکز سیستم کاران تهیه گردید. برای مشاهده لیست استاندرادهای پر کاربرد، مقاله تخصصی لیست ایزوها را بخوانید.

مزایا و فواید اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو

طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو در درجه اول افزایش کیفیت خدمات و محصولات را برای یک مجموعه تضمین می‌نماید. سازمان‌ها و شرکت‌ها با انواع مشاغل و حرفه‌ها می‌توانند به سبب همین ضمانت در بازارهای داخلی و خارجی محصولات و خدمات بیشتری ارائه دهند. در نتیجه سود و منفعت بیشتری بدست آورند. سود بیشتر موجب بهبود مداوم کار و‌ در نهایت توسعه پایدار می‌گردد.

حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی و نحوه صحیح مدیریت پسماندهای صنعتی و غیره از دیگر فواید اخذ ایزو هستند. ایمن سازی محیط کار و رسیدگی به بهداشت و امنیت شاغلین و ایجاد نظم و افزایش انگیزه در کارکنان نیز از دیگر مزایای مهم گرفتن ISO می‌باشند.

صادرات محصولات و خدمات، جلب اعتماد و رضایت مشتریان و حذف رقبا از میدان، تبلیغات و برند سازی مؤثر با گرفتن انواع گواهینامه‌های ایزو به آسانی محقق می‌گردد. حتی درصد تأثیر بازاریابی و موفقیت در مناقصات چندین برابر و گاهی اوقات صد در صد می‌شود.

گواهینامه ایزو | از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟
گواهینامه ایزو | از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟ مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر و ارزان و فوری

چرا ثبت ایزو مهم است؟

استاندارد‌های ایزو کلید رشد و ترقی تمام مشاغل با هر نوع زمینه فعالیتی هستند. گواهینامه‌های ایزو موجب بهبود اعتبار هر کسب و کاری می‌شوند. افزایش کیفیت، ایمنی و کارایی، سود آوری بیشتر و توسعه پایدار از فواید ثبت ایزو می‌باشند. افزایش سطح اعتبار در میان بازارهای داخلی و خارجی از دیگر عوامل مهم جهت گرفتن انواع گواهینامه‌های ایزو می‌باشد.

سازمان جهانی ایزو استانداردهای ایزو را برای تمام مشاغل بزرگ و کوچک طراحی کرده است. ثبت ایزو بعنوان یک ابزار رقابتی بسیار قدرتمند در میان انواع مشاغل بکار برده می‌شود. استاندارد‌های ایزو نیاز تمامی افراد جامعه اعم از مصرف کننده و تولید کننده را برطرف می‌سازند. مصرف کنندگان می‌توانند محصولات و خدمات با کیفیت و مطمئن را دریافت نمایند.

تولید کنندگان می‌توانند در بازارهای جهانی و داخلی کیفیت بالای محصولات و اجناسشان را براحتی اثبات نمایند. ثبت و صدور گواهینامه ایزو ارزان و فوری به جهت عدم طراحی و اجرای مستندات ایزو نتایج فوق را بهمراه ندارد. اما پاسخگوی موقت نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو با هزینه و زمان کم می‌باشد.

گواهینامه ایزو در ایران

گواهی ایزو در ایران توسط سازمان ملی استاندارد ایران مدیریت میشود. این سازمان تنها به چند شرکت مجوز صدور گواهینامه استاندارد مورد نظر را میدهد. با افزایش تعداد CB ها در سطح کشور باعث ایجاد برندهای متنوع میشود که این روند باعث میشود که قیمتها نوسان بیشتری داشته باشد. گواهینامه ایزو از ضروریات فعالیت هر شرکتی میباشد که باید از صادر کننده ایزو اخذ گردد. گواهی ایزو روند تکاملی خود را در هنگام دریافت باید طی کنند تا بتوانند ایزو مورد نظر را به سهولت و آسانی اخذ کنند.

گواهینامه ایزو نامعتبر

شرکتهای خواهان ایزو دقت داشته باشند که در سطح کشور افراد سود جو بسیاری نیز موجود هستند و به صدور گواهینامه ایزو نامعتبر مشغول هستند. اعتبار ایزو در این شرکتها مورد تایید هیچ ارگانی نیست. پس توصیه ما را جدی بگیرید و با رهگیری و استعلام درست و مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران بابت اخذ ایزو اقدام کنید.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو نیازمند فراهم سازی مدارک سخت و پیچیده‌ای نیست. در واقع سازمان ISO جهت تهیه، تدوین و انتشار استاندارد‌های ایزو نیازمند دریافت هیچ‌گونه مدرکی از سمت متقاضیان نیست. فقط کاربران و متقاضیان ایزو باید جهت ثبت نام و سفارش برای شرکت‌های مشاوره و صادر کننده گواهینامه ایزو یکسری مشخصات و اطلاعات را مشخص نمایند.

اولین مدرک مورد نیاز جهت دریافت ایزو تکمیل فرم ثبت نام یا Application form ایزو هست. هر سازمانی باید ابتدا بطور دقیق نام مجموعه، نام مدیر عامل و رابط و هماهنگ کننده را همراه با یکسری اطلاعات حقیقی و حقوقی مشخص نماید. آیتم بعدی فرم مرتبط با انتخاب نوع گواهینامه ایزو و نوع مرجع ثبت و صدور گواهی ایزو ( CB ) می‌باشد.

فرم سفارش گواهینامه ایزو در نهایت با توافق طرفین اطلاعاتش ثبت می‌‌شود. تنها مدرک لازم برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از طریق CB های غیر IAF اقدام به اخذ ایزو می‌نمایند تکمیل فرم ثبت نام ISO می‌باشد. اما مجموعه‌های خواهان ایزو که CB های تحت اعتبار IAF را انتخاب می‌نمایند به یک مدرک مهم دیگر نیاز دارند.

نمونه مستندات ایزو دومین مدرک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو معتبر هست. تهیه نمونه مستندات ایزو از دغدغه‌های اکثر سازمان‌ها می‌باشد. اما با انتخاب مرکز ما دیگر جای هیچ‌گونه دغدغه و استرسی باقی نمی‌ماند. نمونه مستندات ایزو همان قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با استانداردهای ایزو می‌باشند. بسته کامل نمونه مستندات مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو توسط کارشناسان سیستم‌ کاران تهیه شده است. پکیج WORD نمونه مستندات ISO بصورت کاملا رایگان ارائه می‌گردد.

اهداف شرکتها از اخذ گواهینامه ایزو

 شرکتهای اخذ ایزو در ابتدا باید اهداف و عملکردهای خود را شفاف سازی کنند و سپس به سراغ مرجع صادر کننده ایزو بروند. مرحله ممیزی درباره اخذ گواهینامه ایزو بسیار موثر و تاثیر گذارست. شرکتهای متقاضی باید روی این مورد تاکید موکد داشته باشند. در اخذ گواهینامه ایزو عوامل داخلی و خارجی نیز دخیل هستند و باید مورد توجه متقاضی واقع شوند.

ممیزی ایزو

درباره اخد گواهینامه ایزو مرحله ممیزی کیفیت یکی از موارد مهم میباشد که باید مورد بررسی قرار گیرد. این شاخص کیفیت عملکردی سازمان را مورد واسنجی و اعتبار سنجی خودقرار میدهند. باید تمامی مشکلات و عدم انطباقهای مکشوفه حل گردند. سازمان صدور ایزو شرکت متقاضی را مورد ارزیابی قرار دهند و نارساییهای مربوطه را به شرکت خواهان میگوید. نا گفته نماند که اخذ گواهینامه به منزله اتمام کار نیست. بلکه به سازمان خودتان شما متعهد شدید که در ارائه خدمات و یا کیفیت محصولات تولیدی خود پایبند هستید و براساس قوانین جهانی فعالیت میکنید.

بنابراین در حوزه اخذ گواهینامه دریافت اعتبار تازه ابتدای کارست و شرکت متقاضی در این کار باید بدین موضوع کاملا واقف باشد. در اخذ گواهینامه ایزو دوره ای بنام ممیزی مراقبتی موجودست. فاصله زمانی بین دو ممیزی نباید بیشتر از یک سال کاری صورت گیرد. اگر در ممیزیهای مراقبتی عدم انطباق ها مشاهده شود باید در اصلاحات این نارسایی ها اقدام کرد. چنانچه ازسوی سازمان درخواست دهنده بدین مسائل بیتوجهی صورت گیرد سازمان صادر کننده اقدام باعلام برنامه مینماید.

مشاوره اخذ ایزو

جهت شناخت و اخذ و دریافت و گرفتن استاندارد و مدرک و گواهینامه ایزو شرکت میتوانند از مشاوران سیستم کاران سوالات و راهنماییهای لازم را دریافت کنند تا با کمترین هزینه و زمان این اعتبار رادریافت کنند. امروزه جهت هر فعالیتی در جهان اخذ اعتبار ایزو امری واجب و ضروری میباشد. تا زمانیکه ایزو دریافت و مورد تایید قرار نگیرد هیچ شرکتی نمیتواند به فعالیتهای خود ادامه دهد.

اخذ و دریافت ایزو نیز قواعد و قوانین خاص خود را دارا میباشد که باید جهت دریافت ایزو صورت گیرد. اگر جهت پیمانکاری شرکتی خواهان ایزو بابت خود باشد. بایستی موارد ایمنی، محیط زیست، کیفیت، و منابع موجود را زیر نظر داشته و در راستای الزامات ایزو را دریافت کند.

اخذ گواهینامه ایزو با سیستم کاران

مجموعه سیستم کاران یکی از معتبرترین و با سابقه ترین و بزرگترین مراجع میتواند بعنوان مشاوری ایزو در خدمت متقاضیان انواع گواهینامه ایزو باشد. خدمات سیستم کاران در حوزه هایی مانند اخذ کواهینامه کواهی نامه ایزو ، کواهینامه کواهی نامه CE ، کواهینامه HSE ، کواهی HSE – MS ، کواهینامه IMS کواهی سی ایی سی ای ، کواهی معتبر رتبه و گرید پیمانکاری و انفورماتیک ، کواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری اداره کار و تعاون ، کواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی ، مدارک ISO ، مدارک HSE و مدارک مورد نیاز در مناقصات کارفرمایان مختلف داخلی و خارجی فعال میباشد.

از کجا گواهینامه ISO بگیریم 79165 - 021 مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر و ارزان و فوری دغدغه غالب متقاضیان اخذ گواهی ایزو هست.
از کجا گواهینامه ISO بگیریم 79165 – 021 مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر و ارزان و فوری دغدغه غالب متقاضیان اخذ گواهی ایزو هست.

از طریق کدام مراجع گواهی نامه ایزو را بگیریم؟

مراجع یا شرکتهایی که کار صدور گواهینامه ایزو را برعهده دارند در ایران تعدادشان بسیار زیاد است. اما نکته مهم این موضوع این است که کدام مرجع صدور قابل اعتماد است؟ لیست انواع مراجع ثبت و صدور گواهی نامه ایزو راازکجا بگیریم؟ گواهی ایزو از کجا بگیریم؟

هیچ نهاد و مرکزی وجود ندارد که لیستی از مراجع و صادرکنندگان معتبر گواهی نامه ایزو را اعلام کند. متاسفانه در ایران هیچ نهاد نظارتی برای این موضوع وجود ندارد. اما با کسب شناخت از برخی مراکز و اسامی آنها می‌توانید آگاهانه‌تر نسبت به اخذ گواهی‌تامه ایزو اقدام نمایید.‌

مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو را اصطلاحا CB می‌نامند. CB مخفف عبارت دو‌ کلمه Certification و Body بمعنی سازمان یا مرجع صادر کننده می‌باشد.

CB ها نمی‌توانند بصورت خودمختار نسبت به ثبت و صدور گواهی نامه‌های ایزو اقدام نمایند. بلکه باید مجوز صدور ایزو را از نهادهای بالا دستی بنام AB‌ بگیرند.

AB چیست؟

Accreditation Body یااصطلاحا AB نام مراکز اعتبار دهنده به مراجع صدور ایزو است که بعنوان نماینده مرکز استاندارد در هر کشور بصورت رسمی و قانونی فعالیت می‌کند. اما AB ها هم بدون نظارت و سرخود کار نمی‌کنند و جهت اعمال صحیح قوانین و دستورالعمل‌‌های تدوین شده از طرف سازمان ایزو عضو یک نهاد رسمی بنام IAF هستند.

IAF چیست؟

International Accreditation Forum نام بزرگترین سازمان اعتبار دهنده بین المللی درجهان می‌باشدکه اصطلاحا باحروف اختصاری IAF معرفی شده است. سازمان IAF توسط سازمان ISO جهت نظارت و کنترل برروی نهادهای مرتبط باثبت و صدور گواهی نامه ایزو ایجاد گردید.

راه و روش CB ها جهت صدور انواع گواهینامه‌های ایزو

CB ها باتوجه بنوع اعتباری که توسط نهادهای بالادستی میگیرند ثبت و‌ صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند. یکسری CB ها هستندکه تحت اعتبار یک AB با عضویت در انجمن IAF فعالیت می‌کنند. یکسری CB ها نیز هستند که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت درون انجمن IAF فعالیت می‌کنند و برخی CB ها هستندکه بدون هیچ اعتبار و اصالتی و بصورت کاملاً خصوصی کار صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند.

راه و روش CB تحت نظارت AB عضو IAF

مراجع صدور ایزو یا CB هایی که زیر نظر و اعتبار یک AB عضو سازمان IAF فعالیت می‌کنند را اصطلاحا CB های تحت اعتبار IAF یا CB های IAF دار می‌گویند. روش کار این نوع مراجع و شرکتها بدین صورت که سازمان و مجموعه خواهان گواهی ایزو را ملزم به طراحی و پیاده سازی قوانین و الزامات استاندارد ایزو می‌کنند.

ممیز و‌ بازرس CB های با اعتبار IAF در مرحله بعد از استقرار سیستم‌های پیاده شده با ممیزی و‌ بازرسی نهایی حکم به ثبت و صدور گواهی نامه ایزو می‌دهد. پروسه گرفتن گواهینامه ایزو توسط مراجع صدور IAF دار زمان‌بر است و با هزینه بالا انجام می‌گردد.

راه و روش CB تحت نظارت AB بدون عضویت IAF

مراجع و شرکت‌های صدور ایزو یا CB هایی که زیر نظر یک AB بدون عضویت در انجمن IAF فعالیت می‌کنند را اصطلاحا CB های غیر IAF یا CB های بدون اعتبار IAF می‌گویند. روش کار این نوع شرکت‌ها و مراجع بدین گونه است که مجموعه متقاضی گواهینامه ایزو را ملزم به طراحی و پیاده سازی استانداردهای ایزو نمی‌کنند و بدون هیچ گونه سختگیری ب اهزینه کم درمدت زمان کوتاهی مدرک ایزو را صادر می‌کنند.

راه و روش CB خصوصی و بدون اعتبار

مراکز و شرکت‌های صدور گواهینامه ایزو یا CB های بدون اعتبار و خصوصی بدون دریافت هیچ‌گونه اعتباری از طرف AB ها و بدون داشتن هویتی در سایتها و تبلیغات خو درا بسیار معتبر معرفی می‌کنند. آنها در قبال صدور یک گواهی و مدرک فتوشاپی و عکس رنگی مبالغ بسیار سنگینی را از مشتریان میگیرند.

گواهینامه‌ها و مدارک صادر شده توسط این نوع مراجع چنان حرفه‌ای و مانند نمونه واقعی صادر شده‌اند که حتی مشاوران و کارشناسان مرکز ما نمی‌توانند بدین راحتی با بازدید ظاهری جعلی بودنشان را تشخیص دهند. فقط از طریق ریجستری و استعلام در سایت معتبر IAF میتوان اعتبار و اصالتشآن را بررسی نمود.

روش ریجستری اعتبار مراجع صدور ایزو

لیست تمامی اعضای انجمن IAF در سایت رسمی این انجمن بنشانی www.iaf.nu منتشر شده است. متقاضیان محترم می‌توانند با ورود وب سایت رسمی IAF نام AB کشورهای مختلف را جستجو نمایند.‌ لیست تمامی مراجع صدور ایزو یعنی CB های فعال در هر کشوری داخل لیست AB وجود دارند. متقاضیان محترم می‌توانند نام CB مورد نظرشان را جستجو نمایند.‌ باوجود اسم مرجع صدور در لیست AB بدون هیچ کم و کاستی از اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو اطمینان حاصل کنید.

لیست اسامی مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو در سایت انجمن نهاد رسمی هر کشوری وجود دارد.‌ جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مرکز سیستم کاران تماس حاصل نمایید.

در کشور ایران تعداد زیادی مرجع معتبر ایرانی و مرجع صدور خارجی فعالیت می‌کنند. تنها مرکز اعتبار دهنده ایران NACI مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران می‌باشد. نهاد NACI نیز بعنوان یک مرکز مورد اطمینان و رسمی لیست اسامی مراجع معتبر ثبت و صدور گواهی ایزو را دارد.

شرابط دریافت گواهینامه ایزو

شرایط اخذ و دریافت گواهینامه ایزو اصلا سخت و پیچیده نیست. بطور کلی تمامی مجموعه‌های فعال در یک کسب و کاری اعم ازم شاغل صنعتی و تولیدی و خدماتی و پیمانکاری می‌توانند متقاضی انواع گواهینامه‌های ISO و HSE-MS و IMS باشند.

داشتن یک دفتر مرکزی و یا وجود یک کارگاه فعال با یک یا چند پرسنل کافیست تا صاحبان انواع کسب و کارها بدنبال طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو باشند. عوامل دیگری همچون نوع اهداف سازمان و انتخاب نوع مرجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو و همچنین تعداد گواهینامه‌های درخواستی ایزو توسط متقاضی، کوچک و بزرگی و سازمان و تعداد پرسنل فعال دریک مجموعه و تعداد فرآیندهای اجرایی باعث تغییر مراحل و زمان و هزینه صدور گواهینامه ایزو می‌شوند.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو

نحوه دریافت گواهی ایزو با توجه به نوع مرجع صدور گواهی‌نامه ایزو در یکسری مراحل متفاوت می‌شود. چنانچه مرجع ثبت و صدور گواهی ایزو تحت اعتبار IAF انتخاب شود نحوه دریافت ایزو شامل :

انتخاب نوع گواهینامه ایزو

تعیین مرجع صدور IAF دار

طراحی مستندات ایزو

پیاده سازی استانداردهای ایزو

ممیزی ابتدایی و ممیزی نهایی

ثبت و صدور گواهینامه ایزو و ممیزی مراقبتی سالیانه می‌شود.

چنانچه مرجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF باشد نحوه دریافت گواهینامه ایزو شامل:

انتخاب نوع گواهینامه ایزو

تعیین مرجع صدور بدون اعتبار IAF

طراحی مستندات ایزو

ممیزی ابتدایی

ثبت و صدور گواهینامه ایزو می‌شود.

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو ، مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو ، شرکت های صادر کنده گواهینامه ایزو و… سئوالات خیلی از متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو هست. نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران بدلیل نظارت ضعیف و بدتر از آن ، اطلاع رسانی ضعیف مثل قارچ رو به افزایش هستند. اکثر نهادهای صادر کننده گواهی نامه ایزو ISO بدون دریافت هیچگونه مجوز و یا گواهی قانونی و دولتی اقدام به ثبت و صدور گواهینامه ایزو ISO میکنند. هر کدام براحتی وب سایتهایی را طراحی و راه اندازی میکنند. گواهینامه های ایزو یی که خودشون صادر کردند را در وب سایتها ثبت می کنند. تا مشتری ایزو بتواند گواهی ایزو را در آن سایت رجیستر کند.

نهاد صادر کننده گواهی نامه ایزو ISO

هر کشوری یک نهاد قانونی و بانی ثبت و صدور گواهینامه های ایزو دارد. تمامی کشورهای نهاد رسمی و قانونی خود را به سازمان IAF معرفی و ثبت کرده است. کافیست وارد سایت IAF شوید و از آنجا نمایندگان هر کشور را ملاحظه بفرمایید. سایت رسمی IAF آدرسش WWW.IAF.NU میباشد. در واقع IAF بالاترین و رسمی ترین نهاد بین المللی در سطح دنیاست. IAF مخفف سه کلمه انگلیسی به شرح زیر است. International Accreditation Forum بنابراین اگر میخواهید اصول یک گواهینامه ایزو ISO اصلی بگبرید ابتدا از طریق IAF اقدام نمایید.

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو
نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو ، مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو ، شرکت های صادر کنده گواهینامه ایزو

پیدا کردن نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو

وقتی توی سایت IAF کشور مدنظر خود را پیدا کردید روی آن کلیک کنید تا نام کامل وسطح اعتبار و از همه مهمتر نام و آدرس وب سایت نهاد هر کسوری را ببینید. نهاد رسمی هر کشور که کلیه امورات ISO در آن انجام میشود را در اصطلاح AB میگیویند. AB مخفف دو کلمه انگلیسیAccreditation Body  است. پس هر کشوری حداقل یک AB دارد.

مثلا AB ایران اسمش مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و به اختصار لاتین NACI هست. تا اینجا آموختیم که IAF نهاد رسمی بین المللی است و هر کشور یک AB دارد که عضو IAF می باشد و AB ایران مرکز ملی صلاحیت ایران NACI است.

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران

همانطور که گفتیم NACI تنها نهاد رسمی و قانونی صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران است. برای مشاهده سایت رسمی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا همان NACI اینجا را کلیک بفرمایید. جب طبعا خود NACI اقدام به ثبت و صدور گواهینامه ایزو نمی کنند و این وظیفه را بر عهده ی سری شرکتهای خصوصی و یا دولتی واگذار کرده. به شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو در اصطلاح Certification Body بمعنای موسسه صدور گواهینامه هست . وقتی وارد سایت NACI شدید می توانیداین CB های ایرانی را ملاحظه فرمایید.

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو خارجی

نهاد صادر کننده گواهی نامه ISO خارجی نیز خیلی زیاد هستند و تعدادی از نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو خارجی در ایران اقدام به اعطای نمایندگی کردند. چون در ایران بازار گواهی ایزو حسابی داغ هست. درآمد هنگفتی از بابت ثبت و صدور گواهینامه ایزو عاید شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو خارجی در ایران میشود.

آیا میتوان از نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو خارجی گواهی ایزو گرفت ؟

آیا میتوان از مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو خارجی ( غیر ایرانی ) یا غیر از مراجع تحت اعتبار NACI گواهینامه ایزو گرفت ؟ بله هر متقاضی میتواند گواهینامه ایزو ISO مورد نیاز خود را یا از مراجع تحت اعتبار NACI ایران بگیرد و یا اینکه از CB های خارجی تحت اعتبار AB های خارجی اخذ نماید. مهم اینه که AB مورد انتخابی در سایت IAF موجود باشد و مورد تایید انجمن اعتباردهندگان بین المللی IAF باشد.

نهاد صادر کننده گواهی نامه ISO غیر IAF

خیلی از نهادهای صادر کننده گواهینامه ISO در ایران و یا کشورهای همسایه در حال فعالیت هستند و اقدام به ثبت و صدور گواهینامه ISO میکنند که مورد تایید AB ایران ، NACI نیستند و مورد تایید AB های خارجی هم نیستند و بقول گواهینامه ایزو IAF ی صادر نمی کنند. چنین مراجعی بطور مستقل فعالیت می کنند و برای خودشان سایتهای زیبا شکیلی راه اندازی میکنند و برای خودشان AB هایی ایجاد میکنند. از عناوین مختلفی همچون CB خصوصی یا CB داخلی تحت اعتبار AB خصوصی یا AB انگلستان مثلا ASCB یا هر برند دیگری که شکل نهاد IAF توسط سازمان استاندارد جهانی ایزو تایید میباشد استفاده میکنند.

سازمان جهانی ایزو

سازمان استاندارد جهانی ایزو به آدرس اینترنتی WWW.ISO.ORG به صراحت اعلام کرده که تنها نهاد رسمی IAF است و از تایید نهادهای خصوصی مثل ASCB خودداری کرد. بنابراین ASCB یک نهاد رسمی و تایید شده نیست. هر CB که مدعی شده که تحت اعتبار ASCB فعالیت میکنند از نظر مراجع قانونی مانند سازمان ملی استاندارد ایران مردود هست. اگر گواهینامه ایی از CB های تحت اعتبار ASCB صادر میشود قطعا یک گواهینامه ایزو غیر IAF ی است و قطعا اعتبار IAF را ندارد و قطعا توسط سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تایید نیست.

نحوه شناسایی نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو

برای شناسایی نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو ISO کافیست با کارشناسان مرکز سیستم کاران 79165-021 تماس حاصل نمایید تا از راهنمایی های ایشان بطور رایگان استفاده کنید. سیستم کاران بعنوان یک مرجع عام المنفعه در خدمت کلیه متقاضیان گواهینامه ایزو هست. براحتی هر مرجعی را که قصد دارید ازش گواهینامه ایزو بگیرید را برایتان شناسایی می کند.

تنها یک نمونه گواهینامه ایزو 9001 صادر شده را از مرجع ثبت و صدور ISO بخواهید و تصویرش را برای کارشناسان مرکز به شماره 09198386295 از طریق واتساپ یا تلگرام ارسال نمایید تا کارشناسان خیلی سریع آمار نهاد صادر کننده گواهی ایزو را براتون دربیارند و اعلام کنند که مرجع صدور گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF هست یا نیست. اگر تحت اعتبار IAF هست با چه قیمتی و چه زمانی میتوان گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF را گرفتو اگر تحت اعتبار IAF نیست با چه قیمتی و چه زمانی میتوان گواهینامه ایزو غیر IAF را گرفت.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو ، قیمت ، هزینه ، زمان قطعا گرفتن گواهینامه ایزو اصلی تحت اعتبار IAF زمان و هزینه بیشتری نسبت به گرفتن گواهینامه ایزو غیر از اعتبار IAF ی دارد. این موضوع امری طبیعی است. چون گواهینامه اصلی IAF نیاز به تکمیل و اجرای پروسه اخذ گواهینامه ایزو بطور کامل را دارد. طی کردن این فرآیند مستوب زمان و هزینه بیشتری است. اما گرفتن گواهینامه ایزو از مراجع غیر IAF بدلیل عدم رعایت الزامات IAF و سایر قوانین مربوطه خیلی سریع صادر میگردد و هزینه خیلی خیلی کمتری نسبت به دریافت گواهینامه ISO اصلی IAF ی دارد.

شرایط ثبت ایزو چیست؟

شرایط ثبت ایزو ارزان و فوری چیست؟ مراحل ثبت ایزو ارزان و فوری چگونه است؟ نحوه ثبت ایزو ارزان و فوری چگونه است؟ امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. اکثراً جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو توان پرداخت مالی کمی دارند. در نتیجه بدنبال مراکز و شرکت‌هایی هستند که بتوانند انواع گواهینامه‌های ایزو را با هزینه کمی بگیرند.

مراحل ثبت ایزو ارزان و فوری

شرایط ثبت ایزو چیست و مراحل ثبت و صدور گواهینامه ایزو بطور کلی شامل سه مرحله می‌شود:

انتخاب مرجع ثبت و صدور متناسب با اهداف سازمان

تعیین نوع گواهینامه ایزو متناسب با زمینه فعالیت سازمان

ثبت و صدور گواهینامه ایزو

لیست شرکتهای گواهی دهنده ایزو در ایران
لیست شرکتهای گواهی دهنده ایزو در ایران متعددند.

انتخاب مرجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو ارزان و فوری

اولین قدم جهت ثبت ایزو انتخاب یک مرجع یا شرکت هست. ولی حتما به این نکته باید دقت نمود که هدف مجموعه متقاضی برای چه کاری هست؟ همچنین میزان زمان و مقدار هزینه‌ها نیز به این موضوع بستگی دارند. سازمان خواهان ایزو قصد دارد چقدر هزینه کند؟ مدیر مجموعه برای اثبات و ارائه مدرک ایزو چقدر زمان نیاز دارد؟

حضور در مناقصات، صادرات، تبلیغات و برند سازی و رقابت و بازاریابی از اهداف اکثر سازمان‌ها می‌باشند. سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی ایزو جهت حضور در مناقصات بیشتر مواقع عجله دارند. یعنی جهت ارائه گواهینامه ایزو به کارفرمایان فرصت کمی دارند. اکثر سازمانهای تازه تأسیس و نوپا بخاطر درآمد و بودجه کمی که دارند دوست دارند با کمترین هزینه ثبت ایزو داشته باشند.

اکثر مجموعه‌ها و کسب و کارها جهت رقابت و بازاریابی متمایل به ثبت ایزو ارزان و فوری هستند. بنابراین بدنبال مراجع و شرکت‌های هستند که هزینه کمتری را درخواست نمایند. اما ثبت ایزو برای صادرات محصولات و خدمات به هیچ وجه در مدت زمان کوتاهی اماده نمی‌شود. حتی از نظر مالی نیز به هزینه بیشتری نیاز دارد.

با توجه به توضیحات فوق مراجع و شرکت‌های ثبت و صدور ایزو در دو حالت انواع گواهینامه‌های ایزو را ثبت می‌کنند. حالت اول را نوع IAF دار و حالت دوم نوع غیر IAF می‌گویند. مراجعی که IAF دار هستند مناسب صادرات و اجرای واقعی استانداردهای ایزو هستند. اما مراجعی که غیر IAF هستند مناسب ثبت و صدور گواهینامه‌های ایزو ارزان و فوری هستند.

تعیین نوع گواهینامه ایزو متناسب با زمینه فعالیت سازمان

منظور از تعیین نوع گواهینامه ایزو یعنی انتخاب همان استاندارد‌های ایزو مورد نیاز سازمانها و شرکتها می‌باشد. برخی استانداردهای ایزو عمومی و برخی تخصصی هستند. همچنین استاندارد‌های ایزو در دو بخش سیستم‌های مدیریتی و محصولات و خدمات تقسیم شده‌اند. قوانین و الزامات مرتبط با سیستمهای مدیریتی ایزو فارغ از نوع فعالیت یک مجموعه تهیه شده‌اند. نوع محصول یا خدمت در استانداردهای سیستم‌های مدیریتی ایزو مطرح نیستند.

گواهینامه ایزو
انواع گواهینامه های ایزو معتبر و ارزان و فوری برای شرکت در مناقصات ضروری است

برخی از مهمترین و پرکاربردترین استاندارد‌ها و گواهینامه‌های عمومی ایزو عبارتند از:

ISO 9001 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

سیستم مدیریت کیفیت باعث طرح ریزی مدیریتی مؤثر جهت افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات می‌باشد. الزامات و قوانین ایزو ۹۰۰۱ با حذف فرآیندهای تکراری موجب افزایش عملکرد درست پرسنل و نیروی انسانی می‌شود. در نتیجه سودآوری و توسعه یک مجموعه افزایش می‌یابد.

 

ISO 14001 استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

سیستم مدیریت زیست محیطی بیان کننده الزامات و قوانین مرتبط با حفظ و صیانت از محیط زیست می‌باشد. یعنی سازمان مربوطه در طی تولید محصول و کارهای اجرایی و خدماتی قوانین حفاظت از منابع طبیعی را باید رعایت کند. دفع صحیح پسماندهای صنعتی از دیگر مزایای این استاندارد می‌باشد. ایزو ۱۴۰۰۱ مکمل ایزو ۴۵۰۰۱ می‌باشد.

 

ISO 45001 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بیان کننده الزامات‌ مرتبط به حفظ و ارتقاء سطح بهداشت شغلی و ایمنی نیروی انسانی هست. ایزو ۴۵۰۰۱ با ایجاد زیر ساخت‌ها و آموزش‌های لازم ایمنی و بهداشت کارکنان را ضمانت می‌کند. در نتیجه رضایت و توانمندی نیروی انسانی افزایش می‌یابد.

ISO 10002 استاندارد سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲

سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های مشتری مدار می‌باشد. این استاندارد مناسب مجموعه‌هایی هست که بطور مستقیم با مشتریان خود سر و کار دارند. قوانین و الزامات مرتبط با مشتری مداری چهار مورد هستند. مهم‌ترین آنها گواهینامه ISO 10002 هست.

ایزو ۱۰۰۰۴ سیستم مدیریت کیفیت سنجش رضایت مشتریان و ایزو ۱۰۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت رضایت‌مندی مشتریان و منشور سازمان و ایزو ۱۰۰۰۳ سیستم مدیریت کیفیت حل اختلاف مشتریان سه استاندارد دیگر در حوزه احترام به حقوق مشتریان و مصرف کنندگان هستند. پیش نیاز گواهی نامه‌های فوق اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ می‌باشد.

سازمان‌ها و مجموعه‌های خواهان ایزو در کنار اخذ گواهی ایزو عمومی می‌توانند گواهی تخصصی ایزو متناسب با زمینه فعالیتشان را نیز بگیرند. اما پیش نیاز اخذ و دریافت تمام استانداردهای ایزو اخذ گواهی ایزو ۹۰۰۱ بعنوان گواهی پایه و مرجع می‌باشد. برخی از مهمترین استانداردهای ایزو تخصصی عبارتند از:

ISO 29001 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی گواهی نامه ایزو ۲۹۰۰۱

ایزو 13485 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی گواهی نامه ISO 13485

ISO 22000 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی گواهی نامه ایزو ۲۲۰۰۰

تعداد استانداردهای ایزو بسیار زیاد هست. چیزی بالغ بر ۲۳۰۰۰ استاندارد از طرف سازمان ایزو تاکنون تهیه شده است. لیست کامل استانداردهای ایزو در سایت رسمی سازمان ISO به نشانی WWW.ISO.ORG منتشر شده است. لیست مهم‌ترین و پرکاربردترین گواهینامه‌های ایزو نیز توسط کارشناسان این مرکز نیز جمع‌آوری و اطلاع رسانی شده است.

ثبت و صدور گواهینامه ایزو ارزان و فوری

درخواست کنندگان انواع گواهینامه‌های ایزو ارزان و فوری با انتخاب نام CB و نوع گواهینامه ISO کارشان به اتمام می‌رسد. گاهی اوقات برخی مجموعه‌ها دوست دارند بصورت اختیاری نمونه مستندات ایزو را اجرا نمایند. در راستای همین تقاضا کارشناسان این مرکز نمونه مستندات مهم‌ترین استانداردهای ایزو را در یک پکیج تهیه و تنظیم کرده‌اند. علاقه مندان می‌توانند بصورت رایگان نمونه مستندات مورد نظرشان را دریافت و استفاده نمایند.

بنابراین بطور خلاصه سازمان خواهان ایزو ابتدا با یک مرکز مشاوره ایزو معتبر و رسمی باید ارتباط برقرار نماید. در مرحله بعد فرم یا نامه ثبت نام ایزو را دریافت و تکمیل نماید. با تکمیل آیتم‌های فرم و انتخاب نام CB و نوع استاندارد گواهینامه ایزو ارزان و فوری برایش صادر می‌شود.

 

شرایط ثبت ایزو ارزان و فوری چگونه است؟

ثبت ایزو ارزان و فوری هیچ گونه شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد. سخت گیری در مورد طراحی و اجرای واقعی استانداردهای ایزو در انتخاب مراجع IAF وجود دارد. در صورتیکه CB های غیر IAF هیچ گونه الزام و اجباری در استقرار سیستم‌های مدیریتی ایزو ندارند. در نتیجه شرایط ثبت و صدور ایزو بسیار آسان می‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت حجم سازمانی و تعداد پرسنل و تعداد گواهینامه‌های ایزو اثری در زمان و هزینه اخذ ایزو ارزان و فوری ندارند. همین شرایط ساده باعث استقبال اکثر سازمان‌ها از مراجع غیر IAF شده است.

گواهینامه ISO از کجا بگیریم؟

گواهینامه ISO از کجا بگیریم؟ مدرک ISO ‌چیست؟ گواهی نامه ایزو چیست؟ از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟ لیست نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو را از کجا تهیه کنیم؟ لیست شرکتهای صادر کننده ثبت و صدور گواهینامه ایزو در ایران کدامند؟ در ادامه قصد داریم به تمام سئولات فوق پاسخ دهیم.

مرکز سیستم کاران یکی از اولین و بزرگترین مراجع و مراکز مشاوره و ثبت و صدور گواهینامه ایزو توانسته است با بهره گیری از مشاوران و کارشناسان متخصص و مجرب توانسته است با عملکردی مطلوب بهترین خدمات را همراه با مشاوره رایگان خدمت متقاضیان ثبت و صدور گواهینامه ISO و گواهینامه HSE ارائه دهد.

لیست شرکتهای صادر کننده ISO

کارشناسان ایزو نام شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو را Certification Body یا اصطلاحاً CB نامیده‌اند. مراجع زیادی هستند که ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند ولی با سطوح اعتباری مختلف. مهم‌ترین نکته در انتخاب نوع مرجع صادر کننده گواهی ایزو مشخص نمودن اهداف سازمانی می‌باشد.

سازمان بین المللی استاندارد ISO وظیفه تهیه و تدوین انواع استانداردهای ISO و HSE را دارد و جهت ساماندهی به ثبت و صدور انواع مدارک ایزو یک نهاد رسمی و بسیار معتبری را در جهان بنام International Accreditation Forum یا همان IAF را ایجاد نموده است.

مراجع IAF
مراجع IAF معتبرترین مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو محسوب میگردد.

IAF مجمع اعتبار دهندگان بین المللی

IAF تحت عنوان مجمع اعتبار دهندگان بین المللی تمامی مراکز و مؤسسات استاندارد در هر کشوری را تحت اعتبار و مدیریت خودش قرار داده است. مراکز و موسسات استاندارد و قانون گذار هر کشوری که عضو رسمی انجمن IAF باشند می‌توانند بر روی مراجع و شرکت‌های صدور گواهینامه ایزو در کشورشان نظارت و بازرسی داشته باشند.

AB مراکز اعتبار دهنده ایزو رسمی و دولتی

مراکز دولتی و رسمی اعتبار دهنده هر کشور را Accreditation Body یا اصطلاحاً AB می‌نامند. بنابراین لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو در سایت رسمی AB هر کشور منتشر شده است.

AB کشور ایران مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران می‌باشد که با حروف اختصاری NACI فعالیت می‌کند. لیست اسامی CB های معتبر ایرانی در سایت NACI قابل مشاهده است.

راه شناسایی شرکتهای صادر کننده گواهینامه ISO معتبر و اصیل

امروزه اخذ و صدور انواع گواهی‌نامه‌های ایزو بسیار رونق گرفته است و شرکت‌های زیادی هستند که مدعی صدور گواهی نامه‌های معتبر و بین المللی هستند. ولی آیا با اکتفا به تبلیغات و شعارها میتوان از اعتبار و اصالت مدارک ایزو صادر شده اطمینان حاصل نمود؟

مرکز سیستم کاران در راستای فرهنگ مشتری مداری و احترام به حقوق مشتریان و متقاضیان محترم راه‌های شناسایی اعتبار و اصالت مراجع صدور گواهینامه ایزو رادر این مقاله بیان می‌کند. البته چنانچه به دلایل مختلفی مدیران و مسئولان انواع سازمانها و کسب و کارها نتوانستند روشهای استعلام را انجام دهند فقط کافیست یک ارتباط تلفنی با مشاوران و کارشناسان سیستم کاران برقرار نمایند.

گواهینامه ISO معتبر با اصالت بین‌ المللی

هنگامی که یک CB تحت اعتبار و نظارت یک AB رسمی و دولتی عضو انجمن IAF انواع گواهینامه‌های ISO را صادر نماید بعنوان شرکت ثبت و صدور گواهینامه ISO با اعتبار و تاییدیه IAF شناخته می‌شود.

مسیر پیگیری استعلام درستی گواهی ایزو از وارد شدن در سایت رسمی مجمع اعتبار دهندگان بین المللی بنشانی WWW.IAF.NU آغاز می‌شود. سایت IAF فقط و فقط با همین نشانی فعالیت میکند. سایتهای ساختگی زیادی با عناوین مختلفی بعنوان نهادهای بین‌المللی معتبر معرفی شده‌اند که همگی فیک و تقلبی می‌باشند.

متقاضی محترم با ورود به سایت IAF در قسمت جستجو می‌تواند نام AB اعتبار دهنده رسمی و دولتی را سرچ نماید. با مشاهده نام AB دوباره در قسمت جستجو نام CB مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را باید سرچ نماید. چنانچه نام CB در این جستجوی زنجیروار مشاهده شد مسلما مرجع صدور انتخاب شده با اصالت و اعتبار بین المللی IAF دار انواع گواهینامه‌های ایزو را صادر می‌نماید.

گواهینامه‌های ایزو معتبر و اصیل بین المللی ، گواهینامه‌های ایزو با اعتبار IAF یا گواهینامه‌های ایزو IAF دار نام دارند. اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو توسط مراجع معتبر IAF دار بعد از اجرای مستندات ایزو بصورت واقعی حاصل می‌شود.‌

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو
شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر و ارزان و فوری تحت اعتبار مراجع صادر کننده ایزو معتبر

 

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ISO با اعتبار داخلی

مراجع و شرکت‌های ثبت و صدور گواهینامه ایزو با اعتبار داخلی فقط در کشور ایران به کار برده می‌شوند ولی از نظر بین المللی هیچ‌گونه اعتباری ندارند. گواهینامه ایزو با اعتبار داخلی یعنی گواهی و مدارک ایزویی که توسط مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو بدون اعتبار IAF و بدون تأییدیه انجمن اعتبار دهندگان بین المللی صادر می‌شوند.

تعداد شرکت‌های صدور ایزو غیر IAF زیادی در کشور ایران فعالیت می‌کنند که حدود ۶۰۰ تای آنها در استان تهران فعالیت می‌کنند. ثبت و صدور گواهی ایزو ، گواهینامه ایزو ، مدرک ایزو ، گواهی نامه ایزو توسط مراجع و شرکت‌های صادر کننده ISO بدون اعتبار IAF در مدت زمان بسیار کوتاهی با هزینه بسیار کم انجام می‌شود.

زمان بسیار کوتاه اخذ و هزینه بسیار پایین صدور ایزو غیر IAF باعث شده است اکثر سازمانها و شرکتهای ایرانی به این موضوع به چشم یک مزیت و برتری نگاه کنند. اما کسب فواید بسیار خوب انتخاب مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF در گرو از دست دادن طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو در سطح مجموعه متقاضی می‌باشد.

مشخصات شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ISO فیک و تقلبی

شرکتها و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو در دو حالت IAF و غیر IAF در ایران ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند. چنانچه شرکت و مرجعی حالتی غیر از این دو را عنوان نمود مسلما ثبت و صدور ایزو را بصورت جعلی و فیک انجام می‌دهند.

اکثر این شرکتها تحت عناوین و القاب مختلفی و با آوردن نام کشورهای المان، انگلیس، کانادا و آمریکا به نحوه کارشان رنگ و لعاب می‌دهند و مشتریان و‌ متقاضیان ایزو را گمراه می‌کنند. متصدیان مراجع نامعتبر با چاپ گواهینامه‌های ایزو فتوشاپی با مهر برجسته و لگو ظاهر کارشان را کاملا درست و اصولی جلوه می‌دهند.

گواهینامه ISO در چه جاهایی کارایی دارد؟

گواهی نامه ‌های ایزو یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع استانداردهای جهانی می‌باشند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت بسیار مورد توجه سازمانها و مشاغل بزرگ و کوچک قرار گرفته است.

اهداف و چشم انداز‌های هر سازمانی جهت اخذ و دریافت ایزو متفاوت می‌باشد. مدیران و صاحبان هر نوع کسب و کاری می‌توانند متناسب با اهدافشان یکی از مراجع صادر کننده ایزو IAF یا غیر IAF را انتخاب کنند و اهدافشان را محقق سازند.

اخذ ایزو می‌تواند برای شرکت در مناقصات، دریافت گواهینامه ایزو برای انجام صادرات، گرفتن گواهی نامه ایزو برای تبلیغات و برند سازی، اخذ ایزو برای رقابت و تصاحب بازارهای داخلی، گرفتن گواهینامه ایزو برای مطرح شدن در بازارهای خارجی و اخذ و دریافت گواهی ایزو برای طراحی و اجرای واقعی استانداردهای ایزو جهت افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات انجام می‌شود.

کدام گواهینامه ISO برای صادرات محصولات و خدمات نیاز است؟

چه گواهینامه‌ ISO برای مناقصات نیاز است؟

کدام گواهینامه‌ ISO برای تبلیغات محصولات و خدمات نیاز است؟

سازمان بین‌المللی استاندارد ISO نیاز تمامی سازمان‌ها با هر اهدافی را با تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو برطرف می‌سازد. استانداردهای ایزو بصورت عمومی و تخصصی در حوزه سیستم‌های مدیریتی و هم برای محصولات و انواع خدمات تنظیم شده‌اند.

استانداردهای تخصصی سیستم‌های مدیریتی ایزو فقط شامل حال یک نوع حرفه و فعالیت می‌شوند. مثلا استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی، استاندارد ایزو ۱۳۴۸۵ سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی، استاندارد گواهینامه ISO 29001 سیستم مدیریت کیفیت – نفت و گاز و پتروشیمی از جمله گواهینامه‌های تخصصی ایزو محسوب می‌شوند. استانداردهای عمومی شامل حال تمامی فعالیتها و فرآیندها می‌شوند.

استاندارد ISO و انواع ISO ها
گواهینامه های ایزو ، انواع و اقسام متعددی دارند.

استانداردهای عمومی مهم سیستم‌های مدیریتی ایزو

سیستم مدیریت کیفیت استاندارد ایزو ۹۰۰۱

گواهینامه ISO 9001 بعنوان اولین استاندارد مرجع مورد تقاضای اکثر درخواست کنندگان گواهینامه ایزو می‌باشد. ایزو ۹۰۰۱ با شفاف سازی فرآیندهای اصلی در حوزه ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات مطرح است. پایه و اساس تمام استانداردهای عمومی و تخصصی ایزو استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد.

مراجع صادر کننده گواهینامه ISO 9001

CB های تحت اعتبار AB های با عضویت IAF

CB های تحت اعتبار AB های بدون عضویت IAF

 

سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱

گواهینامه ISO 14001 بعنوان استاندارد عمومی مورد نیاز اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوزه الزامات‌ و قوانین محیط زیست مطرح است. سازمانها و ارگانهایی که قصد دارند رعایت اصول حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی و مصرف صحیح انرژی رااثبات کنند متقاضی ایزو ۱۴۰۰۱ می‌شوند.

مراجع صادر کننده گواهینامه ISO 14001

CB های تحت اعتبار AB های با عضویت IAF

مراجع CB تحت اعتبار AB های بدون عضویت IAF

 

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ایزو ۴۵۰۰۱

گواهینامه ISO 45001 بعنوان یک استاندارد عمومی مورد نیاز اکثر سازمانها و شرکت‌هایی هست که قصد دارند رعایت الزامات و قوانین ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان را اثبات نمایند. استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ مکمل استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ می باشد.

مراجع صادر کننده گواهینامه ISO 45001

CB های تحت اعتبار AB های با عضویت IAF

CB های تحت اعتبار AB های بدون عضویت IAF ‌

 

سیستم مدیریت کیفیت – رسیدگی به شکایات مشتریان ایزو ۱۰۰۰۲

گواهینامه ISO 10002 برای سازمانها و شرکت‌هایی که بطور مستقیم با مشتریان خود سر و کار دارند استفاده می‌شود. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ از دسته استانداردهای مشتری مداریست که به شکایات مشتریان و مصرف کنندگان رسیدگی می‌نماید. ISO 10003 و ISO 10004 و ISO 10001 نیز از سری دیگر استانداردها در حوزه مشتری مداری هستند.

مراجع صادر کننده گواهینامه ISO 10002

CB های تحت اعتبار AB های با عضویت IAF

مراکز CB تحت اعتبار AB های بدون عضویت IAF

گواهینامه ایزو 9000 ISO9000

گواهینامه ایزو 9000 اصطلاحی هست که مابین افراد باب شده است و تصور می کنند که ISO9000 نیز گواهینامه دارد. ایزو 9000 در حقیقت یک اصطلاح هست در حوزه ی استانداردها . 9000 در واقعیت امر به سری استاندارد اطلاق می گردد. سری استاندارد 9000 ، خودش اصطلاح درستی ست و اما برای خود 9000 گواهینامه صادر نمی گردد.

مثلاً اینگونه بیان می گردد ایزو 9001 از سری استانداردهای ایزو 9000 ISO9000 و یا مثلاً می گویند ایزو 9004 و یا ISO9004 از سری استانداردهای ISO9000 و اما در بین تمامی شماره های استاندارد سری 9000 تنها استاندارد ISO 9001 ایزو 9001 دارای قابلیت صدور گواهینامه هست.

ولی چون غالب متقاضیان پیاده سازی انواع استاندارد ایزو اطلاع و آگاهی کافی ندارند جای استفاده و بهره گیری از عبارات و الفاظ گواهینامه ایزو 9001 عبارات و اصطلاحات و عناوین زیر را به کار می برند.

گواهینامه ایزو 9000 ISO9000
ایزو 9000 در حقیقت یک اصطلاح هست در حوزه ی استانداردها . 9000 در واقعیت امر به سری استاندارد اطلاق می شود.

انواع گواهینامه های ایزو

متقاضیان محترم دقت نمایند که چنانچه به دنبال انواع گواهینامه های ایزو ISO هستند، حتماً به اسم دقیق استاندارد مورد نظر و عدد نقش شده در جلوی واژه ایزو دقت و توجه بفرمایند. از به کار بردن عبارات و اصطلاحات و اطلاعات مشابه ولیکن غیر اصلی اجتناب بفرمایند. در زیر چند استاندارد با نام کامل شماره استاندارد میاید.

ایزو 9001 ISO9001 سیستم مدیریت کیفیت

ISO14001 ایزو 14001 سیستم مدیریت محیط زیست

ایزو 45001 ISO45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

ISO22000  ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی

ایزو 29001ISO29001  سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی

ایزو 15189ISO15189  سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های تشخیص طبی

HSE یا HSE-MS سیستم مدیریت کیفیت ایمنی، بهداشت و محیط زیست

13485 ISO13485 سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی ایزو

IMS سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه و بسیاری از سیستمها و استانداردهای دیگر که هر کدام از این استانداردهای بیان شده من باب زمینه فعالیتی مخصوص و حوزه کاری خاص اختصاص دارد.

چگونه گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

چگونه گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟ چگونگی اخذ گواهینامه ایزو و روند دریافت گواهینامه ISO از دغدغه های مهم شرکتهاست وقتی که نیاز به اخذ و دریافت گواهینامه ایزو پیدا می کنند. مراحل اخذ گواهینامه ایزو و اینکه چگونه گواهینامه ایزو بگیرید را در ادامه کاملا بیان کردیم. لطفا جهت آگاهی و شفاف سازی در جهت نحوه گرفتن گواهینامه ایزو متن را با دقت بخوانید و سپس جهت هر گونه سوالی با مرکز سیستم کاران تماس بگیرید.

6 مرحله برای صدور گواهینامه ISO

1. استاندارد مناسب را انتخاب کنید

اولین گام در فرآیند صدور گواهینامه ISO و اینکه چگونه گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟ این است که باید بدانید کدام یک از استانداردها برای سازمان شما مناسب تر است و به شما کمک می کند تا اهداف و جاه طلبی های خود را برآورده کنید. برای کمک به شما برای شروع، ما چهار استاندارد کلیدی را خلاصه کرده ایم.

ایزو 9001

ISO 9001 بر برآوردن نیازهای مشتریان شما، افزایش رضایت آنها و مستندسازی کیفیت فرآیندهای سازمان شما تمرکز دارد. دریافت گواهینامه ISO 9001 مزایای زیادی دارد. مهمترین مزیت اینست که بسیاری شرکتها جهت مناقصه ها به ISO 9001 به عنوان یک پیش صلاحیت نیاز دارند. مزیت بزرگ دیگر بهبود فرآیندهای داخلی یک سازمان هست، بنابراین شما به واسطه پیاده سازی ایزو9001 به سازمانی کارآمدتر نیز تبدیل خواهید شد.

ایزو 27001

ISO 27001 بر امنیت اطلاعات تمرکز دارد. به دلیل سرقت اطلاعات سری سازمانها که متاسفانه امروزه بسیار این اتفاق می افتد اهمیت پیاده سازی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات برای شرکتهایی که نیاز دارند اطلاعات آنها مخفی بماند بسیار مهم هست. به دست آوردن ISO 27001 نشان می دهد که شما امنیت اطلاعات را جدی می گیرید. فرآیند صدور گواهینامه ایزو همچنین به شما بینش مستقلی در مورد رویه های فعلی شما و نحوه بهبود آنها می دهد.

ایزو 14001

ISO 14001 استانداردی است که چارچوب و معیارهای یک سیستم مدیریت زیست محیطی را تعیین می کند. صدورISO 14001می تواند به سازمان شما کمک کند تا شیوه های زیست محیطی خود را بهبود بخشد، کارآمدتر شود و ضایعات را کاهش دهد، به شما برتری در برابر رقبا و بهبود شهرت شما می دهد.

ایزو 45001

ISO 45001 استاندارد سلامت و ایمنی است. این برای کمک به ارتقا و محافظت از سلامت (اعم از جسمی و روحی) کارکنان شما وجود دارد. بهبود بهداشت و ایمنی شغلی می تواند منجر به رضایت بیشتر کارکنان، روزهای مریضی کمتر از محل کار و نیروی کار کارآمدتر شود.

ممکن است فکر کنید بیش از یک گواهی وجود دارد که می تواند به کسب و کار شما کمک کند. خوب، ایزوهایی مانند 14001 و 9001 یا 27001 و 45001 شباهت هایی در سیستم مدیریت خود دارند، به این معنی که شما به راحتی می توانید دو یا چند گواهینامه ایزو به طور همزمان دریافت کنید.

مزایای تکمیل دو ISO به طور همزمان این است که یک سیستم مدیریت کارآمد به جای دو ISO دارید که به شما امکان می دهد دو ISO را سریعتر از انجام جداگانه آنها تکمیل کنید.

فرآیند پیوستن به این معنی است که تیم شما می تواند هر دو گواهینامه را به طور همزمان پوشش دهد، اختلالات را برای نیروی کار شما کاهش دهد و آن را در یک فرآیند هموار ادغام کند.

اگر قبلاً یکی از این گواهی‌ها را دارید و می‌خواهید دیگری را معرفی کنید، گزینه‌های شما این است که منتظر بمانید تا سیستم مدیریتی شما دوباره به ممیزی نیاز داشته باشد یا نظارت را به جلو بیاورید. این با هزینه های اضافی همراه است، بنابراین تکمیل دو مورد به طور همزمان مقرون به صرفه ترین راه برای انجام چندین گواهینامه ایزو است.

2. سازمان صدور گواهینامه ایزو را درست انتخاب کنید

سومین گام در اینکه چگونه گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟ انتخاب مرجع صادر کننده ایزو هست. همه نهادهای صدور گواهینامه ایزو برابر نیستند، انتخاب مناسب گام مهمی به سوی موفقیت است.

ممکن است به شما گفته شده باشد که برای واجد شرایط بودن برای مناقصه برای یک قرارداد خاص به گواهینامه ISO نیاز دارید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که به اولین سازمانی که وعده و چرخش سریع را می دهد، بپرید، اما در اینجا واقعاً باید به کیفیت فکر کنید.

در طول تحقیق خود موارد زیر را بررسی کنید:

آیا خدمات اعتباربخشی ایزو معتبر هستند؟ در ایران NACI تنها مجوز رسمی دولتی برای سازمانهایی است که گواهینامه ایزو ، آزمایش و بازرسی خدمات را ارائه می کنند.

هنگام مناقصه برای قراردادهای جدید، اعتبار مراجع IAF گاهی اوقات یک الزام است. با انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه با کیفیت ، از هرگونه غافلگیری ناخوشایند در هنگام رد درخواست خود جلوگیری خواهید کرد.

3. ذینفعان را همراهی کنید

با جلب رضایت همه از همان ابتدا، کل فرآیند صدور گواهینامه کارآمدتر خواهد بود. اگر در مهلت مقرر برای مناقصه هستید، آخرین چیزی که نیاز دارید این است که ذینفعان تلاش های شما را برای به دست آوردن همه چیز در جای خود عقب نشینی کنند.

گواهینامه را به عنوان یک مشارکت مشاهده کنید: کمک و حمایتی را که از سازمان صدور گواهی انتخابی خود دریافت خواهید کرد، در نظر بگیرید. در حالی که نهادهای معتبر IAF نمی توانند مشاوره ارائه دهند (برای جلوگیری از تضاد منافع)، مهم است که مرجع انتخابی شما پاسخگو و حمایت کننده باشد. یک ارائه دهنده گواهینامه کیفیت در هر مرحله با شما خواهد بود.

ارتباطات کلیدی است: در جریان نگه داشتن همه افراد و ارائه مزایای صدور گواهینامه ایزو ، این روند را بسیار روان تر می کند. اگر افراد کلیدی از همان روز اول موضوع کسب و کار را درک کنند، زمانی که شروع به پیاده سازی سیستم مدیریت خود می کنید، زمان بسیار آسان تری خواهید داشت.

آموزش و توسعه: یک دوره مقدماتی سریع برای صدور گواهینامه ISO نقطه شروع خوبی برای تصمیم گیرندگان است، زیرا به خلاصه کردن و برجسته کردن مزایای کلیدی گواهینامه کمک می کند.

پس از دریافت گواهینامه، راه اندازی آموزش در سراسر شرکت را در نظر بگیرید. یک دوره آموزش الکترونیکی به کارکنان شما کمک می کند تا تغییرات اعمال شده و مزایای آنها را درک کنند و کمک به تقویت مشارکت کارکنان میگردد.

4. مرحله 1 ممیزی

کلمه ممیزی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ممیزی مرحله 1 ساده است. این به سادگی برای درک فرآیندهای فعلی کسب و کار شما است تا بتوان توصیه هایی برای بهبود آنها ارائه داد. شما نیازی به داشتن چیزی ندارید، صرفاً به دنبال یافتن فرصت‌ها است تا بتوان یک برنامه اقدام را گردآوری کرد. شما یک گزارش کامل دریافت خواهید کرد که در آن هر گونه شکاف در رویه های فعلی و اقدامات لازم سازمان شما باید انجام دهد.

5. توسعه سیستم مدیریت

پس از ممیزی مرحله 1، باید یک سیستم مدیریتی را بر اساس توصیه های ممیز خود ایجاد کنید. سیستم مدیریت مجموعه‌ای از مستندات است که فرآیندهای کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه استاندارد مورد نیاز برای صدور گواهینامه ایزو را برآورده خواهید کرد.

مراجع صادر کننده ایزو ، بسته‌های ابزاری را برای کمک به شما ارائه می‌دهد که این مستندات قالبی هستند که می‌توانید استفاده کنید. شما فقط باید آنها را تغییر دهید تا منعکس کننده رویه های تجاری شما باشند. ارسال مدارک نیز ساده است و روند بسیار آسانی دارد.

6. مرحله 2 ممیزی

هنگامی که مستندات خود را ارسال کردید، یک ممیز بازدید دیگری را انجام می دهد تا ببیند آیا به اهداف تعیین شده در مرحله 1 ممیزی خود دست یافته اید یا خیر. اگر همه چیز درست باشد، گواهینامه به شما اعطا می شود. در غیر این صورت، ممیز شما را از طریق اقدامات لازم برای هدایت شما در مسیر درست راهنمایی می کند. ممیزی دیگری در تاریخ بعدی برنامه ریزی خواهد شد تا مطمئن شود همه چیز درست است.

پس از صدور گواهینامه ISO ، برای اطمینان از بهبود مستمر و رعایت استانداردها، سالانه مورد ممیزی قرار می گیرید.

گواهینامه ISO می تواند به شما کمک کند تا در کسب و کار پیروز شوید، کارایی را بهبود بخشید، شهرت سازمان خود را بهبود بخشید و شما را از رقبای خود متمایز کند. این مراحل را دنبال کنید و به زودی از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

شرکتهای ایزو در تهران
شرکتهای ایزو در تهران و ایران دو دسته میشوندیا IAF هستند ویا غیر IAF . در حالیکه در کشورهای دیگر و درسراسر جهان تنها نوع IAF هستند و درنوع IAF صادر میشوند.

شرکتهای ایزو در تهران

شرکتهای ایزو در تهران و ایران دو دسته میشوند که یا IAF هستند و یا غیر IAF هستند. درحالیکه در کشورهای دیگر و در سراسر جهان تنها نوع IAF هستند و در نوع IAF صادر میگردند. تهران بعنوان شهر پایتخت بیشترین شرکتها را دارد که در زمینه ایزو فعالیت میکنند. البته در دیگر شهرها مراکز صادر کننده ایزو نیز هستند. اما تعدادشان کمتر هست و اکثرا شرکتهای دیگر کشورها نیز از طریق تهران به اخذ ایرو اقدام میکنند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو

شرکتهای ایزو در تهران یا همان مراجع صادر کننده ایزو را به اختصار و اصطلاح CB میگویند. خود این سی بی ها تحت اعتبار AB فعالیت میکنند و اعتبار میگیرند و در نهایت در راسشان یک نهاد بین المللی قرار دارد با عنوان IAF و به گواهینامه ها اعتبار میدهد. اینگونه مدارک ایزو بالاترین سطح اعتبار را دارند و به آنها گواهی IAF ی میگویند. گواهینامه با اعتبار آی ای اف در سطح بین الملل کاربرد دارند و اعتبار جهانی دارند. به همین جهت نیز بابت صادرات بایستی از آن استفاده کرد.

شرکتها چنانچه شرایط مالی و اقتصادی خوبی داشته باشند توصیه بر روی نوع IAF میباشد. حالا گاها پیش میاید شرکتی میخواهد فورا به گواهینامه ایزو برسد و به همین دلیل مجبور میشود از نوع غیر IAF اقدام کند. اما جای نگرانی چیست بعد از اینکه کارشان راه افتاد با پرداخت ما به التفاوت میتوانند گواهی غیر IAF خود را بر روی IAF سوییچ کنند. جهت شناخت شرکتهای ایندست با حضور درون سایت IAF انجمن اعتباردهندگان بین المللی IAF میتوان وارد شد و AB مد نظر را با توجه کشور صادر کننده انتخاب کرد و CB مورد نظر را داخل همین AB مشاهده کرد.

ثبت و صدور گواهینامه ایزو
ثبت و صدور گواهینامه ایزو شامل:
شناخت گواهی ایزو
مراجع معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو
تعیین هدف از اخذ گواهینامه ایزو
مشاوره اخذ گواهینامه ایزو
اقدامات لازم برای صدور گواهینامه ایزو

مراجع معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو

گواهی ایزو توسط مراکزی صادر میگردد که CB نام دارد و مخفف CERTIFICATION BODY  بمعنی موسسه صادر کننده گواهی ایزو هست. همگی CB ها در جهان زیر نظر یک سری موسسه فعالیت میکنند که بدانها AB میگویند که اعتبار دهنده CB هاهستند. AB مخفف ACCREDIT BODY بمعنی موسسه اعتبار دهی است و هر کشور AB مجزا و مخصوص خود را دارد.

ABها همگی زیرمجموعه یک انجمن بین المللی هستند بنام مجموعه IAF که مخفف کلمه INTERNATIONAL ACCREDITATION FORUM بمعنی انجمن اعتبار دهندگان بین المللی هست، هستند. این انجمن بابت هر کشور AB بخصوص و متفاوتی را دارد. در ایران NACI تنهاAB  تعریف شده همین انجمن هست و تعدادی CB تحت نظارتش فعالیت میکنند.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو غیر IAF

ثبت و صدور گواهی ایزو در ایران در مراکز خصوصی نیز صورت میپذیرد که انها زیر نظر انجمن IAF فعالت ندارند. این گواهی ها از نظر قیمت و زمان بسیار کمتر از گواهیهای ایزو نوع اول هستند و در ایران کاربرد بیشتری دارد.

تعیین هدف از اخذ گواهینامه ایزو

ثبت و صدور گواهی ایزو در مرحله اول نیاز به درک دلیل شخص و یا مجموعه جهت دریافت گواهی ایزو دارد. یعنی اول باید شخص یا مجموعه متوجه و آگاه باشند و بدانند که چرا و به چه دلیلی گواهی ایزو میخواهند. سپس مطابق با آن اهداف در راستای اخذ گواهی ایزو تلاش کنند. دلایل مختلفی بابت اخذ گواهی ایزو وجود دارد که در اینجا چند دلیل مهم آن را بررسی میکنیم. دلیل اخذ گواهی ایزو در کشورهای مختلف متفاوتست. مثلا در ایران بیشتر برای شرکت در مناقصه گواهی ایزو اخذ میگردد. خیلی ها جهت اهداف تبلیغاتی ایزو اخذ میکنند. برخی قصد پیشرفت و ارائه خدمات بهتر به متقاضیان و مشتریان خودرا دارند.

اخذ گواهینامه ایزو جهت شرکت در مناقصه

در ایران کارفرمایان بابت شرکت و یا حتی ثبت نام در مناقصه شرکت کنندگان را ملزم به دریافت و اخذ گواهی ایزو میکنند که برای افزایش سطح مناقصه و پیشرفت بیشتر هستند. مناقصات داخلی ایران یکی از مهمترین دلایل گرفتن ایزو را به خود اختصاص میدهد.

دریافت گواهینامه ایزو برای تبلیغات

دلیل دوم رایج اخذ گواهی ایزو اهداف تبلیغاتی هست. در این دلیل صاحب مجموعه بخاطر تبلیغات از نام و گواهی ایزو استفاده میکنند. لذا به اینصورت اعتبار خود را به رخ رقیبان میکشند و بستر ایمن تری نیز برای مشتریان و یا متقاضیان ایجاد میکنند. این اهداف تبلیغاتی بیشتر بر روی مدیریت خوب و بی نقص در یک مجموعه تاکید میکنند.

مشاوره اخذ گواهینامه ایزو

ثبت و صدور گواهی ایزو در مرحله دوم پس از مشخص شدن دلیل اخذ گواهی ایزو مشاوره اخذ گواهی ایزو ست. بدین منظور بایستی با کارشناسان مهم ایزو مربوط در این زمینه تماس بگیرید. بایستی از راهنمایی آنها استفاده کرد. مشاور مربوطه ایزو بعد از شنیدن دلایل اخذ ایزو توسط مجموعه شما و یا شخص شما بهترین راه را برای اخذ ایزو را به شما پیشنهاد میکند. اگر دلیل شما بخاطر اخذ ایزو صرفا اهداف تبلیغاتی باشد، قطعا به شما ایزو از CB های غیر IAF را پیشنهاد میکنند که هم هزینه کمتری را متحمل میشوید و هم تایم خیلی کوتاهی نیز جهت صدور نیاز دارد.

ایزو سیستم کاران

شرکتها، سازمانها و نهادها و افراد جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو مورد نیاز خودشان همچنین می توانند از یک سری ایزوهای عمومی بهره بگیرند که فارغ از حوزه کاری جهت تمامی مشاغل کاربردی هستند و بسیار ثمر بخش هست و یک سری گواهینامه های ایزو تخصصی را بگیرند که متناسب زمینه فعالیتهای مختلف متفاوت و بسیارند. اگر که در انتخاب نوع گواهینامه ایزو خودتان به کمک نیاز دارید حتماً با مرکز ما، مرکز سیستم کاران _ سازمان مرکزی با تلفن 79165-021 تماس بگیرید. از خدمات مشاوره رایگان و اطلاعات کامل مشاورین متخصص و کارشناسان آگاه و با تجربه ما استفاده نمایید.

کارشناسان ایزو ما در مرکز به طور آنلاین پاسخگوی شما هستند. متقاضیان از کلیه ی مراحل دریافت و اخذ گواهی ایزو از زمان درخواست ایزو تا زمان دریافت اصل گواهی ایزو مطلع میگردند. گواهینامه ایزو اصیل و قابل استعلام توسط مراجع قانونی و اصیل و دولتی و مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران تحت عنوان مرکز تأیید صلاحیت ملی ایران NACI آگاه گردند. اخذ اطلاعات فنی و حقوقی گواهی نامه ایزو و اینکه چگونه ممکنست گواهی ایزو اصلی واقعی را از نوع گواهی نامه ایزو غیر اصیل تشخیص داد را از ما یاد بگیرید.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت‌ها

نحوه اخذ گواهینامه ایزو شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف با انتخاب مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بطور کلی در دو حالت IAF و غیر IAF صورت می‌پذیرد.

منظور از حالت IAF چیست؟
منظور از حالت غیر IAF چیست؟
نحوه اخذ گواهینامه ایزو شرکت‌ها چگونه است؟
نحوه دریافت گواهی ایزو شرکت‌ها چجوری است؟
راه‌ و‌ روش اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟

ISO مخفف کلمات عبارت International Organization for Standardization بمعنای سازمان بین‌المللی استاندارد یا سازمان جهانی استاندارد سازی می‌باشد. ISO با معنای لغوی همسو شدن و یکدست کردن با اهداف سازمان بین‌المللی استاندارد نیز همخوانی دارد. یکپارچگی استانداردهای پراکنده و متفاوت در جهان در رشد اقتصادی تمامی کشورهای دنیا با رعایت عدالت تاثیر یه سزایی ایجاد می‌کند.

سازمان بین المللی استاندارد بعنوان یک سازمان غیر دولتی اما با اعتبار بین المللی از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون در حالت فعالیت است. سازمان ایزو جهت ایجاد کیفیت در محصولات و خدمات و برقراری عدالت میان تمام مصرف کنندگان و تولید کنندگان در جهان قوانین و دستورالعمل‌های جهانی را با نام استانداردهای ایزو تهیه و تدوین نموده است.

ایزو ، ISO ، گواهینامه ایزو ، گواهینامه ISO ، گواهی ایزو ، گواهی ISO برای شرکتها و سازمانها و انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ با اهداف مختلفی اخذ می‌شود. افزایش و ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات، جلب اعتماد و رضایت مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی و حتی صادرات از جمله اهداف برخی مجموعه‌ها می‌باشند.

تبلیغات و برند سازی و بحث اهداف مارکتینگی و انجام بازاریابی بهتر و گسترده‌تر و ورود در مناقصات و کنار زدن رقبا و کسب نام و شهرت از دیگر اهداف برخی سازمانهای خواهان ایزو می‌باشد. اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها با هدف‌ تزئین اتاق کار ریاست و چشم و هم چشمی نیز درخواست می‌شود.

 

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو کدامند؟

سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو در اولین اقدام به دنبال لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو هستند. اما خب با سرچ در گوگل با اسامی سایتهای مختلف مراکز مشاوره ایزو روبرو می‌شوند. لیست معین و مشخصی از شرکت‌های صدور گواهینامه ایزو وجود ندارد. روزانه تعداد شرکت‌هایی که در ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند در حال کاهش و افزایش می‌باشد.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت‌ها بسته به مراکز صادر کننده گواهی ایزو دارد. مراجع یا شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو ، گواهی دهنده ایزو را Certification Body یا اصطلاحاً CB می‌نامند. مراکز مشاوره ایزو رابط بین CB ها و درخواست کنندگان انواع گواهینامه‌های ایزو می‌باشند. البته برخی مراکز مشاوره ایزو با گرفتن تأییدیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مرکزی استاندارد ایران فعالیت ثبت و صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار بین المللی را نیز انجام می‌دهند.

CB ها و شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو بطور کلی در دو سطح اعتباری IAF دار و غیر IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند. CB با اعتبار IAF چگونه مرجعی است؟ مراکز CB تحت اعتبار یک نهاد بالادستی تحت عنوان Accreditation Body که اصطلاحاً AB نامیده می‌شوند اعتبار دهی می‌شوند.

هر کشور تابع استاندارد‌های جهانی ایزو دارای یک AB رسمی و دولتی می‌باشد که با عضویت در انجمن IAF فعالیت می‌کند. IAF مخفف International Accreditation Forum بمعنای انجمن اعتبار دهندگان بین المللی می‌باشد. IAF بزرگترین و معتبرترین نهاد بین المللی وظیفه نظارت و کنترل و مدیریت AB های رسمی و دولتی را برعهده دارد.

 

CB با اعتبار IAF چگونه مرجعی است؟

CB های با اعتبار IAF مراجعی هستند که تحت اعتبار یک AB رسمی و دولتی با عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند. سطح اعتبار گواهینامه‌های ایزو که توسط CB ها و شرکتهای IAF دار صادر می‌شوند بین المللی و اصلی است. اخذ و دریافت گواهینامه ایزو برای شرکتها و سازمانها با CB های معتبر و IAF دار اهداف بین المللی و برون مرزی به آسانی محقق می‌گردد.

 

CB بدون اعتبار IAF چگونه مرجعی است؟

مدت زمان طولانی و هزینه زیاد اخذ و دریافت گواهینامه ایزو توسط شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF عامل شکل گیری شرکت‌هایی ثبت و صدور بدون اعتبار IAF شد. مشکلات اقتصادی برخی از سازمان‌ها و زمان محدود اکثر شرکتها برای ارائه گواهی نامه ایزو به کارفرما CB های بدون اعتبار IAF را ایجاد کرد.

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو و گواهی دهنده ایزو غیر IAF ، CB هایی هستند که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند. شرکتها و سازمانهای خواهان ایزو با اخذ گواهینامه‌های ایزو بدون اعتبار IAF می‌توانند پاسخگوی نیاز و اهداف داخلی باشند.

 

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها توسط CB با اعتبار IAF چگونه است؟

نحوه اخذ و دریافت گواهینامه ایزو با اعتبار IAF با آماده سازی یک سری مدارک آغاز می‌گردد. مدارک لازم جهت گرفتن انواع گواهینامه‌های ایزو برای هر نوع کسب و کار و حرفه‌ای به آسانی تهیه می‌شود. فرم درخواست گواهینامه ایزو ISO و یک سری مستندات فنی اسناد مورد نیاز جهت گرفتن مدارک ایزو هستند.

نامه ثبت نام گواهی نامه ایزو را فرم درخواست گواهینامه ایزو یا Application form نیز می‌نامند. فرم سفارش گواهی نامه ایزو را می‌توانید از سایت‌های معتبر مرکز ما بصورت رایگان دانلود نمایید. همچنین مشاوران و کارشناسان مرکز از طریق واتساپ و تلگرام و یا حتی حضوری فرم ثبت نام گواهینامه ایزو را در اختیار شما قرار می‌دهند. مستندات ایزو‌ نیز شامل دو قسمت می‌شوند.

انواع مستندات عمومی ایزو که شامل حال تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شوند. مستندات تخصصی که متناسب با زمینه فعالیت هر سازمان و هر فعالیتی تهیه می‌شوند. مستندات مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو را بصورت پکیجی با فرمت WORD بصورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

 

تعیین نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو

یکی از مشخصات داخل فرم درخواست گواهینامه ایزو تعیین نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو و تعیین نوع گواهینامه یا گواهینامه‌های ایزو می‌باشد. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF بسیار زیادی هستند که ثبت و صدور گواهی نامه ایزو را انجام می‌دهند. سطح اعتباری مراجع صدور ISO تحت اعتبار IAF یکسان است.

در کشور ایران بغیر از مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو که تحت اعتبار مرکز NACI با عضویت در انجمن IAF فعالیت می‌کنند یکسری نمایندگی‌های مراجع خارجی نیز فعالیت می‌کنند. لیست مراجع صادر کننده گواهینامه ISO ثابت نیست و جهت کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه حضوری یا از طریق سایت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران NACI می‌توانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

 

تعیین نوع گواهینامه ایزو

استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد در دو بخش سیستم‌های مدیریتی و محصولات و خدمات طبقه بندی شدند. استانداردهای سیستم‌های مدیریتی در دو حوزه عمومی و تخصصی تهیه و تدوین گردید. لیست کامل استانداردهای ایزو را از طریق سایت رسمی سازمان بین المللی استاندارد به نشانی WWW.ISO.ORG مشاهده نمایید.

لیست مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو عمومی عبارتند از:

ایزو ۹۰۰۱ گواهی نامه سیستم مدیریت کیفیت

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ گواهی نامه سیستم مدیریت زیست محیطی

ایزو ۴۵۰۰۱ گواهی نامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

اخذ همزمان سه گواهینامه ISO 9001 و ISO 14001 و گواهینامه ایزو 45001 موجب ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه تحت عنوان Integrated Management System که اصطلاحاً IMS خوانده می‌شود می‌گردد.

ویژگی های استانداردهای ISO چیست؟

منشأ استانداردهای ISO در سازمان بین المللی استاندارد است که نام خود را از آن دریافت کرده اند. این سازمان غیر دولتی در 23 فوریه 1947 در ژنو سوئیس تأسیس شد و در بیش از 200 کشور جهان حضور دارد. ماموریت آن ارتقاء استفاده از استانداردهای صنعتی و تجاری در سطح بین المللی است.

در اوایل دهه 1980 ،ISO  کمیته های فنی مختلفی را برای کار بر روی تدوین استانداردهای مشترک که در سراسر جهان پذیرفته شود ، تعیین کرد. نتیجه این کار در سال 1987 منتشر شد. از طریق آنچه بعداً به عنوان سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 شناخته شد ، که اکنون از نظر کیفیت مرجع مطلق است.

از آن زمان ، استانداردهای ISO تدوین گردید. ایزو در مناطق یا گروه های مختلف برای حل طیف وسیعی از مسائل ، از جمله مدیریت کیفیت ، ایمنی و خطرات شغلی  تا محیط زیست و مسئولیت اجتماعی و بسیاری دیگر ، گسترش یافت.

از آنجا که ویژگی های استانداردهای ISO به دلیل منطق کار در سطح جهانی به طور فزاینده ای پیچیده است ، به روز رسانی با زمینه های درمانی جدید به طور مداوم در حال ظهور است که در نهایت استانداردهای جدیدی را ایجاد می کند.

ویژگی های استانداردهای ISO چیست؟
ویژگی های استانداردهای ISO چیست؟ منشأ استانداردهای ISO در سازمان بین المللی استاندارد است که نام خود را از آن دریافت کرده اند

پرکاربردترین استانداردهای ایزو

در حقیقت، برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO به شرح زیر است:

ایزو 14001 : با هدف دستیابی به تولید تجاری با کمترین تأثیر زیست محیطی ممکن است.

گواهینامه ISO 22000 : تمرکز بر تولید مواد غذایی برای تضمین حفظ ایمنی آن دارد.

ISO 26000 : مربوط به مسئولیت اجتماعی هر سازمان مولد است.

ISO 45001 : با هدف تنظیم سیستم های ایمنی و بهداشت شغلی برای کارگران

گواهینامه ISO 50001: با هدف تضمین استفاده کارآمد از انرژی در تولید محصولات و یا خدمات است.

به طور خاص ، سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 با هدف استانداردسازی تولید ، از طریق استفاده از روش کنترل شده ای که کیفیت محصول تولید شده را بدون توجه به کشوری که در آن انجام می شود ، تضمین می کند.

بنابراین ، سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران محصولات و خدمات مفید است.

مزایای استانداردهای ISO برای مشاغل

از نظر فنی ، استانداردهای ISO برای ارائه راهنمایی ، هماهنگی ، ساده سازی و یکسان سازی استانداردها به شرکت ها و سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها ، افزایش اثربخشی و ایجاد استانداردهای مشترک برای محصولات و خدمات بین المللی ایجاد شده است.

با گذشت سالها، ویژگیهای استانداردهای ISO به گونه ای توسعه میابد که امروزه شرکتها و سازمانهایی که تحت این استانداردها گواهی می دهند ، مزایای متفاوتی را در بازار و درون خود شرکت به دست می آورند.

موارد زیر تنها برخی از مزایای بسیاری از استانداردهای ISO است:

عناصر جدیدی را برای یک سازمان به منظور دستیابی و حفظ سطوح بالاتر کیفیت در محصول یا خدمات ارائه شده ارائه دهید.

به لطف پیاده سازی فرآیندهای بهبود مستمر ، به طور قابل ملاحظه ای وظیفه تصمیم گیری را در زمان و محتوا ساده کنید.

کمک به برآوردن نیازهای مشتری که به طور فزاینده ای با استفاده گسترده از اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی تقاضا شده است.

به شرکت ها اجازه دهید هزینه ها را کاهش داده ، سودآوری بیشتری را افزایش داده و بهره وری خود را افزایش دهند ، با حاشیه رقابت بیشتر.

باعث کاهش قابل توجه رد یا نارضایتی از نظر تولید محصولات و خدمات می شود.

افزایش اعتماد به نفس محیط شرکت: مشتریان ، تامین کنندگان ، دوستان و بستگان ؛ و حتی خود کارکنان و مدیران

امکان دسترسی بیشتر و بهتر به گروه های جدید کاربران یا مصرف کنندگان ، مشتریان بزرگ ، مدیریت های مختلف و غیره را ممکن می سازد.

با افزایش مجموع مزایای قبلی ، که ذاتی گواهینامه های ISO است ، حجم تجارت را افزایش دهید.

لازم به ذکر است که ویژگی های استانداردهای ISO اجازه می دهد تا کاربرد آنها بسیار فراتر از حوزه تجاری باشد و حتی به حوزه های متفاوتی مانند ساختارهای دولتی ، سلسله مراتب نظامی و عملکرد تحصیلی دانشگاه ها نیز برسد.

تعریف سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001

ویژگی های استانداردهای ISO یکی از مولفه های گسترده مجموعه استانداردهای ایزو هست. اما این امر به طور خاص با ISO 9001 اتفاق افتاد. زیرا شرایط و اصول آن را مشخص می کند و علاوه بر آن دستورالعمل های کلی آن را نیز ارائه می دهد.

به طور خاص، ISO 9001 ابزارهای مدیریتی را ارائه می دهد که امکان تعریف سیاست ها و اهداف کیفی سازمان ها را فراهم می کند. علاوه بر نظارت و اندازه گیری عملکرد فرایندهای آنها، ویژگی های محصولات آنها را مشخص و پیشرفت مستمر را در سازمان تشویق می کند.

جدیدترین به روزرسانی ISO 9001 در سال 2015 بود و بنابراین با نام  ISO 9001: 2015 شناخته می شود. انتشار و بروزرسانی آن در نتیجه پذیرش اکثریت کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد صورت گرفت.

قبل از اجرا ، هر سیستم مدیریت کیفیت باید با نیازهای شرکت سازگار باشد. برای این منظور ، همان استاندارد ISO 9001 مجموعه ای از دستورالعمل ها را ارائه می دهد که حضور همه عناصر مربوطه را تضمین می کند.

علاوه بر این تعریف سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، جالب است بدانید که شرکت های بیشتری تصمیم به پیاده سازی این استاندارد مدیریت کیفیت می گیرند. صرف نظر از اندازه ، مسیر یا منطقه خاص یک شرکت ، داشتن این گواهینامه می تواند مسیر جدیدی را برای تجارت آنها رقم بزند.

آموزش ISO 9001 – دوره مقدماتی رایگان
آموزش ISO 9001 – دوره مقدماتی رایگان 79165 – 021 آموزش ایزو 9001 بعنوان یکی از مهمترین انواع گواهینامه ایزو نیاز یه آموزش مدیران کلیدی دارد

تاریخچه ایزو 9001

ایزو 9001 اولین بار بوسیله سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو ) و در سال 1987انتشار گردید. نسخه آخر ایزو در سال 2015 انتشار گردید و در این سال ایزو نسبت به سالهای قبلی خود که مورد ویرایش قرار گرفته بود کاملتر و جامعتر شد.

این اقدامات مهمترین اقداماتی بودند که در سال 2015 انجام شد و مورد ویرایش قرار گرفت. قبل از سال 2015 یک بار دیگر در سال 2008 ایزو مورد ویرایش قرار گرفته بود و باوجود ویرایش بر روی ایزو انجام شد باز نقاط ضعفی در خود داشت. اما بهترین و کاملترین ویرایش سال 2015 بودکه روی ایزو انجام گردید و آن را محبوب در میان مشتریان قرار داد.

گواهینامه ایزو9001 راچه کسانی میتوانند استفاده کنند؟

ایزو 9001 برای هر سازمان خصوصی، دولتی، انواع شرکتهای دولتی، خصوصی، موسسه­ های خدماتی و تولیدی کاربرد دارد. استانداردهای ایزو مناسب هست و میتوانند از ایزو استفاده کنند و روند کارشان را با استفاده از برنامه ­های استاندارد ایزو بدانها پیشنهاد میدهد تطبیق دهند. سازمان و شرکت خود را بهینه سازند. نسبت به قبل کارکرد بهتری داشته باشند. کیفیت محصول رابالا ببرند. با تولیدات محصولات با کیفیت مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. به گونه ای که جزء مشتریان دایمی خود شوند و همچنین خودشان را از دیگر رقبا که در هم سطح خود دارند بالا بکشند.

<yoastmark class=

شرایط دریافت ایزو 9001 برای شرکتها

ضوابط و شرایط دریافت ایزو 9001 برای شرکتها شرایط خاصی نمیباشد. مگر اینکه اخذ ایزو 9001 از طریق مراجع iaf صورت گیرد که یک نهاد بین المللی اعتبار دهی متشکل از چندین کشور میباشد. گواهینامه های صادر شده توسط سازمان IAF دارای اعتبار بین المللی واقعی هستند. گواهینامه ایزو 9001 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت بعنوان اساسی ترین انواع استاندارد مطرح است. زمانیکه شرکتها میخواهند جهت مناقصات اقدام کنند ممکن هست کارفرمای مناقصه گزار از آنها درخواست ISO9001 کند.

چنانچه یک شرکت بخواهد با هر نوع فعالیت تنها یک گواهینامه ایزو دریافت کند، پیشنهاد ما دریافت گواهینامه ایزو 9001 میباشد. زیرا که الزامات کیفی تمامی استانداردها را در خودش دارد. شرایط دریافت ایزو 9001 شرایط خاص و ویژه ای نیست. تنها چنانچه سازمان بخواهد از طریق مراجع IAF اقدام نماید. بایستی شرایطی را فراهم کند که ممیز طی کوتاهترین زمان ممیزی را انجام دهد و شرکت به گواهینامه ایزو 9001 برسد.

ضوابط و شرایط اخذ ایزو 9001

شرایط اخذ ایزو 9001 برای شرکتها بنابر نوع برند و اعتبار و قصد شرکت جهت دریافت ISO9001 متفاوت میباشد. چنانچه شرکتی با نیت اخذ ایزو 9001 برای شرکت در مناقصات به اخذ ایزو 9001 اقدام نماید، مسلما بایستی از طریق مراجع IAF اقدام نماید. زیرا که تنها گواهینامه 9001 تحت اعتبار IAF قابلیت صادرات دارد. گاهی نیز پیش میاید که کارفرمای مناقصه گزار بسیار سختگیر میباشد. به همین جهت از یک شرکت جهت شرکت در مناقصات ایزو 9001 تحت اعتبار IAF ( CB مراجع صادر کننده ایزو تحت اعتبار AB اعتبار دهنده CB ودر نهایت IAF نهاد بین المللی اعتبار دهندگان ایزو ) بخواهدکه قطعا بدلیل اینکه از یک سری قوانین تبعیت میکند.

گواهینامه غیر IAF ( CB و همینطور AB ساختگی ایرانیها ) پیاده سازی از اهمیت برخوردار نیست. شرکتها نیازی نیست پباده سازی انجام دهند. عملا نیز بدلیل سختی پیاده سازی شرکتها از این پیاده سازی فراری هستند. اکثر شرکتها بدون پیاده سازی گواهینامه ایزو 9001 را میگیرند.

شرایط اخذ ایزو 9001

شرایط دریافت ایزو 9001 همانند دیگر انواع گواهینامه ایزو میباشد و طی مراحل اخذ ایزو تعریف میگردد. ضمن اینکه جهت دریافت ایزو 9001 شرایطی همچون شرکت ثبت شده معنایی ندارد. همچنین بایستی اشاره کرد که گواهینامه ایزو 9001 جهت اشخاص نیز صادر میگردد و تنها مورد استفاده و نیاز شرکتها نیست.

شرکت بدون داشتن شرایط خاص میتواند براحتی گواهی ایزو9001 بگیرد و در خصوص پیاده سازی همچنین بیان شد که چنانچه جهت دریافت گواهی نامه ایزو برای شرکت از طریق مراجع غیر IAF اقدام بشود شرایط خاص لازم نمیباشد. چون ممیزی در این نوع گواهینامه طی یکی دو مرحله بدون سختگیری آنچنانی صورت میگیرد و در نهایت گواهی ایزو 9001 صادر میگردد.

در خصوص گرفتن گواهینامه ایزو 9001 برای شرکت تحت اعتبار IAF ممیزی طی چندین مرحله و سختگیرانه انجام میشود. انطباقها و عدم انطباقها بررسی میشود، ریسکها مورد ارزیابی قرار میگیرد. باید که ریسکها تبدیل شود به فرصت و انواع ریسکها بررسی شود تا خسارات مالی و جانی به حداقل برسد.

آرم گواهینامه ایزو 9001

آرم گواهینامه ایزو 9001 را اغلب روی محصولات دیدیم و بر روی انواع محصولات با این نشان برخورد کردیم. این بدلیل عمومیت داشتن ایزو 9001 میباشد. ولی اغلب نمیدانیم ایزو 9001 چیست. زمانیکه وارد بازار کار میشویم و شرکتی راه اندازی میکنیم و بنا بر هر دلیلی مثلا مناقصات یا تبلیغات و یا رقابت با رقبای کاری با این نام برخورد میکنیم.

تهیه و طراحی نمونه مستندات ایزو

استاندارد‌های ایزو بعد از انتخاب نوع گواهی ایزو مربوطه باید بصورت واقعی و اصولی در سطح مجموعه خواهان ایزو پیاده سازی بشود. همانطور که گفتیم مستندات عمومی که همان قوانین و الزامات استاندارد‌های ایزو عمومی هستند شامل حال تمامی فرآیندها در تمام کسب و کارها می‌شوند. مستندات تخصصی نیز متناسب با نوع فعالیت و حرفه مجموعه متقاضی ایزو طراحی و اجرا می‌شوند.

خط مشی کیفیت، اهداف کیفیت، نظامنامه کیفیت، فرم‌ها و گزارش‌ها، چارت سازمانی، نمونه روش‌های اجرایی از جمله نمونه مستندات عمومی ایزو هستند. نمونه روش‌های اجرایی کنترل مستندات، نمونه سوابق مدیریت، نمونه روش‌های اجرایی افزایش کیفیت و غیره از دیگر نمونه قوانین و الزامات مشترک در طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو می‌باشند. جهت برداشت رایگان نمونه مستندات بر روی منوی دانلود رایگان مستندات ایزو کلیک بفرمایید.

 

ممیزی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو

ممیزی مستندات ایزو در طی دو مرحله انجام می‌گردد. مرحله اول ممیزی که توسط کارشناس داخلی مجموعه جهت رفع عدم انطباقات صورت می گیرد. مرحله دوم ممیزی که توسط بازرس و سر ممیز مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو انجام می‌شود.  در نهایت گواهینامه ایزو صادر می گردد.

ثبت و صدور گواهی ایزو پایان کار پروژه اخذ نیست و نگهداری از اعتبار مدرک ایزو آخرین و مهم‌ترین مرحله می‌باشد. مدت اعتبار اکثر گواهینامه‌های ایزو سه ساله می‌باشد. اما مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو برای حفظ اعتبار سه سال یک شرط لازم و ضروری بنام ممیزی مراقبتی سالیانه گذاشته‌اند. سازمان‌ها و شرکت‌های دریافت کننده گواهی ایزو باید در طی این مدت سه سال هر سال یک بازرسی مجدد توسط سر ممیز مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام دهند.

ممیزی مراقبتی سالیانه اثبات می‌کند مجموعه دارای مجوز گواهینامه ایزو در کانال درست و صحیح اجرای استاندارد‌های ایزو حرکت می‌کند. مدیران و مسئولان مجموعه‌ها اگر نسبت به انجام ممیزی مراقبتی اقدامی انجام ندهند مدرک ایزویی که دریافت کرده‌اند برایشان باطل می‌شود.

 

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها توسط CB بدون اعتبار IAF چگونه است؟

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها و سازمانها توسط CB بدون اعتبار IAF با نحوه دریافت گواهینامه ایزو توسط CB با اعتبار IAF متفاوت می‌باشد. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF نسبت به طراحی و اجرای واقعی استانداردهای ایزو اجباری ندارند و براحتی و بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری مدرک ایزو را صادر می‌کنند.

سازمان‌های خواهان ایزو غیر IAF فقط کافی است فرم ثبت نام گواهینامه ایزو را دریافت و مشخصاتش را تکمیل نمایند. در نهایت با انتخاب نام و نوع مرجع صدور ایزو و نام گواهینامه ISO ظرف مدت کوتاهی با هزینه کم گواهی نامه ایزو توسط مرجع صدور ایزو غیر IAF صادر می‌شود. مدیران و مسئولان شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند بصورت اختیاری مستندات ایزو را تهیه کنند و توسط یک کارشناس داخلی اجرا و یک ممیزی داخلی انجام دهند.

شرایط نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها با انتخاب نوع مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو متفاوت می‌شود. مشاوره و طراحی و پیاده سازی و انجام ممیزی استانداردهای ایزو از جمله فاکتورهایی هستند که برهزینه و زمان دریافت گواهینامه ایزو تأثیر می‌گذارند.

شرایط اخذ ایزو برای شرکت

شرایط اخذ ایزو برای شرکت ، شرایط دریافت ایزو بابت شرکت ، شرایط گرفتن ایزو جهت شرکت سوالاتی میباشد که برای شرکتها و سازمانها و نهادها پیش میاید. وقتی شرکتها میخوان گواهی ایزو بگیرند باخیلی سوالات مختلف روبرو میشوند و برایشان پیش میاد. مثلا اینکه:

ایزوISO  چیست و گواهی نامه ایزو کاربردش چیه؟

چطور و چگونه ایزو بگیرم؟

شرایط اخذ و دریافت گواهی ایزو شرکتها چگونه است؟

میخوام گواهینامه ISO بگیرم، چگونه و ازکجا شروع کنم؟

گواهینامه ایزو ISO رااز طریق کدام مراکز و نهاد و شرکت و مرجع بگیرم؟

مراجع معتبر صادر کننده گواهی ایزو

مراحل دریافت و اخذ ایزو

مراحل و شرایط و مدارک دریافت و اخذ ایزو

شرایط دریافت و اخذ ایزو

مدارک دریافت و گرفتن و اخذ ایزو

شرایط و مراحل اخذ و دریافت و گرفتن ISO

گواهینامه ایزو جهت صنایع مختلف

گواهی ایزو بابت شرکتهای فعال حوزه نفت و گاز و پتروشیمی

گواهی نامه ISO منباب سازمانها و صنایع فعال تجهیزات پزشکی

استانداردهای شرکتهای پیمانکاری

استانداردهای شرکتهای تولیدی

انواع استاندارد مدارس و آموزشگاهها

گواهینامه های مورد نیاز شرکتهای IT

گواهینامه های مراکز دولتی

انواع گواهینامه مراکز درمانی

چرا و چگونه گواهی ایزو بگیریم؟

اخذ ایزو بابت شرکت درون مناقصات

دریافت ایزو منباب صادرات

اخذ و دریافت ایزو بابت تبلیغات و رقابت درون بازارهای جهانی

کدام ایزو رابرای شرکتم بگیرم؟

چه نوع ایزو به کارم میاد؟

و بسیاری پرسشها و ابهامات دیگرکه شرکتها باهاش درگیرند.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت‌ها
نحوه اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت‌ها و دریافت گواهینامه ایزو معتبر در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها

شرایط دریافت و اخذ گواهی ایزو شرکتها با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد برندهای مختلف ایرانی و ساخته ایرانیها امروزه براحتی بدست میایند و نیاز به شرایط و ضوابط خاص آنچنانی ندارند. همچنین آسان و سریع و فوری و ارزان با توجه نیاز و شرایط سازمان بدست میایند. حتی کمتر از 24 ساعت، کمتر از سه روز، یک هفته و یک ماه. اما نکته اینجاست که این دست گواهی نامه ایزو ISO بابت صادرات بازارهای جهانی کاربرد ندارد و مورد استفاده نیست و جهت صادرات اعتبار ندارد.

اخذ گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF

گروه دیگری از انواع گواهی ایزو هستند که تحت نظر و اعتبار نهاد بین المللی هستند با عنوان IAF هستند. این نوع ایزو جهت صادرات به بازارهای جهانی کاربرد دارد و دارای اعتبار بین المللی هست. اینجا حتما سوال پیش میاد که اصلا IAF یعنی چی؟ غیر IAF چیه؟ جهت توضیحش باید بطور خلاصه گفت مراجع صادر کننده ایزو را اصطلاحا CB مینامند. سی بی ها تحت اعتبار و نظر یک مرجع بالاتر با نام AB مدیریت میشود و اعتبار میگیرند. در نهایت یک نهاد بین المللی با عنوان IAF بر آنها نظارت میکند.

اخذ گواهینامه ایزو با مرکز سیستم کاران

شرایط اخذ ایزو برای شرکت مورد سوال شرکتهای متقاضی اخذ گواهی نامه ایزو میباشد که با آن مواجه میشوند. اغلب جهت کسب اطلاعات و شناخت مراجع و سازمانهای صادر کننده گواهی نامه ایزو شرایط اخذ ایزو مجبورند از طریق فضاهای مجازی و علی الخصوص گوگل جستجو میکنند. آنها با مراکز مشاوره برمیخورند که یکی از این مراکز مشاوره معتبر و باتجربه مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران میباشد. این مرکز با حضور مشاورین باتجربه تمامی خدمات مشاوره را بصورت رایگان در اختیار متقاضیان محترم قرار میدهد.

ایزو اینترنتی

اخذ گواهینامه ایزو از طریق اینترنت راه ساده و پیش پا افتاده ای است که هر کاربر می تواند با یک جستجوی ساده مراجع گوناگونی از صدور گواهینامه ایزو پیدا کند. گواهینامه های ISO9001 ، ISO14001 ، ISO45001 گواهینامه هایی هستند که می توان برای هر گونه زمینه فعالیتی از جمله خدماتی ، رفاهی ، تولیدی و بازرگانی و همچنین ورزشی دریافت کرد.

جستجوی در گوگل بابت دریافت گواهینامه ایزو اینترنتی شاید به ذهن خیلی از کاربران خوشایند نباشد. ولی باید دانست جهت اخذ گواهینامه ایزو کاربران باید خیلی مراقب باشند تا اسیر افراد کلاهبردار نشوند. زیرا برخی از مراجع اصل حقیقت مراجع IAF و غیر IAF را به متقاضی ایزو اعلام نمیکنند. ایزو فیک را به عنوان ایزوی اورجینال اعلام و به متقاضی تحمیل می کنند. متقاضیان مطلع باشند که گواهینامه در سایت WWW.IAF.NU کشور و شرکت صادر کننده ثبت نشود. عملا گواهینامه غیر IAF و فیک تلقی میگردد.

گواهینامه غیر اصل

متاسفانه مراجع اعتباردهنده برخی از مراکز گواهینامه های ساختگی خود را با القاب تاییدیه از سفارت کشورهای اروپا در ایران معتبر می کنند که این امر خلاف محسوب میگردد. بعنوان مثال گواهینامه ایزو 9001 که یک استاندارد پایه بوده و بعنوان مادر همه استانداردها محسوب می گردد. این امر منوط بر این می شود که حتما یک مجموعه باید ابتدا حتما گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کنند. و سپس گواهینامه های ایزو دیگری را اخذ کند. بلکه موسسات ، شرکتها ایزو 9001 را ابتدا دریافت کنند بهتر بود. و به نحوی اصل اخذ استانداردها را رعایت کرده اند.

متقاضیان بدانند که دریافت مدرک ایزو اینترنتی همان راه حل ساده ایست که می توانند مراجع معتبر را پیدا نموده و خیلی ساده بتوانند گواهینامه های ایزو را دریافت کنند. کاربران اخذ گواهینامه ایزو از طریق اینترنت باید آگاه باشند که سایتهای ساختگی بعنوان سایتهای معتبر که برخی هم اعلام می کنند که حتی گواهینامه های غیر IAF صادره از مرکزشان حتی از گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAF بالاتر هست. این حدود اصلا درست نمی باشد. همانطور که در مطالب بالا گفته شدکاربران و متقاضیان باید آگاه باشند و فرق بین این دو را کامل بدانند.

اخذ گواهینامه ISO
اخذ گواهینامه ایزو معتبر و ارزان و فوری در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه از طریق سیستم کاران

اخذ ایزو اینترنتی

ایزو اینترنتی راه سریع و آسان و بدون واسطه می باشد که متقاضیان دریافت گواهی نامه ایزو مراکز معتبر را شناسایی کنند. کاربران بدانند که دلالان اخذ گواهینامه ایزو همیشه بیشتر از مراکز صدور گواهینامه ایزو هستند. بنابراین با درخواست لیست بیمه مرکز مورد نظر با رزومه و یا حتی طلب دریافت فاکتور رسمی باشند. مشخص می شود که شما با یک مرکز با اصالت تماس گرفتید تا اسیر افراد دلال یا واسطه گران نشوید.

این امکان را فراهم می کند تا شما بدون هیچ گونه هزینه ای با چند مرکز یا مراکزی سرچ کلمه ایزو اینترنتی آشنا شوید. تا شما را به یک مرکز اصل و اورجینال برساند. و از همان طریق علاوه بر گواهینامه های ایزو بلکه شما را یک سری از گواهینامه های دیگری آشنا کنند. اخذ آنها در پیشبرد اهداف متقاضیان در سازمان کمک بسزایی می کند.

انواع گواهینامه های ایزو
گواهینامه های ایزو انواع و اقسام متعددی دارند که همگی درون سازمان ایزو تهیه و تدوین می شوند

دریافت انواع گواهینامه های ملی و بین المللی با سیستم کاران

گواهینامه هایی از قبیل صلاحیت ایمنی پیمانکاران ، صلاحیت شرکتهای خدماتی ، مجوز اداره کار ، ISO22000 ، HACCP ، ISO29001 ، ISO10006 ، ISO10002 ، ISO10001 از مراجع تحت اعتبار IAF و غیر IAF را از مرکز ما بخواهید. مرکز سیستم کاران با رزومه ای بسیار طلایی و موثر مفتخر است با اخذ گواهینامه های ایزو بالغ بر سه هزار شرکت در سراسر کشور حتی کشورهای حاشیه جمهوری اسلامی جهت دریافت مدرک ایزو کاربران و متقاضیان اخذ ایزو از طریق اینترنت خدمات چشمگیری ارائه کند.

اخذ گواهینامه های ایزو از مراجع زیر نظر IAF با قیمتهای مختلفی توسط مراکز گوناگون اعلام می شود. زیرا از مراجع با توجه به قدمت و پیشینه و حتی الزامات و سختگیریهایی بابت دریافت گواهینامه از قبل ممیزی را ملاک قیمت گواهی قرار می دهند. بنابراین هستند مراجعی که بدون انجام عملیات ممیزی و فقط با عکس و چند فرم مربوطه گواهینامه را یک ماهه دریافت می کنند.

گواهینامه ISO و چهار مرحله ضروری برای دریافت آن
گواهینامه ISO و چهار مرحله ضروری برای دریافت گواهی ایزو جهت اخذ گواهی ایزو تعریف میگردد که سهولت و سختی آن بسته به نوع مرجع صادر کننده ایزو دارد.

فواید برخورداری از ایزو

1 : باعث می شود که ریسک ها و فرصت ها را شناسایی کنید.

بهترین راه برای مقابله با مسایل کیفیت این است که در وهله ی اول از بروز آنها جلوگیری کنید. برای دستیابی به این هدف ، ISO 9001 (استاندارد مدیریت کیفیت محبوب) از شما می خواهد خطرات احتمالی برای کسب و کار خود را شناسایی کرده و آنها را به روشی ساختار یافته کنترل کنید. این تفکر مبتنی بر ریسک منجر به بروز حوادث ناگهانی کمتر ، برنامه ریزی بهتر ، تصمیم گیری موثرتر و روابط بهتر با تامین کنندگان ، مشتریان و کارکنان می شود.

اگر بشینید و به اشتباهات گذشته ی خود و دیگران فکر کنید ، سعی میکنید که در آینده از بروز مجدد آنها جلوگیری کنید.

در عین حال ، ISO از شما می خواهد که به دنبال فرصت هایی برای کسب و کار خود باشید و نحوه استفاده از آنها را به صورت سازمان یافته در نظر بگیرید.

2 : از بروز مجدد مشکلات جلوگیری کنید.

اغلب کسب و کار ها اشتباهات مشابهی را تکرار می کنند. زیرا سیستمی برای ثبت و تصحیح مشکلات در زمان وقوع ندارند. ISO از شما می خواهد که سوابق دقیقی از مشکلات داشته باشید، دلایل اصلی آنها را جستجو کنید و راه حل های پایدار ارایه دهید. نتیجه ضایعات کمتر ، کیفیت بهتر و هزینه کمتر است.

ضایعات زیادی ناشی از دوباره کاری و محصولات و خدمات معیوب است که می توان از آنها جلوگیری کرد. با داشتن ISO ، شما متوجه می شوید که مشکل چیست و آن را اصلاح می کنید.

3 :باعث می شود تلاش های بازیابی و فروش خود را تقویت کنید.

به عنوان یک سیستم مدیریت کیفیت بین المللی ، کسب گواهینامه ISO از بازاریابی شما حمایت می کند و به افزایش فروش شما کمک می کند. در واقع بسیاری از شرکت های بزرگ از تامین کننده های خود می خواهند که ایزو داشته باشند. اگر می خواهید وارد بازارهای خارجی شوید ، صدور گواهینامه می تواند بسیار مهم باشد.

4 : باعث می شود عملکرد کارکنان خود را بهبود دهید.

روحیه کارمندان زمانی بهبود می یابد که بدانند شما متعهد به حذف ضایعات و تولید محصولات و خدمات با بالاترین کیفیت هستید. ISO همچنین از شما می خواهد وظایفی را تعریف کنید (اینکه چه کسی چه کاری را انجام می دهد) ، شکاف های مهارتی را در کسب و کار خود حفظ کنید و خظ مشی های کیفیت خود را به کارمندان ابلاغ کنید.

وقتی کار ها به صورت سازمان یافته انجام نمی شود ، ما شاهد سردرگمی و تردید زیادی برای کارمندان هستیم. با در دست داشتن ایزو چارجوبی را به کارمندان ارایه می دهید که بتوانند در آن موفق شوند. شما به آنها ابزار ، منابع و آموزش می دهید تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند. وقتی کارها سازماندهی شده باشد، کارکنان خوشحال تر خواهند بود و می خواهند و سعی می کنند که بهتر عمل کنند.

5 : می توانید با دردست داشتن ایزو کنترل خود را بر تجارت خود بهبود بخشید.

ISO از شما می خواهد که کارایی سیستم مدیریت کیفیت خود را نظارت ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید. با انجام این کار ، معیار های عملکردی را ایجاد می کنید که به شما امکان می دهد که کارتان را چقدر خوب انجام می دهید و در کجا جای پیشرفت برای شما وجود دارد. اینها ابزارهای قدرتمندی برای به دست آوردن بینش در مورد کسب و کار شما و تصمیم گیری بهتر هستند.

در دست داشتن ایزو به شما به عنوان یک کارآفرین کمک می کند تا تصویر کاملی را به دست آورید و بگویید : شاید لازم باشد جزییات بیشتری را بررسی کنیم تا بفهمیم باید تلاش های بهبودی خود را در کجا متمرکز کنیم.

علاوه بر ایجاد یک شرکت قوی تر ، کارآمدتر و سازنده تر ، گواهینامه ISO می تواند کسب و کار شما را در زمانی که زمان فروش فرا می رسد برای خریداران جذاب تر کند.

شما تعهد خود را به یک رویکرد مدیریتی موثر و با کیفیت در قلب خود به تامین کنندگان ، مشتریان ، سهامداران و احتمالا شرکتی که می خواهد شما را بخرد نشان می دهید.

درست است که دریافت گواهینامه ISO برای شما مستلزم سرمایه گذاری زمان، پول و تلاش می باشد ولی در عین حال اعتبار بیشتری را نزد مشتریان به شما ارایه می دهد.

هزینه دریافت ایزو چقدر هست؟

هزینه های توسعه و ثبت یک سیستم مدیریتی رسمی بسته به اندازه و پیچیدگی سازمان و فرایند های داخلی شما متفاوت می باشد.

1: هزینه های توسعه : یعنی زمان صرف شده برای مستند سازی و پیاده سازی سیستم مدیریتی خود.

2: آموزش کارکنان برای تهیه اسناد و مدارک لازم و برنامه ریزی و اجرای ممیزی های داخلی نیازمند هزینه هایی مانند زمان و تفکر مدیریتی میباشد.

3: هزینه ثبت نام که شامل انجام ممیزی و ثبت سیستم مدیریت می باشد که این هزینه بستگی به تعداد مکان ها ، محدوده کار، تعداد شیفت ها و غیره شرکت مدیریتی شما دارد.

اما نکته بسیارمهم این است که شما می توانید با استفاده از یک مشاور خارجی همانند تیم سیستم کاران برخی از این هزینه ها را کاهش دهید ، بخصوص که این امر خطر شروع مسیر اشتباه یا از دست دادن الزامات حیاتی استاندارد را برای شما کاهش می دهد.

به عنوان یک دستورالعمل کلی برای ثبت شرکت مدیریتی شما ، معمولا از زمان آغاز به کار تا ثبت نام نهایی یک شرکت مدیریتی ، یک هفته تا سه ماه به طول می انجامد.

بسته به بلوغ سیستم مدیریت موجود شما ، اندازه و پیچیدگی سازمان شما و دامنه ی ثبت نام ، برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت رسمی حداقل 100 دلار هزینه برخواهد داشت ؛ به علاوه هزینه تمدید سالانه که بین 75 تا 100 درصد همان هزینه ی صدور گواهینامه می باشد.

چگونه گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟

قبل از اینکه بتوانید گواهینامه دریافت کنید ، ابتدا باید فرایند های تولید خود را توسعه دهید و مستند سازی کنید. و رویه های صحیح و درست را اجرا کنید. تا اطمینان حاصل کنید که می توانید استانداردهای کیفیت خود را به درستی حفظ کنید.

در اینجا 4 مرحله ی ضروری برای تبدیل به یک کسب و کار دارای گواهینامه ISO برای شما میاورد.

قدم اول : سیستم مدیریت خود را توسعه دهید.

فرایندهای اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید.

فرایند های شرکت را با مشارکت کارکنان مستندسازی کنید.

بررسی، تایید و توزیع اسناد برای کسانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند.

قدم دوم : سیستم خود را پیاده سازی کنید.

اطمینان حاصل کنید که مراحل همانطور که در مستندات شما توضیح دادیم صورت می گیرد.

سیستم های گزارش دهی موثر برای پوشش بازرسی، آزمایش، اقدامات پیشگیرانه، جلسات بررسی مدیریت، نظارت بر اهداف، تکنیک های آماری و غیره را ایجاد کنید.

در صورت امکان از طریق استفاده از اطلاعات قابل اندازه گیری، اثربخشی فرایند های خود را کنترل کنید.

برای بهبود در زمینه های مورد نیاز بررسی و اقدامات لازم را انجام دهید.

قدم سوم : بررسی کنید که سیستم مدیریتی شما حتما در شرکتتان موثر باشد.

تمامی ممیزی ها را انجام دهید و فرایند های لازم را بررسی کنید سپس برای انظباق و اثر بخشی سیستم مدیریتی خود مشاهده کنید، با افراد مصاحبه کنید و به سوابق نمونه نگاه کنید.

نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت مجموعه خود را ابتدا شناسایی کنید و سپس طبق فرمهای معین گزارش دهید.

قدم چهارم : سیستم خود را ثبت کنید.

یک سازمان حسابرسی مناسب را برای ثبت نام خارجی خود انتخاب کنید.

مستندات سیستم مدیریت خود را برای بررسی و اطمینان از مطابقت با استاندارد های قابل اجرا ارسال کنید.

برای بررسی توسط ممیزی خارجی مهیا شوید تا تایید شود که الزامات سیستم رعایت میشود و سیستم مدیریتی شما به طور موثر و مفید پیاده سازی میگردد.

 

رومینا کریمی

تدوین و ویراستاری: سرکار خانم دکتر رومینا کریمی

سؤالات رایج درمورد گرفتن گواهی نامه ایزو

صاحبان کلیه سازمانها و انواع کسب‌ و کارها می‌دانند که گرفتن گواهی ایزو ، اخذ و دریافت گواهینامه ایزو و همسو شدن با استانداردهای ایزو بسیار به کارشان رونق می‌بخشد ولی اکثراً نمی‌دانند باید چکار کنند. جهت یافتن پاسخ سؤالاتشان درفضای مجازی گوگل می‌چرخند. سوالات رایج عبارتنداز:

از طریق کدام مرجعی اقدام به اخذ گواهی نامه ایزو کنیم؟

مراجع تحت اعتبار iaf را انتخاب بفرمایید. چون چنین مراجعی بالاترین سطح اعتبار را دارند و مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران نیز هستند.

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟

برای دریافت گواهینامه ایزو با مرکز سیستم کاران به شماره تلفن 79165-021 تماس بگیرید. صفر تا صد اخذ گواهینامه ایزو را به سیستم کاران بسپارید.

از کجا گواهی ISO بگیرم؟

خدمات یک مرکز معتبر و با سابقه درخشان مانند سیستم کاران را استفاده نمایید. اکیدا دریافت مدرک ایزو از طریق افراد و شرکتهای غیر مجاز خودداری بفرمایید. چون ممکنه چنین گواهینامه هایی نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه دچار تخریب وجهه شرکت شما میشود.

چه نوع گواهی نامه ایزو را باید انتخاب کنم؟

با توجه به زمینه فعالیت سازمان خودتون نوع ایزو را انتخاب بفرمایید. استاندرادهای عمومی و تخصصی را که در بالا گفتیم را بخوانید. چنانچه در انتخاب ایزو ها دچار مشکلی شدید با مرکز سیستم کاران تماس بگیرید. مشاوران مرکز بصورت کاملا رایگان شما را راهنمایی می کنند.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو به چه شکل هست؟

مرکز سیستم کاران کار را برای شما راحت کرد. شما کافیست فرم درخواست ایزو را تمیل و ارسال بفرمایید. مابقی کارها را به مرکز سیستم کاران بسپارید. کلیه مستندات را برای شما تهیه و تدوین می کنیم. آموزشهای لازم را به شما و کارکنان شما میدهیم. تمام این خدمات بصورت رایگان هست.

از کجا گواهی‌نامه ایزو بگیریم؟

همیشه از مرجعی گواهینامه ایزو بگیرید که مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. سازمان ملی استاندارد ایران توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران اقدام به ثبت و صدور گواهینامه ایزو میکند.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO و نظرات کاربران:

شهسواری گفت:
گواهینامه ایزو اینترنتی هم ارائه میدین. چقدر عالی که میشه بصورت غیر حضوری هم گواهینامه گرفت. واقعا این یه دغدغه بزرگه برای شرکتهاست و شما حتی واسه اینم یه فکری دارید؟ میشه یه نامه اعلام هزینه هم برام بفرستید؟

خانم تارا پرسید:
هزینه تمدید گواهینامه ایزو اینترنتی چقدره ؟ چقدر زمان می بره تا تمدید ایزو اینترنتی انجام بشه؟

خانم مشیری:
گرفتن انواع گواهی ایزو بدون حضور کارشناس و دریافت و اعمال مستندات آیا باعث راه اندازی پروژه ها می‌شود یا اینکه باید حتما گواهینامه ایزو را بصورت حضوری طی مشاوره با کارشناس و بازدید سر ممیز ها اخذ و دریافت کنیم؟

آقای شاه کرمی:
آقا خیلی ممنون اصلا فکرش را نمی‌کردم بصورت اینترنتی و از راه دور بتونم به این راحتی و مطمئنی گواهینامه ایزو را بگیرم. بخاطر لطف و صبوری و راهنمایی های به جا و کامل مدیریت و کارشناسان این مرکز جا داشت در این سایت مربوطه از شما قدردانی کنم. بسیار مچکرم موفق باشید.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO و نظرات کاربران محترم

محمد پرسید:
هزینه گرفتن گواهینامه ایزو بصورت مجازی با هزینه اخذ گواهینامه ایزو بصورت حضوری متفاوت هست؟ مجموعه کاری و دفتر ما تهران نیست ولی میخواهیم اگر بصورت حضوری هزینه ها کمتر میشه به تهران بیاییم و بصورت مستقیم کارهای اخذ گواهینامه ایزو را انجام دهیم‌.

خنم مجللی گفت:
تشکر ویژه دارم از مشاوران و کارشناسانی که مطالب بسیار مفیدی داخل سایتهای این مرکز بارگذاری کرده اند. بنده مشاور ایزو در اصفهان هستم و همیشه با مطالعه مطالب شما تونستم پروژه ها را به نحو احسن راهنمایی کنم. آیا میتونم در زمینه مشاوره انواع گواهینامه‌های ایزو با شما همکاری داشته باشم.

خانم فاطیما گفت:
در پروژه های ساختمانی که گرفتن گواهینامه ایزو میخوایم داشته باشیم چه نوع گواهینامه هایی پیشنهاد میکنید که بتونیم دریافت کنیم؟

آقای سلامی گفت:
ما یه شرکت پیمانکاری داریم که باید براش گواهی ایزو بگیریم. البته نیاز به یک مشاور ایزو هم داریم که کارکنانمون رو توی یک جلسه توجیهی یه آموزش کلی بده. لطفا یه برآورد هزینه کنید با توجه به همه اینها و یه اعلام قیمت کنید.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO و نظرات کاربران ادامه

خانم نازنین گفت:
سخت گیری ممیزی و بازرسی قوانین اجرای شده ایزو تا چه حد هست؟ بازرسین شرکت‌های ایزو با برندهای بین المللی ایزو از همان کشورهای خارجی هستند یا ایرانی
لطفاً تمام هزینه‌های مربوط به اخذ ایزو را برای بنده ایمیل نمایید.

آقای شروین پرسید:
گواهینامه های ایزویی که صادر میشن میفرمایید ثبت میشن یعنی چی ؟ جای خاصی باید ثبت بشن؟
و اینکه اجرای سیستم مدیریتی چیه که شما در سایت ازش نام بردید؟

مشاور حرفه ای پاسخ داد:
شرایط گرفتن گواهینامه ایزو به عوامل زیادی بستگی دارد.
ازجمله هدف شما از گرفتن گواهینامه ایزو
تعداد گواهینامه ایزو که خواهان درافت آن هستید.
مرجع صدور گواهینامه ایزو یی که انتخاب می کنید.
زمینه فعالیت و دامنه فعالیتی که اختیار کردید.
و خیلی عوامل دیگر..
پیشنهاد میشه که برای کسب اطلاعات کامل با کلرشناسان مرکز مشورت نمایید. کارشناسهای مرکز با توجه تخصص و تجاربشون بهترین گزینه را جلوی پای شما قرار میدهند. نمونه مستندات ایزو رو هم از مرکز رایگان تحویل بگیرید.

آقای محمودی پرسید:
برای گرفتن گواهینامه ایزو چه شرایطی لازم هست؟ شرایط و ضوابط ثبت و صدور گواهینامه ایزو برای همه شرکتها با هر زمینه فعالیتی به یه شکل هست؟

نمایندگی سامسونگ پرسید:
شرایط گرفتن گواهینامه های تخصصی ایزو هم مثل همان گواهینامه های عمومی هست؟ نمونه مستندات گواهینامه تخصصی ایزو ۱۶۹۴۹ را شما بصورت آماده دارید یا باید متناسب با مجموعه طراحی و نگارش بشه؟

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ISO و نظرات کاربران ادامه2

خانم رادان پرسید:
با تشکر از اطلاع رسانی مطالب مفید
همان طور که گفتید مستندات ایزو را بصورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهید یک سوال برای ما ایجاد شد . آیا نمونه مستندات بصورت کلی و با توجه به فعالیت و تولید باید خودمون تغییر بدیم یا اینکه شما نمونه مستندات را متناسب با هر نوع فعالیتی ارائه میدهید؟

مهیار طب پرسید:
گواهینامه های ایزو عمومی و تخصصی ایا بطور همزمان قابلیت صدور و پیاده سازی دارند؟ اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بعنوان استاندارد عمومی و اخذ گواهینامه ایزو ۱۳۴۸۵ بعنوان استاندارد تخصصی با اجرای واقعی قوانین چقدر زمان و هزینه نیاز دارند‍؟

خانم خشابی:
مشاوره ایزو و کارشناسی گواهی نامه ایزو به چه صورت هست؟ ما یک‌ تولیدی تهیه انواع ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف و .. داریم. قصد پیاده سازی و اجرای قوانین ایزوهای مرتبط به شغلمان را داریم تا بغیر از تامین نیاز داخلی صادرات هم داشته باشیم. ممنون از پاسخگوی

آقای راستی پرسید:
راه تشخیص گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF چی هست از کجا مطمئن بشیم سایتی که بعنوان مرجع تحت اعتبار IAF هست معتبر و ساختگی نیست؟ مرکز سیستم کاران ملاقات حضوری را هم دارد ؟

آقای فرمنش پرسید:
خسته نباشید. چرا برای اخذ گواهینامه ایزو یک مرجع صادر کننده نیست؟ و صدور گواهینامه ایزو تخصصی برای چه مشاغل کاری نیازمند میباشد؟

آقای صبوری گفت:
ممنون از مطلب پر بارتون. چقدر دنبال چنین مطلب جامعی بودم. شرکتهای صادر کننده گواهی ایزو واقعا ناشناخته هستند. غالب مردم و کارفرمایان از ماهیت گواهی ایزو و اینکه ایزو به چه کارشون میاد و از کجا میتونن ایزو بگیرن بی اطلاع هستند. سایت شما رو به همه دوستانم معرفی خواهم کرد

با ما در ارتباط باشید…

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن:  79165-021

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. متن کامل و واضح و رسای این مقاله باعث شد پاسخ کلیه سوالاتم در مورد اخذ گواهینامه ایزو را بگیرم. فرم درخواست گواهینامه ایزو را از طریق همین لینک تکمیل و ارسال نمودم. منتظر پاسخگویی و اعلام قیمت جهت انجام کارهای نهایی هشتم. ممنونم .

  2. مراحل تمدید گواهینامه ایزو چگونه است ؟ مجموعه ما به خوبی داره قوانین و الزامات استاندارد های ایزویی که دریافت کردیم را اجرا می‌کنه و اگر امسال ما کارهای تمدید را انجام ندهیم و بگذاریم برای سال آینده که در هزینه ها صرفه جویی کنیم آیا به مشکل بر میخوریم ؟

  3. با کمک شرکت سیستم کاران برای اخذ گواهینامه ایزوهای عمومی 9001 و14001 و 45001 و ایزو تخصصی 29001 نفت و پتروشیمی به صورت اینترنتی اقدام کردیم و ممیزی به آسانی و با موفقیت انجام شد.با تشکر از تیم حرفه ای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo