نمونه فرم شرح وظایف ( شناسنامه شغل )

نمونه فرم شرح وظایف
4.8/5 - (5565 امتیاز)

نمونه فرم شرح وظایف ( شناسنامه شغل )

شرح وظایف سازمانی جهت تشریح نحوه انجام کار افراد و تفکیک وظایف کاری کارکنان تهیه و تنظیم میشود.

مکتوب کردن شرح وظایف به شفاف سازی نحوه انجام کار کمک شایانی مینماید. شاید داشتن شرح وظایفی دقیق و شفاف براساس تمامی فعالیت های افراد در سازمان ،دغدغه مدیران سازمان باشد .

داشتن شرح وظایف مکتوب شده دریک فرم و فرمت واحد نه تنها جهت استخدام افراد مفید بوده بلکه درهنگام محاسبه حقوق و ارزش گذاری عملکرد افراد نیز بکار میآید. چراکه باداشتن شرح وظایف مکتوب شده درحقیقت شرایط احراز فردی مناسب برای پست سازمانی مکتوب میشود و هنگام اعلام نیاز مدیران برای استخدام نیرو و همچنین هنگام مصاحبه شغلی بسیار مفید واقع میشود.

شناسنامه شغل چیست؟

شناسنامه شغل نام دیگر شرح وظایف است. نامگذاری این فرم تحت عناوینی همچون شناسنامه شغل ، شرح وظایف و … خیلی مصطلح هست. مفاد و محتویات فرم شناسنامه شغل نیز مانندمحتویات فرم شرح وظایف است. این دو فرم تحت هر عنوانی که باشد مهم نیست.مهم محتویات و کاربرد اثر بخشی آن هست.

شرح وظایف واحدهای سازمانی

تهیه شرح وظایف متناسب با طبیعت کاری و ساختار سازمانی هر شرکت متفاوت است. شرح وظایف افراد باید بر اساس چارت سازمانی شرکت تنظیم شود. نظربه اینکه چارت سازمانی در سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 فرایندی دیده میشود و واحدی نبوده لذا باید شرح وظایفها نیز فرایندی دیده شود. مثلا ممکن است آقای x درسازمان بطور همزمان دو مسئولیت حسابداری و it راعهده دار باشد اما باید توجه داشت نباید شرح وظایفی برای آقای x نوشته شود و مسئولیتهای حسابداری و it او در فرم شرح وظایف اجماع شود. بلکه باید شرح وظایفی مختص حسابداری و شرح وظایفی مختص it بصورت جداگانه داشته باشیم.

دانلود رایگان فرم شرح وظایف
در فرم شرح وظایف علاوه برشرح وظایف عمومی و شرح وظایف اختصاصی یکسری اطلاعات کاربردی از قبیل رشته تحصیلی ، سابقه کار ، مهارتها و آموزشها نیاز میباشد

نمونه فرم شرح شغل و شرایط احراز شغل

در فرم شرح وظایف علاوه برشرح وظایف عمومی و شرح وظایف اختصاصی یکسری اطلاعات کاربردی از قبیل رشته تحصیلی ، سابقه کار ، مهارتها و آموزشها نیاز میباشد. باید توجه داشت اطلاعات مکتوب ، اطلاعات شرایط احراز شغل است. یعنی باید نوشت مسئول حسابداری چه تحصیلاتی باید داشته باشد نه اینکه فرد شاغل در این پست چه تحصیلاتی دارد یا اینکه فرد مناسب برای این پست باید حداقل چند سال سابقه کاری داشته باشد نه اینکه فرد شاغل در این پست چند سال تجربه دارد. جهت آشنایی با اطلاعات لازم فرم شرح وظایف نمونه ای از فرم شرح وظایف ( شناسنامه شغل ) را در زیر آوردیم.

نمونه فرم شرح وظایف

فرم های شرح وظایف دارای انواع مختلفی هستند. چون هر سازمان و شرکتی متناسب با زمینه فعالیت و کار خود فرمتهای مختلفی ایجاد می کند. طبعا فرم شرح وظایف بایستی یک سری اطلاعات مفیدی باشد. اطلاعاتی که در گام اول مبین تعیین صلاحیت فرد شاغل در مجموعه باشد. در قسمت دوم فرم بایستی شرح وظایف درج گردد. برای همین نمونه فرم شرح وظایف مورد تقاضای خیلی از افراد است. نمونه فرم شرح وظیفه فعلی فقط به عنوان نمونه بوده و کاربران می توانند آن را متناسب با نیاز سازمان خود تغییر دهند.

دانلود رایگان فرم شرح وظایف

خیلی از مشاوران و کارشناسان در حوزه طراحی و تدوین سیستم های مدیریتی بدنبال نمونه فرم شرح وظایف هستند. از این رو با درج دانلود رایگان فرم شرح وظایف در گوگل ، انواع فرم های شرح وظایف را جستجو می کنند. مرکز سیستم کاران نمونه فرم شرح وظایف را در فرمت Word در انتهای مقاله قرار داده است. نمونه فرم شرح وظایف با عناوین مختلفی همچون شناسنامه شغل نیز مطرح می گردد.

فرم شناسنامه شغل
فرمت شناسنامه شغل یا فرمت شرح وظایف هم یکی از فرمتهای ایزو محسوب می گردد. مشاوران و کارشناسان ISO معمولا وابسته به یک فرمت خاص نیستند

شناسنامه شغل – گواهینامه ایزو

شرکتهایی که در حال گرفتن گواهینامه ایزو هستند بیشتر بدنبال فرمتهای ایزو نیز هستند. فرمت شناسنامه شغل یا فرمت شرح وظایف هم یکی از فرمتهای ایزو محسوب می گردد. مشاوران و کارشناسان ISO معمولا وابسته به یک فرمت خاص نیستند. چون متناسب با نیاز هر سازمانی، فرمت فرم شرح وظایف را نیز تغییر می دهند. در مجموع استاندارد ISO برای موضوع شرح وظایف الزامی برای یک فرمت تعریف شده خاص و واحدی ندارد. لذا هر شغلی می تواند با توجه به نیاز شرکت خود تغییرات اثر بخشی را در فرمت شناسنامه شغل اعمال نماید.

شرح وظایف – چارت سازمانی

چارت سازمانی به عنوان یک الزام اولیه برای تعریف شرح وظایف نقش دارد. یعنی هر شرکتی برای تهیه و تدوین شرح وظایف ، مسئولیتها و اختیارات کارکنان ابتدا بایستی چارت سازمانی شرکت را تدوین نماید. شرح وظایف – چارت سازمانی دو موضوع کاملا وابسته به هم هستند. در سایت مرکز سیستم کاران نمونه های مختلفی از چارت سازمانی ارائه گردید و می گردد. همچنین کارشناسان مرکز با شماره تلفن 79165-021 در خدمت شما هستند. از چارت های سازمانی نمونه الگو گیری نمایید.

شرح وظایف – ISO

همانطورکه گفتیم ISO الزامی برای فرمت شرح وظایف ندارد. اما از سوی دیگر الزاماتی را از سازمان می خواهد که ما باید در تهیه شرح وظایف مد نظر قرار دهیم. در متن استاندارد به صراحت از صلاحیت کارکنان صحبت می کند. همچنین در جای دیگری از متن استاندارد ایزو در رابطه با نقش ها، مسئولیتها و اختیارات صحبت می کند. یعنی ما باید این الزامات را در طراحی فرمت شرح وظایف قرار دهیم. از کارشناسان مرکز سیستم کاران نیز در این باره کمک بگیرید. سیستم کاران با چندین دهه سال سابقه درخشان در کنار شماست. از خدمات رایگان مرکز نیز استفاده نمایید.

نمونه فرم شناسنامه شغل
مفاد و محتویات فرم شناسنامه شغل نیز مانندمحتویات فرم شرح وظایف است.

فرمت ایزو شرح وظایف

فرم شرح وظایف به هر شکلی که باشد چنانچه دارای موارد زیر باشد در اصطلاح ایزو یی است.

شماره کد فرم شرح وظایف
رقم بازنگری فرم شرح وظایف
صلاحیتهای لازمه
آموزشهایی که باید دیده باشند.
دوره های آموزشی که باید ببینند.
فرمت شرح وظایف عمومی
شرح وظایف اختصاصی

و سایر اطلاعاتی که سازمان احساس می کند که بایستی در فرمت ایزو شرح وظایف باشد.

لینک دانلود نمونه فرم شرح وظایف ( نمونه فرم شناسنامه شغل )

سازمان مرکزی سیستم کاران به عنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه تمامی مستندات ایزو را به رایگان در اختیار متقاضیان قرار می دهد. جهت دانلود هر کدام از مستندات و دانلود رایگان مستندات ایزو در فرمت Word در پایان مقاله هر روش اجرایی و دستورالعمل روی آن کلیک نمایید. دانلود رایگان نمونه مستندات ایزو را در سایت قرار دادیم. همچنین جهت دانلود رایگان فرم های ایزو ISO می توانید از لینک زیر اقدام نمایید. تنها کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید و نسبت به دانلود فرم مورد نیاز خود اقدام نمایید.

لینک دانلود رایگان نمونه فرم های ایزو ISO

دریافت گواهینامه ایزو

بامادر ارتباط باشید…

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

11 Responses

    1. خب بستگی داره تعداد پرسنل و تعداد کارگاه ها و شرکت صادر کننده ایزو

  1. شرکت ما خیلی وقته دنبال یه نمونه فرم برای تعریف شرح وظایف کارکنان هست. توی گوگل سرچ کردم اولین لینک شما بودید. واقعا شایسته هستید چون لینک دانلود رایگان فرم شناسنامه شغل در فرمت Word رو توی سایتتون گذاشتید. ممنون واقعا

  2. پیاده سازی استاندارد های ایزو که عموما بر مبنای ایزو9001 انجام می گیرد بسته به شرایط سازمان و وسعت و گستردگیش زمان و هزینه خاص خود را دارد. تا سازمان و شرایط سازمان بررسی نشه نمیشه هزینه و زمانی تعیین کرد.

  3. در شرح وظایف کارکنان کارخانه سیمان چه مدارک آموزشی قید شده هست؟ کارگران مجموعه همگی گواهینامه ایمنی و بهداشت شغلی را دارند بغیر از اون چه مدرک دیگری لازم هست تا بتونیم برگه برنده ای جهت حضور در مناقصات را داشته باشیم.

  4. نمونه فرم شرح وظایف را با کمک مشاوران سیستم کاران اجرا کردیم نظم خاصی بر محیط مجموعه حاکم شده و کارها با نظم و سرعت خوبی پیش می‌ره. خیلی ممنون از زحمات و مشاوره های خوبتون.🌹

  5. با گرفتن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کلیه دستور العمل های نمونه فرم شرح وظایف اجرا و طراحی میشوند؟ از کارشناس محترم تقاضا دارم بصورت آنلاین کلیه مراحل و شرایط هزینه ها را برای ما شرح دهند و ارسال نمایند.

  6. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را باید از کدام مراجع بگیریم که راحت بشه نمونه شرح وظایف و چارت سازمانی را دقیق اجرا و پیاده سازی کرد و سر ممیزهای سخت گیری نسبت به الزامات اجرا شده نداشته باشند.

  7. نمونه فرم شرح وظایف (شناسنامه شغل) و شرح وظایف سازمانی جهت تشریح نحوه انجام کار افراد و تفکیک وظایف کاری کارکنان تهیه و تنظیم میشود و برای ایجاد نظم در انجام وظایف سازمانی و دستیابی به اهداف شرکت بسیار موثر میباشد اگر شرکت ها این روش های اجرایی را انجام دهند متوجه تاثیر آن در دراز مدت میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo