گواهینامه ISO 22301

گواهینامه ISO 22301
5/5 - (100 امتیاز)

گواهینامه ISO 22301

گواهینامه ISO 22301 چیست؟ سازمان استاندارد جهانی درسال 2019 میلادی استانداردی را با عنوان سیستم مدیریت تداوم کسب و کار تهیه، تنظیم و تدوین نمود و با نام استاندارد ISO 22301 آن را منتشر کرد. درگیری با یکسری ریسکها و اختلالاتی امروزه از دغدغه های سازمانها و شرکتها در هر حرفه و فعالیتی می‌باشد. این اختلالات و دغدغه ها برای یک سازمان میتواند با اتمام تاریخ مصرفشان بوجود آید. بعضی دیگر نیاز به بروز رسانی مجموعه و سازمانشان پیدا میکنند. چرا که برای پیروزی در دنیای پر رقابت بازارهای داخلی و بین المللی باید بتوانند وجود و اقتدار خود را اثبات کنند.

استاندارد ایزو ۲۲۳۰۱ چیست؟

استاندارد ISO 22301 قوانین و الزاماتی را جهت مداومت و پایدار بودن یک کسب و کار با ارائه سیستم مدیریت تداوم در کسب و کار را ارائه میدهد.سازمانها می‌توانند با رعایت کردن تمام قوانین و دستورالعمل ها ی این استاندارد از تداوم و بقای کسب و کار خود مطمئن شوند. از آنجاییکه استاندارد ISO 9001  بعنوان مادر و مرجع تمام استانداردها می‌باشد. به سازمانها و شرکتها توصیه میشود قبل از دریافت گواهینامه ISO 22301 یا حتی همزمان گواهینامه ISO 9001 را نیز دریافت کنند.

نام کامل این استاندارد به شرح زیر است:

ISO 22301:2019

امنیت و انعطاف پذیری

سیستم های مدیریت تداوم کسب و کار

الزامات

ISO 22301:2019
Security and resilience
Business continuity management systems
Requirements

متغیر بودن تداوم در کسب و کارها بستگی به ریسکها و اختلالاتی هست که در یک سازمان ایجاد میشود. ریسک ها و فرصتها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میشوند. سازمانها با توجه به نوع مکان و منطقه ای که در آن وجود دارند. ریسک ها و فرصت‌هایشان نسبت به منطقه و‌ کشوری که هستند اتفاق می افتد. ریسک ها و اختلال های داخلی و خارجی گاهی اوقات اگر کنترل و مدیریت نشوند. می‌توانند باعث از بین رفتن سازمان میشوند و در اصطلاح مرگ سازمان اتفاق می افتاد.

مزیت استاندارد سیستم مدیریت تداوم کسب و کار

یکی از مزیت‌های استاندارد ISO 22301 به کاربردن و استفاده از ابزارها و راههای مفید و مؤثری است که باعث مراقبت و محافظت کسب و کار سازمان میشود. مزیت دیگر این استاندارد سنجش میزان انحراف سازمان از کسب و کار خود می‌باشد. استاندارد ایزو 22301 تا قبل از اینکه اتفاق ناگواری برای شرکت بیافتد راه نجاتی را برای شرکت تعریف می‌کند.

هنگامی که از مداومت در کسب و‌ کار صحبت میکنیم به معنی این نیست که با اصرار و لجاجت به کسب و کار خود ادامه دهیم. استفاده از استاندارد ISO 22301 باعث میشود مدیران و مسئولان آگاه یک سازمان مجبور شوند تغییرات اساسی و کاربردی را در سازمان خود اعمال کنند. در این صورت بحث مهندسی تغییر در ساز و کار سازمان مربوط به یکی از بندهای استانداردISO 9001  میشود.

استاندارد ISO 22301 جز استانداردهای تازه و نو در حیطه دانش علوم سیستم های مدیریتی نوین می‌باشد و بعنوان یک سیستم پیشرفته مورد نیاز در سازمانها استفاده میگردد.

اخذ گواهینامه ایزو 22301

کارسازی و اخذ گواهینامه ایزو 22301 امروزه تقاضای زیادی ندارد. چون اکثر شرکتها به اجبار کارفرماهای خود بدنبال گواهینامه ISO9001 و سایر ایزو های دیگر می روند. بنابراین کمتر کسی بدنبال اخذ گواهینامه ایزو 22301 برای شرکت خودش هست. از طرفی هنوز مدیران صنایع درک صحیحی از مزایای این استاندارد ندارند. لذا اخذ گواهینامه ایزو 22301 از استقبال کمتری برخوردار است.

اخذ گواهینامه ایزو 22301 اگر هم تقاضایی داشته باشد بواسطه آگاهی معدودی از مدیران صنایع و یا برای تبلیغات است. گواهینامه ایزو22301 مانند سایر گواهی های ایزو ثبت و صدور میگردد. البته هر سی بی هم توانایی ثبت و صدور ایزو22301 را ندارد. اخذ مدرک ISO 22301 را بطور صفر تا صد به مرکز سیستم کاران به شماره تماس 79165-021 واگذار نمایید. مرکز سیستم کاران گواهینامه ایزو 22301 را بصورت معتبر ، قابل استعلام با کد رهگیری در سایت برای شما کارسازی می کند. استاندارد تداوم کسب و کار سطح آمادگی کسب و کار برای حفظ عملکردهای حیاتی پس از یک موقعیت اضطراری یا اختلال است.

استاندارد ISO22301، امنیت و تاب آوری - واژگان و اصطلاحات
استاندارد ISO22301، امنیت و تاب آوری – واژگان و اصطلاحات

شرکت های صادر کننده ایزو 22301

همان مراجعی که سایر گواهینامه های ایزو را صادر میکنند، گواهینامه ایزو 22301 را نیز صادر میکنند. در واقع شرکت های صادر کننده ایزو 22301 همان CB های معمول در بازار صدور ایزو هستند. برخی از آنها ایزو 22301 را با اعتبار IAF صادر میکنند و برخی دیگر بدون اعتبار IAF آنرا صادر میکنند.

لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو 22301 در ایران خیلی زیاد هستند. اما اکثر آنها اعتباری ندارند و گواهینامه ایزو 22301 فیک چاپ میکنند. بواسطه یک کد رهگیری دست ساز در یک سایت خودساز رجیستر می کنند. شناخت مراجع صادر کننده ایزو از اهمیت بالایی برخوردار است. برای شناسایی بهتر این مراجع مقاله تخصصی لیست شرکت های صادر کننده ایزو را مطالعه بفرمایید.

لیست مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو 22301 عملا در یک جای خاصی وجود ندارد. برای دریافت ایزو 22301 معتبر و قابل استعلام از طریق سیستم کاران 79165-021 اقدام نمایید.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو 22301

هر استاندارد ایزویی دارای یک سری الزامات خاص خودش هست. استاندارد ایزو 22301 نیز دارای الزامات و فرایندهای خاص خود هست. الزامات استاندارد ایزو 22301 الزاماتی در خصوص برآورده کردن نیازهای اساسی برای حفظ و تداوم کسب و کار است. شرایط دریافت گواهینامه ایزو 22301 با رعایت این الزامات محیا میگردد. تهیه و تدوین مستندات عمومی و مستندات تخصصی ایزو 22301 را برای سازمان خود انجام دهید. مراحل اخذ ایزو 22301 مانند مراحل دریافت سایر ایزو ها هست.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه ایزو 22301 با تکمیل فرم درخواست ISO22301 شروع میگردد. فرم درخواست ایزو 22301 را از مرکز سیستم کاران تحویل بگیرید و نسبت به تکمیل آن اقدام نمایید. صفر تا صد امور دریافت ایزو 22301 را به سیستم کاران بسپارید.

متن فارسی استاندارد ISO 22301:2019
الزامات مشخص شده در ISO 22301 عمومی هستند و مانند سایر استانداردهای ایزو برای همه سازمانها، صرف نظر از نوع، اندازه و صنعت قابل اجرا میباشند.

ایزو 22301 چیست؟

ISO 22301 استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت تداوم کسب و کار (BCMS) است. چارچوبی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا برنامه‌ریزی، ایجاد، پیاده‌سازی، بهره‌برداری، نظارت، بازنگری، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت مستند را برای محافظت در برابر، کاهش احتمال و تضمین بازیابی از حوادث مخرب فراهم کنند.

ISO 22301 استاندارد بین المللی با عنوان امنیت و تاب اوری برای مدیریت تداوم کسب و کار (BCM) است. موضوع امنیت منظور امنیت پایداری یک کسب و کار هست. ایزو 22301 ابزاری عملی برای راه اندازی و مدیریت یک سیستم مدیریت تداوم کسب و کار موثر ایجاد می کند. هدف آن محافظت از یک سازمان در برابر طیف وسیعی از تهدیدها و اختلالات بالقوه است.

این استاندارد برای سازمان ها برای افزایش انعطاف پذیری خود در برابر اختلالات پیش بینی نشده مختلف و تضمین تداوم عملیات و خدمات بسیار مهم است. این به شناسایی خطرات، آماده شدن برای شرایط اضطراری و بهبود زمان بهبودی کمک می کند. مزایای ISO 22301 شامل موارد زیر هست.

تاب آوری سازمانی را افزایش می دهد.

فرآیندهای مدیریت ریسک را بهبود می بخشد.

پاسخ سیستماتیک به بحران ها را تضمین می کند.

اعتماد را در بین ذینفعان افزایش می دهد.

ایزو می تواند با سایر استانداردهای مدیریت ISO ادغام گردد و رویکردی جامع برای انعطاف پذیری سازمانی ارائه دهد.

الزامات ایزو 22301

استاندارد مدیریت تداوم کسب و کار ISO 22301 به سازمان ها در شناسایی و اولویت بندی تهدیدها کمک می کند. الزامات ایزو 22301 به آنها اجازه می دهد تا سیستم مدیریت تداوم کسب و کار خود را به طور موثر پیاده سازی کنند تا بتوانند با کمترین اختلال در کسب و کار به حوادث واکنش نشان دهند و از پس آن برآیند.

در دنیایی که حملات سایبری، نقض داده‌ها و بلایای طبیعی می‌تواند تداوم کسب‌وکار را مختل کند، سازمان‌ها و کسب‌وکارها باید سیستم مدیریت تداوم کسب‌وکار خود (BCMS) را پیاده‌سازی، حفظ و اصلاح کنند. گواهینامه ISO 22301 مدیریت تداوم آنها تضمین می کند که آنها این کار را انجام می دهند. ISO 22301 به سازمان ها کمک می کند تا تهدیدات را شناسایی و اولویت بندی کنند.

مطالعات نشان داده است که تقریباً از هر 5 سازمان، 1 سازمان هر ساله دچار اختلالات قابل توجهی در کسب و کار می شود. بنابراین، سازمانی استوار و تاب‌آور سازمانی است که می‌تواند با زمان تغییر کند، درکی از آسیب‌پذیری‌های خود داشته باشد و برنامه‌هایی برای کاهش ریسک و همچنین پاسخگویی در صورت نیاز داشته باشد. انطباق یا صدور گواهینامه ISO 22301 مدیریت تداوم کسب و کار به سازمان شما اجازه می دهد تا به تمام موارد فوق به شیوه ای ساده و ساختار یافته دست یابد. برای اطلاع از الزامات استاندارد ایزو 22301 متن فارسی استاندارد ISO 22301:2019 را بخوانید.

مدیریت تداوم کسب و کار

اگر شرکت شما تحت تاثیر یک فاجعه یا بحران قرار می گرفت، آیا کسب و کار شما می توانست ادامه یابد؟ هنگامی که حوادث و بلایای طبیعی رخ می دهد، زمان کمی برای آماده سازی ساختار واکنش وجود دارد. به ویژه زمانی که افراد کلیدی، فرآیندها، شبکه ها، زیرساخت ها و سایر خدمات ضروری مختل می شوند.

بحران، ریسک و فاجعه حد و مرزی ندارد. این می تواند بر تداوم کسب و کار شما در داخل و خارج تأثیر بگذارد و بر مشتریان و زنجیره تأمین شما نیز تأثیر بگذارد. چه یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باشید، می توانید با تأثیرگذاری روبرو شوید. هدف اصلی مدیریت تداوم کسب و کار کاهش احتمال تهدیدات و تضمین واکنش شرکت به اختلالات قابل توجهی است که می تواند آینده آن را به خطر بیندازد. مدیریت تداوم کسب و کار مربوط به رهبری مسئول و موثر است. 

ایزو 22301 باید پایه ای برای توسعه انعطاف پذیری در برابر حوادث و همچنین توانایی پاسخگویی موفقیت آمیز، حفاظت از منافع سهامداران کلیدی، شهرت و عملیات ارزش آفرین شرکت شما فراهم کند. یک استراتژی تداوم کسب و کار با یک سیستم مدیریت مستند باید تضمین کند که کارگران به نقش ها و مسئولیت های خود توجه دارند. در صورت وقوع غیرمنتظره، ضروری است که بتوانیم خود را با فرآیندهای تعیین شده و رویه های تایید شده سازگار کنیم.

بنر ایزو

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران با بهترین و برجسته ترین مشاوران و‌ کارشناسان مجرب و حرفه ای در خدمت شماست. این مرکز در حوزه آموزش انواع استانداردهای ایزو و مشاوره و پیاده سازی انواع سیستم های مدیریتی بهترین خدمات را ارائه می دهد.

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

7 Responses

  1. گواهینامه های ایز انواع مختلفی دارند مثل همین گواهینامه ISO 22301 و ممکن است گیج کننده بنظر برسند اما هرکدام استفاده مشخصی دارند گواهینامه ایزو 26000 قوانین و الزاماتی را جهت مداومت و پایدار بودن یک کسب و کار با ارائه سیستم مدیریت تداوم در کسب و کار ارائه می دهد. اگر کسی میخواهد در مورد گواهینامه ایزو اطلاعات کسب کند حتما باید به وب سایت سیستم کاران مراجعه کند چون خیلی دقیق و کامل توضیحات را گذاشتند.

  2. مطلب وب سایت شما در مورد ایزو 22301 با عنوان سیستم مدیریت تداوم کسب و کار واقعا کامل و مفید بود. این گواهینامه برای همه شرکتها مفید است.استاندارد ISO 22301 قوانین و الزاماتی را جهت مداومت و پایدار بودن یک کسب و کار با ارائه سیستم مدیریت تداوم در کسب و کار را ارائه میدهد.سازمانها می‌توانند با رعایت کردن تمام قوانین و دستورالعمل ها ی این استاندارد از تداوم و بقای کسب و کار خود مطمئن شوند.

  3. مطالب شما در مورد استاندارد ISO 22301 واقعا کامل و مفید بود. من دانشجو هستم و برای تحقیقاتن از مطالب سایت سیستم کاران کمک میگیرم.

  4. گواهینامه گواهینامه ISO 22301 سیستم مدیریت تداوم کسب و کار باعث میشود عواملی که باعث عدم پیشرفت هستند و در تداوم عملکرد شرکتها اختلال ابجاد میکنند شناسایی و حذف شوند. مطلب خیلی مفیدی بود.

  5. گواهینامه ISO 22301 استاندارد بین المللی برای سیستم های مدیریت تداوم کسب و کار (BCMS) است. این استاندارد با برنامه ریزی و نظارت دقیق یک چارچوب برای تداوم کسب و کار ایجاد میکند.

  6. گواهینامه ISO 22301 قوانین و الزاماتی را جهت مداومت و پایدار بودن یک کسب و کار با ارائه سیستم مدیریت تداوم در کسب و کار را ارائه میدهد. البته اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۳۰۱ امروزه تقاضا و کاربرد زیادی ندارد و ایزوهای عمومی بسیار موثرتر هستند.

  7. گواهینامه ISO 22301 امنیت و انعطاف پذیری سیستم های مدیریت تداوم کسب و کار باعث مراقبت و حفاظت از کسب و کار شما میشود و راهکارهایی برای انعطاف در مقابل خطراتی که سازمان را تهدید میکند ارائه میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo