دستورالعمل ایمنی در ریخته گری

دستورالعمل ایمنی در ریخته گری
5/5 - (101 امتیاز)

دستورالعمل ایمنی در ریخته گری

نمونه دستورالعمل ایمنی در ریخته گری از آنجا اهمیت دارد که فرآیند ریخته گری با مواد ذوبی یکی از فرآیندهای پرخطر و مستعد حادثه میباشد. طبق آمار، سوختگی ناشی از تماس مواد ذوبی و همچنین تماس گازهای پرخطر بالاترین ریسکهای شناسایی شده در این فرآیند است. این دستورالعمل یکی از دستورالعملهای روش اجرایی کنترل عملیات هست. کارشناسان HSE باید توجه کنن که اپراتورها و کارگران در تماس با ادوات و تجهیزات ریخته گری بدون آموزش های ایمنی مشغول به کار نشوند. رعایت نکات ایمنی در ریخته گری از الزامات اولیه در کارگاه ها و واحدهای ریخته گری می باشد.

روش اجرایی HSE در ریخته گری بعنوان یکی از اسناد مهم در طراحی و پیاده سازی HSE تلقی می گردد. مسئولین ایمنی بایستی با بکارگیری سوپروایزرها و یا تجهیزات و دوربین های مدار بسته فعالیت کارکنان در این واحد را مدام مانیتور کنند. چنانچه عدم انطباقی که باعث بروز موارد ناایمن می شود را کشف و برطرف نمایند.

آیین نامه ایمنی در ریخته گری

آیین نامه ایمنی در ریخته گری عنوانی هست که برخی از کارشناسان HSE به جای دستورالعمل ایمنی در ریخته گری به کار میبرند. ماهیت هر دو سند یکی است و مفهوم آن سندی جهت رعایت نکات ایمنی در ریخته گری است.

مرکز سیستم کاران در راستای توسعه فرهنگ ایمنی در سطح جامعه صنعتی اقدام به انتشار مستندات HSE میکند. دانلود رایگان نمونه دستورالعمل HSE در ریخته گری با فرمت WORD در انتهای مقاله موجود می باشد. همچنین جهت رویت لیست کامل مستندات HSE می توانید بر روی منوی دانلود رایگان مستندات ایزو کلیک نمایید.

1-  هدف :

هدف از تهیه اين دستورالعمل رعایت اصول ایمنی و ایجاد محیطی ایمن و مناسب در حین انجام عملیات ریخته گری برای کلیه افرادی که مبادرت به انجام این کار می نمایند، می باشد.

2- دامنه كاربرد :

دستورالعمل حاضر در کلیه کارگاه هایی که عملیات ریخته گری دارند، کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

نظارت: واحد HSE

اجرا: کلیه پرسنلی که در عملیات ریخته گری فعالیت دارند.

4- شرح :

ریخته‌گری اصولا عبارت است از تغییر شکل آلیاژها و فلزات در نتیجه‌ی فرآیند ذوب و ریخته شدن در قالب ‏مورد نظر و نهایتا انجماد آنها است.‏

با توجه به اینکه در عملیات ریخته‌گری، تمامی عملیات ریختن مواد اولیه به داخل کوره و نیز خروج مواد مذاب ‏و ربختن آنها در داخل قالب، توسط نیروی کارگر صورت میگیرد، لذا ضروری است که نکات ایمنی در خصوص ‏هریک از موارد مذبور، دقیقاً و عیناً مورد اجرا گذاشته شود. در همین راستا، ویژگی‌های اساسی کوره ذوب را ‏به شرح زیر معرفی می‌کند:‏

‏1. کوره‌ی ذوب باید مقاومت کافی در مقابل حرارت و نقطه‌ی ذوب فلزات را داشته باشد.

‏2. کوره‌ی ذوب باید از مقاومت کافی در مقابل ضربه برخوردار باشد.

‏3. طراحی فرم و شکل کوره‌ی ذوب باید اصولی و اساسی باشد.

ادامه hse در ریخته گری

از طرفی با توجه به اینکه در کوره‌های ذوب هم‌سطح، احتمال سقوط کارگران به داخل آن وجود دارد،‌ شایسته ‏است اولاً اطراف کوره به ارتفاع معین نسبت به کف کارگاه، بالاتر در نظر گرفته شود و ثانیاً برای سهولت و ‏برداشتن مواد مذاب ضروری است که در جداره‌های کوره، شیارهایی ایجاد شود و چنانچه این امر مقدور و ‏امکان‌پذیر نباشد، باید کوره را به درب حفاظتی مجهز کرد.

از طرف دیگر، چنانچه مواد اولیه‌ی مورد استفاده در ‏ریخته‌گری، در فضای باز ریخته شوند، هنگام ریختن مواد به درون کوره ممکن است انفجار صورت پذیرد. برای ‏جلوگیری از این مسئله باید قبل از ورود مواد به کوره، در گرم خانه رطوبت‌گیری لازم به عمل آمده و سپس به ‏داخل کوره هدایت شود.‏

به علاوه قبل از هدایت مواد اولیه برای ذوب در کوره باید نکات ایمنی زیر را رعایت کرد:‏

‏1. مواد اولیه به‌طور منظم و به‌گونه‌ای انبار شود که احتمال ریزش نداشته باشد.

‏2. چنانچه بعضی از قطعات مواد اولیه، واجد مواد آتش‌زا هستند و درجه‌ی اشتعال بسیار بالایی دارند، ‏جداسازی گردیده و به‌هیچ‌وجه قبل از جداسازی، مورد استفاده قرار نگیرند.

‏3. رطوبت مواد خیس و مرطوب باید قبل از ورود به کوره‌ی ذوب گرفته شود.‏

 

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

 

6- مدارک پیوست  :

 ندارد.

بنر ایزو

حوادث ریخته گری

ریخته گری یکی از صنایع پرخطر محسوب میشود. اگر موارد ایمنی حین کار رعایت نشود ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای کارگران و حتی کارفرمایان به وجود بیاید. چند نمونه از حوادث ریخته گری با بیشترین آمار وقوع در زیر به آن اشاره شده است:

سوختگی در اثر پاشیده شدن مواد مذاب روی صورت یا دست و پای کارگران

مسمومیت ناشی از استنشاق گازهای سمی حاصل از ذوب مواد

سقوط اشیاء و اجسام سنگین روی افراد در هنگام جابجایی

انفجار و آتش سوزی بر اثر تجمع گازهایی مثل CO2 و متان و ..

بیماریهای مفصلی ناشی از محیط تاریک کارگاه و نبود اکسیژن و رطوبت کافی

عوامل زیان آور ریخته گری

قطعات تولید شده توسط کارگران در ریخته گری فلز در انواع محصولات از جمله اتومبیل، قطار، کامیون، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و اسباب بازی یافت می شود. غالب کالاهای بادوام جهان را از قطعاتی میسازند که با ریخته گری ساخته شده اند.

با این حال، کارگران در ریخته‌گری‌های فلزی با خطرات زیادی در حین کار مواجه هستند. آنها اغلب ناعادلانه به دلیل بی احتیاطی خود به دلیل ایجاد خطرات سرزنش می شوند. با این حال، مطالعات نشان داده است که ابزار، ماشین آلات و تجهیزات و فرآیندهای معیوب باعث بسیاری از حوادث ریخته گری می شود.

گاز گرفتگی و سوختگی از رایجترین خطراتی هست که کارگران ریخته گری را دچار آسیب میکند. پس بکار بردن وسایل ایمنی و رعایت ایمنی طبق دستورالعمل ایمنی در ریخته گری بسیار مهم هست.

مخاطرات ایمنی در ریخته گری

خطرات و مخاطرات ایمنی در ریخته گری حین کار بسیار هستند. در ادامه به مهمترین این خطرات اشاره می کنیم.

یکسری ذرات کوچک و نامرئی هستند مانند آزبست، پنبه و سیلیس، که بسیار خطرناک هستند و بین کیسه های هوایی ریه ها ذخیره می شوند. وقتی این ذرات تنفس میگردند، باعث زخم و ضخیم شدن بافت ها می شوند و در نهایت به قلب فشار وارد می کنند. قرار گرفتن در معرض کریستوبالیت یکی از مخاطرات اصلی کار ریخته گری است.

دودها ذرات کوچک یک ماده هستند که اغلب از فلزات ذوب شده تشکیل میگردند. این دودها وقتی تنفس میشوند ممکنست باعث تب دود گردند. تب دود فلز می تواند یک مشکل واقعی برای فلزات مذاب باشد. تب دود فلز می تواند توسط روی، مس، منیزیم، آلومینیوم، مس، آنتیموان، کادمیوم، آهن و نقره ایجاد گردد.

حین کار بایستی حتما از ماسک مناسب استفاده گردد.

برای ریخته گری روش هایی را انتخاب کنید که مستلزم قرار گرفتن در معرض خطر نیستند.

موارد ایمنی را طوری تنظیم کنید که نتوانید به خودتان صدمه بزنید.

ایمنی را به یک عادت در کار خود تبدیل کنید و وقتی حین کار ایمنی را رعایت کنید کار سختی به نظر نمی آید.

حین کار ریخته گری ضمن استفاده از وسایل و کارهای کم خطرتر، از روشهای کم خطر بهره بگیرید.

هر حادثه ای را بایستی ثبت کنید تا ضمن پیدا کردن راهکار مناسب ، از اتفاق مجدد آن جلوگیری گردد.

ایمنی در قالب سازی

قالب سازی یکی از مهمترین فرآیندهای ریخته گری هست پس ایمنی در قالب سازی بسیار مهم و حیاتی میباشد. موارد ایمنی در قالب سازی را میتوان اینگونه تعریف کرد.

محیطهای کارگاهی قالب سازی بایستی منظم و عاری از گرد و غبار باشد.

بایستی فضای کارگاه قالب سازی در ریخته گری دارای نور کافی باشد.

از تجهیزات ایمنی مناسب که در برابر آتش مقاوم هستند، مصرف نمایند.

در کارگاهها از تهویه عالی و مناسب استفاده گردد.

لباس کار بایستی تمیز باشد و عاری از هر نوع مواد شیمیایی پر خطر که ممکن است باعث آسیبهایی چون آتش گرفتگی هنگام کار میگردد، باشد.

ماشین آلات قالب گیری برای ریخته گری بایستی قبل از کار با آنها از لحاظ سلامت بررسی گردند. همچنین بایستی تمیز باشند.

 HSE در ریخته گری

بهداشت حرفه ای و ایمنی یا HSE در ریخته گری یکی از اصول مهم و اساسی در صنعت ریخته گری می باشد. با رعایت اصول HSE در هر صنعت و شغلی میتوان خطرات و حوادث جانی و مالی را تا چندین برابر کاهش داد. بخصوص در صنعت ریخته گری که آسیب ها و اتفاقات بسیار بیشتر از سایر صنایع تولیدی هست. بنابراین رعایت اصول مهم HSE در ریخته گری برای حفظ ایمنی کارگران و کارفرمایان ضروری میباشد.

بطور مثال یکی از اصول HSE در ریخته گری آماده سازی یک کارگاه با شرایط مناسب هست. کارگاه ریخته گری مناسب باید دارای تجهیزات کامل ایمنی، نور کافی، تهویه مناسب و عاری از هرگونه آلودگی باشد. کارگران در کارگاه ریخته گری باید لباس کار ایمن داشته باشند. باید از ماسک، دستکش، کفش و گوش گیر بکار ببرند.

 

گواهینامه آموزشی ایمنی در ریخته گری

ریخته گری یکی از صنایع پر خطر می باشد. به جهت کاهش خطرات ناشی از کار با مواد مذاب تمامی کارکنان در این حوزه و نیز کارفرمایان باید مباحث ایمنی در ریخته گری را آموزش ببینند. بنابراین ارائه گواهینامه آموزشی ایمنی در ریخته گری یکی از الزامات برای شاغلین در صنعت ریخته گری محسوب می شود. همچنین گواهینامه های آموزشی ایمنی از جمله ایمنی در ریخته گری برای رزومه کارکنان بسیار مفید و کاربردی می باشد. اگر به دنبال آموزش سریع امینی در ریخته گری هستید به نمونه دستورالعمل HSE در ریخته گری در سایت سیستم کاران مراجعه بفرمایید و برای دریافت گواهینامه با مشاورین مرکز تماس بگیرید.

جهت مشاهده لیست دوره های آموزشی مرکز سیستم کاران بر روی منوی مرکز آموزش کلیک نمایید.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بعنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه با سابقه درخشان در خصوص مستند سازی و پیاده سازی فرایندهای سازمان در خدمت شماست.

با ما حرفه ای فعالیت کنید.

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن: 79165-021

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل ایمنی در ریخته گری – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

2 Responses

  1. دستورالعمل ایمنی در ریخته گری رو میخواستم همین وورد شما کارمون رو راه میندازه؟ بخوایم پیاده سازی کنیم شما کمکمون می کنید؟

  2. دستورالعمل ایمنی در ریخته گری رو با کمک سایت شما پیاده سازی کردیم و بهره وری کار خیلی بیشتر شده و حوادث در ریخته گری اتفاق نمی افتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo