روش اجرایی کنترل عملیات

روش اجرایی کنترل عملیات
5/5 - (127 امتیاز)

روش اجرایی کنترل عملیات

کنترل عملیات در حوزه HSE یکی از مهمترین مستندات مورد نیاز هر شرکتی است. در واقع هسته اصلی و مرکزی طراحی، مستندسازی و اجرای سیستم HSE همین کنترل عملیات است. نمونه روش اجرایی کنترل عملیات که در زیر ارائه کردیم فقط یک نمونه جهت الگوبرداری می باشد. چون کنترل عملیات متناسب با زمینه فعالیت هر سازمانی متغیر است.

دستورالعمل کنترل عملیات ، خودش شامل یکسری دستورالعملها، فرمها و گزارشهایی جهت پیشبرد سیستم HSE هست. به عنوان مثال دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری برای هر شرکتی کاربرد ندارد. یا مثلا یک شرکتی که با اشعه ایکس کار می کند بایستی دستورالعمل ایمنی مربوطه را تهیه و تدوین و در فرآیند کنترل عملیات آن را ببینند.

مثال دیگر با توجه به مساله ایمنی روز می توان دستورالعملهای ایمنی و زیست محیطی به روش اجرایی کنترل عملیات اضافه نمود. مانند دستورالعمل ایمنی و مقابله با شیوع ویروس کرونا (covid 19) که می تواند ایمنی سازمان را افزایش دهد.

 

1-  هدف :

جهت حصول اطمینان از تعهد شرکت آن دسته از عملیات و فرآیندهای همراه با ریسکهای شناخته شده که نیاز به اعمال اقدام های کنترلی در مورد آن وجود دارد مشخص نموده است

2- دامنه كاربرد :

دامنه کاربرد این روش اجرایی در ارتباط با کلیه فعالیتهای کارکنان، محصولات و خدمات کلیه واحدها اعم از رسمی و پیمانکار است.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : نماینده مدیریت.
  • اجرا : واحد HSE

4- شرح:

سرپرست HSE بایستی دستورالعمل های کاری برای کنترل ریسک های شناخته شده خود ایجاد نموده و در زمان طرح ریزی دستورالعمل های کاری بایستی شرایط ذیل را مورد توجه قرار دهد.

مدیر واحد در صورت لزوم باید با  ترتیب دادن جلساتی با سرپرست HSE و مسئول خدمات پشتیبانی به منظور حسن اطمینان از اجرای دستورالعمل های کاری ابلاغ شده و نیز تامین پرسنل مورد نیاز بخش HSE، امکانات و تجهیزات ضروری لازم را در جهت برآورده نمودن الزامات مربوطه مورد توجه قرار دهد.

4 – 1- ایجاد و برقراری دستورالعمل های مدون برای پوشش دادن وضعیت هایی که نبود آنها ممکن است منجر به انحراف از خط مشی و اهداف ایمنی و بهداشت و محیط زیست می گردد.

بند 4- 2- مشخص نمودن معیار های عملیاتی دستورالعمل ها.

4- 3 – ایجاد و برقراری دستورالعمل های مرتبط با ریسک های ایمنی وبهداشت شناخته شده مواد، تجهیزات وخدمات خریداری شده ویا مورداستفاده شرکت وابلاغ روش ها و نیازمندی های مرتبط با عرضه کنندگان و تامین کنندگان .

4- 4- ایجاد و برقراری دستورالعمل های کاری برای طراحی محیط کاری، فرآیند، تاسیسات، ماشین آلات، رویه های عملیاتی و سازماندهی کار از جمله انطباق کار با قابلیت های انسانی به منظور حذف یا کاهش ریسک های ایمنی و بهداشت و منشاء آنها.

روش اجرایی کنترل عملیات – سرپرست HSE

سرپرست HSE  بایستی با نظارت بر فعالیت های اجرایی پروژه ها و نیز محیط های کاری و انطباق این فعالیت ها با دستورالعمل های کاری ابلاغ شده اقدامات زیر را انجام دهد.

  1. تهیه گزارش هفتگی مطابق با فرم گزارش هفتگی HSE با کد F-44-00-01 .
  2. بازرسی روزانه از واحدهای عملیاتی و راهنمایی انجام کار بصورت اصولی وگزارش روزانه به مدیریت.
  3. جلوگیری از ادامه کار نا ایمن و گزارش به مدیریت.
  4. نظارت بر انجام کار بر اساس سیستم مجوز کاری Hot/Cold Permit
  5. بازرسی از مواد غذایی و گزارش به مدیریت.
  6. سایر انجام امور بر اساس صلاحدید مقام مافوق.

نکته : کلیه دستورالعمل های کاری، ایمنی وبهداشت ومحیط زیست که مرتبط باروش اجرایی کنترل عملیات هستند در فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر درج گردیده است. این دستورالعمل ها در مقاطع کاری مختلف متناسب با ماهیت کارها و فرایندها و نیازها مستند می گردند. لذا شرکت بایستی متناسب با فعالیت های پر خطر خود اقدام به تهیه و تدوین دستورالعملهای ایمنی نماید.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
1-6 ‌فرم گزارش هفتگی HSE F-44-00-01
2-6 دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی I-44-01
3-6 دستورالعمل ایجاد سیستم اطلاعات مواد مخاطره آمیز در محیط کار I-44-02
4-6 دستورالعمل ایمنی در برق I-44-03
5-6 دستورالعمل ایمنی در نردبان I-44-04
6-6 دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیلها و تجهیزات وابسته I-44-05
7-6 دستورالعمل رعایت HSE عمومی I-44-06
8-6 دستورالعمل مدیریت مواد زائد I-44-07
9-6 دستورالعمل ایمنی کارهای تعمیراتی I-44-08
10-6 دستورالعمل HSE پیمانکاران I-44-09
11-6 دستورالعمل سیستم مجوز کار I-44-10
12-6 دستورالعمل بازدید HSE دوره ای از اصناف و اماکن I-44-11
13-6 دستورالعمل حفاظت از سایت I-44-12
14-6 دستورالعمل رعایت نکات ایمنی در رانندگی I-44-13
15-6 دستورالعمل مبارزه با حشرات و جوندگان I-44-14
16-6 دستورالعمل ایمنی در گودبرداری I-44-15
17-6 دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع I-44-16
18-6 دستورالعمل ایمنی در نصب اسکلت فلزی و بتونی I-44-17
19-6 دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری I-44-18
20-6 دستورالعمل مقابله با حریق و پیشگیری از آن I-44-19
21-6 دستورالعمل ایمنی در انواع جوشکاری I-44-20
22-6 دستورالعمل ایمنی در ریخته گری I-44-21
23-6 دستورالعمل ایمنی در ماشین آلات   I-44-22

 

دریافت گواهینامه ایزو

روش اجرایی کنترل عملیات – گواهینامه HSE

قطعا برای دریافت گواهینامه HSE و یا ایزو 14001 و یا ایزو 45001 نیاز به طراحی و پیاده سازی فرآیند کنترل عملیات هست. عمده وظیفه یک کارشناس HSE ، اجرای دستورالعمل کنترل عملیات می باشد.

اخذ گواهینامه HSE مستلزم طراحی و اجرای دستورالعملهای ایمنی و زیست محیطی متناسب با فعالیت سازمان است. مرکز سیستم کاران در نمونه روش اجرایی کنترل عملیات فوق یکسری دستورالعملهای ایمنی را قرار داد. از بین این اسناد آنچه به درد مجموعه شما می خورد را دانلود نمایید. مابقی مستندات وابسته به روش اجرایی کنترل عملیات را بایستی خودتان تدوین نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدرک HSE بر روی مطلب راهنمای دریافت گواهینامه HSE کلیک نمایید.

دستورالعمل کنترل عملیات – اهداف

هدف از اجرای دستورالعمل کنترل عملیات ، کاهش ریسکهای ایمنی و زیست محیطی هست. یک کارشناس ایمنی متخصص باید به کلیات فرآیند کنترل عملیات مسلط باشد.

تمام فرآیندهای سیستم مدیریت HSE به نوعی پشتیبان گر روش اجرایی کنترل عملیات می باشد. ایجاد یک محیط ایمن و دوستدار محیط زیست ، از اهداف عالی این سند می باشد.

نحوه تدوین روش اجرایی کنترل عملیات

وقتی یک کارشناس HSE وارد سازمانی می شود، ملزم به تدوین روش اجرایی کنترل عملیات هست. کنترل عملیات در واقع کنترل کلیه فرآیندهای سازمانی در چارچوب ایمنی و محیط زیست است. لذا هر جایی که کارشناسان ایمنی احساس خطر می کنند بایستی دستورالعملهای ایمنی و زیست محیطی متناسب با آن تهیه و تدوین گردد.

استفاده از نمودارهای OPC و FPC جهت شناسایی و تحلیل فرآیندها کمک شایانی می کند. جهت کسب اطلاعات در مورد OPC و FPC بر روی مطلب نمودار فرآیند عملیات OPC ( Operation Process Chart ) کلیک نمایید.

کنترل عملیات – آموزش

آموزش رکن اساسی در هر سیستم مدیریتی هست. بخش عمده کنترل عملیات به واسطه اجرای صحیح آموزشهای HSE اجرایی می گردد. تهیه و تدوین انواع دستورالعملها و فرمهای ایمنی بدون اجرای نشستهای آموزشی بلااستفاده خواهد بود.

کارگاههای آموزشی، فرهنگ سازی، آموزش مستمر و اثربخش یک ابزار قوی جهت افزایش راندمان کنترل عملیات هست. جهت کسب دانش در مورد آموزش بر روی گزینه دستورالعمل آموزش کلیک نمایید.

کنترل عملیات – دروس دانشگاهی

متاسفانه اکثر دانشجویان که در حوزه HSE مشغول به تحصیل هستند، تجربه و تخصص کنترل عملیات را یاد نمی گیرند. در سرفصلهای معین توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در مورد کنترل عملیات اشارات زیادی نمی شود.

در رشته های ایمنی ، بهداشت حرفه ای و HSE دانشگاهی از موضوع کنترل عملیات سرسری گذر می کنند، در حالیکه موضوع کنترل عملیات از ارکان اساسی در HSE محسوب می گردد.

پیشنهاد می گردد که دانشگاهها و موسسات عالی که کارشناسان HSE پرورش می دهند، کنترل عملیات را به طور جدی تری تدریس نمایند.

نمونه روش اجرایی کنترل عملیات – مستندات

تهیه و تدوین مستندات مربوط به روش اجرایی کنترل عملیات برای کارشناسان HSE مبتدی کار سختی هست. شما می توانید با کلیک روی دانلود رایگان نمونه مستندات ایزو ، نمونه این مستندات را به صورت رایگان دانلود نمایید.

البته ما سعی کردیم بیشتر مستندات پرکاربرد را در سایتمان قرار دهیم اما همین مستندات می تواند به صورت یک الگوی مناسب برای شما باشد. مرکز سیستم کاران به عنوان یک سازمان عام المنفعه در نشر و توسعه دانش سیستمهای مدیریتی از جمله HSE فعالیت می کند.

 

اخذ گواهینامه HSE-MS سازمان خود را به ما بسپارید.

با ما حرفه ای شوید.

سیستم کاران – سازمان مرکزی

روش اجرایی کنترل عملیات  – ایمنی و بهداشت

روش اجرایی کنترل عملیات تشریح کننده ی کنترلهای ایمنی ، بهداشتی و زیست محیطی بر روی فعالیتهای خطر زای شناسایی شده است. مطابق استاندارد  ISO45001 و ISO14001 سازمان میبایست یک روش اجرایی کنترل عملیات تدوین کند.

در این دستورالعمل باید تمامی دستورالعملهای ایمنی ، بهداشتی و زیست محیطی مرتبط با فرایندهای خطرساز در زیر مجموعه روش اجرایی کنترل عملیات دیده شده باشد.

در استاندارد ISO45001 و ISO14001 در مورد کنترل عملیات بحث شده است. اما در مدل HSE ارائه شده توسط OGP صراحتا بندی با این عنوان وجود ندارد. اما در بند ۵ یعنی ” طرح ریزی ” و در زیر بند آن ۵-۳ ”روشهای اجرایی و دستورالعملهای کاری ”به موضوع کنترل عملیات پرداخته شده است. زیر بند “روشهای اجرایی و دستورالعملهای کاری” در مدل HSE از نظر محتوایی کاملا شبیه همان بند کنترل عملیات استانداردهای ISO45001 و ISO14001 است.

روش اجرایی کنترل عملیات – ایزو 14001 و ایزو 45001

در زیر بند ” روشهای اجرایی و دستورالعملهای کاری ”مدل HSE و همچنین بند ” کنترل عملیات ” استانداردهای ISO45001 و ISO14001 بیان می گردد. فعالیتهایی که نبود روشهای اجرایی و دستورالعملهای مدون میتواند منجر به تخطی از خط مشی ایمنی ، بهداشت و محیط زیست یا الزامات قانونی شود باید شناسایی و برای آنها دستورالعمل یا روش اجرایی تدوین شود. سپس با تعریف معیارهای عملکرد پایش گردند.

در استاندارد ایزو 14001 و ایزو 45001 از تدوین روش صحیح اجرای کار و دیدن موضوعات HSE در آن بعنوان ابزاری برای کنترل استفاده میشد. تدوین دستورالعملهایی مثل ایمنی کارهای تعمیراتی ، ایمنی در بتن ریزی ، ایمنی در جوشکاری و برشکاری جزو این ابزار کنترلی هست.

همچنین ایمنی نردبان ، ایمنی در گود برداری ، ایمنی کار در ارتفاع ، ایمنی داربست ، دستورالعمل ایمنی ورود به فضای بسته ، مدیریت مواد زائد و … نیز جزو این ابزار هست.

اما در استاندارد ISO14001:2015 ایزو ۱۴۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ در بند ” طرح ریزی عملیات و کنترل ” عنوان میشود با در نظر داشتن طیف عملیات و ریسکهای سازمان میتوان روشهای متنوعی از کنترلهای عملیاتی را بکار برد.

در استاندارد ISO14001:2015 روشهای کنترلی جهت کنترل عملیات تنها به تدوین روشها و دستورالعملهای ایمنی محدود نمیشود. بلکه میتوان فرایندها را طوری طراحی کرد تا از خطا جلوگیری شود یا از فناوریهای نوین برای کنترل فرایندها یا عملیات استفاده کرد.

استفاده از افراد ذی صلاح برای کسب اطمینان از نتایج مطلوب و همین طور اجرای فرایندها به نحوی خاص نیز اروشهای کنترل عملیات است.

دانلود رایگان روش اجرایی کنترل عملیات – فرمت Word

 

با ما حرفه ایی شوید
سیستم کاران – سازمان مرکزی
تلفن:  79165-021

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. روش اجرایی کنترل عملیات را میخواستم
    نیازمند یک فرد مشاور هم جهت اجرای قوانین و الزامات مربوطه هم درخواست داریم
    فقط در این مطلب هیچ اشاره ای به هزینه ها و قیمت هت نشده
    چگونه می‌توانیم لیست کامل اطلاعات در مورد هزینه ها و مراجع را بدست آوریم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo