نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع

نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع
5/5 - (2596 امتیاز)

نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع

رعایت نکات ایمنی برای کار در ارتفاع اهمیت خیلی زیادی دارد. حوادث زیادی در انجام کارهای مختلف در ارتفاع رخ می دهد. متاسفانه اکثر این حوادث منجر به فوت و یا نقص عضو شدید می گردد. سقوط افراد از سطوح دارای ارتفاع بیشترین آمار را به خود اختصاص داد. کارشناسان ایمنی و HSE باید توجه زیادی به موضوع کار در ارتفاع کنند. نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع که در زیر ارائه دادیم می تواند یک الگوی مناسب برای شما باشد.

اگر شما بعنوان مدیر ایمنی و یا مدیر HSE در شرکتی مشغول بکار هستید، حتما فعالیتهای در حال انجام در ارتفاع را شدید و دقیق کنترل نمایید. همچنین یک دستورالعمل برای پرسنل شاغل و مجریان کار در ارتفاع تدوین نمایید.

نمونه روش اجرایی ایمنی کار در ارتفاع

روش اجرایی ایمنی کار در ارتفاع موجود در این مطلب فقط یک رویه نمونه است. یعنی بایستی متناسب با موضوع فعالیت شرکت خودتان آن را ویرایش کنید. چنانچه افسر ایمنی و یا افسر HSE یا سوپروایزرها مشاهده کردند که فردی بدون ایمن شدن با تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع در سطح بلندی کار می کند، سریعا باید کار متوقف گردد.

نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع موجود در این مطلب دارای یک فایل Word هم هست که در انتهای مطلب به طور رایگان قابل دانلود است. بنابراین فایل موجود به راحتی قابل ویرایش است.

لطفا پس از مطالعه این سند چنانچه نظر و یا پیشنهادی دارید در انتهای مطلب نظرات و پیشنهادات خود را درج نمایید. همچنین سایر مستندات ما را با کلیک بر روی گزینه دانلود رایکان مستندات ایزو ملاحظه نمایید.

1- هدف :

هدف از تدوین این مستند ارائه اصول و نکاتی جهت فعالیت ایمن در ارتفاع جهت کلیه افرادی که به هر نحو در این زمینه فعالیت می نمایند، می باشد.

2- دامنه کاربرد :

دستورالعمل حاضر در کلیه کارگاه های شرکت که عملیات اجرایی در ارتفاع دارند، کاربرد دارد.

3- مسئولیت ها :

نظارت: واحد HSE

اجرا:  کلیه پرسنل شرکت و پیمانکاران مجری کار در ارتفاع.

4- شرح :

در صورت انجام کار در ارتفاع رعایت موارد زیر الزامیست.

4-1- جهت جلوگیری از سقوط افراد در اطراف و گوشه های نمایان سقف ها و دیوارهای باز، رمپ ها، سکوها، راهروها، راه پله ها، سقف های موقت یا سایر محل های کار و تردد کارگران بایستی نرده استاندارد تعبیه کرد.

4-2- نرده های استاندارد بایستی در مکان هایی که از سطح زمین بیش از ٢ متر ارتفاع دارند نصب گردند.

4-3- ارتفاع نرده استاندارد باید بین ٩٠ تا ١١٠ سانتی متر از سطح کارها باشد. همچنین نرده راه پله نیز باید بین ٧٥ تا ٨٥ سانتی متر باشد.

4-4- ساختمان و اجزای سازه نرده ها باید دارای چنان مقاومتی باشند که بتوانند در مقابل حداقل 100 کیلوگرم فشارها و ضربه وارد در تمام جهات مقاومت نمایند. علاوه بر این نرده بایستی مقاومت لازم را برای مواقعی که در معرض برخورد با وسایل متحرک قرار می گیرد داشته باشد.

4-5- از تیر و سایر اعضای فلزی سازه که دارای اتصال دهنده های برشی بتنی باشند ، نباید به عنوان راه عبور استفاده شود مگر اینکه روی آنها توسط الوار مناسب پوشانده شده باشد.

4-6- استفاده از لوازم حفاظت فردی شامل کفش و کلاه ایمنی مناسب جهت کلیه پرسنل نصاب الزامی است.

4-7- در لبه سطوح شیبدار باید موانع مناسب و کافی جهت جلوگیری از سقوط کارگر و یا ابزار کار پیش بینی شود.

4-8- افرادی که در ارتفاع بیش از دو متر فعالیت می کنند باید از کمربند ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی حفاظت از سقوط طبق دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی استفاده نمایند.

4-9- خرپاها باید بوسیله نگهدارنده بر روی پایه قرار گیرند و پس از نصب مهارهای لازم و اطمینان کامل از پایدار بودن آن از نگهدارنده جدا شوند.

4-10- تدارک جایگاه مناسب کار جهت افرادی که در ارتفاع کارمی کنند الزامی است.

4-11-کلیه افرادی که در ارتفاع کار می کنند ضمن مهارت لازم باید از سلامت جسمانی و روانی کامل برخوردار باشند.

4-12- جهت جلوگیری سقوط ابزار و تجهیزات کار از ارتفاع به پائین باید آنها را به شکل مناسبی نگهداری کرد و از بردن ابزار غیر قابل استفاده در ارتفاع خودداری کرد.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ندارد.

دریافت گواهینامه ایزو

الزامات کار در ارتفاع

ایمنی کار در ارتفاع همواره از مباحث مهم در شرکتهای مرتبط با کار در ارتفاع می باشد. بنابراین الزاماتی که در دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع تعریف می گردند، جنبه حیاتی دارند. از این رو یک کارشناس ایمنی در زمان تدوین این سند بایستی با دقت تمامی شرایط ایمنی کار را در نظر بگیرد.

یکی از الزامات مهم در ایمنی کار در ارتفاع ، استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب است. از جمله تجهیزات ایمنی مناسب کار در ارتفاع می توان به کمربند ایمنی اشاره کرد.

کمربند ایمنی یکی از ایمن ترین و مهمترین ابزاری است که برای هر فرد شاغل در ارتفاع ضرورت دارد. کارکنان بایستی استفاده از کمربند ایمنی را بعنوان یک فرهنگ در وجود خود نهادینه کنند.

آموزش ایمنی کار در ارتفاع

انجام فعالیتهای کاری در سطوح با اختلاف سطح آنقدر مهم است که به عنوان یک سرفصل جداگانه آموزشی می شود. در خیلی از مراکز آموزشی، دوره ایمنی کار در ارتفاع برگزار می گردد. سیستم کاران – واحد آموزشی نیز با برگزاری دوره آموزشی ایمنی کار در ارتفاع ، گواهینامه آموزشی این دوره را اعطا می کند.

گواهینامه آموزشی ایمنی کار در ارتفاع

آموزش ایمنی کار در ارتفاع از جمله آموزشهای مرکز سیستم کاران در حوزه HSE است. برای ملاحظه لیست کامل دوره های آموزشی بر روی لیست دوره های آموزشی کلیک نمایید.

گواهینامه دوره آموزشی ایمنی کار در ارتفاع به فردی تعلق می گیرد که دانش الزامات نکات ایمنی کار در ارتفاع را به طور کامل یاد بگیرد. این گواهینامه بایستی قابل استعلام و قابل رهگیری باشد.

ایمنی کار در ارتفاع – وقوع حوادث

در زمان وقوع حوادث مرتبط با کار در ارتفاع ، فورا با اورژانس شهر خود مثلا اورژانس تهران تماس حاصل نمایید. چون فرد آسیب دیده بایستی تحت شرایط کنترلی مناسب و اصولی جابجا گردد. خونریزی داخلی، شکستگی استخوانها، ضربه مغزی و خیلی موارد دیگر از عوارض سقوط در اختلاف سطحها می باشد. البته همواره بایستی از وقوع حوادث پیشگیری نمود. چون پیشگیری خیلی راحت تر و کم هزینه تر است.

سقوط از ارتفاع – آمار حوادث

سقوط از اختلاف سطوح همیشه بیشترین آمار فوتی و جرحی را دارد. از جمله مواردی که بیشترین سقوطها را به خود اختصاص دادند موارد زیر است.

سقوط از داربست ها

کانالهای و سقوط از لبه کانالها به داخل کانال

لبه های طبقات ساختمان نیمه ساز و سقوط از طبقات ساختمانها

چاله آسانسورها که اطراف آن ایمنی و نوارکشی نشده اند.

سقوط از بالای ماشین آلات و تجهیزات دارای ارتفاع

لبه های پشت بام ناایمنی

سقوط از نردبان های فرسوده و غیر ایمن

درختان بلند و سقوط از بالای آنها

سقوط از پله های ساختمانی

گواهینامه HSE و ایمنی کار در ارتفاع

اخذ گواهینامه HSE شرکتها را وادار به رعایت نکات ایمنی کار در ارتفاع می کند. پس حداقل مزیت دریافت گواهینامه HSE ، رعایت اجباری ایمنی کار در ارتفاع می باشد. استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب در هنگام کار در ارتفاعات از جمله مزایای گواهینامه HSE-MS است. مطالعه دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی می تواند برای این امر به سازمانها کمک شایانی کند. البته گواهینامه HSE بایستی کاملا معتبر و مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع

با دانلود رایگان نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع در وقت و هزینه خود، صرفه جویی کنید. این دستورالعمل معمولا از سری دستورالعملهای مربوط به روش اجرایی کنترل عملیات است.

نمونه روش اجرایی ایمنی کار در ارتفاع را ما به صورت Word قرار دادیم. لذا شما براحتی می توانید آن را به تناسب و شرایط کاری خودتان تغییر دهید. رایگان بودن این سند در راستای نشر و آموزش و فرهنگ سازی HSE در سطح جامعه است. سیستم کاران – سازمان مرکزی 79165-021 با افتخار کلیه مستندات HSE را به طور رایگان در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

اخذ گواهینامه HSE ایمنی کار در ارتفاع

گواهینامه ایمنی کار در ارتفاع فقط یک گواهی آموزشی است. یعنی یک شرکت نمی تواند مدرکی تحت عنوان گواهینامه کار در ارتفاع بگیرد.

اخذ گواهینامه HSE با نام کامل HSE-MS وجاهت فنی و حقوقی دارد. شما نیز میتوانید برای شرکت خودتان گواهینامه HSE بگیرید.

سیستم کاران راهی مطمئن و ارزان و سریع جهت دریافت گواهینامه HSE برای شماست. گواهینامه HSE بایستی حتما از یک نمایندگی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران این مسئولیت را در سازمان استاندارد بر عهده دارد.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. نمونه دستورالعمل ایمنی کار در ارتفاع بسیار مهم هست. واقعا برای شرکتها حائز اهمیت هست. ما خودمون از این ناحیه ضربه خوردیم و یکی از کارگرهامون در اثر سقوط و عدم رعایت ایمنی کار در ارتفاع دچار حادثه ای تلخ شدند که منجر به مرگشون شد.

  2. کار در ارتفاع یکی از پرخطرترین مشاغل است که لازمه ی رعایت دستورالعمل کار در ارتفاع می باشد. که اگر رعایت نشود باعث بروز حوادث جبران ناپذیر یا حتی مرگ می شود.
    ما در زمینه ی طراحی و ساخت نمای ساختمان کار میکنیم، میخواستم بدونم آیا این دستورالعمل در زمینه کاری ما قابل اجرا است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo