نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری

نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری
4.9/5 - (137 امتیاز)

نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری

جوشکاری و برشکاری در اکثر صنایع یک فرایند اجرایی عادی و پر تکرار محسوب می گردد. جوشکارها و برشکارهای زیادی در سطح جامعه مشغول بکار هستند. اما شاید خیلی از آنها با اصول ایمنی مرتبط با کار خود آشنا نباشند. کارشناسان HSE همواره در گوگل دنبال نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری هستند. این سند را جهت الگو برداری و یا استفاده در کارهای خود نیاز دارند.

نمونه روش اجرایی ایمنی در جوشکاری و برشکاری از مستندات تدوینی در نمونه روش اجرایی کنترل عملیات تلقی می گردد.

دانلود رایگان دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری را ما در سایت مرکز قرار دادیم تا شما کاربران بتوانید از آن الگوبرداری کنید. چنانچه نیاز به اعمال تغییرات در آن را دارید، این تغییرات را انجام دهید. ما فایل Word این سند را در پایان مطالب نیز قرار دادیم.

1- هدف :

هدف از تهیه این دستورالعمل رعایت اصول ایمنی و ایجاد محیط و شرایطی مطلوب در عملیات جوشکاری و برشکاری جهت کلیه افرادی که مبادرت به این فعالیت می نمایند ، می باشد.

2- دامنه کاربرد :

دستورالعمل حاضر در کلیه کارگاه های شرکت که عملیات جوشکاری و برشکاری دارند، کاربرد دارد.

3- مسئولیت ها :

نظارت: واحد HSE

اجرا:  کلیه پرسنل شرکت که عملیات جوشکاری و برشکاری دارند.

4- شرح :

4-1- کلیات:

4-1-1- انجام هر گونه عملیات جوشکاری می بایست پس از اخذ مجوز از طرف سرپرست HSE کارگاه و تائید وی آغاز شود.

4-1-2- تمامی جوشکاران و برشکاران ملزم به فعالیت در سطح مجاز تعیین شده طبق گواهینامه اخذ شده می باشند و فعالیت در سطوح دیگر ممنوع می باشد.

4-1-3- جوشکاری در مخازن و موارد مشابه می بایست با  اخذ مجوز کتبی از طرف سرپرست HSE کارگاه و زیر نظر وی انجام شود.لازم بذکراست استفاده از سیستم تهویه مناسب الزامی بوده و یک نفر مراقب می بایست در ورودی مخزن جهت انجام اقدامات اضطراری حضور داشته باشد.

4-1-4- در مجاورت‌ مواد قابل‌ اشتغال‌ و انفجار یا در مكان هایی‌ كه‌ گرد و غبار و بخارات‌ یا گازهای‌ قابل‌ انفجار و اشتعال‌ وجود دارد نباید جوشكاری‌ و برشکاری با دستگاه‌های‌ جوشكاری‌ انجام‌ شود.

4-1-5- اگر در محل‌هایی‌ كه‌ جوشكاری‌ انجام‌ می‌گیرد اشخاص‌ دیگری‌ غیر از جوشكاران‌ نیز مشغول‌ بكار بوده‌ یا عبور و مرور كنند باید از پاروان های‌ ثابت‌ یا قابل‌ حمل‌ مناسبی‌ استفاده‌ شود كه‌ حداقل‌ ارتفاعشان‌ 2 متر باشد.

4-1-6- جدار پاروان های‌ حفاظتی‌ دائم‌ یا موقت‌ كه‌ برای‌ كارهای‌ جوشكاری‌ یا برشکاری‌ مورد استفاده‌ قرار می گیرد باید از یك‌ رنگ‌ سیاه‌ یا خاكستری‌ سیرومات‌ (غیربراق‌) پوشیده‌ شده‌ باشد تا اشعه‌ نورانی‌ مضر را جذب‌ كرده‌ و از انعكاس‌ آنها جلوگیری‌ كند.

4-1-7- قطعات‌ كار با ابعاد كوچك‌ یا متوسط‌ در جوشكاری‌ یا برشکاری‌ باید روی‌ میز كار یا پیش‌خوانی‌ قرار داده‌ شود كه‌ سطح‌ آنها با ورق‌ فلزی‌ پوشیده‌ شده‌ باشد.

4-1-8- جوشكاری‌ یا برش‎ظرف هایی‌ كه‎حاوی‌ مواد قابل‌ اشتعال‌ و انفجار است ممنوع می باشد.

4-1-9- جوشکاری و برشکاری ظروف تحت فشار اکیدا ممنوع است.

4-1-10- درکلیه کارگاه های جوشکاری می بایست سیستم تهویه مناسب با توجه به شرایط محیطی، طراحی  و نصب گردد.

4-1-11- در تمام عملیات جوشکاری باید نظم خاصی وجود داشته باشد و جوشکار و کمک جوشکار ابزار و لوازم را در جایی قرار دهند که باعث ایجاد حادثه نگردد.

4-1-12- اگر جوشکاری و برشکاری بر روی ارتباطات هوایی انجام می شود باید آنها را با اجسام نسوز از قبیل برزنت، پارچه نسوز و یا صفحه آزبستی از قسمت های زیرین مجزا نمود.

4-1-13- اطمینان حاصل کنید که ذرات فلزات مذاب از شکاف ها و سوراخ های کف به طبقات زیرین داخل نمی شود. دریچه ها را با ورق فلزی بپوشانید.

4-1-14- برای جلوگیری از تماس چشم با تشعشعات ماوراء بنفش و مادون قرمز تمامی جوشکاران و کمک جوشکاران می بایست از عینک یا شیلد ایمنی مناسب با توجه به نوع جوشکاری و شدت آن استفاده نمایند.

4-1-15- کلیه جوشکاران و کمک جوشکاران می بایست مجهز به کلاه ایمنی، کفش ایمنی مخصوص با تخت لاستیكی ، لباس کار مناسب، حفاظ صورت، پیش بند و دستکش چرمی باشند.

4-1-16- لباس کار و پیش بند نباید آغشته به روغن و گریس باشد.

4-1-17- ماسک تنفسی جوشکاران با توجه به نوع جوشکاری و فیوم های فلزی تولیدشده طی عملیات جوشکاری و برشکاری انتخاب خواهد شد.

4-1-18- انتخاب و تهیه کلیه تجهیزات حفاظت فردی برای جوشکاران و کمک جوشکاران شرکت و پیمانکاران بر طبق نظر سرپرست HSE کارگاه الزامی است.

4-1-19- شرکت در دوره آموزش ایمنی در جوشکاری و برشکاری برای کلیه جوشکاران و برشکاران شرکت و پیمانکاران الزامی می باشد. مجوز فعالیت جوشکاران در کارگاه منوط به طی دوره آموزشی مذکور خواهد بود.

4-2- جوشكاری‌ و برشکاری اكسی‌ استیلن :‌

4-2-1- كپسول‌های‌ استیلن‌ پر یا خالی‌ نباید در كارگاه‌های‌ جوشكاری‌ یا برشکاری‌ انبار شود. همچنین‌ انبار كردن‌ آنها تواما با كپسول‌های‌ اكسیژن‌ در یك‌ محل فقط‌ زمانی‌ مجاز است‌ كه‌ بوسیله‌ جدارهای‌ مقاوم‌ در مقابل‌ حریق‌ این‌ دو نوع‌ كپسول‌ از یكدیگر مجزا شده‌ باشد.

4-2-2- كپسول‌های‌ استیلن‌ یا اكسیژن می بایست بطور قائم‌ قرارگرفته و بوسیله‌ تسمه‌، طوق‌ یا زنجیر مهار شوند تا خطر افتادن‌ آنها بر روی‌ زمین‌ رفع شود.

4-2-3- كپسول‌ اكسیژن‌ یا كپسول‌ استیلن‌ باید دارای‌ سرپوش‌ حفاظتی‌ برای‌ شیر (کلاهک) باشد تا در هنگام‌ جابجا كردن‌ و یا موقعی‌ كه‌ از آن‌ استفاده‌ نمی‌شود روی‌ شیر كپسول‌ نصب‌ شود.

4-2-4- محل جوشكاری و محل استقرار كپسول های اکسیژن و استیلن باید حداقل 10 متر از یكدیگر فاصله داشته باشند تا از برخورد و رسیدن جرقه به كپسول ها و احتمال انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود. حداکثر طول مجاز شیلنگ های کپسول های اکسیژن و استیلن  از مشعل جوشکاری 20 متر می باشد.

4-2-5- چنانچه شیر خروج استیلن یخ بزند باید با آب گرم یا كیسه شن داغ آنرا گرم و باز كرد و استفاد از هر نوع شعله آتش جهت این منظور ممنوع می باشد.

4-2-6- شیر باز و بسته شدن گاز باید سالم باشد و خوب كار كند و دستگاه تنظیم فشار نیز كار خود را به خوبی انجام دهد.

4-2-7- بطور مرتب باید هفته ای یکبار رگولاتور مورد بازدید قرار گرفته و از سالم بودن سوپاپ و عدم نشتی گاز مطمئن شد.

4-2-8- هرگز نباید بطور ناگهانی شیر كپسول اكسیژن را بطور كامل باز كرد زیرا موجب سوختن شیر تقلیل فشار می شود و منجر به آتش سوزی خواهد شد چون جریان یافتن سریع اكسیژن متراكم ، شیر تقلیل فشار را نیز از كار می اندازد.

4-2-9- هرگز نباید شیر كپسول اكسیژن را روغنكاری و گریس كاری كرد زیرا در صورت آلوده بودن شیر كپسول اكسیژن به روغن به محض باز كردن، انفجاری در شیر تقلیل فشار رخ می دهد.

4-2-10- سوپاپ‌ها – فشارسنجها (مانومتر) یا وسایل‌ تنظیم‌ فشار (رگولاتور)‌کپسول اكسیژن‌ را نباید گریس‌ كاری‌ كرد.

4-2-11- محکم کردن مهره رویی که رگولاتور را به کپسول وصل می کند باید توسط آچار مخصوصی که همیشه نزد جوشکار یا برشکار می باشد انجام گیرد.

4-2-12- هنگام استفاده از کپسول های استیلن، کاربرد چکش و سایر ابزار و وسایل مسی ممنوع می باشد.

4-2-13- کپسول های اکسیژن و استیلن باید هر 3 سال یکبار مورد آزمایش هیدرواستاتیک قرار گرفته و از ایمنی تائید گردند.

4-2-14- استفاده از کپسول های هوا بجای اکسیژن و بالعکس ممنوع می باشد.

4-2-15- تعمیر اجزای مختلف کپسول می بایست توسط افراد صلاحیت دار صورت گیرد.

4-2-16- تخلیه کامل اکسیژن از کپسول ممنوع بوده و باید اکسیژن با فشار بین 2-1 اتمسفر در کپسول باقی بماند.

4-2-17- چنانچه نشتی در کپسول استیلن پیدا شود فورا بایستی سوپاپ اصلی بسته شود. در صورت ادامه نشت، کپسول را به محلی امن و دور از آتش منتقل گردیده و با احتیاط کامل کپسول را خالی نمائید.

4-2-18- اگر کپسول اکسیژن دچار نشتی گردد محل نشت می بایست بطرف جایی که خطر اشتعال وجود ندارد گردانده شود و در صورتی که کپسول پر دیگری در اطراف می باشد باید آن را به محل امن تری منتقل کرد.

4-2-19- هرگز برای بلند کردن و جابجا کردن کپسول ها نباید از ابزاری که به دهانه آن و به شیر، فشارسنج یا رگولاتور بسته شده به عنوان یک دستگیره استفاده کرد.

4-2-20- وقتی برشکاری در فضای بسته انجام می شود باید شرایط ذکر شده در مورد جوشکاری در چنین محل هایی رعایت گشته و به علاوه مخازن اکسیژن و استیلن در بیرون از این محوطه قرارداده شده و فقط شیلنگ ها به داخل برده شود.

4-2-21- شیلنگ های‌ قابل‌ انعطافی‌ كه‌ استیلن‌ و اكسیژن‌ را از كپسول‌ها به‌ مشعل‌ جوشكاری‌ می‌رساند باید دارای‌ رنگهای‌ متفاوت‌ و مشخص‌ بوده‌ و پیچ‌ اتصالات‌ شیلنگ ها دارای‎دنده‌های‌ مختلف ‎باشد تا امکان‌ بستن‎اشتباهی به‌ كپسول‌ها ممكن‌ نشود.

4-2-22- اگر در هنگام کار شیلنگ گاز یا اکسیژن دچار آتش سوزی شود باید بلافاصله شیرهای مربوطه را بست. خم کردن و پاگذاشتن روی شیلنگ های مشتعل برای خاموش کردن آنها ممنوع است.

4-2-23- نباید اجازه داد که شیلنگ ها به روغن و گریس آلوده شوند زیرا این مواد موجب خورده شدن لایه لاستیکی شیلنگ می شوند.

4-2-24- استفاده از شیلنگ های کهنه و سوراخ ممنوع بوده و شیلنگ ها را باید در محل خنکی انبار کرد.

4-2-25- قبل از استفاده از شیلنگ ها جهت اطمینان خاطر آنها را با آب صابون آزمایش نمائید.

4-2-26- هر 5 روز یکبار باید شیلنگ ها را از لحاظ نشت گاز و فرسودگی در محل اتصالات مورد بازدید کامل قرار داد.

4-2-27- اگر شعله در شیلنگ پس بزند باید آن قسمت از شیلنگ را بریده و دور انداخت. زیرا پس زدن شعله باعث ایجاد سوختگی جدار داخل شیلنگ شده و دیر یا زود این سوختگی منجر به مسدود شدن شیلنگ و مشکلات دیگر می شود.

4-2-28- محل اتصالات کپسول به شیلنگ و مشعل را با بست مناسب محکم نمائید. استفاده از سیم های مفتولی جهت این امر اکیدا ممنوع می باشد.

4-2-29- برای روشن كردن مشعل باید همیشه ابتدا به آرامی شیر كپسول اكسیژن را باز كرد و سپس اقدام به بازکردن شیر كپسول استیلن نمود و در موقع خاموش كردن مشعل نیز باید بر عكس عمل كرد یعنی اول شیر كپسول استیلن و بعد شیر كپسول اكسیژن را بست.

4-2-30- از پرتاب كردن و غلطاندن کپسول ها باید خودداری كرد.

4-2-31-كپسول ها را می بایست بطور عمودی و دور از حرارت و نور مستقیم خورشید و اشعه و سرمای شدید انبار كرد.

4-2-32- شیر کپسول ها باید محكم بسته شده و هیچگونه نشتی نداشته باشند و موقع استفاده، شیر باید به آهستگی و خیلی كم باز شود.

4-2-33- شیر كپسو ل های خالی باید بسته شده و كلاهك حفاظتی آنها نصب گردد.

4-2-34- شیر سلیندر همیشه باید با دست، باز و بسته شود و نباید از ابزار و آچار برای باز كردن و بستن آن استفاده نمود.

4-2-35- سلیندرها را نباید با ماشین آلات غیر مطمئن مانند لودر یا جرثقیل های سقفی حمل نمود.

4-2-36- رها کردن مشعل و قرار دادن آن در محل حتی برای مدت کوتاه ممنوع است.

4-2-37- استفاده از کبریت جهت روشن کردن مشعل ممنوع بوده و کاربرد فندک مناسب الزامی است.

4-2-38- هرگز نباید برای روشن کردن مجدد مشعل از فلز گرم شده محل جوشکاری استفاده کرد.

4-2-39- رها کردن مشعل بدون بستن کامل شیرهای اکسیژن و استیلن ممنوع می باشد.

4-2-40- هرگز نباید مشعل در کنار کپسول های اکسیژن و استیلن آویخته شود تا خطر مجاورت شعله با اکسیژن و استیلن بوجود نیاید.

4-2-41- موقع تعویض مشعل باید شیرهای اکسیژن و استیلن از محل تنظیم کننده های فشار بسته شود و قطع جریان گاز با تا کردن شیلنگ های اکسیژن و استیلن ممنوع است.

4-2-42- وقتی که عمل برش برای مدت خیلی کم متوقف می شود بستن شیر مشعل (پک) مجاز می باشد.

4-2-43- وقتی که عمل برش برای مدت نسبتا طولانی، مثلا برای صرف غذا متوقف می شود باید شیر کپسول های گاز بسته شده و با بازکردن شیر مشعل فشار گاز را پشت تنظیم کننده ها برداشته و سپس شیر مشعل مسدود شده و پیچ تنظیم فشار آزاد گردد.

4-2-44- اگر از اطراف پیچ های تنظیم مشعل، گاز نشت کند باید پیچ های آببندی آن را محکم کرده و در صورت لزوم واشرهای آن را تعویض کرد برای تعویض واشر باید از لوازم یدکی مناسب استفاده کرد و از بکار بردن روغن خودداری شود.

4-2-45- اگر شیر مشعل کاملا عبور گاز را قطع نکند باید شیر اصلی را بسته و شیر مشعل را پیاده نموده و محور شیر و بدنه آن را با پارچه تمیزی پاک کرده و در محل خود قرار داد.در صورتی که نشت گاز ادامه داشته باشد باید قطعات شیر را تعویض نمود.

4-2-46- تعمیر کلیه اجزای جوشکاری با گاز فقط می بایست توسط افراد صلاحیت دار صورت گیرد.

4-2-47- تکیه دادن قطعه مورد برش بر روی کپسول ها ممنوع می باشد.

4-2-48- هرگز جوشکاری یا برشکاری نباید در وضعی انجام شود که خطر افتادن قطعه بریده شده روی پاها وجود داشته باشد.

4-2-49- هر روز جوشکار و برشکار قبل از شروع کار باید وضعیت شیلنگ ها و مشعل را کنترل نمایند. هنگام کار، شیلنگ ها نباید دور هم پیچیده و خمیدگی پیدا کنند و نیز باید آنها را از جرقه محافظت نمود.

4-2-60- جوشکار و برشکار باید با خواص گازهای مورد استفاده و شرایط حمل و نقل و ذخیره کپسول ها و نیز علل انفجار  آنها آشنا شده و دوره آموزش های مربوطه را بگذرانند.

 4-3- جوشكاری‌ برق:

4-3-1-كلیه‌ اجزاء حامل‌ الكتریسیته‌ دستگاه‌های‌ جوش‌ كه‌ با مولد برق‌ (ژنراتور) یكسوكننده‌ (ردیوسر) و یا ترانسفورماتور كار می‌كنند باید در مقابل‌ خطر تماس‌ با قطعات‌ و هادی‌های‌ لخت‌ كه‌ تحت‌ فشار الكتریكی‌ هستند حفاظ‌ گذاری‌ شده‌ باشند.

4-3-2- شكاف‌هایی‌ كه‌ در روپوش‌ دستگاه‌های‌ ترانسفورماتور برای‌ تهویه‌ دستگاه‌ در نظر گرفته‌ شده‌ باید به‌ صورتی‌ تعبیه‌ شده‌ باشد كه‌ داخل‌ كردن‌ اشیاء مختلف‌ از بین‌ شكاف‌ها امکان پذیر نباشد.

4-3-3- بدنه ‎دستگاه‌های‌ جوش‌ برق‌ باید بطور مؤثری‌ دارای‌ اتصال‌ الكتریكی‌ به ‌‎زمین‌ باشد.

4-3-4- محل‌ اتصال‌ كابل‌های‌ تغذیه‌ به‌ دستگاه‌ باید عایق‌ كاری‌ شده‌ باشد.

4-3-5-سطح‌ خارجی‌گیره‌ الكترود وهمچنین‌ فك های‌ آن‌ باید تامحلی‌ كه‌ ممكن‌ است‌ عایق‌کاری‌ شده‌ باشد.

4-3-6- گیره‌های‌ الكترود باید مجهز به‌ صفحات‌ یا سپرهای‌ حفاظتی‌ باشد تا دست‌ كارگر را در مقابل‌ حرارت‌ حاصله‌ از قوس‌ الكتریكی‌ حفظ‌ نماید.

4-3-7- اتصال‌ هادی‌های‌ تغذیه‌ كننده‌ برق‌ به‌ دستگاه‌ جوشكاری‌ باید بوسیله‌ پیچ‌ و مهره‌ بطورمحكم‌ انجام ‎شود و فقط‌ درمدار انتقال‌ برق‌ به ‎محل‌ جوش‌ می‌توان‌ از فیش‌ استفاده‌ كرد.

4-3-8- کلیه اتصالات لازم برای جوشکاری برق باید سالم باشند.

4-3-9- تابلوهای برق مورد استفاده در جوشکاری برق باید :

 -سالم باشند.

 -مناسب با میزان جریان و شرایط موجود باشد.

 -به نحو مناسبی از باران و سایر نزولات آسمانی در امان باشند.

 -مجهز به سیستم ارت و فیوز اتوماتیک و کلید خودکار از قبیل فیوز مینیاتوری با آمپر باشد.

4-3-10- چنانچه جوشکار در ارتفاع بیش از 2 متر فعالیت می کند می بایست اقدامات لازم برای حفاظت از سقوط صورت گیرد.

4-3-11- در موقعی که جوشکاری متوقف می شود یا جوشکار برای مدتی کار را رها می کند باید کلید اصلی دستگاه را قطع نماید.

4-3-12- دستگاه های جوش درکارگاهها بایستی برروی تجهیزات چرخ دارمستقرشده وحمل ونقل نمود.

4-3-13-دستگاه های جوشکاری چه از نظر مکانیکی و چه از نظر الکتریکی باید بطور مستمر توسط شخص صلاحیت دار بازدید شده و در وضع بسیار خوبی نگهداری شود.کلیدهای تبدیل باید همیشه تمیز نگهداری شوند تا از جرقه زدن آنها جلوگیری شود. برای تمیز کردن کلیدهای تبدیل نباید از بنزین یا سایر مایعات قابل اشتعال استفاده شود.

4-3-14- دستگاه های جوشکاری که در فضای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند باید از تغییرات شدید جوی در امان باشند. وقتی این دستگاه ها در حال کار نیستند باید در جای خشک و تمیز نگهداری شوند.

4-3-15-کابل های جوشکاری باید بخوبی جمع آوری و روی هم پیچیده شده و چنان نگهداری و انبار شود که آسیب ندیده و برای کسانی که با آنها کار خواهند کرد ایجاد خطر نکند.

4-3-16- هر جوشکار باید یک ظرف مخصوص الکترود داشته باشد که مصرف روزانه خود را در آن قرار داده و ته الکترودها را نیز در آن بریزد. این ظرف نباید زیر تابش آفتاب رها شود زیرا روکش الکترودها ممکن است ترکیده و ایجاد مشکل نماید.

4-3-17- وسایل جابجا کردن قطعات شامل جرثقیل و غیره باید در شرایط خوبی نگهداری شود.حرکت دادن قطعات مورد جوشکاری فقط پس از قطع جریان برق  مجاز می باشد.

4-3-18- کف های چوبی باید قبل از جوشکاری برق جمع آوری شود و در جاهایی که احتمال ریختن فلز مذاب یا گدازه به طبقات پایین تر وجود دارد با ورقه های فلزی یا سایر مصالح غیر آتشگیر پوشانده شود.

4-3-19- هنگام عملیات جوشکاری در ارتفاع می بایست محوطه پایین محل جوشکاری را از سایر محل ها جدا کرده و تابلو خطر پرتاب گدازه نصب شود.

4-3-20- هنگام عملیات جوشکاری در ارتفاع اجرای کلیه مفاد دستورالعمل فعالیت در ارتفاع الزامی است.

4-3-21- استفاده از گیره الکترود مناسب جهت کارهای سبک و سنگین بدلیل پیشگیری از گرم شدن آن الزامی است. فرو بردن گیره الکترود در آب سرد جهت خنک کردن آن ممنوع می باشد.

4-3-22- اگرچه استفاده از گیره های عایق پوش شده و الکترودهای روکشدار مانع عبور جریان از بدن جوشکار می شود ولی در موقع تعویض الکترود و یا در سایر مواردی که قوس خاموش است جوشکار در معرض ولتاژ مدار باز قرار می گیرد و باید از ایستادن در محل های مرطوب و تماس با قطعاتی که به مدار زمین وصل شده است دوری گزیند.

4-3-23- جوشکار باید دقت کند که به قسمت های لخت و بدون عایق جوشکاری دست نزند همچنین در محل های خشک ولتاژ ایمن 36 ولت و در محل های مرطوب ولتاژ ایمن 12 ولت تعیین گردیده است.

4-3-24- وقتی که چند قطعه کابل را برای ازدیاد طول آنها به هم وصل می کنند باید محل های اتصال چه در مورد کابل الکترود و چه در مورد کابل زمین به خوبی عایق پوش شود.

4-3-25- در کارگاه های بزرگ که احتمال دارد طول آزاد کابل خیلی زیاد باشد جوشکار باید آنها را در وضع مرتبی قرار داده و از محل هایی که ممکن است وجود کابل حوادثی ایجاد کند و یا احتمال آسیب دیدن کابل می رود دور کند در صورت امکان باید کابل ها را به کمک پایه هایی از ارتفاعی که برای عبور و مرور اشخاص و ماشین ها کافی باشد رد نماید.

4-3-26- کابل های جوشکاری به علت تماس با لبه های تیز و شرایط ناهموار بهره برداری می بایست از جنس خوب و متناسب با شرایط محیط کار انتخاب شده و از آنها مراقبت شود.

4-3-27- کابل های جوشکاری می بایست خشک و تمیز نگهداری گردند و به روغن و گریس آلوده نشود.

4-3-28- ترانسفور ماتور نباید به مدار روشنایی متصل شود زیرا علی رغم وجود تنظیمات باعث تغییرات شدید در ولتاژ و کم نور و پر شدن چراغ ها می شود.

4-3-29- تعمیر ماشین های جوشکاری می بایست توسط افراد صلاحیت دار صورت گیرد.

4-3-30- تعمیر ماشین جوشکاری می بایست پس از قطع کامل جریان برق انجام شود.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر توزیع می گردد.

6- مدارک پیوست :

ندارد.

دریافت گواهینامه ایزو

دستورالعمل ایمنی در جوشکاری

گاهی اوقات کارشناسان ایمنی برای فرایند جوشکاری بطور مستقل یک دستورالعمل تهیه و تدوین می کنند. فرایند جوشکاری نیاز به رعایت نکات ایمنی خاص خود را دارد. جوشکاری در صنایع مختلف و کاربرد گوناگون، مدلهای متفاوتی دارد. برای هر نوع سیستم و مدل جوشکاری، بایستی نکات ایمنی آن لحاظ گردد. بیشترین مخاطرات ایمنی مربوط به جوشکاری سوختگی و آسیب به چشمها است.

نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری بابت محافظت فرد جوشکار در برابر همین خطرات شغلی هست. کارشناس ایمنی بایستی همواره با نظارت دقیق بر روی کارگران و جوشکاران، آنها را ایمن سازی نمایند. استفاده از تجهیزات مناسب مطابق با نمونه دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی الزامیست.

دستورالعمل ایمنی در برشکاری

برخی کارشناسان مستند سازی HSE برای فرایند برشکاری یک دستورالعمل مجزا تدوین می کنند. این موضوع بستگی به حساسیت و حجم کاری برشکارها دارد. اگر شما در یک مجموعه ای کار می کنید که عملیات برشکاری زیادی دارد، بایستی اهتمام و دقت بیشتری در تدوین این سند داشته باشید.

نمونه دستورالعمل ایمنی در برش کاری شامل موارد و نکات ایمنی است که یک برش کار بایستی رعایت کند. رعایت دقیق مفاد روش اجرایی ایمنی در برشکاری همیشه به نفع خود برشکار می باشد. بزرگترین و بیشترین حوادث مربوط به شغل برشکاری، بریدن و یا قطع انگشتان و یا دست می باشد.

از بکارگیری افراد ناشی و بدون مهارت برای کار با ابزار برشکاری اکیدا خودداری نمایید. ابزار و ماشین آلات برشکاری یکی از خطرناک ترین موضوعات حادثه ساز هستند.

جهت کسب اطلاعات لازم در خصوص دستورالعمل انواع جوشکاری بر روی مقاله دستورالعمل ایمنی در انواع جوشکاری کلیک نمایید.

رعایت HSE در جوشکاری و برشکاری

دو دسته از افراد همیشه بالاترین آمار حوادث را ایجاد می کنند.

  • دسته اول کسانی هستندکه تجربه ندارند و تازه کار هستند. آنها به علت عدم آگاهی بر خطرناک بودن این تجهیزات همیشه به خود آسیب می زنند.
  • دسته دوم، کارکنان با سابقه که غرور و تکبر آنها کار دستشان می دهد. این افراد خود را با تجربه و ماهر می دانند. برای همین با بی خیالی و بدون استفاده از تجهیزات ایمنی و بدون رعایت نکات ایمنی کار می کند. همین موضوع باعث می شود که به خودشان آسیب بزنند.

رعایت نکات HSE در جوشکاری و برشکاری پیر و جوان نمی شناسد. هر فردی در هر سن و سالی بایستی قوانین HSE را رعایت کنند و دست از غرور و بی قانونی بردارند.

آموزش ایمنی در جوشکاری و برشکاری

یکی از وظایف یک مسئول ایمنی یا کارشناس HSE در هر سازمانی اجرای مستمر آموزش است. اجرای Tool box meeting ها یکی از ابزارهای کاربردی و اثربخشی در حوزه آموزش است. اجرای دقیق فرایند آموزش مطابق با نمونه دستورالعمل آموزش یک اصل اجتناب ناپذیر است. یک کارشناس HSE عملا باید یک معلم HSE نیز باشد.

آموزش جوشکاری و برشکاری از نظر فنی برای خودش یک دانش است، اما آموزش ایمنی در جوشکاری و برشکاری یک دانش پایه و اصلی است. مسئول ایمنی می تواند با فرهنگ سازی، جوشکارها و برشکارها را آگاه سازد. استفاده از تابلوهای هشداری و شعارهای ایمنی توصیه می گردد. شما با استفاده از شماره ی موجود در مطلب نمونه شعار ایمنی می توانید کارکنان را آگاهی دهید.

گواهینامه ایمنی در برشکاری ایمنی در جوشکاری

وقتی یک جوشکار یا یک برشکار نکات ایمنی را یاد می گیرد. می تواند گواهینامه ایمنی بگیرد. گواهینامه ایمنی در جوشکاری یا گواهینامه ایمنی در برشکاری می تواند توسط واحد HSE شرکت صادر گردد. اما اثر بخشی اجرای این دوره های آموزشی خیلی مهمتر از خود مدرک ایمنی در جوشکاری و مدرک ایمنی در برشکاری هست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی، بر روی منوی مرکز آموزش کلیک نمایید.

سیستم کاران – سازمان مرکزی با شماره تلفن 79165-021 در خدمت کارشناسان و علاقمندان HSE است. دانلود رایگان مستندات HSE از خدمات عام المنفعه این مرکز می باشد.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل ایمنی در جوشکاری و برشکاری – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

One Response

  1. گواهینامه های ایزو برای صنعت جوشکاری را معرفی کنید و لیستی برای ما بفرستید که هم اسامی استاندارد های ایزو و استاندارد های آموزشی مربوط به این شغل را معرفی کرده باشید و قیمت هر کدام را مشخص کنید‌د
    زمان هم برامون خیلی مهم
    چند تا گواهی فوق را خیلی سریع می‌خواهیم چون برای مناقصه باید حتما ارائه کنیم
    مرجع مهم نیست صرفا هدف داشتن مدرک و گواهی هست بهمین خاطر از مراجع ارزون به ما گواهی بدهید بهتر هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo