ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند
5/5 - (106 امتیاز)

ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند و علامت تجاری خود را براحتی انجام دهید. با سایت استعلام ثبت برند و سایت ثبت برند و علامت تجاری و سازمان ثبت برند آشنا شوید. سامانه ثبت برند و لوگو و همچنین مراحل ثبت برند و علائم تجاری را براحتی یاد بگیرید. سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی، برای ثبت برند شرکتی و ثبت برند شخصی براحتی بررسی کنید. در این مقاله ما سعی داریم که افراد و شرکتهای متقاضی ثبت برند و علامت تجاری را آگاه کنیم. این آگاه سازی باعث ایجاد توان ثبت نام در سایت ثبت برند و ثبت علائم تجاری در متقاضیان می گردد.

مراحل ثبت نام، پیگیری، هزینه در راهنمای کامل ثبت برند و علامت تجاری را با مطالعه این مقاله یاد بگیرید. هر فردی یا شرکتی می تواند خودش بدون نیاز به کمک شرکتهای واسط اقدام به ثبت لوگو، نشان، برند و علامت تجاری خود کند.

قانون ثبت برند و علامت تجاری

مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون گذاری ثبت برند و علامت تجاری است. در این مقاله ما متن طرحها و لوایح مرتبط با ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علامت تجاری برای شما عزیزان قرار دادیم. هم این قوانین برای متقاضیان کمی زیاد و حوصله سربر هست. اما دوستان علاقمند می توانند قانون ثبت برند و علامت تجاری را بخوانند.

آیین نامه اجرایی قانون ثبت برند و علامت تجاری

وقتی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علامت تجاری به تصویب مجلس رسید. اجرای آن الزامی می گردید. برای همین آیین نامه اجرایی قانون ثبت برند علامت تجاری تهیه و تدوین شد.

آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در تاریخ 01/11/1387 تصویب به سازمان اجرایی ابلاغ شد. شرکتهای متقاضی ثبت و برند بایستی مطابق با این آیین نامه اقدام به ثبت برند و علامت تجاری کنند. متن آیین نامه اجرایی در پایان همین مقاله موجود است.

تفاوت برند با علامت تجاری

علامت تجاری یک نشان و یا یک لوگو است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می گردد. اما برند یک نشان و یا یک لوگو و یا یک علامت ثبت شده است که سر زبانها افتاده و همه آنرا می شناسند. ما چیزی تحت عنوان ثبت برند نداریم. منظور از ثبت برند همان ثبت علامت تجاری است. وظیفه ثبت علامت یا علائم تجاری بر عهده مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

مرکز ثبت علامت تجاری وظیفه دارد که به تمام تقاضاهای واصله رسیدگی کند. هر فرد یا شرکتی می تواند با ورود به سایت ثبت برند و ثبت علامت تجاری برای ثبت حقوقی علامت تجاری خود اقدام نماید. در ادامه ما در مورد سایت ثبت علامت تجاری بهمراه معرف آدرس آن توضیحاتی می دهیم.

سایت ثبت برند

آدرس درست و دقیق سایت ثبت برند را می توانید براحتی پیدا کنید، به سایت ثبت برند معرفی توسط افراد و شرکتهای نامرتبط توجهی نکنید. آدرس دقیق سایت ثبت برند www.iripo.ssaa.ir هست. مراتب افراد سودجو باشید که شما را به سایتهای انحرافی نکشانند. شما سایت رسمی و واقعی برای ثبت علامت تجاری فقط سایت مرکز مالکیت معنوی است. سایت ثبت برند یک و بسایت رسمی و کاملا دولتی از زیر شاخه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. خود سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمانهای تابعه قوه قضاییه محسوب می گردد.

سایت ثبت علامت تجاری

همانطور که قبلا گفتیم سایت ثبت علامت تجاری همان سایت ثبت برند است. نام دقیق این سایت با نام مرکز مالکیت معنوی می باشد. آدرس سایت ثبت علامت تجاری همان آدرس www.iripo.ssaa.ir است. در همین سایتها کلیه امور ثبت نام موارد زیر انجام می گردد.

طرح های صنعتی

علامت تجاری (برند یا لوگو)

علامت تجاری (برند یا لوگو) بین المللی

اختراع

اختراع بین المللی

مراحل ثبت برند و علامت تجاری

هیچ راهنمایی مانند راهنمایی که خود سازمان ثبت مالکیت معنوی در سایت خودش قرار داده است نیست. اما این راهنماها خیلی مفصل و طولانی هستند. افراد و شرکتها حوصله خواندن این راهنماها را ندارند. قوانین و مقررات ثبت برند شفاف هستند. اما تعدادشان خیلی زیاد و گیج کننده است. از اینروز همه بدنبال فرد یا شرکتی هستند که کار ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند خود را به آن بسپارند. مرکز سیستم کاران با چندین دهه تجربه و اعتبار در خدمت شماست.

مراحل قانونی ثبت برند و علائم تجاری خود را بطور صفر تا صد به مرکز سیستم کاران بسپارید. این مرکز کار شما را با بالاترین سرعت و با کمترین هزینه انجام می دهد. سپردن کار و ثبت برند و علامت تجاری حقوقی و یا حقیقی به دست توانمند کارشناسان حرفه ایی مرکز سیستم کاران عاقلانه ترین تصمیم است.

مراحل ثبت برند
مراحل ثبت برند

راهنمای کامل ثبت برند و علامت تجاری

همانطور که گفتیم بهترین دستورالعمل همان راهنمای کامل ثبت برند و علامت تجاری است که در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد. همه کاربران اگر دقت و حوصله کافی به خرج دهند می توانند از راهنمای کامل ثبت نام علائم تجاری و یا ثبت برند استفاده کنند.

راهنمای کامل ثبت برند و علامت تجاری توسط کارشناسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و تدوین گردید. این راهنما و دستورالعمل اجرایی طوری تحریر شده که هر فردی می تواند آنرا درک کند. اما بدلیل پرحجم بودن این راهنما معمولا افراد کمتر بطور کامل آنرا مطالعه می کنند. برای همین مرکز سیستم کاران توسط کارشناسان و مشاوران حرفه ایی خود این کار را انجام می دهد.

فرآیند ثبت‏ نام در سامانه مرکز مالکیت معنوي، اداره ثبت علائم تجاری داخلی

فرآیند بررسی اطلاعات و چگونگی اعمال پیش‏نیازهای مربوط به منظور تسلیم اظهارنامه‏ علائم تجاری داخلی به صورت خلاصه در شمای زیر آورده شده است.

1- هدف

هدف از این سند، بررسی فرآیند درج و ثبت اطلاعات و به جا آوردن تشریفات مقتضی برای تسلیم یک اظهارنامه جدید جهت ثبت علامت تجاری در اداره ثبت علائم تجاری داخلی می‏باشد.

2- واژه نامه

پورتال مرکز مالکیت معنوی/ اداره ثبت علائم تجاری

بستر الکترونیکی و تنها واسط بین مرکز مالکیت معنوی و کاربر، پورتال مرکز مالکیت معنوی است. اولین اقدامی که افراد باید برای ثبت اظهارنامه خود انجام دهد ورود به پورتال مرکز مالکیت معنوی است. با توجه به نوع اظهارنامه (اختراع، علامت، طرح صنعتی و نشان جغرافیایی)، کاربر وارد یکی از ادارات مرکز مالکیت معنوی در پورتال می‏شود و بدین وسیله با ارائه مشخصات و مدارک مورد نیاز به صورت الکترونیکی اقدام به ثبت اظهارنامه می‏کند. در حال حاضر ثبت اظهارنامه در مرکز مالکیت معنوی صرفاً به صورت الکترونیکی است و کاربر باید از این مسیر اقدام به ثبت اظهارنامه کند و امکان ارائه مدارک به صورت فیزیکی و حضوری برای ثبت اظهارنامه وجود ندارد.

اظهارنامه الکترونیکی علامت تجاری

اظهارنامه علامت تجاری درخواست برای اعطای سند علامت تجاری برای ادعاهای ارائه شده در حین تسلیم اظهارنامه است که متقاضی به اداره ثبت علائم تجاری مرکز مالکیت معنوی ارائه می‏دهد. با توجه به اینکه روند ثبت علائم تجاری صرفاً به صورت الکترونیکی است، ارائه اظهارنامه هم صرفاً به صورت الکترونیکی مقدور است. اظهارنامه ثبت شده می‏تواند به چهار صورت باشد: اظهارنامه جدید، اظهارنامه افزایش کالا و خدمات، اظهارنامه تغییر علامت، اظهارنامه همزمان با اعتراض

متقاضی

در اصطلاح متقاضی شخصی است که اظهارنامه اختراع را تسلیم می‏کند. متقاضی می‏تواند مالک یا نماینده حقوقی باشد.

نوع شخص

کاربر یا متقاضی اظهارنامه با توجه به ماهیت شخص می‏تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد.

شخص حقیقی

در صورتی که متقاضی تسلیم اظهارنامه اختراع، فرد باشد، این شخص تحت عنوان “شخص حقیقی” در سامانه ثبت اظهارنامه علامت تجاری شناخته می‏شود.

شخص حقوقی

در صورتی که متقاضی اظهارنامه علامت تجاری، یک شرکت یا موسسه، انجمن، سازمان، حزب، نهاد و غیره باشد، این شخص تحت عنوان “شخص حقوقی” در سامانه شناخته می‏شود.

تبعه ‏ی خارجی

شخص حقیقی یا حقوقی که دارای شناسنامه کشوری به غیر از ایران است.

مالک

مالک شخص حقیقی یا حقوقی است که حقوق مادی علامت تجاری متعلق به او می‏باشد.

نماینده قانونی

شخص حقیقی که به نمایندگی از متقاضی (مالک/ مالکین) پیگیری فرآیند ثبت علائم تجاری و بعد از ثبت علائم تجاری را انجام می‏دهد و در محدوده موضوع وکالت‏نامه در حکم متقاضی است. نماینده قانونی می‏تواند وکیل باشد یا نباشد. نماینده قانونی منوط به ارائه وکالت‏نامه می‏باشد.

وکیل رسمی

شخص حقیقی که دارای پروانه وکالت از مرجع رسمی صدور پروانه وکالت (قوه قضاییه) است و می‏تواند در محدوده موضوع وکالت‏نامه وکالت متقاضی را به عهده داشته باشد.

حساب کاربری

یک حساب شخصی متقاضی/ متقاضیان یا نماینده قانونی آنها در سامانه مرکز مالکیت معنوی است که بعد از احراز هویت متقاضی یا نماینده قانونی با وارد کردن نام کاربری و گذر واژه وارد آن شده و متقاضی یا نماینده قانونی در آن می‏تواند اظهارنامه تسلیم کرده یا اظهارنامه‏های تسلیم شده و یا علائم تجاری ثبت‏شده را مدیریت کند.

اقرارنامه

سندی است برای احراز هویت که در مرحله ایجاد حساب کاربری، سامانه در اختیار کاربر قرار می‏دهد و کاربر باید برای احراز هویت و ثبت اثر انگشت، آن را چاپ کرده و با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجع کند.

تایید حساب کاربری

کاربر بعد از ایجاد حساب کاربری، برای تایید حساب کاربری باید با در دست داشتن مدارک (اقرارنامه و مدارک هویتی) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و اقدام به ثبت اثر انگشت کند. بعد از ثبت اثر انگشت و احراز هویت وی و تایید حساب کاربری، گذر واژه یا رمز عبور حساب کاربری برای وی ارسال می‏شود.

فعال شدن حساب کاربری

بعد از ارسال گذر واژه حساب کاربری به تقاضاکننده یا نماینده قانونی، حساب کاربری وی فعال شده و بدون محدودیت فعال باقی می‏ماند و متقاضضی می‏تواند نسبت به ثبت اظهارنامه، پیگیری و مدیریت آن اقدام کند.

کدشناسایی، نام کاربری و گذر واژه (رمز عبور)

یک سری از اعداد هستند به حساب کاربری اختصاص پیدا می‏کند و متقاضی یا نماینده قانونی می‏تواند با آن وارد حساب کاربری شده و اقدام به تسلیم اظهارنامه یا پیگیری آن نمایند. نام کاربری در ابتدا بعد از وارد کردن مشخصات فردی اختصاص پیدا می‏کند و گذرواژه بعد از این مرحله و بعد از مراجعه متقاضی یا نماینده قانونی به مرکز مالکیت معنوی یا دفاتر اسناد رسمی و ثبت اثر انگشت به متقاضی ارسال می‏شود.

اطلاعات هویتی

مجموعه‏ای از اطلاعات هویتی و شخصی است که متقاضی یا نماینده قانونی در مرحله ایجاد حساب کاربری و قبل از ثبت اثر انگشت در سامانه وارد می‏کند. تعدادی از این مشخصات با وارد کردن کد ملی متقاضی از سازمان ثبت احوال و پست استعلام شده و در زمینه‏های مربوط درج می‏شود.

ضمائم اظهارنامه

مجموعه اسنادی است که در زمان تسلیم اظهارنامه ارائه می‏شود. این اسناد شامل توصیف و خلاصه شرح است.

مدارک مثبت هویت

مدارکی که مشخصات هویتی متقاضی و نماینده قانونی را مشخص می‏کند. از مصادیق مدارک هویتی برای اشخاص تبعه ایرانی، شناسنامه و کارت ملی و برای اشخاص مقیم ایران، پاسپورت آنها است.

ثبت اطلاعات و بارگذاری ضمائم اظهارنامه

مجموعه اقداماتی که متقاضی یا نماینده وی بعد از دریافت رمز حساب کاربری، در حساب کاربری برای تسلیم اظهارنامه انجام می‏دهد.

شماره اظهارنامه

شماره‏اى است كه در انتهاى فرآیند تسليم اظهارنامه به اظهارنامه مذكور تخصيص پيدا مي‏كند. در فرآیند تسليم اظهارنامـه بعـد از طـي مراحل ايجاد حساب كاربرى، احراز هويت، بارگذارى مشخصات اظهارنامه و پرداخت حق ثبت اظهارنامه، شماره‏اى تحت عنوان “شماره اظهارنامه” به اظهارنامه مذكور اختصـاص پيـدا مـي‏كنـد و بـدين معني است كه مراحل تسليم اظهارنامه به صورت كامل انجام شده و به اتمام رسيده اسـت. بعـد از تخصـيص شـماره اظهارنامـه، فرآیند بررسي شكلي اظهارنامه توسط كارشناسان شروع مي‏شود. در صورتي كه متقاضي اين مراحـل را بـه اتمـام نرسـاند و بـه علـت نقـص در مشخصات و موارد ديگر در يكي از مراحل متوقف شود، شماره‏اى تحت عنوان “شماره پيگيرى” به اظهارنامه مذكور اختصـاص پيـدا مـي‏كند كه متقاضي با آن شماره پيگيرى مي‏تواند بعداً وارد فرآیند شده و مراحل تسليم اظهارنامه را به اتمام برساند.

توجه: تخصيص شماره پيگيرى حقي براى متقاضي ايجاد نمي‏كند و حتماً متقاضي بايد مراحل را كامل كرده و شماره اظهارنامه بگيرد. در حالی که شـماره اظهارنامـه براى متقاضي حق ايجاد مي‏كند و اين شماره قابل استناد در محاكم حقوقي است.

مراحل ثبت برند

تاريخ تسليم اظهارنامه

تاریخی که اظهارنامه به اداره ثبت علائم تجاری ارائه شده یا تاریخی که به اظهارنامه اختصاص داده شده است.

ابلاغیه

نامه‏ رسمی است که به صورت الکترونیکی از طرف اداره صادر و به متقاضی اعلام می‏شود.

ادعای حق تقدم

مدارکی که مشخص کننده ارائه اظهارنامه در تاریخ قبل از تاریخ ثبت اظهارنامه فعلی می‏باشد.

مهلت رفع نقص

بازه زمانی (30 روز برای متقاضیان مقیم ایران و 60 روز برای متقاضیان مقیم خارج) که متقاضی می‏تواند با ارائه مدارک، نواقص پرونده را برطرف کند.

درخواست استمهال

درخواست مهلت قانونی در هر مرحله از بررسی اظهارنامه که در قانون پیش‏بینی شده و توسط متقاضی به اداره ارائه می‏شود.

بررسی شکلی

بررسی اظهارنامه و ضمائم همراه آن از نظر تطبیق با قانون و آئین‏نامه توسط کارشناس، بررسی شکلی نامیده می‏شود.

تاریخ حمایت

تاریخی که بعد از تاریخ اظهارنامه در صورت ثبت نهایی به مدت ده سال دارای اعتبار بوده و از نظر قانونی مورد حمایت قانونی است.

شرح و توصیف علامت

یکی از ضمائم اظهارنامه که از طرف متقاضی در خصوص نمونه علامت ارسالی به این اداره اعلام می‏گردد.

تحویل ‏گیرنده ابلاغ

برای متقاضی حقیقی اظهارنامه، خود متقاضی، وکیل رسمی دادگستری و یا یکی از بستگان درجه اول خانواده می‏تواند به عنوان تحویل‏گیرنده ابلاغ معرفی شود. برای متقاضی حقوقی اظهارنامه، تحویل‏گیرنده ابلاغ می‏تواند وکیل رسمی دادگستری یا یکی از دارندگان دارای حق امضا، معرفی شود.

اظهارنامه جدید

این نوع اظهارنامه، اظهارنامه‏ای می‏باشد که برای نخستین بار از سوی متقاضی فایل می‏شود و به عنوان اظهارنامه جدید و فاقد سابقه پیشین محسوب می‏شود. اظهارنامه مذکور دارای یک شماره 13 رقمی است که در زمان ثبت‏نام اظهارنامه، از سوی سامانه برای آن به صورت خودکار در نظر گرفته می‏شود.

اظهارنامه افزایش کالا و خدمات

این نوع از اظهارنامه ‏ها همیشه ذیل اظهارنامه‏ ای درخواست می‏شوند که قبلاً در اداره ثبت علائم تجاری به مرحله ثبت قطعی رسیده و دارای شماره ثبت می‏باشد. هدف از فایل چنین اظهارنامه ‏ای، درخواست افزایش کالا و یا خدمات بر روی اظهارنامه اولیه می‏باشد. مالک اظهارنامه ثبت شده می‏تواند در اظهارنامه افزایش کالا، در همان طبقات کالایی یا خدمات، و یا در دیگر طبقات درخواست افزایش کالا یا خدمات نماید. اظهارنامه افزایش کالا به عنوان یک اظهارنامه مستقل محسوب می‏شود که تمامی مراحل بررسی آن مانند اظهارنامه در حال بررسی اولیه می‏باشد.

نکته: شماره ثبت اظهارنامه افزایش کالا و خدمات با شماره ثبت اظهارنامه مادر (اظهارنامه اولیه) یکسان می‏باشد و شماره اظهارنامه این دو متفاوت است.

اظهارنامه تغییر علامت

چنانچه یک متقاضی اظهارنامه ‏ای را به ثبت برساند و شماره ثبتی به آن تعلق گیرد، متقاضی می‏تواند بعد از ثبت نهایی، مبادرت به فایل اظهارنامه تغییر علامت نماید. در اظهارنامه تغییر علامت، متقاضی می‏تواند در تصویر علامت ثبتی تغییراتی از قبیل تغییر رنگ، تغییر فونت و قلم نوشتاری، کاهش و افزایش کلمات را ایجاد نموده ولی امکان تغییر نام مالک و کالاها یا خدمات درخواستی مقدور نیست.

نکته: شماره ثبت اظهارنامه افزایش کالا و خدمات با شماره ثبت اظهارنامه مادر (اظهارنامه اولیه) یکسان می‏باشد و شماره اظهارنامه این دو متفاوت است.

اظهارنامه همزمان با اعتراض

هرگاه اظهارنامه‏ای به مرحله آگهی نوبت اول و چاپ آگهی در روزنامه رسمی برسد، اشخاص حقیقی یا حقوقی می‏توانند تا مدت سی روز بعد از چاپ روزنامه به علامت آگهی شده در اداره ثبت علائم تجاری اعتراض نمایند. اعتراض اشخاص حقیقی و یا حقوقی بایستی از طریق سامانه الکترونیکی اداره ثبت علائم تجاری، ذیل پرونده مذکور ارسال شود. با ارسال اعتراض، کارشناسان واحد اعتراضی مراحل بررسی اعتراض را آغاز و مبادرت به انجام فرآیند مربوط به آن می‏کنند. متقاضیان علاوه بر ارسال نامه اعتراض ذیل اظهارنامه مورد نظر چاپ شده در روزنامه رسمی، می‏توانند همزمان مبادرت به فایل اظهارنامه‏ای با همان علامت مورد نظر با کالاها و خدمات آگهی شده نمایند که به اظهارنامه همزمان با اعتراض معروف است.

3- فرآیند ثبت‏ نام در اداره ثبت علائم تجاری

1-3- ايجاد حساب كاربرى

متقاضیان ثبت‏نام در پرتال مرکز مالکیت معنوی، لازم است با مراجعه به صفحه اصلی به آدرس /http://iripo.ssaa.ir و سپس از طریق گزینه “ثبت‏نام متقاضی/ ورود اعضا” با طی نمودن مراحل ثبت‏نام، اقدام به ثبت‏نام در پرتال نمایند.

نکته مهم: تمامی اشخاصی که نامشان قرار است در اظهارنامه باشد ( اعم از مالک، نماینده قانونی، تحویل گیرنده ابلاغ، مخترع یا طراح) می‏بایست ثبت‏نام شده باشند. به عنوان مثال، در صورتی که مالک حقوقی باشد، می‏بایست هم شخص حقوقی (شرکت) و هم شخص حقیقی (مدیر عامل دارنده حق امضا) ثبت‏نام انجام دهند.

ثبت برند در سایت
ثبت برند در سایت

1-1-3- انتخاب نوع شخص

اولين مرحله براى ايجاد حساب كاربرى انتخاب نوع شخص است. در اين مرحله متقاضي بايد تعيين كند كه ايراني است يا غير ايرانـي. درصورتي كه ايراني است شخص حقيقي است يا حقوقي. شخص حقيقي مي‏تواند مالك یا وكيل باشد.

پس از انتخاب نوع شخص متقاضی می‏بایست اطلاعات صحیح اشخاص را در فرم‏های مربوطه وارد نماید. سپس دکمه مرحله بعد زده شود تا وارد صفحه ثبت اطلاعات اولیه شود.

نکته:

مواردی که در وکالت‏نامه (دادگستری) باید لحاظ شود:

1- مرتبط بودن نام درج شده در وکالت‏نامه (در قسمت موکل) با نام درج شده در سیستم (پرونده)

2- چنانچه موکل شخص حقوقی باشد، می‎بایست علاوه بر نام شرکت، نام مدیر دارای حق امضا مجاز نیز در قسمت موکل نوشته شده باشد.

3- درج امضا موکل و مهر شرکت (در صورتی که موکل شخص حقوقی باشد).

4- محل گواهی امضا موکل به تایید وکیل رسیده باشد.

5- اقامت‏گاه موکل و وکیل به درستی قید شده باشد.

6- تاریخ در وکالت‏نامه درج شده باشد.

7- 15000 ریال تمبر مالیاتی در وکالت‏نامه درج شده باشد (در صورتی که کپی وکالت‏نامه به اداره تحویل داده می‏شود، علاوه بر 15000 ریال تمبر مالیاتی، 10000 ریال تمبر کپی برابر اصل نیز در وکالت‏نامه درج شود و در وکالت‏نامه ذکر شود ال آن در کدام پرونده می‏باشد).

8- مهر و امضای وکیل در وکالت‏نامه درج شده باشد.

9- حدود اختیارات وکیل به طور کامل و درست قید شده باشد.

مواردی که در وکالت‏نامه (محضری) باید لحاظ شود:

1- مرتبط بودن نام درج شده در وکالت‏نامه (در قسمت موکل) با نام درج شده در سیستم (پرونده)

2- امضا وکیل و موکل در وکالت‏نامه درج شده باشد.

3- در قسمت شرایط و متون حقوقی، نام اداره ثبت علائم تجاری ذکر شده باشد.

4- وکالت‏نامه دارای اعتبار باشد.

2-1-3- ثبت اطلاعات اوليه

در اين مرحله متقاضي مشخصات هويتي، شماره تماس، ايميل، محل اقامت و آدرس محل اقامت و غيره را وارد مي‏كند. با توجه بـه نـوع شخص حقيقي كه در مرحله قبلي انتخاب شد، اين اطلاعات مي‏تواند تغيير كند. اين مرحله به صورت هوشمند با وارد كردن كد پسـتي،آدرس به صورت خودکار فراخواني مي‏شود.

ثبت نام برند
ثبت نام برند

3-1-3- بارگذارى ضمائم

در اين مرحله متقاضي مدارك هويتي (كپي شناسنامه و كارت ملي) را با فرمت‏هاى قابل قبول بارگذارى مي‏كند.

بارگزاری مدرک برای ثبت برند
بارگزاری مدرک برای ثبت برند

با زدن بر روی دکمه مرحله بعد، متقاضی وارد بخش حساب کاربری می‏شود.

4-1-3- حساب كاربرى

در اين مرحله ايميل و شماره همراه متقاضي براى ارسال رمز و ساير اطلاع ‏رساني‏هاى آتی براى تاييد او نمايش داده مي‏شـود. بعـد از تاييد مشخصات فوق، متقاضی با ارسال پيامكی به سرشماره‏اى، عضو سامانه مي‏شود.

تذکر: اطلاعات هویتی، نشانی پست الکترونیکی، شماره تماس اعم از شماره ثابت و همراه، آدرس و کدپستی که در سامانه مرکز مالکیت معنوی و همچنین در اظهارنامه‏ های بعدی ثبتی ابراز می‏شود، باید واقعی و صحیح باشد.

با زدن دکمه تایید ثبت‏ نام پیام زیر قابل مشاهده است:

ذخیره اطلاعات
ذخیره اطلاعات
5-1-3- دريافت كد شناسايی

بعد از طي مراحل قبلي، كد شناسايي، نام كاربرى كه همان كد ملي مي‏باشد و گذر واژه بـه متقاضـي ارسـال مـي‏شـود. در ايـن مرحلـه متقاضي اقرارنامه سامانه را بعد از چاپ، امضا كرده و در مهلت مقـرر بـا مراجعـه بـه مركز مالكيت معنوى يا يكي از دفاتر اسناد رسمي، اقدام به تاييد حساب كاربرى خود كند تا بدين صورت حساب كـاربرى شخص فعال شود.

6-1-3- احراز هويت

متقاضي با در دست داشتن اقرارنامه غيرمالي امضا شده كه توسط سيستم ارائه شده و كارت ملي به مركز مالكيت معنوى يا دفـاتر اسـنادرسمي مراجعه مي‏كند و بعد از ثبت اثر انگشت كاربر احراز هويت شده و مدت انقضاى حساب كاربرى از بين مي‏رود.

7-1-3- ورود به حساب كاربرى

متقاضي بعد از ايجاد حساب كاربرى، در مراجعه دفعات بعدى مي‏تواند با نام كاربرى (كـد ملـي) و رمـز عبـورى كـه در دسـت دارد وارد حساب كاربرى شود. در حساب كاربرى ايجاد شده كاربر در صورتي كه قبلاً (قبل از ايجاد كارتابل مردمي) اظهارنامه تسليم كرده باشـد يـا علامت تجاری ثبت شده داشته باشد مي‏تواند اقداماتي كه مد نظر دارد انجام دهد و آنها را پيگيرى كند و در صورتي كه قبلاً هيچ اظهارنامـه‏اى نداشته باشد با گزينه‏اى كه براى اين امر تعبيه شده است (ثبت اظهارنامه علامت تجاری) اقدام به اين امر مهم كند. همچنين ايـن امكـان بـراى متقاضي وجود دارد كه به ويرايش اطلاعات قبلا ثبت و درج شده پرداخت و گذر واژه را به دلخواه تعويض كند.

نکته: پس از تایید حساب کاربری متقاضی، جهت پیگیری اظهارنامه و ثبت درخواست از همین حساب کاربری اقدام نماید. با زدن بر روی شماره اظهارنامه مورد نظر در لیست کارتابل، گزینه گردش کار پرونده و ثبت درخواست قابل مشاهده است.

نکته: در صورت عدم دریافت گذرواژه حساب کاربری، متقاضی باید از گزینه “فراموشی رمز عبور” در همان صفحه ورود به حساب کاربری، اقدام نماید. قبل از درخواست فراموشی رمز عبور، باید بررسی شود که در سامانه پیامکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عضو باشند.

4- طبقه‏ بندی کالا و خدمات و بررسی سنخیت آن‏ها

متقاضی پس از ورود به حساب کاربری می‏تواند جهت ثبت اظهارنامه اقدام نماید. در زمان ثبت اظهارنامه علامت تجاری، متقاضی باید نوع کالا و یا خدمات مورد نظر خود را بر اساس لیست طبقه‏بندی برند و علائم تجاری که شامل 45 طبقه می‏شود، انتخاب و مشخص نماید. لیست 45 طبقه در ادامه این مقاله به صورت مفصل آورده شده است.

5- اخذ استعلام از صمت و قرارگرفتن در صف برای ارسال به سازمان

پس از تایید مدارک توسط دفترخانه، کلیه درخواست‌های مربوط به مالکین ایرانی و غیرایرانی در صف انتظار قرار گرفته و منتظر پاسخ استعلام پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس (با پارامتر درصد پیشرفت) یا سایر استعلامات از سامانه وزارت صمت (بهین‌یاب صمت) قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که استعلام وب‌سرویسی صمت فقط برای مالکین ایرانی انجام می‌شود اما به منظور رعایت حق تقدم بررسی درخواست‌ها، کلیه درخواست‌های ثبت شده توسط مالکین ایرانی و غیرایرانی به صف انتظار جهت ارسال به سازمان منتقل می‌شوند.

قوانین و مقررات ثبت برند و علامت تجاری

مجلس شورای اسلامی ایران تنها مرجع قانونگذاری در ایران هست که قوانین کلی امور نظام را تصویب می کنند. قوانین ثبت برند نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما متن کامل قانون ثبت برند و علامت تجاری و… را در زیر آورده ایم. این متن در سایت رسمی مجلس شورای اسلامی ایران به آدرس www.rc.majlis.ir موجود است. البته ما در متن قانون فقط ماده های مربوط به ثبت برند و یا علامت تجاری را برای شما آوردیم.

قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی ‌و علائم تجاری

چون موضوع بحث ما در مورد ثبت علائم تجاری هست، لذا ما فصلهای اول و دوم را حذف نمودیم. این دو بخش مربوط به ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی بود.

فصل سوم – علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری

 ‎‎‎ماده 30- علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

 ‎‎‎الف- علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 ‎‎‎ب- علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.

 ‎‎‎ج- نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

 ‎‎‎ماده 31- حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 1

‎‎‎ماده 32- علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست‌:

 ‎‎‎الف- نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

 ‎‎‎ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

 ‎‎‎ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

 ‎‎‎د- عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

 ‎‎‎هـ- عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

 ‎‎‎و- عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

 ‎‎‎ز- عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 2

 ‎‎‎ماده 33- اظهارنامه ثبت‌ علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت برای آنها درخواست شده و براساس طبقه‌بندی قابل اجراء یا طبقه‌بندی بین‌المللی باشد، به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می‌شود. پرداخت هزینه‌های ثبت علامت بر عهده متقاضی است‌.

 ‎‎‎ماده 34- درصورتی که اظهارنامه دربردارنده ادعای حق تقدم به شرح مذکور در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی باشد که توسط متقاضی یا سلف او در هر کشور عضو کنوانسیون تقاضا شده است‌، طبق مفاد ماده (9) این قانون رفتار می‌شود.

 ‎‎‎ماده 35- متقاضی می‌تواند تا زمانی که اظهارنامه او هنوز ثبت نشده‌، آن را مسترد کند.

 ‎‎‎در ادامه ماده 36- اداره مالکیت صنعتی‌، اظهارنامه را ازلحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی و درصورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می‌کند.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 3

 ‎‎‎ماده 37- هر ذی‌نفع می‌تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی‌، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) این قانون به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. دراین صورت :

 ‎‎‎1- اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضی درصورت تأکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می‌فرستد. در غیر اینصورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقی خواهد شد.

 ‎‎‎2- اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می‌گیرد که علامت را ثبت و یا آن را رد کند.

 ‎‎‎ماده 38- پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت‌، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که درصورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه ‌انجام شده‌، دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل‌، علامت، قانوناً قابل ثبت نبوده است‌، به دفاع خوانده رسیدگی و درمورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

 ‎‎‎ماده 39- هرگاه اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را به ‌نام متقاضی صادر می‌نماید.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 4

 ‎‎‎ماده 40- حقوق ناشی از ثبت علامت‌، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است‌:

 ‎‎‎الف- استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیراز مالک علامت‌، مشروط به موافقت مالک آن می‌باشد.

 ‎‎‎ب- مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد.

 ‎‎‎ج- حقوق ناشی از ثبت علامت‌، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می‌گردد، شامل نمی‌شود.

 ‎‎‎د- مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد.

این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 5

 ‎‎‎ماده 41- هر ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.

دراین‌صورت باید ثابت کند مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) این قانون رعایت نشده است‌. ‎‎‎ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن مؤثر است و آگهی مربوط به آن نیز دراولین فرصت ممکن منتشر می‌شود.

 ‎‎‎هر ذینفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاً یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی‌نفع استفاده نکرده است‌، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. درصورتی که ثابت شود قوه قهریه مانع استفاده از علامت شده است‌، ثبت علامت لغو نمی‌شود.

 ‎‎‎ماده 42- با رعایت این ماده و ماده (43)، مواد (31) تا (41) این قانون درمورد علائم جمعی نیز قابل اعمال است‌. ‎‎‎در اظهارنامه ثبت علامت جمعی‌، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت‌، نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه می‌شود. مالک علامت جمعی ثبت شده‌، باید اداره مالکیت صنعتی را از هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط مذکور در صدر این ماده مطلع کند.

 ‎‎‎ماده 43- علاوه بر موجبات ابطال مذکور در ماده (41)، هرگاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا برخلاف ضوابط مندرج در ذیل ماده (42) از آن استفاده کرده و یا اجازه استفاده از آن را صادر می‌کند یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه استفاده از آن را بدهد که موجب فریب ‌مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدأ و یا هرخصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می‌کند.

علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری – ادامه 6

 ‎‎‎ماده 44- قرارداد اجازه بهره‌برداری از ثبت یا اظهارنامه ثبت علامت باید بطور مؤثر کنترل اجازه دهنده‌بر کیفیت و مرغوبیت کالا و ارائه خدمات توسط استفاده‌کننده را در برداشته باشد. درغیر این صورت یا درصورتی که کنترل به طور مؤثر انجام نگیرد، قرارداد اجازه بهره‌برداری فاقد اعتبار خواهد بود.

 ‎‎‎ماده 45- ثبت علامت جمعی یا اظهارنامه آن نمی‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداری باشد.

 ‎‎‎و در ادامه مماده 46- اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است‌، نمی‌تواند به عنوان یک نام تجارتی به کار رود.

 ‎‎‎ماده 47- با رعایت قوانین و مقررات ثبت اجباری نامهای تجارتی‌، این قبیل نامها حتی بدون ثبت‌، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت می‌شوند. ‎‎‎هرگونه استفاده از نام تجارتی توسط اشخاص ثالث‌، به صورت نام تجارتی یا علامت یاعلامت جمعی‌، یا هرگونه استفاده از آنها که عرفاً باعث فریب عموم شود، غیرقانونی تلقی می‌شود.

قوانین برند سازی
قوانین برند سازی

فصل چهارم- مقررات عمومی

 ‎‎‎ماده 48- هرگونه تغییر در مالکیت اختراع‌، ثبت طرح صنعتی یا ثبت علائم تجاری یا علامت جمعی یا حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مربوط‌، به درخواست کتبی هر ذینفع از اداره مالکیت صنعتی انجام شده و به ثبت می‌رسد و جز درمورد تغییر مالکیت اظهارنامه‌، توسط اداره مذکور آگهی می‌شود. تأثیر این گونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسلیم درخواست مذکور است‌. ‎‎‎تغییر در مالکیت ثبت علامت یا علامت جمعی درصورتی که در مواردی مانند ماهیت‌، مبدأ، مراحل ساخت‌، خصوصیات یا تناسب با هدف کالاها یاخدمات سبب گمراهی یا فریب عمومی شود، معتبر نیست‌. ‎‎‎هرگونه تغییر در مالکیت ثبت یک علامت جمعی یا مالکیت اظهارنامه مربوط به آن منوط به موافقت قبلی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد.

 ‎‎‎ماده 49- هرگونه تغییر در مالکیت نام تجاری باید همراه با انتقال مؤسسه یا بخشی از آن که با نام مزبور شناخته می‌شود، صورت پذیرد.

 ‎‎‎ماده 50- هرگونه قرارداد اجازه بهره‌برداری از اختراع و طرحهای صنعتی ثبت شده‌، یا علامت ثبت شده یا اظهارنامه مربوط به آنها به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می‌شود. اداره مالکیت صنعتی‌، مفاد قرارداد را به صورت محرمانه حفظ ولی اجازه بهره‌برداری را ثبت و آگهی می‌کند. تأثیر این گونه قراردادها نسبت به اشخاص ثالث منوط به مراعات مراتب فوق است‌.

 ‎‎‎ماده 51- درصورتی که محل اقامت متقاضی یا مرکز اصلی تجارت وی خارج از ایران باشد، وکیل قانونی او که مقیم و شاغل در ایران است‌، می‌تواند به نمایندگی از او اقدامات لازم را انجام دهد.

مقررات عمومی – ادامه

 ‎‎‎ماده 52- تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه‌های مربوط به کنوانسیونهای ذیربط به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است‌. ‎‎‎ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی‌، اعم از اختراع‌، علامت‌، علامت جمعی‌، طرح صنعتی نیز توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود.

در مواردی که مراجع دیگر به موجب قانون اقدام به بررسی و ثبت می‌نمایند درصورتی از حمایتها و امتیازات مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند که حسب مورد مالکیت یا اختراع آنها در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد.

 ‎‎‎ماده 53- اداره مالکیت صنعتی با استفاده از شیوه‌های نوین‌، دفاتر جداگانه‌ای برای ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی و علائم تجارتی پیش‌بینی می‌کند. علائم جمعی در بخش ویژه‌ای در دفتر ثبت علائم‌، ثبت می‌شود.

 و همچنین ‎‎‎مادده 54- اطلاعات موجود در دفاتر ثبت قابل دسترسی همگان بوده و هر شخص می‌تواند برابر مقررات مندرج در آئین‌نامه اجرائی‌، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نماید.

 ‎‎‎مماده 55- اداره مالکیت صنعتی‌، کلیه آگهی‌های مذکور در این قانون را در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد کرد.

 ‎‎‎و در ادامه ماده 56- اداره مالکیت صنعتی مجاز است هرگونه اشتباه در ترجمه یا نسخه‌برداری‌، اشتباه اداری‌، اشتباه در اظهارنامه و یا اشتباه در هر یک از ثبتهای انجام شده طبق این قانون یا آئین‌ نامه اجرائی را تصحیح کند.

 ‎‎‎مادده 57- اداره مالکیت صنعتی پس از دریافت هرگونه درخواست کتبی مبنی بر تمدید مهلت انجام هر اقدامی که در این قانون یا آئین‌نامه اجرائی آن پیش‌بینی شده است‌، پس از بررسی شرایط موجود می‌تواند آن را تمدید نماید. این کار پس از اعلام به اشخاص ذی‌نفع طبق مقررات مذکور در آئین‌نامه انجام می‌شود.

مقررات عمومی – ادامه

 ‎‎‎ماده 58- اداره مالکیت صنعتی قبل از اعمال اختیارات قانونی‌، به طرفی که می‌خواهد علیه او تصمیم بگیرد فرصت کافی می‌دهد تا مطالب خود را اعلام نماید. دراین صورت هرگونه تصمیم با لحاظ اعلام مذکور اتخاذ می‌شود.

 ‎‎‎ماده 59- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجراء این قانون و آئین‌نامه اجرائی آن در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاههای عمومی تهران می‌باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌گردد.

‎‎‎تصمیمات اداره مالکیت صنعتی توسط اشخاص ذی‌نفع قابل اعتراض است و دادخواست مربوط باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی‌نفع و یا اطلاع او از آن‌، به دادگاه صالح تقدیم گردد. تجدیدنظرخواهی از آراء و نحوه رسیدگی‌، تابع مقررات آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است‌.

 ‎‎‎ماده 60- نقض حقوق مندرج در این قانون‌، عبارت است از معنای انجام هرگونه فعالیتی در ایران که توسط اشخاصی غیر از مالک حقوق تحت حمایت این قانون و بدون موافقت او انجام می‌گیرد.

علاوه بر مالک حقوق تحت حمایت این قانون‌، هرگاه ثابت شود دارنده اجازه استفاده، از مالک درخواست کرده است تا برای خواسته معینی به دادگاه دادخواست بدهد و مالک امتناع کرده یا نتوانسته آن را انجام دهد، دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور دستور جلوگیری از نقض حقوق یا نقض قریب‌الوقوع حقوق‌، به جبران خسارت مربوط نیز حکم صادر کند و یا تصمیم دیگری جهت احقاق حق اتخاذ نماید.

مقررات عمومی – ادامه

 ‎‎‎ماده 61- هر شخصی که با علم و عمد مرتکب عملی شود که طبق مواد (15)، (28) و (40) نقض حقوق به شمار آید یا طبق ماده (47) عمل غیرقانونی تلقی شود، مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جزای نقدی از ده‌میلیون (10.000.000) ریال تا پنجاه میلیون (50.000.000) ریال یا حبس تعزیری از نود و یک روز تا شش ماه یا هر دوی آنها محکوم می‌شود.

 ‎‎‎در دعوای مدنی راجع به نقض حقوق مالک اختراع در مواقعی که اختراع‌، فرآیند دستیابی به یک فرآورده باشد، درصورت وجود شرایط زیر، مسؤولیت اثبات این که فرآورده ازطریق آن فرآیند ساخته نشده است‌، به عهده خوانده دعوی نقض حق خواهد بود. در اینصورت دادگاه در صورت ارائه اسناد و مدارک‌، منافع مشروع خوانده دعوی نقض حق را از جهت عدم افشاء اسرار تولیدی و تجاری وی در نظر خواهد گرفت‌:

 ‎‎‎1- فرآورده جدید باشد.

 ‎‎‎2- احتمال قوی وجود داشته باشد که فرآورده با استفاده از فرآیند مزبور ساخته شده و مالک حقوق ثبت شده علی‌رغم تلاشهای معقول نتوانسته است فرآیندی را که واقعاً استفاده شده‌، تعیین نماید.

 ‎‎‎ماده 62- درصورت تعارض مفاد این قانون با مقررات مندرج در معاهدات بین‌المللی راجع به مالکیت صنعتی که دولت جمهوری اسلامی ایران به آنها پیوسته و یا می‌پیوندد، مقررات معاهدات مذکور مقدم است‌.

 ‎‎‎ماده 63- باپیش‌بینی درقانون بودجه سالانه تامعادل پنجاه درصد (50%) از درآمد ارزی ناشی از اجراء مفاد کنوانسیونهای مربوط به ثبت بین‌المللی مالکیت‌صنعتی که از تاریخ تصویب این‌قانون عاید می‌گردد، برای‌ارتقاء و تجهیز اداره مالکیت‌صنعتی و ارتقاء کیفی آن در قانون بودجه سالانه اختصاص می‌یابد.

مقررات عمومی – ادامه

 ‎‎‎پس از تأیید اداره مالکیت صنعتی‌، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ارز مورد نیاز صاحبان ایرانی حقوق مالکیت صنعتی را جهت ثبت بین‌المللی این حقوق برابر تعرفه‌های مذکور در کنوانسیونها و مقررات بین‌المللی با نرخ رسمی تأمین نماید.

 ‎‎‎ماده 64- آئین‌نامه اجرائی این قانون ظرف یک سال از تاریخ تصویب‌، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و به‌تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد. در آئین‌نامه مذکور به‌ویژه باید تعرفه هزینه‌های مربوط به اظهارنامه‌های ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی‌، ثبت علائم و علائم جمعی و تمدید ثبت آنها و جرائم تأخیر در تمدید با رعایت این قانون و مفاد کنوانسیونهای مربوط که جمهوری اسلامی ایران عضویت در آنها را پذیرفته است‌، تعیین شود و درصورت لزوم هر سه سال یک بار قابل تجدید نظر می‌باشد.

 ‎‎‎ماده 65- اختراعات و علائم تجارتی که قبلاً برابر مقررات سابق ثبت شده‌ است، معتبر بوده و مورد حمایت این قانون قرار می‌گیرد. در این صورت :

 ‎‎‎الف- درمورد اختراعات باید هزینه‌های سالانه مقرر در این قانون‌، برای مدت باقیمانده پرداخت شود.

 ‎‎‎ب- علائم باید درموعد مقرر در همان قانون تمدید شده و پس از تمدید براساس طبقه‌بندی بین‌المللی مجدداً طبقه‌بندی شود.

 ‎‎‎ماده 66- از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1/4/1310و اصلاحات بعدی آن و آئین‌نامه‌های مربوط به آن ملغی می‌شود.

 ‎‎‎قانون فوق مشتمل بر شصت و شش ماده در جلسه مورخ هفتم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردید و پس از موافقت مجلس با اجراء آزمایشی آن به مدت پنج‌سال در تاریخ 23/11/1386 به تأیید شورای نگهبان رسید.

مزایای برند سازی
مزایای برند سازی

آیین‌ نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری

بخش اول: کلیات

ماده ۱

اصطلاحات به کار برده شده در این آئین‌نامه دارای معانی زیر می‌باشند:

۱ـ قانون: منظور قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری است که در تاریخ ۷/۸/۱۳۸۶ طبق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی رسیده و اجراء آزمایشی آن به مدت ۵ سال در تاریخ ۳/۱۱/۱۳۸۷ مورد موافقت مجلس قرار گرفته است.

۲ـ آئین‌نامه: منظور آئین‌نامه اجرایی حاضر موضوع ماده ۶۴ قانون می‌باشد.

۳ـ سازمان: منظور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

۴ـ مرجع ثبت: منظور اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد املاک کشور است.

۵ـ دفتر بین‌المللی: منظور دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی است.

آیین نامه ثبت برند – ادامه

۶ـ طبقه‌بندی بین‌المللی: منظور طبقه‌بندی‌های مرسوم بین‌المللی، برحسب مورد، بمنظور ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، و علائم تجاری، براساس جدیدترین ویرایش آن‌ها است.

۷ـ کنوانسیون پاریس: منظور کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی مورخ ۱۲۶۱هجری شمسی (۱۸۸۳ میلادی با اصلاحات بعدی) است که در تاریخ ۱۴/۱۲/۱۳۳۷ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده و در تاریخ ۱۷/۸/۱۳۷۷ نیز مجلس شورای اسلامی اصطلاحات بعدی آن را پذیرفته است.

۸ـ معاهده همکاری در ثبت اختراعات: منظور معاهده همکاری در ثبت اختراعات مورخ ۱۳۴۹هجری شمسی (۱۹۷۰ میلادی با اصلاحات بعدی) است که در تاریخ ۲۴/۷/۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

۹ـ آیین‌نامه معاهده همکاری در ثبت اختراعات: منظور آیین‌نامه معاهده همکاری در ثبت اختراعات قابل اجرا از سال ۱۳۸۱ هجری شمسی (۲۰۰۲میلادی) می‌باشد.

۱۰ـ موافقت‌نامه مادرید: منظور موافقت‌نامه مادرید راجع به ثبت بین‌المللی علائم مورخ ۱۲۷۰ هجری شمسی (۱۸۹۱ میلادی با اصلاحات بعدی) است که در تاریخ ۲۸/۵/۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

۱۱ـ پروتکل مادرید: منظور پروتکل مربوط به موافقت‌‌نامه مادرید راجع به ثبت بین‌المللی علائم مورخ ۱۳۶۸ هجری‌شمسی (۱۹۸۹ میلادی) است که در تاریخ ۲۸/۵/۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

 12 ـ آئین‌نامه مشترک: منظور آئین‌نامه مشترک موافقت‌نامه مادرید راجع به ثبت بین‌المللی علائم و پروتکل مربوط به موافقت‌نامه مذکور قابل اجرا از سال ۱۳۷۹هجری شمسی (۲۰۰۰ میلادی) می‌باشد که در تاریخ ۲۸/۵/۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

۱۳ـ ثبت بین‌المللی: منظور ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری از طریق دفتر بین‌ المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی است.

بخش چهارم:

ثبت علائم

فصل اول: تسلیم، استرداد، ثبت و رد اظهارنامه

ماده ۱۰۵ـ ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.

ماده ۱۰۶ـ اظهارنامه ثبت علامت باید در دو نسخه و در فرم مخصوص (ع ـ ۱) و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.

تبصره ـ در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن الزامی است. مرجع ثبت در صورت لزوم می‌تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.

ماده ۱۰۷ـ متقاضی باید اظهارنامه ثبت علامت را به صورت حضوری یا با پست سفارشی و یا در چارچوب ماده ۱۶۷ این آیین‌نامه به مرجع ثبت تسلیم نماید.

ثبت علائم – ادامه 1

ماده ۱۰۸ـ اظهارنامه ثبت علامت باید حاوی نکات زیر باشد:

۱ـ اسم، شماره ملی، نشانی، کدپستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عندالزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.

۲ـ اسم، شماره ملی، نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی،در صورت وجود.

۳ـ اسم، نشانی و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ‌ها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.

۴ـ الصاق نمونه‌ای از علامت در کادر مربوط.

۵ ـ توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.

۶ ـ ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها به کار می‌رود، با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه‌بندی بین‌المللی.

۷ـ ذکر حق تقدم، در صورت درخواست.

۸ ـ رشته فعالیت مالک علامت.

۹ـ ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد.

۱۰ـ در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد، درج آوانویسی و ترجمه آن.

۱۱ـ ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی‌خاص علامت باشد.

۱۲ـ ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت درخواست ثبت آن.

۱۳ـ تعیین ضمائم.

ثبت علائم – ادامه 2

تبصره۱ـ در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی، امضاء آن‌ها از طرف اشخاص مجاز، ضروری است.

تبصره۲ـ در صورت تعدد متقاضی ثبت، شخصی که به نمایندگی از سایرین حق مراجعه و مکاتبه با مرجع ثبت و انجام سایر تشریفات اداری لازم، جز دریافت گواهی‌نامه علامت، را دارد، باید با ذکر اقامتگاه، تعیین شود.

تبصره۳ـ اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.

تبصره۴ـ در کلیه امور راجع به ثبت و انتشار علائم، مرجع ثبت طبقه‌بندی کالا و خدمات را براساس طبقه‌بندی بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت وجود عناصر تصویری در علامت، رعایت طبقه‌بندی مربوط الزامی و به عهده مرجع ثبت است.

ثبت علائم – ادامه 3

ماده ۱۰۹ـ برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه‌ جداگانه استفاده شود. استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت یک علامت جهت کالا‌ها و خدمات مندرج در یک یا چند طبقه بلامانع است.

ماده ۱۱۰ـ شخصی که تقاضای ثبت چندین علامت را به طور همزمان می‌نماید باید برای هریک از آن‌ها مطابق مقررات این آیین‌نامه، اظهارنامه جداگانه‌ای تسلیم کند. در این صورت، اگر تقاضا‌ها توسط نماینده قانونی به عمل آمده باشد، مدرک اصلی نمایندگی به یکی از اظهارنامه‌ها و یک رونوشت مصدق آن به هریک از اظهارنامه‌های دیگر باید ضمیمه شود.

ماده ۱۱۱ـ مدارک زیر باید ضمیمه اظهارنامه شود:

۱ـ با لحاظ ماده ۱۱۰ این آیین‌نامه، نسخه اصلی نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

۲ـ ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن‌ حداکثر ۱۰ در۱۰ ‌سانتی‌متر باشد. اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد، ارائه خواهد شد.

ثبت علائم – ادامه 4

چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می‌نماید. در هر حال، علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می‌شود استعمال گردد.

۳ـ در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه‌های گرافیکی یا تصویر دوبعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند، الزامی است.

۴ـ مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵روز از آن تاریخ تسلیم شود.

۵ـ ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی‌ربط بنابه تشخیص مرجع ثبت.

۶ـ نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت‌جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیت دار، اتحادیه یا دستگاه مرتبط، در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.

۷ـ مدارک مثبت هویت متقاضی.

۸ـ رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های قانونی.

۹ـ مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

ثبت علائم – ادامه 5

ماده ۱۱۲ـ در صورتی که متقاضی طبق ماده ۹ قانون درخواست حق تقدم کرده باشد، هنگام تقاضای ثبت علامت باید درخواست خود را به همراه مدارکی که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم نماید. این درخواست باید مشتمل بر موارد زیر باشد:

۱ـ تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی.

۲ـ کشوری که اظهارنامه اصلی در آنجا تسلیم شده و یا در صورت منطقه‌ای یا بین‌المللی بودن اظهارنامه، اداره‌ای که اظهارنامه در آنجا تسلیم شده است.

تبصره۱ـ درخواست حق تقدم باید همزمان با تاریخ تسلیم اظهارنامه تسلیم شود.

تبصره۲ـ هرگاه حق تقدم دو یا چند اظهارنامه اصلی ادعا شود، می‌توان با رعایت تبصره (۱) فوق، اطلاعات آن‌ها را در یک درخواست قید و تسلیم نمود. در این صورت مبنای احتساب حق تقدم تاریخ تسلیم نخستین اظهارنامه خواهد بود.

تبصره۳ـ در صورتی که حق تقدم ادعایی شامل کلیه کالاها و خدمات مندرج در اظهارنامه قبلی نباشد، اشاره به کالاها یا خدماتی که مورد ادعا است، ضروری است.

ثبت علائم – ادامه 6

ماده ۱۱۳ـ مدت زمان حق تقدم در ثبت علامت، ۶ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.

ماده ۱۱۴ـ تاریخ اظهارنامه‌ همان تاریخ وصول اظهارنامه یا تاریخ داده پیام است، مشروط بر اینکه در زمان تسلیم حاوی اطلاعات زیر باشد:

۱ـ اسم متقاضی.

۲ـ نشانی‌ای که ابلاغ‌ها باید در آنجا صورت گیرد.

۳ـ نمونه‌ای از علامت.

۴ـ کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها ثبت می‌شود.

۵ ـ پرداخت حق ثبت اظهارنامه.

ماده ۱۱۵ـ متقاضی می‌تواند تا قبل از انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این آیین‌نامه ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت نسبت به اصلاح نشانی، تغییر نماینده قانونی و کاهش کالاها و خدمات موضوع علامت اقدام نماید. اعمال این اصلاح منوط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه‌ها خواهد بود.

ماده ۱۱۶ـ متقاضی یا نماینده قانونی وی در هر زمان قبل از ثبت علامت می‌‌تواند ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت، اظهارنامه خود را مسترد دارد. در صورت استرداد اظهارنامه، هزینه‌های پرداختی مسترد نخواهد شد.

ثبت علائم – ادامه 7

ماده ۱۱۷ـ مرجع ثبت پس از دریافت اظهارنامه و ضمائم مربوط، و احراز شرایط مقرر در ماده ۱۱۴ این آیین‌نامه، آن را در دفتر ثبت وارد و برروی هریک از نسخ اظهارنامه، تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره آن را قید نموده و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است، بعد از امضا و مهر و قید تاریخ (ساعت، روز، ماه، سال) وصول آن با تمام حروف، به عنوان رسید به متقاضی مسترد خواهد کرد.

تبصره ـ درخصوص اظهارنامه‌هایی که با پست سفارشی ارسال می‌شوند، در صورت ثبت اظهارنامه‌ها، نسخه دوم آن‌ها همراه با ضمائم توسط و به هزینه مرجع ثبت با پست سفارشی به عنوان رسید به متقاضیان مسترد خواهد شد. در صورت عدم ثبت نیز مراتب به همین ترتیب به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. پاسخ اظهارنامه‌های واصله درچارچوب ماده ۱۶۷ این آیین‌نامه به صورت الکترونیکی خواهد بود.

فصل دوم: بررسی و انتشار آگهی اظهارنامه

ماده  ۱۱۸ـ مرجع ثبت ظرف ۳۰ روز از تاریخ وصول اظهارنامه و ضمائم، آن را از لحاظ رعایت جنبه‌های شکلی و شرایط مقرر در قانون و این آیین‌نامه و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه‌بندی بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌دهد.

ماده ۱۱۹ـ مرجع ثبت چنانچه پس از بررسی، ایرادات و نواقصی را در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده نماید، مراتب را به صورت مکتوب و با قید جزییات به متقاضی ابلاغ می‌کند تا ظرف مهلت مقرر اقدام به رفع نقص نماید.

چنانچه متقاضی در مهلت مقرر قانونی به هر علتی نتواند نقایص اعلامی را رفع نماید، مرجع ثبت، اظهارنامه را رد و مراتب را کتباً با ذکر علت یا علل رد به متقاضی ثبت ابلاغ خواهد کرد.

تبصره ـ مهلت رفع نقص برای اشخاص مقیم در ایران ۳۰ روز و برای اشخاص مقیم در خارج از کشور ۶۰ روز از زمان ابلاغ محاسبه می‌شود.

ماده ۱۲۰ـ مرجع ثبت پس از پذیرش اظهارنامه ثبت علامت، مراتب را به متقاضی ابلاغ و آگهی مربوط را جهت اطلاع عموم منتشر می‌نماید. آگهی مزبور باید شامل موارد ذیل باشد:

۱ـ تاریخ و شماره اظهارنامه.

۲ـ در صورت ادعای حق تقدم، تاریخ و شماره اظهارنامه و کشوری که درخواست ثبت اولیه در آنجا صورت گرفته است.

۳ـ نمونه علامت.

۴ـ اجراء علامت با ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی علامت باشد.

۵ـ فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اشاره به طبقه یا طبقات مربوط طبق طبقه‌بندی بین‌المللی.

۶ـ نام و نشانی متقاضی.

۷ـ نام و نشانی نماینده قانونی در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده تسلیم شده باشد.

تبصره ـ در صورتی که متقاضی ظرف ۳۰ روز پس از دریافت ابلاغ، هزینه انتشار آگهی فوق را پرداخت نکند، اظهارنامه کان لم یکن تلقی خواهد شد.

بررسی و انتشار آگهی اظهارنامه – ادامه

ماده ۱۲۱ـ در صورت رد اظهارنامه ثبت علامت به استناد بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون، مرجع ثبت ملزم است دلایل رد را کتباً به متقاضی ابلاغ نماید.

از لحاظ مواد اشاره شده، در مواردی علامت عین یا شبیه علامت دیگر تشخیص داده شده و رد می‌گردد که علامت مذکور قبلاً به اسم دیگری ثبت یا تقاضای ثبت شده باشد یا شباهت آن از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا کتابت و یا سایر ویژگی‌ها با علامت دیگری که قبلا ثبت یا تقاضای ثبت شده به اندازه‌ای باشد که مصرف‌کنندگان عادی را به اشتباه بیندازد.

متقاضی می‌تواند ظرف مهلت مقرر نسبت به رد اظهارنامه اعتراض خود را در دو نسخه و با پرداخت هزینه رسیدگی به رد ثبت، از طریق مرجع ثبت به کمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این آیین‌نامه تسلیم نماید.پس از ثبت اعتراض‌نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می‌گردد.

مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم ایران ۳۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور۶۰ روز از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

تبصره ـ در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به رد ثبت قابل استرداد نخواهد بود.

فصل سوم: انتقال، اصلاح و اعتراض به اظهارنامه

ماده ۱۲۲ـ انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا اعطای اجازه بهره‌برداری از آن باید به درخواست کتبی هر ذی‌نفع، به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد. اعمال این تغییر منوط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه‌ها خواهد بود.

تبصره ـ انتقال جزئی حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مستلزم تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط منتقل‌الیه است.

ماده ۱۲۳ـ بعد از انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این آیین‌نامه، هر گونه اصلاحی که به وسیله متقاضی در خود علامت و یا درکالاها یا خدمات مربوط به آن صورت گیرد مستلزم تسلیم اظهارنامه جدید است. چنین اظهارنامه‌ای به ترتیب مقرر در قانون و این آیین‌نامه بررسی می‌گردد. هرگاه اصلاحات تقاضا شده مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد، موضوع آگهی می شود.

ماده ۱۲۴ـ هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت علامت اعتراض داشته باشد باید ظرف مهلت ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این آیین‌نامه اعتراض خود را در دو نسخه مبنی بر عدم رعایت مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون به مرجع ثبت تسلیم نماید.

پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می‌گردد. اعتراض نامه باید همراه با دلایل و مدارک استنادی و رسید پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد. چنانچه پس از بررسی اعتراض‌نامه و مدارک استنادی، تکمیل مدارک منضم به اعتراض‌نامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت با تعیین موارد، کتباً از متقاضی می‌خواهد که ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نواقص اقدام نماید. در غیر این صورت، اعتراض ‌نامه کان لم یکن تلقی خواهد شد.

تبصره ـ مهلت‌ رفع نقص برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۶۰ روز می‌باشد.

انتقال، اصلاح و اعتراض به اظهارنامه – ادامه

ماده ۱۲۵ـ هرگاه اعتراض معترض مبنی بر ادعای حق مالکیت نسبت به علامتی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت و آگهی شده است، در صورتی که علامت قبلاً به نام او ثبت نشده است، باید همزمان با اعتراض، برای علامت خود، مطابق قانون و این آیین‌نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اظهارنامه و علامت برحسب طبقات و تمام مخارج مربوط به آن را تأدیه نماید. مرجع ثبت موظف است با رعایت ماده ۱۲۴ این آیین‌نامه، ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه‌ای از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید.

متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض‌نامه، پاسخ مکتوب خود را ظرف ۲۰ روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید. عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.

هرگاه متقاضی کتباً به اعتراض معترض تمکین نماید درخواست او برای ثبت علامت مسترد شده تلقی می‌گردد و مراتب کتباً به معترض ابلاغ می‌شود تا در صورتی که علامت وی به ثبت نرسیده باشد، بر طبق اظهارنامه‌ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است نسبت به ثبت آن اقدام کند. در صورت عدم تمکین متقاضی، مرجع ثبت مراتب را ظرف ۱۰ روز به معترض ابلاغ کرده و وی از این تاریخ ۲۰ روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این آیین‌نامه نماید.

انتقال، اصلاح و اعتراض به اظهارنامه – ادامه

همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق، غیراز حق مالکیت، نسبت به علامتی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است، مگر اینکه علامت قانوناً قابل ثبت نباشد. در این فرض نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت علامت به مرجع ثبت نخواهد بود. تصمیم کمیسیون طبق ماده ۱۷۲ این آیین‌نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون است.

تبصره۱ـ در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیلی منتهی به ثبت علامت نشود مبالغ پرداختی از این بابت، قابل استرداد نخواهد بود.

تبصره۲ـ درصورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض، قابل‌استرداد نخواهد بود.

تبصره۳ـ چنانچه معترض مقیم ایران نباشد،‌ مهلت‌های مذکور در این ماده به دو برابر افزایش می‌یابد.

فصل چهارم: ثبت علامت و تمدید ثبت

ماده ۱۲۶ـ پس از انتشار آگهی ثبت علامت، موضوع ماده ۱۲۰ این آیین‌نامه و تحویل نسخه منتشر شده یا منعکس در سایت روزنامه رسمی توسط متقاضی به مرجع ثبت، ظرف ۳۰ روز از تاریخ انتشار، در صورتی که مرجع ثبت تشخیص دهد شرایط مندرج در قانون و این آیین‌نامه رعایت شده و نسبت به تقاضای ثبت علامت نیز اعتراض نشده و یا اعتراض رد شده است، علامت را پس از پرداخت هزینه‌های مربوط در دفتر ثبت علامت، ثبت می‌کند.

تبصره ـ در صورت عدم تحویل نسخه منتشرشده یا منعکس در سایت روزنامه‌رسمی به مرجع ثبت ظرف مهلت مقرر در این ماده ، اظهارنامه کان لم یکن تلقی خواهدشد.

ماده ۱۲۷ـ متقاضی باید ظرف مدت ۳۰ روز پس از اعلام کتبی مرجع ثبت مبنی بر تأیید نهایی علامت، نسبت به پرداخت هزینه‌های ثبت علامت و انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۹ این آیین‌نامه اقدام نماید. در صورت عدم پرداخت هزینه‌ها در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه کان لم یکن تلقی می‌گردد. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور ۶۰ روز می‌باشد.

ثبت علامت و تمدید ثبت – ادامه

ماده ۱۲۸ـ ثبت علامت در دفترثبت طبق فرم (ع ـ ۲) با قید مراتب ذیل به عمل خواهد آمد:

۱ـ اسم و نشانی و تابعیت مالک علامت.

۲ـ اسم و نشانی نماینده قانونی او، در صورت وجود.

۳ـ الصاق یک نمونه از علامت در محلی که به این امر اختصاص داده شده است.

۴ـ تعیین اجزا علامت با ذکر رنگ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی‌ علامت باشد.

۵ـ تاریخ کامل (ساعت، روز، ماه و سال) و شماره ثبت اظهارنامه و تاریخ و شماره ثبت علامت.

۶ـ فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها استفاده می‌شود، با اشاره به طبقه یا طبقات آن‌ها طبق طبقه‌بندی بین‌المللی.

۷ـ در صورت ادعای حق تقدم و پذیرش آن، تاریخ، شماره و محل تسلیم اظهارنامه مقدم.

۸ـ مدت اعتبار ثبت علامت.

تبصره۱ـ در دفتر ثبت برای هرعلامت دو صفحه اختصاص می‌یابد و هر تغییر و اصلاح و همچنین نقل و انتقالاتی که جزئاً یا کلاً نسبت به علامت صورت می‌گیرد، در صفحات مزبور قید می‌گردد. در صورت نیاز به صفحات اضافی مرجع ثبت می‌تواند از دفتر متممی به این منظور استفاده نماید.

تبصره ۲ـ درج مراتب فوق پس از تکمیل باید به امضاء مالک علامت یا نماینده قانونی وی و همچنین رئیس اداره ثبت علائم تجاری برسد.

ثبت علامت و تمدید ثبت – ادامه

ماده ۱۲۹ـ مرجع ثبت مکلف است ظرف ۳۰ روز پس از ثبت علامت، آگهی حاوی کلیه مراتب مندرج در ماده ۱۲۸ این آیین‌نامه را جهت اطلاع عموم منتشر نماید.

ماده ۱۳۰ـ پس از ثبت علامت و انتشار آگهی آن و تحویل نسخه منتشر شده یا منعکس در سایت روزنامه رسمی، گواهی‌نامه‌ای طبق فرم (ع ـ ۳) که حاوی موارد مذکور در بندهای (۱) (۳) (۴)(۵)(۶)(۷) ماده ۱۲۸ این آیین‌نامه و همچنین مدت اعتبار علامت ثبت شده و تاریخ انقضای آن باشد، پس از امضاء و مهر رئیس اداره ثبت علائم تجاری، به مالک علامت یا نماینده قانونی او تسلیم می‌شود.

تبصره ـ گواهی‌نامه علامت با استفاده از فناوری روز تهیه می‌شود.

ماده ۱۳۱ـ با توجه به بند د ماده ۴۰ قانون، مالک علامت می‌تواند با پرداخت هزینه مقرر، درخواست تمدید اعتبار ثبت علامت را برای دوره‌های متوالی ده ساله بنماید. درخواست تمدید ثبت ظرف یک سال قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت علامت در هر دوره، به عمل خواهد آمد.

تبصره ـ در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یادشده، امکان درخواست آن ظرف مهلت ۶ ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت، با پرداخت جریمه تأخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت وجود دارد، والا ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

ماده ۱۳۲ـ درخواست تمدید ثبت علامت در دو نسخه توسط مالک علامت ثبت شده یا نماینده قانونی او تهیه و پس از امضاء به مرجع ثبت تسلیم می‌شود.

مرجع یادشده پس از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم، آن را در دفتر مربوطه وارد و برروی هریک از نسخ درخواست، تاریخ دریافت و شماره آن را قید و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد خواهد کرد.

ثبت علامت و تمدید ثبت – ادامه

ماده ۱۳۳ـ درخواست تمدید ثبت باید حاوی موارد ذیل باشد:

۱ـ شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن مورد درخواست است.

۲ـ طبقه یا طبقات کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها ثبت شده است.

۳ـ اسم و نشانی کامل مالک علامت ثبت شده یا نماینده قانونی وی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.

تبصره ۱ـ درخواست تمدید ثبت وقتی پذیرفته می‌شود که هزینه تمدید پرداخت شده باشد.

تبصره ۲ـ در موقع تمدید ثبت، مرجع ثبت مکلف است طبقه کالاها و خدمات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه‌بندی بین‌المللی علامت، در دفتر ثبت و گواهی‌نامه تمدید ثبت علامت را براساس آن تصحیح نماید. هزینه تغییر طبقات ناشی از اعمال ویرایش جدید طبقه‌بندی بین‌المللی به عهده مالک علامت خواهد بود.

تبصره ۳ـ مالک علامت می‌تواند ضمن درخواست تمدید، درخواست جداگانه‌ای را برای تقلیل طبقه یا کالاها و خدماتی که علامت برای آن به ثبت رسیده است، بدون پرداخت هزینه ثبت تغییر، تسلیم مرجع ثبت نماید.

تبصره ۴ـ در صورت تغییر طبقات یا کالاها، مندرجات این ماده با انجام تغییرات لازم، به هزینه مالک علامت، در روزنامه‌رسمی آگهی می‌شود.

ثبت علامت و تمدید ثبت – ادامه

ماده ۱۳۴ـ مدارک زیر باید به درخواست تمدید ضمیمه گردد:

۱ـ مدارک مثبت هویت متقاضی.

۲ـ حداقل شش نمونه از علامت با رعایت ماده ۱۰۸ این آیین‌نامه.

۳ـ رسید مربوط پرداخت هزینه‌ها .

۴ـ مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که درخواست توسط نماینده به عمل آید.

ماده ۱۳۵ـ با رعایت تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۱۳۳ این آیین‌نامه، تمدید ثبت علامت نمی‌تواند هیچ تغییری در آخرین شکل ثبت آن به وجود آورد. در غیر این صورت مقررات تغییر علامت قابل اعمال خواهد بود.

ماده ۱۳۶ـ تمـدید ثبـت علامت دنباله ثبـت اصلـی در دفـتر ثبت می‌شود و گواهی‌نامه تمدید ثبت طبق فرم (ع ـ ۴) صادر و تسلیم مالک علامت یا نماینده قانونی وی می‌گردد. گواهی‌نامه تمدید ثبت شامل مندرجات گواهی‌نامه اصلی با انجام تغییرات لازم، و نیز مدت اعتبار و تاریخ انقضای آن خواهد بود

فصل پنجم ـ علامت جمعی

ماده ۱۳۷ـ مقررات مواد ۱۰۵ تا ۱۳۶ این آیین‌نامه، با انجام تغییرات لازم، و به شرط رعایت موارد زیر در مورد علائم جمعی نیز قابل اعمال است:

۱ـ اظهارنامه ثبت علامت جمعی در صورتی پذیرفته خواهد شد که مطابق ماده ۴۲ قانون، در اظهارنامه به جمعی بودن علامت اشاره شده و نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه گردد.

۲ـ در ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی، باید خصوصیات مشترک یا کیفیت کالاها و خدمات تولیدی در یک منطقه جغرافیایی معین یا مورد تایید که تحت آن‌ها اشخاص می‌توانند از علامت مذکور استفاده ‌کنند و همچنین ضمانت اجراهای مربوط به عدم رعایت شرایط و ضوابط یادشده تعیین گردد.

۳ـ آگهی ثبت علامت جمعی که مطابق ماده ۱۲۰ این آیین ‌نامه انجام خواهد شد، باید همچنین شامل خلاصه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از آن علامت باشد.

۴ـ هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط حاکم بر استفاده از علامت جمعی باید به صورت مکتوب توسط مالک آن علامت به مرجع ثبت اعلام شود. اعلامیه یاد شده باید در دفتر ثبت قید شود. تغییرات مذکور قبل از ثبت هیچگونه اثری ندارد. خلاصه‌ای از تغییرات به عمل آمده باید توسط مرجع ثبت آگهی شود.

۵ـ علاوه بر مالک علامت جمعی ثبت شده، سایر اشخاص مجاز نیز می‌توانند با رعایت شرایط و ضوابط مربوط، از علامت یادشده استفاده نمایند.

تبصره ـ متقاضی ثبت علامت جمعی در ارتباط با بندهای (۱) و (۲) فوق مکلف است گواهی مقام صلاحیتدار، اتحادیه‌ یا دستگاه مرتبط را اخذ و به مرجع ثبت تسلیم نماید.

برند سازی
برند سازی
فصل ششم ـ تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده

ماده ۱۳۸ـ مالک علامت مکلف است هرنوع تغییر راجع به اسم، نشانی، تابعیت و اقامتگاه یا اعطاء اجاره بهره‌برداری از علامت یا انتقال و یا اعراض از علامت ثبت شده را کتباً و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام نماید. اعمال این تغییرات با رعایت مقررات قانون و این آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره ـ چنانچه در طبقه‌بندی بین‌المللی علامت ثبت شده تغییراتی به وجود آید، مالک علامت می‌تواند از مرجع ثبت درخواست کند که تغییرات مذکور در گواهی‌نامه علامت اعمال شود.

ماده ۱۳۹ـ هرگونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد. در درخواست کتبی برای ثبت انتقال باید نکات زیر صریحاً قید نماید:

۱ـ شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران.

۲ـ اسم و نشانی و تابعیت منتقل‌الیه (مالک جدید) یا نماینده قانونی وی، در صورت وجود.

۳ـ در صورت انتقال جزئی، بیان کالاها و خدماتی که علامت نسبت به آن‌ها منتقل شده است. اصل آخرین گواهی‌نامه معتبرعلامت، سند انتقال علامت که به امضاء مالک پیشین علامت و منتقل‌الیه رسیده است، مدارک نمایندگی قانونی، در صورت وجود، و رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ها باید ضمیمه درخواست گردد.

تبصره ۱ـ تا زمانی که انتقال انجام شده در دفتر مربوط ثبت نشده باشد، مرجع ثبت فقط شخصی را که علامت به نام او ثبت شده مالک خواهد شناخت.

تبصره ۲ـ انتقال قهری علامت با رعایت مقررات این ماده توسط ورثه و با ارایه رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با تعیین سهم الارث به ثبت می‌رسد.

تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده – ادامه 1

ماده ۱۴۰ـ اگر انتقال راجع به قسمتی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده باشد، خروج آن از مالکیت مالک اولیه علامت، به صورت مشخص درپی علامت ثبت شده در دفتر ثبت علامت تجاری، ثبت و چنانچه با انتقال مزبور طبقه، یا طبقاتی کلاً از حیطه علامت ثبت شده خارج گردد، در این صورت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره‌های فرعی از شماره (۱) به تعداد طبقات مزبور تعلق می‌گیرد و هرگاه انتقال صرفاً مربوط به کالا‌ها یا خدمات، بدون انتقال کلی طبقه مربوط واقع شده باشد، بدواً به طریق فوق شماره‌‌گذاری شده و پس از آن شماره فرعی از شماره فرعی طبقه مرتبط محسوب و به همین طریق به دنبال علامت ثبت شده درج می‌‌گردد.

تبصره ۱ـ هرگاه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس گردد، می‌بایست به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره نماید.

و در ادامه تبصره ۲ـ در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، مدت اعتبار بخش منتقل شده نمی‌تواند بیشتر از مدت اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی‌نامه ثبت آن باشد.

تبصره ۳ـ در صورت انتقال جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت، منتقل‌الیه می‌تواند درخواست صدور گواهی‌نامه علامت برای مدت باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را نماید.

و همچنین تبصره ۴ـ چنانچه علامت ثبت شده در موعد مقرر تمدید نگردد، مانع از تمدید علامت برای آن دسته از کالاها و خدماتی که قبل از موعد تمدید جزئاً منتقل شده‌اند، نخواهد بود.

تبصره ۵ـ نقل و انتقالات جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت باید در ظهر آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت نیز منعکس گردد.

تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده – ادامه 2

ماده ۱۴۱ـ مالک علامت می‌تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید. در مجوز بهره‌برداری همچنین باید صریحاً به این نکته اشاره شود که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می‌شود یا خیر و نیز این که آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه‌های بعدی را دارد یا خیر. اگر انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره‌برداری از علامت در مجوز ذکر نشود هر مجوز بهره‌برداری که به ثبت می‌رسد، غیر انحصاری تلقی می‌گردد.

ماده ۱۴۲ـ مرجع ثبت مکلف است وجود شرایطی را در زمینه کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالاها یا خدمات موضوع علامت توسط اجازه گیرنده را در مجوز بهره‌برداری احراز کند، در غیر این صورت، مجوز بهره برداری قابل ثبت نخواهد بود.

تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده – ادامه 3

ماده ۱۴۳ـ درخواست ثبت مجوز بهره برداری باید توسط مالک علامت با تصریح به موارد ذیل تسلیم مرجع ثبت نماید:

۱ـ اسم و نشانی و تابعیت اجازه گیرنده و نماینده قانونی وی در صورت وجود.

۲ـ بیان کالاها یا خدماتی که اجازه بهره‌برداری نسبت به آن‌ها اعطاء شده است، در صورتی که اجازه فقط نسبت به بخشی از کالاها یا خدمات باشد. مدارک ذیل باید به درخواست ثبت مجوز بهره‌برداری منضم گردد:

۱ـ مدرک قانونی مبنی بر اعطاء اجازه بهره‌برداری که به امضاء ‌اجازه دهنده و اجازه گیرنده رسیده است.

۲ـ اصل آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت.

۳ـ مدارک نمایندگی قانونی، درصورت وجود.

۴ـ رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ها.

تبصره ۱ـ مرجع ثبت پس از ثبت مجوز بهره‌برداری و انتشار آگهی موضوع ماده ۱۴۶ این آیین‌نامه، در صورت درخواست، گواهی ثبت مجوز بهره‌برداری را برای اجازه گیرنده صادر خواهد کرد.

تبصره ۲ـ مراتب فسخ یا خاتمه پیش از موعد مجوز بهره‌برداری در صورتی که در چارچوب متن قرارداد و مطابق قوانین و مقررات مربوط باشد، نیز به موجب مقررات این ماده ، با انجام تغییرات لازم، قابل ثبت خواهد بود.

تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده – ادامه 4

ماده ۱۴۴ـ مالک علامت می‌تواند با تسلیم درخواست کتبی به مرجع ثبت، از حقوق خود نسبت به علامت ثبت شده معتبر اعراض حاصل نماید. مدارک ذیل باید به درخواست اعراض منضم گردد:

۱ـ اقرارنامه رسمی مبنی بر اعراض که به امضاء‌ مالک علامت رسیده است.

۲ـ اصل آخرین گواهی نامه معتبر علامت.

۳ـ مدارک نمایندگی قانونی، در صورت وجود.

۴ـ رسید مربوط به پرداخت حق ثبت تغییرات.

تبصره ۱ـ اعراض مالک علامت از حقوق خود نسبت به علامت ثبت شده مشروط به این است که بهره‌برداری از علامت، در زمانی که ثبت آن معتبر بوده است، جزئاً یا کلاً به دیگری واگذار نشده باشد.

تبصره ۲ـ در صورت اعراض، حق ثبت و سایر هزینه‌های پرداختی به مرجع ثبت مسترد نخواهد شد.

تغییرات، انتقالات و اعراض در مورد علامت ثبت شده – ادامه 5

ماده ۱۴۵ـ در صورتی که انتقال، اعطاء اجازه بهره‌بردای، فسخ و خاتمه پیش از موعد مجوز بهره‌برداری یا اعراض از مالکیت علامت ثبت شده در خارج از کشور انجام شده باشد، اصل یا رونوشت مصدق سند مربوط که در آن شماره و تاریخ علامت ثبت شده در ایران قید و به تأیید نمایندگی‌ جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد، دلیل انتقال، اعطاء اجازه بهره‌برداری، فسخ و خاتمه پیش از موعد مجوز بهره‌برداری یا اعراض از مالکیت علامت، برای ثبت آن در ایران خواهد بود.

ماده ۱۴۶ـ کلیه تغییرات و انتقالات یا فسخ و خاتمه و یا اعراض از علامت ثبت شده در صفحه مخصوص مربوط به ثبت علامت، ثبت و در ظهر گواهی‌نامه علامت درج می‌گردد و جز در مورد تغییر نشانی، به هزینه ذی‌نفع ظرف ۳۰ روز از تاریخ ثبت در روزنامه رسمی آگهی می‌شود. موارد مذکور تا زمانی که به ثبت نرسیده‌اند در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نمی‌باشند. ثبت آن‌ها منوط به پرداخت هزینه‌های مقرر در جدول هزینه‌ها و در صورت لزوم هزینه انتشار آگهی‌ مربوط خواهد بود.

فصل هفتم ـ ابطال ثبت علامت

ماده ۱۴۷ـ ابطال ثبت علامت مطابق مواد ۴۱ و ۴۳ قانون در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون و با تقدیم دادخواست به عمل می‌آید. دادخواست ابطال باید دارای ضمائم زیر باشد:

۱ـ اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال.

۲ـ رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه، به شرح مذکور در جدول هزینه‌ها.

۳ـ وکالت‌نامه، در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم نماید.

تبصره ـ ابطال بخشی از علامت یا ابطال ثبت علامت نسبت به بعضی از کالاها و یا خدمات ثبت شده نیز مطابق مقررات همین فصل به عمل می‌آید.

ماده ۱۴۸ـ هرگاه دادگاه در مورد ابطال علامت ثبت شده رأی نهایی صادر نماید مراتب را به مرجع ثبت ابلاغ می‌کند و مرجع مذکور موظف است مطابق حکم دادگاه، بخشی از علامت یا ثبت علامت را به‌طور کامل یا فقط نسبت به بعضی از کالاها و یا خدمات مورد حکم در دفتر مربوط ابطال و مراتب را در روزنامه رسمی آگهی نماید.

ماده ۱۴۹ـ آگهی مربوط به ابطال براساس مفاد رأی دادگاه با درج موارد زیر منتشر خواهد شد:

۱ـ ذکر علامت و شماره و تاریخ ثبت آن.

۲ـ اشاره به ابطال بخشی از علامت یا اینکه علامت به‌طور کامل یا در ارتباط با بعضی از کالاها و یا خدمات ابطال شده است.

۳ـ اعلام عدم اعتبار گواهی‌نامه‌‌ای که به موجب رأی نهایی دادگاه باطل شده است.

تبصره ـ هزینه آگهی مزبور به عهده محکوم‌له می‌باشد. وی می‌تواند هزینه مذکور را در جزء خسارت از محکوم‌علیه مطالبه نماید.

فصل هشتم ـ ثبت بین‌ المللی علامت بر اساس موافقت‌نامه و پروتکل مادرید

ماده۱۵۰ـ ثبت بین المللی علامت مستلزم تسلیم اظهار نامه به مرجع ثبت است.

ماده ۱۵۱ـ اتباع ایرانی یا اشخاصی که در ایران اقامت داشته و یا دارای یک مقر واقعی و موثر صنعتی و تجاری باشند، می‌توانند حسب مورد به استناد اظهارنامه یا علامت ثبت شده در مرجع ثبت، تقاضای ثبت بین‌المللی نمایید.

ماده ۱۵۲ـ اظهارنامه ثبت بین‌المللی علامت در فرم رسمی و حسب مورد به زبان‌های تعیین شده، در سه نسخه تهیه و تسلیم مرجع ثبت خواهد شد.

تبصره ـ اظهارنامه ثبت بین المللی توسط مرجع ثبت و متقاضی امضاء می‌شود.

ماده ۱۵۳ـ اظهارنامه ثبت بین‌المللی وقتی پذیرفته می‌شود که مدارک زیر به آن ضمیمه شده باشد:

۱ـ مدارک مثبت هویت متقاضی.

۲ـ اظهارنامه یا گواهی نامه ثبت علامت در ایران.

۳ـ وکالت نامه، چنانچه تقاضا توسط وکیل به عمل آمده باشد،

۴ـ رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اولیه.

ثبت بین‌ المللی علامت بر اساس موافقت‌نامه و پروتکل مادرید – ادامه 1

ماده ۱۵۴ـ مرجع ثبت مکلف است مشخصات اظهارنامه ثبت بین‌المللی را با مشخصات علامت یا اظهارنامه ثبت شده در ایران مطابقت نماید.

در صورت احراز مطابقت مشخصات و پس از پرداخت هزینه‌های مقرر طبق موافقت‌نامه و پروتکل مادرید توسط متقاضی، مرجع ثبت اظهارنامه ثبت بین‌المللی را در دفتر ثبت اظهارنامه وارد و برروی هریک از نسخ اظهارنامه تاریخ دریافت و شماره آن را قید نموده و با امضاء آن، نسخه اول اظهارنامه را که حاوی اعلامیه مذکور در آیین‌نامه مشترک می‌باشد به متقاضی جهت ارسال به دفتر بین‌المللی تسلیم می‌نماید. اظهارنامه مذکور باید حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ ثبت در دفتر ثبت اظهارنامه به دفتر بین‌المللی فرستاده شود. نسخه دوم اظهارنامه که دارای همان مشخصات نسخه اول است، به عنوان سابقه در مرجع ثبت بایگانی می‌شود. نسخه سوم به عنوان رسید به متقاضی مسترد می‌گردد. در صورت عدم مطابقت مشخصات، متقاضی باید آن را اصلاح نماید. در غیر این صورت اظهارنامه بین‌المللی پذیرفته نخواهد شد.

ماده ۱۵۵ـ هرگاه اظهارنامه اصلی، ثبت ناشی از آن یا ثبت اصلی حسب مورد ظرف ۵ سال از تاریخ ثبت بین‌المللی اعتبار خود را در ایران از دست دهد، مرجع ثبت مراتب را طی اطلاعیه‌ای به دفتر بین‌المللی اعلام کرده و در آن کالاها و خدماتی که مشمول تصمیم لغو قرار گرفته‌اند ذکر و از دفتر بین‌المللی درخواست خواهد کرد که ثبت بین‌المللی را در حدود لازم باطل نماید.

ثبت بین‌ المللی علامت بر اساس موافقت‌نامه و پروتکل مادرید – ادامه 2

هرگاه اقدام قانونی مربوط به لغو اعتبار مذکور در فوق پس از انقضای ۵ سال همچنان در جریان باشد و منتهی به یک تصمیم قطعی نگردد، مرجع ثبت باید مراتب را به دفتر بین‌المللی اطلاع دهد. در صورت اتخاذ تصمیم قطعی، مرجع ثبت باید مراتب را ضمن ذکر کالاها یا خدماتی که مشمول تصمیم مربوط قرار گرفته‌اند، به دفتر بین‌المللی اطلاع داده و از آن درخواست کند که ثبت بین‌المللی را در حدود لازم باطل نماید.

ماده ۱۵۶ـ چنانچه براساس اطلاعیه واصله از دفتر بین المللی، ایران به عنوان یکی از کشورهای تعیین شده در اظهارنامه ثبت بین‌المللی باشد، مرجع ثبت ضمن رعایت تشریفات مقرر در موافقت‌نامه و پروتکل مادرید، اظهارنامه مذکور را طبق قانون و این آیین‌نامه از لحاظ ماهوی مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی تغییرات بعدی علامت پذیرفته شده نیز مشمول همین ترتیبات است.

ماده ۱۵۷ـ مرجع ثبت پس از انتشار آگهی اظهارنامه ثبت بین‌المللی در روزنامه رسمی و انقضای مهلت ۳۰ روز، در صورت نبودن معترض مکلف به پذیرش علامت است و در این صورت شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه در دفتر بین‌المللی، در حکم شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران خواهد بود.

ثبت بین‌ المللی علامت بر اساس موافقت‌نامه و پروتکل مادرید – ادامه 3

ماده ۱۵۸ـ متقاضی ثبت بین‌المللی علامت، در صورت رد پذیرش اظهارنامه یا اعتراض به تقاضای ثبت، می‌تواند اعتراض خود را در چارچوب مواد ۱۲۱، ۱۲۴ و ۱۲۵ این آیین‌نامه تسلیم کمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این آئین‌نامه نماید.

و همچنین مماده ۱۵۹ـ هرگاه متقاضی ثبت بین‌المللی علامت، در ایران اقامت نداشته باشد، جهت تسلیم اعتراض یا هرگونه پاسخ یا اطلاعیه‌ای باید وکیلی که در ایران اقامت دارد را به مرجع ثبت معرفی نماید.

مادده ۱۶۰ـ هرگاه مالک علامت ثبت شده در ایران متعاقباً ثبت بین‌المللی همان علامت که در ایران نیز مشمول حمایت است را کسب کند، ثبت بین‌المللی آن علامت بنابه درخواست و اعراض متقاضی از مالکیت علامت ثبت شده در ایران، جایگزین ثبت در ایران می‌گردد، مشروط بر اینکه تمامی کالاها و خدمات موضوع علامت ثبت شده در ایران در فهرست کالاها و خدمات مشمول ثبت بین المللی نیز باشد. جایگزینی ثبت بین‌المللی، به حقوق مکتسبه‌ی علامت ثبت شده‌ی قبلی هیچ لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

در صورت درخواست مالک، مراتب جایگزینی یادشده، توسط مرجع ثبت در دفتر ثبت وارد و در روزنامه رسمی آگهی می گردد.

بخش پنجم: مقررات عمومی

فصل اول: هزینه‌ها

ماده ۱۶۱ـ هزینه‌های مقرر در قانون و آیین‌نامه حاضر مطابق جدول هزینه‌ها، که ضمیمه این آیین‌نامه است در حسابی خاص که به نام اداره کل مالکیت صنعتی مفتوح می‌گردد، پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۶۲ـ هزینه‌های مقرر در جدول هزینه‌ها جهت انجام اقدامات لازم باید طبق مقررات قانون و این آیین‌نامه پرداخت گردد. در غیر این صورت مرجع ثبت از انجام اقدامات مربوط خودداری خواهد نمود.

تبصره ـ پرداخت هزینه‌های پیش‌بینی شده مستقیماً یا در چارچوب ماده ۱۶۷ این آیین‌نامه، از طریق الکترونیکی صورت خواهد گرفت.

ماده ۱۶۳ـ حق ترجمه و هزینه رونوشت مصدق اسناد و مدارک تسلیمی به مرجع ثبت مطابق آیین‌نامه‌های مربوط به ‌مترجمین و این آیین‌نامه توسط ذی‌نفع پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۶۴ـ کلیه هزینه‌های بررسی و ثبت بین‌المللی اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم طبق معاهدات بین‌المللی که جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها ملحق شده است و همچنین هزینه انتشار آگهی‌های مربوط در روزنامه‌ رسمی طی فرایند ثبت، در بودجه سالانه سازمان پیش‌بینی شده و برای این منظور در اختیار مرجع ثبت قرار خواهد گرفت.

هزینه‌ها – ادامه

ماده ۱۶۵ـ هزینه سالانه اختراعاتی که تا پیش از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون و این آیین‌نامه به ثبت رسیده‌اند برای مدت باقی‌مانده حمایت، بر مبنای این آیین‌نامه پرداخت خواهد شد. درخصوص علائم تجاری ثبت شده‌ای که پس از تاریخ فوق تمدید می‌شوند، هزینه تمدید طبق جدول هزینه‌ها محاسبه خواهد شد. سایر امور مرتبط با اختراعات و علائم ثبت شده براساس مقررات قانون و این آیین‌نامه انجام خواهد گرفت.

ماده ۱۶۶ـ سازمان در اجرای ماده ۶۳ قانون هر ساله باید حداکثر تا ۵۰ درصد معادل ریالی عواید حاصل از اجراء مفاد کنوانسیون‌های مربوط به ثبت بین‌المللی مالکیت صنعتی را در بودجه کل کشور در ردیف‌های هزینه‌ای جداگانه پیش‌بینی و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پیشنهاد نماید.

وجوه مذکور به تشخیص مدیرکل اداره کل مالکیت صنعتی صرف ارتقاء و تجهیز اداره کل مالکیت صنعتی و ارتقاء کیفی آن از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، استفاده از مشاوره‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی در زمینه حقوق مالکیت صنعتی و انتشار کتب و نشریات و سایر اقدامات لازم به منظور ارتقاء و تجهیز اداره کل مالکیت صنعتی در این خصوص خواهد شد.

فصل دوم: ثبت الکترونیکی و نحوه دسترسی به اطلاعات

ماده ۱۶۷ـ مرجع ثبت مکلف است با تجهیز امکانات فنی نسبت به الکترونیکی کردن کلیه مراحل اعم از ثبت داخلی یا بین‌المللی اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم، از قبیل تسلیم، بررسی، اصلاح و ثبت اظهارنامه، انتشار‌آگهی و ثبت این مالکیت‌ها و تمدید اعتبار آن یا اعمال هرگونه تغییرات و انتقالات و همچنین پرداخت‌های مقرر، اقدامات مقتضی را معمول دارد.

تبصره ـ تبادل اطلاعات مربوط به ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم با سازمان‌ها و مؤسسات ذی‌ربط می‌تواند به صورت الکترونیکی انجام گردد.

ماده ۱۶۸ـ اطلاعات اولیه مربوط به اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم ثبت شده، به تشخیص مرجع ثبت قابل دسترسی عموم به طور مستقیم یا از طریق الکترونیکی خواهد بود. به منظور تسهیل در جستجوی سوابق و کسب اطلاعات مورد نیاز، مرجع ثبت می‌تواند سوابق مربوط به اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم ثبت شده را از طریق مؤسسات طرف قرارداد نیز به طور الکترونیکی ارائه نماید. که در این صورت متقاضیان می‌بایست هزینه‌های مقرر در این قراردادها را برای دریافت خدمات مورد نیاز پرداخت نمایند.

ماده ۱۶۹ـ سه سال پس از انقضای مدت حمایت یا در صورت ابطال، پرونده‌های مربوط به ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علامت، حسب مورد، امحاء و فقط نسخه الکترونیکی آن‌ها نگهداری می‌گردند.

فصل سوم: کمیسیون

ماده ۱۷۰ـ در اجرای بند ح ماده ۱۷ و ماده ۵۸ قانون، کمیسیونی مرکب از اعضاء زیر تشکیل می‌گردد:

۱ـ رئیس اداره ثبت اختراعات، اداره ثبت طرح‌های صنعتی یا اداره ثبت علائم تجاری، حسب مورد.

۲ـ نماینده‌ای از جانب مدیرکل اداره کل مالکیت صنعتی.

۳ـ یک کارشناس یا متخصص که در صورت لزوم می‌تواند خارج از سازمان باشد.

تبصره ۱ـ ریاست کمیسیون به عهده نماینده مدیرکل اداره کل مالکیت صنعتی قرار دارد.

تتبصره ۲ـ تصمیم‌گیری در کمیسیون با اکثریت آراء است. این تصمیمات برای مرجع ثبت لازم الاتباع خواهد بود.

و همچنین تبصره ۳ـ کارشناس رسیدگی‌کننده نمی‌تواند نسبت به همان موضوع در کمیسیون شرکت نماید.

و در ادامه ۴ـ کمیسیون دارای یک عضو علی‌البدل خواهد بود که از بین کارشناسان و توسط مدیرکل اداره کل مالکیت صنعتی تعیین خواهد گردید.

تبصره ۵ ـ چنانچه حضور اعضاء کمیسیون مستلزم پرداخت حق‌الزحمه باشد، پس از تأیید مدیرکل اداره کل مالکیت صنعتی، از محل اعتبارات سازمان تأمین و پرداخت خواهد شد.

ماده کمیسیون

ماده ۱۷۱ـ رئیس کمیسیون موضوع ماده فوق حداقل ۱۰ روز قبل از تشکیل جلسه کمیسیون، تاریخ تشکیل جلسه، ساعت و محل آن را حسب مورد به متقاضی ثبت یا به طرفین اختلاف و یا به نماینده قانونی آنان ابلاغ خواهد کرد. این اشخاص می‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند.

ماده ۱۷۲ـ کمیسیون پس از رسیدگی، تصمیم خود را به صورت مستند و مستدل اعلام می‌نماید. تصمیم کمیسیون از سوی مرجع ثبت به متقاضی یا به طرفین اختلاف ابلاغ شده و ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون است. در این صورت معترض به تصمیم کمیسیون باید مبلغی را به شرح مذکور در جدول هزینه‌ها، به عنوان ودیعه در صندوق دادگستری گذاشته و رسید آن را ضمیمه دادخواست خود نماید. از مبلغ مزبور در صورتی که معترض محکوم به بی‌حقی‌ شود، خسارت طرف پرداخت شده و چنانچه طرف بیش از مبلغ مذکور خسارت دیده باشد، برای مازاد به دادگاه مذکور رجوع خواهد کرد.

برند
برند

فصل چهارم: اطلاع‌رسانی و صدور گواهی ‌اصلی و المثنی

ماده ۱۷۳ـ مرجع ثبت موظف است در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون پاریس و سایر کنوانسیون‌های مالکیت صنعتی مرتبط با آن، ازجمله موافقت‌نامه مادرید و پروتکل آن و همچنین معاهده همکاری در ثبت اختراعات، نشریه‌ای را به منظور انتشار خلاصه اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم ثبت شده با ذکر مشخصات مالکان آن‌ها و هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه مالکیت‌های صنعتی و مباحث راجع به آن در اداره کل مالکیت صنعتی منتشر نماید. درآمد حاصل از انتشار نشریه فوق، در چارچوب ماده ۱۶۶ این آیین‌نامه هزینه می‌گردد.

ماده ۱۷۴ـ مرجع ثبت مکلف است گواهی‌نامه‌های اختراع، طرح صنعتی و علامت را با استفاده از جدیدترین شیوه‌های فناوری موجود به منظور جلوگیری از جعل، صادر نماید.

اطلاع‌رسانی و صدور گواهی ‌اصلی و المثنی – ادامه

ماده ۱۷۵ـ در صورت مفقود شدن یا از بین رفتن گواهی‌نامه اختراع، طرح صنعتی و علامت، مالک می‌تواند با پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه‌ها، تقاضای صدور المثنی نماید. بدین‌منظور وی بایستی طریق از بین رفتن یا گم شدن گواهی‌نامه را کتباً به مرجع‌ثبت اعلام و استشهادیه‌ای مبنی بر شهادت و اظهار اطلاع حداقل ۳ نفر که هویت و امضاء آن‌ها به گواهی یک نفر از شهود مذکور رسیده و هویت و امضاء نامبرده به گواهی یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد، ضمیمه نماید.

مراتب فقدان گواهی‌نامه های اختراع، طرح صنعتی و علامت به هزینه درخواست‌کننده یک نوبت در روزنامه رسمی کشور آگهی می شود. در صورتی که تا ۱۰ روز از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور، اعتراض نرسیده یا در صورت اعتراض، اصل گواهی نامه توسط معترض ارائه نشده باشد، اداره مالکیت صنعتی اقدام به صدور المثنی گواهی‌نامه مفقودی می‌نماید. رسیدگی به اعتراضات واصله با دادگاه صالح می‌باشد.

تبصره ـ صدور المثنی برای گواهی نامه‌های مفقودشده و یا از بین رفته که به اشخاص مقیم خارج از کشور تعلق داشته باشد، مستلزم تسلیم اعلامیه‌ای است که از سوی دفتر اسناد رسمی کشور محل اقامت صادر شده و به تأیید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران رسیده و تشریفات مقرر در فوق نیز رعایت شده باشد.

فصل پنجم: تصحیح اشتباهات، تمدید مهلت و ترتیبات انتقال

ماده ۱۷۶ـ تصحیح اشتباهات اداری اعم از اشتباهات تایپی، املایی و از قلم افتادن حروف و اعداد یا نظایر آن به درخواست متقاضی یا به تشخیص مرجع ثبت، توسط این مرجع انجام می‌پذیرد. درخواست تصحیح اشتباهات اداری توسط اشخاص باید همراه با ارائه نسخه‌ای از سند که اشتباه در آن مشخص شده صورت گیرد. اشتباهات اداری تصحیح شده به تشخیص مرجع ثبت در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

ماده ۱۷۷ـ هرگونه درخواست تمدید مهلت در ارتباط با مراحل ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت علاوه بر موعد معین در قانون و این آیین‌نامه باید کتباً توسط متقاضی تسلیم مرجع ثبت گردد. مرجع مذکور می‌تواند پس از بررسی شرایط فقط برای یک بار مهلت‌های تعیین شده در این آیین‌نامه را تمدید نماید. تمدید مهلت از طرف این مرجع به اطلاع اشخاص ذی‌نفع رسانده می‌شود.

ماده ۱۷۸ـ انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا اختراع،‌ طرح صنعتی و علامت ثبت شده یا اعطاء اجازه بهره‌برداری از آن‌ها یا اعراض از حق نسبت به اختراع، طرح صنعتی و علامت ثبت شده، به موجب سند رسمی به عمل می‌آید. دفترخانه اسناد رسمی قبل از تنظیم سند مربوط، نسبت به آخرین وضعیت اظهارنامه مورد نظر یا اختراع، طرح‌صنعتی و علامت ثبت شده از لحاظ تمدید، تغییر،‌ انتقال، صدور اجازه بهره‌برداری و سایر موارد لازم از مرجع ثبت استعلام می‌نماید. پاسخ استعلام مذکور مستلزم پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه‌ها است.

فصل ششم : دادخواهی و مقررات مختلف

ماده ۱۷۹ـ با توجه به ماده ۵۹ قانون، رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری مرتبط با قانون و این آیین‌نامه در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه‌های عمومی تهران است که توسط رئیس قوه قضاییه تعیین و در صورت امکان در اداره کل مالکیت صنعتی مستقر می‌شوند. در مورد دعاوی کیفری، چنانچه جرم از خارج از تهران واقع یا کشف و یا متهم را در خارج از تهران دستگیر کنند، در این صورت تحقیقات مقدماتی در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم به عمل آمده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه‌های مذکور در فوق ارجاع می‌شود.

ماده ۱۸۰ـ چنانچه در ضمن رسیدگی کیفری، متهم برای دفاع از خود موضوع مالکیت اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری را مطرح کند، دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون، خود باید به این موضوع رسیدگی نماید.

ماده ۱۸۱ـ در مورد خساراتی که خواه از مجرای حقوقی و خواه از مجرای کیفری در دعاوی مربوط به اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم و نام‌های تجاری مطالبه می‌شود، خسارت شامل ضررهای وارده‌ خواهد بود.

دادخواهی و مقررات مختلف – ادامه 1

ماده ۱۸۲ـ مالک هر اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری یا قائم مقام قانونی وی برحسب مورد می‌تواند به موجب امر نزدیک‌ترین دادگاه عمومی محلی که کالاهای مورد ادعا در آن محل است صورت مشروحی از کالاهایی که به ادعای او با حق حاصل از اختراع یا طرح صنعتی و یا علامت تجاری او مخالف است بردارد. اجرای امر فوق در صورتی که کالاها هنوز در گمرک باشند، به وسیله مأمورین گمرک والا به وسیله مأمور اجرا به عمل خواهد آمد.

توقیف کالاهای مزبور وقتی ممکن است که امر دادگاه تصریح به آن داشته باشد. امر دادگاه در هریک از دو صورت فوق بنابه دادخواست مالک اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری یا قائم مقام قانونی وی صادر می‌گردد. به دادخواست مزبور باید رونوشت مصدق گواهی ‌نامه اختراع، طرح صنعتی و علامت، حسب مورد، ضمیمه گردد. اگر مالک اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری تقاضای توقیف کالاهای مذکور فوق را نماید باید تضمین کافی بدهد که عندالاقتضاء از محل مزبور کلیه خسارات وارده به طرف جبران گردد.

دادخواهی و مقررات مختلف – ادامه 2

ماده ۱۸۳ـ در دعاوی حقوقی و کیفری راجع به حقوق حاصله از ثبت اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری، معترض می‌تواند در هر مرحله از مراحل رسیدگی، از مراجع قضایی، اعم از دادگاه یا دادسرا که پرونده در آنجا مطرح است درخواست صدور قرار تامین دلیل و دستور توقیف محصولات ناقض حقوق ادعایی و تقاضای صدور دستور موقت نسبت به عدم ساخت، فروش یا ورود این محصولات را بنماید. مراجع قضایی موظفند نسبت به قبول تقاضای مذکور موافقت نمایند و می‌توانند قبل از صدور قرارهای مزبور از متقاضی تضمین کافی بخواهند. اجرای دستور فوق در صورتی که محصولات در گمرک باشند توسط مامورین گمرک والا توسط ضابطین خواهد بود.

تبصره ۱ـ دادسرا می‌تواند رأساً دستور توقیف کالاهای دارای علامت تقلبی، اعم از اینکه وارد چرخه تجاری گردیدند یا نگردیدند، را صادر نماید.

تبصره ۲ـ صدور دستور موقت و قرار تامین وفق مقررات آیین دادرسی خواهد بود.

ماده ۱۸۴ـ اگر مدعی تا ۳۰ روز از تاریخ امر مذکور در ماده ۱۸۲ این آیین‌نامه از مجرای حقوقی یا از طریق کیفری در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون طرح دعوی ننماید، توقیفی که حاصل میگردد، باطل و کان لم یکن است و وی طبق ماده مذکور مسئول خسارات به طرف خواهد بود.

ماده ۱۸۵ـ مرجع ثبت مکلف است احکام نهایی صادره از دادگاه را در آن قسمت که مربوط به ادارات تابعه است اجرا نماید. چنانچه در جریان اجرای حکم، ابهامی وجود داشته باشد، دادگاهی که حکم را صادرکرده است، رفع ابهام می‌نماید.

تبصره ـ حکم نهایی عبارت از حکمی است که توسط طی مراحل قانونی و یا به واسطه انقضاء مدت اعتراض، تجدید نظر و فرجام، دعوایی که حکم در آن موضوع صادر شده از دعاوی مختومه محسوب شود.

دادخواهی و مقررات مختلف – ادامه 3

ماده ۱۸۶ـ طریقه ابلاغ‌های موضوع قانون و این آیین‌نامه همان است که در مقررات آیین‌دادرسی مدنی مقرر است.

مماده ۱۸۷ـ نحوه اعتراض به اظهارنامه ثبت بین‌المللی اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری و رسیدگی به آن براساس قانون و این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ۱۸۸ـ رسیدگی به اعتراضات وارده به تقاضای ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری متعلق به اشخاص مقیم خارج از کشور مستلزم معرفی نماینده قانونی در ایران است.

مماده ۱۸۹ـ تجدید نظر از آراء محاکم و نحوه رسیدگی، تابع مقررات آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی یا کیفری است.

ماده ۱۹۰ـ در اجرای ماده ۵۲ قانون که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه‌های مربوط به کنوانسیون‌های ذی‌ربط، و در داخل کشور، تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی، به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واگذار نمود. رئیس سازمان می‌تواند دستورالعمل‌های لازم در اجرای مقررات مربوط و این آئین نامه را صادر نماید.

مماده ۱۹۱ـ ضمائم این آئین‌نامه جزء لاینفک آن محسوب می‌شود.

ماده ۱۹۲ـ این آئین‌نامه در ۱۹۲ ماده و ۱۰۴ تبصره و سه ضمیمه مشتمل بر جدول هزینه‌ها، طبقه‌بندی‌های بین‌المللی و فرم‌های اظهارنامه، گواهی‌نامه، گواهی‌نامه تمدید و مندرجات دفاتر ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تنظیم گردید. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مأمور اجرای آن است و در تاریخ۱/۱۱/۱۳۸۷ تصویب می‌گردد و از تاریخ اجرای این آیین‌نامه، آیین‌نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، مصوب ۱۳۳۷، ملغی می‌گردد.

طبقه‌ بندی بین‌المللی علائم صنعتی و تجاری

طبقه ۱ـ مواد شیمیایی مورداستفاده در صنایع، علوم، عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی. رزین‌های مصنوعی پردازش نشده. پلاستیک‌های پردازش نشده. کودهای گیاه. ترکیبات اطفاء حریق. مواد آبکاری و جوشکاری فلزات، مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذایی، مواد دباغی، چسب‌های صنعتی.

طبقه ۲ـ رنگ، روغن. جلا. لاک. مواد ضدرنگ‌زدگی و جلوگیری‌کننده از فاسد شدن چوب، مواد رنگی، مواد تثبیت رنگ، رزین یا صمغ‌های خام طبیعی. فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه ۳ـ ترکیبات سفیدکننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس. مواد مخصوص تمیز کردن، براق کردن، لکه‌گیری و سائیدن. صابون. عطریات، روغن‌های اسانس، مواد آرایشی. لوسیون‌های مو. گرد و خمیر دندان.

طبقه۴ ـ روغن‌ها و گریس‌های صنعتی. روان‌کننده‌ها، ترکیبات گردگیری، مرطوب کردن و جذب رطوبت. انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنایی. انواع شمع و فتیله چراغ.

طبقه ۵ـ مواد داروئی و بیطاری. مواد بهداشتی برای مصارف پزشکی. مواد رژیمی برای مصارف پزشکی، غذای کودکان. انواع گچ شکسته‌بندی، لوازم زخم‌بندی. مواد پرکردن دندان، موم دندانسازی. ضدعفونی‌کننده‌ها. مواد نابودکننده حشرات موذی. قارچ کش، مواد دفع نباتات هرزه.

طبقه‌بندی بین‌المللی علائم صنعتی و تجاری – ادامه

طبقه ۶ـ فلزات عادی و آلیاژهای آن‌ها. مواد ساختمانی فلزی. ساختمان‌های فلزی قابل حمل. مواد فلزی خطوط راه‌آهن. کابل و سیم‌های غیربرقی از جنس فلزات عادی. آهن‌آلات، اقلام کوچک فلزی. لوله و مجراهای فلزی. گاوصندوق. اجناس تولیدی از فلزات عادی که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند. سنگ‌های معدنی فلزات.

طبقه ۷ـ انواع ماشین و ماشین‌های افزار. انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقلیه زمینی). قفل و بست حلقه‌های اتصال قطعات ماشین‌ها و قطعات انتقال قوه (به غیر از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی). لوازم و ابزار کشاورزی (به استثنای ابزارهای دستی). ماشین جوجه کشی.

طبقه ۸ـ انواع ابزار و لوازم دستی (که با دست کار می‌کنند). سرویس کارد و قاشق و چنگال، سلاح کمری، تیغ.

طبقه ۹ـ  اسباب و آلات علمی، دریانوردی، مساحی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازه‌گیری، علامت دهی، کنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش. اسباب و لوازم هدایت، قطع و وصل، تبدیل، ذخیره‌سازی، تنظیم یا کنترل جریان برق. آلات و اسباب ضبط، انتقال یا تکثیر صوت یا تصویر. اسباب ذخیره اطلاعات مغناطیسی، دیسک‌های قابل ضبط. ماشین‌های فروش خودکار و مکانیسم دستگاه‌هایی که به سکه کار می‌کنند. صندوق‌های ثبت مبلغ دریافتی، ماشین‌های حساب، تجهیزات داده‌پردازی و رایانه‌ای. دستگاه آتش نشانی.

طبقه‌بندی بین‌المللی علائم صنعتی و تجاری – ادامه

گروه یا طبقه ۱۰ـ آلات و ابزار جراحی، پزشکی، دندانسازی و بیطاری، اندام‌های مصنوعی، دندان و چشم‌مصنوعی. اقلام ارتوپدی. مواد بخیه زنی.

طبقه ۱۱ـ دستگاه‌های روشنایی، حرارتی، مواد بخار، طبخ، خنک کردن، تهویه، تأمین آب بهداشتی.

گروه یا طبقه ۱۲ـ وسائط نقلیه، دستگاه‌های حمل و نقل زمینی، دریایی یا هوایی.

طبقه ۱۳ـ  اسلحه گرم. مهمات و انواع پرتابه (از قبیل موشک، خمپاره و غیره). مواد منفجره. مواد وسایل آتشبازی.

گروه یا طبقه ۱۴ـ فلزات گرانبها و آلیاژهای آن‌ها و کالاهایی که با فلزات گرانبها تولیدی یا با آن‌ها روکش شده‌اند و در سایر طبقات ذکر نشده‌اند. جواهرات، سنگ‌های گرانبها. اسباب و لوازم ساعت‌سازی و زمان سنجی.

طبقه ۱۵ـ آلات موسیقی.

گروه یا طبقه ۱۶ـ کاغذ، مقوا و کالاهای تولیدی از آن‌ها که در طبقات دیگر ذکر نگردیدند. مطالب چاپی، مواد صحافی. عکس. نوشت‌افزار. چسب برای مصارف تحریری یا خانگی. لوازم نقاشی. قلم مو نقاشی. ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری (به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاه‌ها). مواد پلاستیکی برای بسته‌بندی (که در سایر طبقات نیامدند). حروف و کلیشه چاپ.

طبقه۱۷ـ لاستیک، کائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، میکا (سنگ طلق) و کالاهای تولیدی از این مواد که در طبقات دیگر نیستند. پلاستیک دارای شکل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر کالاها. مواد بسته‌بندی، درپوش‌گذاری، انسداد و عایق‌بندی. لوله‌های قابل ارتجاع غیرفلزی.

گروه یا طبقه ۱۸ـ چرم و چرم مصنوعی و کالاهای تولیدی از آن‌ها که در طبقات دیگر ذکر نگردیدند. پوست حیوانات. چمدان، کیسه و کیف‌های مسافرتی. چتر، چتر آفتابگیر و عصا. شلاق، یراق و زین و برگ.

طبقه‌بندی بین‌المللی علائم صنعتی و تجاری – ادامه

طبقه ۱۹ـ مواد و مصالح ساختمانی (غیرفلزی). لوله‌های غیرفلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان. آسفالت، قیر و قطران. ساختمان‌های متحرک غیرفلزی. بناهای یادبود غیرفلزی.

طبقه۲۰ـ مبلمان و اثاثیه، آیینه، قاب‌عکس. کالاهای تولیدی از چوب، چوب‌پنبه، نی، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، صدف مروارید، کف دریا و بدل کلیه این مواد یا تولیدی از پلاستیک (که در سایر طبقات ذکر نشده‌اند).

طبقه ۲۱ـ ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه (که از فلزات قیمتی تولیدی یا روکش نشده‌اند). شانه و ابر و اسفنج. انواع برس قلم مو(به استثنای قلم موهای نقاشی). مواد ساخت برس. لوازم نظافت و تمیزکاری. سیم ظرفشویی. شیشه کار شده یا نیمه کار شده (به استثنای شیشه مورد استفاده درساختمان‌ها) شیشه آلات، اشیاء تولیدی از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نگردیدند.

طبقه۲۲ـ طناب، ریسمان، تور، چادر، سایبان، برزنت (تارپولین)، بادبان و شراع، کیسه و گونی که در طبقات دیگر ذکر نشده است. مواد لایی و لایه‌گذاری و پوشال (به استثنای لاستیک و پلاستیک). مواد خام لیفی برای نساجی.

طبقه ۲۳ـ انواع نخ و رشته برای مصارف پارچ بافی و نساجی.

طبقه ۲۴ـ محصولات نساجی و پارچه‌ای که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند. انواع روتختی و رومیزی.

طبقه‌بندی بین‌المللی علائم صنعتی و تجاری – ادامه

طبقه ۲۵ـ انواع لباس و پوشاک، پاپوش و پوشش سر.

طبقه ۲۶ـ انواع توری و قلابدوزی، روبان، بند (نوار) حاشیه و قیطان. دکمه، قزن‌قفلی، سنجاق و سوزن ته‌گرد. گل‌های مصنوعی.

طبقه ۲۷ـ انواع فرش، قالیچه، حصیر و زیرانداز، لینولیوم و سایر کف پوش‌ها، آویزهای دیواری (غیرپارچه‌ای).

طبقه ۲۸ـ انواع بازی و اسباب بازی. لوازم ورزشی و ژیمناستیک که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند. تزئینات درخت کریسمس.

طبقه ۲۹ـ گوشت، گوشت ماهی، گوشت طیور و شکار. عصاره گوشت. سبزیجات و میوه‌جات به صورت کنسرو، خشک و پختنی. انواع ژله، مربا و کمپوت. تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی. روغن‌ها و چربی‌های خوراکی.

طبقه۳۰ـ قهوه، چای، کاکائو، شکر، برنج، نشاسته کاسار یا مانیوک (تاپیوکا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه. آرد و فرآورده‌هایی از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌جات، شیرینی یخی. عسل، ملاس یا شیره قند. مایه خمیر، گرد مخصوص شیرینی‌پزی یا پخت نان. نمک، خردل. سرکه، انواع سس (چاشنی) ادویه جات، یخ.

طبقه ۳۱ـ محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلبانی و دانه‌هایی که در طبقات دیگر ذکر نشدند. حیوانات زنده. میوه و سبزیجات تازه. بذر. گیاهان و گل‌های طبیعی. غذای حیوانات. مالت (جو سبز خشک).

طبقه ۳۲ـ ماء الشعیر. آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشیدی‌های غیرالکلی. آبمیوه و شربت‌های میوه‌ای. شربت و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه ۳۳ ـ….

طبقه ۳۴ـ تنباکو، لوازم تدخین. کبریت.

خدمات

طبقه ۳۵ـ تبلیغات. مدیریت تجاری. امور اداری تجارت. کارهای دفتری و اداری.

طبقه ۳۶ـ بیمه. امور مالی. امورر پولی. اموور مربوط به معاملات املاک و مستغلات.

طبقه ۳۷ـ ساختمان‌سازی. تعمیر و بازسازی. خدمات نصب.

طبقه ۳۸ـ مخابرات از راه دور.

طبقه ۳۹ـ حمل و نقل. بسته‌بندی و نگهداری کالاها. تهیه مقدمات و ترتیب مسافرت‌ها.

طبقه ۴۰ـ بهسازی و عمل‌آوری مواد.

طبقه ۴۱ـ آموزش و پرورش. دوره‌های کارآموزی وتعلیمی. تفریح و سرگرمی. فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی.

طبقه ۴۲ـ خدمات علمی و فناوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه. خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی. طراحی و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهای رایانه‌ای.

طبقه ۴۳ـ خدمات عرضه اغذیه و نوشابه. تأمین مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه ۴۴ـ خدمات پزشکی. خدمات بیطاری، مراقبت‌های بهداشتی و زیبایی برای انسان‌ها یا حیوانات. خدمات کشاورزی، باغداری و جنگلداری.

طبقه ۴۵ـ خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می‌شوند. خدمات امنیتی برای محافظت از افراد، اموال و دارایی‌ها. خدمات حقوقی.

3- تعاریف مربوط به هریک از اخطارها

علائم عام

علائمی هستند که رسته کالای مورد نظر را مشخص می‏سازد. به طور مثال کلمه کامپیوتر برای لوازم کامپیوتر یک علامت عام محسوب می‏گردد.

علائم توصیفی

علائم توصیفی علائمی هستند که به صورت مستقیم به توصیف کالای مورد نظر می‏پردازند و ویژگی یا کیفیتی از کالا، به­طور مثال ابعاد یا اجزاء آن را بیان می‏کند. مانند شکلاتِ تلخ یا عسلِ شیرین که قابل ثبت نیست.

فاقد صفت مشخصه

از نشانه یا مشخصاتی ترکیبی است که در تجارت برای تعیین نوع، کیفیت، جنس یا کمیت آن، مقصد، ارزش، محل مبدا محصول یا زمان تولید میباشد.

کلمه یا تصویر جزء ذات کالا می­باشد (ذاتی بودن و اکتسابی بودن) مثل صندلی راحت یا خشکبار فرد اعلاء‏ علائم مربوط به نوع و جنس محصول یا خدمت، علائم مربوط به کیفیت کالا یا خدمت، علائم مربوط به مقصد و هدف کالا یا خدمت وعلائم مربوط به مبداءجغرافیایی یا خدمت، فاقد صفت مشخصه و توصیفی می‏باشند.

علائم عام، توصیفی و فاقد صفت مشخصه به استناد بندهای (الف) مواد 30 و 32 قانون ثبت اختراعات، طرح‏های صنعتی و علائم تجاری قابل ثبت نمی‏باشند و اخطار می‌گیرند.

فاقد صفت مشخصه – ادامه

بند الف ماده 30: علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

بند الف ماده 32: اگر علامت نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد، قابل ثبت نیست. به عبارت دیگر علامتی که شبیه یا عین علامت ثبتیباشد، قابل ثبت نیست.

اگر علامتی مشمول یکی از شرایط زیر باشد فاقد وجه تمایز می­باشد:

– نام کالا یا خدمت باشد.(فرش برای کالای فرش)

– نوع کالا یا خدمت را مشخص کند مانند Cancer Drug برای دارو

– جنس کالا را مشخص کند. نخ پوش برای پوشاک

– به ترکیبات، کیفیات یا ویژگی­های اساسی یک کالا یا خدمت اشاره کند. مرغ سبز (مرغی که در پرورش آن مواد آنتی بیوتیک به کار نمیرود) یا مریم ‏گلی برای کالای صابون یا چای (مصرف کننده گمان می‏کند که از عصاره این گیاه در تولید محصول استفاده میگردد.)

– ابعاد یا اندازه کالا یا خدمت را مشخص کند.500 برای دارو (دوز دارو را مشخص می‏کند)

– زمان تولید کالا یا خدمت را مشخص کند. (چای بهاره)

– هدف کالا یا خدمت را مشخص کند.(مرکز رماتیسم ایران)

– مبداء جغرافیایی کالا یا خدمت را مشخص کند. ردای ایرانی، عایق دلیجان

– رنگ کالا یا خدمت را مشخص کند.

ثبت علامت و نکات مهم

اگر علائم توصیفی یا عام را به عنوان علامت تجاری مورد ثبت و حمایت قرار گیرد و آنها قابل انحصار توسط یک بنگاه خاص باشد، حقوق سایر تولیدکنندگان یا ارائه‏دهندگان خدمت مورد بی‏توجهی قرار می­گیرد.

اگر علامتی که فاقد صفت مشخصه باشد به ثبت برسد حتی پس از ثبت هر شخص ثالثی با ارائه دلایل و مستندات می‏تواند ابطال علامت را در دادگاه درخواست دهد.

ثبت علائم و نشانه جغرافیایی

علائمی که معرف کالای خاص از یک منطقه جغرافیایی یا اقلیم مشخص باشد که می‏تواند شامل محصولات کشاورزی، صنایع دستی، صنایع کوچک و .. باشد.

نشانه جغرافیایی معرف تولید کننده کالا یا سازنده آن نیست بلکه معرف کالا یا محصولاتی هستند که منشا آن در قلمرو یک کشور یا یک منطقه یا یک ناحیه ازآن کشور باشد و کیفیت و مرغوبیت شهرت و یا سایر خصوصیات کالا اساسا، قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن می­باشد. مانند برنج شمال یا گز اصفهان قابل ثبت نیست.

برند و کاراکترها و شخصیت‏های تلویزیونی

کاراکترها و شخصیت‏های تلویزیونی و سینمایی که در بین عموم در یک بازه زمانی شهرت داشته باشند. مثل بتمن، جناب خان، سوپرمن به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیست.

ثبت علامت و مشاهیر

شخصیت علمی، ادبی، هنری و تاریخی، ورزشی که در بین عموم شهرت جهانی و کشوری دارند. مانند انیشتین یا شکسپیر و حافظ به عنوان علامت تجاری در هیچ طبقه و خدامت کالا قابل ثبت نیست.

ثبت علامت و حقوق مولفان

مجموعه آثار نوشتاری، سینمایی، شنیداری، دیداری که مربوط به نویسندگان، هنرمندان، مولفان و ناشران می­باشد. مانند پدرخوانده، پدرسالار (نام سریال و فیلم) ویا نام کتاب‌های مشهور ادبی مانند شاهنامه برای هیچ طبقه کالا و خدماتی به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیست.

علامت ثبتی و نام و نام خانوادگی اشخاص

علائمی که شامل نام و نام خانوادگی یک خانواده باشد.

نکته: اگر نام خانوادگی مالک اظهارنامه قابل ثبت باشد، می‌تواند به عنوان علامت تجاری به کار رود.

رقابت غیرمنصفانه در ثبت علامت

علائمی که دارای شهرت می­باشند و فردی غیر از مالک، جهت ثبت آن اقدام نماید. مانند شخصی که در ایران بخواهد علامت اینستاگرام

علائم مشهور و معروف در ثبت علامت

علائم معروف: علائمی که در اذهان عمومی از معروفیت برخوردارند (عوامل معروفیت شامل تبلیغات، عرضه کالا در سراسر کشور و … می‏باشد). اما علائم مشهور معروفیتشان در سراسر جهان می‏باشد. مانند علامت تجاری نایکی، آدیداس و مک دونالد و غیره.

مراحل تایید یک برند یا علامت تجاری

زمانی که یک اظهارنامه علامت تجاری برای ثبت به اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی ارجاع میگردد، مراحل مختلفی را جهت ثبت و نهایی شدن طی می کند. این مراحل به طور کلی شامل : بررسی شکلی، بررسی ماهوی، پذیرش یا رد، انتشار اگهی در روزنامه رسمی و در نهایت دور گواهینامه علامت تجاری است.

برای بسیاری از متقاضیان اصطلاحاتی مانند بررسی شکلی و ماهوی مبهم و گنگ می باشد و شاید دقیقا ندانند که چه مراحلی طی می گردد.

بررسی شکلی هر اظهارنامه در واقع بررسی پرونده از لحاظ مدارک مورد نیاز، استعلام مجوزها، چک کردن اطلاعات حقیقی و حقوقی درخواست کننده علامت تجاری و ظاهر و شمای علامت می باشد.

مراحل و روند تایید یک برند یا علامت تجاری

اگر کلیه اطلاعات اولیه پرونده و اظهارنامه کامل و بدون نقص باشد، پرونده برای مرحله دوم، یعنی بررسی ماهوی ارسال می گردد. در مرحله بررسی ماهوی، علامت درخواستی از لحاظ قانونی و مطابقت داشتن با قانون بررسی می شود. به عنوان مثال خلاف شئونات اسلامی نباشد، شامل نام مشهوره و یا پرچم کشورها و غیره نباشد و ….(برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بایدها و نباید ثبت علامت تجاری مراجعه کنید).

همچنین در مرحله بررسی ماهوی، کارشناس پرونده علامت درخواستی را در منابع موجود اداره ثبت علائم تجاری و اینترنت سرچ می کند تا مشابه آن و یا عین آن مشاهده نشود. در صورتی که علامت تجاری کپی برداری باشد و یا حتی از لحاظ آوایی و تلفظی مشابه یک علامت تجاری مشهور باشد، علامت تجاری رد می شود.

اگر علامت تجاری جدید، نوآورانه و ابتکاری باشد و از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد، به متقاضی اعلام می شود تا با پرداخت هزینه روزنامه رسمی، به انتشار مرحله اول آگهی اقدام کند. در صورت عدم اعتراض شخص ثالث، اگهی مرحله دوم صورت می گیرد. در نهایت با طی مراحل اداری، گواهی علامت تجاری ثبتی صادر می شود و به صورت الکترونیکی قابل دانلود می باشد.

مراحل ثبت نام برند یا علامت تجاری

در مرحله اول برای ثبت اظهارنامه، شما باید در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید و حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار لازم است که قبل از ثبت نام در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت کرده باشید.

در مرحله بعد، نوع شخص که حقیقی (شخصی که برای خودش ایجاد حساب کاربری می کند) و حقوقی (شخصی که به عنوان وکیل یا نماینده شرکت و یا مدیرعامل شرکت ایجاد حساب کاربری می کند) می‌باشد، را انتخاب می کند. پس از ثبت اطلاعات اولیه لازم است مدارک هویتی از قبیل کپی شناسنامه و کارت ملی آپلود شود. بعد از وارد کردن ایمیل و شماره موبایل و ارسال رمز، حساب کاربری ایجاد می گردد.

حال شما با ورود به حساب کاربری می توانید انتخاب کنید که اظهارنامه، علامت تجاری، اختراع و یا طرح صنعتی ثبت کنید. در مرحله اول شما تعهدنامه موجود در سامانه را تایید کرده و وارد مرحله بعدی می شوید. نوع اظهارنامه را مبنی بر جدید بودن یا همزمان با اعتراض انتخاب می کنید ( همه اظهارنامه های ثبت علامت، جدید هستند).

اشخاص جدید پرونده که می توانند حقوقی و یا حقیقی، ایرانی یا غیرایرانی انتخاب می کنید. در این صورت باید اطلاعات هویتی شخص جدید را نیز به پرونده اضافه کنید. مثلا اگر شریک تجاری و کاری دارید و تمایل دارید نام ایشان نیز در فهرست مالکان علامت باشد، می توانید در این قسمت وارد کنید.

مراحل ثبت برند یا علامت تجاری – ادامه

مرحله بعدی به توصیف علامت اختصاص دارد. شما باید علامت مورد نظر خود را توصیف کنید. در ابتدا باید مشخص کنید علامت شما شامل چه عناصری است. عناصر شامل اینکه فقط تصویر است، شامل کلمه یا حرف و تصویر است و یا شامل کلیه یا حرف یا تویر است. همچنین از لحاظ آوایی به چه صورت تلفظ می شود نیز باید ثبت شود. رنگ، سه بعدی بودن، نوع علامت (تاییدی یا جمعی بودن) نیز باید در توصیف علامت به صورت کامل بیان شود.

در مرحله کالا/ خدمات، باید نوع فعالیت (که در دسته خدمات جا می گیرد) و یا نوع محصول (در دسته کالاها قرار می گیرد) را مشخص نمایید. زمانی که شما کالای مورد نظر را انتخاب می کنید، مجوز مربوطه را نیز باید داشته باشید. به عنوان مثال اگر در حوزه دارو تمایل به ثبت علامت تجاری دارید، باید کلیه مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان دارو و غذا را نیز اخذ کرده باشید.

در مرحله بعد، باید ضمائم از جمله مجوزها، تصویر علامت و مدارک هویتی مورد نیاز را بارگذاری کنید. قبل از پرداخت هزینه نهایی می توانید کلیه اطلاعات بارگذاری و ثبتی را بازبینی و ویرایش کنید تا از ایجاد خطا در ارسال اطلاعات جلوگیری شود. در نهایت با پرداخت هزینه یک شماره اظهارنامه به پرونده شما تعلق می گیرد که برای پیگیری مراحل بعدی و رسیدگی به پرونده بسیار مهم است.

نکته مهم: دریافت شماره اظهارنامه حقی برای شما مبنی بر ثبت علامت ایجا نمی کند ولی اگر در حین طی مراحل ثبت، شخص ثالثی پرونده ای با علامت مشابه شما به اداره ثبت علامت بدهد، با ارجاع به تاریخ ثبت اظهارنامه، حق تقدم به شما تعلق خواهد گرفت.

نحوه پیگیری ثبت نام برند

در زندگی امروزی می توان مدعی شد که گاهی اوقات سرمایه های غیر مالی برخی شرکت های بزرگ و معروف از دارایی های مالی آنها بزرگتر و فراتر است. به عنوان مثال برخی برندهای بزرگ و مشهور مانند مایکروسافت، اپل و غیره ارزش های میلیارد دلاری داشته و می تواند به عنوان یک گنج واقعی خرید و فروش شود.

بسیار خوب است که در ابتدا واژه برند را از واژه علامت تجاری تفکیک کنیم. بر اساس ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. در حالی که برند یا ویژند، همان علامت تجاری مشهور یا معروف است. به عنوان مثال اپل یا مایکروسافت در روز ثبت و اولین روز پایه گذاری، یک علامت تجاری یا trademark بوده است. پس از سالها تلاش و معروفیت، امروزه به عنوان یک برند شناخته میشوند.

تویه ما به همه مدیران کسب و کار و مشاغل مختلف این است که در ابتدای فعالیت تجاری خود، علامت تجاری خود را ثبت و مورد بررسی قرار دهند. چه بسا پس از سالها تلاش، زمانی که مبادرت به ثبت علامت تجاری می کنند، متوجه می شوند که علامت انتخابی انها قبلاً ثبت گردید و یا قابلیت ثبت ندارد. لذا بسیار مهم است که شما قبل از فعالیت تجاری خود، از ثبت شدن علامت تجاری خود اطمینان حاصل کنید.

پیگیری وضعیت برند – الکترونیکی

در حال حاضر کلیه مراحل ثبت علامت تجاری ر ایران به صورت الکترونیکی و از طریقه سامانه مرکز مالکیت معنوی انجام می پذیرد و نیازی به مراجعه حضوری ر هیچ مرحله ای نیست. آنچه در این مراحل بسیار مهم است، هوشیاری شما نسبت به حساب کاربری خودتان است. به عنوان مثال زمانی که درخواست ثبت برند یا علامت تجاری دارید، باید مرتباً به حساب کاربری خود سر بزنید و از ارسال ابلاغیه ها و نامه ها مطمئن شوید. زیرا تمامی ابلاغیه ها مهلت 30 روزه دارند و بعد از 30 روز، اظهارنامه به طور کامل کان لم یکن خواهد شد. شما مجددا باید تشکیل پرونده بدهید که بسیار زمان بر و طولانی خواهد بود.

در نتیجه بهترین توصیه ما به شما پیگیری حساب کاربری خود در زمان ثبت اظهارنامه می باشد. زیرا با مراجعه حضوری هیچگونه ترتیب اثری نمیدهند.

سامانه ثبت برند

شرکتهای مبتدی بدنبال سامانه ثبت برند در فضاهای مجازی و اینترنت می گردند. سامانه ثبت برند در واقع همان وب سایت رسمی ثبت برند است. همانطور که قبلا گفتیم، سامانه ثبت برند همان سامانه مرکز مالکیت معنوی هست.

سامانه ثبت برند یا همان مرکز مالکیت معنوی متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میباشد. آدرس سایت ثبت برند دقیقا WWW.IPM.SSAA.IR هست. سامانه یا سایت ثبت برند فقط همین آدرس اینترنتی فوق است. متاسفانه خیلی افراد سودجو برای جذب مشتریان ثبت برند، وب سایتهای خود را بعنوان سایت اصلی ثبت برند جا می زنند. مراقب افراد کلاهبردار باشید که با دریافت مبالغ گزاف شما را منحرف نکنند. هر شخص یا شرکتی می تواند براحتی خودش برای ثبت برند یا علامت اقدام کنند.

افراد در وب سایت ثبت برند صرفا به روش الکترونیکی باید اقدام کنند. سامانه ثبت برند طوری راه اندازی گردید که نیاز به حضور فیزیکی متقاضیان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یا واحدهای مرکز مالکیت معنوی نمی باشد.

سامانه ثبت برند یا همان سامانه ثبت علامت یکی از وب سایت های با زیر ساخت فنی و قوی است. لذا این سایت همیشه در دسترس است و صاحبان برند محترم می توانند براحتی در هر ساعت از شبانه روز برای ثبت علامت تجاری یا برند خود اقدام کنند.

استعلام برند قبل از ثبت

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند برای ثبت برند خود، یا همان علامت تجاری خود اقدام کند. به طور کلی همانطور که می دانید، شخص حقیقی به فردی میگویند که به صورت فردی و برای خودش درخواست ثبت علامت یا همان برند دارد. ولی اگر یک شرکت یا موسسه، انجمن، سازمان، حزب، نهاد و غیره درخواست ثبت برند یا علامت تجاری داشته باشد، این شخص تحت عنوان “شخص حقوقی” شناخته میشود.

قابل ذکر است که ثبت اظهارنامه علامت تجاری برای شخص حقوقی و شخص فردی هزینه های متفاوتی دارد و به طور معمول هزینه ثبت اظهارنامه حقوقی پنج برابر ثبت اظهارنامه برای شخص حقیقی هزینه خواهد داشت.

مهم ترین عامل در ثبت برند یا علامت تجاری ان است که علامت طراحی و اسم انتخابی، جدید، منحصر به فرد و یگانه باشد. در نتیجه ما به پیشنهاد می کنیم قبل از درخواست ثبت اظهارنامه حتما با کارشناسان خبره و حرفه ای ما در زمینه نوع طراحی علامت مورد نظر و انتخاب اسم، مشاوره داشته باشید.

همچنین شما می توانید قبل از پر کردن اظهارنامه ثبت علامت تجاری به لینک زیر مراجعه کرده و علامت مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشابه آن موجود هست یا نه.

Ipm.ssaa.ir/search-trademark

زمانی که روی لینک بالا کلیک می کنید صفحه ای مشابه عکس زیر می بینید:

پرونده های علائم تجاری
پرونده های علائم تجاری

حالا شما در قسمت عنوان علامت می توانید اسم مورد نظر خود را بنویسید و سپس روی جستجو کلیک کنید تا نتیجه جستجو را ببینید.

به عنوان مثال ما کلمه “سیستم کاران” را در عنوان علامت تایپ کردیم و کلمه جستجو را کلیک کردیم.

جستجوی ثبت علائم تجاری
جستجوی ثبت علائم تجاری

همانطور که مشاهده می بینید علامت شرکت سیستم کاران به صورت خاص و یگانه ثبت گردید و از آنجایی که قبل از ثبت برای طراحی و انتخاب اسم دقت بسیاری انجام گردید، تنها شرکت سیستم کاران اصلی ثبت گردید. از انجایی که سیستم کاران بدون هیچ پسوند و پیشوندی ثبت گردید، سایت آن را به عنوان علامت خاص میشناسد. در نتیجه هیچ شرکت و یا شخص حقیقی نمی تواند این عنوان را حتی با پیشوند یا پسوند درخواست ثبت دهد.

اجازه دهید تا با مثال عام تری مساله را شرح دهیم

به عنوان مثال عبارت “طلای سرخ” که مورد تقاضای بسیاری از زعفران کاران و صنایع غذایی مرتبط با زعفران است را سرچ کنیم.

علائم تجاری و ثبت برند
علائم تجاری و ثبت برند

همان گونه که می بینید 29 نتیجه برای این عبارت می بینید که چون اسم دو بخشی و شامل اسم و صفت عام (سرخ و طلا هردو عبارت عام محسوب می گردد) است. برای سایر افراد این امکان وجود دارد که با یک پیشوند و یا پسوند، مشابه این علامت را ثبت کنند که همانطور که می دانید علامت های مشابه می تواند سبب گمراهی مشتری و عدم اعتماد آنها به کالای شما شود.

سامانه ثبت علامت تجاری

علامت تجاری یا همان trademark به مجموعه ای از حروف، عدد، عکس، شکل و یا رنگ میگویند که بر روی کالا یا خدمات شما قرار می گیرد و آن را از سایر کالاها و خدمات مشابه خود متمایز می کند.

علامت تجاری در واقع بزرگترین ویترین متحرک و تبلیغ کننده کالا و خدمات شماست که با چرخش و دست به دست شدن در بین مشتریان و اجتماع برای شما اعتبار و پول به همراه می آورد. زمانی که این گردش و چرخش علامت تجاری در اجتماع و حتی دنیا زیاد می شود، خود علامت تجاری به غیر از کالا و خدماتی که معرف آن است، ارزشمند می شود. در این حالت این علامت تجاری بالغ و مشهور را برند یا ویژند می نامند.

پیشنهاد اکید مشاوران شرکت سیستم کاران به شرکت های نوپا و کسب و کارهای جدید این است که در ابتدا شروع فعالیت خود نام شرکت و علامت تجاری خود را در سامانه ثبت علامت تجاری ایران به ثبت برسانند.

سامانه ثبت علامت تجاری – شرکتهای نوپا

چه بسا بسیاری از شرکت های نوپای امروز در آینده ای نه چندان دور وارد حوزه صادرات کالای خود شوند و زمانی که برای ثبت علامت تجاری خود اقدام کنند، متوجه می شوند مشابه نام کالای آنها در دنیا در حال تولید و توزیع هست و این امکان را به شرکت ایرانی نمی دهد که محصول خود را در کشورهای ثالث توزیع کنند. پس یا مجبور به تغییر نام کالای خود هستند که در نتیجه سابقه و اعتبار قبلی خود را از دست می دهند و یا باید قید صادرات را بزنند. سامانه ثبت علامت تجاری با آدرس www.iripo.ssaa.ir تنها سایت مرجع و مرکز ثبت علائم تجاری در ایران است که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و از زیر شاخه های قوه قضاییه فعالیت می کند. تمامی مراحل ثبت علامت تجاری الکترونیکی می باشد و هیچ نیازی به حضور نمایندگان شرکت ثبت برند در اداره نیست.

سایت استعلام برند

در دنیای امروز ارزش دارایی های غیر مالی برخی از سازمان ها و شرکت ها به مراتب بیشتر از سرمایه و دارایی های ارزی یا مالی آن شرکت می باشد. به عنوان مثال شرکت لنوو که در حال حاضر یکی از بزرگترین برندهای تولید لپ تاپ و موبایل در دنیاست، در سال 2014 برند موتورلا که برندی معروف، ولی در معرض ورشکستگی بود را خرید و بر پایه آن به شهرت جهانی رسید. پس تعجب نکنیم که در دنیای امروزی برندها و علامت های تجاری معروف نیز مانند یک زمین یا ملک با قیمت های نجومی و میلیاردی خرید و فروش بشود.

زمانی که شما بخواهید از اعتبار و ثبت یک برند یا علامت تجاری مطمئن شوید باید به یک مرکز معتبر جهانی رجوع کنید و بتوانید از این مرکز دولتی و بدون منفعت شخصی و در واقع متولی حقیقی ثبت برند در ایران و جهان، برند مورد نظر خود را استعلام کنید.

سایت استعلام برند در ایران در واقع همان سامانه مرکز مالکیت معنوی است که ثبت علامت تجاری در ایران و دنیا را نیز بر عهده دارد. شما با مراجعه به آدرس www.ipm.ssaa.ir و مراجعه به بخش اداره قبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی می توانید برند یا علامت تجاری مورد نظر خود را استعلام کنید.

همانطور که قبلا گفتیم، دوره حمایت از علامت تجاری و یا برند، ده سال هست و هر ده سال یک بار، با پر کردن فرم درخواست تمدید علامت تجاری و پرداخت هزینه ناچیزی، اعتبار علامت تجاری را تمدید کنید.

سامانه ثبت برند و لوگو

ثبت برند یا علامت تجاری (Trademark) در حال حاضر یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی صاحبان کسب و کار، بیزینس من ها و مشاغل خانگی می باشد. شاید با خود فکر کنید که در ابتدای امر و کار، نیازی به ثبت برند و علامت نیست. شاید این کار یا بیزینس اصلا جواب نداد. ولی اگر سری به دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف بزنید، متوجه می شوید امروزه بیشترین پرونده های شکایت از سوی کسانی ثبت می شود که هر روز از برند یا علامت تجاری و شهرت آنها سواستفاده می شود و گاهی حتی به پرداخت جریمه های سنگین نیز محکوم می گردند.

از نظر کارشناسان مجرب ثبت برند، اولین گام در شروع فعالیت اقتصادی و کسب و کار، داشتن یک علامت مشخص یا همان برند است. به دلیل این روزها بازار ثبت برند یا علامت تجاری بسیار داغ است. اما در این مورد بسیار هوشیار باشید تا در دام کلاهبرداران که از فکر یا ایده و یا لوگوی شما سوء برداشت نکنند.

سایت ثبت لوگو و برند

سامانه ثبت برند و لوگو در ایران، همان سایت مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اسناد و املاک کشور، اداره ثبت علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی است. در نتیجه در زمان سرچ گوگل، اگر به هر سایت دیگری برای ثبت برند و لوگو هدایت شدید، اطلاعات مربوط به برند، لوگو و هویتی خود را وارد آن سامانه نکنید.

شما با دریافت یک مشاوره رایگان می توانید به راحتی به سامانه ثبت برند و لوگو ایران بروید و شخصاً به ثبت اظهارنامه برای ثبت علامت تجاری بپردازید. در این زمینه اگر نیاز به مشاور تخصصی و یا طراحی لوگو و انتخاب اسم منحصر به فرد داشتید، شرکت سیستم کاران با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و حرفه ای در خدمت شماست. البته دریافت گواهینامه های یازو نیز در خیلی زا محافل امتیاز آور هست. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تخصصی دریافت گواهینامه ایزو ISO را بخوانید.

ثبت برند شخصی

ثبت برند یا همان ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی و حقوقی امکان پذیر است. به عبارت دیگر هر شخصی که دارای کسب و کار تجاری و یا حتی مشاغل خانگی باشد، می تواند برای خود برند یا علامت تجاری ثبت کند. البته ثبت برند شخی مستلزم آن است که مجوزهای لازم برای ثبت علامت تجاری را داشته باشید. به عنوان مثال خانم خانه داری که در منزل ترشی جات و یا مربا تولید می کند، به شرط آن که بتواند کارگاه کوچکی داشته باشه و مجوز سازمان دارو و غذا را کسب کند، می تواند برای ثبت برند شخصی خود اقدام کند.

در حال حاضر ثبت برند شخصی برای مشاغل خانگی کار راحتی نیست و چالش های خود را دارد. ولی افرادی که صاحب مغازه و یا کارگاه هستند، در صورت داشتن پروانه کسب، به راحتی می توانند برای ثبت برند شخصی خود اقدام کنند. توجه داشته باشید که در زمان ثبت برند شخصی، در سایت مرکز مالیکت معنوی ، درخواست ثبت اظهارنامه حقیقی بدهید.

اظهارنامه حقوقی به شرکت ها و مجموعه ها که دارای هیات میره هستند تعلق می گیرد ولی هر شخص به عنوان یک شخصیت حقیقی می تواند برای ثبت علامت تجاری شخصی خود اقدام کند.

لازم به ذکر است که ثبت برند شخی یک کار بسیار ساده و در عین حال حرفه ای است و شما با دریافت یک مشاوره حرفه ای می توانید به راحتی و شخصاً در زمینه ثبت برند شخصی خود اقدام کنید. بسیار مراقب باشید که این فرآیند، یک فرآیند کاملا اینترنتی و الکترونیکی است و هیچ شخض و یا مرکز کلاهبرداری با دریافت هزینه نمی تواند به صورت فیزیکی برای شما برند شخصی ثبت کند.

سامانه ثبت برند

زمانی که شخصی برای خودش یا شرکت، انجمن، مجموعه و یا حزب خود درخواست علامت تجاری یا برند کند، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی، قسمت ثبت علامت تجاری داخلی مراجعه کند.

ثبت علامت تجاری یا برند به دو صورت داخلی و یا بین المللی انجام پذیر است. به عبارت دیگر شما می توانید برند خود را در ایران ثبت کنید و یا در کل دنیا آن را به ثبت برسانید. آنچه که مهم است آن است که علامت تجاری در ابتدا باید به ثبت داخلی برسد و پس از آن شما برای ثبت در سایر کشورها اقدام کنید.

ثبت علامت در سایر کشورها بر اساس معاهده بین المللی به عنوان مادرید انجام می شود. پس اگر در زمان مراجعه به مرکز مالکیت معنوی با بخشی با عنوان اداره مادرید مواجه شدید، تعجب نکنید. در واقع اداره مادرید، اداره ثبت بین المللی علامت تجاری و یا برند است.

همانطور که شرح دادیم، در گام اول شما باید درخواست ثبت اظهارنامه خود در کشور ایران و در اداره ثبت علائم تجاری داخلی انجام دهید. چون بر اساس قانون بین المللی و داخلی، حمایت از علامت تجاری در مرحله اول به صورت محلی و منطقه ای انجام می گردد.

برای ثبت علامت تجاری داخلی یا برند، به یکی از دو آدرس زیر مراجعه کنید.

www.ipm.ssaa.ir

www.iripo.ssaa.ir

در مرحله بعد از منوی بالا، از منوی مرکز مالکیت معنوی، اداره ثبت علائم تجاری داخلی را انتخاب کنید.

مراقب باشید که بسیاری از شرکت های سودجو و کلاهبردار ادرس سایت خودشان را جهت ثبت علامت تجاری معرفی می کنند. ممکن است بعدها از لوگوی طراحی شما و یا عنوان علامت انتخابی شما سواستفاده بکنند.

زمانی که وارد اداره علائم تجاری شدید، باید وارد درگاه ثبت علامت تجاری گردید و اظهارنامه خود را ثبت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مرکز در منوی تماس با مرکز مراجعه بفرمایید.

گواهینامه ایزو 10668 برای ثبت برند

خیلی از شرکتهای ثبت برند برای ثبت برند شرکتها را وادار به دریافت گواهینامه ISO 10668 می کنند. درحالیکه برای ثبت برند اصلا به هیچ گواهینامه ایزویی نیاز نیست. این شرکتهای سود جو هستند که شرکتها را مجبور به اخذ گواهینامه ایزو 10668 می کنند. چنانچه خودتان به گواهینامه ISO 10668 نیاز ندارید ، برای ثبت برند هم این مدرک را نگیرید.

دریافت گواهینامه ایزو 10668 پیش نیاز ثبت علامت تجاری نیست. دریافت گواهینامه های ایزو و سایر استاندرادهای ملی و بین المللی تاثیری در روند ثبت برند ندارد. اما برای مطرح شدن در بازارهای رقابتی و مناقصات و . . . امتیاز آور و اثربخش هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تخصصی اخذ گواهینامه ایزو را بخوانید.

بنر ایزو

 

با سیستم کاران، برند و معروف شوید…

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن: 79165-021

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo