نمونه روش اجرایی تبلیغات

روش اجرایی تبلیغات
4.8/5 - (103 امتیاز)

نمونه روش اجرایی تبلیغات

انجام تبلیغات اصولی بر اساس نمونه روش اجرایی تبلیغات در اکثر سازمانها اقدام میگردد. شرکتهایی که برای فروش کالا یا خدمات خود نیاز به تبلیغات دارند بایستی این فرآیند را جدی بگیرند. فرایند تبلیغ از جمله فعالیتهای زیر شاخه مارکتینگ محسوب میگردد.

نمونه دستورالعمل تبلیغات در هر شرکت و هر سازمانی متفاوت است. این سند یک ماهیت عمومی مانند روش اجرایی مدیریت اطلاعات مدون ندارد. چون یک فرایند تخصصی متناسب با فعالیتهای مجموعه می باشد.

مدیر مارکتینگ یا بازاریابی مسئولیت طرحریزی و اجرای فرایند تبلیغات را بر عهده دارد. انجام تبلیغات یک شغل کاملا تخصصی است که کار هر فردی در شرکت نیست. کسب تجربه، تحصیلات مرتبط و استفاده از تکنولوژی روز یک مدیر تبلیغات را متبحر میکند.

نمونه دستورالعمل تبلیغات در ایزو

دایره نفوذ ایزو در فرایندهای شرکت در حدی است که باعث افزایش کیفیت در محصولات و خدمات میگردد. به تعبیر خیلی از کارشناسان واحد تبلیغات، دخالتی در ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات ندارد. اما برخی دیگر، فرایند تبلیغات را یک فرایند اصلی و موثر در امور کیفیت میدانند.

الزامات سیستم مدیریت کیفیت ، این اختیار را به کسب و کار میدهد تا یک فرایند را مستندسازی کند. تهیه و تدوین دستورالعمل تبلیغات میتواند اختیاری باشد. ما در این مقاله یک نمونه رویه اجرایی تبلیغات را جهت الگوبرداری ارائه کردیم. متن حاضر در قالب Word تهیه و تدوین و بارگزاری گردید.

نمونه روش اجرایی تبلیغات را دانلود نمایید. سپس متناسب با فعالیت و الزامات سازمان خود، آنرا ویرایش نمایید. در پایان مطلب، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در قسمت دیدگاه درج بفرمایید.

متن روش اجرایی تبلیغات

1- هدف:

هدف از تدوین این رویه تشریح نحوه انجام کلیه امور مربوط به تبلیغات اثر بخش و حصول اطمینان از بازخورد صحیح و منطقی از تبلیغات میباشد.

2- دامنه كاربرد:

اين روش اجرايي در واحد تبلیغات کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

نظارت : مدیریت مارکتینگ

اجرا : واحد تبلیغات

4- شرح:

نظر به گستردگی و وجود ظرافت های موجود در امر تبلیغات، لازم است کلیه پرسنل شاغل در تیم تبلیغات دارای صلاحیت های لازمه و تعریف شده در فرم شناسنامه شغل مربوطه بوده و به محض ورود به واحد تبلیغات، آموزشهای تکمیلی مرتبط با صنعت مربوطه را فرا گیرند. همچنین بایستی دارای علوم و تجارب زیر باشند و یا در واحد تبلیغات، این علوم را بطور پیوسته فراگیرند و همواره خود را به روز رسانی نمایند.

تسلط کامل به نرم افزار های گرافیکی

داشتن حس هنری

تسلط کامل به تکنیک ها و ابزارهای تبلیغاتی همچون رسانه های صوتی و تصویری، نشریات، ابزار های تبلیغات محیطی، شهری و برون شهری

تسلط کامل به امور نمایشگاه ها و سمینارها

پیگیری نمایشگاههای داخلی و خارجی و طراحی آنها مطابق با فرهنگ مردم کشور مربوطه

تسلط کامل به طراحی سایت

مسلط بودن به امور تبلیغات در فضاهای مجازی مانند سایت های تبلیغاتی در اینترنت و اپلیکشین هایی مانند تلگرام، اینستاگرام و غیره

تسلط کامل بر قوانین حکومتی ، قانونی و حقوقی در امر تبلیغات

خلاقیت و ابتکار در ایده پردازی و طراحی طرح های مارکتینگی و تبلیغاتی

بررسی کلیه طرح های مارکتینگی رقبای داخلی و خارجی و پیگیری استراتژی تبلیغاتی آنها

هریک از افراد شاغل در واحد تبلیغات با داشتن صلاحیتهای تعریف شده فوق در امور تبلیغاتی فعالیت می نمایند و متناسب با هر فرایند طبق مستندات تعریفی، سوابق مربوطه را ثبت و نگهداری می نمایند.

روش اجرایی تبلیغات – روشهای مختلف

مجموعه امور تبلیغات در حوزه های اساسی زیر تقسیم بندی و تعریف می گردد:

وب سایت ها

تبلیغات اینترنتی و فضاهای مجازی ( مانند تلگرام، اینستاگرام ، …)

رسانه های صوتی، تصویری و نشریات

تبلیغات محیطی ( مانند بیلبورد و بنر و . . . )

بروشور، کاتالوگ، تبلیغات تحریری، رزومه سازی و هدایای تبلیغاتی

سایر ابزارها مانند SMS ، ایمیل مارکتینگ، فکس، نامه و غیره

کمپین های تبلیغاتی

باتوجه به تکنیک ها و ابزار های تبلیغاتی موجود، برای هر پروژه تبلیغاتی بایستی یک طرح مارکتینگ مطابق با فرم طرح مارکتینگ با کد  F-33-00-01تعریف و ثبت گردد. لازم به ذکر است تمامی طرح های مارکتینگ قبل از اجرا بایستی تاییدیه مدیریت مارکتینگ را داشته باشد.

 همچنین تمامی طرح های مارکتینگی قبل از اجرای کامل بایستی تصدیق و صحه گذاری گردند. چنانچه یک طرح اجرا شد و آن طرح اثر بخش نبود بایستی ادامه طرح متوقف گردد و تنها طرح های مارکتینگی مجوز ادامه کار را دارند که طبق فرم طرح مارکتینگ مذکور اثر بخش تشخیص داده شوند.

معیار اثر بخش بودن یک طرح این است که نسبت کسر درآمد حاصله از طرح به هزینه طرح ، بزرگتر یا مساوی یک باشد. هر طرح مارکتینگ بایستی دارای یک کد انحصاری باشد و کلیه اطلاعات طرح از جمله اطلاعات کاغذی، الکترونیکی و غیره در پرونده های فیزیکی و الکترونیکی مربوطه خود ثبت و نگهداری گردند.

کلیه طرح های مارکتینگ بایستی در فرم لیست طرحهای مارکتینگ با کد F-33-00-02 ثبت شده و تحت کنترل باشد.  برخی از تکنیک ها و ابزارهای تبلیغاتی به شرح ذیل است :

1-4- وب سایت ها

نظر به تنوع شرکتهای ارائه دهنده خدمات وب و همچنین نظر به اهمیت مسائل حقوقی مانند مالکیت هاست ها و دامنه ها و همچنین مسائل فنی از جمله تاریخ اعتبار و مدت اعتبار فضای هاست ها و دامنه ها، مسئول وب سایت ها بایستی کلیه اطلاعات مربوط به کلیه دامنه ها و هاست ها را در فرم لیست اطلاعات دامنه ها و هاست ها با کد F-33-00-03 ثبت نماید.

مسئول وب سایتها بصورت دوره ایی با پایش این لیست نسبت به تمدید دامنه ها و هاست ها اقدام می نماید.

لازم به ذکر است به جهت مسائل امنیتی کلیه اطلاعات این لیست محرمانه میباشد و نبایستی در اختیار افراد متفرقه قرار گیرد. طبق اطلاعات مندرج در این لیست، برای هر دامنه یک کد انحصاری اختصاص داده می شود و کلیه اطلاعات هاست متصل شده به این دامنه نیز درج می گردد.

برای هر دامنه یک فایل الکترونیکی تشکیل میگردد. کلیه اطلاعات هر سایت شامل مطالب، تصاویر، جداول، گالری ها و سایر اطلاعات فنی دیگر در این پرونده نگهداری می گردد.

یک بک آپ از کلیه اطلاعات مندرج در هر سایت بایستی بطور جداگانه ثبت و نگهداری گردد.

2-4- تبلیغات اینترنتی و مجازی

سایت های بسیار زیادی هستند که بصورت رایگان و یا غیر رایگان اقدام به درج آگهی در سایت های خود مینمایند.

مسئول تبلیغات اینترنتی موظف است بطور مداوم نسبت به شناسایی سایت های معروف در گوگل و یا سایر سایت های رتبه بندی کننده مانند سایت الکسا، اقدام نمایند و در آن سایتها، آگهی های شرکت را درج نمایند.

تهیه متون آگهی بایستی با رعایت نکات حقوقی، ادبی، فنی، رعایت کلمات کلیدی مختلف و پر کاربرد انجام پذیرد. تمامی سایت هایی که شرکت در آنها تبلیغ می نماید بایستی در فرم لیست سایت های تبلیغاتی با کد F-33-00-04 درج گردد.

چنانچه سایت تبلیغاتی رایگان نبوده و دارای مدت اعتبار باشد بایستی اطلاعات مربوط به دوره تمدید زمان اعتبار نیز در این فرم درج گردد و همواره تحت کنترل باشد.

در صورتی که روش تبلیغاتی نرم افزار های اجتماعی مانند تلگرام ، اینستاگرام به عنوان یک طرح تبلیغاتی مطرح شود در ابتدای امر باید در فرم طرح مارکتینگ کلیه جزییات آن ذکر شود

لازم به ذکر است استفاده از شماره موبایل شخصی بنام شرکت مطلقا ممنوع بوده و بایستی از سیم کارت با مالکیت شرکت استفاده گردد.

3-4- رسانه های صوتی ، تصویری و نشریات

در صورت لزوم و تشخیص واحد مارکتینگ جهت انجام تبلیغات در رسانه های صوتی و تصویری بایستی برای هر پروژه بایستی یک کد انحصاری اختصاص یافته و کلیه سوابق و اطلاعات مربوطه در پرونده خودش ثبت و نگهداری گردد.

کلیه تبلیغات مندرج در نشریات بایستی کد انحصاری داشته  و کلیه سوابق و اطلاعات مربوطه در پرونده خودش ثبت و نگهداری گردد و توسط لیست طرح های مارکتینگ با کد F-33-00-02 تحت کنترل قرار گیرند.

4-4- تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی شامل بیلبورد یا بنر و یا تلویزیون شهری می تواند یکی از ابزار های تبلیغاتی باشد که باید در فرم طرح مارکتینگ با کد F-33-00-01 شرح آن درج گردد و توسط لیست طرح های مارکتینگ با کد F-33-00-02 تحت کنترل قرار گیرد.

بکارگیری تامین کنندگان بیرونی برای اجرای چنین طرحهایی بایستی طبق روال شناسایی و ارزیابی تامین کنندگان خدمات انجام گردد.

5-4- تبلیغات تحریری ( بروشور، کاتالوگ و . . . ) و هدایای تبلیغاتی

بنا بر مقتضیات در مواقع و زمانهای خاص نیاز به تبلیغات تحریری شامل بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و رزومه و هدایای تبلیغاتی میباشد. در این حالت باید جزییات آنها در فرم طرح مارکتینگ با کد F-33-00-01 شرح آن درج گردد و توسط لیست طرح های مارکتینگ با کد F-33-00-02 تحت کنترل قرار گیرد. هر طرحی که امتیاز لازم را کسب نکرد بایستی متوقف گردد.

6-4- سایر ابزار های تبلیغاتی

ابزار های تبلیغاتی دیگر مانند SMS ، ایمیل مارکتینگ، فکس، نامه و . . .  در زمانهای مختلف می تواند کاربردهای مختص به خود را داشته باشد. لازمست کلیه تبلیغات فوق الذکر در صورت انجام تحت کنترل باشد و در صورت نیاز فرم ها و گزارشهای مربوطه تهیه و تدوین گردد.

واحد های تحقیق بازار ، فروش ، CRM ، و سایر واحدهای مرتبط شرکت بعنوان مهمترین ورودی اطلاعات جهت امور تبلیغاتی و ارائه طرح های مارکتینگی می باشند.

در هر مرحله از اجرای طرح های مارکتینگی و یا سایر فرایندهای مرتبط با معاونت مارکتینگ چنانچه عدم انطباقی مشاهده گردد بایستی مطابق با روش اجرایی مدیریت اقدامات اصلاحی، اقدامات اصلاحی و یا پیشگیرانه مناسب تعریف و پیگیری گردد.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 فرم طرح مارکتینگ F-33-00-01
6-2 فرم لیست طرحهای مارکتینگ F-33-00-02
6-3 فرم لیست اطلاعات دامنه ها و هاست ها F-33-00-03
6-4 فرم لیست سایت های تبلیغاتی F-33-00-04

 دریافت گواهینامه ایزو

دانلود نمونه روش اجرایی تبلیغات

برای دانلود نمونه روش اجرایی تبلیغات به انتهای مطلب مراجعه نمایید. این نمونه فقط جنبه الگوبرداری دارد. چون فرایند تبلیغات یک فرایند مختص با نوع کسب و کار و صنعت می باشد. همچنین با رشد تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی بین انسانها، روشهای تبلیغ نیز تغییر می کنند.

بروز بودن مدیر تبلیغات یکی از شاخصهای مهم برای تصدی این شغل است. شغل مدیریت واحد تبلیغات سمتی حساس و پر خطر می باشد. البته تبلیغ اصولی را شاید هر کسی بلد نباشد.

تبلیغ اصولی چیست؟

تبلیغ اصولی یک تبلیغی است که دریافتی آن از پرداختی آن باید بیشتر باشد. یعنی اگر سود حاصل از یک تبلیغ را برروی کسر قرار دهیم و هزینه اجرای تبلیغ را در مخرج کسر قرار دهیم، نتیجه باید بزرگتر یا مساوی یک باشد. هیچوقت سود حاصل از طرحهای تبلیغاتی نباید کمتر از هزینه اجرای طرح باشد.

یک تبلیغ اصولی بایستی طوری طرحریزی گردد که منجر به شکست نگردد و همواره سودآور باشد. اگر یک مدیر تبلیغاتی یک طرح تبلیغاتی ارائه نماید که سود حاصل از آن کمتر از مخرج آن باشد، طبعا یک طرح تبلیغاتی اثربخشی نیست.

معیار پایش یک مدیر تبلیغات خوب می تواند همین فرمول ساده باشد. مدیران واحدهای مارکتینگ  می توانند با همین فرمول ساده، نسبت با  به امتحان مدیر تبلیغات خود اقدام نمایند. در بحث پایش فرایندها مطابق روش اجرایی پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی با همین فرمول نسبت به پایش فرایند تبلیغات میتوان عمل کرد.

شرح وظایف مدیر تبلیغات

از همین دستورالعمل میتوان شرح وظایف مدیر تبلیغات یا مسئول تبلیغات را استخراج کرد. تمامی وظایف و فعالیتهایی که بایستی انجام گردد در روش اجرایی تبلیغات وجود دارد. لذا کافیست کارهای تعریفی در این سند را در فرم شناسنامه شغل مطابق با فرم شرح وظایف ( شناسنامه شغل ) تدوین کرد.

تحصیلات مرتبط در حوزه تبلیغات و دارا بودن دانش و تجربه کاری بر صلاحیت مدیر تبلیغات می افزاید. شرکتها همواره برای استخدام مدیر تبلیغات دچار مشکلات زیادی هستند. با شرح وظایف، اختیارات و مسیولیتهای کاری این فرد آشنا نیستند. لذا نمی توانند به نحو احسن از کارشناسان تبلیغاتی کاری بخواهند.

واحد تبلیغات معمولا در زیر شاخه واحد مارکتینگ در چارت سازمانی جا دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار سازمان بر روی مقاله نمونه چارت سازمانی یا ساختار سازمانی کلیک نمایید. البته در نمونه ها، الگوی چارت سازمانی موجود در سایت با انواع و اقسام متفاوتی روبرو می گردید. لذا بایستی متناسب با ساختار واقعی سازمان خود، یک الگو را انتخاب و ویرایش کنید.

روشهای نوین تبلیغاتی

با رشد روزافزون علم و تکنولوژی، روشهای نوین تبلیغاتی نیز ابداع میگردند. کارشناسان حرفه ای بدنبال شکار ایده برای اجرای تبلیغات هستند. تکنیکها و تاکتیکهای نوین تبلیغاتی ابتدا دارند، اما انتها ندارند. چون پرخ دانش توقعی ندارد و همواره ما انسانها از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب می مانیم.

در اجرای تبلیغات با روشهای نوین مراقب لزوم دریافت مجوزهای قانونی باشید. یکی از مراجعی که برای دریافت مجوز تبلیغات لازم است.، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست. چون خیلی از تبلیغات بدون مجوز غیر قانونی محسوب می گردد.

کارشناس و مدیر واحد تبلیغات بایستی به تمام قوانین و الزامات قانونی، حکومتی و منطقه ای واقف و مسلط باشد.

تبلیغات ارزان و رایگان

خیلی از تبلیغات ارزان و رایگان در جامعه وجود دارد که ما از آنها بی خبر هستیم. خیلی از سازمانها و مراکز می توانند عامل تبلیغات رایگان ما باشند. البته در طرحهای تبلیغاتی با ایجاد طوفان فکری میتوان تبلیغات رایگان و یا ارزانی تدارک دید.

مهندسی تبلیغات رایگان و ارزان از تخصصهای یک مارکتینگ کار حرفه ای می باشد. معمولا افراد خبره در این زمینه با توجه به کسب و کار شرکت، بدنبال راهکارها و ارتباطات و طرحهای تبلیغاتی ارزان و یا رایگان هستند.

مرکز سیستم کاران یکی از بزرگترین مراکز مشاوره ای و ثبت و صدور گواهینامه های ایزو در خدمت کاربران عزیز میباشد.

 

با ما حرفه ای و پیشرو باشید.

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن 79165-021

 

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تبلیغات – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

One Response

  1. فایل word نمونه روش اجرایی تبلیغات رو از سایت شما دانلود کردم و خیلی کاربردی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo