نحوه دریافت گواهینامه HSE

روند دریافت گواهینامه HSE ( HSE-MS یا اچ اس ای )
5/5 - (112 امتیاز)

نحوه دریافت گواهینامه HSE

روند و نحوه دریافت گواهینامه HSE یا گواهینامه HSE-MS ( HEALTH , SAFETY AND ENVIRONMENTAL MANAGEMENT SYSTEM ) مستلزم طی کردن مراحل و گام های خاص خود می باشد. صفر تا صد دریافت گواهینامه hse خود را به مرکز سیستم کاران بسپارید. اخذ HSE فوری و ارزان در تخصص مرکز سیستم کاران هست. اما جهت کسب اطلاعات و دانش کافی در این زمینه مطالعه ادامه مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

گواهینامه HSE چیست؟

مدرک و یا گواهینامه HSE چیست؟ عنوان گواهینامه HSE-MS عموما در جامعه به صورت لفظ HSE نام برده میشود. کلمهHSE  مخفف کلمات Health و  Safety و Environmental بمعنای سلامتی و بهداشت، ایمنی و محیط زیست هست. گواهینامه HSE شباهت زیادی با ادغام استانداردهای ایزو 14001 و ایزو 45001 دارد. گرفتن گواهینامه HSE برای خیلی از مجموعه ها مخصوصا شرکتهای وابسته به وزارت نفت کشور ضروری و اجباری میباشد. ولی درکل میتوان گفت داشتن گواهینامه HSE نشان دهنده ی دوام مدیریتی و رعایت کلیات بهداشتی و ایمنی توسط شرکت یا سازمان میباشد.

 

اهمیت HSE چیست؟

hse بدلیل اهمیت خاص در حفظ سلامت و ایمنی کارکنان بسیار مهم هست و تمام مشاغل کاری ملزم به رعایت الزامات hse هستند‌. بعضی مشاغل کاری بدلیل خطرات قابل پیش بینی حتما باید رعایت اصول ایمنی را مد نظر قرار بدهند. از جمله این مشاغل پیمانکاران جهت کارگران خود باید ایمنی را مورد توجه قرار بدهند. چه بسا بسیاری موارد کارگران پیمانکاران بدلیل همین عدم رعایت اصول اچ اس ای به مرگ آنها ختم میگردد. به دلیل این امر رعایت اصول ایمنی شکل گرفت. جامعه جهانی به دلیل خطراتی همچون مرگ افراد به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی، برای حفاظت جان افراد اصول ایمنی را تدوین کردند.

اهداف HSE چیست؟

گواهینامه HSE را هر شرکتی در دست داشته باشد، با عنوان شرکتی با عملکرد ایمن شناخته میشود. امروزه شرکتها تمایل دارند که قوانین و الزامات محیط زیستی را مهم بداند و بدان اهمیت دهند و در کار خود ایمنی و بهداشت را رعایت کنند. هدف اصلی گواهینامه HSE ارائه یک روش سودمند با استانداردهای مربوطه میباشد که اطمینان کارکنان را در جهت پیش نیامدن خطرات احتمالی جلب کند.

هدف HSE ایجاد یک فرهنگ ایمنی و بهداشتی و زیست محیزی در سطح جهان هست. افراد و سازمانها با استفاده از این سیستم می توانند از مزایای آن بهره مند گردند.

الزامات HSE چیست؟

HSE با عنوان یک عنصر که سلامت همه افراد را درگیر میکند و شامل بهداشت فردی، عمومی و محیط میباشد. همچنین به ایمنی برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر و حوادث پیرامون میپردازد. HSE نهایتا به محیط زیست باعنوان محیطی سالم شامل سه عنصر اصلی آب، خاک و هوا که در طرحهای مختلف خاصه برای آلودگی هر کدام میپردازد.

همان طور که همه ما میدانیم با پیشرفت تکنولوژی و ازدیاد جمعیت ضمن بی توجهی افراد به محیط زیست با نابودی منابع توسط بشر روبرو هستیم. الزامات HSE روشهای شناسایی و جلوگیری از تخریب محیط زیست را بررسی میکند. حصول اطمینان از هماهنگی جنبه های گوناگون نظام مدیریت بهداشت ایمنی محیط زیست فعالیتها و کنترل عملیات برعهده سازمانهاست. الزامات و استراتژی ها، نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست توسط شرکتها و سازمانهای مختلف تعریف میگردند هر شرکتی با داشتن گواهی نامه HSE باید به ضوابط و استانداردها و الزامات HSE پایبند باشد و آنرا رعایت کند.

گواهینامه HSE چیست؟
گواهینامه HSE چیست؟ عنوان گواهینامه HSE-MS عموما به صورت HSE نام برده میشود. کلمهHSE  کوتاه شده کلمات HealthSafe ,  و Environment بمعنای سلامتی و بهداشت، ایمنی و محیط زیست هست

مزایای HSE

بهداشت و ایمنی برای هر انسان در جامعه امری ضروریست و در واقع بهداشت و ایمنی هست که بقاء بشر را تضمین میکند. رعایت بهداشت و ایمنی انسان را از معرض خطر و حوادث دور میسازد. رعایت استانداردهای HSE حوادث را در محل کار کاهش میدهد. نه تنها از بروز صدمات جانی کوتاه مدت جلوگیری میکند بلکه از بروز صدمات دراز مدت همچون از کار افتادگی، نقص عضو و . . . نیز پیشگیری میکند. با جلب اعتماد کارکنان انگیزه را در آنها برای کار تقویت میکند. از تولید آلاینده و آسیب به منابع طبیعی ممانعت میکند. خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش میدهد. در درازمدت باعث تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به شرکت ها و جلب اعتماد مشتری میشود.

گواهی نامهHSE  همان طور که گفتیم یکی از مزایایش جلب اعتماد و افزایش رضایت کارکنان میباشد. محیطی امن را برای کار فراهم میکند و صاحب شرکت یا سازمان میتواند ارتباط سازنده ای با کارکنان خود برقرار کند. همچنین با کاهش مخاطرات فعالیتهای سازمان زمانی که باید به پایان میرسد و تحویل میشود که به افزایش اعتبار سازمان منجر میشود.

برای فراهم سازی محیطی امن برای کارکنان نه تنها ما به ابزار و تجهیزات ایمن بابت کار نیاز داریم، بلکه باید روش صحیح کار با ابزار را نیز به کارکنان آموزش دهیم. همچنین برای برقراری ایمنی مسائلی همچون شناسایی خطر و بررسی ایمنی شغلی مطرح میباشد. تمام مواردی که گفتیم در مجموع باعث میشود که شرکت به استاندارد HSE برسد.

مزایای اقتصادی HSE

وقتی بابت پیشگیری از حادثه هزینه ای صرف نشود و انجام یک فرآیند یا یک وظیفه شغلی منجر به حادثه شود، در آن صورت هزینه های مستقیم  و غیر مستقیم بسیار زیادی خود را عیان میکنند. با یک مثال هزینه های مستقیم و غیر مستقیم یک حادثه را شرح میدهیم. برای مثال کارگری را در نظر بگیرید که جهت انجام نماکاری ساختمان یا هر کار دیگری مثل جوشکاری بر روی داربست کار میکند. بعلت رفتار نا ایمن که در اثر خطای انسانی رخ میدهد، یا شرایط نا ایمن ناشی از شرایط نامطلوب و خطرناک ، از داربست سقوط میکند و دچار حادثه میشود. کم ترین آسیب برای فرد، دست و پایش میشکند. در بدترین حالت حادثه ، مرگ هست.

هزینه بیمارستان در زمان بستری فرد ، ادعای غرامت پرداختی به فرد مضروب ، هزینه بیمه و غیره هزینه های مستقیم یا قابل محاسبه هستند. همچنین یکسری هزینه هایی هم وجود دارند که در اثر وقوع حادثه به سازمان تحمیل میشوند و عموما قابل محاسبه نیستند. این هزینه ها، هزینه های غیر مستقیم هستند. اگر بتوانیم مجموع هزینه ها را محاسبه کنیم می بینیم که بیشتر هزینه های یک حادثه هزینه های غیر مستقیم میباشند.

هزینه های نامشهودی مثل شوک روانی و استرس ناشی از بروز حادثه برای دیگر کارکنان که ممکن است تا مدتها آنها را تحت تأثیر قرار دهد. بر روی بازده کاری آنان اثر گذارد. ایجاد احساس ناامنی برای دیگر کارکنان و احساس اینکه ممکن هست این حادثه برای آنها نیز رخ دهد. زمان از دست رفت در اثر تعویق کار به علت بستری فرد ، اگر آسیب جدی باشد. فرد دیگر قادر به در آن شغل نباشد و باید فردی دیگری استخدام شود که هزینه استخدام فرد جدید ، آموزش فرد تازه استخدامی را به سازمان تحمیل میکند.

صرفه جویی در هزینه های خطرات احتمالی با HSE

هزینه بررسی حادثه و وقت و زمانی که بابت مصاحبه از شاهدان و بررسی و ریشه یابی و انجام اقدامات اصلاحی از مسئولان میگیرد. هزینه برای حادثه و زمانی که از این بابت از کارکنان میگیرد. همه اینها منجر به تأخیر در عرضه محصول یا خدمت میشود. لذا از آنطرف باید به مشتری و ادعاهای او نیز پاسخگو بود. اگر نتوانیم در زمان خواسته شده محصول یا خدمت را تحویل بدهیم، اعتبار شرکت زیر سوال میرود.

حال در نظر بگیرید که حادثه با شدت بیشتری به وقوع بپیوندد. یعنی منجر به مرگ شود. بعلاوه تمامی اینها ، هزینه دیه فرد، پاسخگویی در برابر مراجع قانونی ، الزام به حضور بالاترین مقام مسئول سازمان در دادگاه که این خود بار روانی منفی و حقوقی مخربی را برای مدیران و جو سازمان ایجاد میکند. گذشته از تمام اینها احساس منفی مرگ یک انسان و عذاب وجدان ناشی از سهل انگاری هست و اینکه یک خانواده برای همیشه بی سرپرست میشود، موضوع قابل جبرانی نیست.

در حالیکه میشد با یک اقدام ساده و کم هزینه مثل خریدن و استفاده از یک کمربند ایمنی مناسب یا اجرای سیستم safety net یا lifeline یا حداقل ایجاد یک جایگاه کار مستحکم یا ایجاد مهار بند در پشت داربست و جایگاه میشد از وقوع این حادثه و بسیاری از هزینه ها جلوگیری کرد.

الزام پیاده سازی HSE

همانطور که در بالا گفتیم، حادثه مذکور نمونه ای از حوادثی هست که تنها یک نفر را دچار حادثه میکند. حال در نظر بگیرید شرایط و فرایندیکه منجربه وقوع یک حادثه خیلی بزرگتر از این شود. مثل حریق که چندین نفر از کارکنان ، تجهیزات و سرمایه را درگیر میکند. در این مورد باید به تمامی هزینه هایی که گفتیم ، هزینه های جایگزینی تجهیزات خراب ، جایگزینی سیستمهای مستهلک را اضافه کنیم. همچنین پاسخگویی بسیار سختگیرانه تر به مراجع قانونی و اگر تبعات زیاد شود و حادثه رسانی ای شود از دست رفت اعتبار و حسن شهرت ماخوذ در سالهای متمادی را هم اضافه کرد.

اگر قبل از وقوع حادثه این خطر شناسایی شود و برایش راهکار و اقدام کنترلی تعریف شود میتوان از وقوع حادثه جلوگیری کرد. سیستم مدیریت HSE دقیقا همان ابزاریست که مدیران را از پرداختن به اینگونه دغدغه های فکری می رهاند. مهم ترین هدف و مکانیزیم پیاده سازی سیستم مدیریت HSE برقراری ایمنی و بهداشت افراد و جلوگیری از وقوع حوادث هست. سیستم مدیریت HSE سیستمی مبتنی بر اقدامات لازم جهت برقراری وضعیت ایمنی ، بهداشت افراد و حفظ محیط زیست ، کنترل و بهبود اقدامات و شرایط فراهم آورده شده میباشد.

سیستم مدیریت HSE ابزاری بنام ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک را در اختیار دارد که احتمال وقوع و شدت یک خطر بالقوه را تخمین میزند. با استفاده عدد ریسک بدست آمده که بصورت کمی یا کیفی بیان میشود، ریسکها را اولویت بندی میکند و سازمان را ملزم میکند که اقدامات کنترلی تعریف کند. لذا باعث پیشگری از وقوع حادثه یا در جاییکه احتمال وقوع اجتناب نا پذیر است باعث کاهش شدت و پیامدهای ناشی از آن میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب، نمونه روش اجرایی شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمنی و بهداشت را مطالعه بفرمایید.

حال با تمامی تفاسیر مذکور به نظر شما پیاده سازی سیستم مدیریت HSE هزینه هست یا سرمایه گذاری؟

فواید اخذ گواهینامه HSE

مزیتها و فایده های دریافت گواهینامه HSE بصورت فهرست وار گزینه های زیر میباشد. الزامات این گواهینامه اگر در سطح کشور به خوبی رعایت گردد باعث بالا رفتن سطح فرهنگ و رفاه درجامعه خواهد شد. بنابراین بهتر است شرکتهای خواهان این موارد را مهم بشمار آورند و بی تفاوت از کنار این مسئله رد نشوند.

ایجاد اطمینان خاطر و اعتماد در مشتریان محصولات متنوع موجود بازار

فروش و عرضه خدمات بیشتر جهت تقویت برند مورد نظر

راه اندازی و اجرای دقیق و موفق خدمات و تولیدات

ساخت و ایجاد محیطی ایمن و سلامت محیط کار

دریافت و اخذ گواهینامه بین المللی معتبر بهمراه کد ریجستری

مراحل گرفتن گواهینامه HSE
مراحل گرفتن گواهینامه HSE مانند مراحل اخذ گواهینامه ایزو تعریف میگردد. در ابتدا بایستی مشخص گردد که منظور HSE اداره کار هست یا گواهینامه HSE – MS

شرایط اخذ گواهینامه HSE

هر شرکتی با هر زمینه فعالیتی می تواند گواهینامه hse بگیرد. موضوع HSE چیزی نیست که فقط مختص یک سری از مشاغل خاص و پر خطر باشد. بلکه هر مجموعه ایی با هر زمینه فعالیتی می تواند اقدام به پیاده سازی الزامات ایمنی و بهداشت و زیست محیطی در فضای کاری خود نماید. شرایط اخذ گواهینامه HSE یک شرایط خاصی نیست که در برخی شرکتها عملی باشد و در برخی دیگر عملی نباشد. بنابراین نگران ارتباط زمینه فعالیت خود با HSE نباشید. حتی شرکتهای خدماتی ، مشاوره ای، اداری و یا هر کسب وکار دیگری اجرای HSE و دریافت گواهینامه HSE شدنی است.

گواهینامه HSE برای شرکتهای پیمانکاری

گواهیHSE  بیشترین متقاضیانش شرکتهای پیمانکاری میباشند. یعنی اکثر پیمانکاران هستند که بدنبال دریافت گواهینامه HSE برای مجموعه خود هستند. نه بدین منظور که شرکت های غیر پیمانکاری نتوانند این گواهینامه را بگیرند. اما بیشتر استانداردهای لحاظ شده مرتبط با حرفه های اجرایی و پیمانکاری میباشد. کارخانه های تولیدی نیز از دیگر صنایعی هستند که تقاضای گواهینامه HSE-MS را دارند. چرا که در این کارخانه ها نیز خطراتی کارکنان را تهدید میکند و صاحب کارخانه را موظف میسازد در پی گرفتن گواهینامه HSE و رعایت استاندارد باشد.

مراحل گرفتن گواهینامه HSE

کاربران بدنبال اطلاعات و مراحل گرفتن گواهینامه HSE واقعی بهمراه استعلام در سایت اصلی هستند. برای گرفتن گواهینامه HSE نیز بایدشرایط و مراحل قانونی خودرا طی کرد. تعیین تمامی چنین قوانین سفت و سخت موجود جهت راحتی و آسایش بشر صورت میپذیرد. در ادامه ما مراحل اخذ گواهینامه HSE را بصورت گام به گام تشریح می کنیم.

مراکز ثبت و صدور گواهینامه HSE

گام اول : راههای ارتباطی زیادی با مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران شماره تلفنهای مجموعه ، ملاقات حضوری و ایمیل و سایتهای مجموعه وجود دارد. تمامی این اطلاعات ارتباطی در منوی تماس با مرکز وجود دارد. ما پیشنهاد میکنیم که متقاضیان دریافت گواهینامه HSE ، ابتدا تماس تلفنی بامرکز سیستم کاران برقرار کنند و از راهنماییهای تلفنی کارشناسان مجرب مجموعه بهره مند گردند.

مشاوره HSE رایگان توسط مشاورین مرکز

گام دوم : راهنماییهای کارشناسان مجموعه شامل مراحل و نحوه اخذ گواهینامه HSE هست. توضیحات و تبادل اطلاعات در مورد هر کدام از استانداردها و گواهینامهHSE-MS  درخواستی شما انجام میگردد.

مراکز معتبر صادر کننده گواهینامه اچ اس ای ، گواهی نامه HSE و استاندارد های ایزو ISO مرتبط با صنعت شما معرفی میگردد. میزان اعتبار گواهینامه HSE و مراکز صادر کننده گواهینامه اچ اس ای ، نحوه اعتبار سنجی مراکز صدور گواهی نامه HSE-MS تشریح میشود.

هزینه دریافت مدرک HSE از هر یک از مراکز ثبت و صدور گواهی نامه HSE اطلاع رسانی میگردد. زمان لازم برای دریافت گواهینامه HSE-MS از هر یک از CB ها ، مدت زمان لازم اعتبار مدرک HSE ، شرایط و زیرساختهای لازم دریافت گواهینامه HSE-MS نیز اعلام میشود.

انتخاب مرکز معتبر سیستم کاران

گام سوم : در این مرحله با توجه به راهنماییهای انجام شده در خصوص مراحل و نحوه اخذ گواهینامه HSE و هزینه های اعلام شده برای گواهی نامه HSE ، تصمیم گیری از سوی سازمان در خصوص همکاری بامرکز سیستم کاران انجام میشود. از آنجا که نظرات مشتریان در جهت بهبود خدمات برای مرکز سیستم کاران بسیار مهم میباشد ، حداکثر 24 ساعت بعد از برقراری اولین تماس ، از سوی واحد CRM سیستم کاران با سازمان متقاضی تماس حاصل شده و چگونگی و مطلوبیت خدمت رسانی و ارائه اطلاعات سوال خواهد شد. شایان ذکر است در هر زمان از پروسه تصمیم گیری شما ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل و نحوه اخذ گواهی نامه اچ اس ایی امکان ملاقات حضوری با کارشناسان و مدیریت مرکز سیستم کاران فراهم هست. برگزاری جلسه در محل شرکت شما و همچنین امکان تماس مجدد بصورت کاملا رایگان فراهم میباشد.

فرم درخواست گواهینامه HSE

گام چهارم : در صورت تمایل سازمان شما در خصوص همکاری با مرکز سیستم کاران و انتخاب گواهینامه HSE  و CB مورد نظر ، بایست فرم درخواست خدمات ایزو از سایتهای مرکز سیستم کاران به آدرس systemkaran.org .www یا www.systemkaran.com دانلود کنید. اطلاعات مورد نیاز آن تکمیل و برای مرکز سیستم کاران ارسال نمایید. از اطلاعات مورد نیاز در فرم درخواست خدمات ایزو یا application form معرفی فردی بنام نماینده مدیریت میباشد. از این پس تمامی ارتباطات مرکز سیستم کاران با این فرد صورت میگیرد.

هزینه اخذ گواهینامه HSE

گام پنجم : بعد از تایید نهایی فرم درخواست خدمات ایزو توسط مرکز سیستم کاران و با همکاری مجموعه متقاضی ، فاکتور براساس هزینه توافقی تنظیم میشود. فاکتور جهت تسویه مالی برای مجموعه متقاضی ارسال میگردد. نحوه پرداختهای مالی باتوافق طرفین صورت میگیرد.

پیاده سازی سیستم مدیریتی HSE

گام ششم : بعد از پرداخت فاکتور هماهنگی های لازمه برای حضور کارشناس جهت پیاده سازی سیستم مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست یا HSE-MS در مجموعه متقاضی انجام میشود. با حضور کارشناس یا کارشناسان در مجموعه ، اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست مورد درخواست مجموعه جهت دریافت گواهینامه HSE صورت میگیرد.

بندهای مدل HSE-MS و کارهایی از قبیل تهیه و تدوین مستندات سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ( HSE-MS ) انجام میگردند. بررسی فرایندها ، ساختار سازمانی و اصطلاحات لازم در چارت سازمانی ، تهیه و تدوین شرح وظایفها نیز بطور همزمان اجرا میگردد. برگزاری جلسات آموزشی HSE ، بررسی وضعیت کلیه مستندات و اطلاعات موجود در مجموعه و اصلاح و ایجاد مستندات HSE و اطلاعات لازم متناسب با هر فرایند انجام می پذیرد. تهیه روشهای اجرایی و دستورالعملهای HSE ، تدوین اقدامات اصلاحی در صورت لزوم ، آماده سازی سازمان جهت انجام ممیزی مستندات و … توسط کارشناس صورت میگیرد.

گزارش ممیزی و صدور گواهینامه HSE

گام هفتم : بعد از تکمیل فرم گزارش ممیزی و ارسال آن برای CB مورد نظر متقاضی ، کارهای مرتبط باثبت و صدور گواهی نامه HSE ازسوی مرکز سیستم کاران صورت میپذیرد. پس از آماده شدن گواهینامه HSE، هماهنگی لازم جهت ارسال مدارک ایزو انجام میشود.

شرکت HSE

کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد HSE واژه شرکت HSE را جستجو میکنند. شرکت HSE در نتایج جستوجوی گوگل خیلی تقاضا دارد. اگر منظور شما از شرکت HSE، مراجع و مراکز ثبت و صدور گواهینامه HSE هست، درست وارد شدید.

شرکتهای صادر کننده HSE همان CB هایی هستند که گواهینامه ایزو صادر میکنند. گواهینامه HSE  را هم همین مراکز صادر کننده ISO ارائه می دهند. کاربران با ذکر عناوین مختلف زیر معمولا به دنبال سایر اطلاعات تکمیلی در مورد شرکت HSE هستند. همه موارد زیر مرتبط با فرآیند اخذ مدارک HSE است. در ادامه به تشریح بیشتر شرکتهای صادر کننده HSE میپردازیم.

شرکت HSE

شرکتهای صادر کننده گواهینامه HSE

گواهینامه HSE دارای اعتبار بین المللی

گواهینامه HSE دارای اعتبار داخلی

اهمیت HSE برای سازمان

انواع استانداردهای ایمنی

پیاده سازی و استقرار HSE

اهداف HSE

عناصر مهم HSE

الزامات HSE

عناصر کلیدی HSE

پس شرکت HSE مجموعه ای است که فعالیت آن در خدمات امور صدور گواهی HSE میباشد. همچنین مراقب استعلام مدرک خود باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اعتبار سنجی مدارک ، بر روی مقاله استعلام HSE کلیک بفرمایید.

 

شرکت‌های صادر کننده گواهینامه HSE

در ایران شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو ، گواهینامه HSE را نیز ثبت و صادر می‌نمایند. در سطح دنیا و ایران خیلی شرکت صادر کننده مدرک HSE وجود دارد. این شرکتها به حدی زیاد شدند که موضوع صدور مدارک اچ اس ای به یک صنعت پول ساز تبدیل شده است. این موضوع برای متقاضیان مدارک اچ اس ای یک امتیاز و یک فرصت تلقی میگردد. چون با وجود این همه شرکت های صادر کننده گواهینامه HSE میتوان با ایجاد رقابت بین آنها اقدام کرد. امروزه بدلیل وجود رقابت بین آنها مدرک اچ اس ای با شرایط و قیمتهای آسانتری صادر میگردد.

مراجع و شرکت‌های صدور انواع گواهینامه‌های ISO و HSE را Certification Body می‌نامند. در کشور ایران دو نوع گواهینامه HSE با دو سطح اعتباری مختلف داریم. یعنی برخی گواهینامه‌های HSE اعتبار بین‌المللی و رسمی دارند. ولی برخی گواهی نامه‌ها با سطح اعتبار داخلی ثبت می‌شوند.

مراجع صدور HSE

معمولا مراجع صدور HSE با اعتبار IAF دارای سطح اعتبار بالایی می باشند. مراجع صدور گواهینامه را اصطلاحا CB مینامند. مراکز اعتبار دهنده CB ها ، AB نام دارند. AB ها نیز دو دسته دارند. نهاد AB ها بصورت اعتبار بالا و اعتبار پایین هستند. AB های با اعتبار بالا عضو انجمن اعتباردهندگان بین المللی بنام IAF میباشند. ولی AB های غیررسمی معمولا غیر IAF هستند و از سطح اعتبار پایینی برخوردار هستند. بیشترین متقاضی مراجع خصوصی پیمانکاران هستند برای شرکت در مناقصات بدنبال اخذ سریع و ارزان مدرک اچ اس ای می آیند. برای دریافت گواهینامه HSE ارزان و سریع ، مطلب گواهینامه HSE ارزان و فوری را بخوانید.

متقاضیان دیگری نیز بدنبال مراجع ثبت و صدور خصوصی شرکت های نوپا و تازه تاسیس غیر IAFی هستند. انها بدلیل کمبود بودجه نمیتوانند هزینه های سنگین مراجع IAF ی را پرداخت نمایند. البته درست است که صدور گواهی از مراجع خصوصی مقرون بصرفه میباشد. ولی یک نماینده خوب و کاردان hse_ms باید بخوبی مشاوره دهد که اگر تمام شرکت ها و سازمان ها بتوانند گواهی ایمنی و بهداشت محیط کار و حمایت از محیط زیست را توسط مراجع IAF اخذ نمایند. قطعاً سازمانی با اخذ گواهینامه اچ اس ای معتبر براحتی میتواند استانداردهای ایزو مورد نظر محصولات و خدماتش را نیز دریافت نماید.

نمایندگی HSE

موضوع نمایندگی HSE می تواند بمعنای مراکز مشاوره ای و یا مراکز صدور HSE تعبیر شود. مرکز مشاوره با داشتن مشاوران و کارشناسان مجرب و حرفه ای در زمینه اخذ گواهینامه ایمنی و بهداشت محیط کار و همچنین حفظ و صیانت از محیط زیست را اطلاع رسانی می کنند. درقدیم بعلت کمبود فرهنگ سازی استاندارد و همچنین نبودن تقاضا، مراکز گواهینامه اچ اس ای و استاندارد بسیار کم بودند.

در دنیای به این عظمت فقط تنها شرکتهای بزرگ فعالیت میکردند. ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین رقابت در صنعت و ارائه بهتر خدمات و همچنین جهت جهانی شدن و مدرنیزه شدن مشاغل درخواست اخذ گواهینامه های استاندارد و سلامت و ایمنی بسیار گسترش پیدا کرد. جهت برآورده کردن نیاز افراد جامعه مراکز مشاوره سعی کردند گسترش پیدا کنند. مراکز خود را در سطح شهرهای مختلف ایران تاسیس نمایند. فرهنگ استانداردسازی و توجه به سلامت کارکنان و کارگران و همچنین مصرف کنندگان نهادینه گشت.

وظایف نمایندگی HSE

نمایندگی ‏HSE وظایف مختلفی در قبال مشتریان خود دارد از جمله آن وظایف مشاوره درست، صحیح و کاربردی می باشد. در ابتدا باید برای متقاضی شرح داده شود که گواهینامه اچ اس ای چیست و چه کابردی دارد. تمام الزامات مربوط به مسائل بهداشت، ایمنی در محل کار هر مجموعه را در نظر می گیرد و در کنار انجام آن فرایندها باید بتواند از محیط زیست هم نگهداری کند. گواهینامه hse_ms شامل هم مشاغل بزرگ و هم مشاغل کوچک می‌شود و ربطی به حجم و اندازه سازمان ندارد وقتی مسائل ایمنی و بهداشت درمحیط کار رعایت شود بطبع باعث سوددهی و جلوگیری ازاتلاف هزینه ها میگردد و همین امن بودن محیط کار باعث ایجاد اعتماد و رضایت درکارکنان و کارگران می شود و بازدهی آنها بالاتر میرود و درنتیجه خدمات و تولیدات موفق وبیخطر اجرا میگردند.

اخذ HSE جهت شرکت در مناقصات

اکثر پیمانکاران جهت شرکت در مناقصات بدنبال اخذ گواهی اچ اس ای می آیند. مخصوصا پیمانکاران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ها که با کارفرمایان سخت گیر تری روبرو هستند. اغلب کارفرمایان در مورد مراجع صدور گواهینامه اچ اس ای یا آگاهی ندارند یا نوع مرجع برایشان مهم نمی باشد. انها فقط اکتفا به داشتن مدرک می کنند. ولی در این میان یک سری کارفرمایان هم هستند که بدنبال اجرا و پیاده سازی واقعی دستورالعمل های گواهی hse میباشند. در واقع خواهان اجرای HSEPLAN هستند. چنانچه نیاز به اطلاعات و رویت نمونه کار در این مرود هستید بر روی مقاله نمونه HSE PLAN ( نمونه HSE-PLAN ) کلیک بفرمایید.

اخذ گواهینامه HSE برای مناقصات امروزه برای پیمانکاران جنبه حیاتی پیدا کرده است. توجه بفرمایید که گواهینامه HSE با گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران که توسط اداره کار صارد میگردد کاملا متفاوت هست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تخصصی راهنمای دریافت صلاحیت ایمنی پیمانکاران را مطالعه بفرمایید.

 

منظور از گواهی نامه HSE با اعتبار بین‌المللی چیست؟

سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو با ایجاد یک نهاد معتبر و بین‌المللی بنام International Accreditation Forum نظارت و رسیدگی به ثبت و صدور گواهینامه‌های معتبر را مدیریت می‌کند. نهاد IAF تحت عنوان انجمن اعتبار دهندگان بین المللی توسط اعضایش فعالیت می‌کند. اعضای انجمن IAF را مراکز اعتبار دهنده یا Accreditation Body می‌نامند. گواهی hse با اعتبار بین‌المللی یعنی مدرکی که توسط CB های تحت اعتبار یک AB با عضویت در انجمن IAF صادر می‌شود.

شرکت‌های ثبت و صدور hse تحت اعتبار IAF هر ساله توسط AB های رسمی مورد ممیزی و بازرسی قرار می‌گیرند. در نتیجه در اجرا و پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریتی HSE سخت گیری و نظارت محکمی دارند. بطور کلی می‌توان گفت گواهی نامه معتبر و با اعتبار IAF از طراحی و اجرای واقعی مستندات HSE بدست می‌آید.

 

منظور از گواهی نامه HSE با اعتبار داخلی چیست؟

کشور ایران در حوزه انواع مشاغل و کسب و کارها با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو هست. عوامل مختلفی همچون تحریم‌های اقتصادی و کمبود بودجه و اعتبارات باعث بروز مشکلات اقتصادی متعددی در انواع مشاغل شده است.

اخذ و‌ دریافت گواهینامه HSE با اعتبار IAF نیازمند صرف هزینه بالا و زمان طولانی می‌‌باشد. بهمین خاطر سازمان‌ها و شرکت‌هایی که با بحران اقتصادی مواجه هستند توان اخذ گواهینامه از CB های با اعتبار بین المللی را ندارند.

بنابراین شرکت‌های صادر کننده گواهینامه HSE با اعتبار داخلی ایجاد شدند. CB هایی که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در IAF فعالیت می‌کنند گواهینامه با اعتبار داخلی یا بدون اعتبار IAF را صادر می‌نمایند. CB های غیر IAF در طراحی و اجرای قوانین و دستورالعمل‌های HSE سخت گیری نمی‌کنند. در نتیجه زمان و هزینه صدور بسیار کاهش می‌یابد.

انتخاب نوع شرکت یا CB صادر کننده HSE بستگی به اهداف هر مجموعه‌ای دارد. بیشترین متقاضیان گواهینامه HSE شرکتهای پیمانکاری هستند. اکثر این مجموعه‌ها بدلیل حضور در مناقصات زمان بسیار کوتاهی تا ارائه گواهینامه hse فرصت دارند. بنابراین شرکت‌های بدون اعتبار IAF را انتخاب می‌نمایند.

استاندارد های مرتبط با ایمنی کدامند؟

در حوزه ایمنی میتوان سه استاندارد ISO 14001 , HSE-MS , ISO 45001 را نام برد. بنابراین بیشتر مشاغل کاری این سه گواهی نامه را دریافت می کنند. البته در هر کشوری ممکنه نهادهای دیگری در این حوزه فعالیت کنند. اما این سه استاندارد وجاهت بین المللی داشته باشد. هر پیمانکار موظف هست تا گواهینامه های الزام شده از سوی کارفرمای خود را اخذ نماید. حالا این مدارک چه داخلی و مختص همان حکومت باشد یا بین المللی باشند.

شرکت HSE
شرکت HSE یک مجموعه برای انجام امور موارد HSE میباشد و این شرکت تاسیس میشود تا بتواند مشتریان نیازمند موارد اچ اس ای را راهنمایی کند.

عناصر کلیدی HSE کدامند؟

عناصر کلیدی HSE و عناصر مهم HSE مانند، رهبری و تعهد، خط مشی اهداف استراتژیک، سازماندهی منابع مستندسازی، ارزیابی مدیریت ریسک، طرحریزی، اجراوپایش، ممیزی بازنکری هستند. مدیریت سازمان باید خط مشی، اهداف، استراتژیک بهداشت، ایمنی و محیط زیست خود را تعریف و مستند سازی کند. کارشناس و یا مدیر HSE شرکت بایستی همواره نسبن به عناصر مهم HSE حساس باشد. بصورت مستمر در سازمان عناصر کلیدی را پایش نماید. هر جا که انجام فعالیتها خارج از حدود الزامات باشد، سریعا نسبت به رفع عدم انطباقها اقدام نماید.

HSE هزینه یا سرمایه گذاری

HSE هزینه یا سرمایه گذاری محسوب میشود؟ ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید تا به مزایای HSE پی ببرید.

آیا پیاده سازی سیستم HSE ( ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ) دریک شرکت هزینه هست یا سرمایه گذاری؟

طبق مطالعات انجام شده توسط ISSA ( انجمن بین المللی تامین اجتماعی ) ، در 19 کشور دنیا  و انتشار یافته درسایت OSHA ( اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا ) این نتیجه حاصل گردید که در ازای هر یک یورو هزینه بابت پیاده سازی و اجرای HSE ( ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شغلی ) 2.2 یورو بازگشت سرمایه خواهیم داشت.

در بازار رقابتی امروز، پیشگیری از ضرر و زیان و پیشگیری از اتلاف وقت و زمان و حفظ نیروی انسانی و بالا بردن انگیزه و بهره وری کارکنان بمعنای کاهش هزینه اضافی است. هر شرکتی ، بتواند نسبت درآمد به هزینه را به عدد بزرگتر از یک برساند برساند ، سود بالاتری دست پیدا میکند. در نگاه اول امکان دارد مواردی که بابت HSE هزینه میشود یا به پیشنهاد کارشناسانHSE  و با پیاده سازی سیستم مدیریت HSE به سازمان تحمیل میشود، هزینه بنظر برسد. مدیران در برابر پرداخت هزینه HSE مقاومت نشان دهند. اما باید گفت این هزینه ها، هزینه پیشگیری از حوادث و خطرات شغلی هستند که در هر شغل و حرفه ای اجتناب ناپذیر است.

HSE هزینه یا سرمایه گذاری
HSE هزینه یا سرمایه گذاری محسوب میشود؟

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بعنوان بزرگترین مرجع مشاوره و اطلاع رسانی در خصوص نحوه طراحی ، پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست و اخذ گواهینامه HSE از مراجع معتبر ملی و بین المللی در خدمت علاقمندان مقوله HSE میباشد. خیلی زا کاربران علاوه بر گواهینامه HSE بدنبال اطلاعات ایزو هم هستند.در زیر بصورت مختصر و مفید ایزو را هم توضیح می دهیم.

ISO

ISO مخفف جمله International Organization for Standardization میباشدکه جهت ارتقا سلامت جامعه، یکسان سازی قوانین و استانداردهای ملی کشورها و هماهنگی جوامع بوجود آمده است. وقتی استانداردها در سطح جهان وضع میشوند به مسئولین و دولت کمک میشود تا بتوانند به تغییرات قوانین داخلی در زمینه تولیدات و خدمات بپردازند.

سازمان استاندارد جهانی همانند سایر ارگانهای بین المللی وظایف مهمی برعهده دارد. تمام قوانین و استاندرادها در این سازمان تهیه و تدوین گردد. این استانداردها برگرفته و مستند به خواسته ها و شرایط قانون همه کشورهاست. بمنظور یکپارچه سازی همه فرآیندها و روال راحت انجام کارها با هدف تولیدات و خدمات و توسعه روزافزون و هر چه آسانتر در سایه حمایت از مشتری و مصرف کننده عمل میکنند. شرکت‌هایی که میخواهند گواهی دریافت نمایند باید مطابق با دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط با استاندارد مورد نظر فرآیندها و مراحلی را انجام دهند. سپس با تایید یکی از مراجع صدور گواهینامه ایزو میتوانند گواهینامه مورد نظرشان را دریافت کنند.

ISO
ISO مخفف جمله International Organization for Standardization میباشد که جهت ارتقا سلامت جامعه، یکسان سازی قوانین و استانداردهای ملی کشورها و هماهنگی جوامع بوجود آمده است

مزایای اخذ گواهینامه ISO

ISO و دریافت نشان Standard مزایا و فواید درخور توجهی به همراه دارد. مانند: ایجاد رضایت و جلب اطمینان مشتریان و مصرف کنندگان و در حقیقت ایجاد مشتری مداری میکند. پروژه های سازمانی بهتر مدیریت میشوند. فرآیندهای مجموعه دارای سیستم مدیریتی قوی میشوند. توسعه روزافزون و بهبود مستمر ارگانها اتفاق میافتد. تمام ریسک ها و خطرات ارزیابی میشوند.

با پیاده سازی قوانین درست و بجا رفع میشوند و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام میگیرد. با اخذ گواهی براحتی میتوان در مناقصات شرکت کرد. تمام رقبا و حریفان را کنار زد. معرفی برند و نام شرکت براحتی قابل انجام میشود. اخذ نشان بر روی محصولات و تولیدات نشانگر حضور قویتر مجموعه در بازارهای داخلی هست. با ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات مجوز ورود به بازارهای بین المللی و تجارت کالا محقق میگردد.

شرایط اخذ گواهینامه ایزو

ISO و دریافت آن نیازمند شرایط خاص و پیچیده ای نمی باشد. همین که ارگانی دارای دفتر مرکزی باشد یا مجموعه ای در محیط کارش فعالیت داشته و در حال انجام فرآیندها باشد میتواند درخواست گواهینامه بدهد. فقط مسائلی همچون حجم سازمان، فرآیندهای در حال اجرایش و حمایت مدیران مجموعه تأثیر بسزایی در دریافت ایزو ایفا میکنند. بالطبع هرچه سازمان بزرگتر باشد پروسه کارشناسی بیشتر طول میکشد.

ازطرفی هرچه فرآیندهای قانونمند در حال اجرا بیشتر باشد اخذ ایزو سریعتر انجام خواهد شد. شرکتها و سازمانها و صنایع زیر می‌توانند همگی اخذ گواهینامه را انجام دهند. شرکتهای خدماتی، پیمانکاری، ساختمانی، تبلیغاتی، کارخانه های تولیدی، صنایع غذایی، صنایع معدن، مراکز آموزشی و درمانی، نشریات، مؤسسات و هتلها، صنعت نفت و گاز، آزمایشگاهها، صنایع کامپیوتری، صنعت خودرو سازی و جهت شرکت درمناقصات.

انواع گواهینامه ایزو پر کاربرد

ISO یکسری استاندراد پرکاربرد و عمومی مهم را تهیه و تدوین کرده است.

ایزو ۹۰۰۱ با نام سیستم مدیریت کیفیت مهمترین، قدیمیترین و پرکاربردترین گواهی هست. کلیه شاخص ها و فرآیندهای سازمانی را شفاف و مشخص میکند. با پیاده سازی یک سیستم مدیریتی مدون و اصولی خطرات و ریسک ها را بررسی میکند. از انجام کارهای تکراری و غیر ضروری جلوگیری میکند و باعث کاهش هزینه‌های تولید و غیرضروری میشود. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ توان و قدرت رقابت درعرصه بین المللی را افزایش میدهد.

ایزو ۱۴۰۰۱ بنام سیستم مدیریت زیست محیطی شناخته شده و الزاماتی را برای سازمانهای تولید کننده و خدماتی که فعالیتهای آنها ازطریق ایجاد دود، گازها، پسماندهای صنعتی و غیره اثرات مخربی برمحیط زیست میگذارند ایجاد مینماید. سازمانها جهت عدم تخریب محیط زیست و نگهداری و صیانت از منابع طبیعی موظف هستند بندهای الزامی استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ راانجام دهند. آنها بایستی سیستم مدیریت زیست محیطی را پیاده سازی کنند.

ایزو ۴۵۰۰۱ یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلیست که در سال ۲۰۱۸ میلادی جایگزین ایزو ۱۸۰۰۱ یا همان OHSAS شد. استاندارد ایزو 45001 طوری تنظیم و وضع شده تا بتواند قابلیت سازگاری و یکپارچگی با سایر استانداردهای مدیریتی ایزو ۱۴۰۰۱ و ۹۰۰۱ را داشته باشد. استاندارد ۴۵۰۰۱ مبتنی برشناسایی، ارزیابی و کنترل ریسکها و خطرات است و باعث ایجاد کردن محیطی امن و ایمن میشود.

استانداردهای تخصصی ایزو

ISO و مؤسسه استاندارد جهانی الزامات خصوصی هرحرفه و شغلی را نیز تهیه و تدوین کرده اند و نام تک تک استانداردها و کدشان در سایت ایزو معرفی شده اند. مثلاً ایزو ۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی را شامل میشود. این استاندراد بعنوان یک Standard جهانی در خصوص تولید، بسته بندی، حمل ایمن و بهداشتی مواد غذایی از مبدأ تا مقصد هست. ایزو 22000 الزاماتی جهت سازمانهای تولیدی دارند تا از آلودگی مواد غذایی از تولید و انبار و توزیع مواد غذایی جلوگیری کند. Standard های خصوصی بسیار زیاد هستند و شماجهت آشنایی و دریافت مدارک ISO میتوانید بامرکز ارتباط برقرار نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تخصصی HSE – MS را بخوانید.

روند دریافت گواهینامه HSE و نظرات کاربران

آقای میرعماد گفت:
فرق بین گواهینامه HSE که مراجع صادر میکنند با گواهینامه HSE که اداره کار صادر می‌کنه چی هست ؟ برای مناقصه کدوم مورد بهتر و قابل قبول ؟ دریافت کدام گواهینامه راحت تر و ارزان تر تمام میشه ؟

خانم جلالی گفت:
آیا اخذ همزمان گواهی نامه hse با گواهینامه iso ممکن هست؟ ما در طی یک بازه زمانی مشخص برنامه اخذ انواع گواهینامه های مورد نیاز برای شرکت را در نظر گرفته ایم . اگر امکان داشته باشه مشاوره مربوطه تمامی مراحل اخذ را با هم جلو ببرد خیلی از نظر هزینه و زمان به ما کمک کرده آید. ممنونم

خانم محتشم گفت:
گواهی نامه HSE و IMS یکی از مدارک ضرنری برای ما جهت برنده شدن در مناقصات هستند. گواهینامه IMS و hse را کدام مراجع به ما زودتر میدهند؟ آیا گواهینامه هایی که زود حاضر می شوند مورد تأیید هستند؟ لطفاً زمان و هزینه ها را برای ما ارسال کنید .

خانم میرزایی گفت:
گواهینامه ایزو را ما حدود دو سال پیش از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران naci گرفتیم و الان نیازمند گواهی نامه hse هستیم آیا میشه این مدرک را از هم همین مرکز naci بگیریم و یا اینکه باید از طریق مراجع دیگری اقدام کنیم ؟

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. گواهینامه HSE یا HSE – MS همون گواهینامه ایمنی اداره کار نیست؟ اون که از اداره کار صادر میشه شما چجوری صادر می کنین؟

  2. گواهینامه hse را با هزینه خیلی کم و در مدت زمان خیلی کوتاهی از مرکز سیستم کاران دریافت کردیم . بخاطر پاسخگویی به موقع و ارایه خدمات مناسب و صداقت در کار لازم دیدیم با بیان دیدگاه از مدیریت و کارشناسان مرکز سیستم کاران تقدیر به عمل آوریم . همیشه موفق باشید .

  3. ما شرکت پیمانکاری هستیم و با مشاوره و راهنمایی سیستم کاران اقدام به اخذ گواهینامه HSE کردیم و فرایند دریافت گواهینامه و پیاده سازی سیستم HSE در کمترین زمان و با هزینه مناسب صورت گرفت با تشکر از تیم حرفه ای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo