فرمهای کنترل کیفیت QC

روش اجرایی کنترل کیفیت
5/5 - (100 امتیاز)

فرمهای کنترل کیفیت QC

مجموعه فرمهای کنترل کیفیت q.c مستنداتی هستند که در واحدهای Q.C مورد استفاده قرار می‌گیرند. خیلی از کارشناسان کنترل کیفیت دارای مقاطع تحصیلی در رشته‌های گوناگونی می‌باشند. این افراد برای تدوین فرم‌های کنترل کیفیت QC علیرغم داشتن تحصیلات عالی همواره مشکلاتی دارند. نمونه فرمهای کنترل کیفیت QC را برای الگوبرداری می‌توانید استفاده نمایید.

کنترل کیفیت یا همان Q.C را باید ابتدا بشناسیم تا بتوانیم فرم های آنرا تهیه و تدوین کنیم. شناخت کامل Q.C و الزامات و مستندات آن باعث میگردد تا بتوانیم یک سازمان قوی کنترل کیفیت ایجاد کنیم.

مستندات کنترل کیفیت پایه و اساس هر نظام QC در یک کسب و کار و یا شرکت و سازمانی محسوب میگردد. در این مقاله ما سعی داریم تا دیدگاه کارشناسان و مدیران کنترل کیفیت را روشن کنیم.

کنترل کیفیت یا Q.C چیست؟

کنترل کیفیت ترجمه فارسی عبارت Quality Control می‌باشد. بدون استثنا در هر کاری واژه ی کنترل کیفیت معنا پبدا می‌کند. یعنی هر شرکتی یا کسب و کاری چه به صورت تولیدی، خدماتی، پروژه‌ای، بازرگانی و هر زمینه فعالیت دیگری باشد، بایستی کنترل کیفیت یا Q.C را داشته باشد.

کنترل کیفیت یا Q.C کنترل مشخصات قطعات، خدمات و یا محصولات با آن چیزی که باید باشد و از قبل تعریف شده است می‌باشد. در واقع فرایند کنترل کیفیت ، میزان انطباق کالا و خدمات با مشخصه‌های قابل قبول را می‌سنجد.

خروجی فرایند کنترل کیفیت ، جداسازی اقلام و خدمات و محصولات نا منطبق و خارج از حدود کنترلی می‌باشد. هر چه سطح خطای این شناسایی و جداسازی کمتر باشد، طبعاً کالا و خدمات ارائه شده به مرحله بعدی با کیفیت بهتر بیشتر می‌باشد.

انواع کنترل کیفیت

کنترل کیفیت به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود. این 4 دسته اصلی QC شامل موارد زیر است:

کنترل کیفیت اقلام ورودی یا مواد اولیه

QC مواد اولیه یا اقلام ورودی در نقطه کنترلی ورود هرگونه مواد، اقلام، تجهیزات و هر چیزی اعمال می‌گردد. یک شرکت یا سازمان بایستی تمامی مبادی ورودی اقلام و مواد موثر بر کیفیت را در بدو ورود به سازمان شناسایی و QC نماید.

نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی در همین سایت جهت الگوبرداری موجود است. شما می‌توانید از نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت موجود، متناسب با نیاز کسب و کار خود کپی برداری نمایید.

فرمهای کنترل کفیت مواد اولیه یا اقلام ورودی نیز در این دستورالعمل وجود دارد. توجه بفرمایید که هر دستورالعمل کنترل کیفیت حتماً دارای چک لیست یا فرم QC باشد.

چک لیست QC در واقع همان فرمهای کنترل کیفیت می‌باشد.

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی
دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی به کنترل سطح کیفی کالاها و اقلام ورودی به سازمان می پردازد.

کنترل کیفیت حین فرایند

دومین نوع از انواع QC ، کنترل کیفیت در حین فرایند هست. در تولید هرگونه کالا و محصولات یک سری فرایندها و قسمت های تولید تعریف می‌گردد. یعنی از ابتدای ورود مواد اولیه تا تحقق محصول نهایی، ایستگاه‌های کاری وجود دارد.

در طرحریزی پروسه ی تولید هرگونه کالا و محصولی با تعریف این ایستگاه های کاری، نقاط کنترل نیز تدوین می‌گردند. پس از تعیین نقاط کنترلی در پروسه تولید، برای هر نقطه کنترلی یک دستورالعمل کنترل کیفیت تهیه و تدوین می‌گردد.

نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت در حین فرایند در این سایت موجود است. شما می‌توانید از نمونه روش ابتدایی یا دستورالعمل QC حین فرایند الگوبرداری نمایید و برای مجموعه خود تدویین نمایید.

کنترل کیفیت حین فرایند برای خدمات نیز مانند همان محصول یا کالا است. یعنی در اجرای فرایندهای خدماتی نیز می توان نقاط کنترلی تعریف کرد. سپس بر اساس همین ایستگاه های کنترلی، نسبت به تهیه و تدوین دستورالعمل کنترل کیفیت حین ارائه خدمات اقدام کرد.

فرمهای کنترل کیفیت QC در حین فرایند محصولات یا خدمات نیز خروجی همین دستورالعمل های کنترلی می‌باشد.

کنترل کیفیت نهایی محصول یا خدمات

سومین نوع Q.C ، کنترل کیفیت نهایی محصول یا خدمت هست. پس از تحقق هر محصولی یا خدمتی، بایستی قبل از ترخیص و تحویل به مشتری یا کارفرما کنترل کیفیت شود. این نوع کنترل کیفیت که در ایستگاه آخر ارائه خدمت یا خط تولید انجام می‌‍گردد را در اصطلاح کنترل کیفیت نهایی محصولات یا خدمات می‌گویند.

دستورالعمل کنترل کیفیت نهایی محصول ذاتاً مشابه سایر دستورالعمل های کنترل دیگر است. تهیه و تدوین مستندات در این بخش نیز بر عهده واحد QC است. نمونه دستورالعمل های QC موجود در وب سایت ما می‌تواند، راهنمایی برای تدوین مستندات QC مجموعه شما باشد.

نمونه فرمهای کنترل کیفیت qc موجود در این مستندات ایزو را نیز در قالب Word برای استفاده شما در سایت قرار دادیم. فرم های کنترل کیفیت یا فرم های QC معمولاً بایستی توسط افراد متخصص و فنی شاغل در واحد QC تهیه و تدوین شوند.

فرم ها و چک لیست های کنترل کیفیت اصولاً همگی دارای یک چارچوب کلی هستند که در ادامه تشریح می‌کنیم. رعایت این اصول منجر به تولید یک چک لیست یا فرم کنترلی اثربخش می‌گردد.

کنترل کیفیت دوره ای انبارها

فرمهای کنترل کیفیت qc ، انبارها نیز چیزی است که اکثر کارشناسان واحد Q.C بدنبال آن هستند. کنترل کیفیت انبار چهارمین نوع از انواع کنترل کیفیت می‌باشد. همه انبارها اصولاً به دو نوع انبار مواد اولیه و انبار محصول نهایی تقسیم می‌شوند.

انبار مواد اولیه و انبار محصول نهایی معمولاً به دلایل زیر بایستی مورد کنترل کیفیت دوره ای قرار گیرند:

1- خرابی مواد اولیه یا محصولات به دلیل چیدمان بد آنها.

2- ایجاد فساد یا خرابی موجودی انبار به واسطه گذر زمان.

3- شرایط بد نگهداری اقلام در انبار به دلیل بی تجربگی.

4- ایجاد اعمال خرابکارانه عمدی یا سهوی.

5- گذشت تاریخ مصرف آنها برای اقلام دارای تاریخ مصرف.

تعیین زمان و پریود کنترل کیفیت اقلام انبارها متناسب با حساسیت آنها می‌باشد.کارشناسان QC بایستی برای این کنترلها مستندات لازم را در این خصوص تدوین کنند.

فرم ها و چک لیست های کنترل کیفیت انبارها، خروجی دستورالعملها و روشهای اجرایی کنترل کیفیت دوره ای انبارها می‌باشد. ساختار فرم QC را در ادامه توضیح می‌دهیم.

انواع روش های کنترل کیفیت

با رشد روزافزون دانش و تکنولوژی، روشهای نوین کنترل کیفیت نیز ابداع می‌گردد. به تعبیر برخی کارشناسان QC ، انواع روش های کنترل کیفیت به دو دوسته کلی تقسیم می‌شوند:

کنترل کیفیت غیر مکانیزه
کنترل کیفیت مکانیزه

برخی فرایندهای کنترلی توسط انسان و بر اساس یک سری دستورالعملهای کنترل انجام می‌گردد. حاصل این کنترلها، تکمیل فرم یا چک لیست QC است. عموماً سطح خطا در کنترل کیفیت غیرمکانیزه بیشتر است. چون انسانها در شرایط یکسان قادر به بروز رفتار یکسان و متوالی نیستند.

فرایندهای کنترلی مکانیزه توسط ماشین‌آلات و نجهیزات انجام می‌گردد. امروزه با بکارگیری ماژول IT در مکانیزاسیون فرایندهای کنترل اثربخشی بهتری را شاهد هستیم. سطح خطای QC در نوع مکانیزه به مراتب پایین تر است.

روش ها و ابزارهای کنترل کیفیت

در تدوین هر دستورالعمل QC بایستی روش ها و ابزارهای کنترل کیفیت لحاظ گردد. از روشهای کنترل اقلام و خدمات استفاده نمایید که در اصطلاح شدنی باشند. از روشهای سخت و غیرشفاف استفاده نکنید. ترجیحاً روشهایی را در مستندات Q.C بکار گیرید که در آن از ابزارهای کنترلی ساده بتوان استفاده کرد.

روش ها و ابزارهای کنترل کیفیت بایستی QC اقلام و خدمات را به بالاترین سطح کیفی انجام دهند. تخصص و تبحر افراد و کارشناسان q.c به کمک ایجاد یک ساختار برای این روشها و ابزارها می‌آید. حصول اطمینان از صحت و دقت عملکرد ابزارهای کنترل جزء لاینفک پروسه کنترل می‌باشد.

تجهیزات و ابزار کنترلی بایستی با دقت تحت کنترل فرایند کالیبراسیون باشند. در ادامه فرایند کالیبراسیون را تشریح می‌کنیم. قطعاً رعایت نکاتی که در بالا گفتیم می‌تواند اثربخشی و سطح رضایت مشتریان و کارفرمایان را از کیفیت کارمان افزایش دهد.

کنترل کیفیت در صنعت

واژه کنترل کیفیت چیزی نیست که مختص یک سری از کسب و کارها باشد. خیلی از کارشناسان تصور می‌کنند که کنترل کیفیت فقط در صنعت مطرح است. اگر صنعت فقط به یک واحد تولیدی تعبیر شود، این تصور اشتباه است. اما اگر صنعت به هر کسب و کاری اطلاق می‌گردد، این تصور درست است.

کنترل کیفیت QC در صنعت منظورش برای هر صنعتی است. از جمله این صنایع می‌توان این موارد را نام برد. مثلاً صنعت تولید خودرو ، صنعت گردشگری ، صنعت قصابی ، صنعت رانندگی تاکسی ، صنعت مدرسه غیر انتفاعی ، صنعت آژانس مسافرتی و غیره.

همانطور که میبینیم تعریف صنعت برای همه کسب و کارها و سازمانها و شرکتها حتی بدون یک استثناء هست. هیچ کسب و کار و صنعتی در دنیا وجود ندارد که نیاز به فرایند Q.C نداشته باشد. خیلی از شرکتها، مثلا شرکتهای بازرگانی تصور می‌کنند نیاز به واحد Q.C ندارند. در حالیکه چنین نیست و فرایند کنترل کیفیت از اجزای اصلی آنهاست.

اصطلاحات کنترل کیفیت

در اجرای فرایند QC ، واژه ها و اصطلاحات کنترل کیفیت بین کارشناسان تبادل می‌گردد. یک کارشناس کنترل کیفیت بایستی با این واژه ها آشنا باشد. اصطلاحات QC در این حوزه زیاد هستند. ما در زیر تعداد کمی را به عنوان مثال برایتان می‌آوریم.

کنترل کیفیت: تعیین سطح انطباق کالا و خدمات با مشخصه‌های از قبل تعریف شده می باشد.

کالیبراسیون: فرایندی جهت کنترل ، بازدید ، و نگهداشت ابزار و تجهیزات کنترلی در وضعیت سالم و با دقت بالا هست.

شابلون: وسیله ای کنترلی که کاربر QC براحتی می‌تواند میزان سطح کیفی خدمات و محصولات را بسنجد.

گیج: گیج های کنترلی نیز مانند شابلون ها یک وسیله ساده برای اندازه گیری سطح کیفی کالا و خدمات است.

حدود کنترلی: میزان انحراف مجاز از عدد و سطح قابل قبول برای پذیرش یک کالا یا خدمت است.

تلرانس: تلرانس به همان حدود کنترل قابل قبول برای پذیرش یک محصول یا خدمت می‌باشد.

محصول یا خدمت نا منطبق: کالا یا خدمت که خارج از حدود پذیرش و قابل قبول باشد.

ابزار کنترلی: مجموعه ای از ابزارآلات و تجهیزات که در فرایند QC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهر: محموله یا حجمی از اقلام یا خدمات که مورد کنترل کیفیت قرار می‌گیرد.

نمونه برداری: فرایندی جهت برداشت نمونه برای انجام آزمون یا تست از یک بهر یا محموله میباشد.

آزمون: فرایند اعمال یک سری آزمایشات بر اساس دستورالعمل مربوطه را در بر میگیرد.

چک لیست: فرمی که اطلاعات انجام Q.C و نتایج آن را در بر می‌گیرد.

وظایف کنترل کیفیت

کارشناسان QC بایستی اوامر و وظایف کنترل کیفیت محوله از سوی مدیران ارشد خود را اعمال نمایند. تمامی فرایندهای QC بایستی مطابق با دستورالعمل های کنترل کیفیت مربوطه انجام گردد. پس بایستی نتایج آزمونها در فرم های کنترل کیفیت QC بایستی مطابق با دستورالعملهای کنترل کیفیت qc درج نمایید. به هیچ وجه نباید بطور سلیقه ای عمل کرد. رعایت اخلاق و رفتار انسانی در حین انجام فرآیندهای کنترل از واجبات یک کارشناس Q.C است.

وظایف کنترل کیفیت فقط در چارچوب مستندات و دستورالعمل های کنترلی تعریف می‌گردد. لذا هرگونه رفتار خارج از مستندات ابلاغی جایز نیست. سعه صدر ، صبوری و دانش فنی و تخصص یک کارشناس کنترل کیفیت از الزامات این شغل است. سفارشات و پارتی بازی و ارتباط های مخرب نبایست باعث اختلال در کار فرد متخصص QC شود. کارشناس Q.C بایستی در یک فضای کاملاً بی طرف و بدون غرض ورزی کار خود را انجام دهد.

شرح وظایف مدیر کنترل کیفیت

افراد و مدیران شاغل در واحد QC بدنبال شرح وظایف مدیر کنترل کیفیت هستند. شرح وظایف مدیر کنترل کیفیت با شرح وظایف کارشناس کنترل کیفیت متفاوت است. یکی از اصلی ترین وظایف مدیر کنترل کیفیت ، ایجاد سازمان کنترل کیفیت در سطح شرکت است.

مدیر کنترل کیفیت کارآمد بایستی توانایی ایجاد یک سازمان و واحد مقتدر QC در شرکت را داشته باشد. کلیات شرح وظایف بطور خلاصه را می‌توان در موارد زیر بیان کرد. این شرح شغل مدیر QC فقط جنبه ی اطلاع رسانی و الگو برداری دارد.

ایجاد واحد کنترل کیفیت در سازمان

تهیه و تدوین دستورالعملها و روش های اجرایی کنترل کیفیتی

طراحی فرم های کنترل کیفیت qc یا همان چک لیست های کنترلی مدیریت فرایند کالیبراسیون

پایش فرایند کنترل کیفیت

نظارت بر کارکنان واحد QC

کنترل کمی و کیفی بر  فرایند کارکنان و کارشناسان Q.C

تعیین وضعیت نهایی اقلام و خدمات و محصولات نامنطبق

تعیین اهداف کیفیتی سالانه واحد Q.C

تهیه و تدوین طرح کیفیت یا Quality Plan

تعیین نقاط کنترلی در مقاطع مختلف تولید یا ارائه خدمت

آموزش تخصصی کنترل کیفیت

همکاری و تعامل با مدیران تولید و خدمات

همکاری و تعامل با مدیران تولید و خدمات

حضور در جلسات مدیریتی و تخصصی کنترل کیفیت

و خیلی وظایف دیگر که شما می‌توانید از کارشناسان و مشاوران مرکز سیستم کاران در این حوزه استفاده نمایید.

شرح شغل مدیر QC یکی از حساسترین نکات در طراحی و مستندسازی یک سیستم مدیریت کیفیت تلقی می‌گردد. از نمونه فرم شرح وظایف ( شناسنامه شغل )

موجود در سایت مرکز سیستم کاران و شماره تلفن 79165-021 بازدید نمایید.

طرح کیفیت چیست؟

وقتی یک کسب و کار و یا شرکتی ایجاد می‌گردد، عوامل فنی آن نسبت به طراحی فرآیندهای اجرایی اقدام می نمایند. اما هم راستا با فرایندهای اجرایی بایستی فرایندهای کنترلی نیز لحاظ گردد. طراحی و تدوین نقاط کنترلی بر عهده عوامل فنی و QC شرکت می‌باشد. اما خیلی از کارشناسان می‌پرسند که طرح کیفیت چیست؟

طرح کیفیت ترجمه فارسی واژه لاتین Quality Plan می‌باشد. طرح کیفیت در واقع مبین کلیه امور کنترل کیفی از ابتدای ورود مواد اولیه و یا خدمات اولیه تا تحویل نهایی محصول یا خدمت به مشتری است.

در Q.P یا همان طرح کیفیت بر اساس نمودارهای OPC و FPC تک تک فرآیندها زیر ذره بین کارشناسان Q.C می‌رود. پس نقاط کنترلی در نمودار جریان فرآیندها تعیین می‌گردند.

برای هر نقطه کنترلی یک فرایند Q.C تعریف می‌شود. بر اساس هر فرایند یک دستورالعمل QC تهیه و تدوین می‌گردد. همچنین در هر دستورالعمل QC یا روش اجرایی QC تدوینی، یک یا چند چک لیست یا فرم های کنترل کیفیت qc طراحی و تدوین می‌شود.

Quality Plan و کالیبراسیون

بین طرح کیفیت یا Quality Plan و کالیبراسیون رابطه مستقیمی وجود دارد. در هر طرح کیفیتی بایستی موارد مرتبط با کالیبراسیون لحاظ گردد. همچنین دستورالعمل و یا روش اجرایی کالیبراسیون بایستی در این طرح پیوست گردد.

طرح کیفیت یا QP اصولی بایستی شامل کلیه موارد مرتبط با فرایندهای Q.C باشد. لذا تهیه و تدوین طرح کیفیت در هر سازمان و شرکتی با هر زمینه فعالیتی است.

دانلود رایگان فرمهای کنترل کیفیت

کاربران معمولاً بدنبال دانلود رایگان فرمهای کنترل کیفیت در فضاهای مجازی هستند. اما خیلی از وبسایتها چنین نمونه فرمی را یا ندارند و یا اگر دارند به صورت پولی میفروشند.

دانلود رایگان فرمهای کنترل کیفیت بطور واقعی یکی از خدمات رایگان مرکز سیستم کاران 79165-021 است. شما براحتی می‌توانید از نمونه فرمهای Q.C بصورت قالب Word از سایت مرکز سیستم کاران بطور رایگان برداشت نمایید. پس آنرا متناسب با مجموعه خود بومی سازی و ویرایش کنید.

دانلود رایگان چک لیست های کنترل کیفیت را از طریق منوی دانلود رایگان فرمهای ایزو ISO انجام دهید. در این منو لیست کلیه فرمهای ایزو موجود است. در بین این فرمهای ایزو به دنبال دانلود رایگان فرم ها و چک لیست های QC بگردید. تمام فرم های کنترل کیفیت و سایر مستندات آنها بصورت Word و قابل ویرایش می‌باشد.

دانلود کلیه فرمهای کنترل کیفیت QC

اصولاً ساختار و سازمان Q.C هر شرکتی با شرکت دیگر فرق می‌کند لذا دانلود کلیه فرمهای کنترل کیفیت Q.C از یک شرکت دیگر شاید برای هر شرکت دیگری کارایی نداشته باشد. اما شما می‌توانید با مطالعه نمونه فرم های Q.C هر شرکتی، دانش خود را در حوزه کنترل کیفیت افزایش دهید.

فرمهای کنترل کیفیت qc شرکتها متناسب با فرایندهای همان شرکت تدوین گردیدند. البته ساختار کلی و چارچوب فنی و الزامی این فرمها یک قالب دارند. اما شکل ظاهری و مخصوصاً موارد کنترلی مندرج در هر فرم در شرکتها متفاوت هستند.

مدیر QC بایستی با مطالعه و تحقیق در انواع فرم های کنترل کیفیت ، دانش خود را افزایش دهد. سپس با بهره گیری از علوم خود و نیاز و ساختار فرایندهای شرکت ، یک فرم مختص آن شرکت تهیه و تدوین نماید. تهیه و تدوین فرم های QC از شرح وظایف تخصصی هر مدیر یا کارشناس QC است.

مستندات کنترل کیفیت

نمونه مستندات کنترل کیفیت واژه پرجستجو در گوگل و سایر فضاهای مجازی است. کارشناسان ایزو ISO و یا QC همواره بدنبال نمونه ای از مدارک و مستندات کنترل کیفیت هستند. تهیه و تدوین مستندات کنترل کیفیت، هسته اصلی طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مطابق با استاندارد ISO 9001 هست. هر سیستم مدیریت کیفیتی بدون مستندات کنترل کیفیت معنا ندارد.

مستندات کنترل کیفیت از الزامات دریافت گواهینامه ایزو ISO در هر شرکتی است. مستندات کنترل کیفیت مجموعه ای از مدارک و رسانه های زیر می‌باشد:

روش های اجرایی کنترل کیفیت

دستورالعمل های کنترل کیفیت

فرمها و چک لیست های کنترل کیفیت

روش اجرایی یا دستورالعمل کالیبراسیون

فرمها و چک لیست های کالیبراسیون

و سایر مستندات و رسانه های مرتبط با Q.C

مستندات کنترل کیفیت را می توانید در منوی دانلود رایگان مستندات ایزو در همین وب سایت مرکز سیستم کاران ببینید. نمونه مستندات کنترل کیفیت موجود همگی در قالب word و قابل ویرایش و رایگان هستند.

فرم کنترل کیفیت اقلام ورودی

چک لیست یا فرم کنترل کیفیت اقلام ورودی یکی از مجموعه فرمهای کنترل کیفیت qc است. این فرم برای اقلام ورودی یا مواد اولیه ورودی سازمان می‌باشد.

فرم کنترل کیفیت مواد اولیه توسط مدیر کنترل کیفیت تهیه و تدوین می‌گردد. این فرم همان چک لیست اقلام ورودی یا مواد اولیه است. برای هرگونه محموله ورودی به مجموعه بایستی یک دستورالعمل کنترلی تدوین گردد. نتایج آزمونها، تستها و کنترلها در چک لیست کنترلی درج می‌شود.

نمونه فرم کنترل کیفیت اقلام ورودی در نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی در همین سایت موجود است. این نمونه ها در قالب ورد و قابل ویرایش هستند. پس از دانلود آنها را ویرایش نمایید. چون موارد کنترلی و شاخصهای پذیرش و تلرانسها و ابزارهای کنترلی در شرکتی با شرکت دیگر فرق دارد.

نمونه چک لیست های کنترل کیفیت اقلام ورودی در این سایت بصورت کاملاً رایگان است. از سایر خدمات رایگان مرکز سیستم کاران به شماره تلفن 79165-021 استفاده نمایید.

فرم کنترل کیفیت محصول نهایی

نمونه فرم کنترل کیفیت محصول نهایی یا خدمت نهایی مانند سایر فرمهای کنترل کیفیت qc است. کنترل کیفیت محصول نهایی یا خدمت نهایی مربوط به آخرین ایستگاه QC است. در این مرحله از فرایند QC محصول نهایی یا خدمت نهایی قبل از ترخیص به انبار یا تحویل مشتری، کنترل کیفیت می‌گردد.

فرم کنترل کیفیت یا چک لیست نهایی QC نتیجه اعمال آزمونها و کنترلهای نهایی بر روی محصول، کالا و خدمت نهایی است. این کنترلها بایستی بر اساس دستورالعمل کنترل نهایی محصول انجام گردند.

نمونه چک لیست کنترل کیفیت محصول نهایی را می توانید در منوی نمونه فرم های ایزو ISO ملاحظه بفرمایید. این فرم مانند سایر مستندات ایزو در قالب word و قابل ویزایش است. گاهی اوقات آخرین QC نهایی در زمان ورود کالا به انبار است. گاهی دیگر آخرین مرحله کنترل کیفیت در زمان تحویل محصولات یا خدمات به مشتری یا کارفرما است.  فرمهای کنترل نهایی محصول یا خدمت جزیی از فرمهای کنترل کیفیت QC است.

روش اجرایی کنترل کیفیت ایزو

نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت ایزو ISO اصطلاحی است که اکثر کارشناسان QC و یا ISO در گوگل سرچ می‌کنند. این سند یکی از مستندات مهم در راستای پیاده سازی ایزو است. روش اجرایی کنترل کیفیت ایزو همان روش ها و دستورالعمل های QC است که مطابق با الزامات ISO طراحی و تدوین شدند.

نمونه روشهای اجرایی QC مطابق با ایزو در همین سایت مرکز سیستم کاران موجود است. این نمونه ها فقط جنبه الگوبرداری و آموزشی دارد. یعنی بایستی بر اساس نیاز و ساختار طرح کیفیت هر شرکتی ویرایش گردد.

دستورالعمل کنترل کیفیت ایزو نیز مانند روشهای اجرایی مطابق با ISO است. یک مدیر QC بایستی این مستندات را طبق الزامات ایزو 9001 طراحی و تدوین نماید. مستندات کنترل کیفیت بر اساس ایزو شامل یک ساختار نظام مند و اثربخشی است. منظور از اثر بخشی ، حصول اطمینان از عملکرد صحیح فرایند Q.C است.

فرمهای کنترل کیفیت qc ایزو نیز مانند سایر مستندات Q.C شامل الزامات ایزو است. مثلاً یکی از این الزامات وجود شماره ویرایش مستند در فرم های کنترل کیفیت QC است.

کالیبراسیون چیست؟

واژه کالیبراسیون چیست؟ سوال خیلی از کاربران است. کالیبراسیون فرایندی جهت کنترل و یا آزمایش تجهیزات و ابزار کنترل کیفیت است. در هر واحد Q.C یک سری ابزاری برای انجام کنترل کیفیت وجود دارد. این ابزار و تجهیزات بایستی همواره دقت کافی را دارا باشند.

جهت حصول اطمینان از صحت کارکرد تجهیزات و ابزار QC ، واحد Q.C مطابق یک دستورالعملی آنها را تحت کنترل قرار میدهد. این مستند تحت عنوان دستورالعمل پایش و اندازه گیری ابزار و تجهیزات پایش و اندازه گیری (کالیبراسیون) در همین وبسایت موجود است.

روش اجرایی کالیبراسیون یک سند مفید از اسناد واحد QC تلقی می‌گردد. گاهی اوقات این سند را دستورالعمل کالیبراسیون نیز می‌نامند. اجرای دقیق دستورالعمل این اطمینان را می‌دهد که کلیه ابزار و تجهیزات اندازه گیری سالم و آماده بکار و دقیق هستند.

فرمهای کالیبراسیون شامل مستنداتی است که در دستورالعمل کالیبراسیون وجود دارد. شما می‌توانید این فرمها را در پیوست مستند فوق الذکر در همین وبسایت ملاحظه بفرمایید.

شرح وظایف واحد کالیبراسیون برعهده مدیر واحد QC است. در واقع مدیر واحد کنترل کیفیت بایستی مدارک و سوابق فرایند کالیبراسیون را مدیریت نماید. فرمهای کنترل کیفیت QC و چک لیست با وجود ابزار بدون کالیبره هموراه با خطا تکمیل میگردند.

QA چیست؟

واژه QA مخفف Quality Assurance بمعنای تضمین کیفیت است. تضمین کیفیت مجموعه اقداماتی جهت دستیابی به کیفیت قابل قبول بصورت تضمینی است.

QA یک سندی است مشابه نظامنامه کیفیت که کلیه فرایندهای موثر به کیفیت را تحت پوشش قرار می‌دهد. تضمین کیفیت بخشی از یک پکیج کامل سیستم مدیریت کیفیت است.

QC نیز بخشی از QA تلقی می‌گردد. فرق بین QC و QA در این است که QC مربوط به کنترل کیفیت اقلام یا خدمات است. اما QA مجموعه ای از فرایندهای ارتقاء و تضمین کیفیت اقلام یا خدمات است. مثلاً آموزش جزیی از سیستم QA یا تضمین کیفیت می‌باشد. چون آموزش کارکنان می‌تواند باعث سطح ارتقای کیفیت خدمات یا محصولات گردد.

QA امروزه یکی از سندهای خیلی از کارفرماها مانند وزارت نفت است. شرکت نفت جهت ورود به AVL از تامیین کنندگان و سازندگان خود اسناد QA/QC را مطالبه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تخصصی نحوه ثبت نام در وندور لیست شرکت نفت را بخوانید. برای ورود به وندور وزارت نفت، وجود فرمهای کنترل کیفیت QC در بخش سازندگان اهمیت خیلی زیادی دارد.

تفاوت QA و QC
فرمهای کنترل کیفیت QC هم در QA و هم در QC هست. اما QA با QC متفاوت هست.

نمودار OPC و FPC چیست؟

خیلی از کاربران بدنبال این هستند بدانند نمودار OPC و FPC چیست؟ نمودارهای OPC و FPC نمودارهایی هستند که جریان و عملیات های تحقق محصول یا خدمت را تشریح می‌کند. جهت تهیه و تدوین یک QP یا طرح کیفیت وجود نمودار OPC و FPC کمک شایانی می‌کند.

فلوچارت های OPC و FPC شامل جزئیات اتفاقاتی است که در پروسه اجرای تولید یا ارائه خدمت می باشد. تهیه و تدوین OPC و FPC کار هرکسی نیست و افراد متخصص بایستی این کار را انجام دهند.

نمونه نمودارهای OPC و FPC در سایتهای مختلف وجود دارد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله تخصصی نمودار فرآیند عملیات OPC ( Operation Process Chart ) را مطالعه بفرمایید. نمودار OPC و FPC گاهی از فرمهای کنترل کیفیت qc پشتیبانی می‌کند. تهیه و تدوین فرمهای کنترل کیفیت QC از روی این نمودارها کار را برای ما آسان میکند.

فرمهای کنترل کیفیت و ایزو ISO

موضوع فرمهای کنترل کیفیت و ایزو رابطه مستقیمی با هم دارند. اکثر کارشناسان QC که بدنبال فرمهای Q.C هستند با ISO نیز آشنا هستند.

دریافت گواهینامه ISO ایزو ، باعث پویایی سیستم جهت تهیه و تدوین فرمهای کنترل کیفیت می‌گردد. در واقع اخذ گواهینامه ایزو هر سازمان را وادار به اجرای الزامات کنترل کیفی می‌کند. الزامات اجرای فرایندهای کنترل کیفیت با مستندسازی دستورالعملها و فرمها و چک لیستها محقق می‌گردد.

فرمهای کنترل کیفیت در ایزو تنها قسمتی از فرمها و مستندات کل سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد. در راستای طراحی و پیاده سازی QMS در یک شرکتی بایستی فرم های QC نیز طراحی و تدوین گردد. تهیه و تدوین فرمهای Q.C بر عهده واحد کنترل کیفیت و با همکاری مسئول ISO می‌باشد.

اخذ گواهینامه ایزو ISO از دغدغه های اکثر شرکتها است. چون خیلی از آنها فاقد یک سازمان منسجم کنترل کیفیت هستند. فرایند کنترل کیفیت در واقع هسته اصلی از سیستم مدیریت کیفیت محسوب می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت ایزو ، مقاله تخصصی اخذ ایزو : مراحل ، شرایط ، مدارک و نحوه اخذ گواهینامه ایزو را با دقت بخوانید.

گواهینامه ایزو ISO و IMS و CE و . . .
گواهینامه مورد نیاز خود را بدون واسطه و در کمترین زمان اخذ نمایید.

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. ما یک کارخانه تازه تاسیس صنعتی داریم و مقاله فرمهای کنترل کیفیت QC و انواع کنترل کبفیت واقعا برای ما مفید بود که بتوانیم یک واحد کنترل کیفیت خوب و کارآمد ایجاد کنیم تا کیفیت محصولات افزایش پیدا کند. تشکر از وب سایت سیستم کاران.

  2. مطلب شما در مورد کنترل کیفیت بسیار کامل و جامع بود. مجموعه فرمهای کنترل کیفیت q.c مستنداتی هستند که در واحدهای Q.C مورد استفاده قرار می‌گیرند . و برای افزایش کیفیت هر شرکت و کارخانه ای ضروری هستند.

  3. من مسئول کنترل کیفیت یک کارخانه بزرگ و معروف هستم و مطلب شما در مورد کنترل کیفیت را مطالعه کردم. نمونه فرمهای کنترل کیفیت خیلی خوب طراحی شدند و کاربردی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo