دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی
4.9/5 - (4030 امتیاز)

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی به کنترل سطح کیفی کالاها و اقلام ورودی به سازمان می پردازد. این دستورالعمل الزاماتی را بیان می کند که سازمانها بایستی در جهت کیفیت کالاهای وارده رعایت کنند. بایستی از انطباق محصولات با الزامات کیفی اطمینان حاصل گردد. همان طور که از نام دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی پیداست این دستورالعمل در واحد کنترل کیفیت کاربردی هست. مسئولیت نظارت آن بر عهده مدیر کنترل کیفیت و اجرای آن بر عهده واحد کنترل کیفیت هست.

تمامی کالاهای داخلی و خارجی که وارد انبار می گردند بایستی از لحاظ کیفیت توسط واحد کنترل کیفیت مورد پایش و ارزیابی قرار بگیرند. مسئول انبار بایستی هنگام ورود هر کالا به انبار به مسئول کیفی سازمان اطلاع دهد تا مسئول کیفی محموله مورد نظر را از لحاظ کیفیت به طور کامل بررسی نماید.

1- هدف :

 هدف از نگارش اين دستورالعمل، ارائه مكانيزمي جهت حصول اطمينان از انطباق کیفی کلیه اقلام و کالاهای وارده به شرکت با نيازمنديهاي مشخص شده، از طريق انجام کنترل و بازرسی مي باشد.

 

2- دامنه کاربرد :

اين دستورالعمل در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر کنترل کیفیت
  • اجرا : واحد کنترل کیفیت

4- شرح

کلیه اقلام ورودی اعم از کالاهای داخلی و خارجی به داخل سیستم شرکت و انبارها بایستی از نظر کیفی توسط واحد کنترل کیفیت مورد پایش قرار گیرند.

در هنگام ورود هر گونه کالا مراتب ورود، توسط مسئول انبار به واحد کنترل کیفیت اعلام می گردد و واحد کنترل کیفیت جهت انجام بازرسي محموله از نظر کیفی اقدام می نماید.

با توجه به ماهیت متفاوت کالاها واحد کنترل کیفیت نسبت به شناسایی استانداردها و الزامات نوع کالا از طرق مختلف اقدام می نماید. سپس موارد کنترلی را در فرم چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 درج می نماید. برای هر مورد کنترلی بایستی ایتمهای زیر لحظ گردد.

ابزار کنترلی

مقدار اسمی

تلرانس

مقدار واقعی

نتایج کنترل مرحله اول

نتایج کنترل مرحله دوم

صورتجلسه محصول نا منطبق

نتیجه نهایی

شماره رهگیری

درصورت تائيد محموله مطابق با چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 شماره رهگیری و شماره رسید انبار در چک لیست کنترل کیفیت درج می گردد.. در صورت عدم تائيد نيز تعيين تكليف مورد نظر بابت برگشت محموله در همين فرم توسط پرسنل كنترل كيفيت مشخص مي گردد.

چنانچه در مرحله دوم کنترل کیفیت اقلام ورودی ، محموله مجدد رد شود، واحد کنترل کیفیت مطابق با روش اجرایی کنترل خدمات (محصولات) نامنطبق با کد P-07 اقدام می نماید.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 فرم چک لیست کنترل کیفیت F-21-01-01

دریافت گواهینامه ایزو

نمونه چک لیست کنترل کیفی کالا

نمونه چک لیست کنترل کیفیت اقلام ورودی یا کالاهای ورودی در بالای مقاله موجود است. البته چک لیست کنترل کیفیت فعلی بیشتر جنبه الگوبرداری دارد. چک لیست Q.C الگوی فاقد اطلاعات کنترلی است. کارشناسان کنترل کیفیت گاهی با طراحی و تدوین انواع فرم های کنترل کیفی مطابق با ایزو ISO مشکل دارند. فرم Q.C فعلی قالب و چارچوب استاندارد یک چک لیست را مشخص می کند.

چک لیست Q.C معمولا توسط کارشناسان واحد کنترل کیفیت تدوین می گردد. اما فقط طراحی و تایپ فرمت فرم کافی نیست. بلکه در ستون موارد کنترلی بایستی خوراک داشته باشد. یعنی فرم QC موجود یک فرم خام می باشد و کاربران عزیز بایستی قسمت موارد کنترل را تکمیل نمایند. موارد کنترلی شامل آیتمهایی هست که مختص آن کالای خاص باشد.

نحوه طراحی فرم چک لیست QC

طراحی و تدوین چک لیست های کنترل کیفیت یک کار تخصصی است. طراحی فرم Q.C شامل دو بخش می باشد.

  • طراحی و تدوین قالب اصلی فرم

  • تدوین آیتمهای کنترلی

قالب اصلی فرم یا چک لیست Q.C که بالا بصورت نمونه ارائه گردید. شما عزیزان می توانید به راحتی دانلود رایگان فرم چک لیست کنترل کیفی را انجام دهید. اما تدوین آیتمهای کنترل بایستی بصورت فنی و تخصصی انجام گردد. این آیتمهای کنترلی بر اساس مشخصات فنی هر قلم کالایی منحصر به فرد است. مثلا آیتمهای کنترل پیچ و مهره با آیتمهای کنترلی الکترود جوشکاری فرق دارد.

نمونه چک لیست کنترل کیفیت کالای ورودی

برای کالاهای ورودی حساس و موثر بر کیفیت بایستی Q.C به طور دقیق انجام گردد. موارد کنترلی هر کالا باید در چک لیست کنترل کیفی شناسایی و درج گردد. خیلی از کارشناسان QC قادر نیستند که موارد کنترلی هر کالایی را شناسایی کنند. ما راههای زیر را برای تدوین یک چک لیست Q.C اقلام ورودی زیبا و فنی بهتون پیشنهاد می کنیم.

  • استفاده از گوگل

  • بهره گیری از نمونه فرمهای همکاران

  • استفاده از کاتالوگهای تولید کننده کالا

  • مطالعه و بکارگیری استاندارد های ملی و بین المللی کالا

  • کسب تجارب افراد فنی و با سابقه

  • نظرات ، پیشنهادات و شکایات مشتریان

  • مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرجع فنی معتبر

روش اجرایی کنترل کیفیت کالای ورودی

روش اجرایی کنترل کیفیت کالای ورودی همان دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی است. عموما لفظ ها و ادبیاتهای مختلفی برای موضوع Q.C اقلام ورودی به کار می برند. اما ماهیت کار یکی هست و مشکل انجام فرایند به صورت واحد و استاندارد است.

منظور از اقلام وردی ، هر آن چیزی است که وارد مجموعه می گردد و بر روی کیفیت محصولات یا خدمات یا پروژه تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارد. اقلام ورودی شامل مواد اولیه ، ابزار و تجهیزات ، مواد و محموله های نیمه ساخته توسط تامین کنندگان بیرونی ، خدمات ارائه شده توسط تامین کنندگان بیرونی ( پیمانکاران ) می باشد. بنابراین Q.C تمام این ورودی ها اهمیت زیادی دارند. سازمان کنترل کیفیت هر مجموعه بایستی با اقتدار و دانش فنی قوی فرایند کنترل کیفیت اقلام ورودی را مدیریت نماید.

کنترل کیفیت – استاندارد ایزو

کار اصلی واحد کنترل کیفیت را در بالا بیان کردیم. واحد QC شرکت و کارشناسان کیفیت بایستی اقدامات خود را بر اساس اوضاع حال شرکت و وضعیت موجود آن انجام بدهند.

در بند 8 استاندارد ISO9001:2015 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت ، به کنترل کیفیت سازمانها می پردازد. تمامی مستندات ایزو منطبق با ISO9001 با جدیدترین ورژن درون سایت قرار دارد. جهت دانلود رایگان تمامی مستندات ایزو می توانید از طریق سایت سیستم کاران اقدام نمایید.

فرم های کنترل کیفیت

فرم های کنترل کیفیت درخواست بسیاری از متقاضیان و کاربران و کارشناسان می باشد. بسیاری از کارشناسان ایزو و پیاده سازی استاندارد های ایزو به دنبال این فرمهای QC هستند. روش اجرایی کنترل کیفیت مانند دیگر مستندات ایزو یک سری فرمها دارد که در دستورالعمل های آن تعریف می گردد. روش اجرایی کنترل کیفیت شامل فرمهای زیر می گردد.

فرمهای QC یا کنترل کیفیت شامل سه فرم چک لیست کنترل کیفیت ، لیست تجهيزات پايش و اندازه‌گيري و وضعيت كنترل / كاليبراسيون تجهيزات پايش و اندازه‌گيري می گردد.

 

دانلود رایگان نمونه فرمهای کنترل کیفیت

جهت دانلود رایگان فرمهای ایزو ISO مانند دانلود رایگان نمونه فرمهای کنترل کیفیت – فرمت Word می توانید از طریق سایت سیستم کاران اقدام نمایید. 79165-021 شماره تماس شرکت جهت اخذ راهنمایی های لازمه به متقاضیان می باشد.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

9 Responses

  1. ممنون از ارائه روشهای اجرایی و دستورالعمل و فرمهایی که به رایگان در سایت ارائه می دید بسیار مثمر ثمر بود.

  2. این همه دنگ و فنگ الکیه برای چی میخوایم آقا یه ایزو بگیر استفاده کن. منبع درآمد راه انداختید.

  3. تولید کنندگان زعفران هم باید کنترل کیفیت را دریافت کنند یا فقط گواهینامه برای مواد غذایی کفایت می کنه؟

  4. اخذ گواهی ایزو ۹۰۰۱ تنها برای اجرای دستور العمل کیفیت اقلام ورودی کفایت می‌کنه یا باید بقیه گواهینامه های ایزو مرتبط با مواد غذایی در رستوران ها را حتما بگیریم؟ ممنونم از مطالب پر باری که در این مقاله گذاشته اید.

  5. اجرا و پیاده سازی دستورالعمل کنترل کیفیت چه اجناسی که خارج میشه و چه اجناسی که وارد مجموعه میشوند از عهده کارشناس داخلی برمیاد. اگر امکانش هست میتونیم از مشاوره و خدمات رایگان شما استفاده کنیم.

  6. اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ آیا تمامی اهداف ما اعم از افزایش کیفیت محصولات و تضمین کیفیت اقلامی که وارد میشه و اقلامی که به دست مشتری میرسه را برآورده میکنه؟

  7. سلام
    درخواست ملاقات حضوری با مدیریت مجموعه سیستم کاران داشتیم. اخذ چند گواهی نامه معتبر ایزو و چند گواهی نامه آموزشی مد نظر ماست. لطفاً روز و ساعتی را جهت ادامه همکاری مشخص نمایید.

  8. بنده جهت استخدام در یک کارخانه بعنوان مهندس کنترل کیفیت اقلام ورودی بدنبال اخذ گواهینامه ای هستم تا رزومه کاری قوی تری بتوانم ارائه دهم. راهنمایی بفرمایید باید چکار کنم ؟

  9. دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی به کنترل سطح کیفی کالاها و اقلام ورودی به سازمان می پردازد که هدف آن ارائه مكانيزمي جهت حصول اطمينان از انطباق کیفی کلیه اقلام و کالاهای وارده به شرکت با نيازمنديهاي مشخص شده، از طريق انجام کنترل و بازرسی مي باشد و اگر به درستی انجام شود کیفیت محصول خروجی افزایش پیدا میکند و همچنین بهره وری سازمان بالا می رود. این دستورالعمل از مستندات مهم ایزو 9001 می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo