نحوه اخذ ITIL

نحوه اخذ ITIL
5/5 - (133 امتیاز)

نحوه اخذ ITIL

نحوه اخذ ITIL چگونه است؟ ITIL چیست؟ گواهی ITIL چیست؟ ساختار و چارچوب ITIL چیست؟ نظام ITIL برای چه شرکتهایی کاربرد دارد؟ و خیلی سئوالات دیگر در مورد ITIL که کابران و متقاضیان بدنبال آن هستند. در این مقاله ما سعی داریم تا سطح دیدگاه و دانش شما را در مورد کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات افزایش دهیم.

گواهینامه ITIL مدرک ITIL

گواهینامه ITIL گواهی ITIL از انواع گواهینامه های دیگریست که افراد کمتر میشناسند. وقتی با آن برخورد میشود سوالاتی پیش میاید که مثلا ITIL چیست؟ کاربرد ITIL چیست؟ ITIL موردنیاز چه سازمانهایی میباشد؟ مدرک ITIL ازکجا صادر میگردد؟ اصلا ITIL مخفف چیست؟ دراین مقاله بطورکلی بجهت شناخت متقاضیان بدین مقوله میپردازیم

گواهی ITIL از انواع گواهینامه های آموزشی برای افراد میباشد که با عنوان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مطرح میگردد. تمرکز این گواهی بر یکسان سازی و ایجاد هماهنگی میان خدمات فناوری و نیازهای کسب و کار میباشد.

 ITIL شامل مجموعه ای از شیوه های عالی و مثمر ثمر بمنظور توسعه و اجرای مدیریت سرویسهای IT میباشد. اصطلاح ITIL امروزه در بسیاری از جوانب IT مطرح میشود. اما بسیاری از مدیران IT هنوز درباره آن چیزی نمیدانند ود رباره اصطلاحات ITIL و مفاهیم ITIL شناختی ندارند. حتی متخصصان IT نمیتوانند مطالب ITIL را تماما درک کنند و به علم درست و کاملی درباره ITIL برسند.

ITIL مخفف چیست؟

ITIL مخفف عبارتInformation Technology Infrastructure Library  در معنای کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات میباشد که سازمان پشتیبانی کننده اش در کشور بریتانیا هست. رویکرد کلی ITIL در اواخر دهه 1980 در دسترس بود. حالا سالهاست رویکرد کلی ITIL درون اینترنت منتشر شده است. همچنین مدلITIL  تا زمانیکه تعداد زیادی از سازمانها و شرکتهای بزرگ و نشریات بدان توجه نکردند ناشناخته بود. اکنون بسیاری ازسازمانها در سرتاسر دنیا ITIL را انتخاب میکنند.

ITIL چیست؟

مجموعه جامع و کاملی از اثر بخش ترین روشها بجهت توسعه و اجرای مدیریت سرویسهای IT میباشد. ITIL مجموعه ای از کتابها (دستورالعملها) میباشد که توصیه ها و اطلاعاتی را ارائه میدهد. با تغییرات و تحولات روزبروز فناوری و تکنولوژی برخی از بندهای ITIL بروز رسانی میگردد و ساختارش تغییر پیدا میکند. برای اجرای بهینه و کسب موفقیت در حوزه ITIL بایستی یک ضامن اجرایی توانمند وجود داشته باشد و استاندارد ITIL وجود یک ضامن اجرایی را برای موفقیت الزامی میداند.

ایزو 20000 و ITIL ( مدیریت خدمات در بهترین حالت)

در واقع ایزو 20000 و ITIL ( مدیریت خدمات در بهترین حالت) می توانند با یکدیگر ادغام گردند. با ترکیب هر دو تای این استانداردهای طلایی، سازمان شما تنها هدف شما را در دستیابی به شیوه های مدیریت خدمات متمرکز بر فناوری اطلاعات به نفع مشتریان و کارکنان و بطور کلی کسب و کار پیش می برد. البته لازم است بدانید که صدور گواهینامه ISO 20000 دقیق و دشوار است حتی برای سازمان هایی که از ITIL استفاده می نمایند. اما شروع با ITIL ایده خوبی را در مورد آنچه استاندارد ایزو 20000 نیاز دارد ارائه می نماید.

پیاده سازی ITIL

استقرار و پیاده سازی روندها و راهکارهای ITIL به شخص توانمند اجرایی نیاز دارد تا بتواند در تغییر فرهنگ پیشقدم باشد. همچنین توانایی انجام یکسری کارها را برخلاف روند و روال گذشته اش انجام دهند. اگر سازمان چنین شخصی را نداشته باشد در پیاده سازی ITIL موفق نخواهد بود و موفقیتش محدود خواهد شد. استاندارد ITIL تمرکزش بر این نیست چیز تازه ای ایجاد و اعمال کند. بلکه بر روی سرویس دهی IT برای شرکت تمرکز و تاکید دارد.

برخلاف کار بر روی پروژه ها که بدنبال بدست آوردن و ایجاد هستند ITIL نمیخواهد چیزی را بوجود آورد. ITIL با وجود محبوبیتش مطالب کمی درباره اش وجود دارد و دردسترس میباشد. همانطور که گفتیم ITIL مجموعه ای از رویکردهای جامع برای سرویسهای IT میباشد و شامل برخی فرآیندها و الگوهای مرتبط با سرویسهای IT میباشد. ولی مشکل اینجاست ITIL تمام جزئیات پیاده سازی را در خود ندارد.

شرکتهای متقاضی گواهی آموزشی ITIL میتوانند با دنبال کردن دستورالعملهای کلی موجود در ITIL فرآیندهای جزئی و معقول و دقیقتری برای سازمانشان ارائه کنند.

 سازمانها میتوانند بیشتر جنبه های ITIL را با استفاده از ابزارهای خاصی پیاده سازی کنند اما ابزار خاصی مورد نیاز نیست. بنابر حجم سازمان و کوچک و بزرگی سازمان نوع ابزار متغیر میباشد. هر چه سازمانتان کوچک باشد ابزار و الگوهای ساده تری نیاز هست و هر چه سازمان بزرگتر باشد ابزار نرم افزاری مناسب تری برای پیاده سازی ITIL مورد نیاز میباشد. پس بزرگی و کوچکی سازمان بر روی ابزارهای پیاده سازی ITIL تاثیرگذار میباشد.

مراحل پیاده سازی ITIL

استاندارد ITIL اصطلاحا یک طرح همه یا هیچ نیست. شاید این سوال پیش بیاید که یعنی چه؟ با توجه بدینکه ITIL مجموعه و کلیتی از رویکردها در زمینه های مختلف و متفاوتی میباشد هر سازمان با هر گونه فعالیت میتواند کلا و یا بخشی از مدل کلی ITIL را پیاده سازی کند. الزامی نیست مدل کلی ITIL را پیاده سازی کند و بنابر خواسته سازمان متقاضی هر بخش از مدل ITIL را که مورد نیاز و دلخواهش باشد میتواند پیاده سازی کند. هیچ قانونی وجود ندارد که سازمان را ملزم کند به پیاده سازی کلی ITIL .

مدل ITIL را میشود در طی مراحل مختلف پیاده سازی کرد و نیازی نیست کل مدل ITIL یکجا پیاده سازی شود. هیچ قانونی سازمان راملزم نمیکندکه مدل ITIL را بطور کلی و یکجا پیاده سازی کند. بلکه بسیاری سازمانها مدل ITIL را بصورت مرحله به مرحله طی یک بازه زمانی پیاده سازی میکنند. سازمانها میتوانند در زمینه ITIL در سه سطح گواهینامه بگیرند: پایه ، کارورز ، مدیر. پایه بدین معنا که بادریافت گواهینامه سطح پایه فرد متقاضی اصطلاحات ITIL را میداند و درباره ITIL دارای یک دانش ابتدایی میباشد.

سطح کارورز بدان معنا میباشدکه فرد متقاضی مدل ITIL را تا حد لازم میداند و میدانند مدل ITIL کجا و چگونه و صحیح پیاده سازی میشود. گواهینامه سطح مدیر بدین معنا میباشد که افراد دارای گواهینامه سطح مدیر ، کارورزانی هستند که وظایف مدیریتی سرویس ITIL را میخواهند برعهده بگیرند و مدیریت مدل ITIL برعهده آنهاست.

گواهینامه ITIL گواهی ITIL
گواهی ITIL ازانواع گواهینامه های آموزشی بجهت افراد میباشدکه باعنوان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مطرح میگردد

چارچوب ITIL چیست؟

چارچوب کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات ( ITIL ) مجموعه ای از بهترین روش ها و فرآیندها برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و دیجیتال است. این چارچوبی است که توسط طیف وسیعی از سازمان ها برای اطمینان از همسویی کامل خدمات فناوری اطلاعات با اهداف کلیدی یک سازمان استفاده می شود.

ITIL یک ابزار حیاتی در محیط کار دیجیتال مدرن است و ساختاری واضح برای دستیابی به تحول دیجیتالی را فراهم می کند. آخرین نسخه ITIL در سال 2019 راه اندازی شد و اطمینان حاصل کرد که چارچوب راه حل هایی برای واقعیت صنعت خدمات فناوری اطلاعات امروزی ارائه می دهد.

سازمان‌ها می‌توانند از مدل‌ها و رویه‌های قابل انطباق آن برای دستیابی به بهبود مستمر در خدمات سرتاسر استفاده کنند. تمرکز بر بهبود کارایی و در عین حال ارائه خدمات با کیفیت است. یکی از ویژگی‌های قوی‌تر آن، الگویی برای جریان ارزش خدمات (SVS)، رویکردی انعطاف‌پذیر برای ارزیابی، ایجاد و بهبود فرآیندهای ارائه خدمات است.

مزایای ITIL در سازمانها

چارچوب ITIL به یک سازمان کمک می کند تا خدمات فناوری اطلاعات خود را تعریف کند، خدمات را با نیازهای مشتریان هماهنگ کند و یک مدل واضح برای موفقیت مداوم تولید کند. برای بهبود فرآیندهای اصلی خدمات فناوری اطلاعات استفاده می شود و نسبت به نیازهای منحصر به فرد هر سازمان انعطاف پذیر است. ساختار مدولار به معنای پیاده سازی است و بهبودها را می توان در مراحل انجام داد.

سطوح مختلفی از گواهینامه ITIL برای متخصصان فناوری اطلاعات و دیجیتال وجود دارد تا درک خود را از چارچوب توسعه دهند. این مقاله چارچوب ITIL، مزایایی که برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد و شایستگی‌های صدور گواهینامه ITIL را بررسی می‌کند.

ITIL چیست؟

ITIL اولین بار در دهه 1980 توسط آژانس مرکزی کامپیوتر و مخابرات بریتانیا (CCTA) ایجاد شد، یک آژانس دولتی که پشتیبانی فناوری اطلاعات را برای سایر بخش‌ها ارائه می‌کند. در ابتدا برای استانداردسازی فرآیندهای پشتیبانی فناوری اطلاعات و مدیریت خدمات ایجاد شد. این شامل یک گروه از فرآیندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که در یک کتابخانه از کتاب ها مشخص شده است.

در طول سال‌ها، چارچوب ITIL برای منعکس‌کننده چشم‌انداز دیجیتالی که به سرعت در حال تغییر است، ساده‌سازی و سازگار گردید. در کنار تغییرات در فناوری و خدمات فناوری اطلاعات تکامل یافته است و در حال حاضر در چهارمین تکرار خود قرار دارد. ITIL 4 ابزارهای مورد نیاز سازمان هایی را که با فناوری دیجیتال به سرعت در حال تغییر و متنوع هستند، فراهم می کند.

امروزه نحوه اخذ ITIL و چارچوب ITIL یکی از محبوب ترین فریم ورک های خدمات فناوری اطلاعات در جهان است. در سطح بین المللی برای تعیین استاندارد برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات شناخته میشود. چارچوب ITIL با استانداردهای سیستم کیفیت بین المللی مانند استانداردهای ISO 20000 همراستا است. به دلیل پذیرش گسترده آن، تعاریف و مفاهیم ITIL به عنوان یک زبان مشترک بین ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات عمل می کنند. ایزو 20000 با عنوان سیستم مدیریت خدمات IT در جامعه رواج دارد. برای اطلاع از لیست استاندرادهای پر مصرف بر روی مقاله لیست ایزوها کلیک بفرمایید.

نظام ITIL برای چه شرکتهایی کاربرد دارد؟

سازمان‌ها می‌توانند از چارچوب ITIL برای ارزیابی و بهبود تحویل سرتاسر خدمات و محصولات دیجیتال خود استفاده کنند. این یک رویکرد جامع را برای بهبود فرآیندها در کل سازمان تشویق می کند. این رویه‌ها می‌توانند از تغییرات دیجیتال پشتیبانی کنند، روش‌های جدید کار را معرفی کنند و فرآیندهای خدمات فناوری اطلاعات فعلی را ساده‌سازی کنند. نظام ITIL در برابر ایزو 20000 نسبتا متقاضی کمتری دارد.

چه مدت طول می کشد تا چارچوب ITIL اجرا شود؟

معرفی و اجرای کامل چارچوب ITIL به زمان زیادی نیاز دارد. به خصوص اگر به معنای تغییر ریشه و ریشه در روش فعلی کار باشد. نحوه اخذ ITIL و اجرای کامل یک پروژه پیچیده ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. اکثر سازمان‌ها آن را در مراحلی معرفی می‌کنند و ممکن است مدتی طول بکشد تا ذینفعان داخلی فناوری اطلاعات از طریق یک کمپین تعامل مناسب وارد کار شوند. مراحل بسیاری پیش از اجرا وجود دارد، از همسویی پروژه، تخصیص نقش ها، ممیزی داخلی و طراحی فرآیندها.

برای شروع، سازمان ها ممکن است از آن برای مبارزه با محدودیت ها یا مسائل موجود در فرآیندهای پشتیبانی فعلی استفاده کنند. پس از بهبود مشکلات، سازمان‌ها می‌توانند به سمت بهبود زیرساخت‌ها یا خدمات فناوری اطلاعات حرکت کنند. هدف باید دریافت گواهینامه ITIL برای ذینفعان و مدیران کلیدی باشد تا نیروی محرکه اجرای این چارچوب باشد. به دلیل ماهیت ITIL 4، محیطی از بهبود مستمر وجود خواهد داشت که به حالت عادی جدید تبدیل می شود.

گواهینامه ITIL چیست؟

با راه اندازی ITIL 4 یک طرح صدور گواهینامه جدید تحت عنوان گواهینامه ITIL بوجود آمد. گواهینامه ITIL برای متخصصان فناوری اطلاعات فردی است که خدمات دیجیتال را در یک سازمان مدیریت می کنند. چهار گزینه صدور گواهینامه در ITIL 4 وجود دارد که سطوح مختلف مهارت های مدیریت فناوری اطلاعات را توسعه می دهد. از پایه تا سطح کارشناسی ارشد، گواهینامه دانش و مهارت های فرد را از طریق حرفه خود افزایش می دهد.

گواهینامه ITIL برای افراد است نه سازمان ها. با این حال، بخش کلیدی هر گواهی، دانش عملی و مفید از چارچوب ITIL است. افراد بینشی در مورد اجرای صحیح چارچوب ITIL در یک کسب و کار یا سازمان به دست خواهند آورد.

همچنین ماژول های انتقالی برای انتقال حرفه های دارای گواهینامه ITIL 3 به گواهینامه های جدید ITIL 4 وجود دارد. در اینجا ما گزینه های مختلف برای صدور گواهینامه ITIL را بررسی می کنیم.

ماژول های بنیاد ITIL

بنیاد ITIL از چهار ماژول تشکیل شده است:

ایجاد، ارائه و پشتیبانی

ماژول ایجاد، ارائه و پشتیبانی متخصص ITIL 4 بینش اساسی در مورد ایجاد و ارائه خدمات فناوری اطلاعات و محصولات دیجیتالی ارائه می دهد. افراد برای اطمینان از بهبود مستمر خدمات فناوری اطلاعات، درک درستی از روش ها و سیستم ها به دست خواهند آورد.

افزایش ارزش سهامداران

ماژول ارزش ذینفعان را هدایت می کند ITIL 4 به متخصصان فناوری اطلاعات بینش کلیدی در مورد استراتژی های تعامل مشتری و شریک می دهد. چارچوبی برای مدیریت ارتباط با شرکای سازمانی و مشتریان کلیدی با تمرکز بر دستیابی به رضایت ذینفعان فراهم می کند.

فناوری اطلاعات با سرعت بالا

ماژول فناوری اطلاعات با سرعت بالا متخصص ITIL 4 به مدیران دیجیتال مهارت‌هایی را می‌دهد تا خدمات دیجیتال را در محیطی سریع توسعه دهند و ارائه دهند. برای اطمینان از تحویل سریع محصول، با شیوه های کاری و فناوری متفاوت سروکار دارد. این امر به ویژه در صنعتی که اغلب به استقرار سریع راه حل ها برای مسائل مربوط به خدمات فناوری اطلاعات نیاز دارد، بسیار مهم است.

برنامه ریزی مستقیم و بهبود

استراتژیست مستقیم برنامه ریزی و بهبود ITIL 4 یک ماژول اصلی برای گواهینامه ITIL 4 مدیریت حرفه ای و گواهینامه رهبر استراتژیک ITIL 4 است. مهارت‌های اصلی را در ارائه بهبود مستمر، با تمرکز بر حاکمیت مؤثر فناوری اطلاعات، توسعه می‌دهد.

گواهینامه رهبر استراتژیک ITIL 4

گواهینامه رهبر استراتژیک ITIL 4 بر برنامه ریزی استراتژیک سطح بالا و حاکمیت فناوری اطلاعات تمرکز دارد و از خدمات دیجیتال به عنوان محرکی برای دستیابی به اهداف تجاری استفاده می کند. این چارچوب ITIL را به عنوان یک ارتباط کلیدی بین عملیات فناوری اطلاعات و خدمات با استراتژی کلی کسب و کار سازمان ترویج می کند.

ماژول ها توسط ارائه دهندگان آموزش معتبر ITIL آموزش داده می شوند، مانند گواهینامه مدیریت حرفه ای ITIL 4 . افراد برای تکمیل ماژول ها و کسب گواهینامه به حداقل سه سال تجربه مدیریت فناوری اطلاعات نیاز دارند. گواهینامه بنیاد ITIL باید قبل از شروع گواهینامه مدیریت حرفه ایITIL 4 تکمیل شود.

ماژولهای گواهینامه رهبر استراتژیک ITIL 4

گواهینامه رهبر استراتژیک ITIL 4 از دو ماژول تشکیل شده است:

مستقیم، برنامه ریزی، و بهبود

ماژول استراتژیست هدایت، برنامه ریزی، و بهبود ITIL 4 بر توسعه یک سرویس دیجیتال کارآمد و موثر تمرکز دارد. چارچوبی برای حاکمیت قوی IT فراهم می کند و شایستگی ها و تأثیر روش های مختلف کار را بررسی می کند. همچنین یک ماژول اصلی برای گواهینامه ITIL 4 مدیریت حرفه ای است.

استراتژی دیجیتال و فناوری اطلاعات

ITIL 4 استراتژی دیجیتال و فناوری اطلاعات، راهبری و راهبرد فناوری اطلاعات را با اهداف گسترده‌تر کسب‌وکار دیجیتال هماهنگ می‌کند. مدیریت ریسک فناوری مخرب را پوشش می‌دهد و رویکردی منعطف و فعال را برای تغییرات در محیط دیجیتال ترویج می‌کند. این استراتژی ها و فرآیندها را از چارچوب ITIL می گیرد و آنها را در سطح استراتژیک برای سهامداران کلیدی قرار می دهد.

گواهینامه کارشناسی ارشد ITIL 4

گواهینامه کارشناسی ارشد ITIL 4 ثابت می کند که یک فرد دارای دانش تخصصی از چارچوب ITIL است و این دانش را در سازمان خود اعمال کرده است. افراد باید ثابت کنند که چگونه استفاده شخصی آنها از چارچوب ITIL به نتایج مثبتی برای سازمان آنها منجر شده است. این بالاترین سطح گواهینامه چارچوب ITIL است. افراد باید حداقل به مدت پنج سال یک متخصص فناوری اطلاعات در سطح رهبری باشند، با تجربه عملی گسترده در ITIL. ماهیت گواهینامه منحصر به تجربه شخصی یک فرد است. یک مؤسسه آزمون معتبر، فرد را از طریق آماده سازی راهنمایی می کند.

ITIL 4 می تواند ارائه دهد:

یک رویکرد کیفیت محور که تعامل مشتری و ذینفعان را در نظر می گیرد و منجر به رضایت بیشتر مشتری می شود.

فرآیندهای موثر و کارآمد در سراسر سازمان.

چارچوبی برای پذیرش و تسلط بر تغییرات در یک چشم‌انداز دیجیتالی دائماً در حال تحول.

مدل های واضح برای مدیریت ریسک و توسعه محصول.

مدل هایی برای تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد و تفکر استراتژیک.

درک بهتر از دارایی ها و هزینه ها از طریق حسابرسی داخلی.

رویکردی در سطح سازمان، بهبود ارتباطات و کار تیمی.

مراجع صادر کننده گواهینامه ITIL

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ITIL همان مراجع صادر کننده گواهینامه های بین المللی دیگر مانند ایزو ها هستند. در دنیا هر مرجعی که گواهینامه ایزو و یا سایر مدارک بین المللی را صادر میکند، مدرک ITIL را نیز صادر می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مراجع مقاله با موضوع مراجع معتبر گواهینامه ایزو , CB , AB , NACI , IAF را مطالعه نمایید. برای دریافت گواهینامه ITIL با مرکز سیستم کاران مشورت نمایید. کارشناسان مرکز کلیه اطلاعات لازم در خصوص مدارک و گواهینامه ITIL را در اختیار شما قرار می دهند. خدمات مشاوره مرکز سیستم کاران بصورت رایگان می باشد و نیازی به پرداخت وجهی نیست. شماره تماس مرکز در منوی تماس با مرکز به شمراه تلفن 79165-021 موجود است.

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

One Response

  1. گواهینامه ITIL یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات فقط برای مشاغل حوزه IT کاربرد داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo