نمونه اهداف کیفیت ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت ، HSE ، IMS

نمونه اهداف کیفیت ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت ، HSE ، IMS
4.9/5 - (6091 امتیاز)

نمونه اهداف کیفیت ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت ، HSE ، IMS

هر کسب و کار پویایی، زنده بودنش به هدف گذاری برای کارهای خود هست. نمونه اهداف کیفیت ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت ، HSE ، IMS FI به همین منظور تهیه و تدوین گردید. یک سازمان بایستی برای تمام امورات خود هدف گذاری نماید و برای تحقق اهدافش برنامه ریزی کند. معمولا اکثر روسای شرکتها اقدام به هدف گذاری می کنند. اما اهداف تعریف شده مستند و پیگیری مستمر نمی گردد. همچنین اهدافی که تعریف میکنند در شاخه ها و حوزه های مختلف هست.

طبق الزامات ایزو ISO برای هر سیستم مدیریتی بایستی اهداف تعریف گردد. اهداف شرکتها در حوزه های مختلف را می توان در جداولی زیبا و کارآمد تعریف کرد. چون شرکتها معمولا سراغ استانداردهای پر مصرف می روند لذا برای آنها باید اهداف تعریف گردد. منظور از استانداردهای پر مصرف ایزو 9001 و ایزو 14001 و ایزو 45001 و HSE هست.

نمونه اهداف کیفی یا اهداف کیفیت و اهداف زیست محیطی و اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و HSE در زیر بطور تفکیکی توضیحاتی میدیم. در پایان مقاله یک نمونه اهداف سیستم مدیریت یکپارچه در فرمت WORD قرار دادیم. کارشناسان ، مشاوران و کاربران می تواندد از این نمونه اهداف سیستم مدیریت یکپارچه الگو برداری کنند.

دانلود رایگان نمونه اهداف ایزو که تمام شد، متناسب با سیستم مدیریتی سازمان خودتان تغییرش بدید. در نهایت با گذاشتن دیدگاه خود ، نطرات، پیشنهادات و انتقادات ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید. اهداف تعریفی بایستس در راستای خط مشی سازمان باشد. باید اهداف را همسو با همان اصول مندرج در خط مشی تدوین نمایید. مثلا اگر در خط مشی، سازمان به توسعه منابع انسانی متعهد شده، بایست یکسری اهداف و برنامه آموزشی جهت آموزش کارکنان تعریف کند. هر هدف کلان بایستی یکسری اهداف خرد و اهداف خرد نیز برنامه داشته باشند.

SMART چیست؟
عبارت اسمارت SMART مخفف 5 اصطلاح هست. از این اصطلاحات برای تعریف و تدوین اهداف استفاده می کنند. اهداف مندرج درفرم اهداف کیفیت و اهداف زیست محیطی و اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و HSE بایستی مطابق اصل اسمارت SMART باشند.

SMART چیست؟

عبارت اسمارت SMART مخفف 5 اصطلاح هست. از این اصطلاحات برای تعریف و تدوین اهداف استفاده می کنند. اهداف مندرج در فرم اهداف کیفیت و اهداف زیست محیطی و اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و HSE بایستی مطابق اصل اسمارت SMART باشند.

یعنی اهداف کیفی و … باید specific یا معین و مشخص باشند. بطوریکه کاملا واضح و دقیق بوده و از کلی گویی پرهیز شود.

اهدف کیفی و غیره باید measureable باشد یعنی قابل اندازه گیری باشد. بطوری که بتوان فرمول و شاخصی جهت پایش هدف تعریف کرد. این شاخص باید با یکی از یکاهای قابل اندازه گیری مثل سرعت ، تعداد ، متر ، زمان و… قابل بیان باشد.

هدفهای کیفی و سایر سیستمها باید achievable باشد. یعنی قابل دستیابی باشد. باید اهداف و برنامه ها طوری تنظیم شوند که با امکانات و توانمندیهای سازمان همخوانی داشته باشند.

اهدف کیفی و زیست محیطی و ایمنی باید realistic باشد. یعنی واقع بینانه تنظیم شود. بدین مفهوم که در دنیای واقعی چنین چیزی امکان پذیر باشد.

اهدافهای کیفی و . .  باید time bound باشد. یعنی اهداف باید دارای زمانبندی مشخصی بوده و تاریخ مشخصی جهت شروع و پایان هدف درنظر گرفته شود.

نمونه اهداف کیفی ( نمونه اهداف کیفیت )

اهداف کیفی یا اهداف کیفیتی باید در راستای برآورده کردن خط مشی سازمان ، بنا نهاده شود. ابتدا سازمان بر پایه مأموریت ، چشم انداز و ارزشهای سازمانی ، خط مشی کیفیت تعریف میکند. سپس با توجه به بندهای مندرج در خط مشی کیفیت اقدام به تعریف اهداف میکند. تعریف و تدوین اهداف بایستی با همکاری مدیران میانی و مدیر عامل و سایر همکاران صاحب نظر و مشاوران انجام گردد. اهداف کیفیت فقط براساس پیاده سازی استاندارد ISO9001 تهیه و تدوین میگردد. لازم به ذکر است که در اهداف کیفیت بایستی فقط از منظر کیفیت محصولات و خدمات وارد شد.

ساختار نمونه اهداف موجود در پایان مقاله را حتما ببینید. به تمام ستونها و ردیفهای مندرج در نمونه اهداف با دقت نگاه کنید. هر یک از این ستونها حاصل سالها تجربه و تخصص کارشناسان و مشاوران ایزو هست. شما نیز می توانید جهت هر چه بیشتر کاربردی شدن فرم، آنرا تغییر دهید. اما مراقب الزامهای اهداف از جمله SMART باشید.

نمونه اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS

نمونه اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS یکی از ابزارهای پایش و تعیین اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه است. باپیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه IMS برای هر فرایند یک یا چند هدف تعیین میشود. بدین ترتیب اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS ابزاری جهت پایش کل سیستم خواهند شد. زیرا اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS بطور ذاتی و ماهیتا باید معیارهایی جهت تعیین اثربخشی باشد.

تحقق اهداف کیفی یا اهداف کیفیت و اهداف زیست محیطی و اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و HSE و IMS و یا هر سیستم دیگری بایستی بصورت دوره ای پایش گردد. یعنی باید بررسی کرد آیا در مدت زمان تعیین شده هدف تعریف شده محقق شده است یاخیر داشته باشند. با تعیین معیارهایی برای پایش و سنجش اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS منجر به دریافت اثربخشی هر فرایند و در کل اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه IMS میگردد.

نتایج پایش و اندازه گیری اهداف IMS اگر حکایت از محقق نشدن طرح ریزیها داشته باشد بایست اهداف IMS بار دگر بازنگری گردند. از آنجا که اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS باید بر اساس اصل SMART تهیه و تدوین شود، شاید یکی ازدلایل محقق نشدن همین باشد. در خیلی مواقع دلیل عدم دستیابی به اهداف طرح ریزی شده، مورد توجه قرار ندادن achievable بودن اهداف ازاصل SMART است. اصل achievable بیان میکند که اهداف بایدقابل دستیابی باشند. یعنی اهداف IMS بایدطوری تنظیم شوندکه با امکانات و توانمندیهای سازمان و کارکنان تطابق داشته باشند.

محقق شدن اهداف سیستم مدیریت یکپارچه IMS نیاز به صرف منابع مالی ، زمانی و اختصاص نیروی انسانی توانمند و باصلاحیت دارد. از آنجا که مدیریت ارشد با تدوین خط مشی و چشم انداز و استراتژی سیستم مدیریت یکپارچه IMS خود را متعهد به تامین منابع مالی و انسانی مینماید. لذا بایست برای تامین منابع اهداف تعریفی نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

نمونه اهداف HSE

اهداف HSE نیز مانند اهداف کیفی ، زیست محیطی و ایمنی و بهداشتی هست. فقط باید با در نظر گرفتن خط مشی HSE و امکانات و قابلیتها و توانمندیهای افراد کلیدی و کارکنان سازمان تنظیم شود. اهداف HSE باید قابل کمی و عددی و قابل شمارش باشند. یعنی قابل اندازه گیری بوده بطوریکه بتوان فرمولی جهت پایش درنظر گرفت و حاصل رابا عدد بیان کرد.

اهداف ایمنی وقتی برایش فرمول پایش تعریف میشود بازه زمانی هم بابت پایش تعریف میشود. مثلا میتوان دوره های  یک ماهه یا سه یاشش ماهه تعریف کرد. دوره پایش هرهدف HSE میتواند با دوره پایش هدف دیگر متفاوت باشد.

دوره پایش اهداف HSE را باید از زمان شروع برنامه های آن هدف درنظر گرفت. مسئول یا مسئولین انجام و پیگیری اهداف HSE هم باید مشخص شوند.  چون تا هنگام پایش ،نماینده مدیریت بداند بابت پایش هر هدف HSE سراغ کدام مسئول یا کدام بخش برود. همچنین در صورت نرسیدن به هدف چه کسی باید پاسخگو باشد. مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران با شماره تماس 79165-021 آمادگی پاسخگویی شما را دارد.

در صورت وجود هر گونه مشاوره و اطلاعات را در زمینه تدوین اهداف HSE مطرح نمایید. علاوه بر این بدین منظور یک نمونه فایل نمونه اهداف IMS قرار دادیم تا از آن الگو بگیرید. اهداف HSE را در همان فرمت تغییر دهید. فقط به ساختار خود فرم دست نزنید.

بعنوان مثال زمان های ادواری مطابق با دستورالعمل بازدید HSE دوره ای از اصناف و اماکن برای بازدید hse از اماکن در سال قبل تعداد 4 بار بود. اما در اهداف امسال شش دفعه در سال جدید شد. حالا بایستی این تغییر رو به مثبت پایش و کنترل گردد.

نمونه اهداف زیست محیطی ISO14001

اهداف زیست محیطی نیز فرمتش مانند همان نمونه اهداف بالا هست. فقط موارد و اهداف مطابق با استاندراد سیستم مدیریت زیست محیطی هست. کارشناسان محیط زیست براشون لازمه که چنین فرمتی را بتوانند طراحی و تدوین کنند. اگر شما هم یک کارشناس محیط زیست و یا HSE هستید از این فرمت نمونه استفاده نمایید.

نمونه اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO45001

اهداف ایمنی و بهداشت شغلی نیز فرمتش مشابه نمونه اهداف دیگر هست. با این تفاوت که اهداف تعریفی در راستای الزامات ایمنی و بهداشت کارکنان هست. در زمینه ایمنی طرحریزی و پایه گذاری اهداف ایمنی خیلی مهم هست. یکی از الزامات مهم در متن استاندارد ایزو 45001 همین اهداف 45001 هست.

اهداف کیفیت ، گواهینامه ISO 9001

دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ شرکت را وادار به تعریف اهداف سیستم مدیریت می کند. وگر مرجع صادر کننده ایزو ی شما یک مرجع معتبر و سخت گیر باشد، حتما با اهداف کیفیتی که تعریف کردید، کار دارد‌ ممیز ایزو حتما سراغ اهداف کیفیت شما می آید.

اهداف کیفی سازمان از چند منظر مورد ممیزی قرار می گیرد. به تعدادی از سوالاتی که ممیز در مورد اهداف کیفی می پرسد، اشاره می کنیم.

_ آیا اهداف کیفیت تهیه و تدوین شده است؟

_ اهداف ۹۰۰۱ شرکت چقدر با اصول خط مشی کیفیت همراستا هست؟

_  اهداف کیفی تعریفی شامل دوره پایش و اندازه گیری است؟

_ در زمان تعریف اهداف کیفیت آیا SMART لحاظ شده است؟ 

_ آیا اهداف کیفی در زمانهای تعیین شده مورد پایش قرار گرفت؟

_ نتایج پایش اهداف کجا ثبت و نگهداری می گردد؟

_ چنانچه به نتایج مدنظر در اهداف نرسیدیم، چه اقداماتی انجام گردید؟

_ آیا تغییرات در اهداف کیفی ثبت و نگهداری می گردند؟

و خیلی سوالات دیگر که معمولا ممیزها از شخص مدیر عامل بابت اهداف می پرسد.

اهداف IMS ، گواهینامه IMS

خیلی از شرکتها به جای اخذ گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ISO9001 ) به طور همزمان سه استاندارد اصلی و عمومی را می گیرند. منظور از سه استاندارد اصلی، ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ هست. نیازی نیست برای هر کدام از استانداردها یک اهداف جداگانه تهیه نمایید. لذا برای هر سه استاندارد یکدفعه یک اهداف تهیه و تدوین نمایید.

اهداف IMS یا اهداف سیستم مدیریت یکپارچه دارای اهداف هر سه استاندارد بطور همزمان هست. تعریف اهداف IMS در یک فرمت نتایج خوب زیر را در بردارد.

_ سرعت در تهیه و تدوین اهداف IMS

_ حفظ یکپارچگی در ادبیات و فرمت اهداف سیستم مدیریت یکپارچه

_ دقت بیشتر در هدف گذاری

_ الگوبرداری سیستم‌ها از یکدیگر

_ عدم تداخل اهداف هر یک از استانداردها

_ نظارت بهتر و اثربخش تر جهت پایش پیشبرد اهداف

اهداف HSE ، گواهینامه HSE

دریافت گواهینامه HSE-MS ( مدرک HSE-MS ) نیز مستلزم تعریف اهداف HSE است. شرکتی که قصد دریافت گواهی نامه HSE دارد نیز بایستی اهداف HSE را تعریف کند. فرمت و ساختار جدول اهداف HSE مانند همان ساختار جدول نمونه اهداف کیفی است. فقط بایستی دقت کرد که تنها از منظر HSE بایستی هدف گذاری کرد‌.

تعریف اهداف، سایر استانداردها

برای پیاده سازی هر استانداردی طبعا یک اهداف نیز باید تهیه و تدوین گردد. خیلی از کاربران نمی دانند برای این اهداف چا عناوینی بگذارند. در زیر ما به چند عنوان برای اهداف سایر استانداردهای ISO اشاره می کنیم.

  •  نمونه اهداف ایمنی در صنایع غذایی برای ISO 22000
  • نمونه اهداف رسیدگی به شکایات مشتریان برای ISO 10002
  • نمونه اهداف سنجش رضایت مشتریان برای ISO 10004
  • نمونه اهداف امنیت اطلاعات برای ISO 27001
  • نمونه اهداف خدمات مدیریت IT برای ISO 20000
  • نمونه اهداف کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای ISO  29001
  • نمونه اهداف کیفیت مدیریت انرژی برای ISO 50001

و همین طور برای هر ایزو دیگری می توان اهداف تعریف کرد.

مسئولیت اصلی تهیه و تدوین اهداف در هر سازمانی بر عهده مدیر عامل است. البته بکارگیری مشاوران خبره و با تجربه می تواند کمک شایانی به شما کند.

از سایر سایتهای مرکز با مدیریت اقای مهندس مجید کریمی به آدرس www.021-79165.ir دیدن بفرمایید

مرکز اطلاع رسانی سیستم کاران در راستای اعتلای فرهنگ اطلاع رسانی در خصوص استانداردهای مدیریتی در خدمت کاربران هست. متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو ISO همواره بدنبال چنین مستنداتی هستند.

دانلود رایگان نمونه اهداف کیفیت ، زیست محیطی ، ایمنی و بهداشت ، HSE ، IMS

با ما در ارتباط باشید …

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن 79165-021

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

9 Responses

  1. اهداف کیفیت که در سازمان پیاده میشه و گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ براش صادر میشه گواهینامه های مرتبط دیگه هم دریافت کرد؟

  2. همه مطالب را خیلی خوب متوجه شدم از نام گواهینامه های ایزو گرفته تا مراجع همه موارد کاملا مشخص هست. مجموعه ما نیازمند گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ هست . فرم ثبت نام را از داخل سایت دانلود کرده و بعد از تکمیل مشخصات ارسال میکنم ولی قضیه اسمارت را متوجه نشدم. لطفا در فرصت مناسب در موردش صحبت کنید. برای استفاده از نمونه مستندات بنده را در کانال تلگرام شرکت عضو کنید.

  3. گواهینامه IMS و گواهینامه hse را برای حضور در مناقصه درخواست داریم ولی اصلا از مراحل و جریان کار خبر نداریم. لطفاً هم راهنمایی بفرمایید برای اخذ این گواهی نامه ها باید چیکار کنیم هم چیکار کنیم گواهی ها برامون ارزان تمام بشه و بتونیم در مدت زمان کوتاهی مدارک را بگیریم . میشه کارشناستون با ما تماس بگیره .

  4. گواهینامه ایزو برای صنعت جوشکاری هست؟ در مورد گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ فقط کمی شناخت داریم یعنی شامل حال این صنعت میشه . میشه لینکهای مربوط به نحوه اخذ گواهینامه های ایزو و شرایط و مدارکی که لازم هست را از طریق شماره تلگرام که براتون میفرستم ارسال کنید. ممنون

  5. لیست کامل استانداردهای ایزو را میخواستم. بنده قصد فعالیت در حوزه ثبت و صدور گواهینامه های ایزو و حتی hse و کلا گواهینامه هایی که برای سلامت محصولات و خدمات بکار برده میشوند دارم . به دنبال جمع آوری اطلاعات هستم و اینکه چگونه میتوانم آموزش ببینم و مرکز شما می‌تونه به بنده کمک کنه یا حتی استخدام کنه.

  6. گواهینامه IMS هم نمونه مستندات دارد یعنی به جای اینکه ما بخواهیم بصورت مجزا نمونه مستندات سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را اجرا و پیاده سازی کنیم بطور کلی نمونه مستندات IMS را اجرا کنیم که نخواهیم برای یکسری الزامات و دستور العمل‌ های تکراری وقت و هزینه صرف کنیم . در این مورد راهنمایی بفرمایید تا ببینیم باید چیکار کنیم .

  7. نمونه مستندات ایزو ۹۰۰۱ برای اجرای خط مشی کیفیت و نمونه اهداف کیفیت و اجرای ایمنی و بهداشت در سطح مجموعه را خواهان هستیم حالا سوال این است که با اخذ ایزو ۹۰۰۱ میشه به اهداف فوق رسید یا باید استانداردهای دیگری را نیز تقاضا کنیم و بهترین مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو از نظر شما چه خصوصیاتی دارند که بتوان به آنها اعتماد کرد.

  8. گواهینامه hse آموزشی کار با جرثقیل و کار با بالابر رامیخواستیم حدود ۱۰ تا گواهینامه ..
    برای شرکت ما امکان نداره که پرسنل و کارگران را به تهران بیاوریم اگر امکانش باشه یک نفر بیاد و آموزش ببینه و بعد به بقیه افراد آموزش بده خیلی عالی میشه .
    همچنین نیازی نیست تمام گواهینامه‌ها از یک نوع مرجع صادر بشه اگر از چند مرجع صادر بشه و با تاریخ های متفاوت مد نظر ماست
    لطفاً اگر امکان تمام موارد فوق اوکی هست اطلاع دهید

  9. سلام
    درخواست ایزو 9001 دادیم میخواستم بدونم میتونیم این تاریخی که بر روی گواهی نوشته میشه رو تاریخ شیش ماه قبل بنویسید؟ یا اینکه دارای محدودیت هست و باید حتما تاریخ صدور روی گواهی نوشته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo