دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات

دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات
5/5 - (2082 امتیاز)

دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات

نمونه دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات بعنوان یک دستورالعمل اجرایی در واحد نگهداری و تعمیرات مطرح است. معمولا شرکتهای تولیدی و یا حتی پیمانکاری دارای یکسری ماشین آلات و دستگاههایی هستند. به منظور پیشبرد فرآیندهای تولیدی و اجرایی بایستی تمام دستگاهها و ماشین آلات به نحو احسن کار کنند. لذا جهت حصول اطمینان از سالم بودن این ماشین آلات بایستی همواره به موضوع نگهداری و تعمیرات آن اهمیت داد.

نگهداری و تعمیرات ماشین آلات بر عهده واحد P.M هست. وجود یک روش اجرایی نگهداری و تعمیرات ماشین آلات ضرورت پیدا می کند. در روش اجرایی P.M کلیه مواردی که در فرآیند نگهداری و تعمیرات بایستی اجرا گردد، تشریح می گردد.

در زیر یک نمونه روش اجرایی ماشین آلات ارائه شده است.

با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در قسمت پایانی مطلب ما را در ارائه هر چه بهتر خدمات مستندسازی فرایندها همیاری نمایید.

1- هدف

هدف از نگارش اين دستورالعمل ، تشريح نحوه نگهداري و تعميرات ماشين‌آلات و تجهيزات موجود در شرکت مي‌باشد.

2- دامنه كاربرد

دامنه كاربرد اين دستورالعمل شامل کلیه تجهیزات و ماشين‌آلات است كه تحت كنترل  این شرکت است مي باشد.

3- مسئوليت‌ها

3-1- اجرا: واحد نگهداری و تعمیرات

3-2- نظارت مدیریت پشتیبانی

 

 4- شرح

فعاليت های بخش نگهداري و تعمیرات به دو بخش عمده تقسیم میگردد.

 1ـ  سرويس‌هاي ادواري و تعمیرات پيشگيرانه

 2ـ تعميرات اتفاقي

4-1سرويس‌هاي ادواري و تعمیرات پيشگيرانه

کلیه ماشین آلات و تجهیزات موجود در سطح شرکت مورد شناسایی قرار گرفته و در فرم لیست ماشین آلات با کد F-10-03-01 ثبت می گردد. برای هر یک از این تجهیزات و ماشین آلات موجود مطابق با فرم شناسنامه ماشین آلات با کد F-10-03-02 یک شناسنامه ایجاد می گردد. در این شناسنامه اطلاعات ماشین ثبت شده و با استفاده از کاتالوگها و بروشورها و یا سایر اسناد کارخانه سازنده ماشین نسبت به تعیین سرویسها و تعمیرات پیشگیرانه دوره ایی اقدام می گردد.

 بر اساس شناسنامه ماشين آلات موجود در کارخانه یک برنامه سالیانه جهت انجام بازدیدها و تعمیرات پیشگیرانه تهیه کرده و در فرم برنامه سالیانه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات  با کد  F-10-03-03 ثبت می گردد. بخش نگهداري و تعميرات براساس فرم برنامه سالیانه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات  با کد F-10-03-03 و فرم شناسنامه ماشین آلات با کد F-10-03-02 اقدام به برنامه‌ريزي ماهانه جهت انجام بازدیدها و تعمیرات پیشگیرانه مطابق  با فرم برنامه‌ريزي نگهداری و تعميرات پيشگيرانه در ماه با کد F-10-03-04  مي‌نمايد. واحد نگهداری و تعمیرات  به منظور حصول اطمينان از انجام بازرسي‌هاي فني و تعميرات پيشگيرانه موظف به پيگيري فعاليتهاي انجام شده و ثبت در فرم برنامه‌ريزي نگهداری و تعميرات پيشگيرانه در ماه با کد F-10-03-04 مي‌باشد.

تبصره : سرويس‌هاي روزانه توسط خود اپراتور انجام شده و نيازي به‌ثبت نمي‌باشد.

در صورت مشاهده اشكال فني در حين بازرسي‌هاي پيشگيرانه توسط مسئول نگهداري و تعميرات مسئول آن ماشین مطابق با فرم درخواست تعميرات با کد F-10-03-05، در خواست انجام تعمیرات پیشگیرانه مینماید تا  تعميرات لازم جهت رفع اشکالات فنی انجام ‌شود. بعد از انجام تعمیرات و تاييد عملكرد ماشين آلات  پس از تعمير، با امضا در محل تحويل‌‌‌گيرنده مشخص مي‌گردد.

4-2- تعميرات اتفاقي

با مشاهده اشكال فني توسط اپراتور یا مسئول تعميرات ، مطابق با فرم فرم درخواست تعميرات با کد  F-10-03-05  ، در خواست انجام تعمیرات می گردد تا  تعميرات لازم جهت رفع اشکالات فنی  انجام ‌شود. بعد از انجام تعمیرات و تاييد عملكرد ماشين آلات  پس از تعمير، با امضا در محل تحويل‌‌‌گيرنده مشخص مي‌گردد. نتايج تعميرات در همان فرم  ثبت ميگردد و به‌عنوان سابقه نزد واحد نگهداري و تعميرات بايگاني مي‌شود.

به منظور آگاهي از تعميرات انجام شده بر روي هر كدام از ماشين آلات در طول مدت زمان كاركرد سوابق تعميرات انجام شده توسط مسئول نگهداري و تعميرات در فرم كارنامه تعميرات ماشين آلات  با کد  F-10-03-06 ثبت می گردد.

5-توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6-مدارک پیوست  :

ردیف نام کد
6-1 فرم لیست ماشین آلات F-10-03-01
6-2 فرم شناسنامه ماشین آلات F-10-03-02
6-3 فرم برنامه سالیانه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات F-10-03-03
6-4 فرم برنامه‌ريزي نگهداری و تعميرات پيشگيرانه در ماه F-10-03-04
6-5 فرم درخواست تعميرات F-10-03-05
6-6 فرم كارنامه تعميرات ماشين آلات F-10-03-06

 دریافت گواهینامه ایزو

PM چیست؟

اصطلاح PM مخفف عبارت نگهداری و تعمیرات است. اگر جایی علامت P.M را دیدید، بدانید که مربوط به نگهداری و تعمیرات است. مثلا وقتی روی ماشین آلات می خواهند کدی تعریف کنند از عبارت PM بعلاوه یک عددی استفاده می گردد.

PM نشانگر واحد نگهداری و تعمیرات و عدد بعدی آن نشانگ شماره سریال ماشین مورد نظر می باشد. همچنین برخی چارت سازمانی ها عنوان PM بیانگر واحد نگهداری و تعمیرات است.

 

نت چیست؟

نت مخفف دو کلمه نگهداری و تجهیزات است. اگر جایی عنوان نت را شنیدید، بدانید که منظور همین دو کلمه نگهداری و تعمیرات است. واحد نت در اکثر شرکتهای تولیدی فعالیت زیادی دارند. چون کارکرد بالای ماشین آلات و استهلاکهای مداوم باعث خرابی و از کار افتادگی دستگاهها می شود. برای همین واحد نت در ساختار هر شرکت تولیدی تعریف می گردد.

 

نگهداری و تعمیرات ، تعمیرات و نگهداری و فرق آنها

برخی ها از عبارت نگهداری و تعمیرات استفاده می کنند. برخی دیگر از عبارت تعمیرات و نگهداری استفاده می کنند. اما کدامیک از این دو درست است؟ واژه نگهداری و تعمیرات درست است. چون ابتدا یک ماشین بایستی نگهداری شود و چنانچه خراب شد تعمیرات شود. پس از سرویسهای دوره ای مقدم بر تعمیرات است. اگر سرویس های ادواری و پیشگیرانه بر روی ماشین آلات انجام گردد، آمار خرابی خیلی پایین می آید.

نگهداری پیشگیرانه به طرز زیادی باعث جلوگیری از خرابی و از کارافتادگی ماشین آلات می گردد.

 

برنامه ریزی سالیانه نگهداری و تعمیرات

واحدهای نت یا PM در هر شرکتی بایستی کلیه ماشین آلات موجود را شناسایی کنند. بعد از شناسایی بایستی کلیه سرویسهای ادواری را بطور سالیانه، ماهیانه، هفتگی و روزانه تهیه و تدوین کنند. تمامی اطلاعات سرویسهای دوره ای در قالب یک برنامه زمانبندی سالیانه را برنامه ریزی سالیانه نگهداری و تعمیرات می گویند.

برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات معمولا تخصص مهندسین صنایع است. برنامه ریزی سالانه نت PM معمولا در پایان سال قبل تهیه و تنظیم می گردد.

 

تعمیرات اورهال چیست؟

اورهال یا تعمیرات اورهال به مجموعه تعمیراتی می گویند که قبل از بروز خرابی ماشین آلات انجام می گردد. بمنظور جلوگیری از وقوع خرابی های زیان بار که خسارات مالی و جانی به بار می آورد، تعمیرات اورهال انجام می گردد.

تعمیرات اورهال ماهیتش با سرویسهای دوره ای فرق دارد. چون سرویس دوره ای در حد یک سرویس ساده است. اما اورهال زمان بیشتری میبرد. در تعمیرات اورهال خیلی از قطعات تعویض، تعمیر و یا بازسازی می گردد. تعمیرات اورهال معمولا برای ماشین آلات با قابلیت خط تولید پیوسته و بدون توقف کاربرد دارد.

 

کارنامه تعمیرات ماشین آلات چیست؟

کارنامه تعمیرات ماشین یک فرمی هست که کلیه اطلاعات نگهداری و تعمیرات ماشین در آن درج می گردد. در کارنامه تعمیراتی دستگاه همه سرویسهای دوره ای به همراه تاریخ انجام آنها ذکر می گردد. همچنین هر گونه تعمیرات دوره ای اورهال یا اتفاقی نیز در فرم کارنامه تعمیرات ماشین آلات درج می گردد.

 

نمونه روش اجرایی نگهداری و تعمیرات ( روش اجرایی نت )

روش اجرایی نگهداری و تعمیرات برنامه ای مدون و منظم برای نگهداری و تعمیرات دستگاهها و تجهیزات سازمان راتشریح میکند. روش اجرایی نگهداری و تعمیرات یک روش پیشگیرانه در راستای اهداف پیشگیرانه سیستم مدیریت کیفیت گواهینامه ایزو 9001 هست. این روش اجرایی در جهت صیانت ازسرمایه های سازمان شامل دستگاهها و تجهیزات ، زیرساختها و ماشین آلات میباشد.

نگهداری و تعمیرات ، مزایا

سرویس و نگهداری پیشگیرانه دستگاهها و تجهیزات عمر مفید دستگاهها راافزایش میدهد. همچنین ازهزینه های سربار تعمیرات متعدد جلوگیری مینماید. لذا سرمایه های سازمان راحفظ مینماید.

پیاده سازی روش اجرایی نگهداری و تعمیرات یا روش اجرایی نت در سازمان از هدر رفت سرمایه جلوگیری میکند. علاوه براین افزایش سرعت تولید و افزایش کیفیت محصولات رانیز سبب میشود.

روش اجرایی سرویس و نگهداری پیشگیرانه باعث جلوگیری ازتوقف ماشین آلات درنتیجه خرابیهای شدید و توقفهای طولانی مدت میگردد. در نتیجه عدم وقفه درسرعت تولید میشود. وجود ماشین آلات و دستگاههای سالم نیزیکی ازفاکتورهای یک تولید باکیفیت است.

البته یکی ازفاکتورهای تاثیرگذار درتعداد موارد تعمیر دستگاهها ، کیفیت دستگاهها و تجهیزات است. این بحث در روش اجرایی تامین کالا (خرید) و دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان کالا مطرح میگردد.

البته روش اجرایی حاضر هم برنامه ریزی جهت نگهداری و سرویس پیشگیرانه وهم روش تعمیرات و ثبت سوابق بعدازآن راتشریح مینماید.

پیاده سازی سیستم PM

اولین قدم درپیاده سازی و اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات ( نت ) شناسایی کامل دستگاهها و تجهیزات هست. پس از آشنایی باخصوصیات و ویژگیهای عملکردی دستگاهها این اطلاعات در فرمش درج میگردد. مسئول p.m تمامی این مشخصات مطابق فرم شناسنامه تجهیزات ثبت شده و روی دستگاهها نصب مینماید. برخی از شرکتها تولید نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت میکنند و این نرم افزارها رو به متقاضیان می فروشند.

قدم بعدی برنامه ریزی ماهیانه و سالیانه سرویس و نگهداری براساس شناسنامه ماشین آلات است. به همین ترتیب اقدامات موردنیاز برای تعمیرات اتفاقی نیز درروش اجرایی نگهداری و تعمیرات باید انجام پذیرد.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

6 Responses

  1. دستورالعمل نگهداری و تعمیر ماشین را در مجموعه صنعتی خود طراحی و اجرا کردیم خیلی خوب شد ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران قرار میدهید.🙏🏻

  2. دستور العمل‌ نگهداری و تعمیر ماشین آلات راه سازی را می‌خواستیم اجرا کنیم تا با گواهی مربوطه بتونیم براحتی در مناقصه برنده شویم آیا امکانش هست؟

  3. دستور العمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات صنعتی مربوط به کدام استانداردهای ایزو می‌شود چون ما بعد از پیاده سازی این دستور العمل‌ حتما باید یک مدرک یا گواهی جهت اثبات اجرای قوانین به کارفرما ارائه دهیم.

  4. بنده مهندس مکانیک هستم و برای تقویت رزومه کاری خود به دنبال اخذ گواهینامه آموزشی در مورد نگهداری و تعمیرات ماشین آلات هستم . باید چکار کنم و متن کامل نمونه مستندات را هم میشه لطفاً برام بفرستید.

  5. چند گواهینامه آموزشی دستور العمل تعمیرات و نگهداری ماشین آلات صنعتی صادرعذاز مراجع ارزان و داخلی نیاز دارم
    حوصله دنگ و فنگ و امتحان گرفتن های اداره کاری را ندارم و افراد از نظر تجربی بسیار خبره هستند فقط صرفا یک مدرک و گواهی جهت اثبات این موضوع خواسته شده.
    باید چیکار کنیم ؟

  6. سلام ما تولیدی ماشین آلات کشاورزی داریم و از شرکت سیستم کاران گواهینامه های ایزو دریافت کردیم سه گواهینامه ایزو 9001 و 14001 و 45001 را گرفتیم و به ما در انجام دستور العمل تعمیرات و نگهداری ماشین آلات کمک کردند و مشاوره دادند. بسیار سپاسگزارم از مرکز خوب سیستم کاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo