نمونه نقشه فرآیند Process Map

نقشه فرآیند Procces Map
2.9/5 - (174 امتیاز)

نمونه نقشه فرآیند Process Map

نقشه فرآیند یا Process Map یکی از ابزار شناسایی و مدلسازی فرآیندهای سازمانی در سازمان‌های کوچک و بزرگ در مباحث مدیریتی، عامل مهمی در موفقیت سازمان‌ها است. در پایان این مقاله فایل نمونه نقشه فرایند Process Map برای دانلود رایگان قرار دارد. اما ابتدا مطالعه مفاهیم اولیه و اطلاعات تکمیلی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

Process Map چیست؟

پروسس مپ یا همان Process Map یک نموداریست که کلیه فرایندهای سازمان در یک صفحه نمایش داده میشود. ترجمه فارسی Process Map در محافل علمی نقشه فرایندها می شود. البته معادل آن نمودار توالی و توالی هم می گویند. در پروسس مپ ارتباز بین فرایندها نیز بصورت نقشه وار و نموداری نمایش داده میشود.

نقشه فرایند یا پروسس مپ ، مدلسازی

ترسیم نقشه فرآیند و مدلسازی آن در حقیقت مشخص نمودن توالی فعالیتها و اطلاعات مرتبط با آن است. مدلسازی فرآیندهای کاری سازمان به منظور ایجاد زبانی مشترک و ساده صورت می پذیرد. برای دستیابی به‌ این زبان مشترک مدل سازی فرآیند بر اساس استانداردها و در قالب اشکال گرافیکی در می آید که هم کم حجم تر بوده و هم به‌راحتی توسط همه قابل درک هستند.

مدل‌سازی فرایندها توسط تحلیل‌گران فرایند و باهدف استخراج فرایندهای موجود و نمایش فرایندهای جدید انجام می شود. به‌همین منظور تحلیل‌گران از ابزارهای مدل‌سازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و آینده سازمان استفاده می‌کنند.

سه نوع مدل پردازش برای Process Map یا همان نقشه فرایندها وجود دارد :

مدل ها توصیفی: شرح مکتوب مراحل و فرآیندها.

مدلهای فعال: نوعی شبیه سازی های کامپیوتری و مدلی کارآمد است که‌روند رانشان می دهد

مدل نموداری: فرآیندها و روابط بین آن ها را نشان می دهد مانند نقشه ی فرایند Process Map و فلوچارت ها

نقشه فرایند ( پروسس مپ ) – مزایا

مدل سازی فرآیند مطابق با استاندارد و یکپارچه ساختن آن موجب می شود تا :

  • تفکر مشترک و گروهی ایجاد شود
  • ارتباطاتتسهیل گردد
  • درک متقابل صورت پذیرد
  • راهکاری برای دسترسی‌به‌ کیفیت مطلوب است
  • راهکاری برای دسترسی‌به‌ بهبود مستمر است
  • عامل اعتماد مشتری است
  • عامل رضایت مشتری است
  • به تشخیص و پیشگیری و کنترل عوامل سازمان کمک می کند
  • سبب کاهش هزینه و ضایعات می شود

Process Map ، تکنیک نموداری

نقشه فرایند یا Process Map تکنیک نموداری مدل سازی است. Process Map مجموعه ای‌ از فرایندها و چگونگی ارتباط آن ها است. نقشه فرایند نشان می دهد چه کسی ، طی چه مراتبی و به‌چه ترتیبی فرآیند را انجام می دهد.

نقشه فرآیند یا Process Map برای‌درک فرایندهای کنونی، روشن ساختن مسئولیت ها، شناسایی ناکارآمدی های فرایند، طراحی رویه های جدید، آموزش استفاده می شود.

درحقیقت Process Map یا نقشه فرایند به‌روشن ساختن مراحل دخیل درفرایندی خاص کمک می کند.

چگونگی طراحی نقشه فرآیند یا Procces Map

برای ترسیم نقشه فرآیند ابتدا باید با متخصصین و افراد خبره مشورت شود. متخصصین و مشاورین در حوزه تحلیل سیستمها افرادی با تجربه هستند که بر فرآیندها نظارت و مدیریت می کنند.

سپس مرزها و محدوده راشناسایی کنید و مشخص کنید هر فرایند کجا شروع شده و کجا به‌پایان می رسد.در طراحی پروسس مپ مهمولا اشکال استانداردی استفاده نمی کنند. اما اگر خواستید از اشکال استاندارد استفاده کنید، بیضی برای‌ نشان دادن مواد، اطلاعات یا فعالیت های ورودی برای شروع فرایند و یا برای نشان دادن نتایج در انتهای فرایند خروجی است.

نقش هایی درگیر در فرآیند را مشخص کنید. نقش های درگیر ممکن است، تیم، افرد، اداره و یا سازمان باشد.

فرآیندها را یکبار در حضور متخصصان و خبرگان اجرا کنید. مستطیل برای نشان دادن فعالیت یا وظیفه ای است که‌ در فرایند انجام می شود. مستطیل می تواند چندین ورودی داشته باشد اما معمولا یک خروجی دارد.

گام های فرآیند راشناسایی کنید و مشخص کنید مراحل به‌چه ترتیب و توسط چه کسی اجرا می شود؟ توجه کنید که‌هر فرایند شماره ای می گیرد.

نقاط تصمیم گیری را مشخص کرده و پیشنهادات جایگزین را تعیین کنید. عوامل موثر تصمیم گیری در مورد جایگزین چه مواردی هستند؟ لوزی که‌ نقطه هایی از فرایند را نشان می دهد که یک تصمیم گیری مورد نیاز است. یا یک سوال با جواب بله/خیر پرسیده می شود.

دایره می تواند یک نامه یا عدد باشد که فرایند را متوقف کرده و در یک جای دیگر یا در همان صفحه یا در صفحه دیگر ادامه پیدا می کند.

روند فرآیند اولیه و مسیرهای جریان را با استفاده از نمادهای استاندارد طراحی کنید.

نقشه فرایند و نکات مهم

با نظارت بر تکمیل دقت کنید که آیا تمام فرآیند ها شناسایی شده اند؟

آیا افراد درگیر در فرآیندها تعیین شده اند؟

آیا موارد جایگزین لحاظ شده اند؟

مسیرهای جریان غیرقابل استفاده را حذف کنید.

مطمئن شوید یک نقطه ی شروع وجود دارد و تمام جریان ها نقطه ی پایان دارند.

در نهایت برای اطمینان از تکمیل فرآیند، طرح را بازبینی کنید.

به‌ این ترتیب نقشه فرایند تضمین می‌‌کند که‌همه چشم‌انداز فرایندها را درک می‌کنند و تصویر دقیقی ازفرایند کسب و کار به‌دست می‌دهد.

Process Map وظایفی که‌ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنند را شناسایی میکند. همچنین آموزش کارکنان جدید را تسهیل می‌کند و معیارهای برای سنجش فرایندها تعیین می کند.

نقشه فرآیند یا Procces Map

نقشه فرایندها Process Map و دریافت گواهینامه ایزو

 دریافت گواهینامه ایزو مستلزم مستندسازی یک سری فرایندها هست. شناسایی فرآندها نیز یکی از الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت هست. ابزارهای مختلفی همچون دستورالعمل پایش فرایندها برای این کار وجود دارد.نقشه فرایند برای ایزو به پیچیدگی موارد فوق نیست. بلکه خیلی ساده تر و با دید کلی تری ترسیم می گردد. در پایان مقاله نمونه Process Map را ملاحظه بفرمایید. در این نمونه خواهید دید که برای تهیه و تدوین نقشه فرایند نیازی به سطح حرفه ای نیست.

نقشه فرایند process Map  و نمودار فرایند عملیات OPC و نمودار فرایند جریان FPC

نمودار پروسس مپ با نمودار فرایند عملیات OPC باهم فرق دارند. نقشه فرایند کلیات فرایندهای در گردش یا سازمان را تشریح میکند. اما نمودار فرایند عملیات یا نمودار فرایند جریان جزییات بخش تحقق محصول یا تحقق خدمت را تشریح میکند. نمودارهای OPC و FPC در حوزه ارزیابی کار و زمان و تحلیل تحقق محصول کاربرد دارد. اما process map برای شناسایی و نمایش توال و تعالی فرایندها کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشر در مورد نمودارهای opc و fpc بر روی عبارت نمودار فرآیند عملیات OPC ( Operation Process Chart ) کلیک نمایید.

نمودار توالی و تعالی فرایندها چیست؟

نمودار توالی و تعالی فرایندها واژه فارسی معادل پروسس مپ یا همان نقشه فرایندها هست. برخی از مشاوران و کارشناسان سیستم های مدیریتی از واژه نمودار توالی و تعالی فرایندها استفاده می کنند. در کنار نقشه فرایندها و نمودارد توالی و تعالی فرایندها شناسنامه فرایند و ماتریس فرایندها نیز مطرح هست.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران با سالها تجربه در زمینه اخذ و پیاده سازی گواهینامه های ISO و CE در خدمت شماست. این مرکز آماده ارائه مشاوره رایگان به شما متقاضیان گرامی است.

لینک دانلود رایگان نمونه نقشه فرایند Process Map

با ما در تماس باشید…

سیستم کاران – سازمان مرکزی

تلفن :   79165-021

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo