روش اجرایی تامین کالا ( خرید )

روش اجرایی خرید ( تامین کالا )
4.8/5 - (3382 امتیاز)

روش اجرایی تامین کالا ( خرید )

مستندات ایزو شامل روشهای اجرایی ، فرم ها و دستورالعملها می شود که درون مستندات ایزو تعریف گردیده است. یکی از این روشهای اجرایی ، روش اجرایی تامین کالا هست که هدف از روش اجرایی تامین کالا ، شرح و توضیح نحوه و روش تامین کالا و اطمینان بابت اینکه تمامی اجناس خریداری شده دارای کیفیت کافی هستند.

 

فرآيند خريد

بدون شك اجرای اصولی و به موقع ، به عوامل متعددي بستگي دارد كه يكي از مهمترين آنها تامين به موقع و صحيح اقلام و خدمات مورد نياز است.

با عنايت به اهميت اين موضوع مكانيزم مشخصي براي فرآيند خريد تعيين می گردد تا اطمينان حاصل گردد كه اقلام خريداري ، با الزامات از پيش معین مطابقت دارند.

بديهي است نوع و گستره كنترل هايي كه بر روي تامين كنندگان و محصولات خريداري از آنان اعمال مي‌گردد. با اثري كه محصول خريداري بر روي مراحل بعدي اجرا يا كيفيت نهايي مي‌گذارد ، متناسب خواهد بود.

همچنين در شركت ، تامين كنندگان كالا مورد نياز براساس ميزان توانايي آنان در ارائه خدمت منطبق با الزامات سازمان ارزيابي و انتخاب مي‌شوند. چگونگي ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان به ترتیب در دستورالعمل ارزيابي تامين كنندگان کالا آمده است. بديهي است كه سوابق اين ارزيابي‌ها بعنوان بخش مهمي از سوابق كيفي در سيستم نگهداري مي‌شوند.

روش اجرایی خرید (تامین کالا)

1- هدف:

هدف از تدوین این روش اجرایی تشریح نحوه انجام کلیه امور مربوط به فرایند خرید از زمان صدور درخواست خرید تا تحویل کالای خریداری شده به انبار می باشد.

2- دامنه كاربرد :

اين روش اجرايي در واحد تدارکات (خرید) کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر تامین
  • اجرا : واحد تدارکات (خرید)

4- شرح:

خرید و تامین کالا به دو صورت خرید داخلی و خرید خارجی صورت می پذیرد.

4-1- خرید داخلی

واحد خرید (تدارکات) پس از دریافت فرم درخواست خرید با کد F-20-00-00 از واحد انبار ، استعلامات مورد نیاز از سطح بازار را  مطابق با فرم استعلام بهاء با کد F-23-00-01  انجام می دهد. واحدخرید (تدارکات) بایستی برای هر کالا حداقل سه مورد استعلام گرفته باشد. سپس متناسب با اطلاعات و استعلامات کسب شده  خرید صورت می گیرد. استعلامات بایستی از تامین کنندگان مجاز مطابق با لیست تامین کنندگان کالا مجاز با کد F-22-00-03  انجام پذیرد. بدیهی است که این تامین کنندگان از قبل مورد ارزیابی قرار گرفته باشند. مسئول تدارکات پس از خرید اقلام با رعایت اصول حمل و نقل نسبت به حمل و جابجایی تا انبار اقدام می نماید.

پس از اینکه کالای تامین شده تحویل انبار شد ، مسئول انبار پس بررسیهای لازمه از نظر کمی و کیفی  یک نسخه رسید انبار با کدF-20-00-00  را به مسئول خرید (تدارکات) می دهد. مسئول خرید (تدارکات) فرم رسید انبار مذکور و فاکتور خرید را جهت طی مراحل مالی به واحد امور مالی تحویل می دهد.

نکته: بدیهی است چنانچه کالای تامین شده ، از سوی مسئولین ذیربط مورد تایید کمی و یا کیفی قرار نگیرد به مسئول خرید (تدارکات) ارجاع داده می شود تا در این خصوص اقدامات ارجاع به تامین کننده و یا اصلاح صورت پذیرد.

4-2- خرید خارجی

کلیه فرایندهای مندرج در بند 4-1 عینا برای خرید خارجی انجام می گردد. علاوه بر موارد فوف الذکر برای خرید خارجی برای سایر کارهایی که برای خرید خارجی الزامیست باید با دقت انجام گردد. از جمله این موارد انجام امور گمرگی و ترخیص کالاست. کلیه امور گمرکی مطابق با آيين نامه اجرايي قانون امور گمركي (سند برون سازمانی) اقدام می گردد. همچنین در رابطه با کلیه امور حمل و نقل کالا از مبدا تا مقصد مطابق با دستور العمل حمل و نقل کالای خریداری شده با کد I-23-01 اقدام می گردد.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 دستورالعمل حمل و نقل کالای خریداری شده I-23-01
6-2 آيين نامه اجرايي قانون امور گمركي برون سازمانی
6-3 فرم استعلام بهاء F-23-00-01
6-4 فرم لیست تامین کنندگان مجاز کالا F-22-00-03
6-5 فرم درخواست خرید F-20-00-03
6-6 فرم رسید انبار F-20-00-04

 دریافت گواهینامه ایزو

دستورالعمل تامین کالا

دستورالعمل تامین کالا یکی از مستندات مهم برای پیاده سازی استانداردهای ISO است. اخذ گواهینامه ایزو ، شرکتها را وادار به تهیه و تدوین مستندات ISO از جمله روش اجرایی تامین کالا می کند. تامین کالا برای شرکتهای تولیدی، بازرگانی و پیمانکاری کاربرد زیادتری نسبت به شرکتهای دیگر دارد. از آنجایی که تامین کالا شامل تامین مواد اولیه نیز می گردد. لذا خیلی از شرکتها با این دستورالعمل سر و کار دارند.

روش اجرایی تامین کالا

روش اجرایی تامین کالا تحت عنوان دستورالعمل کالا نیز عنوان می گردد. کارشناسان و مشاوران ایزو ISO برای فرایند تامین کالا ، عناوین مختلفی استفاده می کنند. برخی از عنوان روش اجرایی تامین کالا و برخی دیگر از عنوان دستورالعمل تامین کالا استفاده می کنند. کالاها و مواد اولیه تامین شده توسط شرکت سطح بسزایی در کیفیت نهایی محصولات ، خدمات و پروژه ها خواهد داشت.

روش اجرایی تامین کالا یکی از ده ها مستند رایگان است که دانلود رایگان آن میسر است.

نمونه دستورالعمل خرید

نمونه دستورالعمل خرید یا نمونه دستورالعمل تامین کالا در قالب Word در انتهای این مقاله موجود است. مسئول ایزو هر شرکتی میتواند این مستند را به صورت رایگان دانلود نماید. پس از دانلود رایگان نمونه دستورالعمل خرید می توانید محتویات آن را مطالعه نمایید. سپس نسبت به اعمال تغییرات متناسب با نیازهای شرکت خود اقدام نمایید.

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل خرید به یکی از هزاران خدمت رایگان مرکز سیستم کاران به شماره تلفن 79165-021 است.

نمونه روش اجرایی خرید

روش اجرایی خرید یا دستورالعمل خرید هر دو یک معنا دارد. روش اجرایی خرید جهت حصول اطمینان از انجام یک خرید اصولی و استاندارد تهیه و تدوین می گردد. هر مسئول خرید یا مسئول تدارکاتی می تواند با استفاده از نمونه روش اجرایی خرید ، فرایند خرید خود را مطابق با الزامات ISO انجام دهد.

نمونه روش اجرایی خرید ارائه شده در انتهای این مقاله بصورت یک مثال و الگو بارگزاری گردید. لذا پیشنهاد می گردد که بندهای آن را مطابق با سیاستهای سازمان خود تغییر دهید.

دانلود رایگان دستورالعمل تدارکات

اگر به دنبال نمونه عملیاتی دستورالعمل تدارکات هستید در انتهای همین مطلب موجود است. دستورالعمل تدارکات همان دستورالعمل خرید یا تامین کالا است. در خیلی از شرکتها واحد تدارکات وجود دارد و در خیلی از شرکتها واحد خرید و خیلی دیگر واحد تامین کالا وجود دارد. همه اینها حکم واحد دارند و یک معنا و مفهوم را می رسانند.

نمونه دستورالعمل تدارکات ( تامین کالا ) مندرج در پایین مطلب را دانلود نمایید. دستورالعمل تدارکات به همراه فرمهای تدارکات همگی قابلیت ویرایش دارند.

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تدارکات

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تدارکات نیز مانند همان دستورالعمل تدارکات هست. همانطور که گفتیم همه این واژگان معنای واحدی دارند. اما کاربران و علاقمندان با سلایق مختلف در گوگل عناوین مختلفی را جستجو می کنند. از جمله این مواردی که کاربران برای موضوع خرید، تامین و تدارکات ذکر می کنند میتوان موارد زیر را نام برد.

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی خرید

نمونه روش اجرایی تدارکات

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تامین کالا

نمونه دستورالعمل تدارکات

روش اجرایی خرید و فرم های خرید طبق ایزو ISO

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل خرید

نمونه روش اجرایی تامین کالا و فرمهای تامین کالا

دانلود نمونه دستورالعمل تامین کالا و فرم های ایزو خرید

نمونه فرم های تدارکات ، خرید ، تامین کالا

فرم های ایزو برای فرایند خرید ، تدارکات ، تامین کالا

استاندارد ایزو ISO مخصوصا ISO9001 یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریتی هر سازمانی است. روش اجرایی یا دستورالعمل خرید ، تدارکات یا تامین کالا یکی از این ابزارهاست. در هر یک از این مستندات فرم های مرتبط با آن فرایند موجود است.

فرایند خرید ، تامین کالا و تدارکات نیز دارای فرمهای استانداردی است. شما با دانلود رایگان روش اجرایی تامین کالا ( خرید ) می توانید فرم های پیوستی آن را نیز دانلود نمایید.

فرم های فرایند خرید می تواند شامل موارد زیر باشد.

فرم استعلام بها
کاربرگ لیست تامین کنندگان مجاز
فرم تامین کنندگان مجاز کالا
کاربرگ یا فرم رسید انبار
نمونه فرم استعلام بها
فرم درخواست خرید
فرم تدارکات

گواهینامه ایزو9001 و فرایند خرید

فرایند خرید یکی از فرایندهای مهم هر سازمانی است. استاندارد ISO9001 هم بر روی مدیریت فرایندها کار دارد. لذا مدیریت فرایند خرید نیز یکی از الزامات استاندارد ایزو محسوب می گردد. اگر شرکت شما بدنبال اخذ گواهینامه ایزو است، بایستی حتما فرایند خرید خود را سیستماتیک نمایید. یعنی یک روش اجرایی خرید مدون برای مجموعه خود تهیه کنید. سپس مطابق با همین رویه اقدام به خرید نمایید.

فرایند خرید اگر با بالاترین کیفیت صورت پذیرد، بر روی کیفیت محصولات و خدمات و پروژه ها تاثیر مستقیم دارد. از تجربیات شرکت سیستم کاران در این راستا استفاده نمایید. سیستم کاران با شماره 79165-021 در خدمت شماست.

پیمانکار خرید کالا یا پیمانکار تدارکات چیست؟

برخی از شرکتهای بزرگ فرایند خرید یا تدارکات یا تامین کالای خود را به تامین کنندگان بیرونی واگذار می کنند. به این شرکتهای تامین کننده خدمات ، تدارکات یا خرید اصطلاحا پیمانکاری تدارکات یا پیمانکاری خرید می گویند.

لجستیک نام دیگر تامین است که در خیلی از سازمانها از آن نام می برند.

سیستم مدیریت زنجیره تامین چیست؟

سیستم مدیریت زنجیره تامین مطابق با استاندارد ISO28001 یک استاندارد ایزو در حوزه تامین است. این استاندارد الزامات مربوط به یک خرید، تدارکات یا تامین اصولی را تشریح می کند. استاندارد ایزو 28001 تحت عنوان سیستم مدیریت زنجیره تامین نیز قابلیت صدور دارد. برای دریافت گواهینامه ایزو 28001 با مرکز سیستم کران با شماره تلفن 79165-021 سازمان مرکزی تماس بگیرید.

اطلاعات خريد

بديهي ‌است كه براي انجام خريد اصولي و دقيق ، لازم است كه دقيقا بدانيم چه بايد بخريم و نيازمندي هاي خريد چيست؟ به عبارتي اطلاعات خريد بايد كاملا شفاف و دقيق باشند. اين اطلاعات بايد بطور دقيق ، كالا موردنظر براي خريد را توصيف نمايند. از جمله مهمترين اين اطلاعات ، مي‌توان به موارد زير اشاره‌كرد :

الف) الزامات خاص براي تاييد محصول ، روش‌هاي اجرايي ، فرآيندها و تجهيزات.

ب) خواسته های مربوط به احراز شرايط كاركنان.

ج) نیازمندی های خاص مرتبط با سيستم مديريت يكپارچه

همچنين لازم به ذكراست كه از طريق بررسي و تاييد داده‌هاي خريد ، از صحت و كفايت اين اطلاعات اطمينان حاصل مي‌شود. اين كار قبل از آنكه اطلاعات خريد به تامين كننده اعلام شود در درون سازمان انجام مي‌گردد. براي تامين اين هدف ، كليه فرم هاي درخواست خريد مي‌بايست بر حسب نوع و ماهيت خريد ، به تاييد مسئولين ذيربط برسد.

تصديق كالاهای خريداري شده

همانطوري كه قبلا نيز عنوان شد ، هدف از برقراري يك مكانيزم مشخص براي خريد آن است كه اطمينان حاصل گردد كالاهای خريداري شده با الزامات از پيش معین مطابقت دارند.

بدين منظور پس از ورود كالاهاي خريداري به شركت ، اين اقلام توسط مسئولين ذيربط مورد كنترل و بازرسي قرار مي گيرند. سوابق اين بررسي ها و كنترل ها بطور دقيق نگهداري مي‌شود. در مواردي كه مشتریان يا سازمان ، خواستار انجام تصديق در محل تامين كننده باشند ، در اطلاعات خريد به چنين موضوعي اشاره گرديده و هماهنگي‌ها و ترتيبات لازم نيز در اين خصوص تدارك مي‌گردد.

نکته: جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص بحث خريد به روش اجرایی تامین کالا مراجعه نمایید.

 دانلود رایگان روش اجرایی تامین کالا ( خرید ) ، دانلود روش اجرایی تامین کالا ( خرید ) و بسیاری عبارات دیگر و سوالات دیگر که کاربران را به سمت مرورگرها جهت جستجو می کشاند.

تمامی مستندات و روش های اجرایی و فرم ها و دستورالعملهای انواع گواهینامه های ایزو رابه صورت رایگان دانلود نمایید.

جهت دانلود رایگان روش های اجرایی و دانلود رایگان فرم ها و دانلود رایگان دستورالعملهای انواع گواهی نامه ایزو و تهیه دانلود رایگان مستندات ایزو و تهیه فایل مستندات ایزو به صورت رایگان تنها کافیست با مرکز سیستم کاران تماس بگیرید.

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تامین کالا ( خرید ) – فرمت Word

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

9 Responses

  1. اگر کالایی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را داشته باشد از نظر استاندارد کالا مورد تایید شده هست ؟

    1. بله داشتن ایزو 9001 به تنهایی بیانگر کیفیت بالای خدمات و محصولات می باشد. ایزو9001 به تنهایی الزامات تمامی استاندارد ها را در خود دارد اما بهترست که ایزو 14001 و ایزو 45001 را در کنارش بگیرید. همچنین استاندارد های تخصصی متناسب با نیاز هر شرکتی

  2. ما جهت پیاده سازی کامل و درست روش اجرایی خرید گواهینامه ایزو را از کدام مرجع بگیریم بهتر هست و کدام استاندارد بصورت تخصصی برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی مثل حبوبات کارایی مطلوبی دارد؟

  3. مراحل و هزینه صفر تا صد اخذ گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ و IMS را ارسال کنید و با توجه به تجربه چندین ساله ای که دارید بگید از کدوم مرجع گواهینامه ایزو بگیریم راحتتر هست و ممیزی آسانتری دارند.

  4. بنده جهت حضور در یک مناقصه در دانشگاه بدنبال اخذ گواهینامه و مدارکی هستم که بتونم در بخش تدارکات مشغول به کار بشم و در این زمینه دستم پر باشه. آیا میتونم یک گواهی نامه آموزشی شخصی بنام خودم در زمینه روش اجرایی خرید و تامین کالا بگیرم؟

  5. نمونه مستندات روش اجرایی خرید و تامین کالا با نمونه مستندات برای حضور در وندورلیست یکی هستند یا مجزا ؟ با اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ اجرا و پیاده سازی قوانین و الزامات صحیح تامین کالا حاصل میشود؟

  6. دستورالعمل خرید همان روش اجرایی خرید هست. دستورالعمل خرید یا دستورالعمل تامین کالا یا روش اجرایی خرید و یا روش اجرایی تامین کالا همشون یک معنا و مفهوم دارند.

  7. دستورالعمل مربوط به فرایند خرید و دستورالعملهای کلا مربوط به خط تولید با اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند و چقدر هزینه بر هستند؟

  8. روش اجرایی تامین کالا (خرید) نحوه انجام کلیه امور مربوط به فرایند خرید از زمان صدور درخواست خرید تا تحویل کالای خریداری شده به انبار را تشریح میکند و در قلمرو واحد تدارکات اجرایی میشود و با اجرای آن مكانيزم مشخصي براي فرآيند خريد تعيين می گردد تا اطمينان حاصل گردد كه اقلام خريداري، با الزامات از پيش معین مطابقت دارند. من از خواندن این روش اجرایی لذت بردم و کامل و واضح بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo