دستورالعمل حمل و نقل کالا

دستورالعمل حمل و نقل کالا
5/5 - (3535 امتیاز)

دستورالعمل حمل و نقل کالا

حمل و نقل اصولی کالا و محصولات به عنوان یک ابزار جهت افزایش سطح رضایت مشتریان و کارفرمایان محسوب می گردد. امروزه خیلی از کارفرمایان و مشتریان از نحوه حمل و نقل کالا و محصولات از محل تولید و یا انبارها به محل کارفرما یا مشتری ابراز شکایت می کند. در زمان قدیم تولید کنندگان یا تامین کنندگان تصور می کردند که آخرین مرحله پروسه تولید و یا تامین انبار کالا و محصولاتشان هست. اما امروزه حمل و نقل کالا و محصولات جزیی از چرخه تولید و یا تامین است. در دنیای پر رقابت امروزی پرداختن به اجرای دستورالعمل حمل و نقل کالا یا روش اجرایی حمل و نقل کالا اهمیت خاصی دارد.

دستورالعمل حمل و نقل کالا ( روش اجرایی حمل و نقل کالا ) موجود در این مقاله به عنوان یک مدل و الگو جهت استفاده کاربران وجود دارد. شرح دستورالعمل حمل و نقل کالا به شرح زیر است. از سایر نمونه فرمهای ایزو از مقاله دانلود رایگان فرمهای ایزو ISO بازدید بفرمایید.

1-  هدف :

هدف از تدوین این دستورالعمل ، تشریح چگونگی حمل و نقل کالا  جهت تامین امنیت و سرعت و کیفیت حمل کالا می باشد.

2- دامنه كاربرد :

این دستورالعمل در واحد تامین و حمل و نقل کاربرد دارد.

 

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر تامین.
  • اجرا : مسئول حمل و نقل.

 

4- شرح :

هرگونه حمل و نقل در شرکت باید به صورت اصولی و سازمان یافته انجام پذیرد. واحد حمل و نقل به منظور حمل و نقل هرگونه کالا و محموله ای نسبت به تعیین نوع وسیله نقلیه تصمیم گیری می کند. از آنجایی که حمل و نقل ها می تواند مبدا و مقصد مختلفی داشته باشد شامل بنادر، گمرکات، فرودگاه ها و .. لذا تعیین نوع وسیله حمل و نقلیه خیلی مهم می باشد. از جمله وسایل حمل و نقل می تون به حمل و نقل دریایی، هوایی، حمل ونقل ریلی و ناوگان جاده ای نام برد.

4-1- مسئول حمل و نقل کالا و محموله موظف است متناسب با حجم ، وزن و سایز کالاها وسیله نقلیه استاندارد مورد نظر را انتخاب نماید.

4-2- مسئول حمل و نقل همچنین موظف است در زمان بارگیری و تخلیه کلیه کالاها، خود و یا نماینده اش حضور داشته باشد.

4-3- استفاده از نیروی انسانی با تجربه، قوی و کارآمد جهت تخلیه و بارگیری الزامی است.

4-4-مسئول حمل و نقل بایستی از ادوات، تجهیزات، جرثقیل ها و ماشین آلات مناسب برای تخلیه و بارگیری مناسب با کالا و محموله استفاده نماید.

4-5-در هنگام قلاب گیری محموله بایستی بوکسل ها و کمربندهای حمال در ابعاد مناسب به کار گرفته شود تا بسته بندی ها و محتویات محموله دچار آسیب نشود.

4-6-استفاده بیش از حد از ظرفیت ادوات و تجهیزات تخلیه بارگیری مطلقا ممنوع می باشد.

4-7-استفاده بیش از حد از ظرفیت وسایل نقلیه در هنگام بارگیری مطلقا ممنوع می باشد.

4-8- رعایت نکات ایمنی و امنیتی در هنگام تخلیه و بارگیری الزامی می باشد.

4-9- چیدمان کالاها در وسایل نقلیه بایستی به صورت استانداردو طبق دستورالعمل های مندرج بر روی بسته ها انجام گیرد.

4-10- محموله های کالا در وسایل نقلیه ای بارگیری شود که در برابر باد، باران، برف آسیب نبینند.

4-11- مسئول حمل و نقل باید از صلاحیت اپراتورهایی که تجهیزات را تخلیه وبارگیری می کنند اطمینان حاصل نماید.

4-12-مدیر حمل ونقل باید از صلاحیت سلامت رانندگان وسایل نقلیه قبل از بارگیری اطمینان حاصل نماید.

4-13-مسئول حمل و نقل ترجیحا موظف است در هنگام حمل ونقل به همراه وسیله نقلیه باشد تا از بروز آسیب های احتمالی مانند سرعت بالا، حرکت در دست اندازها و … جلوگیری نماید.

4-14-مسئول حمل و نقل موظف است از نحوه مهار کالا و محموله در وسیله نقلیه اطمینان حاصل نماید.

4-15-مسئول حمل و نقل موظف است کلیه قوانین مربوط به حمل و نقل را رعایت نماید.

4-16-چنانچه کالایی مشمول بیمه می باشد الزامات قانونی و مقررات مربوط به بیمه رعایت گردد.

4-17- چنانچه محموله و کالاها دارای بارنامه هستند بارنامه ها توسط مسئول حمل و نقل کنترل گردد.

نکته: کلیه الزامات شرح داده شده در بندهای فوق هم برای تحویل کالا از مبدا تولید کننده تا انبارهای شرکت و هم از انبارهای شرکت تا محل تحویل کارفرما یا مشتری کاربرد دارد.

 

5-توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

 

6-مدارک پیوست  :

ندارد.

 دریافت گواهینامه ایزو

روش اجرایی حمل و نقل کالا

حمل و نقل اصولی کالا مخصوصا برای شرکتهای تامین کننده یک فرایند ویژه است. ویژه بودن این فرایند دلیل اینست که بایستی کالا و محصولات بطور کاملا سالم و بدون خرابی به مشتری یا کارفرما تحویل گردد. استفاده از ابزار بارگیری و تخلیه مناسب برای حمل و نقل کالا نیز مهم است. بکارگیری ماشین آلات نقلیه مناسب با نوع محموله باعث جابجایی کالا و محصولات بصورت بدون نقص خواهد بود. از جمله مواردی که بایستی در انتخاب وسیله نقلیه در نظر گرفت میتوان موارد زیر را نام برد. خیلی از این قوانین توسط سازمان راهداری تبیین میگردد.

حجم محموله

وزن محموله

نوع جامد، مایع و گاز بودن محموله

ابعاد خاص محموله

حساسیت های خاص محصولات و کالاها

بسته بندی های محموله های قابل حمل و نقل

روشهای مختلف حمل و نقل کالا

برای حمل و نقل کالا و محصولات روشهای مختلفی وجود دارد. از جمله روشهای حمل و نقل کالا و محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریایی

هوایی

ریلی

زمینی

روشهای حمل و نقل کالا و محصولات با هر یک از 4 روش فوق قابل اجراست. البته رعایت مقررات سازمان هواپیمایی کشوری سخت است. شرکتها و سازمانها با توجه به شرایط اقتصادی و نیازهای فنی یکی از روشهای فوق را انتخاب می کنند.

چک لیست کنترل حمل و نقل کالا

چک لیست کنترل حمل و نقل کالا یک فرمی جهت کنترل آیتمهای الزامی در زمان حمل و نقل کالا و محصولات شایسته است که شرکتها و سازمانها برای حصول اطمینان از اجرای اصولی و صحیح حمل و نقل محموله ها از این چک لیست استفاده نمایند. موارد کنترل در این چک لیست به عوامل همچون حساسیت محموله بستگی دارد. خیلی از شرکتهای وابسته به سیستم کاران مانند سامان کاران نیز این خدمت را ارایه میدهند.

استاندارد ایزو ISO و حمل و نقل

در استاندارد ایزو ISO رعایت الزامات مشتریان و کارفرمایی از الزامات واجب است. کیفیت و چگونگی حمل و نقل کالا و محصولات رابطه مستقیمی با کاهش سطح شکایات و افزایش سطح رضایت کارفرمایان و مشتریان دارد.

گواهینامه ایزو ISO و لزوم اخذ آن برای شرکتهای تولید کننده باعث شد تا شرکتها به موضوع حمل و نقل اهمیت بیشتری دهند.

حمل و نقل و الزامات آن

حمل و نقل و الزامات آن برای هر شرکتی متفاوت است. مرکز سیستم کاران سازمان مرکزی به شماره 79165-021 به عنوان پیشرو در تولید مستندات مدیریتی است. مرکز سیستم کاران تنها مرجع رسمی و فنی در این حوزه ، نمونه دستورالعمل حمل و نقل کالا را جهت الگوبرداری به علاقمندان ارائه می کند.

نمونه دستورالعمل پیوستی به صورت دانلود رایگان در قایل فرمت Word در لینک زیر وجود دارد.

دانلود نمونه دستورالعمل حمل و نقل کالا – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

5 Responses

  1. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای اجرای درست دستور العمل حمل و نقل کالا با هدف افزایش سلامت کالا مناسب هست یادباید در کنارش گواهینامه ایزو مرتبط با ایمنی و بهداشت را هم بگیریم؟

  2. دستور العمل‌های حمل و نقل کالا را بعد از دریافت رایگان فایل مستندات از مرکز سیستم کاران اجرا و پیاده سازی کردیم. برخی جاها برامون نامفهوم بود که مشاوران ما را همراهی کردند. ممنونم از مشتری مداری و صبوریتون. 🙏

  3. نمونه مستندات مرتبط با حمل و نقل کالا را بصورت جزوه هم دارید من تهران هستم میخواستم حضوری خدمت برسم و نمونه مستندات را بگیرم.

  4. طراحی و اجرای دستور العمل حمل و نقل کالا برای شرکت باربری را میخواستم. شرکت ما در حوزه حمل بار مشتریان به کشورهای اروپایی و آمریکایی هم فعالیت میکند و بخاطر جلب رضایت مشتریان و تقویت رزومه کاری‌ قصد اخذ استاندارد های مناسب را داریم. ممنون از راهنمایی

  5. سلام ما در حوزه صادرات به کشورهای همسایه فعالیت میکنیم. این دستورالعمل حمل و نقل کالا که در سایت قرار دادید برای ما مفید هستش؟ برای شرکت های صادرکننده چه گواهینامه های ایزویی پیشنهاد میکنید که دریافت کنیم که به کشورهای بیشتری بتونیم صادرات کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo