روش اجرایی کنترل کیفیت

روش اجرایی کنترل کیفیت
4.8/5 - (112 امتیاز)

روش اجرایی کنترل کیفیت

روش اجرایی کنترل کیفیت که در بند 8-6 مستندات ISO9001:2015 با عنوان ترخیص محصولات و خدمات به آن پرداخته شده است. در ISO9001:2008 در بند 7-4-3 با عنوان تصدیق محصول خریداری و بند 8-2-4 با عنوان پایش و اندازه گیری محصول به آن اشاره شده است.

دستورالعمل کنترل کیفیت یکی از مستندات ایزو هست که جهت بررسی کیفی و کنترل کیفیت اقلام و کالاهای انبار اهمیت شایانی دارد. در روش اجرایی کنترل کیفیت اینگونه بیان می کند که سازمان بایستی در مراحل مقتضی، ترتیبات طراحی شده را جهت تصدیق برآورده شدن الزامات محصولات و خدمات، اجرا نماید. تا زمانی که این طرح ریزی ها رضایت بخش نباشند و رضایت مشتری را برآورده نکنند، محصولات و خدمات نباید در اختیار مشتری قرار بگیرد. بایستی تحویل و ترخیص کالا زمانی انجام گیرد که توسط فردی که دارای اختیار است و یا توسط مشتری ، مورد تایید باشد.

سازمان بایستی اطلاعات مدون در خصوص ترخیص محصولات و خدمات را حفظ نماید. این اطلاعات مدون بایستی شامل موارد ذیل باشد.

الف – شواهد انطباق با معیارهای پذیرش

ب – قابلیت ردیابی به فرد یا افراد دارای اختیار ترخیص کالا

نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت زیر برای استفاده ی متقاضیان عزیز در ذیل آمده است. همچنین می توانید در پایان مطلب دانلود رایگان روش اجرایی کنترل کیفیت در فرمت Word را دانلود کنید و از آن استفاده نمایید.

1-هدف:

هدف از تدوین این روش اجرایی ، تشریح نحوه انجام کلیه امور مربوط به کنترل کیفیت اقلام ورودی و خروجی ، انبارها و نحوه نمونه گیری و کالیبراسیون می باشد.

2- دامنه كاربرد :

اين روش اجرايي در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیریت کنترل کیفیت
  • اجرا : واحد کنترل کیفیت

4- شرح:

4-1- کنترل کیفیت اقلام ورودی:

کلیه اقلام ورودی بایستی قبل از ورود به شرکت چه از طریق ورود به انبارها و چه ارسال مستقیم به محل مشتری و یا کارفرما مورد کنترل کیفیت واقع شوند. واحد کنترل کیفیت مطابق با دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی با کد I-01-01 نسبت به کنترل کیفی محموله ها اقدام می نماید.

4-2- کنترل کیفیت اقلام موجود در انبار ها:

خیلی از اقلام و کالاهای تامین شده ممکن است به مدت زیادی در انبارها نگهداری شوند. احتمال دارد که برخی از کالاهای موجود در انبار به مرور زمان آسیب ببینند. لذا به جهت تحت کنترل در آوردن اقلام و کالاهای موجود در انبارها، واحد کنترل کیفیت بصورت دوره ایی نسبت به کنترل کیفی انبارها اقدام می نماید. کنترل کیفیت انبارها مطابق با دستورالعمل کنترل کیفیت انبار با کد I-21-02 انجام می پذیرد.

4-3- کنترل کیفیت اقلام خروجی:

هر گونه تحویل کالا یا محموله به مشتری و یا کارفرما بایستی قبلش مورد کنترل کیفیت قرار بگیرد. منظور از تحویل کالا به مشتری یا کارفرما هم از طریق انبارها و هم از طریق ارسال مستقیم از تولید کننده و هم از طریق ارسال مستقیم از گمرکات هست. بنابراین در زمان تحویل کالا ، واحد انبار موضوع را به واحد کنترل کیفیت اعلام می نماید. واحد کنترل کیفیت درمحل تحویل حاضر ومطابق با دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی با کد I-21-03 اقدام به کنترل کیفی اقلام می نماید.

4-4- نمونه گیری:

در زمان کنترل کیفیت اقلام چنانچه محموله ایی دارای تعداد زیادی هست ، واحد کنترل کیفیت بایستی از محموله نمونه گیری نماید. نمونه گیری اصولی و فنی بایستی با توجه به حجم محموله باشد. در تعداد نمونه بایستی تعداد نمونه رد شده و تعداد نمونه قبول شده مشخص گردد.روش انجام نمونه گیری و این اعداد و ارقام شامل تعداد نمونه، عدد رد و عدد قبول محموله مطابق با دستورالعمل نمونه گیری با I-21-04 به تشریح آمده است.

4-4-کالیبراسیون

یکی از وظایف واحد کنترل کیفیت، تحت کنترل گرفتن کلیه ابزارها و تجهیزات پایش و اندازه گیری هست. بطوریکه تمام ابزار ها و تجهیزاتی که در هر واحدی از جمله خود واحد کنترل کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد بایستی حتما کالیبره باشند. موضوع کالیبراسیون و مدیریت آن مطابق با دستورالعمل پایش و اندازه گیری ابزار و تجهیزات پایش و اندازه گیری (کالیبراسیون) با کد I-21-05 انجام می گردد.

در حین انجام فرایند کنترل کیفیت ، چنانچه با عدم انطباقی برخورد شد ، آن محموله از سایر محموله های دیگر جداسازی شده و مطابق با روش اجرایی کنرتل خدمات/محصولات نا منطبق با کد P-07 اقدام می گردد.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام ورودی I-21-01
6-2 دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار I-21-02
6-3 دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام خروجی I-21-03
6-4 دستورالعمل نمونه گیری I-21-04
6-5 دستورالعمل پایش و اندازه گیری ابزار و تجهیزات پایش و اندازه گیری (کالیبراسیون) I-21-05
6-6 دستورالعمل نمونه برداری I-21-06

دریافت گواهینامه ایزو

روش اجرایی کنترل کیفیت

نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت مورد تقاضای خیلی از علاقمندان ایزو است. روش اجرایی کنترل کیفیت یا دستورالعمل کنترل کیفیت یک واژه عمومی و پر کاربرد در مبحث ISO تلقی می گردد. کنترل کیفیت محصولات یا کنترل کیفیت خدمات ، محور اصلی پیاده سازی در ایزو است. اساس کیفیت در استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو9001 در رابطه با کنترل کیفیت است. ادبیات های زیر معمولا نوسط کاربران در گوگل جستجو می گردند:

روش های اجرایی کنترل کیفیت
دستورالعملهای کنترل کیفیت
روش اجرایی کنترل کیفیت
دستورالعمل کنترل کیفیت
فرم های کنترل کیفیت
روشهای اجرایی QC
دستورالعملهای Q.C
فرمهای Q.C
روش اجرایی QC
فرم کنترل کیفیت
طرح کنترل کیفیت

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت

روش اجرایی کنترل کیفیت از جمله نمونه مستندات ایزو رایگان پر تقاضا هست. هر شرکتی یا هر سازمانی برای محصولات و خدمات خود نیاز به یک سازمان Q.C دارد. واحد QC متناسب با الزامات استاندارد محصولات و یا خدمات خود بایستی مستندات مورد نیاز Q.C را تهیه و تدوین نماید. روش اجرایی یکی از مستندات واحد کنترل کیفیت است. البته نمونه روش های اجرایی کنترل کیفیت زیادی می تواند وجود داشته باشد. چون تنوع زیاد فرایندهای اجرایی برای تحقق محصول یا خدمت ، باعث گستردگی انواع آزمونها خواهد گردید. در مقاله فوق دانلود رایگان نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت وجود دارد.

مستندات کنترل کیفیت چیست؟

مستندات کنترل کیفیت یکی از مهمترین مستندات ISO محسوب می گردد. واحد Q.C هر شرکتی بایستی مستندات مورد نیاز خود را تهیه نماید. مستندات Q.C جهت پایش و اندازه گیری ( یا همان کنترل کیفی ) محصولات و یا خدمات استفاده می گردد. مستندات کنترل کیفیت شامل دسته بندی های زیر است.

طرح کیفیت Quality Plan

روش های اجرایی کنترل کیفیت

دستورالعملهای کنترل کیفیت

فرم های کنترل کیفیت ( چک لیست کنترلی )

گزارشات کنترل کیفی

طرح کیفیت چیست؟

طرح کیفیت فارسی معادل عبارت لاتین Quality Plan می باشد. طرح کیفیت یک سندی برای تعیین کلیه فرایندها و کنترل کیفی و نقاط کنترلی مربوطه برای پایش و اندازه گیری است. از صفر تا صد تحقق یک محصول یا یک خدمت بایستی از ورود مواد اولیه و کالاها تا کنترل نهایی و ترخیص محصول یا خدمت در قالب یک طرح کلیه فرایندهای qc تعریف و تدوین می گردد. این سند چندین صفحه ای معمولا توسط افراد Q.C واحد کنترل کیفیت تهیه و تدوین می گردد.

طرح کیفیت برای هر پروژه یا هر محصول یا هر خدمتی بصورت انحصاری می باشد. یعنی برای پروژه های مختلف یا محصولات و خدمات مختلف بایستی طرح کیفیت مختلفی تهیه گردد. البته خیلی از اجزای ساختار یک طرح کیفیت در تمامی طرحهای کیفیت ممکنست مشترک باشند. اما برای هر موضوعی طرح کیفیت خاص خود آن موضوع مطرح است.

دانلود رایگان دستورالعمل های کنترل کیفیت

دستورالعمل کنترل کیفیت با لفظ دستورالعمل می تواند همان روش اجرایی کنترل کیفیت با لفظ روش اجرایی باشد. هر دوی آنها از نظر خیلی کاربران ایزو یکسان است. استفاده از ادبیات روش اجرایی و یا دستورالعمل برای فرایند کنترل کیفیت بصورت سلیقه است. یعنی هر فردی متناسب با نیاز خودش و سازمانش از این الفاظ استفاده می کند. شما نیز می توانید برای کسب دانش بیشتر با مرکز سیستم کاران در این خصوص مشورت نمایید. مشاوره رایگان با شماره 79165-021 مقدور است.

دانلود رایگان فرم های ایزو کنترل کیفیت

واژه فرم های ISO کنترل کیفیت را افراد مبتدی استفاده می نمایند. چون مجموعه فرمهای QC در همان دستورالعملهای Q.C یا روش های اجرایی Q.C وجود دارد. منظور از فرمهای Q.C می تواند شامل چک لیست های کنترل کیفی محصولات یا خدمات باشد. دانلود رایگان فرم های کنترل کیفیت ( Q.C ) مطابق با الزامات ایزو ISO همین مطلب موجود است. تمام این فرمهای QCدر قالب Word تقدیم می گردد. فایل word قابلیت ویرایش را دارد و همکاران می توانند تناسب با نیاز خود آیتمهای مندرج در فرم کنترل کیفی را تغییر بدهند.

دانلود رایگان نمونه فرم های کنترل کیفیت

طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مطابق با استاندارد ISO9001 شرکتها را وادار به ایجاد سازمان QC کرد. واحدهای کنترل کیفیت در شرکتهای مبتدی قادر به اجرای دقیق فرآیند Q.C نیستند. دانش فنی در حوزه کنترل کیفیت یک دانش تخصصی است. هر فرد بازرسی کنترل کیفیت بایستی توانایی اجرای اصولی یک بازرسی مطابق استاندارد را داشته باشد. اما متاسفانه طراحی و تدوین فرمهای Q.C برای آنها کمی سخت به نظر می آید. از اینرو مرکز سیستم کاران – سازمان مرکزی با شماره 79165-021 این فرمها را تدوین و منتشر کرد. دانلود رایگان نمونه فرم های کنترل کیفیت در همین مقاله موجود است.

مستندات QC ، گواهینامه ایزو

دریافت گواهینامه ایزو ISO معتبر بدون اجرای مستندات QC شدنی نیست. اگر گواهینامه ایزو ISO اصلی بخواهید بگیرید بایستی به کنترل کیفیت خود اهمیت دهید. مستندات QC شامل رویه ها ، فرم ها و گزارشها و دستورالعملهای کاری است. برای اخذ گواهینامه ISO این مستندات را به صورت رایگان از سایت مرکز دانلود نمایید. سپس مستندات QC را مطالعه نمایید. چنانچه نیاز به اعمال تغییراتی هست، این تغییرات را اعمال نمایید. چک لیست های کنترلی را مطابق نمونه چک لیست کنترل کیفیت پیوستی تهیه و تدوین کنید. آیتمهای کنترلی و معیارهای پذیزشی را در فرم قرار دهید. برای انجام یک بازرسی مطمئن ابتدا بایستی چک لیست کنترل کیفی آن محصول یا خدمت را تهیه و تدوین نمایید. چک لیستهای QC مطابق نمونه پیوستی خیلی در گرفتن گواهی نامه ایزو کاربرد دارند.

پیاده سازی کنترل کیفیت

پیاده سازی کنترل کیفیت یا همان روش اجرایی کنترل کیفیت از مستندات لازم در استاندارد ایزو جهت کنترل کیفیت محصولات ورودی و خروجی کالا هست.

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی کنترل کیفیت – فرمت Word

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

3 Responses

  1. روش اجرایی کنترل کیفیت برای تمامی سازمانها مورد استفاده هست؟ ما یه شرکت در حوزه خودروسازی هستیم. میشه این روش رو برای ما بنویسید و تدوین کنید‌.

    1. این روش اجرایی کنترل کیفیت برای همه شرکتها بسیار مهم و کاربردی است. بخصوص برای شرکتهای بازرگانی و شما که در صنعت خودروسازی هستید و قطعا برای قطعاتتون انبار دارید. لطفا از بخش تماس با ما با مرکز تماس بگیرید.

  2. سلام وقت بخیر روش اجرایی کنترل کیفیت با عنوان ترخیص محصولات و خدمات که از مستندات ایزو 9001 هست برای شرکت ها تامین کننده هم کاربرد داره یا اگر ما گواهینامه ایزو 9001 را بگیریم فقط مستندات مربوط به تامین کنندگان را باید اجرا و پیاده سازی کنیم و چه گواهینامه های دیگری باید دریافت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo