دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار
4.9/5 - (3069 امتیاز)

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار

دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار به شرح کنترل کیفی اقلام و کالاهای انبار می پردازد. این کنترل کیفی به صورت دوره ای انجام می گیرد. کنترل کیفیت اقلام انبار بر روی کالاهای موجود در انبار به صورت دوره ای با توجه به معیارهای مختص هر شرکت انجام می گیرد. روش اجرایی کنترل کیفیت اقلام انبار در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد و مختص واحد کنترل کیفیت می باشد. نظارت بر روی رویه کنترل کیفیت کالاهای انبار بر عهده مدیر کنترل کیفیت می باشد. اجرای آن نیز توسط واحد کنترل کیفیت صورت می پذیرد.

کنترل کیفیت اقلام انبار

کنتذل کیفیت اقلام انبار شامل کنترل اقلام ورودی به انبار و اقلام خروجی از انبار می گردد. کلیه کالاهایی که به انبار وارد می شوند و از آن خارج می گردند بایستی به صورت دوره ای ( عموما سه ماهه ) مورد پایش و سنجش قرار بگیرند. زیرا بایستی کالایی که به دست مشتری می رسد از هر لحاظ از نظر کیفی مورد تایید مطابق با الزامات کیفی معین باشد.

کالاهایی که دارای عدم انطباق هستند بایستی مشخص گردند و اقدامات لازم بر روی آنها انجام گردد. معمولا سه راه برای کالاهای دارای عدم انطباق با الزامات کیفی هست.

اول اینکه آن کالاها از دیگر اقلام با کیفیت انبار جداسازی شوند و تبدیل به ضایعات گردند و دوباره تولید گردند.

دوم اینکه چنانچه قابلیت استفاده دارند به عنوان کالای دست دوم وارد بازار گردند و به فروش برسند.

سوم اینکه واقعیت به مشتری گفته شود و با رضایت مشتری به آنها ارائه گردد.

1- هدف :

 هدف از نگارش اين دستورالعمل، تشرح چگونگی کنترل کیفیت دوره ای کلیه اقلام و کالاهای موجود در انبارهای شرکت با الزامات مشخص شده، از طريق انجام کنترل و بازرسی مي باشد.

 

2- دامنه کاربرد :

اين دستورالعمل در واحد کنترل کیفیت کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

نظارت : مدیر کنترل کیفیت

اجرا : واحد کنترل کیفیت

4- شرح

کلیه اقلام موجود در انبار اعم از کالاهای داخلی و خارجی بایستی از نظر کیفی توسط واحد کنترل کیفیت مورد پایش قرار گیرند. فواصل پایش و کنترل کیفیت اقلام حداقل سه ماه یکبار می باشد.

بنابراین حداقل هر سه ماه یکبار، با هماهنگی مسئول انبار و واحد کنترل کیفیت ، فرایند کنترل کیفی اقلام موجود انجام می گردد.

با توجه به ماهیت متفاوت کالاها واحد کنترل کیفیت نسبت به شناسایی استانداردها و الزامات نوع کالا از طرق مختلف اقدام می نماید. سپس موارد کنترلی را در فرم چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 درج می نماید. برای هر مورد کنترلی بایستی آیتمهای زیر لحظ گردد.

ابزار کنترلی

مقدار اسمی

تلرانس

مقدار واقعی

نتایج کنترل مرحله اول

نتایج کنترل مرحله دوم

صورتجلسه محصول نا منطبق

نتیجه نهایی

شماره رهگیری

علاوه بر آیتمهای فوق ، چنانچه آیتمهای فنی در مورد نحوه انبارش الزامیست به این چک لیست اضافه می شود. درصورت تائيد محموله مطابق با چک لیست کنترل کیفیت با کد F-21-01-01 موارد این تایید در چک لیست کنترل کیفیت درج می گردد. در صورت عدم تائيد واحد کنترل کیفیت مطابق با روش اجرایی کنترل خدمات (محصولات) نامنطبق با کد P-07 اقدام می نماید.

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 فرم چک لیست کنترل کیفیت F-21-01-01

 

دریافت گواهینامه ایزو

کنترل کیفیت انبار چیست؟

کنترل کیفیت انبار ، فرایندی برای تطبیق مشصات فنی کالاهای موجود در انبار با آن چیزی که باید باشند است. البته تمام کالاها و اقلام قبل از ورود به انبار ابتدا مورد Q.C قرار گرفتند. اما موجودی انبار مشمول گذر زمان می گردد. خیلی از کالاها و اقلام در اثر گذر زمان، نگهداری نامطلوب، عدم آموزش کارکنان انبارها، حمل و نقل غیر اصولی، چیدمان غلط دچار نقص و خرابی می گردند. لذا واحد Q.C بایستی به طور دوره ای یا اتفاقی نسبت به کنترل کیفیت کالاهای انبار اقدام نماید.

Q.C انبار یکی از مهمترین فرایندهای کنترل کیفی هر شرکتی می باشد. چنانچه فرایند QC در انبارها انجام نگردد، باعث کاهش سطح کیفی خدمات ، پروژه و یا محصولات می گردد. اقلام و کالاهای خراب موجود در انبار در حلقه ارائه خدمت یا تولید وارد می گردد. یعنی ورود مواد اولیه و کالای خراب در اجرای کار باعث بروز عدم انطباق می گردد.

دانلود نمونه چک لیست کنترل کیفیت انبار

کنترل کیفیت دوره ای یا اتفاقی انبارها توسط کارشناسان کنترل کیفیت انجام می گردد. اما خیلی از کاربران و کارشناسان QC نمی دانند بر اساس چه اطلاعاتی باید کالای موجود در انبار را کنترل کیفی نمایند. در بالای مطلب یک دانلود نمونه چک لیست کنترل کیفیت انبار قرار دارد. آن را دانلود کنید و استفاده نمایید.

دانلود نمونه چک لیست کنترل کیفیت انبار اتمام کار نیست. بلکه بایستی موارد کنترلی هر کالا یا مواد اولیه را در فرم تدوین کنید. البته این موارد کنترل خیلی هاش در چک لیست کنترل کیفیت اقلام ورودی قبلا درج گردید.

انبارش ، کنترل کیفیت انبار

انبارداری یا همان انبارش کارش تحویل مواد اولیه، کالاها و اقلام ورودی از تدارکات ، حفظ و نگهداری و تحویل به عوامل اجرایی است. انباردارها مسئولیتی در قبال کنترل کیفیت انبار ندارند. فرایند کنترل کیفیت یک فرایند تخصصی واحد کنترل کیفیت است. عوامل اجرای Q.C بایستی کاملا مستقل باشند و از عوامل انبار جدا باشند. در خیلی از انبارها دیده می شود که انباردارها فرایند Q.C را نیز انجام می دهند. این کار اشتباه هست و ماهیت کار QC را زیر سوال می برد.

دانلود رایگان روش اجرایی Q.C انبار

روش اجرایی کنترل کیفیت انبار همان دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار است. کاربران و کارشناسان ایزو ISO همواره از واژه های مختلفی استفاده می کنند. اما محوریت موضوع کنترل کیفی اقلام موجود در انبار است. دانلود رایگان روش اجرایی Q.C یا همان روش اجرایی کنترل کیفیت انبارها در پایین مطلب موجود است. مرکز سیستم کاران با ده ها سال تجربه و سابقه درخشان مجری طراحی و تدوین مستندات عمومی و تخصصی ISO است. دانلود رایگان روش اجرایی کنترل کیفیت کالای انبار نیز یکی دیگر از خدمات رایگان مرکز سیستم کاران با شماره 79165-021 است.

کنترل کیفیت انبار دوره کنترل ها

کنترل کیفیت انبار حداقل باید در دوره های زمانی مشخص انجام گردد. اینکه می گوییم حداقل، یعنی می توان بصورت اتفاقی یا دستوری نیز خارج از برنامه اقلام موجود در انبارها را کنترل کیفی کرد. اما علاوه بر موارد اتفاقی و یا دستوری، واحد Q.C بایستی طی یک برنامه مشخص بصورت ادواری انبارها را کنترل کیفی کند. فواصل میان این کنترل ها بر اساس موارد زیر تعیین می گردند.

  • سطح آگاهی پرسنل

  • وجود فرایندهای ویژه در شرکت

  • حساسیت کالا ، مواد اولیه و اقلام موجود در انبار

  • میزان خرابی و فساد پذیری موجودی های انبار

  • حساسیت مشتریان و کارفرمایان

  • الزامات قانونی و عملکردی

کنترل کیفیت کالا در انبار

کنترل کیفیت کالا در انبارها جز لاینفک فرایندهای هر سازمانی هست. خیلی از شرکتها دارای انبار هستند. هر وقت نام انبار به میان می آید، کنترل کیفیت انبار نیز مطرح هست. بنابراین برای هر سازمانی لازم هست که یک سازمان کنترل کیفیت قوی ایجاد نماید. یکی از وظایف واحد کنترل کیفیت ، کنترل کیفیت کالا در انبار ها هست.

کنترل کیفیت کالا – اهمیت QC اقلام انبار

کنترل کیفیت (QC) رویکردی از مدیریت کیفیت است که کسب و کارها برای اطمینان از اینکه محصول یا خدمات تولید شده از معیارهای کیفیت استاندارد پیروی می کند و نیازهای مشتری را برآورده می کند، از آن استفاده می کنند. سازمان ها از مجموعه ای از رویه ها و معیارها برای اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول و کاهش یا حذف خطاها استفاده می کنند. کنترل کیفیت نیاز به بازرسی و نمونه برداری دارد تا آزمایش شود که آیا محصول نهایی با مشخصات تعیین شده مطابقت دارد یا خیر.

تست کنترل کیفیت در مراحل مختلف ساخت برای شناسایی مشکلات و کمک به جلوگیری از آنها در آینده انجام می شود. کنترل کیفیت یک فرآیند اصلی در صنایعی است که بر محصولات متکی هستند. به عنوان مثال، صنایع تولید مواد غذایی و دارو کاملاً حساس هستند زیرا محصولات می توانند باعث بیماری مصرف کنندگان شوند. شرکت‌های این بخش آزمایش‌های شیمیایی نمونه‌ها را برای اطمینان از عاری بودن محصول نهایی از آلاینده‌ها انجام می‌دهند تا از چنین مسائلی جلوگیری کنند. سایر صنایع مانند خودروسازی و شرکت های برق نیز از کنترل کیفیت بر روی محصولات خود استفاده می کنند. این روش ها ضروری هستند زیرا به افزایش ایمنی قطعات ساخته شده کمک می کنند.

چک لیست کنترل کیفیت انبار

چک لیست کنترل کیفیت انبار نیز مانند سایر چک لیستهای کنترل کیفیت مقاطع دیگر هست. تقریبا چیزی شبیه چک لیست های کنترل کیفیت اقلام ورودی به سازمان است. این فرمها معمولا توسط کارشناسان QC هر شرکتی تهیه و تدوین میگردند.

کنترل کیفیت کالا همه چیز را در کسب و کار شما سازماندهی و تنظیم می کند تا از عملکرد موثر و کارآمد آن اطمینان حاصل کند. چنین سیستم‌هایی می‌توانند با بررسی سطح استاندارد کیفیت و جنبه‌های دیگر مانند ارائه اتصال به‌روز در میان مناطق مدیریت انبار و اجازه دادن به آن برای ردیابی منظم فعالیت‌ها، به عملکرد شرکت کمک کنند.

سیستم کاران به عنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه تمامی مستندات ایزو شامل روش اجرایی ، دستورالعمل و فرم های ایزو را در اختیار متقاضیان می گذارد. جهت دانلود رایگان نمونه مستندات ایزو از پایان هر متن می توانید این دانلود را انجام دهید.

جهت دانلود رایگان فرم های ایزو ISO از لینک زیر اقدام نمایید.

دانلود رایگان فرم های ایزو ISO

دانلود رایگان نمونه دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

6 Responses

  1. ما یه شرکت بازرگانی بزرگ هستیم برای انبارمون این روش رو میخوایم ممنون میشم برامون بنویسید و ارسال کنید هزینه ش هم هر چی باشه پرداخت می کنیم. به آدرسمون ایمیل کنید لطفا هم روش رو و هم هزینه رو

    1. به نظرم از کارشناسان مرکز برای پیاده سازی کمک بگیرید. ما چند جلسه ازشون مشاوره گرفتیم و برامون مستندات انبار رو پیاده سازی کردن عالی بود خدا خیرشون بده.

  2. دستور العمل‌های لازم برای افزایش کیفیت اقلام انبار خودش بصورت جداگانه یک استاندارد و گواهینامه هست یا اینکه شامل همون استاندارد های ایزو از جمله ایزو ۹۰۰۱ میشه؟

  3. نمونه مستندات استاندارد‌های ISO 9001 و HSE را لطفاً برای ما ارسال کنید. بهترین و معتبرترین مراجعی را هم که باهاشون کار میکنید را با هزینه ها هم بفرستید.

  4. دستور العمل‌ QC همان MQC یا سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ هست؟. کارفرما گواهی اثبات رعایت دستور العمل های مربوط به اقلام ورودی و خروجی انبار و اجرای QMC را خواسته. آیا با اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ موارد فوق اثبات می‌شوند ؟

  5. دستورالعمل کنترل کیفیت اقلام انبار را با اخذ کدام استانداردهای ایزو میتونیم اجرا کنیم و کلا برای دست یابی به یک سیستم مدیریت کیفیت قوی اجرای کدام دستور العمل ها را پیشنهاد میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo