روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان

روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان
5/5 - (9021 امتیاز)

روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان

روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان در هر کسب وکاری مد نظر مدیران می باشد. تعیین صلاحیت کارکنان در ایزو نیز خیلی مهم است. دستورالعمل تعیین صلاحیت کارکنان یا روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان در بند 7 – 2 – استاندارد ISO9001 آمده است. اکثر مشاوران و کارشناسان ایزو قادر به تهیه و تدوین روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان نیستند. از اینرو مرکز سیستم کاران روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان را منتشر کرده است.

روش اجرایی/ دستورالعمل تعیین صلاحیت کارکنان هدفش ایجاد یک نظام برای بکارگیری کارکنان در فرآیندهای مختلف هر سازمانی است. خیلی از فرایندهای هر کسب و کاری بایستی توسط افراد خبره و متخصص اجرا گردد. اینکه هر فرایندی توسط چه فردی و با چه سطح مهارت و صلاحیتی انجام پذیرد، خیلی مهم است.

استاندارد ایزو هم به اهمیت موضوع صلاحیت اشاره مستقیم دارد. لذا پیشنهاد می گردد که برای هر سازمانی برای تک تک پست ها و سمت ها، صلاحیت لازمه تعریف گردد.

دستورالعمل تعیین صلاحیت کارکنان (پرسنل) که در زیر آمده بعنوان یک نمونه ارائه شده است. یعنی شما می توانید متناسب با سطح سخت گیری سازمان خود و ویژه بودن فرایندهای خود آن را تغییر دهید.

1- هدف:

هدف از تدوین روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان تشريح نحوه تعیین صلاحیت کارکنان از مرحله شناسایی و جذب کارکنان، انطباق سازی با سمتهای سازمانی، توانمندی سازی از طریق آموزش ایشان هست.

2- دامنه كاربرد :

اين روش اجرايي در واحد مدیریت منابع انسانی کاربرد دارد.

3- مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر منابع انسانی
  • اجرا : واحد منابع انسانی

4- شرح:

4-1- تعیین صلاحیت کارکنان برای مشاغل:

واحد منابع انسانی متناسب با چارت سازمانی شرکت که یک چارت فرایندی هست سمتها را مورد بررسی قرار میدهد. واحد منابع انسانی با همکاری مدیر عامل نسبت به تعیین صلاحیت هر یک از مدیریت های سطح یک چارت سازمانی اقدام می نماید. کلیه نتایج تعیین صلاحیتها در فرم شناسنامه شغل با کد F-11-00-01 ثبت می گردد. هر گونه صلاحیتی که برای هر شغل تعریف میگردد در این فرم ذکر می گردد. لازم به ذکر است در فرم شناسنامه شغل، علاوه بر مشخص شدن صلاحیتهای لازم، شرح وظایف عمومی و تخصصی با شغل مریوطه تعریف می گردند.

پس از تعیین صلاحیتهای سطح یک چارت سازمانی ، نوبت به سطوح پایین تر چارت سازمانی می رسد. لذا واحد منابع انسانی با همکاری مدیران سطح چارت سازمانی ، برای سطوح پایین تر و زیر مجموعه ی آنها اقدام به تعیین صلاحیتهای لازمه می نمایند. تمامی صلاحیتهای تعیین شده در فرم شناسنامه شغل با کد F-11-00-01 ثبت می گردند.

در تعیین صلاحیتهای کارکنان برای هر شغلی موارد زیر با دقت بررسی و لحاظ می گردد:

میزان تحصیلات مرتبط مورد نیاز برای هر شغل

دوره های آموزشی عمومی گذرانده شده مورد نیاز همه مشاغل

دوره های آموزشی تخصصی گذرانده شده مورد نیاز به هر شغل

میزان تجربه کاری مورد نیاز به هر شغل

و سایر موارد دیگر. . .

4-2- آموزش کارکنان

کلیه کارکنان شاغل در شرکت به آموزش نیاز دارند. آموزشهای ترتیب داده شده برای کارکنان به دو دسته ی آموزشهای عمومی و آموزشهای تخصصی تقسیم می شوند. وظیفه مدیریت آموزشها بر عهده ی واحد آموزش می باشد. کلیه امور مربوط به آموزشها مطابق با دستورالعمل آموزش با کد I-11-01 انجام می گردد. در دستورالعمل آموزش موارد زیر دیده شده است:

تشکیل پرونده آموزشی (رزومه آموزشی) کارکنان

نیازسنجی آموزشی کارکنان

تقویم آموزشی

آموزشهای درون سازمانی و برون سازمانی

ارزیابی های دوره ها

اثربخشی دوره ها

گواهینامه های آموزشی

سمینارها و کنفرانس های آموزشی

و. . . .

5- توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست اطلاعات مدون معتبر سیستم مدیریت یکپارچه توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 دستورالعمل آموزش I-11-01
6-2 فرم شناسنامه شغل F-11-00-01

دریافت گواهینامه ایزو

 روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان – ضرورت تعیین صلاحیت کارکنان

کارکنان یک سازمان بایستی صلاحیت لازمه را داشته باشند تا یک سازمان بتواند موفق و کارآمد باشد. رشته تحصیلی مرتبط ، تجربه کاری، تحصیلات عالیه، دوره های تخصصی و عمومی گذرانده شده، همه و همه می تواند در تعیین صلاحیت کارکنان در هر بخشی موثر باشد. در هر قسمتی از سازمان بایستی نیروهایی بکار گرفته شود که از لحاظ صلاحیت تایید شده باشند. البته در اینجا آموزش کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار هست.

آموزش کارکنان در تعیین صلاحیت آنها نقش مهمی ایفا می کند. می توان چنانچه نیرویی مستعد می باشد با آموزشهای لازمه به درجه ای برسد که بتواند صلاحیت آن بخش را داشته باشد. پس نیروی خبره را می توان با آموزش نیروی مستعد و کارآمد دارای صلاحیت لازمه دانست.

 روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان – استانداردهای مرتبط

روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان یا دستورالعمل تعیین صلاحیت کارکنان در تمامی استاندارد های ایزو تعریف گردیده است. تمامی شرکتها با هر زمینه فعالیت نیاز به بکارگیری نیروی خبره دارند تا بتوانند نیاز مشتری را با بکارگیری تجربه و علم خود بطور شایسته برآورده سازند.

مهمترین استانداردهای مرتبط با رویه تعیین صلاحیت کارکنان گواهینامه ایزو 14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی محسوب می گردد. همچنین تمامی استانداردهای تخصصی با توجه به تخصصی بودن هر حرفه ای صلاحیت های خاص خود را تعریف می کند. به همین جهت شاید بتوان آیین نامه تعیین صلاحیت کارکنان را جزء لاینفک تمامی استانداردها دانست.

مثلا ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، ایزو 27001 سیستم مدیریت اطلاعات و بسیاری استانداردهای دیگر در جهت کیفیت فرایند سازمانها تدوین شده اند. این کیفیت فرایند سازمانها قطعا نیاز به آموزش و نیروی کارآمد که تعیین صلاحیت شده باشند، دارد.

روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان – آموزش

آموزش نقش بسیار مهمی در تعیین صلاحیت کارکنان دارد. یک نیروی آموزش دیده قطعا صلاحیت بیشتری دارد تا بتواند سازمان را به بهره وری کافی برساند. برخی از صلاحیتها حین کار تعریف میشوند. بسیاری از مشاغل هستند که تخصصی هستند و در حین انجام کار شخص تخصص کافی را بدست می آورد. پس دستورالعمل آموزش نقش حیاتی در تعیین صلاحیت کارکنان دارد. شاید به همین دلیل هست که از مدارک پیوست روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان محسوب می گردد.

مرکز سیستم کاران به عنوان یک مرکز بزرگ و عام المنفعه ، دانلود رایگان مستندات ایزو را که از خدمات رایگان سیستم کاران می باشد به رایگان داخل سایت خود قرار داده است.

همچنین تمامی دانلود رایگان فرمهای رایگان ایزو ISO در همین سایت در اختیار متقاضیان عزیز قرار داده شده است.

 

دانلود رایگان نمونه روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

19 Responses

  1. فرم شناسنامه شغل رو دانلود می کنم کجا می شینه؟ از کجا می تونم دانلودش کنم انگار میپره بیرون. ممنون میشم جواب بدبد.

    1. دوست عزیز منم این مشکل رو داشتم برای دانلود فرمهای ایزو نمیدونستم کجا میرن با مرکز سیستم کاران تماس گرفتم مشاوران مرکز خیلی با صبر و حوصله پاسخ میدن

    2. در بخش بالای مرورگر دانلود میشه سمت راست بالای مرورگر فایل وورد اون می شینه.

  2. فایل مستندات روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان را هم رایگان ارسال میکنید . در حین اجرای پروژه اگر به مشاوره کارشناس نیاز داشتیم می تونیم از شما کمک بگیریم ؟

    1. بله مشاورین پیاده سازی مرکز سیستم کاران بصورت ۲۴ ساعته در خدمت متقاضیان محترم می باشد. جهت مشاوره می توانید از بخش تماس با مرکز با ما در تماس باشید

    2. در داخل سایت قابلیت دانلود دارد. می توانید به رایگان دانلود کنید و هر جا سوال داشتید از ما بپرسید

  3. درود وقتتون بخیر.
    مطالب خیلی مفید و کاربردی بود بعنوان یک مدیر عامل تونستم به محیط کار سر و سامان دهم. با تشکر

  4. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بغیر از روش اجرای تعیین صلاحیت کارکنان چه بندها و مستندات دیگری دارد. امکانش هست فایل کاملش را برامون ارسال کنید تا بررسی کنیم ببینیم چقدر تا دست یابی به یک استاندارد جهانی ایزو نزدیک هستیم و باید چه کارهایی انجام بدیم.

  5. خیلی گنگ و پیچیده روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان را توضیح دادید آخرش بنده متوجه نشدم با اخذ کدام استاندارد ایزو میتونم نمونه مستندات فوق را در مجموعه به اجرا در بیارم. البته شاید علم بنده نیز کافی نیست که درک مطالب تخصصی برام سخت هست. فکر میکنم یک کارشناس ماهر و متخصص باید از صفر تا صد کنار مجموعه ما باشد.

  6. تعیین صلاحیت کارکنان را با گرفتن چه مدرک و گواهینامه ای میتونیم در سطح مجموعه و میان کارکنان اجرا و پیاده کنیم و کارشناسی این موضوع چقدر هزینه نیاز دارد؟

    1. این روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان برای تمامی ایزو ها می تواند کاربردی باشد اما بر مبنای استاندارد ایزو۹۰۰۱ تهیه و تدوین شده است.

  7. این روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان برای تمامی ایزو ها می تواند کاربردی باشد اما بر مبنای استاندارد ایزو۹۰۰۱ تهیه و تدوین شده است.

  8. با گرفتم مدرک ایزو ۹۰۰۱ بغیر از دستور العمل تعیین صلاحیت کارکنان در مورد چه قوانین دیگری صحبت شده ما به دنبال دسته بندی و انبار داری منظم هم هستیم باید چکار کنیم؟

  9. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از کاملترین و جامعترین استاندارد های سازمان ایزو هست. با اجرا و پیاده سازی واقعی نمونه مستندات ایزو ۹۰۰۱ کلیه قسمت‌های مرتبط با کارکنان و فرآیندها و محصولات مجموعه نظم و ترتیب خاصی پیدا می‌کنند و بازدهی و عملکرد مجموعه بسیار مطلوب میگردد.

  10. دستور العمل تعیین صلاحیت کارکنان و دستور العمل های مرتبط با نظم محیط کار را اگر بخواهیم بصورت واقعی پیاده سازی کنیم مشاوران سیستم کاران تا چه حدی کمک و راهنمایی میکنند یعنی از صفر تا صد پروژه حضور دارند؟

  11. اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای اجرا و پیاده سازی قوانین تعیین صلاحیت کارکنان کفایت میکند یا باید استانداردهای دیگری را داشته باشیم. متاسفانه کارشناس ماهر هم جهت طراحی و اجرای این قوانین نداریم. هزینه کارشناسی صفر تا صد اخذ گواهینامه های ایزو را شما چقدر میگیرید؟

  12. روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان ‌برای استخدام نیروها و پرسنل جدید هم کاربرد داره و میتونه در غربالگری کارکنان به ما کمک کنه یا فقط برای کارکنان مشغول در مجموعه قابلیت طراحی و اجرا دارد؟

  13. ما از شرکت سیستم کاران گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کردیم و روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان را اجرا کردیم و الان همه پرسنل در سمتی مشغول بکار هستند هستند که صلاحیت و مهارت لازم را در آن کار دارند و روش اجرایی تعیین صلاحیت کارکنان باعث افزایش بهره وری کارکنان شده. الان هم میخواهیم گواهینامه ایزو 9001 را دوباره با کمک شرکت شما تمدبد کنیم و استانداردهای جدیدی هم مانند ایزو 14001 و 45001 دریافت کنیم و واقعا از پروسه دریافت گواهینامه ها راضی بودیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo