نمونه خط مشی کیفیت Quality policy

نمونه خط مشی کیفیت Quality policy
4.9/5 - (3665 امتیاز)

نمونه خط مشی کیفیت Quality policy

خط مشی کیفیت جز اسناد خیلی مهم و بالا دستی سازمان میباشد. این سند توسط مدیریت ارشد سازمان نگاشته و تصویب میشود. مدیر عامل بعنوان بالاترین مقام سازمان ، وظیفه مدیریت خط مشی کیفیت برعهده دارد. اما در برخی از سازمانهای هیئت امنایی یا هیئت رئیسه ای ، رئیس انجمن یا هیئت رئیسه خط مشی کیفیت را تدوین میکند. در این مطلب ضمن ارایه نمونه خط مشی کیفیت Quality policy نکات مهمی را برای شما بازگو کنیم.

خط مشی کیفیت و نکات کلیدی

همیشه خط مشی کیفیت سازمان باید همراستای مأموریت یا mission سازمان یعنی فلسفه وجودی سازمان یا هدف تشکیل سازمان، چشم انداز vision یعنی دورنما و آرزوی سازمان و ارزشهای سازمان تدوین شود.

خط مشی کیفیت سازمان سندیست که استراتژی، اهداف و به دنبالش برنامه های سازمان بر اساسش بنا میشوند. تمامی افراد سازمان مخصوصاً مدیران باید کاملاً به خط مشی واقف باشند.

اهداف کلان و خرد سازمان باید همسو با بندهای خط مشی کیفیت تدوین گردند.

خط مشی کیفیت بایست قابل دسترس عموم باشد. بطوریکه کارکنان سازمان ، مشتریان ، تأمین کنندگان و همکاران خط مشی کیفیت را رویت کنند.

خط مشی کیفیت بایست پرینت شود و سپس قاب گرفته شود و نصب شود. مکان مناسب جهت نصب خط مشی ، اولین مدخل ورودی سازمان میباشد. همچنین در اتاق مدیریت و مدیران ارشد نیز باید خط مشی کیفیت نصب شود. دسترسی خط مشی کیفیت جهت افراد خارج سازمان نیز معمولا از طریق وب سایت یا خبرنامه صورت میگیرد. جهت آشنایی بیشتر با نحوه تدوین خط مشی یک نمونه خط مشی کیفیت در زیر آوردیم.

 

خط مشی سیستم مدیریت کیفیت

شرکت …………………………….

شرکت ……………………………………. بعنوان یکی از سازمانهای معتبر در زمینه ی …………………………………………………………………………. با ایجاد تفکر فرایندگرا در کلیه سطوح سازمان در جهت برآورده ساختن الزامات قانونی و رعایت اصول فنی و کیفی و همچنین سر لوحه قرار دادن مشتری مداری از طریق تامین خواسته ها و رضایت و اعتماد مشتریان , خود را متعهد اصول زیر میداند.

1- رعایت استانداردهای ملی و بین المللی و تلاش درجهت افزایش رضایت مشتریان
2- توسعه منابع انسانی ازطریق بکارگیری نیروی متخصص آموزش دیده و اثربخش علی الخصوص درحوزه های اجرایی
3- فراهم نمودن محیط کار مناسب و صمیمی و ایجاد مشارکت بین همکاران درتصمیم گیری های سازمانی
4-گسترش استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده بهینه ازتجهیزات موجود
5- بهبود مداوم سطح کیفی انجام کار جهت دسترسی به بازار های جدید و بزرگتر
6- فراهم نمودن شرایط همکاری و مشارکت باشرکت های صاحب نام درمنطقه و جهان

بمنظور دستیابی به اصول بالا این شرکت سیستم مدیریت کیفیت را منطبق با الگوی استاندارد ISO9001:2015 در کلیه سطوح به اجرا در آورده و بطور مداوم خود را نسبت به بهبود مستمر و اثر بخشی سیستم متعهد میداند. همچنین سازمان در ابتدای هرسال نسبت به تعیین اهداف کیفی در راستای این خط مشی اقدام نموده و با بازنگری از طریق پایش و اندازه گیری و تحلیل، میزان تحقق اهداف کیفی را بررسی میکند. اینجانب با اعتقاد کامل و عزمی راسخ از این سیستم پشتیبانی نموده و از همه همکاران انتظار دارم ضمن درک صحیح آن در جهت برآورده ساختن خواسته های استاندارد و شکل گیری سیستم مدیریت کیفیت تلاش نمایند. جهت پیشبرد این سیستم و بمنظور حصول اطمینان از کارایی و اثربخشی آن به نماینده مدیریت در امور کیفیت اختیارات لازم تفویض شده است.

نام و امضا مدیر عامل

نحوه تدوین خط مشی کیفیت

تهیه و تدوین خط مشی کیفیت کار سختی نیست. کافیست از نمونه فوق کپی برداری کنید و با اعمال کمی تغییرات آنرا تهیه و تدوین کنید. پس از نوشتار متن خط مشی کیفیت با استفاده از نمونه فوق با صاحب نظران و مدیران ارشد آنرا به اشتراک بگذارید. وقتی همه روی خط مشی تدوینی اتفاق نظر داشتند برای آن یک بک گراند زیبا انتخاب نمایید. فونت خط زیبا و رنگی برایش انتخاب نمایید. در قطعات A3 پرینت رنگی بگیرید.

خط مشی کیفیت بایستی فرمتی زیبا و شکیل داشته باشد. مدیر عامل بایستی از طریق برگزاری جلسات توجیهی ، کارکنان را از اهمیت خط مشی کیفیت آگاه سازند. موضوع درک و پذیرش خط مشی کیفیت توسط ممیز نیز بررسی می شود. پس لازم هست که همه کارکنان متن خط مشی را مطالعه و درک نمایند.

خط مشی کیفیت بایستی در معابر عمومی کارکنان ، حتی درقطعات بزرگتر مانند بنر نیز نصب گردد. قراردادن در سایت و فضاهای مجازی کمک شایانی در اطلاع رسانی آن خواهد کرد.

فرق خط مشی کیفیت با خط مشی IMS چیست؟

خط مشی کیفیت فقط در امور کیفیت تهیه و تدوین میگردد. اما خط مشی IMS برای سه سیستم ایزو 9001 و 14001 و 45001 بطور همزمان تدوین میگردد. برای ملاحظه و مقایسه این دو بر روی گزینه نمونه خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه IMS کلیک نمایید. البته برای هر سیستمی بایستی خط مشی مناسب آن سیستم نیز تدوین گردد. از جمله خط مشی های دیگر میتوان موارد زیر را نام برد

  • خط مشی سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ISO22000
  • نمونه خط مشی HSE سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست HSE-MS
  • خط مشی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO/IEC27001

و همین طور برای هر سیستمی میشه یک خط مشی تعریف کرد.

در زیر یک نمونه تصویر خط مشی کیفیت موجود هست.

خط مشی کیفیت مرکز سیستم کاران
خط مشی کیفیت مرکز سیستم کاران

خط مشی کیفیت – کاربرد آن

جهت اخذ گواهینامه ایزو بایستی سیستم مدیریت کیفیت طراحی و پیاده سازی گردد. یکی از مستندات خیلی مهم همین خط مشی هست. مشاوران و کارشناسان ایزو بایستی در ابتدای شروع پروژه اجرای ایزو 9001 ابتدا خط مشی کیفیت را تهیه و تدوین کنند.

دریافت گواهینامه ایزو بدون نگارش خط مشی یک کار بیهوده و غیر اصولی هست. البته فقط نباید به نگارش کتبی و کاغذی خط مشی کیفیت کفایت کرد. بلکه تعهد و درک عمیق خط مشی کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار هست. پیشنهاد میکنیم که همه فرمهای کاربردی ایزو را بشناسید. برای دیدن خیلی از فرمهای کلیدی ایزو بر روی گزینه دانلود رایگان فرمهای ایزو ISO کلیک نمایید.

مرکز سیستم کاران بزرگترین و تنها ترین مرکز عام المنفعه در حوزه سیستم های مدیریتی در ایران هست. شما عزیزان نیز می توانید از خدمات رایگان این مرکز بهره مند شوید.

با ما در ارتیاط باشید…

تلفن :   79165-021

سیستم کاران – سازمان مرکزی

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

6 Responses

  1. خط مشی نشان دهنده اینکه هر شخص هر شخص چه کاری باید انجام بده میشه تغییرات در خط مشی بدیم؟ جابجایی انجام بشه؟

  2. خط مشی کیفیت فقط یه نمونه از دستور العمل های گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ هست کلیه دستور العمل های مربوط به استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را دارید یا اینکه برای هر شرکت بصورت مجزا تنظیم میکنید. گواهینامه ایزو را در سطح اعتبار داخلی اگر بخواهیم باید چه نوع مرجعی را انتخاب کنیم که هم هزینش مناسب بشه هم مورد تأیید کارفرمایان داخل قرار بگیره و بتونیم به اهدافمان برسیم.

  3. خط مشی کیفیتی که برای شرکت خودتون هست از طرف چه مرجع و شرکتی مورد تأیید قرار گرفته است. شما میتونید چنین خط مشی را برای مجموعه ما هم تهیه کنید. نمی‌خواهیم از مراجع معتبر و بین المللی بگیریم چون هم باید پول بیشتری بدهیم هم خیلی قانونی و اساسی سیستم مدیریت کیفیت را پیاده سازی کنیم . از یه مرجع داخلی هم چنین خط مشی برای ما آماده بشه کافی هست.

  4. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ را میخواهیم . مرجع خاصی مدنظرمون نیست ملاک اجرای نمونه خط مشی کیفیت و در کل اجرای مستندات استانداردهای فوق هست که بدون دردسر و با کمترین هزینه بتونیم انجام دهیم. به مشاوره کامل نیاز داریم . اگر بشه یه ملاقات حضوری با هم داشته باشیم خیلی خوب میشه البته ما تهران نیستیم و باید یکی دو هفته قبل تر هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم .

  5. این نمونه خط مشی کیفیت Quality policy برای چه شرکتهایی کاربردی هست؟ تنها برای شرکت هایی کاربردیست که ایزو 9001 دارند؟
    یا شرکت های دیگر هم میتوانند این خط مشی رو تهیه و تدوین کنند؟

  6. نمونه خط مشی quality policy همون اسم دیگر نمونه خط مشی سیستم مدیریت کیفیت هست
    یعنی با اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ میتوانیم خط مشی فوق را داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo