روش اجرایی مدیریت زیر ساختها

روش اجرایی زیر ساختها
4.9/5 - (3033 امتیاز)

روش اجرایی مدیریت زیر ساختها

موضوع زیر ساخت ها در استاندارد ایزو9001 در بند 7-1-3 دیده می شود. هر شرکتی که قصد دریافت گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ISO9001 ) را دارد، بایستی زیر ساختهای آن را نیز فراهم کند. در بند اصلی 7 تحت عنوان پشتیبانی به عنوان یک فرایند اصلی زیر ساخت وجود دارد. قطعا هر سازمان و شرکتی بدون زیر ساختهای مناسب نمی تواند به اهداف خود برسد.

دستورالعمل مدیریت زیر ساختها در استاندارد ایزو الزامی نشده است. ولی خیلی از شرکتها به جهت یکسان سازی فعالیتهای خود اقدام به تهیه و تدوین روش اجرایی مدیریت زیر ساختها می کنند.

نمونه روش اجرایی مدیریت زیر ساختهای حاضر توسط کارشناسان مرکز سیستم کاران تهیه گردید و منتشر شد. فایل Word آن نیز در پایان مقاله موجود است.

1- هدف :

هدف از تدوين اين روش اجرايي تشريح مدیریت زیرساختها شامل زیر ساختهای نرم افزاری و IT ، ساختمانها و اماکن ، تجهیزات و تاسیسات ، لوازم اداری، ماشین آلات می باشد.

2– دامنه كاربرد :

كليه واحدهاي مؤثر بر كيفيت، ایمنی ، بهداشت ومحیط زیست را در دفتر مركزي دربر مي‌گيرد.

 

3– مسئوليت نظارت و اجرا :

  • نظارت : مدیر پشتیبانی/ امور اداری.
  • اجرا : واحدهای ماشین آلات – IT – امور اداری – جمعداری .

4– شرح:

4-1- مدیریت ساختمان

ساختمان به همراه کلیه ادوات و تجهیزات و تاسیسات بایستی بصورت دقیق تحت کنترل و مدیریت واحد امور ادرای باشد. فضاهای فیزیکی ساختمان ، آسانسور، تاسیسات آب رسانی و گاز رسانی و برق رسانی ، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، لوازم اداری و تشکیلاتی و . . . از جمله مواردی است که بایستی تحت کنترل قرار گیرد. به همین منظور کلیه تجهیزات و تاسیسات مذکور بایستی مطابق با دستورالعمل مدیریت ساختمان با کد I-10-01 اقدام می گردد. در این دستورالعمل نحوه مدیریت تجهیزات و تاسیسات از مرحله نصب و راه اندازی تا نگهداری و سرویسها و تعمیرات و . . .  تشریح شده است.

4-2- تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری IT و ارتباطی

تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطی بعنوان یکی از زیر ساختهای مهم شرکت بایستی تحت کنترل قرار بگیرند. به همین منظور کلیه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و ارتباطی بایستی مطابق با دستورالعمل سرویس و نگهداری تجهیزات رایانه ایی و ارتباطی با کد I-10-02 اقدام می گردد. در این دستورالعمل نحوه مدیریت تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و ارتباطی از مرحله نصب و راه اندازی تا نگهداری و سرویسها و تعمیرات و . . .  تشریح شده است. این دستورالعمل توسظ واحد IT انجام می گردد.

4-3- نگهداری و تعمیرات ماشین آلات

ماشین آلات و تجهیزات و ابزار که در شرکت مورد استفاده قرار میگیرد متناسب با احجام و نوع فرایندها متفاوت هستند. آماده بکار بودن هر یک از این ماشین آلات از ضرورتهای شرکت هست. بنابراین با انجام سرویسهای دوره ایی و تعمیرات دوره ایی و اتفاقی بایستی میزان کارکرد این ماشین آلات و تجهیزات و ابزار ها به حداکثر ساعات ممکنه برسند.

واحد نگهداری و تعمیرات ماشین آلات مستقر در شرکت بر طبق دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات با کد I-10-03 نسبت به مدیریت فرایند نگهداری و تعمیرات ماشین آلات اقدام می نماید.

4-4- نگهداری اموال

کلیه اموال موجود در شرکت توسط جمعدار (یا مدیر امور اداری) تحت کنترل می باشد. جمعدار موظف هست که مطابق با دستورالعمل جمعداری به کد I-10-04 نسبت مدیریت اموال در اختیار کارکنان اقدام نماید. در این دستورالعمل ضمن ارایه تعاریف ، نحوه ثبت و نگهداری ، انتقال و  . . .  کلیه اموال تشریح شده است.

5– توزیع نسخ :

مطابق با فرم فهرست مستندات سیستم مديريت یکپارچه (IMS) توزیع شده است.

6- مدارک پیوست :

ردیف نام کد
6-1 دستورالعمل مدیریت ساختمان I-10-01
6-2 دستورالعمل سرویس و نگهداری تجهیزات رایانه ایی و ارتباطی I-10-02
6-3 دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ماشین آلات I-10-03
6-4 دستورالعمل نگهداری از اموال I-10-04

  دریافت گواهینامه ایزو

الزامات مدیریت زیر ساختها چیست؟

در استاندارد ISO9001 در بند 7-1-3 آمده که سازمان باید زیر ساختهای مورد نیاز خود را برای اجرای فرایندهای کاری خود فراهم کند. زیر ساختهایی که موجب تحقق محصول ، خدمت و یا پروژه می گردد. بنابراین وظیفه مدیران تصمیم گیرنده هر کسب و کاری است که این منابع زیر ساختی را تهیه نمایند.

زیر ساختها شامل چه مواردی است؟

زیر ساختها در هر شرکتی متفاوت هست. اما در حالت کلی زیر ساخت ها به موارد زیر تقسیم می گردند.

الف- ساختمانها و تاسیسات مرتبط

ب- تجهیزات ، شامل سخت افزارها و نرم افزارها

ج- منابع حمل و نقل

د- فناوری اطلاعات و ارتباطات

زیر ساخت ، سیستم فناوری اطلاعات

IT و فناوری اطلاعات امروزه یکی از زیر ساختهای مهم در هر شرکتی است. رسیدگی به امورات سخت افزاری و نرم افزاری پایه و اساس هر کسب و کاری هست. ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی بایستی در دسترس کلیه کارکنان باشد. حتی خیلی از فرایندهای اجرایی نیز، برای ثبت فرایندهای آلفا از تکنیک های IT استفاده می گردد. ثبت و جمع آوری دیتاهای عملیاتی از روی کاغذ به روی سیستمها رد منتقل گردید.

مدیر زیر ساخت های IT و ITC انقدر مهم است که خود به تنهایی نیاز به مستندات خاص خود را دارد. خیلی از شرکتها برخی امورات زیر ساختهای خود را به تامین کنندگان واگذار می کنند. این کار توسط نمونه روش اجرایی مدیریت تامین کنندگان انجام می گردد.

مدیریت سوابق ، بایگانی ها ، زیر ساخت

سوابق اجرای فرایندها، رکوردها و اسنادی که بایستی بایگانی گردند، نیز اهمیت ویژه ای دارد. حفظ و مراقبت اسناد بایگانی بایستی با تکنیکهای جدیدی نیز انجام گردد. قبلا اسناد و سوابق به صورت دستی و کاغذی نگهداری میشد. اما امروزه این کار به صورت زیر ساختهای IT انجام می گردد. استفاده از نمونه دستورالعمل مدیریت سوابق می تواند کمک شایانی به نگهداری مطمئن اسناد کند.

لذا یکی از زیر ساختهای مهم در هر سازمانی زیر ساخت مربوط به سوابق کیفیت هست.

یکی از راههای حصول اطمینان از ایمن بودن فضاها و ساختمانها کمک از سازمان آتش نشانی هست.

مرکز سیستم کاران اولین مرکز مشاوره در حوزه مدیریت نوین زیر ساختها برای متقاضیان محترم است. از خدمات رایگان مرکز بهره برداری کنید. فایل Word روش اجرایی مدیریت زیر ساختها را در زیر دانلود کنید.

دانلود نمونه روش اجرایی زیر ساختها – فرمت Word

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

6 Responses

  1. با اخذ گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ طراحی و اجرای مدیریت زیر ساختها بطور کامل صورت میگیره یا باید استاندارد دیگری را هم بگیریم؟ فرم درخواست گواهی نامه های ایزو لطفاً از طریق ایمیل ارسال نمایید.

  2. سلام
    با توجه به دامنه کاربرد روش اجرایی مدیریت زیر ساختها آیا اخذ گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ الزامی هست؟ کدام مراجع جهت ثبت و صدور گواهینامه ایزو معتبرتر هستند؟

  3. دستور العمل‌ مدیریت زیر ساختها را با کارشناس سیستم کاران اجرا و پیاده سازی شد. عدم اتلاف وقت و هزینه مناسب بسیار رضایت بخش بود. ممنونم از توجه و مشتری مداری مجموعه بزرگ سیستم کاران 🌹

  4. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ برای طراحی و اجرای مدیریت زیر ساختها کفایت می‌کنند؟ در حوزه تخصصی ساخت قطعات خودرو کدام گواهینامه تخصصی را بهتره بگیریم؟

  5. فایل کامل نمونه مستندات روش اجرایی مدیریت زیر ساختها از طریق همین سایت بارگیری و مشاهده کردم. اگر لینک یا ادرسی برای بنده ایمیل کنید تا نمونه مستندات گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را بصورت کامل دریافت کنم ممنون میشم.

  6. نمونه روش اجرایی مدیریت زیر ساختها جز کدام دسته از استانداردهای ایزو میشه
    یکسری گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱ را به ما معرفی کرده بودند ولی جهت اطمینان بیشتر گفتیم اگر باید استاندارد دیگری را هم اخذ کنیم یک‌جا اقدام کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo