گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

گواهینامه ایزو 9001 چیست؟
4.8/5 - (1086 امتیاز)

گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

خیلی از کاربران سئوال می پرسند که گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) به عنوان یک ابزار جهت ارتقای سطح کیفیت در تولیدات، خدمات است. در استاندارد فرآیندها ، رویه ها و فرمها را برای دستیابی به سیاست ها و اهداف کیفیت مستند می کند.

ایزو9001 به هماهنگی و هدایت فعالیتهای یک سازمان برای برآوردن الزامات مشتری و مقررات و بهبود اثربخشی و کارایی آن به طور مداوم کمک می کند.

ISO 9001: 2015 ، استاندارد بین المللی است که الزامات سیستم های مدیریت کیفیت را مشخص می کند. برجسته ترین رویکرد در سیستم های مدیریت کیفیت است.

برخی از اصطلاح QMS برای توصیف استاندارد ISO 9001 استفاده می کنند. عبارت QMS مخفف Quality Management System هست.

گواهینامه ISO 9001 یک مدرک بین المللی هست که شرکتها و سازمانهای مختلف اخذ مینمایند. دریافت گواهینامه ایزو 9001 نشانگر وجود یک سیستم استاندارد در رابطه با کیفیت هست.

گواهینامه ISO چیست؟

سئوال اکثر افراد اینست که گواهینامه ISO چیست؟ یا اینکه گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ در بازار جهانی ، کنترل و توازن باید برقرار شود. در غیر اینصورت ، حفظ ثبات و کیفیت در صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی ایزو به حفظ شرایط برابر کمک میکند و یکی از این سازمانها سازمان استاندارد جهانی ISO است.

گواهینامه ISO تایید می کند که یک سیستم مدیریتی ، فرایند تولید ، خدمات یا روش مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. سازمان بین المللی استاندارد ایزو یک سازمان بین المللی مستقل ، غیردولتی و بین المللی است. این سازمان استانداردهایی را برای اطمینان از حصول کیفیت ، ایمنی و کارایی محصولات ، خدمات و سیستم ها تدوین میکند.

گواهینامه ISO در بسیاری از زمینه های صنعت ، مدیریت ، انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد.

سازمان ایزو چیست؟

شرکتها اکثرا نمی دانند که سازمان ایزو چیست؟

سازمان استاندارد جهانی ایزو ISO یک سازمان بین المللی هست که مقرش درون ژنو سوئیس واقع است. نهاد و سازمان ایزو وظیفه تهیه و تدوین و در نهایت نشر استانداردهای ایزو را بر عهده دارد.

در این سازمان تمامی کشورهای دنیا عضو هستند. تمامی استانداردهای ایزو توسط سازمان ISO پیش نویس میگردد.

پیش نویس استانداردها توسط کمیته های فنی مورد بررسی قرار می گیرند. بعد از اخذ رای اکثریت اعضای حاضر در کمیته بعنوان استاندارد مطرح می گردد.

گواهینامه های ایزو توسط کمیته فنی می تواند مدیریت و تدوین گردند که سازمان جهانی ایزو تعیین می کند. هنگامی که شما به سایت سازمان جهانی ایزو به آدرس دقیق WWW.ISO.ORG مراجعه می کنید در انتهای سایت نهاد بین المللی IAF به عنوان تنها نهاد معتبر در خصوص ثبت و صدور گواهی ایزو معرفی میگردد.

ایزوها انواع و اقسام مختلفی دارند که با یک کد چهار الی پنج رقمی از هم تشخیص داده می شوند و هر کد نشانگر یک ایزو در یک حوزه خاص هست.

سازمان ISO – سازمان های مرتبط

ISO در حال حاضر متشکل از 161 نهاد استاندارد از سراسر جهان با 776 کمیته فنی و کمیته فرعی است. مجمع عمومی سالانه مرجع کلی برای اعضای اصلی، کمیته‌های توسعه، هیئت مدیره فنی، و کمیته‌ها و کمیته‌های فرعی دیگر است.

سازمان ISO با همکاری کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) و اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) همکاری می کند. به عنوان بخشی از همکاری استانداردهای جهانی (WSC) و با سازمان تجارت جهانی برای استفاده از استانداردهای بین المللی برای کاهش موانع تجاری همکاری می کند.

ISO با بیش از 700 سازمان بین المللی، منطقه ای و ملی همکاری می کند. این سازمان مطالب آموزشی را در اختیار مؤسسات آموزشی در سراسر جهان از سطوح ابتدایی تا دانشگاه قرار می دهد.

کمیته های فنی ایزو

کمیته های فنی ISO استراتژی ایجاد استانداردها را مطابق با نیازهای بازارهای خاص تعیین می کنند. سپس کمیته فنی پیش نویس اولیه را ایجاد می کند و آن را برای نظرات، بحث و بازبینی با سایر اعضا به اشتراک می گذارد. توسعه یک استاندارد جدید از پیشنهاد تا انتشار معمولاً حدود سه سال طول می‌کشد و از اصول کلیدی زیر پیروی می‌کند.

ISO استانداردهایی را در پاسخ به درخواست‌های ذینفعان صنعت یا برای برآورده کردن خواسته‌های واضح بازار توسعه می‌دهد.

ایزو استانداردهایی را بر اساس نظرات کارشناسان بین المللی توسعه می دهد. سپس کمیته فنی محدوده و محتوای استانداردها را تعیین می کند.

ISO استانداردها را بر اساس فرآیندهایی خاص توسعه می دهد. فرآیندهایی که شامل چندین ذینفع از جمله انجمن های مصرف کننده، دانشگاهیان، سازمان های غیردولتی و بخش عمومی است.

ایزو استانداردهایی را بر اساس اجماع ایجاد می کند و تمام بازخوردها و درخواست های تجدید نظر را در نظر می گیرد.

اهمیت ایزو ISO

ماموریت اساسی ISO ارائه مشخصات، شرایط، استانداردها و واحدهای اندازه گیری مشترک به سازمان ها در سراسر جهان است. ISO گواهی یا ارزیابی انطباق ارائه نمی دهد. در عوض، تجارت جهانی و نوآوری را تسهیل می کند تا به هر سازمان در هر بخش از سراسر جهان اجازه دهد زبان مشترک و انتظارات مشترکی برای همه چیز از فناوری و تولید تا ایمنی مواد غذایی، مراقبت های بهداشتی و کشاورزی داشته باشد.

ارتباط ایزو 50001 و ایزو 9001

استاندارد ISO 9001 ( سیستم مدیریت کیفیت ) یک استاندارد مهم و اصطلاحاً مادر ایزوها است. تمامی استانداردهای ایزو مثل گواهینامه ایزو 50001 در پی استاندارد ایزو 9001 هستند. این استاندارد عمومی اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت کارآمد را دنبال می کند . گواهینامه ایزو 9001 کیفیت محصولات و خدمات سازمانها را افزایش می دهند. بدین ترتیب رضایتمندی مشتریان و کارفرمایان حاصل می گردد. استاندارد ISO 50001 الزامات مشترکی با استاندارد ایزو 9001 دارد.

در حقیقت استاندارد ایزو 50001 باعث تضمین کیفیت مصرف انرژی میگردد. همچنین مصرف کارآمد انرژی در درازمدت باعث افزایش کیفیت تولیدات می گردد.  پس می توان گفت استاندارد ایزو 50001 و ایزو  9001 ارتباط تنگاتنگی با یکدیگردارند. در دنیای کنونی مدیریت مصرف انرژی اهمیت بالایی دارد.  اخذ گواهینامه ISO 50001 بسیار ضروری و حیاتی است.

استانداردهای ایزو به نفع سازمان‌ها در سطوح محیطی، اقتصادی و اجتماعی است.

ایزو به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را از طریق برنامه اقدام ISO برای کشورهای در حال توسعه، برنامه‌ای که دوره‌های فنی را برای کمک به کشورهای در حال توسعه در دستیابی به استانداردهای بین‌المللی فراهم می‌کند، برآورده کنند. سازمان ایزو از انتشار اولین استاندارد  خود در سال 1951 تا کنون بیش از 22000 استاندارد را منتشر کرد.

گواهینامه ISO چیست؟
هر گواهینامه ایزو دارای استانداردها و معیارهای جداگانه ای است و بصورت عددی طبقه بندی می شود.

گواهینامه ایزو چیست؟

حالا می پردازیم به اینکه گواهینامه ایزو چیست؟ وقتی که ایزوها درون یک سازمان طراحی و پیاده سازی شدند در قالب یک گواهینامه به سازمان اعطا می گردد.

یک سازمان با طراحی، پیاده سازی و اجرا یک ایزو ISO موفق به اخذ آن می گردد. گواهینامه های ایزو به طور کل دو دسته می شوند.

یک سری گواهینامه ایزو عمومی شامل هر شرکتی با هر زمینه فعالیتی میباشد. سری دوم، گواهینامه ایزو تخصصی مورد نیاز برای صنایع و مشاغل خاصی هستند.

همانطور که قبلا گفتیم هر کدام از آنها دارای یک کد مجزا و مشخص هستند که نشانه ی یک سیستم مدیریتی خاص هست.

تعریف ایزو 9001

افراد از تعریف  ISO 9001  تعابیر متفاوت و مختلفی دارند.

گواهینامه ISO 9001:2015 شامل سه جزء اصلی است. کلمات، ISO  9001 و 2015 سه جز اصلی محسوب میگردد.

در اینجا هر یک از اجزا نشان دهنده موارد زیر است.

: ISO  همانطور که در بالا ذکر شد ، ISO  به سازمان بین المللی استاندارد اشاره دارد. این سازمان استانداردها را تدوین میکند. صدور گواهینامه ایزو توسط شخص ثالث است و سالانه سازمان دارنده مدرک ایزو ممیزی میشود.

عددی که بعد از ISO وجود دارد، استاندارد را بواسطه شماره طبقه بندی میکند. همه استانداردهای خانواده  ISO 9000  به مدیریت کیفیت اشاره دارند.

 ISO 9001یکی از معروف ترین استانداردهای ISO است. 

عدد 2015 نیز معرف سال ویرایش استاندارد تلقی میگردد. استانداردهای ISO هر چند سال یکبار توسط سازمان ایزو مورد بازبینی و ویرایش قرار میگیرند.

گواهینامه ایزو 9001 بعنوان یک الگوی کارآمد به مشاغل و سازمان ها کمک می کند. این ایزو رضایت مشتری را به نحو چشم گیر و قابل لمس افزایش میدهد. 2015  بروزترین ورژن گواهینامه ISO9001 اشاره میکند. 2015 پنجمین نسخه ISO 9001 است که در سپتامبر 2015 منتشر گردید. 

گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟

اگر سازمانی خود را به عنوان “دارای گواهینامه ISO 9001″ اعلام کند ، این بدان معناست که سازمان الزامات تعیین شده تحت ISO 9001  را برآورده میکند.

ایزو 9001 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت سازمانها را مجبور و ملزم به تعریف و پیروی از یک سیستم مدیریت کیفیت مناسب و اثربخش میکند. همچنین شرکت را ملزم میکند تا زمینه های بهبود را بطور دقیق شناسایی و نسبت به اجرای اقدامات اصلاحی بمنظور ایجاد پیشرفتها اقدام کنند.

سازمانی که مدرک ISO 9001 را دریافت میکند ، سازمانی با محصولات و خدمات مطابق با استانداردهای کیفیت است.

گواهینامه ISO توضیح داده شده است برای فروش به صنایع خاص ، داشتن گواهینامه ISO 9001 مورد نیاز است.

مطالب خیلی زیادی در مورد سئوال گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ در اکثر سایتها موجود است.

چگونه میتوانم از استانداردهای جدید ISO مطلع شوم؟

بهترین راه برای اطلاع از استانداردهای ISO جدید ، تجدید نظر و یا بروز توسط خود مرکز سازمان ISO است. سازمان استاندارد جهانی ایزو بعنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، بهترین منبع محسوب میگردند. علاوه بر این، رسانه هایی هستند که خلاصه و توضیحات مربوط به بروز رسانی ISO را ارائه می دهند تا به افراد و مشاغل از آنها استفاده کنند.

مرکز بزرگ سیستم کاران نیز با ارائه جدید ترین نسخه های استاندارد ایزو در خدمت شما عزیزان میباشد. لیست استانداردهای پرکاربرد ایزو، در وب سایت سیستم کاران به آدرس منوی دانلود رایگان مستندات ایزو موجود است. همچنین این مرکز پاسخگوی شفاهی شما در مورد سئوال گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ هست.

مراجع ثبت و صدور ISO 9001
مراکز و مراجع ثبت و صدور ISO 9001 تماس 79165 – 021 ثبت گواهی نامه ISO 9001 معتبر و فوری و ارزان توسط مراجع معتبر صادر کننده ایزو بسیار حائز اهمیت هست

مراجع صادر کننده گواهینامه های ایزو

شرکتها و مراجع صادر کننده ایزو را در اصطلاح CB می نامند. CB تحت اعتبار یک نهاد بالا دستی دولتی با عنوان AB فعالیت می کنند که در نهایت AB ها بایستی خودشان تحت نظارت نهاد بین المللی IAF باشند. گواهینامه ایزو یی اعتبار دارد و اصل هست که از این طریق صادر گردد.

نحوه صدور و اعتبار سنجی گواهینامه ایزو معتبر و اصل نیز به این شکل هست. البته هستند مراجعی که بدون اعتبار IAF هستند و به این شکل صادر نمی شوند و اصطلاحا بهشان غیر IAF می گویند. برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی نوشته لیست شرکت های صادرکننده ایزو کلیک بفرمایید.

مراجع صدور گواهینامه ایزو

مراکز صادر کننده ISO نیز تعدادشان زیاد هست و مهمترین قسمت هزینه شامل همین مرحله مراجع صادر کننده ایزو می شود. زیرا که مراجع صادر کننده ایزو متفاوت هستند و به دو دسته کلی تقسیم می گردند.

شرکتهای صادر کننده ایزو در ایران و خیلی کشورها یا تحت اعتبار IAF یا غیر IAF هستند.

مراجع صادر کننده ISO تحت اعتبار IAF از لحاظ هزینه ، هزینه بیشتری را دارند.

مراجع صادر کننده ایزو غیر IAF اما با توجه به پایین بودن اعتبارشان هزینه پایین تری را جهت ISO دریافت می کنند. پیاده سازی نیز در مراجع IAF از نظر وقت و همچنین از نظر هزینه ، هزینه و زمان بیشتری را در برمیگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله سایت اصلی ایزو ISO را مطالعه بفرمایید.

هزینه صدور گواهینامه ایزو ISO

در بخش هزینه صدور گواهینامه ایزو مهمترین قسمت هزینه های ISO را در بر می گیرد. هزینه ها با توجه به نوع مرجع صادر کننده ایزو و همچنین اعتبار مراجع صادر کننده ISO از نظر قیمت متفاوت هستند.

مراجع صادر کننده ایزو که اعتبار IAF را دارند قیمتهای بالاتری دارند. اما مراجعی که اعتبار IAF را ندارند، معمولا قیمتهای ارزانی دارند و با کمترین قیمت ممکنه گواهینامه ایزو صادر می کنند.

مراجع صادر کننده ایزو با اعتبار IAF علاوه بر بالا بودن قیمتشان، زمان بیشتری هم لازم هست. چون این مراجع ، نهادهای اصلی هستند و مقید به رعایت الزامات بین المللی هستند.

هزینه استقرار و پیاده سازی ایزو

در قسمت هزینه استقرار و پیاده سازی ISO متغیرست. و از صفر تا میلیونها تومان متغیر می باشد. قطعا سوال پیش میاید که چطور مگر می شود صفر تومان؟ یکسری مراجع تقلبی و ساختگی که اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند که تحت اعتبار IAF نیست. آنها اصطلاحا غیر IAF هست و بر روی پیاده سازی تاکید ندارد. شرکتهای متقاضی نیز هزینه ای برای پیاده سازی پرداخت نمی کنند.

مراجع IAF بر عکس بر روی پیاده سازی تاکید دارند و به همین دلیل نیز سازمانهای خواهان گواهی IAF در جهت هزینه پیاده سازی بایستی بدانند که متحمل هزینه پیاده سازی می شوند.

هزینه مشاوره ایزو

در خصوص هزینه مشاوره نیز از دیگر هزینه هایی هست که درباره ی دریافت ISO وجود دارد. سازمانهای خواهان ایزو در کلیه ی مراحل نیازمند بهره گیری از یک مشاور هستند. که هزینه های مشاوره با توجه به میزان آگاهی و اطلاع مشاوره و همچنین سابقه و میزان تحصیلات مشاور متغیر هست.

مرکز سیستم کاران به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مرجع صادر کننده و دریافت گواهینامه ISO با حضور مشاورین برتر و خدمات آموزشی رایگان و بسیاری خدمات رایگان دیگر، در خدمت متقاضیان است. این مرکز آنها را به گواهینامه ISO متناسب با هدف و نیاز و وسعت و گستردگی سازمان خواهد رساند.

فروش ایزو
فروش ISO دغدغه ی شرکتها و سازمانهای خواهان ثبت و صدور ایزو و دریافت ISO می باشد که از کجا باید ایزو بگیرند؟

فروش ایزو

خرید و یا فروش ISO دغدغه ی شرکتها و سازمانهای خواهان ثبت و صدور ایزو و دریافت ISO می باشد. آنها معمولا با طرح سئوالهای زیر بدنبال جوابهای خود میگردند.

فروش گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

مراجع فروش ایزو کجاست؟

از کجا بایستی ISO بخرند؟

فروش ایزو از طریق کدام مراکز ممکن هست؟

خرید ISO چگونه ممکن است؟

هزینه خرید ایزو چقدر است؟

هزینه فروش ISO چه مبلغی است؟

و هزاران سوال و پرسش دیگری که برای متقاضیان برای خرید و فروش ایزو پیش میاید.

گواهینامه ایزو یک محصول و کالا نیست که بتوان آن را از در مغازه خریداری کرد. یا بتوان آن را از مراکز در دسترس تهیه کرد. خرید و فروش گواهینامه ایزو عنوان درستی نیست.  چیزی تحت عنوان فروش ایزو ، خرید ISO و خرید و فروش ایزو تماما اصطلاحاتی هستند که برای متقاضیان سوال می شود.

منظور از فروش ISO در حقیقت صدور ایزو هست.

مراکز فروش ISO ، همان مراجع صادر کننده ایزو هستند.

هزینه ایزو – هدف از دریافت گواهینامه ISO

با توجه به هدف دریافت گواهینامه ایزو هزینه دریافت گواهینامه ISO نیز متغیر و متفاوت هست. زمانی که سازمان خواهان دریافت گواهینامه ایزو هست بایستی صادقانه هدف خود را از دریافت و اخذ گواهی ایزو مشخص و مطرح کند.

 مثلا چنانچه بخواهد جهت شرکت در مناقصه ، تبلیغات ، رقابت و بسیاری اهداف دیگر گواهی ISO بگیرد. از مراجع صادر کننده گواهی ایزو غیر IAF نیز می تواند اقدام کند.

چرا که از لحاظ زمان و هزینه ، فوری و ارزان به دست خواهند آمد و متناسب نیاز سازمان و همچنین وسع و گستردگی و نیز وضعیت مالی و اقتصادی مراجع صدور ایزو بسیاری وجود دارند.

چنانچه سازمانی بخواهد برای صادرات اقدام به دریافت ISO کند بایستی که از گواهینامه ایزو دارای اعتبار IAF استفاده کند.

دریافت مدرک ایزو با اعتبار IAF قطعا از لحاظ زمان و هزینه ، زمان و همچنین هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.

هزینه ایزو – مشخص کردن نوع گواهینامه ISO

با توجه به نوع گواهینامه ISO نیز هزینه ها متفاوت خواهد بود. مثلا انواع عمومی گواهینامه ایزو ، ایزو9001 ، ایزو14001 و ایزو45001 از لحاظ هزینه نیز ، هزینه کمتری جهت دریافت نیاز دارند. اما درباره انواع ISO تخصصی علی الخصوص استانداردهایی که نیاز به آزمایش دارند و سازمان متقاضی خودش امکان آزمایش و آزمایشگاه ندارد قطعا هزینه بیشتری را در برخواهد داشت.

گواهی ایزو ISO
گواهی ایزو ISO یکی از انواع گواهی های مهم برای شرکت در مناقصات هست.

گواهینامه ایزو ارزان

شرایط اقتصادی و بحران‌های مالی و همچنین تحریم‌ها متاسفانه باعث شد که اکثر سازمانها و شرکتهای فعال با هر نوع زمینه فعالیتی نتوانند گواهینامه‌های ایزو با اعتبار بین‌المللی و رسمی را اخذ نمایند.

اخذ گواهینامه ایزو از مراجع صدوری که بصورت معتبر و بین‌ المللی فعالیت می‌کنند، سازمان متقاضی را با توجه به قوانین ایزو ملزم به طراحی، اجرای مستندات و پیاده سازی استانداردهای ایزو می‌کنند. علاوه بر این به دلیل ممیزی و بازرسی کارشناس و بین‌المللی بودن مراجع هزینه بالایی دارند.

بخاطر همین موضوع سازمانها و شرکتها از دریافت گواهینامه ایزو با اعتبار iaf منصرف می‌شوند. آنها از مرکز سیستم کاران سؤال می‌کنند که آیا راهی است که گواهی ایزو را ارزان‌تر دریافت کنند؟ آیا مراجع صدوری هستند که اخذ گواهینامه ایزو از آنها ارزانتر تمام شود؟ کاربران مطرح کننده سئوال گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ همواره دنبال گواهینامه ایزو ارزان نیز هستند. جهت کسب راهنمایی بیشتر در مورد ایزو قیمت پایین بر روی نوشته گواهینامه ایزو ارزان کلیک نمایید.

مراجع صدور گواهینامه ایزو ارزان کدامند؟

شرکتها و مراجع ثبت و صدور گواهینامهISO  ارزان ساخته و پرداخته دست ایرانیان می‌باشند. مراکز و مراجع صدور گواهینامه ایزو ارزان بعنوان مراجع صدور غیر iafی معروف هستند.

مراکز صدور گواهینامه ایزو ارزان علتش اینه که تحت اعتبار مراکز اعتبار دهنده عضو انجمن اعتبار دهندگان بین المللی نیستند.

شرکتهای صادر کننده ارزان و فوری معمولا بصورت خصوصی فعالیت می‌کنند.

مراکز ثبت و صدور ایزو ارزان همگی دارای سطح اعتبار iaf نمی‌باشند. یعنی اعتبار و اصالت مراجع بین المللی صدور گواهینامه ایزو اصلی و مورد تایید ساطمان ملی استاندارد ایران را ندارند. همچنین ملزم نبودن به پیاده سازی مستندات ایزو و انجام ممیزی و بازرسی باعث ارزان تمام شدن این نوع گواهینامه‌ها می‌شود.

در دراز مدت اخذ این نوع گواهینامه‌های ایزو به صلاح سازمان‌ها و شرکت‌ها نمی‌باشد. بالطبع به نفع اعتبار و اقتصاد جامعه و ارتقای سطح استانداردسازی نیست. متقاضیان این نوع گواهینامه‌ها اگر بتوانند بعد از روبراه شدن شرایطشان و افزایش سطح درآمدشان گواهینامه‌های بین المللی و معتبر ایزو را اخذ نمایند. چون با اینکار قطعا توسعه و پیشرفت چشم‌گیری می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع ، نوشته اخذ گواهینامه ایزو ارزان و فوری را ملاحظه نمایید.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو ارزان

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو در ابتدا باید با مرکز مشاوره فعال در حوزه ایزو ارتباط بگیرند. درخواست خود را مبنی بر اخذ گواهینامه ایزو با هزینه کم مطرح نمایند.

مشاوران و کارشناسان مرکز با انجام مشاوره و پیگیری اهداف سازمان به متقاضی اعلام می‌کنند که آیا می‌توانند از مراجع صدور داخلی گواهی ایزو دریافت نمایند یا نه.

در مرحله بعد نامه درخواست گواهی ایزو یا همان Application form  را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند.

مرکز سیستم کاران فرم درخواست گواهینامه ایزو را از همان راهی که مشتریان راحت‌تر هستند برایشان ارسال می‌نماید. همچنین در تکمیل کلیه بندهای فرم، مشتری را تنها نمی‌گذارد.

بعد از تکمیل فرم و انتخاب نوع گواهینامه ایزو و انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو و انجام توافقات کار صدور گواهینامه ایزو انجام می‌شود.

البته مرکز سیستم کاران برای ارائه خدمات ویژه به مشتریان با توجه به چندین سال تجربه کاری در زمینه اخذ انواع گواهینامه‌های ISO  تمامی مستندات مربوط به انواع استانداردهای ISO را جمع‌ آوری میکند و بصورت فایل WORD  یا در قالب یک سی دی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

مدیران سازمانها و شرکتها در صورت تمایل با مطالعه مستندات و کسب آگاهی به پیاده سازی مستندات در مجموعه خود بپردازند. علاوه بر این می توانید با استفاده از یک نیروی کاربلد یک ممیزی رایگان و یک بررسی داخلی را در سطح سازمان انجام دهد. این کار مسلما باعث می‌شود هنگامی که سازمانی قصد دریافت گواهینامه ایزو از مراجع صدور بین‌ المللی داشته باشد با مشکلات کمتری مواجه شود.

اخذ گواهینامه ایزو ارزان – اهداف سازمان‌ها و شرکت‌ها

سازمان‌ها و شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های پیمانکاری جهت حضور در مناقصات و رقابت با رقبا گواهینامه ایزو ارزان میگیرند.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که تازه تأسیس و نوپا هستند و قصد معرفی برندشان را دارند, مدارک ISO ارزان قیمت دریافت میکنند.

معرفی محصولات و خدمات در بازارهای داخلی و کسب رضایت مشتریان باعث انتخاب گواهینامه ISO ارزان میگردد.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بدنبال تبلیغات و بازاریابی وسیع‌تر هستند، گواهینامه فوری و ارزان میگیرند.

افزایش سطح کیفیت فرآیندهای مجموعه و آمادگی برای اخذ گواهینامه ایزو بین‌المللی با هزینه کم نیز میسر هست.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد زینت و جلب توجه مشتریان را دارند، مدرک ISO فوری و ارزان میگیرند.

گواهینامه‌های ایزو ارزان – مهم‌ترین و پرکاربردترین

گواهینامه‌های ISO 9001 و ISO 14001 و ISO 45001 به ترتیب بعنوان استاندارد‌های سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سه گواهینامه مهم و پرکاربرد هستند. این سه استاندارد بصورت عمومی شامل حال تمام مشاغل و حرفه‌ها می‌شوند.

هنگامی که سازمانی سه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ را همزمان اخذ نماید در واقع گفته می‌شود سازمان دارای یک سیستم مدیریت یکپارچه شده است. سیستم مدیریت یکپارچه را در اصطلاح گواهینامهIMS  می‌نامند. مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران گواهیIMS  را بصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

گواهینامه ایزو چیست؟
گواهینامه ایزو چیست؟ وقتی که ایزو ها درون یک سازمان طراحی و پیاده سازی شدند در قالب یک گواهی نامه به سازمان اعطا می گردد

انواع گواهینامه ایزو

در ادامه مطلب گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ باید دانست که گواهی نامه های ایزو انواع و اقسام مختلفی دارند. همانطور که قبلا گفتیم انواع مدارک ایزو به دو گروه کلی می شوند:

  • گواهینامه ایزو عمومی
  • گواهینامه ایزو تخصصی

گواهی ایزو عمومی

یکسری از استانداردها دارای عمومیت هستند و برای تمامی شرکتها کارآیی دارند. کلیه سازمانهای فعال در هر حوزه کاری می توانند از آنها بهره برده و آنها را دریافت کنند.

در مناقصات نیز غالبا این گروه از گواهی نامه های ایزو درخواست می گردند. از عمومی ترین گواهینامه های ISO عمومی می توان به این گواهی ها اشاره کرد. برای ملاحظه فهرست ایزو های پر مصرف بر روی مقاله لیست ایزوها کلیک بفرمایید.

گواهینامه ایزو9001 گواهی ISO9001

ایزو9001 عمومی ترین نوع گواهی ایزو با عنوان سیستم مدیریت کیفیت هست که الزامات کیفی تمام استانداردها را در خود دارد. همچپنین الزامات کیفی تمامی سازمانها با هر حوزه فعالیت درون استاندارد ایزو9001 تعریف میگردد. به همین جهت ISO9001 به عنوان مادر تمامی استانداردها مصطلح میباشد. این استاندارد به عنوان پیش نیاز تمامی استانداردها مطرح هست.

گواهینامه ایزو14001 گواهی ISO14001

ایزو14001 گواهی ISO14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی یکی دیگر از انواع عمومی گواهی نامه های ایزو هست که الزامات زیست محیطی آنها را تعریف می کند. یک سازمان با طراحی و پیاده سازی ISO14001 اینگونه بیان می کند که در راستای فعالیتهای خود محیط زیست را مد نظر قرار میدهد.  فرآیندهایش آسیبی به منابع اصلی ( آب ، هوا و خاک ) نمی زند و محیط زیست برای نسلهای آینده حفظ می گردد.

گواهینامه ایزو45001 گواهی ISO45001

ایزو45001 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی از دیگر انواع استانداردهای عمومی ایزو هست که بر ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان مجموعه تاکید دارد.

طراحی و پیاده سازی آن موجب کاهش خطرات احتمالی و ریسکهایی هست که ممکنست آسیبهای جانی و مالی جبران ناپذیری بر جای بگذارد.الزامات بیان شده درون ISO45001 این ریسک ها را به حداقل می رساند و کارکنان نیز با انگیزه بیشتری به دلیل داشتن امنیت جانی در سازمان جهت اهداف آن فعالیت می کنند.

لازم به ذکر هست که از تلفیق سه استاندارد ISO9001 ، ISO14001 و ISO45001 به طور یکنواخت و یکپارچه IMS می گویند. یعنی سازمان یک سیستم مدیریت یکپارچه طراحی و پیاده سازی نمود و سازمان موفق به راه اندازی یک سیستم مدیریت یکپارچه شد. مراجع غیر IAF آن را در قالب یک گواهینامه بدون اعتبار IAF صادر می کنند.

گواهی ایزو تخصصی

یک سری دیگر از انواع گواهینامه ایزو هستند که تخصصی هستند و متناسب زمینه فعالیت شرکتها و به ازای هر حوزه فعالیت یک یا چند استاندارد تعریف میگردند. قسمت عمده گواهینامه های ایزو ، گواهی های ایزو تخصصی هستند که می توان به این استانداردها اشاره کرد. گواهینامه های ایزو تخصصی بخشی از جواب سئوال گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ هست.

گواهینامه ایزو22000 گواهی ISO22000

سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی از پرکاربردترین استانداردهای تخصصی هست و مختص شرکتهایی هست که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کنند. شرکتهای فعال در این زمینه بایستی گواهی ایزو22000 را دریافت کنند.

گواهینامه ایزو29001 گواهی ISO29001

سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تحت عنوان ایزو 29001 مهمترین استاندارد در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هست که مختص شرکتهای فعال حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هست.

و بسیاری گواهینامه های ایزو دیگر که تعدادشان به قدری زیادست که نمی توان آنها را برشمرد. جهت آگاهی از این استانداردها به سایت سازمان جهانی ایزو مراجعه کنید و درون این سایت تمامی استانداردها قابل مشاهده هستند. همچنین در سایت سیستم کاران بر روی مقاله لیست استانداردهای ایزو کلیک بفرمایید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی ایزو

شرایط و مدارک خاصی جهت اخذ گواهینامه ایزو لازم نیست. تنها کافیست شما متقاضی عزیز با مرکز سیستم کاران تماس برقرار نمایید. سپس نامه اعلام قیمت ایزو برایتان ارسال گردد.

شما از هر برند با توجه به نیاز و توان مالی خود انتخاب نمایید. سپس فرم درخواست ایزو برای شما ارسال میگردد.

فرم درخواست ایزو را تکمیل نمایید و دوباره برای مرکز از طریق تلگرام یا واتساپ ارسال بفرمایید. بعد از اصلاح نهایی دوباره فرم به شما جهت تایید برمیگردانند. در نهایت پس از تایید فایل شما را به بخش اجرایی میدهند و گواهینامه ایزو صادر می گردد.

مزایای گواهینامه ایزو9001

در پایان مقاله گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ به مزایای دریافت آن می پردازیم.

مزایای سیستم مدیریت کیفیت iso9001 و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت تاثیر آن بر همه جنبه های عملکرد سازمان هست. دیگر مزایای سیستم مدیریت کیفیت عبارتند از:

  • برای برآورده کردن الزامات مشتری کمک میکند.
  • به ایجاد اعتماد به نفس در سازمان کمک می کند.
  • منجر به افزایش مشتریان بیشتر میگردد.
  • باعث فروش بیشتر و تجارت بیشتر می گردد. 
  • ارائه محصولات و خدمات را با کمترین هزینه و منابع کارآمد تضمین می کند.
  • فضایی برای توسعه ، رشد و سود ایجاد می کند.
  •  بهبود و کنترل فرآیندها، کاهش ضایعات، جلوگیری از اشتباهات، کاهش هزینه ها را در بر دارد.
  • باعث تسهیل و شناسایی فرصت های آموزشی میگردد.

مرکز سیستم کاران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز عام المنفعه با خدمات مشاوره رایگان در خصوص گواهینامه ایزو و اخذ انواع گواهی ایزو در خدمت متقاضیان می باشد. هر گونه سوال خود را در خصوص گرفتن گواهینامه ایزو و هزاران سوال دیگر (از جمله گواهینامه ایزو 9001 چیست؟ ) در خصوص گواهی نامه ایزو را از مرکز سیستم کاران به رایگان مشاوره بگیرید. مشاورین ما به صورت 24 ساعته و آنلاین در خدمت شما هستند.

گواهینامه ایزو 9001 و نظرات برخی کاربران:

آقای محمدی نظر داد:
مراحل دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چگونه هست چه مدارکی از مجموعه را باید ارائه دهیم. همچنین اگر لطف کنید لیست مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو که باهاش کار میکنید را همراه قیمت ارسال کنید ممنون میشم. بعد از تصمیم نهایی با مرکز سیستم کاران تماس خواهم گرفت. اصلا گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

 

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

2 Responses

  1. نمونه گواهینامه آموزشی ایزو ۹۰۰۱ میخوام از مراجع خصوصی هر مرجعی شد مشکلی نیست فقط گواهی نامه آموزشی ایزو ۹۰۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo