راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری

سازمان برنامه و بودجه کشور
4.6/5 - (505 امتیاز)

راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری

دریافت رتبه پیمانکاری با عناوین مختلفی در جامعه مطرح هست. امروزه کارفرمایان متعددی از پیمانکاران خود گواهینامه صلاحیت پیمانکاری می خواهد. اما هر کارفرمایی با یک ادبیات متفاوتی از رتبه یا صلاحیت پیمانکاری نام می برد. در حالیکه در حال حاضر فقط دو نوع گواهینامه یا رتبه صلاحیت پیمانکاری وجود دارد. مقاله راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری برای کسب اطلاعات متقاضیان می تواند راهگشای خوبی باشد.

رتبه یا گرید یا صلاحیت پیمانکاری توسط دو نهاد رسمی و دولتی قابل صدور می باشد. نهادهای صادر کننده صلاحیت پیمانکاری یکی سازمان برنامه و بودجه کشور و یکی دیگر اداره کار هست. گواهینامه ای که سازمان برنامه و بودجه کشور صادر می کند را صلاحیت پیمانکاری می نامند.

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر میگردد را در اصطلاح عمومی، رتبه پیمانکاری یا گرید پیمانکاری می نامند. مدرکی که توسط اداره کار صادر می گردد را گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی می گویند. البته این گواهی هم مانند گواهینامه صلاحیت پیمانکاری سازمان برنامه و بودجه که نامه های مختلفی دارد. مثلا رتبه یا گرید اداره کار هم می گویند یا مثلا صلاحیت پیمانکاری اداره کار یا صلاحیت خدماتی اداره کار و یا صلاحیت اداره کار و یا مجوز اداره کار در حالیکه همه این عناوین یکی هستند.

بنابراین متقاضیان محترم ابتدا باید مشخص نمایند که دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از ساجات می خواهند یا دریافت گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی را وزارت کار، اصلاحا ساجات برگرفته از سازمان برنامه و بودجه کشور است. شما متقاضی محترم نیز ابتدا باید نوع و مرجع صدور گواهینامه های خود را مشخص نمایند و سپس جهت دریافت آن اقدام نمایید.

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از ساجات

شرکتهای پیمانکار و فعال در حوزه فنی مهندسی از طریق ساجات اقدام به دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری میکنند. یعنی زمینه فعالیت شرکت متقاضی بایستی حتما در حوزه فنی و مهندسی باشد. بطور مثال شرکت پیمانکاری که در زمینه تامین نیروی انسانی فعالیت می کند نمی توانند از ساجات رتبه بگیرد.

رشته های رتبه یا گرید یا صلاحیت پیمانکاری ساجات

سازمان برنامه و بودجه کشور در حال حاضر در 11 رشته به شرکتها رتبه یا گرید میدهد. رشته های ساختمان، آب، راه و ترابری، صنعت و معدن، نیرو، تاسیسات و تجهیزات، کاوش های زمینی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی، مرمت آثار باستانی، نفت و گاز، رشته قابل گرفتن و اخذ رتبه پیمانکاری هستند. البته تعداد رشته های مذکور برای زمان حاضر است. لذا ممکنه در طول زمان تعداد و عناوین رشته های رتبه بندی پیمانکاری کم و زیاد شود. لذا متقاضیان محترم می توانند با مرکز تماس بگیرند و از آخرین وضعیت رشته ها مطلع شوند.

شرایط اخذ گرید پیمانکاری

شرایط اخذ گرید پیمانکاری و دریافت و اخذ رتبه پیمانکاری در سطح کشور فرایندی متشکل از ارائه مدارک و رعایت کردن ضوابط موجود در سطح قانون و استاندارد بین المللی هست. باید شرکتهای متقاضی با این شرایط و ضوابط پایبند باشندT تا بتوانند در کشور فعالیت کنند. در داخل کشور بسیاری از پروژه های بزرگ و وسیع به شرکتهای پیمانکاری واگذار میشوند. این شرکتها برای اینکه بتوانند این طرحها را بدست آورند باید گرید پیمانکاری را داشته باشند.

شرایط اخذ گرید پیمانکاری
شرایط اخذ گرید پیمانکاری و دریافت و اخذ رتبه پیمانکاری درسطح کشور فرایندی متشکل از ارائه مدارک و رعایت کردن ضوابط موجود در سطح قانون و استاندارد بین المللی هست

شرایط اخذ رتبه پیمانکاری

برای دریافت گرید پیمانکاری نیز باید شرکت خود را به شرایط و قابلیتهای متعددی مجهز کند. شرکتهای فعال علاوه بر هزینه ها براساس توان فنی نیز مورد بررسی قرار میگیرند. پروژه های موجود براساس میزان سوابق گذشته و توان مالی سازمانها به شرکتهای پیمانکاری ارائه میشود. این شرکتهای نیز به صورت رتبه بندی در کشور طبقه بندی میشوند. رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری از عدد 1 تا عدد 5 هست.

رتبه بندی پیمانکاری

شرکت هایی که در زمینه های متعدد از عملکرد خوبی برخوردار هستند، عدد یک را بخود اختصاص میدهند. شرکتهایی که روند و سابقه و توان خوبی در این زمینه ها نداشته باشند عدد 5 را بخود اختصاص میدهند. دریافت رتبه و رتبه بندی شرکتهای خواهان در داخل کشور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه انجام میگیرد. سازمان برنامه بودجه بررسی اکثر پرونده ها را به یک سری شرکتها و انجمن ها و استانداری ها و . . . واگذار میکند.

نحوه اخذ رتبه پیمانکاری

شرایط اخذ گرید پیمانکاری و شرایط لازم بجهت اخذ و دریافت رتبه پیمانکاری در داخل کشور بصورت زیر است.

در ابتدا هر سازمان متقاضی باید برای خود یک شرکت تاسیس کند. اولین قدم در این راستا مورد ثبت رسمی شرکت میباشدکه باید انجام شود.

مرحله بعدی دارا بودن شرظ مهم و اساسی هست که اکثرا فاقد این شرط هستند. دو سوم از اعضای هیئت مدیره سازمان باید دارای مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط بوده باشند. در این صورت امتیاز سازمان بابت دریافت رتبه پیمانکاری موثر خواهد بود.

الزامات دریافت رتبه پیمانکاری

دو مهندس دیگر نیز که باید در شرکت حضور داشته باشند باید حداقل دارای سه سال سابقه بیمه باشند تا فرایند اخذ رتبه بخوبی پیش برود.

اخذ و دریافت رتبه پیمانکاری دارای شرایط عمومی نیز هست و باید در شرکتهای متقاضی اعمال گردد. که یکی از این شرایط عمومی بابت هر سازمانی عدم سو پیشینه برای شرکت هست. شرکت متقاضی در پروژه های انجام داده خود در گذشته نباید کوتاهی کرده باشد که در صورت وجود این شرایط دیگر از صلاحیت اخذ رتبه خارج میگردد.

از شرایط دیگر عمومی برای هر سازمانی عدم بکارگیری مدیران در شرکتهای دولتی هست. مدیرانی که برای شرکتهای متقاضی جذب میشوند نباید در شرکتهای خصوصی و دولتی دیگر مشغول به کار باشند. اخذ رتبه پیمانکاری برای هر شرکتی میتواند بسیار مفید و حائز امتیاز باشد. این عوامل باعث گردید تا بیشتر شرکتها به فکر دریافت این رتبه در داخل کشور باشند. شرکت های پیمانکاری مجموعه هایی هستند که با اشخاص حقیقی و حقوقی متنوع جهت فعالیت در زمینه های تخصصی رشته های متنوع و مختلف قرارداد بسته و فعالیت میکنند.

رتبه پیمانکاری مختص چه شرکتهایی هست؟

سازمانهای پیمانکاری در داخل کشور در 11 رشته فعالیت کنند. این رشته ها به این صورت میباشد:

شرایط اخذ گرید پیمانکاری درحوزه رشته های ساختمانی، رشته صنعت و معدن، رشته راه و ترابری، رشته ارتباطات، رشته نفت و گاز، رشته تاسیسات، رشته کشاورزی، رشته آب، رشته انرژی، رشته آثار باستانی، رشته کاوشهای زمین را در برمیگیرد.  هر شرکت متقاضی میتواند بر روی این رشته های مندرج در کشور فعالیت داشته باشد. شرکتهای خواهان اگر بدنبال اخذ رتبه مناسب در این زمینه هستند بهتر است از مدیران متخصص و با تجربه در این زمینه استفاده کنند. شرایط و ضوابط اخذ رتبه در داخل کشور به این صورتی است که گفتیم شرکتها در صورت رعایت این موارد براحتی میتوانند رتبه پیمانکاری را کسب کنند و از آن برای پیشرفت خود در داخل کشور استفاده کنند.

شرایط دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری

دو شرط اساسی برای دریافت رتبه پیمانکاری وجود دارد. یعنی شرکت متقاضی گرید پیمانکاری بایستی حتما و حداقل دو شرط زیر را داشته باشد.

شروط هیئت مدیره ای

شرط کارکنان امتیاز آور

دو سوم اعضای هیئت مدیره بایستی لیسانس زمینه یا مرتبط باشند. همچنین برای هر رشته مورد تقاضا یک نفر با تحصیلات زمینه در هیئت مدیره باشد. همچنین به ازای هر رشته این شرکت متقاضی قصد دارد در آن رشته رتبه اخذ نماید بایستی دارای دو نفر کارشناس امتیاز آور در کارکنان خود باشد. این دو نفر کارشناس باید 36 ماه سابقه کاری در 48 ماه گذشته داشته باشند. سوابق کاری کارشناس امتیاز آور به استناد لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی است.

الویت بندی و امتیاز رتبه بندی شرکتها

سازمان برنامه و بودجه کشور برای شرکتهای متقاضی رتبه پیمانکاری بین 1 تا 5 رتبه لحاظ میکند. هر چه رتبه دریافتی توسط شرکت متقاضی به عدد یک نزدیکتر باشد بهتر است. البته شرکتهایی که برای اولین بار رتبه می گیرند، بهشون فقط رتبه 5 تعلق می گیرد. در سالهای بعد می توانند رتبه خود را ارتقاء دهند. در هر مرحله از دریافت رتبه یا گرید صلاحیت پیمانکاری می توانید از خدمات مرکز سیستم کاران استفاده نمایید.

دریافت گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی

شرکتهای فعال در حوزه پیمانکاری خدمات می توانند برای دریافت گواهینامه صلاحیت خود از طریق اداره کار اقدام نمایند. باید توجه کنید که اداره کار فقط برای رشته های خدماتی گواهی صلاحیت صادر می کند. شرکتهای فعال در حوزه مهندسی مانند عمرانی، نفت، گاز و راه سازی و… نمی توانند از طریق اداره کار اقدام کنند باید از سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت مجوز اداره کار

مجوز اداره کار همان گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی است. عنوان این گواهینامه در هر زمانی دستخوش تحولاتی میشود و نامش تغییر می کند. مجوز اداره کار همانطور که از اسمش پیداست توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می گردد. متاسفانه قوانین و مقررات اداره کار برای صدور گواهی صلاحبت پیمانکاری خدماتی همواره دستخوش تحولات اساسی است. تغییر در رویه های اجرایی، قوانین، نوع آموزشها، نحوه برگزاری آموزشها، سخت گیری در بازرسی ها، طرح طبقه بندی مشاغل و خیلی عوامل دیگر روی زمان و هزینه دریافت این گواهینامه تاثیر مستقیم دارد.

بدلیل وجود تغییرات روزافزون شایسته است که از راهنمایی ها و اطلاعات بروز مرکز سیستم کاران استفاده نمایید. چون خیلی شرکتها بدلیل روال نامفهوم دچار مشکل می شوند. خیلی از پرونده ها موجود در اداره کار به بیش از یکسال هم می رسد. متقاضیان اطلاعات روز اداره کار را ندارند و فقط در سایت اقدام به ثبت نام می کنند. غافل از اینکه کل مراحل را آشنا نیستند. همچنین مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه صلاحیت از اداره کار نیز همیشه متغییر است. به همین دلیل نمی توان در این مقاله مدارکی را گفت که در یک زمان کاربرد دارد و در یک زمان دیگر نیازی نیست. بهترین راه تماس با مرکز سیستم کاران است تا کارشناسان بروزترین مدارک مورد نیاز را خدمت شما تشریح نمایند.

هزینه دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری اداره کار

هزینه دریافت مجوز اداره کار شامل هزینه های ثبت نام اداره کار، انجمن ها، هزینه های آموزشی، هزینه های طرح طبقه بندی مشاغل و… است. هزینه ها هم مثل مدارک متغییر است. برای کسب اطلاع هزینه روز بایستی از راهنمایی ها و اطلاعات کارشناسان مرکز سیستم کاران بهره مند شوید. کلیه خدمات اطلاع رسانی مرکز سیستم کاران برای متقاضیان رایگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مدرک بر روی مقاله تخصصی چگونه گواهینامه صلاحیت شرکتهای خدماتی اداره کار را بگیریم؟ را مطالعه بفرمایید. در ادامه مقاله راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری به ارائه اطلاعات بیشتری می پردازیم.

سایت ثبت نام گرید پیمانکاری

سایت ثبت نام گرید یا رتبه پیمانکاری در سطح کشور با نام ساجات بیان میگردد. این سایت کار خود را ازسال 1388 بصورت فراگیر و همه جانبه شروع کرد.  بمنظور سازمان دهی و یکپارچه سازی شرکتهای پیمانکاری و خدمات رسانی در زمینه های متنوع تعیین صلاحیت میدهد. شرکتهایی که مستعد دریافت گرید پیمانکاری در داخل کشور میباشند، باید توسط سازمان برنامه و بودجه تایید گردند. شرکتهای پیمانکاری نیز برای اینکه بتوانند در مناقصات شرکت کنند و دست دلالان از این طرحها بریده شود بدین کار مبادرت میورزند. آنها بعد از دریافت گواهینامه رتبه پیمانکاری براحتی میتوانند در مناقصه ها شرکت کند. تنها با رتبه پیمانکاران می توانند به فعالیت همه جانبه خود در داخل کشور ادامه دهند.

اقدامات لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری

در سایت ثبت نام گرید پیمانکاری ، شرکتهای متقاضی گرید مورد نظر در ابتدا باید تمامی ظرفیتها و قابلیتهای شرکت خود را درون سایت مورد نظر بارگزاری کنند. پس از تکمیل ثبت نام و بارگذاری مدارک الزامی بایستی منتظر تصمیم گیری سازمان ساجات باشند. باید صبر داشته باشید تا پس از بررسی مشخص گردد ساجات برای ادامه فعالیت شرکت چه تصمیمی اتخاذ میکند. البته تمامی این مدارک و اطلاعات از طرف سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور با مدیریت ریاست جمهوری مورد بررسی و ارزیابی خود قرار میگیرد. در صورت تایید شدن مدارک صلاحیت شرکت مذکور را صادر میکنند.

اخذ رتبه پیمانکاری از طریق ساجات

ممکنست سوال کنیدکه روند ثبت نام درون سایت ساجات چه صورتی است و این کارچه سودی را برای شرکت دارا میباشد. در پاسخ به این سوال باید گفت استفاده از طریق سامانه ساجات به جهت شرکت دارای فواید متعددی میباشد. دریافت گرید برای عقد قرارداد با شرکتهای دولتی و خصوصی امری واجب هست. بنابراین جدا از مواردی که گفتیم شرکتهایی میتوانند از طریق سایت ساجات برای خودش رتبه دریافت کنند. علاوه بر این، شرکتها با ثبت نام در درون سامانه ساجات و دریافت گواهی صلاحیت ، اجازه شرکت در مناقصات دولتی را پیدا میکنند. بدین صورت میتوانند میزان فعالیتها و عملکردهای خودرا افزایش دهند.

روش ثبت نام رتبه پیمانکاری در سایت ساجات

اگر جز شرکتهایی هستید که میخواهید گرید پیمانکاری را از سایت مربوطه دریافت کنید باید بدین صورت عمل کنید. ابتدا باید در سایت مربوطه ثبت نام کرده و در سایت تمامی فیلد های لازم را پر نمایید. اطلاعات لازم را در سایت بارگذاری کنید. تکمیل اطلاعات در فیلدهایی که علامت تعجب با رنگ قرمز دیده میشود واجب هست و باید همه انها را پر کنید.

یکی از فیلدهاییکه پر کردنش لازم و ضروری برای شرکت شماست قسمت ایمیل شما هست. باید حتما این فیلد را پر کنید تا بتوانید ادامه روند را پیش ببرید. بعداز اینکه تمامی قسمتها را پر کردید و ثبت نام خود را انجام دادید به ایمیل شما یک کد کاربری با رمز عبور ارسال میگردد. سپس بروید در ایمیل شناسه فرستاده شده را تایید کنید و وارد اکانت سازمانی خود شوید. بنابراین جهت ثبت نام سامانه ساجات باید یک ایمیل فعال و معتبر برای خود داشته باشید تا بتوانید در روند ثبت نام مشکلی نداشته باشید.

رتبه بندی شرکتها – دریافت نام کاربری و رمز

دریافت شناسه کاربری و رمز عبور درون ایمیل به منزله ثبت نام موفق شما در سامانه ساجات هست که انجام دادید. حالا باید با استفاده از اکانتی که برای خود در سایت مذکور ساختید وارد شوید. آدرس دقیق مربوطه شرکت و فرایندهای کاری سازمان خود را بطور کامل و دقیق پر کنید. برای اینکه بتوانید بدون دردسر این فرایند را انجام دهید باید برای شرکت خود یک کد 11 رقمی از قبل تهیه کنید.

این اعداد یکی با اعداد 10 و 14 شروع میشود. کد اقتصادی عدد 12 رقمی است و با41 شروع میشود. بعد از اینکه اطلاعات لازم را پر کردید باید مدارک مورد نیاز را در سامانه سازمان مورد نظر بارگزاری کنید. یکی از فایلهاییکه باید بارگذاری شود صفحه اول اساسنامه و یا اظهارنامه است که باید بارگزاری گردد. فایلها باید بصورت فایل png، jpg، jpeg باشد. اساسنامه باید دارای نام شرکت و موضوع فعالیت مورد نظر شرکت باشد.

کارکنان و هیات مدیره امتیازآور در کسب گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاران

کارکنان و هیات مدیره امتیازآور در کسب گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاران به شرح زیر میباشد.

دارا بودن تحصیلات مرتبطه دانشگاهی و حداقل لیسانس جهت مدیر عامل و حداقل دو سوم اعضای هیات مدیره الزامی میباشد. در ارتباط با افراد امتیازآور شرکتهای پیمانکار موارد زیر بایستی مدنظر قرار گیرد.

امتیاز اعضای علی البدل هیات مدیره امتیازآور شرکت، با شرایط کارکنان امتیازآور مورد محاسبه قرار میگیرد. ضمن اینکه اعضای علی البدل هیات مدیره در شرکتهای پیمانکاری جزو افراد هیات مدیره محسوب نمیشوند.

در خصوص پذیرش معافیت تحصیلی افراد بجای کارت وضعیت خدمت در تشخیص صلاحیت شرکتهای پیمانکاری ، موضوع معافیت تحصیلی اعضای هیات مدیره صرفا جهت اعضای هیات مدبره شرکت به استثای مدیرعامل مشروط بر اینکه در راستای استفاده از امتیازشان تحصیلات خود را در دوره قانونی مقرر طی نمایند بلامانع میباشد. البته در صورتی که شرایط و وضعیت فرد در شرکت، با سایر ضوابط و مقررات مربوط از جمله آیین نامه ها و دستورالعملهای تشخیص صلاحیت مغایرتی نداشته باشد.

اخذ رتبه پیمانکاری و تحصیلات لازمه

طبق مقررات وزارت علوم ، دوره قانونی مذکور، جهت مقطع فوق دیپلم حداکثر 5/2 سال ، برای مقطع لیسانس حداکثر 5سال پس از شروع دوره لیسانس، برای مقطع فوق لیسانس حداکثر 5/2 سال بعد از اخذ مدرک لیسانس و برای مقطع دکترا، 4 سال بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس مقرر شده است.

وجود یک عضو هیات مدیره یا مدیرعامل یا پرسنل امتیازآور با رشته تحصیلی زمینه ( فوق دیپلم و بالاتر ) برای هر رشته و پایه درخواستی پیمانکار الزامی میباشد.

جهت پرونده های دارای درخواست پایه های 1 و 2 و 3 رشته نیرو ، کل امتیاز کارکنان جهت سایر رشته های درخواستی نیز براساس نفرات صورت میپذیرد. توجه بفرمایید که تمام مدارک تحصیلی بایستی مورد قبول و تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکتهای پیمانکاری دارای سابقه ( در سیستم تیک قدیمی دارند) و بطور مستمر از سال 1381 تاکنون مدیرعامل و یا عضو هیات مدیره همان شرکت بوده اند. مشمول شرط دو سوم آیین نامه (حداقل مدرک لیسانس) نمیشوند. اما اگر به اعضای هیات مدیره فردی بخواهد اضافه شود تا تامین شرط حداقل دوسوم لیسانس، بایستی دارای مدرک لیسانس باشد. توجه بفرمایید که قوانین مندرج در این مقاله راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری مربوط به تاریخ نگارش هست. لذا برای کسب اطلاعات دقیق تر با مرکز سیستم کاران به شماره تماس 79165-021 ارتباط بگیرید.

دریافت رتبه پیمانکاری و شرایط افراد امتیاز آور

افراد امتیازآور نمیتوانند در شرکت پیمانکار و مشاور دیگری بعنوان مدیرعامل و یا هیات مدیره امتیازآور و یا کارکنان امتیازآور باشند. ولی میتوانند بعنوان اعضای هیات مدیره غیر امتیازآور در سایر شرکتها فعالیت نمایند.

کلیه کارکنان دولت (شاغل در دستگاههای دولتی) و یا جانبازان در حالت اشتغال و بانک شهر، مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت میباشند. لذا کارمندان حتی با استفاده از مرخصی بدون حقوق نیز نمیتوانند در شرکتهای خصوصی بعنوان مدیرعامل، عضو هیات مدیره و سهامدار بیش از 5 درصد باشند.

در مورد کارکنان دولتی شاغل در شرکتهای دولتی بایستی بصورت انتقال و یا ماموریت جهت شرکت دولتی و یا نماینده سهام دولت و موسسه دولتی در شرکت دولتی فعالیت نمایند.

اخذ گرید پیمانکاری و شرایط سابقه بیمه

در محاسبات امتیاز کارکنان بر اساس بیمه پرداختی تجمعی کارگاهها در 36 ماه گذشته، مبلغ حق بیمه پرداختی کارگاه مربوط جهت پرسنل مشغول بکار در کارگاه در دوره 36ماه گذشته میباشد. لذا پرداخت بدهی های دوره های قبلی در دوره مذکور قابل قبول نیست.

در محاسبات امتیاز کارکنان براساس بیمه پرداختی تجمعی کارگاهها در36 ماه گذشته، برای شرکتهای پیمانکاری طرح و ساخت، در صورت ثبت کلیه پرسنل فنی دفتر مرکزی بعنوان کارکنان امتبازآور سیستم ساجات، بیمه پرداختی دفتر مرکزی بمجموع بیمه پرداختی کارگاهها اضافه میشوند.

برای افراد امتیازآور (مدیرعامل، هیات مدیره، سهامدار و پرسنل امتیاز آور) امتیاز مدرک بر اساس بالاترین مدرک قابل ارائه محاسبه میگردد. امتیاز سابقه از تاریخ اخذ مدرک امتیازآوری قابل قبول (حداقل فوق دیپلم زمینه ومرتبط وبالاتر) محاسبه میگردد.

براساس قانون منع مداخله کارکنان دولت، اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی حق حضور در هیات مدیره و یا فعالیت بعنوان مدیرعامل را در شرکتهای پیمانکاری (نوع اول) ندارند. میزان حداکثر سهام مجاز آنان نیز بایستی کمتر از 5درصد باشد.

اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و سایر دانشگاههای غیردولتی منعی برای حضور در هیات مدیره و یا سهامدار بالای پنج درصد شدن ندارند. لیکن تنها درصورتی میتوانند بعنوان فرد امتیازآور یا مدیر عامل فعالیت نمایند که سمت اجرایی در دانشگاه نداشته باشند. لازم بذکر هست مدیران گروه برای اعضای هیات علمی، سمت اجرایی محسوب نمیگردند.

شرکتهای متقاضی صلاحیت پیمانکاری حداکثر میتوانند نیمی از افراد امتیازآور (هیات مدیره، مدیرعامل وپرسنل) خود را از افراد بازنشسته و هیات علمی استفاده نمایند. تنها به راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری که در این مقاله وجود دارد اکتفا نکنید و قوانین مندرج در سایت ساجات را مطالعه بفرمایید.

تبصره های کارکنان و هیات مدیره امتیازآور در کسب گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاران

در ادامه راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری به ذکر چند تبصره مهم و اساسی که معمولا مورد سئوال کاربران هست می پردازیم.

تبصره 1: استفاده از افراد امتیاز آور بازنشسته و هیات علمی (دانشگاههای غیردولتی) تا دو نفر بعنوان مدیرعامل و یا عضو هیات مدیره در کلیه شرکتهای متقاضی تشخیص صلاحیت پیمانکاری بلامانع میباشد.

 2: استفاده از کارکنان امتیازآور که در شرکت متقاضی بازنشسته شوند محدودیتی ندارد.

تبصره 3: چنانچه اعضای هیات علمی و بازنشستگان معرفی بعنوان افراد امتیازآور مدیرعامل یا عضوهیات مدیره یا سهامدار بالای 5 درصد باشند، جز نفرات تمام وقت و غیر بازنشسته محسوب میشوند. نظر به محدودیت اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی در دارا بودن سهام 5درصد یا بالاتر، دارا بودن سهام در محدوده 4تا5 درصد جهت آنان کفایت میکند. سوابق کار افراد امتیازآور بازنشسته با سنوات کامل فقط درصورتی قابل بررسی هست که نامبرده پیش از بازنشستگی نیز سوابق مرتبط و قابل قبول داشته باشد.

رتبه بندی ( گرید ) ، گواهینامه ISO

رتبه بندی ( گرید ) ، گواهینامه ISO به منظور رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری دو موضوع کاملا مجزا از هم هستند. برای دریافت رتبه پیمانکاری نیازی به اخذ ایزو نیست و بالعکس.

اخذ رتبه یا همان گرید نوعی اعتبار محسوب میشود. رتبه پیمانکاری یا همان گرید پیمانکاری در واقع ضروریترین ملزومات شرکت برای مناقصات دولتی و برگزاری مناقصات است.

اخذگواهینامه معتبرISO ،داشتن سیستمهای مدیریتی معتبر یک موضوع امتیازآور جهت رتبه بندی ،گواهی صلاحیت پیمانکاری برای شرکتهای مشاوره میباشد. شرکتهای پیمانکاری ، مشاوره بمنظور اثبات تضمین کیفیت خدمات خود گواهینامه ISO دریافت میکنند.

میزان امتیاز گواهینامه ISO درمحاسبات جهت اخذ رتبه

شاخص ارزشیابی پیمانکارجهت رتبه بندی ، براساس آیین نامه ارزشیابی پیمانکار : حداکثر ۲۰ امتیاز است.

ارایه تقدیرنامه، تشویق نامه، یا رضایتنامه ، کارفرما : هرمورد ۱ امتیاز حداکثر ۱۰ امتیاز است.

گواهینامه های ISO مثل گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO ، یا گواهینامه HSE-MS ، شرکتهای انفورماتیک گواهینامه سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتری ایزو 10002 و گواهینامه سنجش رضایت مشتریان 10004 از قرار هر گواهینامه بین 3الی8 امتیاز و حداکثر ۲۰ امتیاز است.

گواهی نامه ایزو مورد نیاز جهت اخذ رتبه یا همان گرید را نمیتوان از هر مرجعی گرفت. بلکه بایستی با اطمینان کامل جهت دریافت گواهی نامه ISO اقدام کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت مدارک ایزو بر روی مقاله تخصصی راهنمای دریافت گواهینامه ایزو کلیک بفرمایید. قسمتی از متن راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری در مورد ایزو هست. بدلیل همین سردرگمی اکثر متقاضیان اخذ گرید ( اخذ رتبه ) فضای مجازی بهترین جستجوی عبارات زیر میباشند.

گواهینامه ایزو جهت اخذ رتبه
گواهی نامه ایزو بمنظور اخذ گرید
گواهی ایزو و تاثیرش بر رتبه و یا گرید
گرید ( رتبه ) ، گواهینامه ایزو ISO ، تفاوتهای آنها
اخذ ایزو جهت رتبه بندی
اخذ ISO ، رتبه بندی
دریافت IZO بمنظوررتبه بندی
اخذ ایزو جهت دریافت گرید
اخذ ISO جهت دریافت گرید
دریافت IZO بمنظور اخذ گرید
رابطه رتبه و ISO
برای رتبه بندی چه نوع گواهینامه ایزوISO مورد نیازاست .
مقدارامتیازآوریISO ، رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری
گواهی ISO ، رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری
لزوم داشتن ISO جهت رتبه بندی

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران بهترین مرجع جهت راهنمایی و مشاوره شما برای گرفتن رتبه بندی (گرفتن گرید) و انواع گواهینامه ISO در خدمت متقاضیان محترم میباشد. کارشناسان این مرکز بهترین راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری برای متقاضیان هست. چنانچه با مطالعه مقاله راهنمای دریافت رتبه یا صلاحیت پیمانکاری نیاز به طرح سئوال دارید، در قسمت دیدگاه اعلام بفرمایید. برای کسب اطلاعات در مورد دریافت رتبه شرکتهای انفورماتیکی بر روی مقاله تخصصی راهنمای دریافت رتبه یا گرید انفورماتیک کلیک بفرمایید.

بنر ایزو

جدول رشته های تحصیلی مرتبط و زمینه با رشته های پیمانکاری

سر فصلهای مهم

مطالب مهمی که متقاضیان بدنبال آن هستند.

مطالب فنی و کاربردی مورد نیاز کارشناسان و علاقمندان به ایزو ISO

4 Responses

  1. هزینه صفر تا صد گواهینامه صلاحیت پیمانکاری چقدر میشه؟ با توجه به اطلاعات داخل سایت متوجه شدم باید تحصیلات مدیر عامل لیسانس باشد. متاسفانه این شرط را نداریم آیا راه حلی جهت این موضوع هست؟

  2. چرا برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت برای شرکتهای مهندسی و نفتی نمیتوانند از اداره کارگواهینامه دریافت کنند؟

  3. گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را میتونیم بصورت شخص حقیقی بگیریم چون بیشتر مدارک برای گرفتن گواهینامه رتبه برای شرکت بصورت حقوقی را نداریم . اولیش هم نداشتن پرسنل امتیاز آور هست . ممنون میشم راهنمایی کنید .

  4. گواهینامه صلاحیت پیمانکاری برای فعالیت در حوزه ساختمان چقدر زمان میبره؟ برای دریافت رتبه یا گرید پیمانکاری به صورت فوری میشه اقدام کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینکهای مفید و مرتبط
enemad-logo